Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)
zoeken in:
1
geplaatst: 10 november 2025, 21:53 uur
Poeha schreef:
(quote)
Voor mijn gevoel was dat juist Pulstar, maar ik heb de serie dan ook al heel lang niet meer gezien (lees: kleine 40 jaar) Er waren natuurlijk meer nummers die gebruikt werden. Tubular Bells van Oldfield en Magnetic Fields Part 1 van Jarre bv ook regelmatig.
Je kan veel over B&A zeggen maar met de muzieksmaak zat t wel goed

10
geplaatst: 12 november 2025, 17:44 uur
20. James - Sit Down
Jaar: 1991/1989
album: Goldmother
in 2014: -
hitlijsten: UK (2), Ierland (5) en Oostenrijk (27) (allen 1991 versie)
Misschien wel het anthem der anthems (zeker de live versie) en anders is het sowieso vigil's anthem der anthems. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik dit oppikte. Was dat via de Engelse charts of via de Nederlandse radio (radio 3)? Of misschien wel gewoon beide, waarom ook niet. Feit is wel dat het eerst de 1991 versie geweest moet zijn. Die kwam in Nederland ook in de Tipparade en ik kocht heel snel de cd-single maar daarop naast de 1991 versie ook de magistrale live versie en de B-kant Tonight. Ik heb dat ding ontelbare keren opgezet.
Daarin sta ik niet alleen want ook Chris Martin zegt in onderstaande filmpje maybe the best song ever, nu loop ik verder niet achter Martin aan maar hier heeft hij toch aardig gelijk.
4
geplaatst: 12 november 2025, 17:58 uur
19. Joe Jackson - Love at First Sight
Jaar: 2003
album: Volume 4
hitlijsten: -
So maybe I'm moonstruck or maybe naive
But I know there's a God and a devil
So maybe I'm crazy enough to believe
In love at first light
Ome Joe is hier niet meer de angry young man maar een naïeve misschien verliefde boomer, we maken het allemaal mee of we gaan het meemaken. Toen het album Volume 4 uitkwam was dat wel een klein dingetje. Het was met precies dezelfde band gemaakt als zijn 1ste drie platen (u snapt nu waar de naam vandaan komt?) en ik keek er eerlijk gezegd wel naar uit. In die uitkijk werd ik niet teleurgesteld want het is een heerlijke energieke bijna jonge honden plaat. Het rustpunt op deze plaat is Love at First Sight en daar viel ik direct voor, en dat doe ik nog steeds. Het is zo belachelijk mooi en dat is iedere keer weer zo als ik het draai. Het eenvoudige toetsenspel als basis voor prachtige zanglijnen van Joe Jackson, een fantastisch klein (extra) geluksmomentje is zo rond 2:10 waarbij hij even met een klein huppeltje maakt in zijn spel, heel simpel maar o zo mooi.
Let's open the curtains and let out the dark
And if the sun doesn't melt us and there's still a spark
And we do something human like walk in the park
1
geplaatst: 12 november 2025, 17:58 uur
Het nummer waarvan je weet dat het zal voorbijkomen. Maar had hem (nog) hoger verwacht in je lijst.
Edit: die van James, bedoel ik dan.
Edit: die van James, bedoel ik dan.
10
geplaatst: 12 november 2025, 18:09 uur
18. Depeche Mode - In Your Room
Jaar: 1993
album: Songs of Faith and Devotion
hitlijsten: o.a. Denemarken (2), Finland (2), Zweden (2), Spanje (4), UK (8), Frankrijk (10) en Italië (22)
Nee voor zanger Dave waren dit niet de beste tijden, voor luisteraar vigil dan weer wel! Het album Songs of Faith and Devotion staat al sinds de dag van uitkomen (22 mrt 1993) in mijn Album Top 10 allertijden en ik geloof niet dat die daar ooit nog uit zal vallen. Iets met alle tien raker dan raak. Daar valt In Your Room uiteraard ook onder, de vierde en laatste single van Songs of Faith and Devotion was overigens de allerlaatste single van DM met Alan Wilder als bandlid.
11
geplaatst: 14 november 2025, 19:05 uur
