MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeAfrekening 2022 (persoonlijke hitlijsten)

zoeken in:
Dim
Binnen De Kerstlijntjes 24/12/2022

En daar is dan mijn laatste Afrekening van 2022. Met nét niet 2x Sam Fender in de top-10; in de eerste editie van Binnen De Lijntjes van dit jaar (3 januari) stond hij op #2 en #4. Oh nee, mijn lijst heette toen nog Binnen De Zestien - halverwege januari kwam ik tot het inzicht dat 16 nummers echt te weinig is.
The Haunted Youth staat wél twee keer in de top-10 - de plaat die op 13 juni binnenkwam, begin augustus de lijst verliet maar op 19 september aan een tweede leven begon om vervolgens acht weken lang lijstaanvoerder te zijn, die plaat mag met kerst ook weer naar #1 en lost daarmee een eigen track af.
Broken zal dus wel op #1 staan in mijn eindafrekening over 2022, áls ik die lijst ga maken - meestal schiet dat er toch bij in gezien het grote aantal lijsten die bedelen om mijn aandacht aan het begin van het jaar (eigen albumlijst, last-fm-statistieken, Laatste Oordeel, steunfonds, catch 22).
Ik wil graag blur8, chartsmaster, AstroStart en Dance Lover bedanken voor al hun werk dit jaar.

01 03 21 The Haunted Youth - Broken
02 02 06 Bleach Lab - If you only feel it once
03 04 04 Kat Von D - Lovesong
04 10 03 A.A. Williams - The Echo
05 01 12 The Haunted Youth - I Feel Like Shit And I Wanna Die
06 05 07 Einmusik - Arrival
07 11 05 Sam Fender - Wild Grey Ocean
08 06 10 The WAEVE - Can I Call You (ft. Graham Coxon & Rose Elinor Dougall)
09 07 14 Jessie Ware - Free Yourself
10 08 18 First Aid Kit - Out of my head
11 14 03 Sam Fender - Little Bull Of Blithe
12 09 06 Miss Li - Hälsa Gud
13 19 02 Ghost Woman - The end of a gun
14 12 06 Röyksopp – Stay Awhile (ft. Susanne Sundfør)
15 13 08 We Are Scientists - Less From You
16 16 03 Ladytron - Faces
17 20 02 IST IST - Mary in the black and white room
18 17 11 Royksopp - Feel It (ft. Maurissa Rose)
19 18 12 Röyksopp - Me&Youphoria
20 == 01 Lana Del Rey - Did you know there's a tunnel under Ocean Blvd.
21 == 01 Stella Rose - Angel
22 15 08 Maisie Peters - Not Another Rockstar
23 23 08 Taylor Swift - Anti-Hero
24 == 01 RONDÉ - The Light

Grensgevallen
Marit Larsen - For var jord
Louane - La Fille #3
STONE - Money (Hope Ain't Gone) #3
Phoebe Bridgers - So Much Wine #6

Buiten De Lijntjes
21 15 09 The Foxies - Good Try
22 17 03 Portland - Sensational
24 18 08 Tamir - Changes

Titmeister schreef:
De allerlaatste Tit's Top 30. Van 2022, sowieso, maar voorlopig ook ooit. Ik heb 5 jaar lang met veel plezier mijn weeklijst gemaakt - al zal de oplettende lezer wellicht al hebben opgemerkt dat de frequentie recent was teruggeschroefd naar eens per 2 weken - maar door tijdgebrek begon het steeds meer als een verplichting te voelen. Ik zal later nog wel mijn top 100 van dit jaar hier presenteren.

Ik zal nog steeds doorgaan met nieuwe muziek ontdekken; voor de liefhebbers kun je die volgen via onderstaande playlist, en anders ongetwijfeld in het kennismakingstopic of Song van het Jaar.

https://open.spotify.com/playlist/3t2CF60YnqCqM9A7hj92iT?si=AA61tKkFRIeIHVZGbq6G2Q

Jammer, want je brengt toch wel vaak interessante nummers in die je niet in andere lijstjes ziet. Na het wegvallen van Koenr toch wel weer een verlies voor dit topic. Maar goed, gelukkig hebben we de playlist nog. En iig bedankt voor aardig wat ontdekkingen de afgelopen 5 jaar en het ondersteunen van diverse van mijn ontdekkingen.

Hoewel er geen gezamenlijke weeklijst is plaats ik nog wel gewoon mijn lijst over de afgelopen week. Volgende week neem ik een weekje pauze, dus dit is ook gelijk mijn lijst voor week 52.

51 50 AW (playlist / tipparade)
----------------
01 02 05 Yeah Yeah Yeahs - Wolf (Boys Noize Remix) #1
02 01 09 Massimiliano Paglira, Fort Romeau & Coloray - Reset #4
03 03 09 Donald - A Ver, a Ver (Ric Piccolo Edit)
04 05 08 Raz & Afla - This Cycle
05 07 06 Röyksopp - Just Wanted to Know
06 06 08 Alvvays - After The Earthquake
07 11 05 Leftfield - Full Way Round (ft. Grian Chatten)
08 04 09 Romare - Seventh Seal
09 09 07 Caroline Polachek - Sunset
10 12 05 Joose Keskitalo - Jumalainen Joki
11 08 09 U.S. Girls - So Typically Now (Eli Escobar Remix)
12 13 06 Actress - Dream
13 10 10 LCD Soundsystem - New Body Rhumba
14 19 03 Kurt Vile - Must Be Santa
15 15 11 Björk - Ancestress
16 16 04 Laurent Bardainne & Tigre d'Eau Douce - Oiseau (Yuksek Remix)
17 17 04 Phil Kieran & Green Velvet - Enjoy The Day (Hardway Bros Meet Monkton Downtown Remix)
18 20 06 Natalia Lafourcade - De Todas Las Flores
19 21 05 Duran Duran - Give It All Up (ft. Tove Lo) (Erol Alkan's Extended Rework)
20 14 13 General Ehi Duncan & The Africa Army Express - Africa (My No. 1) (Captain Planet Remix)
----------------
21 22 05 Natalia Lafourcade - Mi Mamera de Querer
22 25 04 Channel Tres - 6am
23 33 03 Agar Agar - Trouble
24 36 02 Röyksopp - Feel It (ft. Maurissa Rose)
25 ** 01 Weval - Forever
26 26 03 Molly Burch - Cozy Christmas
27 34 03 SG Lewis & Tove Lo - Call On Me
28 18 09 Sam Smith (ft. Kim Petras) - Unholy (Disclosure Remix)
29 ** 01 Benedek - In The Air (ft. AKUA)
30 23 12 Weyes Blood - It's Not Just Me, It's Everybody #3
31 30 13 PPJ - Dar Um (Lauer Remix)
32 27 03 Paramida - Sailor Moon House
33 24 16 Kolinga - Mateya Disko #3
34 ** 01 The Blessed Madonna - Serotonin Moonbeams
35 ** 01 Future Utopia - Queen L
36 ** 01 Fatoumata Diawara - Nsera (ft. Damon Albarn)
37 28 06 Datasal - Observatoriet
38 29 08 Heartworms - Consistent Dedication
39 39 02 O. - OGO
40 31 17 Oliver Sim - GMT (Jamie xx Remix) #4
----------------
exit:
Gretel Hänlyn - Drive
Melle Brown - Feel About You (ft. Annie Mac) (DJ Koze Remix)
Courtesy - Night Journeys II (Jessy Lanza Remix)
Romare - A Hold
Fever Ray - Carbon Dioxide

MuMe Eindafrekening 2022
.
= De 100 titels met over het hele jaar heen de meeste punten. Dus niet alleen de punten uit de wekelijkse gezamenlijke, echt alles.
De statistieken: 44 Afrekenaars die lijsten stuurde, soms onregelmatig, de meeste zeer frequent tot heel trouw elke week. En precies dat maakt dit zonder enige twijfel de meest relevante jaarlijst is van allemaal. En ook de incidente lijsten maken het verschil.
Al die weeklijsten verzamelde het zeer respectabel aantal van 3423 titels en je moest per week minimaal 40 punten krijgen voor een ere-plek in de Gezamenlijk Top30.
Voor een plek in de Eindafrekening zijn 590 punten gewenst en top10 is alleen vanaf 1700 overal punten.

En beetje vooruit kijkend naar 2023: Als je de vage gedachte hebt om meer met deze afrekening te willen doen, Ieder die (on)regelmatig een presentatie wil doen is zeer welkom. Wellicht is de start van een nieuw jaar De momentum om actiever te worden. Laat gerust iets weten in die richting: Direct op het forum of als P-bericht.

