MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / jordidj1's Top 2000

zoeken in:
jordidj1 schreef:

Een nummer waar ik niet meer over mijn oren op verliefd ben, maar eentje die ik voor altijd zal blijven koesteren. Mooie herinneringen aan beleefd, mooiste was wel denk ik op Pukkelpop 2019 met o.a. Gretz en Johnny Marr. Zo lam als een tor (vooral JM) waren we bij het concert van Johnny Marr en uiteraard werd Het Lichtje live gespeeld. Geert en ik gooiden onze beste versie van Morrissey erin en dat was zo erg, dat het publiek op een gegeven moment ons interessanter vonden dan Johnny Marr zelf. Er zijn ook beelden van, toch Geert?

(afbeelding)

https://i.imgur.com/fs8Grkj.gif
https://media1.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExczVubGRocGZjOTdncGV2NG9vZmN0YmZvcnVpMHZtamRwZ3VuYzh0eiZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/UJisECaQHBuLhWiayl/giphy.gif

De ontknoping van de Jordiladderfinale 2025 gaat weer verder

0026. Angelo Badalamenti - Laura Palmer's Theme

https://cdn.theplaylist.net/wp-content/uploads/2020/04/14191849/Twin-Peaks-Laura-Palmer.jpg

2023: 0021
2022: 0020
2021: 0075
2020: 0455

De video achter het linkje is misschien nog wel legendarischer dan het nummer zelf, zo fantastisch om te zien hoe zo'n nummer tot stand komt. De sfeerschepping die gedaan wordt in Laura Palmer's Theme is muziekproductie van de bovenste plank, keer op keer kippenvel tot op het bot.

Ik kan hier ook nog wel een epistel schrijven over Twin Peaks, maar ik denk dat men op deze site wel weet hoe magisch de serie is. Ik moet echt gauw die shit herbekijken. Maar eerst: genieten van deze compositie, die piano en de warme synths, aaaah raap me op.

0025. De La Soul - A Roller Skating Jam Named "Saturdays"

https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2023/03/DSC_2072.jpg?w=800

2023: 0020
2022: 0040
2021: 0065
2020: 0097
2019: 0104

Daar is dan de laatste notering van De La Soul, uiteraard is dat dit meesterwerk. Wordt te weinig genoemd als klassieker van de groep, voor mij altijd de ultieme favoriet geweest. De vrolijkheid spat ervan af in deze song.

Rond mijn middelbare schooltijd spendeerde ik (al) veel tijd aan muziek, gamen en voetbal. Vooral met dat laatste was ik erg actief. Op de straten, het sportpark, ergens in de bossen, bij iemand thuis.... name it. Of het nou regende of snikheet was, dat boeide niet. Ik was zelf een keeper (ben nu ongeveer twee jaar gestopt) en was daar ook best wel goed in, heb zelfs tegen Emmen en Groningen gevoetbald. We hadden als team wel steeds de pech dat het voorgaande team steeds promoveerde, waardoor wij bijna elk jaar te hoog werden ingedeeld. Dat je zelf dan wel eens een bal losliet en een paar van je teamgenoten echt kamphaantjes waren (ze zeiken je af waar je bij stond zeg maar), helpt dan ook niet echt mee voor je zelfvertrouwen. Er waren wedstrijden dat het echt lekker liep bij mij en reddingen had waar je "u" tegen zegt, dan prijzen ze je ook de hemel in, maar ik ging ook wel eens gruwelijk de fout in. Dan voel je die druk om niet in huilen uit te barsten in de rust enorm... Niet elke wedstrijd was ik op mijn gemak en dan hoop je vooral dat bepaalde wedstrijdsituaties uitblijven (dode spelmomenten bijv.), waar ik niet zo goed in was.

Die onzekerheid heeft mij er wel van weerhouden om mee te blijven doen bij de eerste elftallen. Iets wat ik wel aankon, echter mentaal niet sterk genoeg voor. Achteraf gezien wel spijt van gehad, want ja, ik ben ook wel een persoon dat het niet erg vind om waardering te krijgen. Wat moet dat keepen in de A1 een indruk achterlaten bij de dames, dacht ik wel eens.

Enfin, we dwalen af. Als ik deze song afspeel denk ik altijd direct aan deze tijd, waar ik tóch heel erg tevreden naar terugkijk. Door de nostalgische beat van De La Soul komt het vrije en onbezorgde gevoel van mijn tienerjaren weer helemaal tot leven. Het was niet altijd even makkelijk, maar het heeft me tot de persoon gemaakt die ik nu ben. Je had me moeten zien tijdens het voetbaltoernooi voor niet-voetballers afgelopen maand, de vloekwoorden waren niet op één hand te tellen.

Wat is er in Hamburg gebeurd?

jordidj1 schreef:

0026. Angelo Badalamenti - Laura Palmer's Theme

(afbeelding)
Maar eerst: genieten van deze compositie, die piano en de warme synths, aaaah raap me op.

