MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's Bowie-albums Breakdown: "Scary Monsters"

zoeken in:
Wat wordt het volgende album?

Misschien wil Rudi S het bepalen

Als het maar uit de 60s of 70s is...

Ja en daarna een keer de 90s

luigifort schreef:
Heerlijke meezinger!
Hierna maar Pin-Ups dan he

Vond ik toen al een prima idee, destijds door de " echte fans " niet echt positief ontvangen en heden ten dagen is het voor vele nog steeds een no-go.
Reden te meer om 'm eens serieus onder het vergrootglas te leggen.
< 35 minuten en ik vond het best vermakelijk 3,5 / 5.
Benieuwd wat jullie er van vinden.

Pin-Ups it is

Ik heb hem ook op 3,5 staan, maar erg lang niet gehoord, dus ik gooi hem nog eens in de herkansing

Ik ken 'm nog niet...ben benieuwd

3/5 hier, als ik jullie was zou ik hem gewoon overslaan

Spelbederver

Te laat, heb 'm al beluisterd

Kunnen we snel klaar zijn

Ik had vrijdag in gedachten

luigifort schreef:
Ik had vrijdag in gedachten

Dat had ik gisteren al.

Kan een mod de titel veranderen naar Pinups?
Bvd

Casartelli DjFrankie
panjoe

Ik maak er even een misbruikmelding van

panjoe (moderator)
johan de witt schreef:
Ik maak er even een misbruikmelding van

Doe maar niet meer, daar is de misbruikknop niet voor bedoeld. Taggen is afdoende.

Casartelli schreef:
Check
Het mag overigens ook met een misbruikmelding - dan zien we hem allemaal, tot hij behandeld is, dan zien we hem allemaal niet meer.

12. Shapes of Things (Luigi 11, Johan 12)

Bowie's coversalbum dus...dit is een van twee covers van The Yardbirds op het album, de band waar Eric Clapton, Jimmy Page en Jeff Beck hun carrière begonnen. Shapes of Things is een invloedrijke psychedelische rocksingle, anti-oorlog ook en met zorgen over het klimaat. Beroemd ook vanwege het gebruik van feedback op de gitaar van Jeff Beck, een inspiratie voor The Beatles en Jimi Hendrix. Ik vind het origineel (nr. 3 in de UK en wereldwijd een top 10 hit, alleen in NL slechts 38) een fijne track, maar Bowie maakt mij er een iets te jolige versie van, die qua klank niet had misstaan op The Man Who Sold the World.

panjoe (moderator)

In dat geval heb ik niks gezegd.

11. Don't Bring Me Down (Johan 9, Luigi 12)

Eén van de grootste hits van The Pretty Things, uit 1965. Uit datzelfde jaar coverde Bowie nog een nummer van ze voor Pinups. Dus duidelijk een van z’n fave groepen op zijn 18e. Don't Bring Me Down klinkt behoorlijk Stones-y van wie Bowie Let’s Spend the Night Together een paar maanden voor de release van Pinups nog uitbracht als single. Dat was een aardige make-over, maar bij Don't Bring Me Down wordt het vrij plichtsgetrouw nagespeeld.

10. I Wish You Would (Luigi 8, Johan 10)

De 2e keer dat we The Yardbirds tegenkomen. Die hadden hun eerste single met deze track die helaas niet in de charts terecht kwam. Maar we hebben het hier in Bowie's geval over een cover van een cover. Het origineel stamt uit 1955 en is afkomstig van bluesman Billy Boy Arnold. Bowie maakt er een fijne, meer up-tempo versie van met die heerlijk ronkende gitaar van Mick Ronson.

9. Anyway, Anyhow, Anywhere (Luigi 5, Johan 11)

De eerste van 2 covers van The Who op Pinups. Het was de 2e single gereleased in 1965 en het behaalde de 10e plaats in de Britse hitlijsten. Het nummer is bekend om de eerste gitaarsolo in een song met feedback. Een song over vrijheid, ik kan doen en laten wat ik wil mentaliteit. Het origineel is een fijne song, maar Bowie doet er nog een schepje bovenop door iets meer power in de track. Niet alleen qua gitaarwerk, de ferme klappen van de drums vallen hier vooral op.

luigifort schreef:
Het nummer is bekend om de eerste gitaarsolo in een song met feedback.

Eerdere songs met feedback moesten het dus allemaal zonder gitaarsolo doen?

Blijkbaar

8. Friday on My Mind (Luigi 6, Johan 7)

Een single van de Australische rockband The Easybeats. Uitgeroepen in Australië tot beste Australische song allertijden, i beg to differ Deze working class anthem was wereldwijd een hit, nr. 6 in de UK, 16 in de US en zelfs nr. 1 in Nederland! Een heerlijke song on its own en Bowie's versie is redelijk getrouw aan het origineel, goed gedaan

7. See Emily Play (Luigi 4, Johan 8 )

Heel vroege Pink Floyd, daar ken ik erg weinig van, misschien komt het er nog eens van Toevallig kende ik deze wel, deze door Syd geschreven en gezongen song was een stand-alone single in 1967 die in Engeland de top 10 behaalde in de hitlijsten. Bowie maakt er een verdienstelijke cover van, iets meer hardrockerig nog en de vervormde vocals, die hadden van mij niet per se gehoeven. Ik prefereer Pink Floyd's versie boven die van David die trouwens een groot Syd bewonderaar was.

6. Everything's Alright (Johan 5, Luigi 9)

De oudste cover op Pinups. Origineel is van The Mojos, een Merseybeatband die hiermee in 1964 de top-10 wisten te bereiken. Ashley Dunbar zat in die band en was Bowies nieuwe drummer, dus wellicht heeft hij dit nummer geopperd om te coveren. Een rechttoe-rechtaan nummer, rock and roll-achtig ook, dat door Bowie met veel gusto en joie-de-vivre wordt gebracht. Lekker nummertje!

5. Rosalyn (Johan 3, Luigi 10)

De opwningstrack van Pinups. Ook weer van The Pretty Things. Dus niet van Vitesse Bowie klinkt hier wel een beetje als Herman Brood trouwens. In elk geval niet bepaald als zichzelf. Het schijnt dat hij de zanger van The Pretty Things zo wilde imiteren dat hij diens manier van schreeuwen ook overnam. Vuige rock and roll track met een fijne Bo Diddley-drum en Ronno die op gitaar het origineel duidelijk overtreft. Lekkere opener!

4. I Can't Explain (Johan 4, Luigi 6)

Na Anyway, Anyhow, Anywhere de tweede Who-cover op het album. Het was hun eerste single uit begin 1965, erg beïnvloed door The Kinks’ All Day and All of the Night. Een top-10 hit in de UK gelijk, Bowie was een groot fan. Een sterke cover, een van de betere op het album. 10 jaar later zou hij het ook nog regelmatig coveren op de Serious Moonlight-tournee.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:22 uur

geplaatst: vandaag om 12:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.