MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Luigi's bubbles

zoeken in:
De titel zegt het al...ik ga mijn bubbling under (kort) bespreken in no particular order...just for my own fun

Ook de bubbling under van de bubbles?
De top 2000 volgens Luigi

Was 't maar waar...die heb ik helaas gedelete...Maar wie weet kan ik nog een lijstje fabriceren Eerst maar dezen

Je derde Cure of R.E.M. bijvoorbeeld.
Die staan zelfs niet in de bubbles.

johan de witt schreef:
Ook de bubbling under van de bubbles?
De top 2000 volgens Luigi

Hoe zal ik dat topic dan noemen? Luigi's bubbling under his bubbles?

Luigi forever blowing bubbles

johan de witt schreef:
Je derde Cure of R.E.M. bijvoorbeeld.
Die staan zelfs niet in de bubbles.

Je hebt me overtuigd
Doe ik hierna
Nee klopt, daar hield ik me in eerste instantie al aan. Maar ik denk dat ik een lijst van tegen de 300 songs had en na deleten tegen de 175 (top 100 incl. bubbles)

Ik heb ze in random.org gegooid en mijn volgorde is nu bepaald

The Pains of Being Pure at Heart - Higher Than the Stars (2009)

In the back of her mothers car

Dit bandje heb ik leren kennen via johan de witt in de MuMe-afrekening, waar ik niet meer aan meedoe. Jij nog wel? Ik ken een aantal erg mooie songs van ze, niet echt hele albums, maar wat ik van ze ken is dit voor mij hun mooiste. Die synthklanken alleen al in het begin, zeg . Ze doen me een beetje denken aan Myth van Beach House. Deze song is voor mij een beetje het meer uptempo en wat meer lighthearted broertje van Myth. Myth is een wat meer donkerder en moeilijker te doorgronden, maar wel lief meisje

Maar dit is met recht een prachttrack. Die begintonen natuurlijk, maar de rest ook. Het heeft een heerlijke vaart en uplifting feel. Er zit veel liefde in de zang ook. In mijn dreampop top 100 zou ie wel hoog eindigen denk ik Na 2 verzen krijgen we een soort refrein met het mothers car gedeelte, dat is zo prachtig en ontroerend en bouwt ook steeds verder, zo liefdevol ook en we eindigen in het outro ook weer met die hoge synthklanken...bliss! Tis dat Gretz het laatst zei, ik wist niet eens dat ze uit elkaar waren gegaan

https://img.discogs.com/IHa8evtGhFizFABHOgnRFRMsv_o=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1996056-1257511421.jpeg.jpg

Shitfaced, fumbling in a dark place, drinking in the last days
This street looks just like the next street, bumblefuck on repeat
This time you should have stopped but where’s the fun?
The outcome, the only friend you ever had is setting off with a rich son
So sure she was like a brother ’til you dropped another
So sure you kept it under covers, until you knew you loved her
Now you can’t think straight, because you’re not straight
In the back of her mothers car
No secret’s too safe, and how you can’t stay
In the back of her mother’s car
No secret’s too safe, and how you can’t stay
Higher than the stars.

Waar stond die bij jou in 2009?
Ik vind deze ook top, maar ze hebben nog wel een aantal beteren, met name op het debuut.
Ook in 2011 een fijne trouwens

Zwaar onderschatte band op MuMe helaas...

Op plek 3!

johan de witt schreef:
Zwaar onderschatte band op MuMe helaas...

Myth doet het hier een stuk beter, misschien mist deze een zuchtmeisje

luigifort schreef:
Op plek 3!

Bij mij op 9 in 2010.
In 2009 stonden ze op 1

Young Adult Friction

luigifort schreef:
(quote)

Myth doet het hier een stuk beter, misschien mist deze een zuchtmeisje

Beach House is net wat serieuzer heb ik het idee.
Dus meer MuMe-fähig.
Maar The Pains zijn zeker zo goed.

Ok, ik heb nog steeds geen idéé waar dit over gaat, maar goed, ik volg wel weer.