AAAAAAAAA *valt flauw*

0024. Opeth - Deliverance

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Pyjydhu4z9AZYUjBfJ8eUM.jpg

2023: 0234
2022: 0219
2021: 0203

Alle hens aan dek voor deze update, het bruutste en allerverwoestende Deliverance zien we debuteren in de top 100. Was altijd al aanwezig en opeens viel het kwartje van ja: dit moet héél hoog in de lijst.

Vooral die outro is al legendarisch op zichzelf, maar eigenlijk word je minutenlang alle kanten opgesleurd. Deliverance is een monster van een track waar harde stukken worden afgewisseld met rustige intermezzos, prog meets metal of andersom. Alles kapot, heerlijk.

0023. Mariee Sioux - Wild Eyes

https://img.pastemagazine.com/wp-content/uploads/2022/06/20125327/MarieSioux_AubreyTrinnaman_main.jpg

2023: 0031
2022: 0059
2021: 0278

Na het geweld van eerdere tracks voelt Wild Eyes als een diepe ademhaling. Negen minuten lang word je meegenomen naar een rustige, natuurlijke wereld. Perfect voor een herfstdag in het bos – het soort muziek dat je hoofd leegmaakt en je hart vult.

Uiteraard ontdekt in de top 100 van Arnout en zijn muzieksmaak heeft altijd invloed gehad op de mijne, waardoor die dit jaar dus hoger staat in mijn lijst ten opzichte van zijn lijst in 2020. Geen idee hoe hoog die nu staat bij 'm.

0022. Sufjan Stevens - Mystery of Love

https://media.newyorker.com/photos/5a1da58e8324ec436decac9a/master/w_2560%2Cc_limit/Brody-Call-Me-By-Your-Name.jpg

2023: 0018
2022: 0018
2021: 0022
2020: 0025

Voor mijn gevoel zijn we nu écht bij de ontknoping beland. Deze track heeft altijd hoog gestaan in mijn lijst en is er eentje die ik keer op keer blijf pushen in de ladder van de V500. Ik had ook makkelijk een nummer van Carrie & Lowell kunnen kiezen – minstens zo magisch – maar het is de film Call Me By Your Name die hier het verschil maakt.

Normaal ben ik niet zo van de romantische films, maar deze raakte een snaar waarvan ik niet eens wist dat ik die had. Die broeierige, zomerse verliefdheid wordt zó mooi en subtiel neergezet, dat ik bij het horen van Mystery of Love meteen weer word teruggezogen in dat gevoel. Het is alsof alles even stilvalt – ik verbleek, maar dan op de mooiste manier denkbaar.

0021. The Cure - Lullaby

https://static.fabrik.io/0bl/87271ce854c014ac.jpeg?lossless=1&w=1280&h=1280&fit=max&s=25031a8592d0800b92d13a77d890a333

2023: 0016
2022: 0016
2021: 0018
2020: 0015
2019: 0034
2018: 0039
2017: 0015

Aan alle mooie dingen komt een einde - nu is The Cure klaar in de lijst, hun laatste notering Lullaby is natuurlijk weer de hoogste. Een echte Kloris-klassieker.

Nog steeds ben ik in shock van Breaking Bad. Wat een serie, alle scènes denderen nog steeds door mijn hoofd heen. Alles klopt, één en al perfectie. Over perfectie gesproken, hallo Disintegration. Wat Robert Smith flikt op die plaat is ook ongekend, van top tot teen feilloos. Ik raakte geïnteresseerd door de leadsingle en die is ook altijd mijn meest verslavende track van het album gebleven.

Het creepy sfeertje, muzikale omlijsting en de bizarre tekst maken het nummer. Zeer beangstigend doch fascinerend wat Robert ons toezingt, maar de schitterende melodielijn maakt de song desondanks vrij toegankelijk. Best eigenlijk totaal niet op Disintegration, maar toch ook wel weer. Iets "luchtigs" tussen de zware en uitgesponnen tracks door.

0020. Tori Amos - Winter

https://www.telegraph.co.uk/content/dam/Travel/2017/September/tori-amos-2015.jpg?imwidth=640

2023: 0060
2022: 0056
2021: 0178
2020: 0174

Wederom een notering van een vrouwelijke artiest – Gretz zou echt trots op me zijn. En niet zomaar een notering: dit is de hoogste positie ooit voor Winter, en eerlijk gezegd voelt het alsof deze prachtige ballade alleen maar verder omhoog kan klimmen.

Zoals vaker bij nummers in deze regionen van mijn lijst, raakt het iets in mij wat niet makkelijk te raken is. Het is die zeldzame emotionele snaar die alleen door bepaalde muziek wordt aangesproken. Elke luisterbeurt voelt als een klein, magisch moment waarin ik besef: dit is er eentje voor de eeuwigheid. Een “alltime favorite” in wording. En ik moet toegeven: het was pas na de notering in Bonk z’n top 100 dat het nummer écht binnenkwam.

