MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's Bowie-albums Breakdown: "Scary Monsters"

zoeken in:
Vrees van niet. Had wel een aparte Bowie ervaring vandaag, in een park lag iemand in de zon Blackstar te luisteren via een telefoon. Geen muziek die ik in die omstandigheden op zou zetten.

herman begrijp ik het nu goed dat jij zelfs voor zoiets belangrijks jouw vakantie niet afbreekt ?
Kom jij later nog ergens heen waar geen internet is ?

Kan een mod de titel veranderen naar Reality?
Bvd!

DjFrankie Casartelli

Casartelli (moderator)
Check
Het mag overigens ook met een misbruikmelding - dan zien we hem allemaal, tot hij behandeld is, dan zien we hem allemaal niet meer.

11. Looking for Water (Luigi 10, Johan 11)

De minste song van Reality en ook een van de minst gespeelde songs op de Reality tour. Het begint en eindigt ook zomaar ergens, niet echt een song met een kop en een staart. Deze post 9-11 track, oorlog in het Midden-Oosten vanwege terreur en olie en de gewone man die maar "gewoon" op zoek is naar water. Het gitaarrifje in deze song is wel zalig.

10. She'll Drive the Big Car (Luigi 9, Johan 10)

De track na Looking for Water, een slowburner of sorts over een plompverloren vrouw die veel moeite heeft met haar privé leven, so much so dat ze het liefst de plomp in rijdt, maar dat niet doet. Op zich wel een fijne track, David's harmonica incluis, voor het eerst sinds de 80s! Maar misschien toch te eenvormig en langdradig voor een toppositie. Heeft een klein beetje weg ook van Fall Dog Bombs the Moon, maar laat die nou net wat hoger staan

9. Reality (Luigi 8, Johan 9)

De voorlaatste -en titeltrack van het album, de eerste song die werd opgenomen tijdens de opnamesessies. De raucous rocker van het album, as you will Bowie goes Suede, of Bowie goes gewoon Bowie Suede-y en glamrock-y met die vuige gitaren en gitaarsound en Bowie's high pitch vocals. Een song over het zoeken naar betekenis, het verouderingsproces en sterfelijkheid. Een song die ook blijft groeien bij mij

8. New Killer Star (Johan 3, Luigi 11)

Deze heeft dan weer een erge Suede-y titel Al is de titel eigenlijk een pun op hoe Bush jr ‘nuclear star’ uitsprak. Op deze lead-single van het album vinden we Bowie reflecteren op het New York (waar hij woont en waar het album werd opgenomen) post 9/11. See the great white scar/over Battery Park… De muziek is ook een beetje VU-style, hoewel er ook een echo te horen is van ‘87 and Cry van Never Let Me Down. Killer single wel! Op de b-side overigens een energieke cover van synthpop-classic Love Missile F1-11 van Sigue Sigue Sputnik, die Bowie in gedachten had voor een opvolger van Pin-Ups. Dat kwam er helaas niet van, hoewel er wel twee covers op het album terechtkwamen.

Casartelli schreef:
Check
Het mag overigens ook met een misbruikmelding .

Het is niet Bowie's mooiste maar dit is wel heel erg doorgeschoten

7. The Loneliest Guy (Luigi 6, Johan 8 )

De ballad van het album, een favoriet van Lou Reed die een groot Bowie bewonderaar was, maar ja wie niet En om maar nog even bij Suede te blijven, deze track heeft heel erg dat pastorale sfeertje van Night Thoughts. En laat ik dat nou net een prachtig sfeervol album vinden. Net zoals deze song met Mike Garson op piano en Bowie met zijn expressieve vocals. En al bestempelt hij zichzelf als de eenzaamste man, toch vindt hij comfort in de eenzaamheid en ziet zichzelf dan ook als de gelukkigste man van de wereld.

Kijk, dit is mijn favoriete nummer van het album!

Die wordt nooit oud

6. Never Get Old (Johan 4. Luigi 7)

Al geteasd door Luigi, deze tweede single van het album vinden we op 6. Bowie was 55 toen hij dit album opnam. Veel songs op het album gingen over ouder worden en alle onzekerheid die daarmee gepaard gaat. Never Get Old is wat dat betreft een tongue in cheek nummer waarin Bowie, de oudere artiest, beweert nooit oud te kunnen worden Lekkere single ook deze, een staple ook op de Reality-tour. Het kreeg wel een wat wrange bijsmaak toen Bowie op het einde van die tour getroffen werd door een hartaanval… Er verscheen ook nog een remix van deze single, Rebel Never Gets Old, een mash-up met Rebel Rebel. B-side van de single was wederom een cover: Waterloo Sunset van The Kinks, die hij ook al coverde op Pin-Ups.