Ik heb recentelijk mijn persoonlijke top 100 gemaakt, te lezen in het top 100 van topic in deze sectie. Dit is een uitvloeisel daarvan, dat wil zeggen: dit zijn de 67 songs die mijn top 100 net niet wisten te halen, de afvallers dus

East River Pipe - 40 Miles (1993)

And we'll both watch the world dissolve

East River Pipe leerde ik kennen via de jaarlijstentopics met hun single Axl or Iggy. Een fijne song was dat met uiteraard verwijzingen naar Axl Rose en Iggy Pop. Omdat ik dat zo'n mooie song van ze vond ben ik meer van ze gaan zoeken en toen kwam ik terecht bij Shining Hours in a Can (1994), een verzamelaar vol met parels uitgebracht op het Ajax label , waarvan 40 Miles voor mij de mooiste is. En toen kwam er daar het Sarah Records topic niet veel later en verdomd daar was East River Pipe ook ineens. Dat zijn van die leuke toevalligheden Als je Popkiss dan leest, het boek dat ik kocht naar aanleiding van het Sarah topic, kom je erachter dat het een eenmansband is.

Ene F.M. Cornog ging erachter schuil, een soort Amerikaanse Spinvis, thuis een beetje knippen en plakken Cornog's leven is geplaagd (geweest) met vele depressies, misschien dat hij daarom zulke prachtig gevoelige en diepgaande muziek maakt. Ik vraag me af of hij nog een frontier psychiatrist nodig heeft Hij had wel cassettes gemaakt en wat singles uitgebracht en zijn vriendin raadde hem (verwoed verzamelaar van Sarah singles) destijds ook aan om singles naar het kantoor van Sarah Records te sturen om te kijken of zij het wat vonden en dat vonden ze inderdaad. Sarah was ook het enige label dat hij overwoog, gezien hun ethics. En zo bracht Sarah een aantal singles en albums van East River Pipe uit.

40 Miles is zeker een van zijn langste songs, een slowburner wel, maar ook een epic. Er spreekt zo'n diep gevoel uit. Uit de lyrics, zijn zang, maar vooral ook de instrumentatie. Een echte road song is het ook (niet gek met zo'n titel natuurlijk ) Het heeft een heel fijne onderhuidse gitaar en even verderop een heerlijk heldere indiegitaar. Een lieflijke en gevoelige song dus. Maar het bouwt ook steeds verder, er komt een haunting ijle gitaar/synth sound bovenuit soaren, wat een prachtig en emotioneel effect geeft dat. En de song genereert ook meer vaart soor de drums en een hoger volume en dan mogen de gitaren nog meer excelleren. Voor mij een song die je tot in je ziel raakt. Misschien moet je dingen doorgemaakt hebben zoals Cornog om dit soort prachtsongs te kunnen maken. Depressie met een licht randje erom heen. Ook weer die glimlach met die traan dus

https://img.discogs.com/T1CC0Ar6RU1Yg4hI_IBDFZxcnt4=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1859551-1248348414.jpeg.jpg

You say it's only forty miles
It's forty miles down some road
You gotta brand new plastic car
I've got a case of Rolling Rock in the back
You say run away from everything
You can run away from everything
You can adjust
I don't know
I don't know

You say it's only forty miles
And we'll both watch the world dissolve
Drive past the mansions and the small safe towns
Drive past the airports 'til you cry
You say run away from everything
You can adjust
I don't know
I don't know

Pfff, ja, mooie ontdekking was dat, East River Pipe

En fijn om erachter te komen dat Ajax óók een toplabel is

Amstel Pipe

Sonic Youth - Tunic (Song For Karen) (1990)

But when I open my mouth to sing, I'm bigger in every way

Sonic Youth's ode aan Karen Carpenter van The Carpenters. Anorexia is een killer... het verbaasde mij wel toen ik erachter kwam van Karen. Ze maken zulke fijne en zachte muziek vaak en Karen had een mooie en lieve stem. Maarja, dan weet je dus dat dat niks zegt. Wie weet wat er achter welk huis of persoon wat schuil gaat, het zou je verbazen...
Mijn ex- vriendin liet me kennis maken met Sonic Youth. Zij had Goo en de daaropvolgende albums. Ik ken niet alles van de band, maar van wat ik van ze ken is Goo mijn fave van ze. Misschien de perfecte mix van heel alternatief en catchy songs. En Tunic is mijn fave SY song. Een heerlijke epic! Hier staat de "noise" perfect in dienst van de song. Wat een song, wat een drive, wat een gitaren en Kim is hier in topvorm alsof ze vanuit de hemel naar de aarde (haar moeder) zingt. Alsof Karen ook om haarzelf heen en naar zichzelf (haar lichaam) kijkt. Perfect wel in de lyrics en geweldige muziek de vervreemdende beleving geschetst waarin je je kunt verkeren als je anorexia hebt, lijkt me. Echt een topper dit!