ArthurDZ schreef:
de Jordiladderfinale 2025

HET IS (ECHT) ONGEKEND!1!

1.
2. The National - The System Only Dreams in Total Darkness
3.
4.
5. Tori Amos - Winter
6.
7.
8.
9.
10.
11. A Tribe Called Quest - We the People....
12. Sufjan Stevens - Mystery of Love
13.
14. Mariee Sioux - Wild Eyes
15. R.E.M. - Leave
16.
17.
18. The Cure - Lullaby
19. Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun
20.
21.
22.
23. Joy Division - Decades
24.
25.
26.
27. De La Soul - A Roller Skating Jam Named Saturdays
28.
29. Opeth - Deliverance
30. Iron Maiden - Caught Somewhere in Time
31.
32.

1.
2. Angelo Badalamenti - Laura Palmer's Theme
3.
4. Kapitan Korsakov - In The Shade Of The Sun
5.
6.
7.
8. The National - The System Only Dreams In Total Darkness
9. A Tribe Called Quest - We The People...
10.
11.
12. The Cure - Lullaby
13. Sufjan Stevens - Mystery of Love
14. Tori Amos - Winter
15.
16. Joy Division - Decades
17. De La Soul - A Roller Skating Jam Named "Saturdays"
18.
19.
20.
21. Iron Maiden - Caught Somewhere In Time
22.
23.
24.
25. Mariee Sioux - Wild Eyes
26.
27.
28.
29.
30. Opeth - Deliverance
31. R.E.M. - Leave
32.

0019. Comus - Drip Drip

https://comusmusic.co.uk/wp-content/uploads/2014/07/comus9.jpg

2023: 0015
2022: 0015
2021: 0015
2020: 0018

Gekker dan dit wordt het niet in deze contreien. “Drip Drip” is pure waanzin verpakt in muzikale genialiteit. Ook bij dit nummer had ik zo’n moment van openbaring - het soort ervaring waarbij het kwartje niet gewoon valt, maar met donderend geweld inslaat. Vanaf dat moment was ik verslaafd. Echt verslaafd.

Ik zou elk fragment kunnen uitlichten, want de ene passage overtreft de andere. Het stuk rond 2:40 krijgt vaak de lof, en terecht, maar persoonlijk ben ik al verkocht bij die hypnotiserende gitaarriedels rond 1:17. Die zetten meteen de toon voor wat komen gaat.

Het is een mysterieuze, maniakale trip vol onverwachte wendingen. Er gebeurt zó veel dat je bij elke luisterbeurt weer iets nieuws ontdekt - een detail die je eerder ontging. Daarom draai ik dit nummer niet zomaar. Het is gereserveerd voor die zeldzame momenten waarop magie mag bestaan. Want dit soort betovering moet je koesteren.

0018. Burial - Ashtray Wasp

https://www.vice.com/wp-content/uploads/sites/2/2017/11/1509990175219-BURIAL_SONGS_RANKED2.jpeg

2023: 0017
2022: 0017
2021: 0019
2020: 0019
2019: 0039
2018: 0390

Ashtray Wasp staat al heel wat jaren in de top 20, op een vrij constante positie zelfs. Dat zegt veel over het restant van de lijst, want in deze regionen staat het allemaal muurvast.

Een perfecter tijdstip kan ik niet bedenken om de volgende update te droppen, want ja, de muziek van Burial komt echt het best tot zijn recht als er geen fractie zonlicht meer te zien is. Met een capuchon op door de stromende regen heen slenteren, dat is de beste luisteromgeving.

Een tijdlang draaide ik enkel Burial. Ik had ochtenddiensten en/of sluitdiensten, dus als ik onderweg naar het werk was spitte ik zijn discografie door. Vooral de EP's waren populair bij mij, omdat de lengte perfect aansloot op mijn reistijd (ik woonde destijds nog in Almere). Als je dan om vijf uur 's ochtends door het centrum van Amsterdam loopt, word je pas echt getroffen door de impact van de EP Kindred, in het bijzonder door de track Ashtray Wasp.

Die track is één grote emotionele uppercut. In die twaalf minuten gebeurd er zo veel, maar woorden schieten tekort om datgene samen te vatten. Je tast in het duister door het mysterieuze geheel van de song, die je alleen achterlaat in niemandsland, maar tegelijkertijd moed geeft om door te gaan.

Onweerwolf
Wel relatief veel mooie liedjes aan de top. Dat heb je knap gedaan.