17. Peter Gabriel - San Jacinto
Jaar: 1982
album: Peter Gabriel (4, Security)
in 2014: 32
Geen vigil toplijst zonder Peter Gabriel, geen vigil toplijst zonder San Jacinto. Een geweldige song met een hoop spanning en diepgang. Alhoewel PG3 mijn meest favoriete album is staat mijn favoriete nummer dus op PG4. Het heeft gewoon alles en ook live wordt het waargemaakt wat wil een mens nog meer? Blijkbaar nog 16 betere nummers, die zullen dan toch wel heel erg hun best moeten doen om dit te overtreffen!
10
geplaatst: 14 november 2025, 19:14 uur
16. The Call - I Still Believe
Jaar: 1986
album: Reconciled,
in 2014: 31
Had ik de term intro der intro's al gebruikt? Nou ja, dan nog maar een keer. Ik kan me nog wel herinneren dat een paar jaar geleden Gerard Ekdom deze draaide in zijn ochtendshow en toen als eerbetoon het intro nog een keer er achteraan draaide. Want dat moest volgens hem toch wel een van de best intro's ooit zijn, ik moet hem gelijk geven. Eigenlijk best vreemd dat dit nummer nooit veel verder komt daneen cultclassic en een bescheiden notering in de snoblijst en niet gewoon een alom bekende en erkende klassieker is.
7
geplaatst: 16 november 2025, 11:15 uur
15. Genesis - Driving the Last Spike
Jaar: 1991
album: We Can't Dance
We followed the rail, we slept under the stars
Digging in darkness and living with danger
Showing no fear of what lies up ahead
They'll never see the likes of us again
Dat Genesis in 1991 nog liedjes uitbracht met een speelduur van meer dan tien minuten was alles behalve een zekerheidje. In 1971 oke maar in 1991? Gelukkig deden ze dat wel want anders hadden we deze fantastische epic gemist en was ook het album We Can't Dance een stuk slechter geweest. Als klap op de vuurpijl besloten ze dit nummer ook op te nemen in de setlist van de tour waardoor het live ook tot ons kwam. Live bleek het nog beter, mooier en intenser dan vanuit de studio dus erg goede keus! Was het niet logischer geweest om dan een nummer uit 1971 hier in de lijst te zetten ipv 1991? Dit nummer was wel een groeier voor me en inmiddels groeit het tot flinke proporties, eigenlijk wordt het elke keer beter en beter. Driving the Last Spike laat horen wat de band kon en nog kan in tien magische minuten. En misschien komt dat liedje uit 1971 ook nog wel gewoon.
Het nummer gaat over... Oh wacht, Phil legt het zelf even uit aan het begin van het live clipje.
12
geplaatst: 16 november 2025, 11:25 uur
14. Marillion - Script for a Jester's Tear
Jaar: 1983
album: Script for a Jester's Tear
in 2014: 7
Too much, too soon, too far to go
Too late to play, the game is over
The game is over
Tja, na Genesis kan het niet anders dan dat Marillion volgt en dan wel de Fish jaren! Dus laat ik dat dan ook maar doen, het eerste nummer van hun eerste album met de zelfde naam als het nummer. Met de positie 15 er bij even twintig minuten oer-prog achter elkaar in een lijst waar de prog/symfo het hard heeft te verduren in vergelijk met de 2014 editie (om over mijn Top 500 nog maar te zwijgen). Maar goed sommige bakens zijn er niet om te verzetten en gewoon op een mooie prominente plek in de lijst te laten staan.
Het stuk zo vanaf 5:55 behoort tot het beste van het beste van de Neo-prog!
1
Onweerwolf
geplaatst: 16 november 2025, 11:33 uur
Marillion met Fish, wat mij betreft het meest hoogstaande collectief muzikanten ooit. Ik ben nog steeds niet gewend aan Steve.
0
geplaatst: 16 november 2025, 11:35 uur
Onweerwolf schreef:
Marillion met Fish, wat mij betreft het meest hoogstaande collectief muzikanten ooit. Ik ben nog steeds niet gewend aan Steve.
Dan heb ik een flauw vermoeden dat dit ook niet meer gaat gebeuren

