MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:

38. Jean Michel Jarre - Equinoxe part 4
Jaar: 1978
album: Équinoxe
in 2014: 82
hitlijsten: Frankrijk (10)

Hier is de Franse wizard JMJ weer. Dit keer met het vierde gedeelte van zijn redelijk magistrale Equinoxe album. Een album wat denk ik door mij wel het meest is opgezet van al zijn albums. Dat ik niet de enige was die dit album magnifiek vond bleek wel bij het concert wat hij gaf ter ere van dit album bij Place de la Concorde waar maar liefst 1 miljoen mensen op af kwamen! Dat was goed voor een plek in de Guinness Book of Records voor het best bezochte open lucht concert. Ik heb de goede man twee keer live gezien maar die keer was ik dan toch echt niet van partij helaas (dan zou ik ook wel de jongste aanwezige geweest zijn gok ik

37. Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
Jaar: 1967
album: Procol Harum (niet op de 1ste versie, deze is later toegevoegd)
in 2014: 70
hitlijsten: o.a. NL (1), NL (1 in 1972), UK (1), Australië (1), België (1), Brazilië (1), Frankrijk (1), Italië (1), Spanje (1), West Duitsland (1) enz enz

Klassieker-alert!

Het blijft een indrukwekkend stukje muziek wat Gary Brooker en kornuiten ons hier heeft voorgeschoteld. Een stukje muziek wat nog regelmatig voorbij komt op allerlei momenten. Doordat dit het favoriete liedje van Peter R. de Vries was kreeg het een aantal jaar geleden veel aandacht en is de emotionele lading nog wat hoger komen te liggen. Het is toch ongelofelijk dat dit hun debuutsingle was, een debuutsingle die meer dan 10 miljoen keer over de toonbank ging en wereldwijd op 1 stond. Je moet er maar mee om kunnen gaan!

Het blijft in ieder geval een meesterwerkje 1ste klas!

36. Stef Bos - Rue de Mouftard
Jaar: 1999
album: Zien
in 2014: 54
hitlijsten: -

Kom vriend
We heffen nog één glas
Op wat zal komen en wat was...

Een soort van huisvriend is Stef hier wel ondanks dat hij nooit bij mij in huis is geweest. Hij is dan weer wel vaak hier in huis gedraaid, dat dan weer wel. Ik ben ook erg vaak het huis uitgegaan om naar hem te kijken. Zou het de twintig keer halen? Het zal er om hangen. De laatste keer was met mijn zoon in Delft ongeveer een jaar geleden, dat had ik van hem gekregen voor mijn verjaardag. Zo gaat dat blijkbaar.

Bos heeft bergen met mooie en goede liedjes maar in die enorme berg kan er maar eentje de aller allermooiste zijn en dat is Rue de Mouftard.

35. Visage - Fade to Grey
Jaar: 1980
album: Visage
in 2014: -
hitlijsten: o.a. Duitsland (1), Zwitserland (1), Frankrijk (3) België (4), Australië (6),UK (8) en NL (22)

Op vijfendertig staat de synthpopklassieker Fade to Grey, een samenwerking tussen Steve Strange (zang, uitstraling) en Billy Currie en Midge Ure welke in ongeveer dezelfde periode ook furore maakte met Ultravox. Het begon als een instrumental maar toen Ure de potentie er van inzag en zich er echt mee ging bemoeien kwamen de coldwave achtige zangpartijen in beeld plus een kort stukje Franse praatzang van Brigitte Arens. De rest is zoals dat altijd zo mooi omschreven wordt geschiedenis. Een electrosong die anno 2025 nog steeds als een paal boven water staat.

34. Supertramp - Fool's Overture
Jaar: 1977
album: Even in the Quietest Moments...
in 2014: 21

We shall never surrender

Ruim tien magische minuten met deze Supertramp klapper. Zoals waarschijnlijk bekend moesten we kort geleden afscheid nemen van een van de twee frontmannen van Supertramp. We worden allemaal ouder en dus ook leden van deze iconische groep die met dit nummer ook een iconische song afleverde met een klein beetje medewerking van de klokken van de Big Ben en Winston Churchill himself. Een fantastische opbouw die later zelfs terug komt in de song. Een epic welke zelf nooit ouder lijkt te worden.

De clip is een fantastische live versie met goed geluid en zeer goed (gerestaureerd) beeld waar je op het laatst naar een soort circusvoorstelling zit te kijken, bij Supertramp weet je het nooit dus het kan zijn dat deze weer snel offline is gehaald. Of te wel, je weet wat je moet doen!