Here We Go. MuMe Eindafrekening 2022. Van #100 naar de #1, in blokken van 10 titels.
Teksten: vaak copy van de presentatie. En hoe hoger in de lijst des te meer ook nieuwe stukkies.

Om er even in te komen eerst de nummers 110-101, want “net niet” blijft beetje sneu.
110 Nilüfer Yanya - The Dealer (570,5)
109 Royksopp - Speed King (573)
108 Band of Horses - Warning Signs (574,5)
107 Perel - Real (577,5)
106 Killers - boy (578)
105 Love Remain - Like Home (583)
104 Moderat - MORE LOVE (583,5)
103 Just Mustard - Still (585)
102 Hisunz - Up High (586)
101 Ist Ist - Stamp You Out (588)

MuMe Eindafrekening 2022. #100-91

100. War on Drugs - Oceans of Darkness (590,5)
Toch wonderlijk om de Eindafrekeing 2022 te starten met een nabrander van een song eigenlijk uit 2021.
Knipperlicht relatie of niet: je ziet hoe ver je kan komen

99. Daniel Avery - Chaos Energy (ft. Kelly Lee Owens, HAAi) (594)
De Australische dj Teneil Throssell (aka HAAi) en John Hopkins hebben samen een episch nummer gecreëerd. Het nummer begint wat zweverig, maar na anderhalve minuut komt de track op stoom dankzij een stampende beat. Het album kwam eind mei uit en bevat naast Baby We’re Ascending nog twaalf dancetracks, waaronder Biggest Mood Ever (samenwerking met Alexis Taylor van Hot Chip) en Purple Jelly Disc (met Obi Franky).

98. Julia Jacklin - I Was Neon (595)
augustus verschijnt het derde album van Jacklin: Pre Pleasure. Inmiddels zijn er drie parels van singles uitgebracht, waardoor ik voorin aan boord van de hypetrein zit. "I Was Neon" is een strak, uptempo nummer van de Australische zangeres, waarin ze zingt over het verlangen om zich weer zo te voelen als vroeger.

97. Soccer Mommy - Shotgun (595)
De sympathieke singer-songwriter Sophie Regina Allison - beter bekend als Soccer Mommy - is terug met een gloednieuwe single. Een heerlijk euforisch nummer met de nodige echo's. Het derde album van Soccer Mommy verscheen eind juni.

96. Suede - She Still Leads Me On (596,5)
Deze Londense rockband lijkt soms een beetje als een herhalingsoefening. Maar dan wel met zoveel waardigheid dat de top100 er plaats voor heeft.

95. Julia Jacklin - Lydia Wears A Cross (600,5)
Julia #2. Autralische indiefolk begint behoorlijk relexed en vooral haar heel fijne zang maakt dat je tot luisteren gedwongen wordt. Als de song uiteindelijk openbreekt met dissonante drums zijn we volledig overtuigd.
.
94. Gorillaz - New Gold (ft. Tame Impala & Bootie Brown) (603)
Een samenwerking tussen 2 giganten kan natuurlijk alleen maar leiden tot een psychedelische laidback vibe. Het stempel van Tame Impala nog meer dan Gorillaz.

93. Sharon Van Etten - Never Gonna Change (610)
Etten, in Nederland hebben we er twee van: eentje vlakbij Doetinchem en eentje naast Breda. Zouden de voorvaderen van Sharon uit een van deze twee plaatsen afkomstig zijn? Sharon zelf in ieder geval niet, want zij is volbloed Amerikaanse. In de BeNe-lijst van de MuMeAfrekening doet ze het evenwel keer op keer uitstekend. Vorig jaar mocht ze haar eerste koppositie noteren met 'Like I Used To' en drie jaar terug stond ze met 'Seventeen' al eens op 2 genoteerd. Om zo hoog terecht te komen heeft 'Never Gonna Change' nog een weg te gaan, maar de kop is eraf. De nieuwe single is een van de twee gloednieuwe tracks die komt te staan op de deluxe-versie van haar meest recente album, 'We've Been Going About This All Wrong'.

92. Daniel Rossen - Shadow in the Frame (614)
Daniel Rossen is natuurlijk bekend als de gitarist en (mede)zanger van Grizzly Bear. Shadow In The Frame tapt uit verschillende vaatjes en is - zoals Stereogum omschrijft - 'proggy chamber-indie'. Een nummer voor muziekliefhebbers in hart en nieren. Krachtig door de aanzwellende blazers, maar tegelijkertijd heel fragiel door het bijzondere gitaarspel van Rossen.

91. Alvvays - Easy On Your Own? (615,5)
'Easy On Your Own?' is de tweede Alvvays-hit dit jaar en de tweede die op 10 binnenkomt. 'Pharmacist' deed in juli hetzelfde en eindigde uiteindelijk op een zesde plaats. Een soortgelijk recept als voor the Beths geldt ook voor Alvvays, zij het dat het gitaarsausje bij Alvvays net wat steviger op de maag ligt, in een bordje van schoenstaar-indie, met de stem van Molly Rankin om de zaak te kruiden. Ook Alvvays is toe aan een derde album. 'Blue Rev',

De samenstellers:
DjFrankie musician Verweggistan ranboy esteban AstroStart
blur8 Mausie SBube chartsmaster cosmic kid MRDammann SanderT
ranja Finn Eigenwijze 30 nico1616 iamsander aerobag Sundance
herman Vince vega Dance Lover WhyNotSmile panjoe curufin Simon77
sokra Titmeister Silent_shout Dim Arrie stardust_be Gretz sj0n88
RadioMad JoaMuse dislexie Poeha yeahyeahyeah AngeloV jassn
gerre Robbie34

Dat is een erg fijn eerste rijtje!

blur8, volgens mij verwar je Daniel Avery met Jon Hopkins (begrijpelijk overigens)

Is dat niet vaker gebeurd? Ik heb een paar keer dit jaar gedacht 'jammer dat deze matige Daniel Avery track wel de weeklijst haalt en zijn veel betere niet'...

Verder niet helemaal mijn rijtje, maar in het genre 'verbeten meisjesfolk' vind ik Julia Jacklin wel een van de betere. In het geval van Lydia Wears A Cross heb ik iig 10 puntjes bijgedragen.

Leuk in ieder geval deze top 100, ben benieuwd of ik nog een paar matches heb.

Geen MuMeAfrekening deze week, maar de ingeleverde weeklijstjes leveren wel een afspeellijst op van 42 tracks: tips MuMeAfrekening week 52
Voor de afspeellijst van week 1 steek ik binnenkort over naar het 2023-topic.

al één nummer 1 van mij geweeest (maar wel buiten de top 100, op 102)

Titmeister schreef:
volgens mij verwar je Daniel Avery met Jon Hopkins (begrijpelijk overigens)

Nu missen we bijna het leukste stukkie van chartsmaster. Dus:

99. Daniel Avery - Chaos Energy (ft. Kelly Lee Owens, HAAi) (594)
Zit een lama in het café, komt er een HAAi binnen. Zegt die HAAi: "Haai!" Zegt die lama: "lama..." Tot zover een kijkje in mijn moppentrommel; u begrijpt, voor standup comedian moet ik nog even oefenen. De HAAi die de MuMeAfrekening entert is de Australische dj Teneil Throssell, die inmiddels al weer tien jaar in het Londense clubcircuit actief is. Met 'Be Good' stond ze vijf jaar geleden al even in de Gezamenlijke. Welshwoman Kelly Lee Owens heeft bij deze al vier MuMe-hits op haar kerfstok. En dat terwijl de hoofddader van dit geheel, Daniel Avery, met 'Chaos Energy' nu pas zijn debuuthit scoort. 'Chaos Energy' is een dromerige ambient house-track, die gelukkig meer energie dan chaos in zich heeft. Ook fijn voor op een feestje dus. Nou, nog eentje dan: Jantje zit op het strand als er een man naar hem toe komt. Die vraagt: "Ik wil hier graag surfen, maar er zijn toch geen piranha's hè?" "Nee hoor," zegt Jantje geruststellend, "die beesten zitten hier niet." De man springt in het water, komt boven en vraagt toch nog even: "Waarom zijn hier eigenlijk geen piranha's?" "Die waren er wel," zegt Jantje, "maar die zijn allemaal opgevreten door de haaien."

herman schreef:

Verder niet helemaal mijn rijtje, maar in het genre 'verbeten meisjesfolk' vind ik Julia Jacklin wel een van de betere. In het geval van Lydia Wears A Cross heb ik iig 10 puntjes bijgedragen.

Bijzonder wel dat je de genres nog verdeeld in mannen en vrouwenvariant
meisjesfolk en jongentjesfolk
eerder al damespostpunk en herenpostpunk
ook meidenrock en jongensrock? singer-songwriter en singer-songwritester?

ranja schreef:
(quote)

Bijzonder wel dat je de genres nog verdeeld in mannen en vrouwenvariant
meisjesfolk en jongentjesfolk
eerder al damespostpunk en herenpostpunk
ook meidenrock en jongensrock? singer-songwriter en singer-songwritester?