3
geplaatst: 19 november 2025, 17:35 uur
13. Brandi Carlile - Pride and Joy (live ft. The Seatle Symphony)
Jaar: 2011
album: Live at Benaroya Hall with the Seattle Symphony
Op het ongeluksgetal vinden we iets wat verder niets met ongeluk te maken heeft, sterker nog eerder het tegenovergestelde want als er tegenwoordig iemand is die muzikaal gezien geluk mijn kant op laat stromen is het Brandi wel. Elke snik (ik geef toe er komt er wel eens eentje voorbij) raakt me, ze zingt zo rechtstreeks mijn hart in! Zo ook op deze prachtige live versie van Pride and Joy met de medewerking van een heus orkest. Het origineel staat op het Give Up the Ghost album uit 2009 maar deze versie heeft toch wel duidelijk mijn voorkeur. wat een power, wat een passie en wat een stem echt bizar. Live maakt ze het ook volledig waar zo weten bv Brunniepoo en Gretz sinds afgelopen zomer en we mogen het gewoon nog eens mee gaan maken (in een grotere zaal, dat dan weer wel) in oktober 2026. Ik kan niet wachten!
8
geplaatst: 19 november 2025, 17:43 uur
12. Blur - The Universal
Jaar: 1995
album: The Great Escape
in 2014: 44
hitlijsten: UK (5), Schotland (5), Ierland (12) en Ijsland (12)
Een waanzinnig nummer met een waanzinnige videoclip van een waanzinnige band!
Ten tijde van de albums Parklife en The Great Escape (1994 en 1995) was Blur de belangrijkste band in mijn leven. Ik draaide het constant en vrat de info welke uit Engeland tot mij kwam. Puur op album is Parklife voor mij belangrijker want die stortte mij zo hup de Britpop in maar als los nummer wint deze het.
9
geplaatst: 19 november 2025, 17:53 uur
11. Genesis - The Musical Box
Jaar: 1971
album: Nursery Cryme
in 2014: 13
Play me my song.
Here it comes again
En daar is Genesis weer en hier is dan ook het beloofde releasejaar 1971!
Helaas net geen Top 10 notering voor deze oerprog in optima forma. De compositie en de uitvoering zijn van wereldklasse en zelden geëvenaard laat staan verbeterd in de progwereld. Het nummer is geschreven door Banks, Collins, Gabriel, Hackett en Rutherford samen (je zou voor minder...) al is het publiek geheim dat het intro nog uit de koker van eerdere gitarist Anthony Phillips komt. Het is het visitekaartje van de oude Genesis al zegt het ook nog wel genoeg dat de band dit lied is blijven spelen (meestal in medley vorm met een paar andere oude tracks).
1
geplaatst: 19 november 2025, 18:21 uur
vigil schreef:
Puur op album is Parklife voor mij belangrijker want die stortte mij zo hup de Britpop in maar als los nummer wint deze het.
Puur op album is Parklife voor mij belangrijker want die stortte mij zo hup de Britpop in maar als los nummer wint deze het.
2x eens. Well here's my lucky day....
1
geplaatst: 19 november 2025, 19:20 uur
The Musical Box
, over top vocalen van Gabriel en een los gaande Hackett tja die laatste waanzige 1,5 minuut.
Maar heel het nummer is prachtig.
, over top vocalen van Gabriel en een los gaande Hackett tja die laatste waanzige 1,5 minuut.Maar heel het nummer is prachtig.
7
geplaatst: 21 november 2025, 15:03 uur
10. The Divine Comedy - Our Mutual Friend
Jaar: 2004
album: Absent Friends
She told me that she really liked me
And I said, "Cool, the feeling's mutual"
We played old 45's
And said it's like the soundtrack to our lives
De band van en rond Neil Hannon heeft nog niet zo heel lang de heldenstatus bij mij. Ik was er qua The Divine Comedy relatief laat bij maar ik heb de laatste jaren alle schade behoorlijk snel ingelopen. De chamberpop van deze Noord-Ier valt precies bij mij in het pulletje. Deze prachtige verhalende song welke de Top 10 aftrapt steekt dan nog wel iets boven dat pulletje uit! Een meesterwerkje zou ik zelfs durven zeggen maar ik moet daar wel direct aanteken dat ik een behoorlijke durfal ben

