MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's MuMeLadder 2019 Breakdown

zoeken in:
Dat klopt wel. Hoewel ik denk dat ongeveer de helft wel degelijk in ~1 maand klaar is.

Maar goed, tijd voor een update hier, of niet?

Nee, zeker niet. Dan toch zeker 1,5 maand.

chevy93 schreef:
Maar goed, tijd voor een update hier, of niet?

Volgende maand misschien, ik moet hier nog even van bijkomen

A far l'amore comincia tu...

1930. The Golden Earrings - Just A Little Bit Of Peace In My Heart

Een van de meest overbodige bands uit de muziekgeschiedenis. Jammer dat ze Nederlands zijn in dat geval. Zelden zulke fake muziek gehoord, vooral in de 80s. De 70s stuff gaat nog wel, maar houdt ook niet over. Een beetje wannabe's van Engelse en Amerikaanse grootheden in die tijd. Ze proberen het wel, maar er zit weinig ziel in. En dit is dan nog een van hun beste, maar dan met iets teveel fake emotie en bombast en de zang staat me ook niet aan.
Ik kan niet veel met deze band, maar in de beginperiode, toen ze nog meervoud waren, maakten ze wel een aantal sterke singles, zegt Johan. Dit vind ik hun beste. Fijn episch nummer, een echte meezinger, en het muzikale intermezzo, met de blazers, vind ik ook altijd wel lekker. (Johan: 7,7/Luigi: 5,5)

1929 Uriah Heep - Easy Livin'

Totaal niet mijn band dit, maar stukken beter dan de Earrings. Mijn genre niet, maar de vaart kan ik wel waarderen. Echt een liedje ook nog, to the point.
Johan vindt dit dan weer niks, de foute 70s zullen we maar zeggen. Net als Black Betty bijvoorbeeld. Al kan ik deze wel iets beter hebben. (Johan: 5,2/Luigi: 6,5)

1928. Crosby, Stills, Nash & Young - Almost Cut My Hair

Dit album staat hier ook in de kast, maar 10 jaar geleden voor het laatst beluisterd. Ik vond het niet slecht, maar blijkbaar ook niet goed genoeg. Bij nadere beluistering is dit wel prettig laidback, maar toch ook teveel niets aan de hand muziek met gitaargepiel.
Hippies anthem natuurlijk, zegt Johan. Ik vind het niet slecht, maar ze hebben wel betere zullen we maar zeggen. (Johan: 6,9/Luigi: 6,7)

1927 James - Getting Away With It (All Messed Up)

De tweede James in de lijst en de tweede topper, aldus Johan. Deze heeft een heerlijke opbouw en wordt met veel overtuiging gebracht door Tim. Jammer dat ik ze nooit live heb kunnen zien. Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Een epic is dit. Heerlijke opbouw ja en vol emotie. Stukje beter nog dan hun vorige.
(Johan: 9,0/Luigi: 9,0)

1926 Townes Van Zandt - Pancho & Lefty

Deze meneer leren kennen omdat er een album van hem op stond in The Lonely Hunter vigil . Prompt dat album gekocht. Een live album met een groene hoes. Aantal keer beluisterd, maar verder nooit meer eigenlijk. Een van zijn bekendste en meest gecoverde songs deze. Mooi breekbaar liedje wel, klein en gevoelig, fijn gitaarwerk en mooie stem. Haalt de cowboy in me naar boven
Ben geen groot country-fan, maar Townes overstijgt dat genre met gemak, vindt Johan. Dit is denk ik zijn signature song, een prachtig gezongen short story. Ik ken verder niet veel van hem, maar dit nodigt zeker uit om vaker te luisteren. (Johan: 8,1/Luigi: 8,8)

Mooi! Joan Jett of Joan as Police Woman?

luigifort schreef:

1926 Townes Van Zandt - Pancho & Lefty

Deze meneer leren kennen omdat er een album van hem op stond in The Lonely Hunter vigil .

Ik ga toevallig morgen weer eens maar Leiden... hij zal toch wel ergens zijn voorraad hebben gedumpt?

Ik dacht te menen dat ie alleen op zaterdag nog open is...

johan de witt schreef:
Mooi! Joan Jett of Joan as Police Woman?

Je mag kiezen

luigifort schreef:
Een live album met een groene hoes.
Dat is Live at the Old Quarter, Houston, Texas (1977), wat mij betreft een van de beste live-albums allertijden. Pancho & Lefty kun je zeker een van Townes' signature songs noemen. Het is in ieder geval zijn bekendste, mede door de versie van Merle Haggard en Willie Nelson. Een andere goede kandidaat als signature song vind ik Waitin' Around to Die.