0017. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. II

https://i0.wp.com/blurredculture.com/wp-content/uploads/2017/01/img-mobb-deep_121631765612.jpg?ssl=1

2023: 0022
2022: 0021
2021: 0023
2020: 0078
2019: 0186
2018: 0067
2017: 0060

Toen ik nog in Antwerpen woonde, nam ik hip-hopklassiekers als Enter The Wu-Tang, Liquid Swords en The Infamous uitgebreid onder de loep. Heerlijk vond ik het om met mijn koptelefoon op rond te lopen door de stad, vooral als het donker was en het wat regende. Die albums waren dan ook perfect daarvoor, vooral de laatste.

Het blijft een raadsel hoe “Shook Ones Pt. II” in editie 20 de top 100 níét haalde (hoe dan?!), maar sindsdien is het een vaste waarde geworden. En dit jaar? De hoogste notering ooit. En eerlijk: het voelt alsof hij nog steeds stijgt.

Zodra die iconische pianotonen inzetten, ben ik al verloren. Instant chills. Die beat is zó rauw, zó dreigend en tegelijk zó verslavend—met gemak één van de beste ooit gemaakt. Oh ja doet me ook denken aan deze quote:

jordidj1 schreef:
Voordat ik in België ging wonen, zo'n twee jaar terug, droeg ik een PME Legend-winterjas. Zo'n beetje m'n complete studentenperiode droeg ik die jas, of ik nou het uitgaansleven betrad of naar school ging: ik trok 'm aan. In die tijd dronk ik alleen maar (speciaal)bier en zo af en toe een (te) zoete cocktail, vaak gepaard met kettingroken en gokspelen. De kroeg was mijn leven, vroeg naar de kloten, laat naar huis.

Mijn laatste opleiding begon ik ook vrij serieus. Echter kwam dat omtrent het tweede jaar op een vrij laag pitje te staan, met name omdat het té makkelijk voor mij was. Ik sukkelde in slaap en ging ik opdrachten niet meer afmaken, besloot onderweg naar school toch niet lessen te attenderen. Desondanks waren er amper consequenties en begon ik aan de laatste helft van het jaar.

Daar begon echter de eerste wake-up call. Ik was vrij laks en lui geweest qua aanvragen van mijn stage-periode, dus de streep door een gewenste stage in het Verenigd Koninkrijk kon gezet worden. Ook werd ik gescheiden van een klasgenoot en zeer goede vriend, waardoor ik een jaar niet bij m'n maat in de banken zat. Eerste halfjaar alleen, ook weer vrij ongemotiveerd en veel voor de tap te vinden en zo ging het tweede studiejaar ook weer uit als een nachtkaars.

Het derde en laatste schooljaar mocht ik dan toch beginnen met een nieuwe stage, waar de nieuwe ik ook ontwikkeld zou worden. De interesse in mijn studie was matig, dus zocht ik het in de muziek. Ik liep stage bij een havenhotel in Antwerpen, vijf maanden lang, wonende in een oud klooster. Niet heel veel sociale connecties, niet heel erg, want genoeg tijd om mijn muziek- en filmkennis te trainen. Vooral hip-hop kwam vaak langs: Liquid Swords, Enter The Wu-Tang en vooral The Infamous waren populair. Ik zie mijzelf nog lopen door de stromende regen, vergezeld door de gure klanken van Mobb Deep.

Beetje bij beetje werd ik serieuzer in school, stage werd zeer succesvol afgerond, maar dan waren er nog niet. Bepaalde verslagen - die andere klasgenoten al dik een jaar klaar hadden - stonden open, die wél verplicht waren. Ook het eindproject was nog een flinke kluif. Uiteindelijk werd ik herenigd met m'n goede vriend, die mij er echt letterlijk doorheen gesleept heeft en ervoor zorgde dat ik m'n diploma haalde, voordat het van kwaad naar erger werd.

Nu, twee jaar later, draag ik een (te) dure Hugo Boss-jas en werk ik in een van de mooiste boutiquehotels van Amsterdam. Mijn carrière heb ik in eigen hand en ben ik gemotiveerder dan ooit, ondanks het feit dat mijn werk organisatorisch een complete chaos is. Ik ben hondstrouw, omdat ik veel potentie in de zaak zie en het moment dat ik alles naar eigen hand kan draaien steeds dichterbij komt.

Na dik een jaar trok ik mijn PME Legend-jas weer eens aan, mijn Boss-jas heeft geen capuchon, om via de stromende regen naar de dichtstbijzijnde Appie te lopen. De geur in de winterjas was nog een en al ongein en onheil, maar deed mij ook realiseren hoe groot mijn persoonlijke ontwikkeling eigenlijk is geweest. Bij vlagen ben ik altijd nog vrij onserieus, als het er echter op aan komt staat d'r niets mijn passie en einddoelen in de weg.

Dat is nogal een ontwikkeling, hè? Ik vertel je dit: over The Infamous ben ik nog altijd even lyrisch, na het regentochtje van vanmiddag besefte ik dat maar al te goed. Sommige platen neem je voor altijd mee in je leven, voor deze klassieker geldt dat zeker. Ken 'm al bijna drie jaar en hij heeft nog niets aan kracht ingeboet.