Haha, valt het op? De vocalen zijn een wezenlijk onderdeel van de muziek, en bij folk en postpunk hoor ik nu eenmaal graag vrouwen zingen.

Kan me voorstellen dat een Julia niet blij wordt van deze typering, dus in die zin snap ik je reactie wel. Maar dezelfde soort muziek gezongen door een man trekt me nu eenmaal niet erg.

Omschrijf jij je smaak aan anderen dan zonder over zangeressen te beginnen? Want jij hebt toch ook wel je duidelijke voorkeuren.

herman schreef:
(quote)

Haha, valt het op? De vocalen zijn een wezenlijk onderdeel van de muziek, en bij folk en postpunk hoor ik nu eenmaal graag vrouwen zingen.

Kan me voorstellen dat een Julia niet blij wordt van deze typering, dus in die zin snap ik je reactie wel. Maar dezelfde soort muziek gezongen door een man trekt me nu eenmaal niet erg.

Omschrijf jij je smaak aan anderen dan zonder over zangeressen te beginnen? Want jij hebt toch ook wel je duidelijke voorkeuren.

Als je mijn verhaaltjes bij de lijsten van 2022 en 1997 leest noem ik dat zelden. Natuurlijk heb ik het wel eens over 'de zangeres' maar om drumster of keyboardiste te zeggen vind ik dan weer overdreven (erger ik me in de sport ook vaak wel aan, als je damesvoetbal kijkt is het logisch dat de keeper een vrouw is, dus waarom keepster, of aanvalster, invalster, etc), en nee qua genre sowieso niet. Hooguit dat ik bij een band met mannelijke zang dat een keer specifiek benoem of het zelfs heb over een excuus-man

MuMe Eindafrekening 2022. #90 - #81

90 Madrugada - If I was the captain of your ship (621)
Het stikt hier ineens van de Noren in de lijst. De softrockers met die mooie Spaanse naam brengen allen in kattenzwijm. Pas was er nog een Greatest Hits van de heren op ons forum, waarin 'The Kids Where on High Street' er glansrijk met de overwinning vandoor ging. Echt zo`n naam waarbij ik iedere keer denk: hier moet ik meer van luisteren. Fijn stemmig nummer, perfect voor bij een knisperend haardvuur.

89 Marathon - Age (624,5)
De Nederlandse band Marathon heeft dit jaar een nieuwe single uitgebracht en timmert hard aan de weg. Zo doet de band mee aan de Popronde. Elke week spelen verschillende opkomende, talentvolle bands in allerlei zalen in Nederland. De komende weken bezoekt Marathon Tilburg, Emmen, Zwolle, Rotterdam, Venray en Middelburg. Liefhebbers van postpunk en shoegaze moeten zeker even gaan kijken, want de band beweegt zich op het snijvlak van deze muziekstijlen. Age knalt lekker door de speakers en heeft een verrukkelijke outro om de vingers bij af te likken.

88 Kiwi - More Raves (634,5)
Vorig jaar februari verwelkomden we nog twee weken lang Kiwi jr. in de MuMeAfrekening. Dat waren vier Canadezen, die met 'Waiting In Line' een gitaarhitje scoorden. Zou dit dan Kiwi senior zijn? Ondanks zijn naam gaat het hier om een Londenaar, Alex Warren, en aan de titel kun je al zien dat hen in dansmuziek handelt: 'More Raves'. Warren begon vijftien jaar terug heel bescheiden als huisfotograaf op dance party's, maar klom al snel zelf achter de draaitafels. En Kiwi houdt er, zo leert mij het 'Song van het jaar'-topic, een bijzondere kijk op dansavonden op na: hen combineert dance met BDSM en queer raves. Dat klinkt als een erg gezellige avond!

87 Beach House - Over and Over (635)
Beach House heeft weer een super geslaagd jaar achter de rug. Met 9 titels in de afrekening 2022 heeft de vertrouwde dreampop nog niets aan kracht verloren. De zegetoch in DE lijst begon in 2021 en eindigde op Best-Kept-Secret en in De-Roma (Antwerpen).

86 Eefje de Visser - Startschot (640)
'Startschot' was de veertiende titel voor Eef in de DE lijst die allemaal de top twaalf haalde. Drie keer kwam ze zelfs op 1 terecht. De eerste lijstaanvoerder van Eef was 'Scheef', in 2016. In 2019 volgden 'Zwarte Zon' en 'Bitterzoet'. Er is maar één conclusie mogelijk: Eefje is het Nederlandstalige gouddelvertje van de MuMe Afrekening.

85 First Aid Kit - Out of My Head (646)
De twee Zweedse EHBO-zustertjes geven voor de tweede keer act de présence dit jaar. In juli bleven ze nog steken op plaats 22 met 'Angel', maar die positie overtreffen ze deze week in één keer met de hoogste binnenkomer in de lijst, 'Out Of My Head'. In totaal staan Johanna en Klara Söderberg nu op zes MuMe-hits, waarvan 'Fireworks' vijf jaar terug met een derde plaats hun grootste is. 'Out Of My Head' is de bekende indie-folk die we van het duo uit Enskede gewend zijn. Je zou kunnen zeggen: niets nieuws onder de zon, maar aan de andere kant: waarom zouden ze, als het allemaal zo lekker klinkt als dit?

84 Soccer Mommy - Bones (648)
*Cheerleader smiley* Nashville ontwaakt, want er is weer een nieuw nummer uit van Sophie Regina Allison. Ze kiest heimelijk voor een softe shoegaze aanpak om haar nummer richting het einde extra cachet mee te geven. Ze slaagt niet glansrijk, maar de wedstrijd is nog niet gedaan.

83 the Reytons - Avalanche (652)
Deze boefjes komen niet uit Rotterdam, maar uit Rotherham - Engeland. Waar de Arctic Monkeys tegenwoordig in de laagste versnelling rond cruisen, trappen deze jonge honden het gaspedaal vol in en staan ze garant voor een forse portie energie.

82 Placebo - Try Better Next Time (652,5)
2 maanden voor de Albumrelease werden we getracteerd op de 3de teaser. Een optimistisch klinkende Molko op een bedje van vrolijke gitaren en met een fijn mee te galmen refrein.

81 Wet Leg - Ur Mum (653)
De populaire doorbreekband uit het Britse Isle of Wight heeft 5 titels in de afrekening dit jaar, waarvan 2 in de EindAfrekening.

Ur Mum, die heeft het bij mij ook dik gehaald. Tot nu toe al 2 matches, valt me alleszins mee. Zie wel een hoop nummers die compleet langs me heen zijn gegaan, maar zo'n Marathon zal ik nog eens opzetten.

ranja schreef:
Als je mijn verhaaltjes bij de lijsten van 2022 en 1997 leest noem ik dat zelden. Natuurlijk heb ik het wel eens over 'de zangeres' maar om drumster of keyboardiste te zeggen vind ik dan weer overdreven (erger ik me in de sport ook vaak wel aan, als je damesvoetbal kijkt is het logisch dat de keeper een vrouw is, dus waarom keepster, of aanvalster, invalster, etc), en nee qua genre sowieso niet. Hooguit dat ik bij een band met mannelijke zang dat een keer specifiek benoem of het zelfs heb over een excuus-man

Nu je het zegt herken ik dat wel uit je omschrijvingen. Volgens mij noem ik het zelf ook vooral als je het niet uit de artiestennaam op kan maken. Of als ik het juist een pluspunt vind van de muziek. Maar dan gaat het eigenlijk alleen om de zangeres.

MuMe Eindafrekening 2022. #80 - #71

80 Caroline Polachek - Billions (655,5)
De catchy popsongs van Caroline zijn hier al een paar keer voorbijgekomen, ook in samenwerking met Christine and the Queens. En die invloed is ook hoorbaar op deze singel. Fijne productie die de electronica van een arty randje voorziet.

79 Young the Giant - The Walk Home (660)
Ik kan er wel mee spotten, met die gevestigde namen die zo laat hun MuMe-debuut maken, maar Young the Giant werd toch ook alweer achttien jaar geleden opgericht en ook zij zijn nu pas toe aan hun eerste notering. Voor hun doorbraakhits 'My Body' en 'Cough Syrup' kwam de MuMeAfrekening net te laat; die twee singles stammen uit 2011. Daarna verdween Young the Giant grotendeels onder de radar van de Lage Landen (of toch in ieder geval: onder mijn radar), maar dit jaar revancheren ze zich dubbel en dwars. Een paar maanden terug was daar de single 'American Bollywood', die handelt over de Indiase roots van zanger Sameer Gadhia. En daar komt nu dit erg fijn klinkende 'The Walk Home' achteraan.