Heerlijke meezinger!
Hierna maar Pin-Ups dan he

1 keer aangeslingert en maakt duidelijk meer indruk dan Never let me down, vooral het eerste stuk en die bijzondere afsluiter.
Dat nummer van The Modern Lovers is nou niet echt herkenbaar, nog maar eens wat vaker luisteren want dit is een mooie verrassing.

5. Try Some, Buy Some (Johan 5. Luigi 5)

Bij Luigi op 5, bij mij op 5 en gemeenschappelijk ook op 5.
Zo simpel kan het soms zijn De eerste van twee covers die het album wel haalden. En deze had ook op het originele Pin-Ups gekund, want deze komt al uit 1971. Toen had Ronnie Spector, met veel hulp van Phil, er een culthitje mee. Bowie vond hem geweldig en kwam er pas bij het opnemen achter dat het geschreven was door George Harrison. Die overleed in 2001, dus het was indirect ook een soort tribute aan hem. Een mooi typisch Harrison tekst ook over het vergankelijke aardse en het uiteindelijk superieure spirituele. Mooie bevlogen versie van Bowie, fijn georkestreerd ook. Doet me een beetje denken ook aan I Know It’s Gonna Happen Someday van Morrissey, uit 1992, dat trouwens ook door Bowie gecoverd werd. Volgt u het nog?

Haha, t deed mij ook aan die Moz cover denken

4. Pablo Picasso (Luigi 3, Johan 7)

En daar hebben we de andere cover Dit keer van Jonathan Richman's The Modern Lovers, de protopunkband, de stroming voordat de punk verscheen waartoe oa ook Iggy & the Stooges en ook VU behoorden. Bowie was fan van The Modern Lovers en deze song in het bijzonder, vooral van de grappige lyrics. Waar het origineel nog laidback en Doors-y klonk maakte Bowie er juist een puntige punkversie van, inclusief wat eigen toegevoegde lyrics. Ik vind het een zalig jachtige track met heerlijk flamenco-achtig spanish guitarwerk van Gerry Leonard.

3. Days (Luigi 1, Johan 6)

Bowie's Why Don't You Find Out for Yourself Een duidelijke nod ook naar Days van The Kinks en Bowie die een beetje C86 gaat, naar mijn mening dan met die zalige pristine gitaarklanken, heerlijk! Een beetje remorseful song, net als die van The Kinks. Over een man die niet genoeg terug kan betalen aan zijn geliefde, ook al heeft hij in zijn beleving alles al gegeven.

2. Fall Dog Bombs the Moon (Johan 2, Luigi 4)

Een song die qua structuur, en titel, zo op Trompe Le Monde van Pixies had kunnen staan. Heerlijke flow in dit nummer en fijn onderkoeld gezongen door Bowie. Een topical nummer ook, over de Irak-oorlog die op het punt stond te beginnen. Fall Dog stond voor het bedrijf van Dick Cheney dat de wapens leverde. Met een meer actuele tekst dan ooit: There's always a moron/Someone to hate/A corporate tie/A wig and a date/These blackest of years/That have no sound/Just a dog

What a dog! Heerlijk nummer!

voor jullie nummer 1, ook op het album de afsluiter

1. Bring Me the Disco King (Johan 1, Luigi 2)

De monumentale afsluiter op 1, het kon ook niet anders. Het nummer dateerde al van begin jaren 90, maar Bowie vond bij de opnames van Reality pas de juiste vorm ervoor. Heel fijn jazzy met een mijmerende Bowie en een geweldige pianomotiefje van Mike Garson dat deed denken aan het legendarische Aladdin Sane, waar Garson ook verantwoordelijk voor was. De cirkel is rond, zou Louis zeggen Heel lang leek dit het laatste nummer van Bowie ooit te worden, wat de woorden nog extra lading geeft ook. Bowie die afscheid neemt: Close me in the dark, let me disappear/Soon there'll be nothing left of me
Een nummer met eenzelfde zeggingskracht als het beste van Blackstar.