Onweerwolf schreef:
Wel relatief veel mooie liedjes aan de top. Dat heb je knap gedaan.

Best wel hè. Zou beetje zonde zijn als ik dat niet vond, dan had ik weer helemaal opnieuw moeten beginnen

0016. Archive - Collapse / Collide

https://nipsonanomimatablog.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/07/web2_archive.jpg

2023: 0028
2022: 0026
2021: 0043

Controlling Crowds hebben we al gehad, maar nu is het tijd voor het andere prijsbeest van dat album: “Collapse / Collide”. Een track die ooit uit het niets de top 50 binnenstormde, en sindsdien alleen maar is blijven stijgen. Terecht, want dit is zo’n nummer dat zich langzaam maar zeker in je systeem nestelt.

Zoals eerder genoemd in de lijst, kwam het album pas écht binnen op een kille, grauwe avond op metrostation Duivendrecht. Die plek, waar de nacht z’n onschuld verloren lijkt te hebben, gaf het nummer een extra laag. De sfeer, de spanning, de onderhuidse dreiging - alles viel op z’n plek.

“Collapse / Collide” is een trip van jewelste. Een duistere, meeslepende reis waarin je moeiteloos kunt verdwalen. En hoe guurder de omstandigheden, hoe beter dit nummer tot z’n recht komt. Het is muziek die niet alleen klinkt, maar ook voelt. Die je niet zomaar draait, maar op momenten dat je er écht klaar voor bent. Collapse.... Collide.......

0015. Nelly Furtado - All Good Things (Come To An End)

https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/6db4bf485cfd48c39dfe852ed0730956.jpg#6db4bf485cfd48c39dfe852ed0730956

2023: 0013
2022: 0013
2021: 0012
2020: 0012
2019: 0015
2018: 0011
2017: 0007

Paar weekjes terug reisde ik met Gretz om chubby Nelly Furtado eindelijk eens live te zien, iets wat al lang op mijn bucketlist stond. Nu heb ik al meer dan de helft van mijn artiesten top 10 live gezien - en in theorie kan ik ze alle tien nog eens live zien, van Kanye acht ik de kans het kleinst.

All Good Things staat op de laagste plek ooit - maar na het optreden ben ik weer helemaal fan en denk ik dat ze volgende editie gewoon weer top 10 haalt.

Rond je tienerjaren creëer je herinneringen, zet je momenten neer die je in je leven nooit meer vergeet. Onbezorgdheid, geen stress en genieten van de vrijheid. Voetballen in het park, de veel te dikke boeken kaften en de eerste prille schoolliefdes. Langzamerhand bouw je af naar een serieuzer leven, komen verslavende middelen in het spel en wordt de druk van presteren groter. Je gaat van school, jij en je vriendengroep gaat zich opsplitsen over het (buiten)land en plots staat een carrière voor de deur.

"Schooltijd is de beste tijd van je leven!" hoor ik ouders pretentieus roepen. Hoe cliché dat ook klinkt, er zit wel een harde kern van waarheid in. Ik zie voormalig klasgenoten een heuse loopbaan opbouwen, trouwen of een enorme puinhoop van hun leven maken. Ik mag dan "maar" een een mbo-diploma op zak hebben, ik heb tenminste wel een duidelijk doel voor ogen. Op korte termijn zoveel mogelijk kennis en ervaring verzamelen op het gebied van horeca, om daarna op lange termijn in "mijn" Friesland zo veel mogelijk zaken te beheren. Al dan niet voorzien van een verstopt methlab, het moet natuurlijk wel lucratief blijven...

Nu ik erg gefocust en gepassioneerd vooruitkijk op mijn toekomst, is het nooit verkeerd om met een beetje weemoed terug te kijken naar mijn jeugd. Geen artiest kan die reflectie beter vertalen naar het muzikale scherm, dan mijn geliefde Nelly Furtado. Als dan zelfs de stoere Timbaland een idyllische, nostalgische en voor zijn doen a-typische productie eronder legt, kijkt niemand je raar aan.

Aw shit, zodanig veel moois zelfs dat van mijn geïmproviseerde finalelijstje straks weinig meer zal kloppen, als dit zo doorgaat. Doe eens rustig Jordi, en drop nog eens een Slow Showtje ofzo! Nee sorry dat laatste neem ik meteen weer terug, vooral doorgaan met deze pracht, man!