33. Roxy Music - A Song for Europe
Jaar: 1973
album: Stranded
in 2014: 52

Weer een klassieker uit de jaren 70 en ook weer met een paar Franse zinnetjes zoals ook bij nummer 35 te horen was. Song for Europe komt van het derde Roxy Music album Stranded uit een tijd dat vrijwel alles raak was wat deze formatie uitbracht. Uiteraard was dit album of het nummer A Song for Europe niet het eerste wat ik van ze hoorde. Het eerste album op cd wat ik van ze kocht was deze verzamelaar Bryan Ferry + Roxy Music - More Than This (1995) - MusicMeter.nl en daar staat A Song For Europe niet op dus dat duurde nog wel iets langer. Maar goed eventjes wachten is niet altijd vervelend zeker niet als het op nummers als deze gaat.

32. INXS – Don’t Change
Jaar: 1982
album: Shabooh Shoobah
in 2014: 86
hitlijsten: Australie (14) en US (80)

Nee, Don't Change was ook zeker niet het eerste nummer wat ik dan weer van INXS leerde kennen. Dan komen we wel bij de vele hitsingles van de millionseller Kick terecht. Kick en X trokken mij vrij snel diep te muziek in deze Australische rockband. Die albums vond (en vind) ik echt fantastisch en draaide het veel en hard. Nog steeds behoren die albums tot mijn favorieten (beide 4,5*) maar er kwam op een gegeven moment toch een ouder album welke nog meer indruk maakte en dat was Shabooh Shoobah waarvan Don’t Change het prijsnummer bleek. Vele draaibeurten verder en ik val elke keer nog steeds als een blok voor de drive en energie van dit nummer!

31. Electronic - Get the Message
Jaar: 1991
album: Electronic
hitlijsten: UK (8) en Duitsland (37)

New Order en Monaco kwamen al voorbij dus dan kunnen we de drie eenheid afsluiten met deze banger. Een geweldige typisch early nineties track van New Order lid Sumner met Smiths gitarist Johnny Marr. Het was de tweede single, na Getting Away with It (mmv PSB), van het fantastische debuut album Electronic welke het zelfs tot mijn Album Top 10 heeft geschopt! Door de link met Pet Shop Boys zal de band op mijn radar zijn gekomen al kregen ze zelf ook genoeg aandacht in de Britse bladen en musicshows. De liefde was er snel en hevig. Helaas wist de band het hoge niveau niet voor een langere periode vast te houden maar we doen het er maar gewoon mee. Get the Message is er in ieder geval eentje voor de eeuwigheid.

Mooi rijtje hoor!

vigil schreef:
32. INXS – Don’t Change
Vele draaibeurten verder en ik val elke keer nog steeds als een blok voor de drive en energie van dit nummer!
Zeker geen verkeerd nummer, maar wat jij hebt met Don't Change, heb ik dan weer met Wishy Washy van hun debuutalbum. Gaat nooit vervelen en het straalt me een energie uit. Geweldig!
Het klinkt zoals een Midnight Oil live klinkt, zeker met hun oude(re) nummers. Ook Aussies.

30. Pet Shop Boys - It's A Sin
Jaar: 1987
album: Actually
hitlijsten: o.a. UK (1), Duitsland (1), Spanje (1), Zwitserland (1), Oostenrijk (1), Ierland (1), Denemarken (1), Zweden (1), Portugal (1), België (2), NL (3), Italië (3) en US (8)

When I look back upon my life..

Als ik terug kijk naar mijn leven dan zijn er twee bands die heel mijn muzikale leven met me zijn meegereisd. Ik ging me in 1985 (geboortejaar 1975) echt met muziek bezig houden. Ik keek uiteraard wel al naar Countdown, Toppop en Tros Popformule (wie kent dat nog?) maar me er echt in verdiepen was in 1985. Toen kwamen a-ha en Pet Shop Boys ook met 1ste echt opgepakte single en dat maakte ik dus live. We zijn nu veertig jaar verder en beide bands zijn (zeer) rijkelijk aanwezig in mijn platenkast, ik heb ze beide meerdere keren live gezien en ze belanden ook nog met regelmaat in de speler. Daar ben ik ze uiteraard erg dankbaar voor al kunnen ze mij daar ook wel dankbaar voor zijn want ik heb dat dagelijkse biefstukje toch maar mooi meebetaald. Het op 30 staande It's a Sin is een van de meest monumentale singles van de band. Een nummer wat ook nooit oud lijkt te worden. Ook nu is het nog steeds aktueel door de zeer succesvolle en hooggewaardeerde tv-serie met dezelfde titel en dus ook met dezelfde muziek als theme-song.

