MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
Fijne update weer, met een ontredderd en intens klinken Touché Amoré, een erg knappe late Queen-song, de altijd geweldige Joni Mitchell en een song van één mijner favoriete platen (ik zou er zo een stuk of 8 andere van die plaat kunnen opnoemen).

AOVV schreef:
(ik zou er zo een stuk of 8 andere van die plaat kunnen opnoemen).

Da's nog wel een dingetje, de titels van de nummers van dat album opnoemen

Illinois! ❤ heerlijk album is dat. Niet voor niks staat 'ie in mijn top 10

Poek schreef:
(quote)

Da's nog wel een dingetje, de titels van de nummers van dat album opnoemen

Als we het puur over albumtitels hebben, is mijn favoriet van de plaat overigens een close call tussen They Are Night Zombies!! They Are Neighbors!! They Have Come Back from the Dead!! Ahhhh! en Out of Egypt, into the Great Laugh of Mankind, and I Shake the Dirt from My Sandals as I Run

The Predatory Wasp of the Palisades Is Out to Get Us! vind ik dan weer een leuke, en ook één van de mooiere nummers

91. Het Zesde Metaal - Peis Je Nog Aan Mie
Album: Het Zesde Metaal - Akattemets (2008)
Vorige keer (2014): kende ik HZM nog niet lang genoeg om al in mijn top 100 opgenomen te worden

https://www.musicmeter.nl/images/covers/121000/121346.jpg

“Wuk awe gepeisd? Wuk awe gepeisd?”

Meteen de tweede Belgische artiest alweer!

Ik herinner me nog dat ik Ploegsteert voor het eerst luisterde voor één of ander spelletje hier op Musicmeter en ik best wel overdonderd raakte. Vooral de tekst greep me ontzettend aan, wat eigenlijk nog extra opmerkelijk was, want ik ben normaal gesproken echt totaal niet geïnteresseerd in wielrennen. Maar dat illustreert voor mij wel een beetje het genie dat Wannes Capelle heeft voor het schrijven van teksten die je helemaal zijn nummers inzuigen.

Ploegsteert het nummer zou nog enkele jaren mijn favoriet van onze West-Vlaamse trots blijven (ik ben zelf ook West-Vlaming, opgegroeid op een goed half uurtje van Wevelgem, waar HZM zijn oorsprong vindt), maar de laatste tijd gaat de eer toch meer en meer naar Peis Je Nog Aan Mie, de afsluiter van hun debuutplaat.

Een heerlijk emotioneel nummer dat laagje voor laagje wordt opgebouwd tot Wannes het er letterlijk allemaal uitschreeuwt. Ruwer heeft deze band ze volgens mij amper gemaakt en op zich vind ik dat geen probleem, want HZM is zo’n band waarvan alle albums hetzelfde hoge niveau wel halen, maar toch ben ik zeer blij dat ze voor dit schurend briljantje een uitzondering gemaakt hebben. Of niet dan Gretz?

Spotifyplaylist (helaas zonder Joni Mitchell): https://open.spotify.com/playlist/6QqXixL04ZuaM7eV0B3uiU?si=6cb58bdb35444592

90. Spiritualized - Ladies And Gentlemen We Are Floating Into Space
Album: Spiritualized - Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space (1997)
Vorige keer (2014): kende ik dit nummer nog niet, denk ik

https://www.musicmeter.nl/images/covers/0/685.jpg

“Wise men say
Only fools rush in
Only fools rush in”

Toch vreemd, nu ik voor dit topic probeer terug te denken aan het moment waarop ik voor het eerst kennismaakte met Spiritualized, merk ik dat de herinnering daaraan vervaagd is. Ook hoe en in welke omstandigheden Ladies And Gentlemen We Are Floating Into Space is uitgegroeid tot een van mijn honderd grootste koesterliedjes, staat me niet meer bij. Alsof dit liedje er altijd geweest is, en langzaam maar gestaag is uitgegroeid tot favoriet. En waarom ook niet?

Ik hou gewoon heel erg van de vibe van dit nummer, alsof het gezongen wordt door een astronaut met liefdesverdriet die moederziel alleen in het ISS troosteloos door de gangen zweeft en af en toe door een raam naar de aarde ver beneden kijkt, dit aanzicht overweldigend mooi vindt, maar welke zijn wanhoop toch niet geheel weg weet te nemen.

Playlist, zonder Joni: https://open.spotify.com/playlist/6QqXixL04ZuaM7eV0B3uiU?si=e8c2d63afc124ac7

Prachtig nummer van Spiritualized inderdaad! Elke keer als ik op basis daarvan het album luister, stelt het me weer teleur omdat niets erop kan tippen aan de ongrijpbare, haast magische sfeer van dit titelnummer. Zou mijn top-100 vermoedelijk ook halen.

Jaaa Peis Je Nog Aan Mie is een schitterende ruwe parel met een klassetekst om in te lijsten

Gyzzz schreef:
Prachtig nummer van Spiritualized inderdaad! Elke keer als ik op basis daarvan het album luister, stelt het me weer teleur omdat niets erop kan tippen aan de ongrijpbare, haast magische sfeer van dit titelnummer. Zou mijn top-100 vermoedelijk ook halen.

+1

Hé, Het Zesde Metaal leerde ik ook kennen met Ploegsteert. Ik ben dan weer wel een ontzettend grote wielerliefhebber, heb hier zelf ook een stalen ros (nou ja, carbon dan) staan dat regelmatig de stal uit mag om mest te maken, volgend jaar zelfs een nieuwe (lease). Tot zover de persoonlijke ontboezemingen.