1. Burial - Ashtray Wasp
2. Angelo Badalamenti - Laura Palmer's Theme
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. II
4. Kapitan Korsakov - In The Shade Of The Sun
5.
6. Comus - Drip Drip
7.
8. The National - The System Only Dreams In Total Darkness
9. A Tribe Called Quest - We The People...
10. Archive - Collapse / Collide
11.
12. The Cure - Lullaby
13. Sufjan Stevens - Mystery of Love
14. Tori Amos - Winter
15.
16. Joy Division - Decades
17. De La Soul - A Roller Skating Jam Named "Saturdays"
18.
19.
20. Nelly Furtado - All Good Things (Come To An End)
21. Iron Maiden - Caught Somewhere In Time
22.
23.
24.
25. Mariee Sioux - Wild Eyes
26.
27.
28.
29.
30. Opeth - Deliverance
31. R.E.M. - Leave
32.

0014. Kanye West - So Appalled

https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/c554015061e5bcf8bc6fe004977d7693.jpg#c554015061e5bcf8bc6fe004977d7693

2023: 0011
2022: 0011
2021: 0011
2020: 0014
2019: 0033
2018: 0033

Over Kanye gesproken, daar is zijn laatste notering in de lijst dan eindelijk. Dikker dan dikker wordt het haast niet in hip-hop, blijft fucking ridiculous deze track.

Deze epic moest natuurlijk ook nog deze lijst, sowieso zou deze top honderd falen zonder een goede posse-cut. In mijn hiphop top 100 haalde deze track al de tweede plaats, maar moet het hier doen met plek 33. Tja, de concurrentie is natuurlijk enorm sterk en momenteel is een andere Ye-track favoriet.

De onheilspellende sfeer die vanaf de eerste seconden wordt gecreëerd, blijft aanwezig en wordt met de minuut sterker. Het is sowieso al vrij een opgefokt zooitje, maar vooral CyHi The Prynce gaat compleet berzerk. Dat te bedenken dat 'ie eigenlijk alleen de hook zou inspreken, maar tijdens een opnamesessie lag West te pitten en spitte hij stiekem een verse. Daarvan was ye zou onder de indruk, dat hij het maar aan het nummer toegevoegd heeft. Een wijze beslissing van de man, want het is veruit mijn favoriete verse van de track en misschien ook wel de beste ooit.

I met this girl on Valentine's Day, fucked her in May
She found out about April, so she chose to march
Hah, damn another broken heart
I keep bitches by the twos, nigga, Noah's Ark

0013. Mike Oldfield - Moonlight Shadow

https://image.humo.be/231307308/feature-crop/1200/900/mike-oldfield-muziek-was-mijn-redding-instrumenten-spraken

2023: 0010
2022: 0010
2021: 0010
2020: 0009
2019: 0005
2018: 0002

Oké, ik geef het toe, Moonlight Shadow stond eigenlijk veel te laag deze editie - maar dat geldt ook voor de track die hierna komt. Als je elk jaar top 10 staat dan is plek dertien natuurlijk een schande. Nog altijd koploper in meeste scrobbles aller tijden bij mij.

Tien punten voor Geert! Ja, ja, we enteren de top vijf en nu moet ik zeker vertellen waarom het op deze planeet niet beter wordt dan deze nummers. Alsof je mijn oma vraagt welke van haar zeven kinderen ze het leukst vindt, maar goed, ik ga het proberen.

Dit nummer arriveerde op een manier in mijn muzikale planeet, zo erg had ik het nog nooit meegemaakt. Af en toe hoorde ik dit nummer wel eens onbewust op de achtergrond en zodoende ging het al een plekje in mijn hart vrijmaken, maar het kennismakingsgesprek moest nog een keer plaatsvinden. Ik weet niet meer hoe, ik weet niet meer wanneer, prompt hoorde ik de song en had het gevoel dat een dozijn vlinders mijn buik betrad.

Eén van die vlinders maakte mij duidelijk dat ik te maken had met één van de beste nummers ooit, naar mijn maatstaven. Niet zomaar een vlinder: op de basisschool hadden we een vrij hechte gemeenschap, dus toen een klasgenootje overleed door de gevolgen van een niet nader te benoemen ziekte, hakte dat er flink in. We hadden er sindsdien altijd vertrouwen in dat zij als een vlinder zou terugkeren in de wereld, dus elke keer als ik zo'n diertje zie fladderen moet ik altijd direct aan haar denken.

Het nummer zelf is waarschijnlijk niet heel baanbrekend en spectaculair, maar geeft mij altijd een gevoel van veiligheid en blijdschap. Oldfields gitaar klonk nog nooit zo oprecht en Maggie haar stem lijkt nog altijd op die van een engel.

0012. Songs: Ohia - Lioness

https://www.temporaryresidence.com/cdn/shop/collections/SongsOhia_640x.jpg?v=1689352784

2023: 0007
2022: 0007
2021: 0008
2020: 0007
2019: 0004
2018: 0001

En nu dan een voormalig nummer 1, na "Heroes" van Bowie en Time It's Time van Talk Talk is dit pas de derde track die langskomt die ooit bovenaan stond. Spoiler alert: de laatste vijf edities is er één track die heerst en regeert.