78 Caroline Polachek - Sunset (665)
De frontvrouw van de groep Chairlift is solo lekker bezig. Met 5 songs DE lijst. 'Sunset' is haar MuMeAfrekenings-voltreffer. Een verrassend luchtige, zomerse, Latin-aandoende track, maar uiteraard zorgen de dromerige sferische vocalen voor de onweerstaanbare Polachek-touch.

77 Yeah Yeah Yeahs - Wolf (667,5)
De New Yorkse indierockers gooien hun agressieve elektronische new wave in de strijd resultaat: een ongecompliceerde vette sound.

76 Nilüfer Yanya - Midnight Sun (668)
Een Engelse opgegroeid in het deftige Chelsea in Londen, met roots uit Turkije, Ierland & Barbados. Op dit moment maakt ze stevig furore op onze site met een geluid dat doet denken aan de hoogtijdagen van Radiohead. Tegelijkertijd voegt ze genoeg andere ingrediënten toe om op eigen benen te mogen staan. Overigens niet te verwarren met de Turkse popzangeres Nilüfer. Op 4 maart komt haar tweede album ''Painless'' uit, een moment om reikhalzend naar uit te kijken.

75 Tramhaus - Make It Happen (678,5)
De melodische PostPunk van dit 5-tal is dan weer Onvervalste Rotterdamse trots. Met slechts een paar songs op zak is menig Festival al ingepakt en overdonderd.

74 the Clockworks - Advertise Me (682)
De Ieren hebben al wat bescheiden hits gehad in onze hitlijst. Het gaat dus goed met deze postpunkers die steeds puntiger uit de hoek komen.

73 the Smile - Skrting On The Surface (685,5)
The Smile: de stem van Thom Yorke van Radiohead, jazzdrummer Tom Skinner (Sons Of Kemet) en Jonny Greenwood (Radiohead). Na You Will Never Work In Television Again en The Smoke is er nu een derde voltreffer. Skrting On The Surface is al een oudje en ligt al zo'n vijftien jaar bij Yorke op de plank. Sterker nog: het nummer is al meerdere keren gespeeld tijdens tournees, zoals in 2010 door Yorke's 'Atoms For Peace' project. Nu was de tijd rijp om het nummer als single uit te brengen. Skrting On The Surface lijkt op eerder solowerk van Yorke, alleen is er wat meer ruimte voor jazz.

72 the Murder Capital - Only Good Things (686,5)
The Murder Capital is een band die voor het gemak maar weer in de grote grabbelton genaamd Postpunk wordt geschoven. Net als hun net iets beroemdere stadsgenoten van Fontaines D.C. maken ze prettig in het gehoor liggende gitaarmuziek, voorzien van een onvast stemgeluid. Only good things uit Dublin dus! The Murder Capital bracht drie jaar geleden een eerste batch van vier singles uit, maar die gingen nog onopgemerkt aan ons voorbij. Met de start van hun tweede worp komt daar nu verandering in.

71 Glasvegas - Holiday & Travel Brochure (691,5)
Glasvegas is een Schotse indierockband uit Glasgow. Dat is natuurlijk te horen aan het duidelijke accent van de zanger. Holiday & Travel Brochure heeft een melancholische invalshoek en meandert in de tweede helft nog even heerlijk door. De snik in de stem van de leadzanger onthult dat het hem echt menens is:

Nilufer Yanya heeft wel bij m'n tips gestaan maar de lijst nooit gehaald. Pas bij het optreden op BKS begon ik haar echt goed te vinden en een KEXP sessie deed de rest. Haar album staat wel ruim top 20 van dit jaar bij mij.

Young the Giant vooral dankzij chartsmaster en mezelf denk ik

De mooiste 50 van 2022

1 The Irrepressibles - Beat of Song (#1 1w)

2 Manchester Orchestra - Angel Of Death - Acoustic (#1 2w)

3 Soup - Kingdom of Colour (#1 3w)

4 Tom Morello - The Lost Cause (ft. Manchester Orchestra) (#1 3w)

5 Fontaines D.C. - I Love You (#1 3w)

6 Metric - Doomscroller (#1 3w)

7 Placebo - Chemtrails (#1 2w)

8 Still Corners - Far Rider (#1 2w)

9 Manchester Orchestra - No Rule (#1 6w)

10 LCD Soundsystem - new body rhumba (from the film White Noise) (#1 3w)

11 Kendrick Lamar - The Heart Part 5

12 The Haunted Youth - Broken (#1 1w)

13 Band of Horses - Warning Signs

14 Ren - Violet's Tale

15 The Beths - Expert In A Dying Field (#1 1w)

16 Röyksopp & Alison Goldfrapp - Impossible

17 The Smile - Thin Thing (#1 2w)

18 The Church - The Hypnogogue (#1 1w)

19 Glen Hansard - Take Heart (ft. Ukrainian Action & Markéta Irglová)

20 Black Country, New Road - The Place Where He Inserted the Blade

21 Lo Moon - Dream Never Dies (#1 1w)

22 Katie Gregson-MacLeod - complex (demo) (#1 1w)

23 Sprints - Literary Mind (ft. W.H. Lung) (Tom Sharkett Remix)

24 Warhaus - Open Window (#1 1w)

25 Yeah Yeah Yeahs - Burning (#1 1w)

26 The Lounge Society - No Driver (#1 2w)

27 Arcade Fire - The Lightning I, II (#1 1w)

28 Fontaines D.C. - Skinty Fia (#1 1w)

29 Big Thief - Simulation Swarm

30 Madrugada - Ecstasy (#1 1w)

31 Monophonics & Kelly Finnigan - Sage motel

32 The Smile - Skrting On The Surface (#1 1w)

33 VanWyck - Lola with the Light Eyes

34 The Straights - Another Way (#1 1w)

35 Bear's Den - Spiders

36 The Vices - Thousand Vaces

37 The Hisunz - Up High

38 Beth Orton - Fractals (#1 1w)

39 Pol - Modern Strange Love

40 Nick Mulvey - A Prayer Of My Own (#1 1w)

41 Interpol - Fables (#1 1w)

42 Bill Callahan - Coyotes

43 Red Hot Chili Peppers - Eddie (#1 1w)

44 Röyksopp - Oh, Lover (ft. Susanne Sundfør)

45 Joe Strummer - Fantastic

46 Röyksopp - The Night (ft. Alison Goldfrapp)

47 Arcade Fire - Age of Anxiety I

48 STONE - Money (Hope Ain't Gone)

49 Sipper - psycho killa (#1 2w)

50 Monophonics & Kelly Finnigan - Warpaint

De laatste Top30 van 2022.

01 08 3 Young Fathers - I Saw
02 01 7 Manchester Orchestra - No Rule
03 02 4 Morrissey - Rebels Without Applause
04 05 5 Agar Agar - The Visit
05 03 5 STONE - Money (Hope Ain't Gone)
06 07 5 Moon Walker - Turn Off This Song (Before It Takes Your Soul)
07 04 9 Pol - Modern Strange Love
08 24 2 Gorillaz - Skinny Ape
09 30 2 The Veils - No Limit of Stars
10 15 4 The Church - C'est La Vie
11 06 9 The Vices - Thousand Vaces
12 11 4 Ren - Genesis
13 09 7 Bicep - Water (ft. Clara La San)
14 22 3 Sam Fender - Wild Grey Ocean
15 10 6 Taylor Swift - Anti-Hero
16 16 4 Phoenix - After Midnight
17 23 3 Röyksopp - Stay awhile (ft. Susanne Sundfør)
18 21 4 Robert Forster - Tender Years
19 18 3 Nation of Language - This Fractured Mind
20 26 2 Nagasaki Swim - Eternal
21 28 2 Riverside - I'm Done With You
22 12 5 Damien Rice - Astronaut
23 27 2 Fever Ray - Carbon Dioxide
24 14 7 The Beths - Knees Deep
25 13 10 Sprints - Literary Mind (ft. W.H. Lung) (Tom Sharkett Remix)
26 -- 1 Teleman - Easy Now I've Got You
27 -- 1 Leftfield - Full Way Round (ft. Grian Chatten)
28 -- 1 Gaz Coombes - Long Live The Strange
29 -- 1 The Check Marks - The Hymn Of Ten Lives
30 -- 1 Foy Vance - Sapling (ft. Rag'n'Bone Man)

Mooi en verrassend om Kiwi zo hoog te zien sowieso veel mooie noteringen, heb aardig wat overlap tot nu toe

[quote]MuMe Eindafrekening 2022. #70 - #61/quote]
70 Destroyer - June (691,5)
Citaat van herman: “June is echt fantastisch, zijn beste nummer in 10 jaar. En het beste nummer van 2022 tot nu toe. Het spoken word gedeelte na de break hoe dat uitmondt in euforische koebeldisco, werkelijk subliem.”
Blur8: vanuit het vette bas-intro hoor ik direct de Destroyer live vanuit een een duinpan op Vlieland.6,5min later gaat ie direct weer op de repeat.