29. Fish - Credo
album: Internal Exile
hitlijsten: 38 (UK)

Credo is een van de krachtigste nummers van ons aller Fisch. Een melodieuze uptempo rocksong met een hoog meeblergehalte. Een nummer wat me direct aansprak toen het tweede solo-album Internal Exile op de wereld werd toegelaten. Ook een nummer wat live altijd bereikte wat het moest bereiken (al kon Fish op gegeven moment de hoge noten niet meer bereiken...). Voor mij nog altijd een knaller 1ste klas!

Dim
Geweldige plaat van Pet Shop Boys, maar daarna wil ik me graag uitschrijven bij de groep "ons aller Fisch".

Dim
Voorts nog een groot compliment voor de prachtige noteringen van zowel Stef Bos als Roxy Music - dit is wel een top 100 waar je u tegen zegt.

Dim schreef:
maar daarna wil ik me graag uitschrijven bij de groep "ons aller Fisch".

unsubscribe ✅️

28. Seal - Crazy
album: Seal
hitlijsten: o.a. NL (1), Belgie (1), Zweden (1), Zwitserland (1), UK (2), Duitsland (2), Frankrijk (5), US (7) en Australie (9)

Trevor Horn zegt graag dat hij Seal heeft ontdekt, Adamski zegt graag dat hij Seal heeft ontdekt. Ik ga er maar vanuit dat beide een beetje gelijk hebben en dat Adamski er enkel wat eerder bij was met plaatwerk. In ieder geval is dit Crazy en dat is wel echt een typisch Trevor Horn product inclusief magistrale break. De single en later album kwam uit op het befaamde ZTT label van Horn en was gelijk overal en nergens een enorme hit. Ook in het kamertje van vigil was dat zo, ik heb het heel veel opgezet. Inmiddels is het al een tijdje huize vigil maar qua Crazy is er niet zo gek veel veranderd. Hoogstens dat ik inmiddels heel wat verschillende versies van dit nummer heb en daarmee wat te kiezen.

27. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
Jaar: 1996
album: Mooi en onverslijtbaar
in 2014: 90
hitlijsten: NL (25)

Iets met het intro en het outro (toch Poeha?), in het geinige filmpje van School TV speelt de band gewoon heel de versie van ruim zes minuten. Kijk ook daarom is het onverstandig om rigoureus te gaan bezuinigen op de NPO . Maar goed dat is een andere discussie, over dit nummer is verder weinig discussie. Toen het in 1986 op single uitkwam was het maar een bescheiden hit maar tegenwoordig mag je toch wel spreken over een Nederlandse klassieker met zeer hoge noteringen in de Top 2000 en zelfs ook in onze MuMe 2000! Volledig terecht natuurlijk, vooral Henk Temming laat hier horen (zang, muziek, tekst en productie) van buitencategorie te zijn.

26. Duncan Browne - Wild Places
Jaar: 1978
album: The Wild Places
hitlijsten: NL (7), België (8) en NL (28, 1991)

Dit nummer leerde ik kennen in de 1991 versie welke een aardig hitje was in dat zelfde jaar. De toevoeging 1991 klinkt misschien wat verontrustender dan het was hoor, er was geen ongecontroleerde housebeat te horen of iets dergelijks. Er was maar weinig veranderd in vergelijk met de originele 1978 versie hoogstens wat compacter. Die 1978 versie (met o.a. geweldenaren Simon Phillips en John Giblin
op drums en bas) was overigens enkel in Nederland en België een hit, toch vreemd maar goed Duncan kon niet alles hebben zeg maar. Bij mij was/is het in ieder geval wel een hit!

Deze Toppopclip is overigens wel geweldig, de dame die tijdens het het nummer ietwat wulps (je kan ook wel geil zeggen) in een kittig pakje tegen Duncan aan staat te rijden is zijn toemalig vriendin Mary Dobson, ze wilde dat liever zelf doen dan dit over laten aan Penny de Jager . Daar vindt EvilDrSmith dan vast ook wel weer iets van

Grappig om weer eens terug te zien, ik was Wild Places totaal vergeten. Knap onhandig als je vriendin zo tegen je aan staat te rijden terwijl je op moet treden:)...