https://img.discogs.com/JytuOwer4gVBXmcYi28aheXF2yo=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-12174291-1529784998-3985.jpeg.jpg

Dreaming, dreaming of a girl like me
Hey what are you waiting for, feeding, feeding me
I feel like I'm disappearing, getting smaller every day
But I look in the mirror, I'm bigger in every way

She said,
You aren't never going anywhere
I ain't never going anywhere

I'm in heaven now, I can see you Richard
Goodbye Hollywood, goodbye Downey, hello Janis
Hello Dennis, Elvis and all my brand new friends
I'm so glad you're all here with me, until the very end

Dreaming, dreaming of how it's supposed to be
But now this tunic's spinning, around my arms and knees
But when I open my mouth to sing, I'm bigger in every way

She said,

Hey mom! Look I'm up here, I finally made it
I'm playing the drums again too
Don't be sad, the band doesn't sound half bad
And I remember mom, what you said
You said honey, you look so under-fed

Another green salad, another ice tea
There's a tunic in the closet waiting just for me
But I look in your eyes, and I'm bigger in every way

She said,

Goodbye Richard, gotta go now
I'm finally on my own, but Dan's got a gig
Keep the love lights glowing, little girl's got the blues
I can still hear momma say: "honey don't let it go to your head"

Camera Obscura - Let's Get Out of This Country (2006)

Let's get out of this country
I have been so unhappy

Twee zoals Poek ze mooi vindt, hij heeft ze alleen bijna nooit in zijn lijstjes staan , maar ook johan de witt en Gretz zijn groot fan. En ik dus ook, ik heb mijn twee ook het liefst zo Deze band leerde ik kennen door hun ode aan Lloyd Cole: Lloyd, I'm Ready To Be Heartbroken, in een van johan de witt's lijstjes in een of ander topic jaren geleden. Lieflijker dan deze twee wordt het niet. Totally een vanzelf song dit en dat zijn nu eenmaal de besten Het heeft ook wel gewoon wat weg van Lloyd Cole. Een geweldige gitaar en orchestrale warme vibe die ook wel aan Richard Hawley doet denken en dan zit je dus gewoon al goed. Ook Belle & Sebastian is nooit ver weg. Maar wat een zomerzoete song ook en het hoogtepunt voor mij hier is hoe Tracyanne zingt, zo weemoedig en achteloos, een beetje mismoedig ook, o pure heaven . En dan de muziek, ook niet minder dan hemels, zeg. Je wordt helemaal gedragen tot in van die bloesemende fruitbomen in an orchard...in the countryside Ze wil het miserabele stadsleven en haar gedrag daarin even ontvluchten en opgaan in het heerlijke vrije van het platteland. Wat mij betreft wordt die zorgeloze en zomerse vrijheid perfect verwoord in de muziek. Waarom stond deze niet in de top 100, potdomme

https://img.discogs.com/GfZIrBYPO8h0FNNO9Ui9P6O6vYk=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-911279-1172012480.jpeg.jpg

I'll admit I'm bored with me
I drowned my sorrows, slept around
When not in body at least in mind
We'll find a cathedral city
You can convince me I am pretty, oh

We'll pick berries and recline
Let's hit the road, friend of mine
Wave goodbye to our thankless jobs
Drive for miles and never turn off
You can be handsome, I'll be pretty

What does this city have to offer me?
Everyone else thinks it's the bee's knees
I just can't see
I just can't see, oh

I have been so unhappy
Smell the Jasmine, my head will turn
Feel like getting confessional
You can convince me I am pretty

Everyone else thinks it's the bee's knees
I just can't see
I just can't see, oh oh oh

Ja, in principe is Camera Obscura echt iets voor mij, maar om één of andere reden ben ik toch geen groot fan.