69 Alvvays - Pharmacist (696,5)
Het Canadese vijftal deed het al prima in 2017, toen ze maar liefst vier hits scoorden in de MuMeAfrekening. 'Plimsoll Punks' deed het toen het beste, met een tweede plaats 4 jaren Alvvays-loos, maar daar is nu verandering in.

68 Madrugada - Ecstasy (708)
Sivert Høyem heeft een van mooiste stemmen op aarde met een ongekend bereik. Dat is ook in Ecstasy weer duidelijk hoorbaar. Een klassieke ballad zoals alleen het Noorse Madrugada die kan maken. veertien jaar wachten beloold.

67 Ladytron - City of Angels (708,5)
Uit Liverpool komen echt niet alleen maar gitaarbands, dat bewijst Ladytron overtuigend. Al 20 jaar maakt dit kwartet dynamische electro en in Januari komt hun zevende album, dat opent met City of Angels. Zullen we het maar melodieuze Shoegaze noemen en tegelijk klinken de synths lekker industrieel. De echoënde stemmen van Helen & Mira worden beloond.

66 Danger Mouse & Black Thought - Belize (MF Doom) (715)
Brian Burton alias Danger Mouse maakte uiteenlopende producties voor Michael Kiwanuka & Adele en van Parquet Courts, Yeah Yeah Yeahs tot aan Gorillaz, The Shins en The Black Keys
De gebundelde krachten met Black ‘Trotter’ Thought, creëerde samen met tal van gastbijdrages een hit-album, waarop centraal de postume bijdrage van MF Doom staat. Met een ingetoge loop die weggelopen lijkt uit een coole movie from the 60-ties.

65 Rammstein - Zeit (724)
Onze Duitse spektakel vrienden hebben het hart op de goede plek zitten. Zo was zanger Tijl Lindemann onlangs nog in het nieuws omdat hij Oekraïense vluchtelingen in Berlijn te hulp schoot. Uitpakken doen de mannen met een straffe videoclip en een rustige opbouw die na 2,5 minuut uiteraard overstemd wordt door een heus slotakkoord.

64 Black Country, New Road - Concorde (732,5)
Ieder nummer schiet wortel uit de grond hier. Prachtige opbouw, met veel aandacht voor instrumenten die aanzwellen en weer stil worden gelegd. Totdat ze later opeens weer opduiken, rijk geproduceerd pallet pikken!

63 Go_A - Kalyna (744)
Geen politiek op MusicMeter, maar de Oekraïense band brak vorig jaar door met Shum: de inzending voor het songfestival. De schelle zang van Kateryna Pavlenko op een bedje van technofolk. Natuurlijk is er ook weer ruimte voor een fluit. Kalyna heeft een politieke boodschap. Het nummer verwijst naar een bloem die symbool staat voor de Oekraïense cultuur. Op de cover van de single is te zien dat iemand deze bloem vasthoudt en dat deze bloem bloedt.

62 Hatchie - Quicksand (744,5)
Ai, dat geluid horen we niet graag! 'Hatchie', bedoel ik dan; zijn we ons net een beetje uit de crisis aan het draaien, dan moeten we niet met z'n allen weer gaan niesen natuurlijk, want daarmee begeef je je op drijfzand. Hé, wat een toeval, laat dat nou net de titel van haar nieuwe single zijn! De Australische Harriette Pilbeam -laten we haar voor de zekerheid maar even bij haar echte naam noemen- levert met 'Quicksand' opnieuw een prettig popplaatje af, wat haar haar vijfde MuMeAfrekeningshit oplevert; inmiddels al een flinke niesbui dus. En let ook even op die bridge vanaf 2:38 met dat haperende geluid: opvegen!

61 Belle and Sebastian - Unnecessary Drama (758,5)
Na drie jaar radiostilte is 'Unnecessary Drama' de comeback voor Belle and Sebastian. Het jongetje en de hond uit de Franse Alpen scoorden in de afgelopen tien jaar vijf keer eerder in de MuMe Afrekening, waarbij vijf jaar terug 'We Were Beautiful' met een derde plaats het hoogste reikte. Op 'Unnecessary Drama' is een hoofdrol ingeruimd voor dat instruement dat in een grijs rockverleden ook prominent aanwezig was in bijvoorbeeld 'The River' van Bruce Springsteen, 'Love Me Do' van the Beatles en 'School' van Supertramp. Inderdaad: de wederopstanding van de mondharmonica!

zomaar 3 top 10 plaatjes bij die laatste update

MuMe Eindafrekening 2022. #60 - #51

60 Arctic Monkeys - There'd Better Be A Mirrorball (765,5)
Een vintage popnummer met een vleugje jazz. Het nummer gaat over de laatste dagen van een relatie, kort voor de break-up. Bijzonder nummer en zeer knap dat een grote band van dit kaliber zich blijft vernieuwen,
ook al zal een deel van de achterban langzaam vervreemd raken.

59 Melle Brown - Feel About You (ft. Annie Mac) (DJ Koze Remix) (777,5)
DJ Koze ging aan de slag met Melle Brown & Annie Mac's Feel About You. Annie Mac - voormalig BBC Radio-host - "De nieuwe pianolijn, de vocal sample in de break, de drums, de emotionele climax op het eind: ik hou er van! DJ Koze is een meester in het herinterpreteren van nummers en ik ben eeuwig dankbaar dat hij ‘Feel About You’ heeft gekozen om te remixen."

58 Cucamaras - Winners Chapel (779)
vier gasten komen uit Nottingham en de volgende nieuwe naam in de Britse Indie rock scene, dus met bakken aan energie en met een gitaar gedreven sound én met inhoudelijke teksten over de gedesoriënteerde samenlevering.

57 Son Mieux - Multicolor (784)
Son Mieux is toe aan zijn MuMeAfrekenings-debuut. De band uit Den Haag begon zeven jaar terug als soloproject van zanger Camiel Meiresonne, die daarvoor in de band All Missing Pieces zong. Al snel groeide de eenmansband uit tot een meermansbezetting en in die hoedanigheid werden ze direct opgepikt door de Nederlandse popzenders 3FM en Radio 2. De hoge rotatie van hun voorgaande singles op die zenders leidde nog niet tot een doorbraak in de MuMeAfrekening, maar met 'Multicolor' is dat nu wél het geval. Op de poppy radiohit neigt de band naar meezingbare stadionrock, of toch op z'n minst naar een kleurrijke festivalfavoriet waarop deze zomer vrolijk gedanst gaat worden.

56 Dead Rabbits - Slowdown (798)
Dead Rabbits komen uit Southampton (UK) en moeten niet verward worden met The Dead Rabbits, want die komen uit USA en spelen Metal. De Engelsen maken al 10 jaar een louche combi van Psychedelische Rock en NoisePop. 3 albums zijn er al, vol goede bedoelingen, maar met weinig resultaat. En daar gaat nu verandering in komen. Want het dreampop intro explodeert al snel in PsychRock en die tegenpolen blijven vervolgens de hele song intrigerend om mekaar heen kronkelen

55 Let's Eat Grandma - Levitation (807)
Begin dit jaar stonden de dames nog fier aan kop met ''Happy New Year''. Ditmaal gaan ze ook goed van start en is alles nog mogelijk voor ze.
In week 15 vroeg Dance Lover zich af: [Vallen we weer als vanouds als een blok voor de zoete electro pop van dit duo]. Antwoord dus volmondig JA.

54 the National - Somebody Desperate (808,5)
Release uit december 2021, en stukkie van DanceLover is ook 1 jaar later nog steeds van kracht.
Matt richt zich nog maar eens rechtstreeks naar de opstellers van de keuzelijst van de Top 2000. 'Zie mij nou eindelijk eens voor vol aan alsjeblieft'! Een van onze huisbands kan uiteraard wel rekenen op een warm welkom in deze fameuze lijst.

