Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's Bowie-albums Breakdown: "Scary Monsters"
zoeken in:
2
geplaatst: 23 december 2021, 12:08 uur
Toen de eerste single hiervan uitkwam werd dat ook uitgebreid besproken bij DWDD weet ik nog...
2
geplaatst: 23 december 2021, 12:45 uur
luigifort schreef:
Toen de eerste single hiervan uitkwam werd dat ook uitgebreid besproken bij DWDD weet ik nog...
door Marc-Marie of Sylvana?
1
geplaatst: 23 december 2021, 12:51 uur
David Bowie: The Next Day - 8-3-2013 - De Wereld Draait Door - BNNVARA
Ricky Koole zat er iig, de vrouw van Leo Blokfluit...
2
geplaatst: 23 december 2021, 13:07 uur
geboren (oke oke in t ziekenhuis in Delft maar toch?) en getogen in het mooie Schipluiden maar dit slechts terzijde

1
geplaatst: 23 december 2021, 13:12 uur
Ons voetbalelftal (SV Wassenaar in de 90s) had altijd een paar angstgegners en een daarvan was Schipluiden. Ten eerste konden we het bijna nooit vinden
en ten tweede wonnen we daar nooit 
en ten tweede wonnen we daar nooit 
1
geplaatst: 23 december 2021, 13:22 uur
Sowieso niet bij de geboorte

Maar ik woon hier "pas" een jaar of 20 en toen was zij misschien al weg

zeer interessante achtergrondinfo:
Haar ouders hadden een pannenkoekenrestaurant in Schipluiden maar die is denk ik ook al weer een jaar of 15 dicht.
Tot zover, back to Bowie

1
geplaatst: 23 december 2021, 13:26 uur
luigifort schreef:
Geeft meteen weer aan hoe oppervlakkig het programma ook alweer was
Zo’n Ali B erbij zetten helpt ook niet.Maar goed, benieuwd waar de drie gedraaide nummers bij ons gaan eindigen

2
geplaatst: 23 december 2021, 13:40 uur
vigil schreef:
Haar ouders hadden een pannenkoekenrestaurant in Schipluiden maar die is denk ik ook al weer een jaar of 15 dicht.
Tot zover, back to Bowie
(quote)

Tot zover, back to Bowie
Daar heeft ze die pannenkoek van een Leo zeker ontmoet

1
geplaatst: 23 december 2021, 14:22 uur
Bommeltje ook, alleen niet op de dagen dat pannenkoek er was 

1
geplaatst: 23 december 2021, 14:32 uur
14. If You Can See Me (Luigi 12, Johan 14)
American Anna fantasticalsation
In het hart van The Next Day vinden we deze rollercoaster van een track. Bowie's comebackalbum zou veel over oorlog gaan heb ik ergens gelezen. En dat is ook wel te merken aan de lyrics van deze op verschillende manieren 'geweldadige' track. Een overrompelende track ook, niet in de laatste plaats door de percussie van Sterling Campbell (ex Duran Duran oa) en Bowie's manier van zingen die aan een frenzy doet denken. Qua feel past dit wel op zijn mid 90s album 1. Outside en qua dystopische lyrics doet het denken aan een Saviour Machine. Fijne track wel op zich en toch staat ie bij ons onderaan. Ms omdat het niet echt een 'liedje' is, maar meer een outburst van klanken en woorden of er staan simpelweg beteren op dit album
American Anna fantasticalsation
In het hart van The Next Day vinden we deze rollercoaster van een track. Bowie's comebackalbum zou veel over oorlog gaan heb ik ergens gelezen. En dat is ook wel te merken aan de lyrics van deze op verschillende manieren 'geweldadige' track. Een overrompelende track ook, niet in de laatste plaats door de percussie van Sterling Campbell (ex Duran Duran oa) en Bowie's manier van zingen die aan een frenzy doet denken. Qua feel past dit wel op zijn mid 90s album 1. Outside en qua dystopische lyrics doet het denken aan een Saviour Machine. Fijne track wel op zich en toch staat ie bij ons onderaan. Ms omdat het niet echt een 'liedje' is, maar meer een outburst van klanken en woorden of er staan simpelweg beteren op dit album