14
geplaatst: 21 november 2025, 15:13 uur
9. Archive - Again
Jaar: 2002
album: You All Look the Same to Me
in 2014: 29
If I was to walk away
From you, my love
Could I laugh again?
Lang was Lights voor mij het prijsnummer van deze progressieve psychedelische electronica triphop-achtige band maar de laatste paar jaar slaat dat toch wat meer om richting de andere epic Again. Beide geniaal op hun eigen manier maar (op dit moment) Again nog net weer even genialer. Ik was zo vlak voor corona bij een concert van Archive in Utrecht en toen bestond de toegift uit Again samen met Lights, zo mag ik even! Ja, dan weet je ook even niet waar je het zoeken moet

2
geplaatst: 24 november 2025, 17:18 uur
Ik ga zo verder met mijn lijst, ik ben me er van bewust dat het tempo lager ligt dan normaliter bij mij. Ondanks een wat lager tempo is het einde wel in zicht. Ik verwacht rond aankomende zondag klaar te zijn.
Als ik het goed heb staat er niemand meer op de lijst om daarna het stokje over te nemen. Helaas waren er meer afmelders dan aanmelders. Nu heb ik van mijn goede muziekvriend Casartelli begrepen dat hij ook een update wil maken van zijn lijst van lang geleden. Dat is erg mooi nieuws natuurlijk, door de nodige werkgerelateerde werkzaamheden plus een vakantie begint hij er ergens begin 2026 aan. Dat betekend dat er een gat is van een week of zes. Is er iemand die daar in wil springen? Een update van een oudere lijst, een volledig nieuwe lijst of gewoon helemaal voor het eerst
Wees niet bang, het is niet eng. Gewoon een klein beetje van je muzikale zelf laten zien meer is het niet
Als ik het goed heb staat er niemand meer op de lijst om daarna het stokje over te nemen. Helaas waren er meer afmelders dan aanmelders. Nu heb ik van mijn goede muziekvriend Casartelli begrepen dat hij ook een update wil maken van zijn lijst van lang geleden. Dat is erg mooi nieuws natuurlijk, door de nodige werkgerelateerde werkzaamheden plus een vakantie begint hij er ergens begin 2026 aan. Dat betekend dat er een gat is van een week of zes. Is er iemand die daar in wil springen? Een update van een oudere lijst, een volledig nieuwe lijst of gewoon helemaal voor het eerst

Wees niet bang, het is niet eng. Gewoon een klein beetje van je muzikale zelf laten zien meer is het niet

8
geplaatst: 24 november 2025, 17:33 uur
8. Pet Shop Boys - Rent
Jaar: 1987
album: Actually
in 2014: 15
hitlijsten: o.a. Ierland (5), UK (8), Duitsland (10), Zwitserland (10), Italie (11), Belgie (17), Zweden (19) en NL (28)
We never ever argue, we never calculate
The currency we've spent
I love you, you pay my rent
In de tijd dat de PSB-ers constant in de hitlijsten stonden verscheen ook deze single. Een iets minder grote hit dan alle andere er omheen, het was ook iets meer art dan pop om even in hun eigen termen te blijven. Maar goed iets minder groot was voor de meeste andere bands al een nooit gehaalde prestatie. Ik hou van alle muzikale vormen van Pet Shop Boys dus ook deze deed het erg goed bij mij, heel erg goed zelfs met een mooie achtste plaatst tot gevolg!
7
geplaatst: 24 november 2025, 17:45 uur
7. Brandi Carlile - The Joke
Jaar: 2017
album: By the Way, I Forgive You
Let 'em live while they can
Let 'em spin, let 'em scatter in the wind
I have been to the movies, I've seen how it ends
And the joke's on them
Op geluksgetal zeven vinden we mijn Brandi weer. The Joke is wel een beetje haar signature song geworden. Elk concert is dit een van de hoogtepunten. Ik begreep van ons aller Gretz dat hij ooit gaat proberen om The Joke in de Top 2000 te krijgen maar wel nadat eerst Eefje dat gelukt is. Of te wel dat kan nog wel even duren... Het zou overigens wel meer dan terecht zijn, laat dat duidelijk zijn. Maar op dit moment is onze eigen MuMe 2000 al een klein stapje te ver. Een aantal keer vruchteloos genomineerd is daar het resultaat. Je zou toch denken dat... Nou ja, je snap wat ik wil zeggen. Als je het hoort kan je niet meer terug dus wellicht dat deze prachtige notering nog wat helpt