53 Fishbach - Masque d'Or (814)
De 30-jarige Flora draait al wat jaartjes mee en kennen we misschien nog wel van haar doorbraakhit in de MuMeAfrekening 'Un Autre Que Moi' uit 2017. Daarna was het lange tijd akelig stil, totdat eind vorig jaar de nieuwe singles het levenslicht zagen, waaronder het uptempo Masque d'Or. Het is een Franstalig retropopliedje met een flinke dosis funk en disco. Ook de clip ademt de jaren '80. Het doet erg denken aan de muziek van Les Rita Mitsouko, NIAGARA en Guesch Patti. Nieuwe fans van Fishbach hebben geluk: over iets meer dan twee weekjes is het album Avec les Yeux verkrijgbaar met daarop nog meer nieuwe muziek van Fishbach.

52 Gorillaz - Cracker Island (feat. Thundercat) (816,5)
Damon Albarn heeft een actief jaar achter de rug. Met uitgestelde tour met zn laatste solo project en heeft weer een verzameling samenwerkingen met R&B Soul & Jazz helden op stapel liggen.
Stephen ‘Thundercat’ ís eerst bassist en daarna pas zanger, dus doet hij de koortjes bij de Damon rap, die verwijzen naar een typische seventies-vibe.
Het is een intrigerend vraag & antwoord spel geworden dat direct vrolijk stemt.

51 Danger Mouse & Black Thought - Aquamarine (ft. Michael Kiwanuka) (821)
Drie keer is scheepsrecht voor Danger Mouse en Back Thought. De heren brachten eerder dit jaar al twee gezamenlijke singles uit, maar die haalden de eindlijst niet. Hun samenwerking met Michael Kiwanuka redt het gelukkig wel. Producer Danger Mouse (Brian Burton) stond eind 2018 al eens in onze lijst met Lux Prima. Rapper Black Thought (Tarik Trotter) kwamen we twee jaar terug eventjes tegen met Hustle don't give. Zanger Mchael Kiwanuka heet gewoon Michael Kiwanuka en stond al vijf keer eerder in de Gezamenlijke. Love & hate uit 2016 is met een tweede plek tot nu toe zijn grootste wapenfeit. Aquamarine is terug te vinden op het gezamenlijke Mouse/Thought-album Cheat codes, dat juist vier dagen geleden het levenslicht zag.

Uitnodiging:
Op 2 januari vindt de Eigenwijze Eindejaarslijst 2022 plaats, vanaf 12 uur de gehele dag presenteren wij de mooiste liedjes van het jaar. Zet het in je agenda of je wekker!

De laatste lijst van 2022
Onze kerst nummer 1 is een nieuwe, Björk doet en processie voor haar moeder en tegelijkertijd voor al haar voorouders.

Caroline Polachek exploreert de liefde op nummer 2.
Een stijger op nummer 3 voor een surrealistisch volksliedje uit Wales van VRï.

Het langst genoteerd is de Schotse zangeres Katie Gregson-MacLeod, zij staat nu tien weken genoteerd.
Metallica is de snelste stijger.
4 _ nieuwe binnenkomers waarvan 1 - re-entry voor; Weyes Blood (singer-songwriter), Andrea Bocelli, Matteo Bocelli & Virginia Bocelli (kerst), Puma Blue (triphop), Vieux Farka Touré + Khruangbin (psychedelische songhai).
12 stippen
4 superstippen voor; Björk, Metallica, Spell Songs, Karine Polwart, Julie Fowlis, Seckou Keita, Kris Drever, Rachel Newton, Beth Porter, Jim Molyneux en Weyes blood.

Luisteren:
De Eigenwijze 30 is als radioprogramma te beluisteren op verschillende manieren:

- Op maandag live vanaf 20:00 op www.eigenwijze30.nl via Golfbreker radio op DAB+, internet, direct of webcam.

- Youtube afspeellijst: Voordat je verdergaat naar YouTube

- Spotify afspeellijst:

- Podcast : https://eigenwijze30.nl/mp3/Eigenwijze30_22-51.mp3 Vanwege kerst niet uitgezonden.

Stemmen:
Stem nu voor de eerste Eigenwijze 30 van het jaar 2023 en stuur een mail terug met jouw favorieten uit bovenstaande lijst op stem via deze online poll: QuestionPro Poll - Stemlijst Eigenwijze 30 voor week 1 van 2023 Stemmen kan tot zondagavond 8 januari 22:00 .

Eigenwijze 30 week 52 van 2022

1. 6 5 Björk - Ancestress
2. 1 6 Caroline Polachek - Sunset
3. 5 7 Vrï - Cainc sain tathan
4. 7 5 Tom MacDonald - Sheeple
5. 4 7 Within Temptation - Don’t pray for me
6. 2 8 Danger mouse, Black thought, A$ap rocky, Run the jewels - Strangers
7. 8 6 Polyphia + Steve Vai - Ego death
8. 9 5 Weyes blood - It's not just me, it's everybody
9. 10 4 Porcupine Tree - Dignity
10. 29 2 Metallica - Lux æterna
11. 3 8 Snarky puppy - Bet
12. 15 3 Tautumeitas - Rūžiņu duorziņā
13. 24 2 Spell songs; Karine Polwart - Bramble
14. 20 2 Rammstein - Adieu
15. 22 3 Muse - We are fucking fucked
16. 16 5 Antonis Antoniou - Throisma
17. 25 2 Manchester Orchestra - No rule
18. 19 4 Dhafer Youssef, Marcus Miller - Ondes of chakras
19. 21 2 Sami Yusuf, State symphony orchestra of Uzbekistan - The centre (+ live)
20. _ 1 Weyes Blood - Grapevine
21. 26 9 Rebelion + Micah Martin - A.I.
22. 30 6 Plaid - C.A.
23. 11 7 Horace Andy - Feverish
24. 18 9 He Jinhua + Daniel Ho - Xiq dvq bee (Transplanting song) (栽秧调) Version 2
25. 14 10 Katie Gregson-MacLeod - complex
26. _ 1 Andrea, Matteo & Virginia Bocelli - The greatest gift
27. 17 7 Natte visstick + Dikke baap - Ik trip 'm
28. 12 4 Leftfield - Accumulator
29. _ 1 Puma blue - Hounds
30. _ 1 Vieux Farka Touré + Khruangbin - Tongo barra

Verwondering: Raye, 070 Shake - Escapism

Lid word je van de nieuwsbrief via [email protected]
#eigenwijze30, #muziek, #Real, #alternatief, #radio, #podcast, #chart
https://eigenwijze30.nl/images/ew30-2022week52.jpg

Top 30 31-12-2022 lijst 53

01 03 04 DMA's - Olympia
02 07 04 Levellers - Down by the river 'O'
03 02 06 Cavs - Music to my madness
04 04 05 Then Comes Silence - Tickets to funerals
05 05 06 Luka State - More than this
06 01 08 Hunna - You can't sit with us
07 10 05 Red Hot Chili Peppers - The Shape I'm takin'
08 06 07 Reytons - Cash in Hand & Fake Id's
09 11 06 Columbia - Disorder
10 17 04 Roger Waters - Comfortably numb 2022
11 09 06 Suede - Turn of your brain and yell
12 18 03 Clockworks - Blood on the mind
13 08 10 Buddy Guy - I let my guitar do the talking
14 28 02 Iggy Pop - Strung out Johnny
15 19 03 Jaws the Shark - Didn't even know what I was looking for
16 16 05 Krooked Tongue - Lipunes
17 21 04 Bass Drum of Death - Head change
18 25 03 We are Scientists - Less from you
19 24 04 Circa Waves - Carry you home
20 23 04 Rills - Landslide
21 26 03 Weezer - I want a dog
22 27 03 Himalayas - From hell to here
23 29 02 The Resolve - Satisfy
https://www.visual-music.org/wp-content/uploads/2022/12/Silversun-Pickups-System-Error.png

24 --- 01 Silversun Pickups - System error
25 30 02 Leap - Show you the way to love
26 --- 01 Reytons - Fading
27 22 05 Morrissey - Rebels without applause
28 --- 01 Slow Readers Club - Knowledge freedom power
29 12 09 The Lathums - Say my name
30 --- 01 Simple Minds - Traffic

Verdwenen:

Vistas - Follow you down
Suspects - Wasted precious time
Von Veh - Atone
Doors - Paris Blues

Volgens mij stonden de Silversun Pickups in mijn lijstje van 2013 al hoog (The Pit). Als ik dan bijna aan mijn 10e seizoen nieuwe lijsten begin, is het mooi dat ik de band dan opnieuw kan noteren. Er zit ook wel enige progressie in, eerlijk is eerlijk. Hoewel The Pit ook een mooi nummer is. 53 weken is een lang jaar. Op weg naar de top 100!