Ook vrijwel een zekerheid voor de voorspellers, al zal 'ie misschien wat te vroeg komen. Vorig jaar stond het in mijn lijst op één, namelijk. Maar goed, er kan veel veranderen in een jaar dus. Ik had trouwens dit nummer op plek 31 in mijn eerste ladderlijstje, foei, wat een vage dagen waren dat zeg.

Jason Molina heeft de zeldzame gave om je vanaf de eerste tonen te ontroeren. Zijn levensverhaal is bekend en dat zorgt voor nog meer impact op zijn muziek, die op zichzelf al erg heftig is. Desalniettemin zat het nummers eens in mijn playlist en na de eerste gitaarschwung, gingen mijn ogen wijd open staan, een soort eureka-moment.

Lioness is het mooiste, meest ontroerende liefdesliedje dat ik ken. Het nummer wordt met de seconde intenser, Molina zijn stem gaat door merg en been (ocharme, hoe vaak ik heb ik dat nou al gezegd in deze top honderd?) en tekstueel is het zó ontzettend sterk. Bij elke zin die hij uit zijn strot dauwt, denk ik: "hoe verzint 'ie het?". Simpel: omdat het een genie was. Jason, u wordt gemist.

0011. Gang Starr - Above The Clouds

https://cdn.prod.website-files.com/66428b017813ba35b9c025ad/6659a95023a7e2111f1ec111_gang-starr-bw2.jpeg

2023: 0008
2022: 0008
2021: 0009
2020: 0013
2019: 0008
2018: 0007
2017: 0024

De laatste track voor de top 10 - en niet zomaar eentje. Een constante factor in mijn lijst, elk jaar aanwezig geweest: de notering in 2017 was de laagste positie en dat zegt veel.

De zomer van 2017 viel me zwaar. Ik had twee banen (bij een paviljoen en de kroeg), waar de piek vooral tijdens het hoogseizoen lag. Met name tijdens het weekend zat ik letterlijk geen seconde stil, behalve als ik in de auto naar het werk zat. Meestal begon ik rond 12:00 tot ongeveer 22:00, om daarna snel door te rijden naar de pub waar ik nog een dienst van 23:00 tot 06:00 meepikte. Bij het paviljoen werkte ik fulltime en het café deed ik één à twee keer per week, dus werkweken van 80 uur waren vrij normaal. Áls ik vrij was, ging ik aan de zuip en zodoende ging de zomer voorbij in één grote waas.

Die roofbouw op mijn lichaam ging niet voorbij zonder consequenties. Bij het paviljoen was voor het begin van het seizoen een zeer leuke chick aangenomen, waar het na een x aantal dagen op de werkvloer al zéér goed mee klikte. Met de collega's gingen we tijdens het hoogseizoen vaak bij iemand in de bar zitten, dus bij het eerste de beste feestje had zij teveel gedronken en mocht ze niet meer naar huis rijden. Deed ze expres, want ze wilde maar op één plek belanden...

Echter zei mijn lichaam direct nee. Bij aankomst in mijn casa viel ik direct in slaap en na vaker afspreken herhaalde dat kunstje zich steeds weer: waar de magie zou moeten gebeuren, vond één groot slaapfeest plaats en een teleurgestelde lady als resultaat. Het overmatig drankgebruik en het vele werken eiste zijn tol, na de zomer begon ik met mijn stage in het buitenland en beloofde ik beterschap. Ze zou langskomen in België, maar ondanks geklofte pogingen om weer af te spreken, werd ik compleet genegeerd. Tot de dag van vandaag heb ik nooit weer iets van haar gehoord.

Tussen de spaarzame momenten van rust door, pompte ik heel vaak het album Moment of Truth. Zowel bij de kroeg als het paviljoen had ik amper pauze, dus de muziek van Gang Starr was een perfect moment voor laidback en om de gedachten op een rijtje te zetten. Bij het opzetten van de elpee - vooral in de auto - krijg ik direct een brok in de keel, bij deze turbulente periode is de plaat echt helend geweest.

De track met Deck zorgt voor de meeste kippenvel. Destijds draaide ik het nietsvermoedend omdat ik het gewoon een goed nummer vond, onwetend dat de emotionele waarde zo hoog zou gaan zijn. De sample van het nummer staat in mijn geheugen gegrift, de verses van de heren - vooral Deck - zijn spiritualiteit ten top.

Gatver, die foto van Nelly, hou op met me.

*drool*

ArthurDZ schreef:
de Jordiladderfinale 2025

HET IS (ECHT) ONGEKEND!1!