1
geplaatst: 23 december 2021, 14:36 uur
Ik weet niet waarom, maar ik krijg hier een beetje een The Who-gevoel bij. Een kant van Bowie die me duidelijk minder aanspreekt. Dit had van mij niet op het album gehoeven. Als b-kantje (bestonden die nog in 2013) was het prima geweest.
1
geplaatst: 23 december 2021, 14:43 uur
14 nummers is ook best veel voor een album...
En The Who heb ik niks mee
En The Who heb ik niks mee

1
geplaatst: 2 januari 2022, 13:50 uur
13. How Does the Grass Grow? (Johan 12, Luigi13)
Op 13 Bowie's equivalent van de 10 km schaatsen of de 30 kilometer snelwandelen
Nee, zo slecht is het zeker niet, al heeft het de titel niet mee. Best een lekkere Scary Monsters-vibe in dit nummer, al gaan de Ya ya ya ya ya ya ya!!'s me op den duur wel wat tegenstaan.
Nog een nummer dat wat mij betreft best een goed b-kantje zou zijn geweest, ware het niet dat die niet meer echt bestonden in 2013. Dan maar ook op het album en dan krijg je een behoorlijke filler-track, die leuk is, maar niet meer dan dat.
Op 13 Bowie's equivalent van de 10 km schaatsen of de 30 kilometer snelwandelen

Nee, zo slecht is het zeker niet, al heeft het de titel niet mee. Best een lekkere Scary Monsters-vibe in dit nummer, al gaan de Ya ya ya ya ya ya ya!!'s me op den duur wel wat tegenstaan.
Nog een nummer dat wat mij betreft best een goed b-kantje zou zijn geweest, ware het niet dat die niet meer echt bestonden in 2013. Dan maar ook op het album en dan krijg je een behoorlijke filler-track, die leuk is, maar niet meer dan dat.
1
geplaatst: 2 januari 2022, 13:55 uur
In mijn jeugd vond ik de 10 km schaatsen nog wel leuk met de Nederlanders uiteraard en Koss en Gustafson etc. Nu is het zeg maar in de Kramertijd zoals ik het maar noem niet veel meer aan... en Bowie kan zich id ook maar beter op de korte en middellange afstanden richten
Vooral dat yaya refrein id brrr...
Vooral dat yaya refrein id brrr...
1
geplaatst: 2 januari 2022, 21:57 uur
12. Dancing Out in Space (Johan 7, Luigi 14)
Bowie en space is wel een dingetje natuurlijk. Dus op zich niet gek dat hij ernaar teruggreep bij zijn grootse comeback op dit album. Muzikaal een beetje een cross tussen Tin Machine en Arcade Fire. Het lijkt nogal op Ready To Start van die laatste. Bowie een beetje in copy-modus dus. Maar ik vind het wel een lekker aangenaam nummertje, al heeft het weinig om het lijf en zouden we denk ik niemand schofferen als we ook dit als een niemandalletje zouden kwalificeren.
Maar dan wel een aangenaam niemandalletje.
Bowie en space is wel een dingetje natuurlijk. Dus op zich niet gek dat hij ernaar teruggreep bij zijn grootse comeback op dit album. Muzikaal een beetje een cross tussen Tin Machine en Arcade Fire. Het lijkt nogal op Ready To Start van die laatste. Bowie een beetje in copy-modus dus. Maar ik vind het wel een lekker aangenaam nummertje, al heeft het weinig om het lijf en zouden we denk ik niemand schofferen als we ook dit als een niemandalletje zouden kwalificeren.
Maar dan wel een aangenaam niemandalletje.
1
geplaatst: 2 januari 2022, 22:53 uur
Het ene moment vind ik dit wel een aardig catchy deuntje, het andere moment irriteert het refrein mij mateloos, vandaar onderaan bij mij 