25. Alphaville - Forever Young
Jaar: 1984
album:
in 2014: 67
hitlijsten: o.a. Zweden (1), Zwitserland (3), Noorwegen (3), Duitsland (4), Frankrijk (13), Spanje (14), NL (18) en Belgie (22)

Are you gonna drop the bomb or not?

Deze evergreen was pas de 3de single van het Forever Young album, iets met nog niet alle kruid willen verschieten blijkbaar. Op dat moment was het een behoorlijke hit maar de eerder verschenen Big in Japan single had het nog beter gedaan. Tegenwoordig kennen een hoop mensen Big in Japan nog wel een beetje maar toch in ieder geval lang niet zo veel mensen dan die Forever Young in hun hart hebben gesloten. Het liedje is ook allesbehalve vergeten, zo stond het in de zomer van 2024 weer hoog in de Europese hitlijsten omdat David Guetta samen met Ava Max en Alphaville zanger Marian Gold zelf het in een hip 2024 jasje had gegoten.

Op dat wij niet vergeten!

24. Talk Talk - Tomorrow Started (live)
Jaar: 1999
album: London 1986
in 2014: 59

Ja, het gaat hier specifiek om de live versie!
Nee, niet omdat de normale album versie (It's My Life album uit 1984) zo slecht is!
Nou, het komt omdat de live versie superieur is aan de studio-versie die ook al gewoon heel goed is, snap je?

Dat Talk Talk een bijzondere band is was al wel bekend, als je dat nog niet wist dan zie je bij de diverse Talk Talk albums hier op de site pagina's volgeschreven met redenen waarom dat dan zo is. Van al die bijzondere prachtige liedjes kan er maar eentje de beste zijn nietwaar? Wel de live versie dan, dat dan weer wel.

vigil schreef:
(embed)
24. Talk Talk - Tomorrow Started (live)

Prachtig nummer, zowel in de studio als live

Talk Talk! ❤️

23. Vangelis - Theme From Antartica
Jaar: 1983
album: Antartica
in 2014: 17

Deze soundtrack als geheel en de theme-song in het bijzonder blijft een adembenemend meesterwerkje. De Griek wist zich blijkbaar moeiteloos in te leven in de wereld van sneeuw en ijs. Dat is toch geen dagelijkse kost in Griekenland zou je zeggen. Ik ken (en heb) het album nu toch zeker wel meer dan 30 jaar, de hier gekozen track zal ik vast daarvoor ook al gehoord hebben bij een aflevering van ons aller clown en acrobaat want daar kwam het nog wel eens voorbij

22. Orchestral Manoeuvres in the Dark - Statues
Jaar: 1981
album: Organisation
in 2014: 09

OMD heeft natuurlijk de nodige vrolijke tracks maar daar behoort deze niet echt toe, tenminste niet echt... maak er maar echt niet van. Grijze wolken, een guur windje en motregen is wat dit nummer uitstraalt. Of te wel iets van 10 november en laat het nu precies 10 november zijn. De ideale soundtrack dus voor vandaag (of morgen, of overmorgen of die dag er na...)!

21. Rush - Subdivisions
Jaar: 1982
album: Signals
in 2014: 10
hitlijsten: Canada (38) en UK (53)

Het grootste nieuws wat de laatste tijd uit het Rushkamp kwam waren natuurlijk de aankondigingen van een aantal live shows. Eerlijk gezegd zag ik dat niet direct aankomen, wat ik wel zie aankomen is dat het fenomenale Subdivisions op de setlist zal staan. Het lied met het intro der intro's zal toch zeker niet ontbreken?

vigil schreef:

Het lied met het intro der intro's zal toch zeker niet ontbreken?

Xanadu zonder Neil Peart, even wennen toch.

Rudi S schreef:
(quote)

Xanadu zonder Neil Peart, even wennen toch.

In de video die ik net geplaatst heb staat de camera enkel op Peart

vigil schreef:
(quote)

In de video die ik net geplaatst heb staat de camera enkel op Peart

Prachtig maar dat is dat nummer ook

vigil schreef:
...de hier gekozen track zal ik vast daarvoor ook al gehoord hebben bij een aflevering van ons aller clown en acrobaat want daar kwam het nog wel eens voorbij
Voor mijn gevoel was dat juist Pulstar, maar ik heb de serie dan ook al heel lang niet meer gezien (lees: kleine 40 jaar)

Gast
geplaatst: vandaag om 21:48 uur

geplaatst: vandaag om 21:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.