1
geplaatst: 24 november 2025, 17:46 uur
In de hoogste regionen staat wat behoorlijk wat muziek die ver van mijn smaak ligt (een constatering, geen verwijt), maar dat betekent niet dat er niets meer te genieten valt: zeer sterke en misschien wel ondergewaardeerde track van Blur en het prachtig verhalende en ook heel mooi gezongen Our Mutual Friend.
1
geplaatst: 24 november 2025, 19:33 uur
Het clipje bij Brandi is overigens van (het nog mooiere) The Story, dus wat mij betreft prima. Maar ook die ging in 2023 roemloos ten onder toen ik haar nomineerde voor de ladder. En dat noemen zich kenners! 

1
geplaatst: 24 november 2025, 20:23 uur
Simon77 schreef:
Het clipje bij Brandi is overigens van (het nog mooiere) The Story, dus wat mij betreft prima. Maar ook die ging in 2023 roemloos ten onder toen ik haar nomineerde voor de ladder. En dat noemen zich kenners!
Oh ja, ik zie het!
Aangepast

1
geplaatst: 24 november 2025, 22:25 uur
The Joke... brok in de keel moment bij de film Joe Bell. En ook deze live vertolking doet wel wat met me.
Dit nummer hoort hoog in de MuMe-ladder te staan.
Dit nummer hoort hoog in de MuMe-ladder te staan.
14
geplaatst: 26 november 2025, 17:31 uur
6. Queen - Innuendo
Jaar: 1991
album: Innuendo
hitlijsten: o.a. UK (1), Portugal (1), Italië (3), Zwitserland (3), NL (4), Duitsland (5), Spanje (6) en België (8)
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything
You think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego, be free, be free
To yourself
Dat er tracks zijn die ondanks dat je ze al bijna vijfendertig jaar kent nog steeds groeiende zijn bewijst Innuendo! Een machtig mooi epos die zijn natuurlijk voorganger, ondanks de jarenlange dominantie in de Top 2000, in de schaduw zet. Het nummer heeft een intro om van te watertanden, een fantastische spanningsboog, Freddie zing zo verschrikkelijk krachtig (wisten wij veel in januari 1991...), een mooi rafelig donker randje, muzikaal gezien gaan precies de juiste registers open en Steve Howe is zeker van toegevoegde waarde. Dit is bijna zeven minuten echt genieten!
12
geplaatst: 26 november 2025, 17:43 uur
5. Adamski ft. Seal - Killer
Jaar: 1990
album: Doctor Adamski's Musical Pharmacy
in 2014: 73
hitlijsten: o.a. UK (1), België (1), NL (2), Duitsland (2), Ierland (5) en Zweden (5)
So you want
To be free?
To live your life
The way you wanna be?
Dat er tracks zijn die ondanks dat je ze al bijna vijfendertig jaar kent nog steeds groeiende zijn bewijst Killer! Toen dit uitkwam werd ik als nog net geen 15 jarige compleet omver geblazen. WTF wat is dit nou voor goddelijk nummer!
Seal en Adamski zagen elkaar voor het eerst op 31 december 1989, eind januari 1990 werden de vocalen van Seal opgenomen welke perfect paste in een instrumentaaltje welke Adamski nog op de plank had liggen en op 26 maart verscheen de single die de halve wereld veroverde. Zo snel kan het soms gaan! Nu zijn we dus 35 jaar verder en het lied vertoont nog geen enkele vorm van slijtage, niets waardoor je er eventueel het vreselijke woord gedateerd op zou kunnen plakken. Nog steeds klinkt het even fris, fruitig en vooral inventief.
Hier ook nog een mooie live versie met ons aller Trevor Horn!
* denotes required fields.