The Pains zijn idd behoorlijk onderschat hier. Wel eens gedacht om iets Days of Abandon (2014) te nomineren voor de Ladder of Trui, maar ik had er een hard hoofd in. Misschien komt de erkenning over een paar jaar alsnog

#thepainsofbeinginalockdown

Volgens Jort moeten we nu gaan praten over de opheffing van de lockdown nav de daling van de besmettings -en sterftecijfers en de economie die "op instorten" staat...

Kelder

The Beautiful South - Song for Whoever (1989)

I love you in the songs, I write and sing

Een band als The Housemartins leerde ik kennen via MuMe, jaarlijstentopics of een spel. Ongetwijfeld zal ik songs van ze op de radio eerder gehoord hebben zonder ze aan hen te linken. Dat fenomeen heb ik met veel bands wel, maar ja je kunt ook niet overal achteraan gaan. Maar ik heb ook wel iets monomaans over me
Flag Day was de eerste song van The Housemartins die bewust tot me kwam, die ik zelf opzette. Jaren geleden hoorde ik deze Song for Whoever voor het eerst misschien wel. Hey, Paul Heaton, The Housemartins dus, maar niet dus. Zijn volgende band...The Beautiful South. vigil is wel een aardige fan van ze, geloof ik getuige zijn lijstjes vaak.

Maar deze song staat wel hoog in mijn lievige liedjes top 100 denk ik. Paul zingt over "zijn" meisjes. Een ode aan de dames die voor succes en liefde in zijn leven zorgden. De liedjes die hij over hen maakte en hem een aardige paycheck bezorgden . Paul heeft ook wel een van de liefste stemmen die ik ken, maar ook de muziek is niets minder dan lieflijk. Eerst Paul met piano, maar bijna halverwege na het eerste couplet en refrein gaat de song op een prachtige wijze bijna hemels open, een prachtig moment is dat Echt een feelgoodsong ook die raakt...

https://img.discogs.com/xph7vpVx27on7h8fab01XPFNdDc=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-5666925-1399390104-2975.jpeg.jpg

I love you from the bottom, of my pencil case
I love you in the songs, I write and sing

Love you because, you put me in my rightful place
And I love the PRS cheques, that you bring

Cheap, never cheap
I'll sing you songs till you're asleep
When you've gone upstairs I'll creep
And write it all down, down, down, down

Oh Shirley, oh Deborah, oh Julie, oh Jane
I wrote so many songs about you
I forget your name, I forget your name
Jennifer, Alison, Phillipa, Sue, Deborah, Annabel, too
I forget your name
I forget your name

I love your from the bottom of my pencil case
I love the way you never ask me why
I love to write about each wrinkle on your face
And I love you 'till my fountain pen runs dry

Deep so deep, the number one I hope to reap
Depends upon the tears you weep, so cry, lovey cry, cry, cry, cry

Oh Cathy, oh Alison, oh Phillipa, oh Sue
You made me so much money, I wrote this song for you
I wrote this song for you

Oh Cathy, oh Alison, oh Phillipa, oh Sue
You made me so much money, I wrote this song for you
For you, for you

luigifort schreef:

Volgens Jort moeten we nu gaan praten over de opheffing van de lockdown nav de daling van de besmettings -en sterftecijfers en de economie die "op instorten" staat...

Loool Jort De wereldwijde economie gaat toch al een enorme knauw krijgen. Nederland is (helaas) enorm afhankelijk van de export. Wanneer de maatregelen versoepeld worden kan dat alleen in overleg met de andere Europese landen (in het bijzonder Duitsland). Als Nederland in haar eentje besluit om weer gewoon doen te doen alsof alles normaal is stort de economie nog steeds als een kaartenhuis in elkaar

luigifort kunnen we ons-aller-Lana ook nog ergens verwachten in deze bubbling?

Die het trouwens wel goed bekeken had om haar tour al te https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2020/februari/Waarom-negeerde-Lana-del-Rey-ons-al-die-jaren-.html]annuleren rúim voor de pleuris uitbrak. Half februari was dat nog het belangrijkste waar ik me druk om kon maken. Nu zou ik met een concert van Guus Meeuwis al intens gelukkig zijn

#StemLanaSvhJ

[url=https://www.musicmeter.nl/forum/4/10474/7170#6471642[/url]

Gast
geplaatst: vandaag om 05:07 uur

geplaatst: vandaag om 05:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.