1
geplaatst: 3 januari 2022, 01:53 uur
11. Boss of Me (Luigi 11, Johan 11)
11 11 11!!! Duidelijk, niet?
Schijnbaar vernoemd naar opname-apparatuur genaamd BOSS ME-80 waar Bowie een leuke woordspeling van maakte en gezien de tekst ook een verwijzing ws naar zijn vrouw Iman die als small town girl later Bowie's "boss" zogezegd werd, wie had dat gedacht
Fijne, ietwat funky track wel met een beetje een Young Americans vibe, inclusief sax, alhoewel hier wel wat donkerder en meer aan songs van Blackstar doet denken. Geen hoogvlieger, maar zeker wel een lekker nummertje 
11 11 11!!! Duidelijk, niet?
Schijnbaar vernoemd naar opname-apparatuur genaamd BOSS ME-80 waar Bowie een leuke woordspeling van maakte en gezien de tekst ook een verwijzing ws naar zijn vrouw Iman die als small town girl later Bowie's "boss" zogezegd werd, wie had dat gedacht
Fijne, ietwat funky track wel met een beetje een Young Americans vibe, inclusief sax, alhoewel hier wel wat donkerder en meer aan songs van Blackstar doet denken. Geen hoogvlieger, maar zeker wel een lekker nummertje 
1
geplaatst: 3 januari 2022, 11:54 uur
Dan komt er hierna iig wel een lekker nummertje 
Maar bij dit album heb ik grotendeels het idee dat je naar een Noel Gallagher soloplaat aan het luisteren bent. Veel van hetzelfde en dezelfde kwaliteit en een album dat je zelf ook niet veel zou opzetten...

Maar bij dit album heb ik grotendeels het idee dat je naar een Noel Gallagher soloplaat aan het luisteren bent. Veel van hetzelfde en dezelfde kwaliteit en een album dat je zelf ook niet veel zou opzetten...
1
geplaatst: 4 januari 2022, 15:29 uur
10. Dirty Boys (Johan 9, Luigi 10)
Het kortste nummer van het album (net onder de 3 minuten) vinden we net in de top 10.
Een leuk nummer ook wel, beetje een slomere jazzy versie van Joe the Lion.
De vertragende sax vind ik wel leuk gevonden, en de versnelling in het refrein vind ik ook wel mooi.
Gewoon een leuk en prettig liedje, maar ook weer een beetje niets-aan-de-hand.
Het kortste nummer van het album (net onder de 3 minuten) vinden we net in de top 10.
Een leuk nummer ook wel, beetje een slomere jazzy versie van Joe the Lion.
De vertragende sax vind ik wel leuk gevonden, en de versnelling in het refrein vind ik ook wel mooi.
Gewoon een leuk en prettig liedje, maar ook weer een beetje niets-aan-de-hand.
1
geplaatst: 4 januari 2022, 15:49 uur
Deze had ik eerst wat hoger. Joe the Lion id, goed gezien 
Ik vind het staccato effect van de song wel mooi, maar na vaker beluisterd te hebben tot de conclusie gekomen dat het geen topper is.

Ik vind het staccato effect van de song wel mooi, maar na vaker beluisterd te hebben tot de conclusie gekomen dat het geen topper is.
1
geplaatst: 9 januari 2022, 13:51 uur
9. (You Will) Set the World on Fire (Luigi 4, Johan 13)
Wat mij betreft een van de betere tracks van dit album. Bowie's song over de folkscene van de 60s. Hij namecheckt zelfs enkelen als Seeger, Baez en Dylan. De song zelf is niet echt folky te noemen, eerder klinkt het als zijn Arctic Monkeys song, maar dan wel bijna 10 jaar te laat
Wat mij vooral aanspreekt hier zijn de powerchords van Earl Slick die me dus inderdaad aan de aapjes doen denken
Chorus is ook wel fijn, iig wat herkenbaarder en bevlogener dan veel andere songs op dit album.
Wat mij betreft een van de betere tracks van dit album. Bowie's song over de folkscene van de 60s. Hij namecheckt zelfs enkelen als Seeger, Baez en Dylan. De song zelf is niet echt folky te noemen, eerder klinkt het als zijn Arctic Monkeys song, maar dan wel bijna 10 jaar te laat
Wat mij vooral aanspreekt hier zijn de powerchords van Earl Slick die me dus inderdaad aan de aapjes doen denken
Chorus is ook wel fijn, iig wat herkenbaarder en bevlogener dan veel andere songs op dit album.* denotes required fields.