1.
2. The National - The System Only Dreams in Total Darkness
3. Archive - Collapse/Collide
4. Burial - Ashtray Wasp
5. Tori Amos - Winter
6.
7.
8. Nelly Furtado - All Good Things (Come to an End)
9.
10.
11. A Tribe Called Quest - We the People....
12. Sufjan Stevens - Mystery of Love
13. Mike Oldfield - Moonlight Shadow (feat. Maggie Reilly)
14. Mariee Sioux - Wild Eyes
15. R.E.M. - Leave
16.
17. Songs: Ohia - Lioness
18. The Cure - Lullaby
19. Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun
20. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. II
21.
22.
23. Joy Division - Decades
24. Gang Starr - Above the Clouds
25.
26. Kanye West - So Appalled
27. De La Soul - A Roller Skating Jam Named Saturdays
28. Comus - Drip Drip
29. Opeth - Deliverance
30. Iron Maiden - Caught Somewhere in Time
31.
32.

Drip drip in m'n broekje van deze lijst

0010. Mastodon - Oblivion

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Mastodon_2008-06-29_001.jpg

2023: 0035
2022: 0066

Oblivion kwam als een mokerslag binnen in 2022 en nestelde zich direct in mijn top 10—een zeldzaamheid. Tijdens een avondwandeling met de hond viel alles op z’n plek: de sfeer, de intensiteit, de emotie. Sindsdien ben ik verslaafd aan deze monsterlijke opener van Crack The Skye. Het nummer is een epische trip vol lagen, wisselende zanglijnen en brute schoonheid. Een perfecte start van een meesterlijk album. Vaak start ik dit nummer nog een paar keer opnieuw, voordat ik doorga met Divinations lol.

Wat Oblivion zo bijzonder maakt, is hoe het tegelijk melancholisch en krachtig aanvoelt. De combinatie van technische precisie en emotionele diepgang zorgt ervoor dat het nummer blijft groeien, zelfs na tientallen luisterbeurten. Het is geen track die je zomaar opzet - het is een ervaring die je meesleept, keer op keer. Vaak kan ik wel een favoriet moment aanstippen in een song, maar dat is hier onmogelijk. Alles is favoriet.

RIP Brent Hinds

0009. Kendrick Lamar - m.A.A.d city

https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2021/10/kendrick-lamar-alright.jpg?w=1000

2023: 0006
2022: 0006
2021: 0007
2020: 0011
2019: 0007
2018: 0008
2017: 0147

Een top 10 zonder Kendrick haast ondenkbaar voor mij, maar het had niet veel gescheeld of het was daadwerkelijk gebeurd. Twee jaartjes stond hij buiten de top 10 en elk jaar nog braaf aanwezig geweest.

King Kenny is de laatste artiest die zijn derde notering in moet leveren, rekenkundig is The Cure volgens mij het best vertegenwoordigd, maar Kendricks track staat dus wel het hoogst van dat rijtje. Waar het percentage hip-hop in de lijst relatief tegenvalt, is die bij de top tien wel hoog.

Eén van de albums waar ik direct tegen aanliep sinds mijn terugkeer op MuMe, was Kenny's meesterwerk. Het lag compleet in mijn straatje, de eerste luisterbeurten waren relatief moeilijk, maar daarna was ik verkocht. Ook dit was weer een plaatje die ik graag in de auto opzette (god ik mis onze witte Toyota), vooral de keer dat ik mijn broertje ophaalde van Defqon draaide ik 'm helemaal af en zat ik jaknikkend in de waggie: "Verdorie, dit is echt een van de beste platen OOIT".

Vooral bij het horen van een helft van de titeltrack ga ik helemaal mentaal. De emotionele waarde ligt misschien wat lager, maar dit is gewoon te goed voor woorden. Kendrick gaat compleet all-in op de track, twee weergaloze producties (G-Funk!!!!, de synthesizer!!!!!) en een kei-har-de gastbijdrage van MC Eiht. De site superlatieven.be werkt blijkbaar niet meer, dus deze update verafgood ik ff wat minder.

Oh, en wisten jullie al dat niemand minder dan ScHoolboy Q te horen is in de intro?

0008. Burial - Rival Dealer

https://www.sherwood.it/public/images/thumbs/carousel/YFSTf.jpg

2023: 0005
2022: 0005
2021: 0005
2020: 0008

Daar is ‘ie dan: de laatste van Burial in mijn lijst. Als ik het statistisch bekijk, is hij waarschijnlijk de best vertegenwoordigde artiest in mijn top 250. Twee keer in de top 20 is niet niks—alleen The Cure wist dat een paar jaar geleden te overtreffen. Maar die plekken zeggen genoeg: ik ben verslaafd aan de nacht, en Burial is daar de soundtrack van.

Rival Dealer is een draaikolk van emoties, het sonische equivalent van een mentale breakdown. Maar gelukkig: er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Ik ben niet iemand die snel emotioneel wordt, maar deze track breekt door elke muur heen. Op een moment dat ik me op het randje van de afgrond voelde, gaf Rival Dealer me precies die emotionele uppercut die nodig was. Het hielp me accepteren dat het leven niet vanzelf gaat - en dat dat oké is.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:01 uur

geplaatst: vandaag om 00:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.