1925. Lloyd Cole And The Commotions - Forest Fire.

Het mooie rustpunt halverwege Rattlesnakes, een album uit mijn top-10 hier. 10 poppareltjes op dat album, en zo ook deze. Het was zelfs een single, maar wat mij betreft had je wel 7 singles van dit album kunnen halen. Dit is een slowburner, maar als het eenmaal loskomt is het echt genieten. Klassieker!
Voor Luigi is Lloyd eigenlijk een artiest waar hij nooit op uitgekeken raakt, het verveelt hem zelden, ms omdat zijn stem alleen al niet voor 1 gat te vangen is. Hij heeft het idee dat ie bijna in elk nummer over meisjes zingt. Dit is voor hem een topper amongst toppers van zijn debuut. Centerpiece en een mooi rustpunt op het album, een song ook waar hij altijd naar uitkijkt. Heerlijk om op weg te drijven. (Johan 9,2, Luigi 9,4)

Billy Joel - Goodnight Saigon

Een beetje een unlikely nummer 1-hit van Billy, gezien het onderwerp. Volgens mij was het ook nergens een hit behalve in Nederland, maar ik kan me vergissen. Weet nog dat we dit op het schoolplein vrolijk meezongen, net als Comment ca va. Ik wist toen nog niet veel over de oorlog, maar ik vond het altijd wel een mooi liedje. En dat is nu nog wel zo, al zoek ik het nooit zelf op. wel leuk om af en toe terug te horen.
Bij Luigi stond dit als jonge puber op een bandje, samengesteld door zijn oudere broer, samen met andere klassiekers van bv Simple Minds, Dire Straits en Duran Duran. Als je jong bent maakt zo'n song een machtige indruk. Je bent diep doordrongen van de betekenis van deze tekst en de dramatische muziek. Hij vind hem nog steeds wel mooi. (Johan 7,2, Luigi 8,7)

1923. World Party - Ship Of Fools

Ja dit is een van mijn fave tracks uit mijn jeugd. En eigenlijk nu nog wel. Een klapper uit de Verrukkelijke 15 destijds, ik kon er geen genoeg van krijgen. Helaas viel het album waar deze van kwam me erg tegen (dat kwam wel goed met de opvolger), maar dat doet aan de zeggingskracht van deze niks af. Gewoon een perfecte song!
Een band die Luigi pas laat leerde kennen, heel wat later dan de Waterboys. Karakteristieke stem, rauw en soulful. Een geweldige song natuurlijk, een van zijn favorieten van hem. Echt wel een anthem!
Maar 1 song van hem vindt hij nog beter. Welke? Wait and see (Johan 9,7, Luigi 9,4)

1922. Urban Dance Squad - Deeper Shade Of Soul

Voor UDS had ik in die tijd ook wel een zwak.Rude Boy was wel cool en dat hele crossover-gedoe stond nog in de kinderschoenen en leek wel een goed idee Hun stevigere nummers vond ik toen eigenlijk beter, maar nu vind ik dit denk ik wel hun beste. Werd zelfs nog een hit in de US volgens mij. Mellow!
Luigi is nooit echt in deze band gedoken, zijn genre ook niet echt. Hij vergelijkt het met The Roots. De rap staat hem niet aan, verder vindt hij het een beetje flauwe hap op het Jamaicaanse sfeertje na. (Johan 7,5, Luigi 6,1)

1921. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy

Mooi album, absoluut, In the Aeroplane, zeker de eerste helft, waar dit onderdeel van is. Het is wel echt een album, zo los maken de nummers net wat minder indruk. Het eindigt ook abrupt zo, en het is niet los te zien van het geweldige The Fool dat erna komt , wat dit helemaal af maakt. Ik hou wel van de rauwe, pure emotie van Magnums vocalen en het urgente gitaarspel maakt het af.
Luigi zegt: Je hoeft niet zo in mn oor te schreewen! Hij kent weinig van ze, maar dat vindt hij niet erg als hij dit hoort. De dreigende gitaar is nog wel aardig, verder vindt hij het gejank dat nergens heen gaat. (Johan 8,4, Luigi 4,0)

1920. Travis - Turn

De lieve jongens en mooie lieve muziek van Travis. Ik heb hier een aantal cdtjes van gebrand heel wat jaren terug en veel gedraaid, maar dan spreken we over 10 jaar geleden ofzo. Ik moet daar dringend naar terugkeren. Balsem voor de ziel, deze song helemaal als ik m zo hoor. Ik kan m niet meer als zodanig herinneren, vreemd. Maar dit is bliss hoor, het refrein helemaal, wat een jubelende stem, vol emotie en liefde, poeh...
Wat mij betreft de beste Travis, zegt Johan. Doet hem een beetje aan R.E.M. denken, dus dan weet je het wel.
Heerlijke opbouw, fijne gitaar en mooi gezongen! (Johan: 8,5/Luigi: 9,3)

1919. John Cale - Paris 1919

Ik geloof dat het Johan was die mij een aantal jaar terug dit album aanraadde. Toen een aantal keer beluisterd en vond het prachtig, maar ook niet meer naar teruggekeerd. Ms omdat er zoveel muziek is en topics op MuMe die je bij moet houden Maar deze gaat ook weer op de lijst. Heerlijk nummer ook weer, duidelijk Beatle-esque, maar deert dat? Nee, zalig!
Titelnummer van zijn beste album, en ook wel het prijsnummer, al zijn ze allemaal goed, zegt Johan. Cale klonk nooit zo euforisch. La la la la la la, O en hij staat nog op 1919 ook (Johan: 8,8/9,1)