Musician's Top 100 over 2022
https://pbs.twimg.com/media/FgAgPReX0AA11mw?format=jpg&name=large

01 Crystal Tides - I don't want to wait for you
02 King Gizzard & The Lizard Wizard - The dripping tap
03 Buddy Guy - I let my guitar do the talking
04 Waterboys - Glastonbury Fayre
05 Afterpartees - Melatonia
06 Sherlocks - On the run
07 Krooked tongue - When the beaches bleed
08 Von Veh - Turmoil! Turmoil!
09 Muse - Kill or be killed
10 Pixies - There's a moon on

11 Nothing but thieves - Life's coming down slow
12 Urban tales - Subway
13 Native Sun - There's a revolution
14 Porcupine tree - Dignity
15 Bring me the horizon - Strangers
16 Wonder Years - Low tide
17 Stone - Money
18 Voyd - Save me
19 Placebo - Try better next time
20 Ty Segall - Hello hi

21 Afghan whigs - I'll make you see God
22 Slice of Life - Seven days
23 Asylums - Scatterbrain
24 Placebo - Happy birthday in the sky
25 King Gizzard & The Lizard Wizard - Iron lung
26 Highly Suspect - Midnight demon club
27 Rockford - Nothing to believe
28 Muttons - What is your name
29 Lostboy - Overdue
30 Shade - Illusive dreams

31 Black Angels - El Jardin
32 Hunna - You can't sit with us
33 Pentire - Plastic flower
34 Porcupine tree - Of the new day
35 Red Hot Chili Peppers - Edie
36 Muse - Won't stand down
37 Pink floyd - Hey hey rise up
38 Wunderhorse - Butterflies
39 Quarters of change - Chloe
40 Noel Gallagher High Flying Circus - Pretty Boy

41 Sherlocks - Games you play
42 False heads - Thick skin
43 Ghostkid - Ugly
44 Lathums - Say your name
45 Porcupine tree - Herd calling
46 Declan Welsh and the decadent West - Impermanency
47 Bad suns - Life was easier when I only cared about me
48 Cavs - Music to my madness
49 Retro Video Club - Faking
50 Call it off - Bury the dead

51 Luka State - More than this
52 Fontaines DC - Jackie down the line
53 Bring on the horizon - Bad habits
54 L'Objectif - The dance you sell
55 Luka State - Bring us down
56 Wonder Years - Old friends like old teeth
57 Sherlocks - Last to leave
58 Amazons - How will I know
59 Sherlocks - Plastic heart
60 Reytons - Avalanche

61 Placebo - Sad white reggae
62 Reytons - Cash in hand and fake id's
63 Not Scientists - Like God we feast
64 Buddy Guy - Gunsmoke blues
65 Wonder Years - Wyatt's song
66 Best coast - Leading
67 Perfectparachutepicture - Silhouette
68 Simple plan - Congratulations
69 Timothy B. Schmidt - Simple man
70 Hunna - Fugazi

71 Katuns - Come down
72 Reytons - Kids of the estitate
73 Neil Young - Welcome back
74 Hunna - Apologies
75 Waterparks - Self sabotage
76 Rolling Blackouts Coastal Fever - The way it shatters
77 Belle and Sebastian - Unnecessary drama
78 Then comes silence - Tickets to funerals
79 Christine McVie - Slow down
80 Perfectparachutepicture - Don't bow

81 Beach dog - Swords up in the air
82 Suede - Personality disorder
83 Local natives - Just before the morning
84 Kasabian - Chemicals
85 Red Hot Chili Peppers - Black summer
86 Goo goo dolls - Yeah, I like you
87 Psychedelic Porn Crumpets - Bob Holiday
88 Liam Gallagher - Everything's electric
89 Sherlocks - Wake up
90 Paul Draper feat Steven Wilson - Omega man

91 Bring on the horizon - Bad life
92 Belle and Sebastian - Talk to me
93 Placebo - Chemtrails
94 Spangled - Good life better
95 Panic! At the disco - Viva las vengeance
96 DMA's - Olympia
97 Suede - Turn of your brain and yell
98 Queen - Face it alone
99 Boston manor - Foxglove
100 Frank Turner - Miranda

De top 100 van de man met de minste overeenkomsten/raakpunten met de gezamenlijke top 100!
Nu doe je het maken van zo'n actuele lijst voor jezelf, jawel, eerder dan voor het gezamenlijke nut. Iedereen mag vrij kennis maken met de muziek. Meer kan ik er niet aan doen.

Nieuwe bands en oude knarren. De laatsten kunnen zeker ook nog mee, als het maar goed is. Pink Floyd had een alleraardigste song ten behoeve van Oekraine. Queen vond nog wat in de voorraadkamer en ook de helaas recent overleden Christine McVie had nog niet eerder uitgebracht werk van een nieuw jasje voorzien.

Buddy Guy denkt nog steeds dat hij 25 is (86 is het juiste antwoord). Oud Eagles man Timothy B. Schmidt deed een mooie duit in het zakje. Neil Young is eigenlijk nooit weggeweest.

Maar ook de bands van middelbare leeftijd lieten zich niet onbetuigd. De Oasis broertjes Gallagher, maar ook Placebo, Belle and Sebastian, de Wonder Years, Porcupine Tree, de Waterboys en de Red Hot Chili Peppers. Muse en de Afghan Whigs.

En dan natuurlijk de getrouwe Peter Pan bands, Hunna, Asylums, DMA's, Bring me the Horizon en Nothing But Thieves.

Nieuw (en mooi) waren met veel tamtam de Reytons, de Sherlocks, de Muttons en de Lathums.

Maar de mooiste single bleek uiteindelijk toch gewoon van de beloften van Crystal Tides. Tijdloze muziek, vrolijk en zonder fratsen. De sterkste song van het jaar.

The Ones I Love 2022 (top 100)

01. Fontaines D.C. - Jackie Down The Line
02. Fake Turins - Afterwards
03. Fontaines D.C. - I Love You
04. The Smile - Free In The Knowledge
05. Foals - Crest Of The Wave
06. The Smile - Pana-vision
07. Rolling Blackouts Coastal Fever - My Echo
08. The National - Weird Goodbyes [ft. Bon Iver]
09. Foals - 2am
10. Rubblebucket - Earth Worship

11. Local Natives - Just Before The Morning
12. Paolo Nutini - Shine A Light
13. Beach House - Superstar
14. Fake Turins - Built To Touch
15. Wet Leg - Angelica
16. Rolling Blackouts Coastal Fever - The Way It Shatters
17. Gorillaz - New Gold [ft. Tame Impala, Bootie Brown]
18. William Fitzsimmons - The 1
19. Bonny Light Horseman - California
20. Wet Leg - Ur Mum

21. Lime Garden - Marbles
22. SPINN - People Should Know Better
23. Warpaint - Champion
24. Fontaines D.C. - Roman Holiday
25. CHAMPS - Adeleine
26. Hot Chip - Eleanor
27. Klangstof - Disguiser
28. Gaz Coombes - Don't Say It's Over
29. Taylor Swift - Anti-Hero
30. Warhaus - When I Am With You

31. Talk Show - Cold House
32. Pixey - I'm Just High
33. Dry Cleaning - Anna Calls From The Arctic
34. Phoebe Bridgers - Sidelines
35. Everything Everything - Pizza Boy
36. Rolling Blackouts Coastal Fever - Tidal River
37. Palace - Fade
38. Jane Weaver - Oblique Fantasy
39. Royel Otis - Kool Aid
40. The National - Somebody Desperate

41. Röyksopp - Stay Awhile (ft. Susanne Sundfør)
42. The Cool Greenhouse - Hard Rock Potato
43. alt-J - Hard Drive Gold
44. Kiwi jr. - Unspeakable Things
45. The Smile - Thin Thing
46. White Lies - Step Outside
47. The War On Drugs - Oceans Of Darkness
48. Aldous Harding - Fever
49. Arcade Fire - The Lightning I, II
50. Nilüfer Yanya - the dealer

51. The Veils - No Limit Of Stars
52. Oscar And The Wolf - Something In The Air
53. Royel Otis - Motels
54. Bleach Lab - If You Only Feel It Once
55. The Big Moon - Wide Eyes
56. Kevin Morby - I Hear You Calling
57. Son Mieux - Multicolor
58. alt-J - The Actor
59. Destroyer - June
60. Beach House - Over And Over

61. Interpol - Toni
62. Fruit Bats - Waking Up In Los Angeles
63. Los Colognes - Ballad Of A Straw Man
64. Bonny Light Horseman - Summer Dream
65. The Haunted Youth - Broken
66. Harry Styles - As It Was
67. Bartees Strange - Heavy Heart
68. Gaz Coombes - Sonny The Strong
69. Fontaines D.C. - Skinty Fia
70. The Lone Bellow - Honey

71. Palace - Shame On You
72. Temples Of Youth - Keen To Be Clean
73. Portland - Sensational
74. Still Corners - Far Rider
75. Martin Courtney - Sailboat
76. Tom A. Smith - Man Overboard
77. The Reytons - Kids Off The Estate
78. Röyksopp - Oh, Lover [ft. Susanne Sundfør]
79. Hovvdy - Town
80. Royel Otis - Bull Breed

81. The Darling Suns - Into The Night
82. Midlake - Bethel Woods
83. Rum Jungle - Going Out Of My Way
84. Bloc Party - If We Get Caught
85. The Clockworks - Blood On The Mind
86. Broken Bells - We're Not In Orbit Yet…
87. Kiwi jr. - Night Vision
88. Eefje de Visser - Startschot
89. LCD Soundsystem - new body rhumba
90. Gaz Coombes - Long Live The Strange

91. Bon Iver - Second Nature
92. Yeah Yeah Yeahs - Burning
93. Charles Watson - All My Mountains
94. Widowspeak - Everything Is Simple
95. Tom A. Smith - Never Good Enough
96. The Sherlocks - Games You Play
97. The Murlocs - Compos Mentis
98. Big Thief - Simulation Swarm
99. Katy J Pearson - Talk Over Town
100. Nilüfer Yanya - midnight sun

Luister in Spotify

Son Mieux - Multicolor in de top 100, en flink hoog ook, is wel een smetje op de lijst. Muzikaal behang voor op de radio.