Wannes Cappelle is waarlijk een fantastische tekstschrijver, deze song is slechts één van de vele juweeltjes van zijn hand. Breekbaarheid en eerlijkheid gaan onomwonden met elkaar in duet. Peis Je Nog Aan Mie is als een vonkje dat spontaan ontbrandt en uiteindelijk uitmondt in een grootschalig spektakel.

Spiritualized vind ik een interessante band, al ken ik niet erg veel van hun werk, eerlijk gezegd. Deze song was me wel reeds bekend, een uiterst charmant klinkende opener van hun bekendste plaat. Klinkt mij een beetje in de oren als een als mantra verhuld wiegeliedje. Mooi!

Gyzzz schreef:

Haha, ik vind de rest van die plaat ook behoorlijk vet, maar versta dit maar al te goed. Blijft wel het allerbeste nummer van de hele schijf uiteraard.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Haha, ik vind de rest van die plaat ook behoorlijk vet, maar versta dit maar al te goed. Blijft wel het allerbeste nummer van de hele schijf uiteraard.

Lijkt wel een Gorillaz-nummer, de zang doet mij daar een beetje aan denken.

89. Camera Obscura - Lloyd, I'm Ready To Be Heartbroken
Album: Camera Obscura - Let's Get Out of This Country (2006)
Vorige keer (2014): stond Lloyd Cole zelf erin, in plaats van deze

https://www.musicmeter.nl/images/covers/50000/50506.jpg

"I've got my life of complication here to sort out
I'll take myself to an east coast city and walk about"

Ik moest bij het samenstellen van mijn top 100 vaak denken aan iets wat Shaky tijdens zijn passage hier een paar keer opgeschreven heeft, in de trant van ‘als ik een top 100 zou maken van mijn favoriete artiesten, zou deze act er nooit instaan, maar in mijn liedjes top 100 steekt deze plots een paar van mijn all-time favorieten keihard de loef af’. Herkenbaar voor iedereen die hier al heeft meegedaan, denk ik.

Ik heb dat in mijn lijst bijvoorbeeld met Camera Obscura. Deze Schotse band heeft eigenlijk niet echt mijn interesse, al wat ik tot nu toe van hen gehoord heb vind ik wel aardig, maar meer zeker ook niet. Op één gigantische uitzondering na dan: het perfecte popliedje Lloyd, I’m Ready To Be Heartbroken. Geweldig refrein vooral natuurlijk, maar ik vind de drive in dit nummer ook ontzettend fijn. Vlot, maar ook weer niet te vlot. Als een trein die zonder oponthoud vooruit dendert, maar waarbij er ook tijd is om van het uitzicht te genieten. Onweerstaanbare oorwurmindie zoals ze maar zelden gemaakt worden eigenlijk, zeker niet door Camera Obscura zelf (mijn mening dan hé, mijn mening).

Spotify (geen Joni): https://open.spotify.com/playlist/6QqXixL04ZuaM7eV0B3uiU?si=83bac42b57f64e90

Topliedje, ooit op een mix-CD gezet en veelvuldig gedraaid tijdens een vakantie in Italië. Verder nooit veel van ze geluisterd, maar deze is gewoon echt fenomenaal. ❤️‍

Maar echt hé

Jaaaa ken verder ook echt niks van Camera Obscura maar alles aan dit nummer is té cute! Hoog niveau deze lijst, zeker vanaf Joni is het bop na bop

Ja gek hoe dat kan lopen ArthurDZ

Hopelijk komt Lloyd Cole zelf ook nog langs...wat jullie, luigifort en johan de witt?

Hey, eindelijk eens een mooi liedje

luigifort schreef:
Hey, eindelijk eens een mooi liedje

Shots fired.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Shots fired.

Hopelijk komt johan de witt ook zo

Ik begon me al zorgen te maken over de mentale gesteldheid van Arthur, maar er is gelukkig nog hoop

Het eerste tweepopliedje! Ik voorspel dat het er in totaal twee twee in de lijst staat.

johan de witt schreef:
Ik begon me al zorgen te maken over de mentale gesteldheid van Arthur, maar er is gelukkig nog hoop

En voor de rest veels te veel hiphoop

Ach als Doowop in Harlem er maar in staat

johan de witt schreef:

Ik maak me ook al eens zorgen over die van jou, blij te horen dat het nu van langs both sides komt

Nee maar zelfs van deze van Joni en Spiritualized geen liefhebber? Vreemd vreemd.

Lloyd Cole zelf gaan we overigens niet meer zien. Blijft verder wel een toffe peer hoor, Rattlesnakes

ArthurDZ schreef:
(quote)

Nee maar zelfs van deze van Joni en Spiritualized geen liefhebber? Vreemd vreemd.

Lloyd Cole zelf gaan we overigens niet meer zien. Blijft verder wel een toffe peer hoor, Rattlesnakes

Jawel, zeker wel, fraaie liedjes, Fight the Power en De Brassers ook niet verkeerd.

Ik refereerde meer aan Queen en Dire Straits eigenlijk.
Maar zo ver ligt dat ook weer niet van Bruce of The Doors, dus soit.

Jammer wel dat Lloyd er niet meer bij is

Nu zijn we heartbroken

Maar die had jij ook niet als ik me niet vergis

Vandaar dat ik me weer onderaan de lijst heb gezet

Gast
geplaatst: vandaag om 04:14 uur

geplaatst: vandaag om 04:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.