1. Bring Me the Disco King 8,60
2. Fall Dog Bombs the Moon 8,30
3. Days 8,25
4. Pablo Picasso 8,00
5. Try Some, Buy Some 7,95
6. Never Get Old 7,65
7. The Loneliest Guy 7,60
8. New Killer Star 7,40
9. Reality 7,20
10. She'll Drive the Big Car 6,80
11. Looking for Water 6,65

1. Station to Station 8,71
2. Diamond Dogs 8,35
3. Let's Dance 8,17
4. "Heroes" 8,07
5. 'Hours...' 7,91
6. The Man Who Sold the World 7,90
7. Reality 7,67
8. The Next Day 7,58
9. Never Let Me Down 7,30

Nieuwe stand bij de nummers:

1. Heroes 10,00
2. Rebel Rebel 9,70
3. Wild Is the Wind 9,35
4. The Man Who Sold the World 9,30
5. Golden Years 9,05
6. Diamond Dogs 9,00
7. Where Are We Now? 8,95
8. Thursday's Child 8,95
9. China Girl 8,95
10. Modern Love 8,95

11. Word on a Wing 8,90
12. Sweet Thing 8,85
13. Rock 'N' Roll with Me 8,75
14. The Secret Life of Arabia 8,75
15. Beauty and the Beast 8,70
16. Seven 8,65
17. Big Brother 8,65
18. Bring Me the Disco King 8,60
19. 1984 8,60
20. Survive 8,55

21. Criminal World 8,50
22. Station to Station 8,50
23. Joe the Lion 8,45
24. Candidate 8,45
25. You Feel So Lonely You Could Die 8,45
26. Fall Dog Bombs the Moon 8,30
27. All the Madmen 8,30
28. Let's Dance 8,25
29. Stay 8,25
30. Time Will Crawl 8,25

31. Days 8,25
32. TVC 15 8,20
33. Running Gun Blues 8,20
34. After All 8,20
35. If I'm Dreaming My Life 8,15
36. Ricochet 8,15
37. We Are the Dead 8,15
38. The Pretty Things Are Going to Hell 8,10
39. The Width of a Circle 8,10
40. Without You 8,05

41. Pablo Picasso 8,00
42. Sons of the Silent Age 8,00
43. Heat 8,00
44. Try Some, Buy Some 7,95
45. Never Let Me Down 7,90
46. Love Is Lost 7,90
47. I'd Rather Be High 7,90
48. Cat People (Putting Out Fire) 7,85
49. Valentine's Day 7,85
50. The Stars (Are Out Tonight) 7,80

51. Blackout 7,78
52. Black Country Rock 7,75
53. Never Get Old 7,65
54. What's Really Happening? 7,65
55. V-2 Schneider 7,65
56. The Dreamers 7,65
57. The Supermen 7,65
58. The Loneliest Guy 7,60
59. Bang Bang 7,55
60. Something in the Air 7,55

61. The Next Day 7,55
62. (You Will) Set the World on Fire 7,50
63. Saviour Machine 7,50
64. Beat of Your Drum 7,45
65. Glass Spider 7,40
66. New Killer Star 7,40
67. Sweet Thing (Reprise) 7,35
68. Future Legend 7,35
69. Day-In Day-Out 7,30
70. '87 and Cry 7,25

71. Dirty Boys 7,25
72. Reality 7,20
73. New Angels of Promise 7,15
74. Moss Garden 7,15
75. New York's in Love 7,15
76. Sense of Doubt 7,13
77. Boss of Me 7,10
78. Neuköln 7,00
79. Shining Star (Makin' My Love) 6,95
80. Zeroes 6,95

81. Chant of the Ever Circling Skeletal Family 6,95
82. She'll Drive the Big Car 6,80
83. Dancing Out in Space 6,75
84. Brilliant Adventure 6,65
85. Shake It 6,65
86. How Does the Grass Grow? 6,65
87. Looking for Water 6,65
88. If You Can See Me 6,60
89. Too Dizzy 6,15
90. She Shook Me Cold 6,10

Met het volgende album maken we de 100 compleet

Gast
geplaatst: vandaag om 13:58 uur

geplaatst: vandaag om 13:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.