Mijn jaaroverzicht over 2022 gebaseerd op behaalde punten in de wekelijkse top 40, dit jaar 52 weken. Niet al te veel overeenkomst met de gezamenlijke Afrekening, maar hopelijk toch nog wat mensen muziek leren kennen net als andersom ook wel gebeurd is.

punten (hp - wk)
+ = stond in week 51 van 2021 ook al genoteerd
* = stond in week 52 van 2022 nog genoteerd

1 Flower Face - Sugar Water 470 (1-15) 5x1
2 Fazerdaze - Break! 467 (1-16) 3x1
3 Ciel - Fine Everything 457 (1-15) 4x1
4 Ailbhe Reddy - A Mess 432 (1-14) 5x1
5 Georgia Harmer - All in My Mind 418 (1-14) 2x1
6 Hazel English - Summer Nights 408 (1-13) 3x1
7 Horsegirl - Anti-glory 406 (2-14)
8 Hello Mary - Rabbit 383 (1-13) 3x1
9 Secret Shame - Color Drain 382 (1-12)* 2x1
10 Alvvays - Pharmacist 378 (2-13)
11 Girlpuppy - Wish 377 (1-12) 3x1
12 Soft Blue Shimmer - Love Being 376 (1-11)* 4x1
13 Lizzie Esau - The Enemy 374 (1-14) 3x1
14 The Hisunz - Up High 364 (1-12) 2x1
15 Brockhoff - Sharks 363 (1-12) 1x1
16 Melody's Echo Chamber - Looking Backward 350 (2-13)
17 Beau - Life Twice 341 (2-12)
18 Momma - Rockstar 339 (3-12)
19 Lizzie Esau - Bleak Sublime 336 (3-13)
20 The Mysterines - The Bad Thing 335 (1-11)+ 4x1
21 Low Girl - Knees 330 (4-10)*
22 Juliana Madrid - Savior 327 (3-12)
23 Laveda - Surprise 323 (4-12)
24 Dead Pony - Bullet Farm 323 (5-12)
25 Abbie Ozard - Fizzy 318 (2-11)
26 Low Girl - So Cool 317 (1-11) 1x1
27 Glacier Veins - Autonomy 317 (3-11)
28 Dead Pony - Zero 314 (1-11) 1x1
29 Girlpuppy - I Miss When I Smelled Like You 311 (3-12)
30 The Beths - Knees Deep 305 (4-12)
31 Soft Blue Shimmer - Prism of Feeling 297 (3-12)
32 KT Laine - Again 296 (2-9)*
33 The Beaches & Lights - Let's Go 294 (2-11)+
34 Plains - Problem with It 290 (2-10)
35 Snow Coats - Dinosaur 289 (2-11)
36 Hatchie - Lights On 289 (5-11)
37 Pit Pony - Black Tar 287 (5-11)
38 Sasha Alex Sloan - I Blame the World 286 (3-10)
39 Momma - Medicine 284 (2-10)+
40 Flower Face - Spiracle 281 (1-10) 3x1
41 Lauran Hibberd - Step Mum 279 (6-11)
42 Winter - Lose You 278 (5-11)
43 Lauran Hibberd - That Was a Joke 272 (5-11)
44 Donna Blue - Solitaire 268 (5-10)
45 Lia Lia - I'm a Moth 266 (4-10)
46 Coach Party - Weird Me Out 265 (4-11)
47 The Gathering - We Rise 260 (5-10)
48 Lewsberg - Six Hills 258 (2-9)
49 Just Mustard - Seed 258 (4-10)
50 Pom - Earth Sick 256 (3-10)
51 Ciel - Back to the Feeling 251 (5-11)
52 Sesame Girl - Bored 248 (3-9)
53 NewDad - Say It 247 (3-9)
54 Hatchie - Quicksand 244 (5-10)
55 Blushing - Sour Punch 243 (4-9)+
56 Just Mustard - I Am You 239 (1-8)+ 1x1
57 Splint - 145 238 (4-8)*
58 Lena Hessels - 6 235 (6-10)
59 Phem - Watery 235 (8-10)
60 Momma - Speeding 72 231 (5-9)
61 Blondshell - Sepsis 231 (7-11)
62 Wyldest - Abilene 230 (6-9)
63 Phem - Brkdwn 230 (7-10)
64 Ladytron - City of Angels 229 (7-9)
65 Skye Wallace - Everything Is Fine 228 (6-10)
66 Phem - Silly Putty 224 (5-9)+
67 Kynsy - Simple Life 222 (4-8)
68 Let's Eat Grandma - Happy New Year 222 (4-8)+
69 Metric - What Feels Like Eternity 218 (4-9)
70 Hatchie - Nosedive 217 (1-6)* 1x1
71 Chemtrails - Eternal Shame 212 (3-8)
72 Maripool - Softly 212 (8-9)
73 Hands Off - To Be Told 211 (7-9)
74 Steady Holiday & Bedouine - People Take Pictures of Each Other 211 (9-10)
75 Blushing - Ours 210 (10-10)
76 The Beths - Silence Is Golden 210 (10-10)
77 The Beths - A Real Thing 209 (8-9)
78 Stereo Club - Stay Young 205 (8-9)+
79 Pony - Did It Again 204 (7-9)
80 Valeras - Let Me Go 204 (10-10)
81 Hello Mary - Spiral 203 (6-7)*
82 Georgia Harmer - Top Down 201 (6-8)
83 The Umbrellas - Write It in the Sky 199 (9-8)
84 Abbie Ozard - Ford (Drive) 195 (8-8)*
85 Venus Grrrls - Aries 195 (11-9)*
86 Grimes - Player of Games 194 (7-8)+
87 Vero - Beg! 191 (5-7)+
88 Wyldest - Tin Foil Girl 191 (7-9)
89 Yori Swart - Millions 185 (9-9)
90 NewDad - ILY2 183 (8-8)
91 The Afghan Whigs - I'll Make You See God 183 (9-8)
92 Alvvays - Easy On Your Own? 181 (9-9)
93 Coach Party - Shit TV 180 (9-8)
94 Honey Joy - Raising Boys 175 (10-9)
95 Honeyglaze - Female Lead 174 (9-8)
96 Just Mustard - Still 174 (11-8)
97 Linn Koch-Emmery - Dirty Words 169 (8-8)+
98 The Paranoyds - Lizzie 169 (11-9)
99 Secret Shame - Victoria 166 (12-8)+
100 Sobs - Air Guitar 164 (11-8)

3x in deze top 100: Hatchie, Just Mustard, Momma, Phem en The Beths

Al mijn nummers 1 van 2022:

Just Mustard - I Am You (1)
The Mysterines - The Bad Thing (4)
Low Girl - So Cool (1)
The Hisunz - Up High (2)
Flower Face - Sugar Water (5)
Georgia Harmer - All in My Mind (2)
Ciel - Fine Everything (4)
Hazel English - Summer Nights (3)
Brockhoff - Sharks (1)
Flower Face - Spiracle (3)
Dead Pony - Zero (1)
Ailbhe Reddy - A Mess (5)
Girlpuppy - Wish (3)
Lizzie Esau - The Enemy (3)
Hello Mary - Rabbit (3)
Fazerdaze - Break! (3)
Secret Shame - Color Drain (2)
Soft Blue Shimmer - Love Being (4)
Hatchie - Nosedive (1)
Kidbug - Just Like Xmas (1)

Gast
geplaatst: vandaag om 11:30 uur

geplaatst: vandaag om 11:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.