1918. HAERTS - All The Days

Van Haerts vind ik Wings geweldig, toch wel een beetje een MuMe-klassieker, zegt Johan. Deze is ook wel leuk, maar haalt dat niveau toch lang niet. Een beetje 13 in een dozijn zullen we maar zeggen. Ik kende ook alleen Wings, maar deze is ook wel heel mooi zeg. Heerlijk intro, lekker ritme, fijne sfeer en heerlijke synths als ijskristallen die op een glazen vloer kletteren. Ik vind m wel erg goed. (Johan:6,7/Luigi: 8,9)

1917. Wim de Craene - Rozane

Johan: de betreurde Wim de Craene ook leren kennen via MusicMeter bij een spel over de beste Nederlandstalige nummers. Dat was Tim uiteraard, met recht een geweldig nummer. Rozane is wat losser, maar ook hier is de wanhoop nooit ver weg. Fijn nummer wel, mooie tekst weer. Ik kende Wim zelf helemaal niet, maar daar moet echt verandering in komen, zeg. Prachtig vind ik dit! Al wisten we dat alcohol de pijn laait maar niet blust Wat een melancholie en weemoed, geweldige tekst en muziek. O de hartzeer! (Johan: 7,8/Luigi: 9,3)

1916. Cocteau Twins - Donimo

Een van mijn meest favoriete artiesten allertijden. Dit album staat ook op 2 in mijn album top 10. Hun fijnste album dus! CT leren kennen via mijn vriendin, die had alleen dit album en het kwartje viel niet eens in 1e of 2e instantie, maar eenmaal ervoor gevallen als een razende alles van ze aangeschaft . Dit vond ik in het begin wel het moeilijkste nummer van het album, maar het is wel een passend einde. Vooral dat 2e gedeelte inderdaad Johan, och och och...
Pff, een dijk van een nummer, letterlijk eigenlijk, zegt Johan. De eerste 2 minuten kunnen je misschien misleiden, maar wat daarna komt is pure heaven. Dat tweede gedeelte is epischer dan episch. En het gaat maar door en door en door! Zoveel emotie en dat zonder dat je de tekst kan verstaan. Woorden zijn hier ook niet voor nodig. Pure liefde, een van mijn grote faves van de Cocteaus. (Johan: 9,2/Luigi: 9,8)

Wat een saaie lijst is het eigenlijk geworden. Staat er ook nog hiphop in? Dance/electronic?

Toplijst! De onderste regionen van 2008 stond vol met die meuk. Daar zouden we niet eens aan begonnen zijn. De lijst der lijsten is met de tijd dus alleen maar beter geworden

Arrie schreef:
Wat een saaie lijst is het eigenlijk geworden. Staat er ook nog hiphop in? Dance/electronic?

Ja allemaal verpakt in Urban Dance Squad, surprise surprise

luigifort schreef:

1919. John Cale - Paris 1919

O en hij staat nog op 1919 ook

luigifort schreef:
Toplijst! De onderste regionen van 2008 stond vol met die meuk. Daar zouden we niet eens aan begonnen zijn. De lijst der lijsten is met de tijd dus alleen maar beter geworden

De lijst van 2008 was in ieder geval een stuk spannender en interessanter.

vigil schreef:
(quote)

Ja allemaal verpakt in Urban Dance Squad, surprise surprise

Ja, en de dance beperkt zich tot nu toe tot twee excuusplaatjes van The Prodigy.

Arrie schreef:
(quote)

Ja, en de dance beperkt zich tot nu toe tot twee excuusplaatjes van The Prodigy.

Niet zo klagen Arnout. Daar zijn andere (uitslagen ) topics voor

Er komt zo een kadootje voor je Arrie

Leuk , CT , John Cale World Party en natuurlijk weer die vreselijke Neutral Milk Hotel
UDS uit Nederland altijd goed

Arrie schreef:
Staat er ook nog hiphop in? Dance/electronic?

Natuurlijk het zijn Johan & Luigi

Arrie schreef:
(quote)

De lijst van 2008 was in ieder geval een stuk spannender en interessanter.

Vergeleken met wat?

Electronic staat er niet in geloof ik, dat is wel een schande ja

Daar gaan ik, johan de witt en vigil een flink potje over klagen

Boeh inderdaad!

Get the Message, Getting Away With It of Dissapointed bv... Casartelli weet die dingen ook!

Casartelli (moderator)
Zeker weet ik die dingen. Get the Message heb ik nog eens vruchteloos genomineerd.

Arrie schreef:

Ja, die staan hoger dan deze plaatjes

Die zijn de vernellyng in geholpen

luigifort schreef:
Electronic staat er niet in geloof ik, dat is wel een schande ja

Daar gaan ik, johan de witt en vigil een flink potje over klagen

Had je/jullie nog mee gekregen dat New Order en Pet Shop Boys een dubbel headliner tour gaan doen in Amerika? Dan zou zomaar bij de toegift wel iets van Electronic voorbij kunnen komen

Tof, ik boek mn vliegticket

Gast
geplaatst: vandaag om 03:46 uur

geplaatst: vandaag om 03:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.