MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / trebremmit's jaren negentig.

zoeken in:
Weer terug naar begin jaren 90, zo rond 1992/93 in mijn herinnering. Het was de tijd dat grunge op kwam en Nirvana heel groot werd. Ook bij mij kwam Nevermind wel binnen als pubertje, en Cobain was iemand waar ik toen wel tegenop keek, ook ik hoor bij de generatie x ook wel de MTV generatie. Al dat zelfbeklag toen dat paste mij wel, ook al had ik niks tekort en had ik niks meegemaakt.
Nu vind het best wel lachwekkend en in sommige films word er ook aardig de draak mee gestoken, waar ik wel om moet lachen. Maar toch, toen Cobain overleed in 94 had ik er aardig moeite mee en het is eigenlijk de enige artiest waar ik dat mee heb gehad. Volgens mij was hij ook de trendsetter met het t-shirt over een longsleeve of trui, ik had dat toen ook ik in ieder geval, zie je nu niet meer volgens mij.
Nevermind vind ik trouwens nog steeds goed, net als veel grunge uit die tijd, muzikaal wel tijdloos wat mij betreft. Ook de andere albums van Nirvana staan hier nog in de kast, draai ze niet vaak maar er zit geen slechte tussen, ook de unplugged is legendarisch.

Wat ik begin jaren negentig ook altijd deed was Pinkpop kijken op televisie, wat toen nog de hele dag werd uitgezonden. Zo ontdekte ik daar bands als Pearl Jam, Therapy en RATM, maar ook Soundgarden, waanzinnig vond ik dat optreden. Die mannen met die kisten aan, gitaar half op de knieen en maar voor die boxen staan herrie maken, en dat alles in de stromende regen. Later werden ze echt bekend met Black Hole Sun en Spoonman, ook goed maar niet hard en noisy als Badmotorfinger.

Jan Douwe Kroeske heeft zich toen nog volslagen belachelijk gemaakt met dit interview.

Waar ik toen nog meer liefhebber van was qua grunge was Ten van Pearl Jam die op cassette had, helemaal grijsgedraaid en na de 90's eigenlijk nooit meer naar geluisterd. Siamese Dream van Smashing Pumpkins en ook de opvolger Mellon Collie, beide had ik op een gekopieerde cassette, ook grijsgedraaid en die twee albums luister ik nu nog wel eens, blijven goed wat mij betreft.

Verder had ik een tape van het rockblad Watt waar dit nummer op stond, kende toen verder niks van de band maar dit nummer heb ik toen veel gedraaid.

Vreemd genoeg nooit veel naar Alice in Chains geluisterd toen, die heb ik later wat meer ontdekt, de hits kwamen wel voorbij op MTV maar het deed mij toen niet zoveel.
Welke ik toen ook nog veel gedraaid heb waren de eerste twee albums van Hole, Violet was een nummer wat toen wel populair was en veel op MTV kwam meen ik maar ook op feestjes werd gedraaid. Nu nog steeds een tof nummer, maar die albums vind ik lang niet zo goed meer als die van Nirvana en Soundgarden.

Dat optreden van Soundgarden daar is echt geweldig. Heb een paar jaar terug nog Jesus Christ Posse hieruit in een popquiz gebruikt.

Dat nummer van Paw nooit meegekregen, maar wel eens een grunge documentaire van MTV op VHS opgenomen en zo L7 - Pretend We're Dead (misschien niet echt grunge) en Candlebox' Far Behind leren kennen.

Ik luister nu zelden nog naar de eigenlijk al die bands, maar zo af en toe blijft het toch wel weer erg lekker.

Beruchte posse wel met die apostelen.

Haha, oeps

Volgens mij kwam L7 wel eens in 120 minutes langs, daar kende ik het van denk ik. Meen dat dat altijd op zondagavond er op was. Daar ook Sonic Youth leren kennen, alleen kon ik er toen niks mee.

Nirvana was door de bank heen wel populair binnen meerdere "groepen" , Smells like teen spirit heb ik ook in techno sets en op een paar dance festivals gehoord tussen het clubgebeuk door. Zelf vind ik Come as you are dan nog het fijnste nummer, daar hangt zo'n gruizige sfeer doorheen.
Soundgarden ook wel een zwak voor gehad, Chris Cornell heeft een aparte stem en dat James Bond nummer van hem is ook geweldig. Kwam bij mij pas in beeld met Spoonman en uiteraard Black hole sun.
Pearl Jam's Ten heb ik wel in bezit maar draai ik nu eigenlijk nauwelijks. Was in 1991 wel een aanwezige in de cd speler, toen werd bepaalde rock door veelvuldige MTV airplay en radio nog wel geconsumeerd door mijzelf.
Hole vind ik verschrikkelijk (net als die Courtney Love zelf)

Weer naar 1997, de tijd waarin rock ook dance ontdekte en veel bands gingen samenwerken met een dance act of dj. Ik was al een aantal jaren gek van Fear Factory en toen ze in 1997 met een herbewerking kwamen van Demanufacture genaamd Remanufacture was ik wel benieuwd. Ik weet nog wel dat heel veel mensen het niks vonden, maar ik vond en vind het een te gekke plaat. Zo staat er ook een nummer op van gabber dj Dano, die in datzelfde jaar zou draaien op Lowlands. Het leek mij wel wat en ik stond er toen op te wachten, maar bij de eerste beats begonnen mensen met bier naar hem te gooien en na een paar minuten stopte hij er mee. Ik begreep er niks van en was wel pissig. Later is dat allemaal wel wat minder bekrompen geworden volgens mij.

Een ander album uit 1997 was de soundtrack van de film Spawn, ook een samenwerking van dance en metal. Deze heb ik nog in de kast staan en vind ik nog steeds tof. Atari Teenage Riot staat er op samen met Slayer, daar ging ik toen wel hard op. Het album The Future of War van ATR was toen ook favoriet hier, later ontdekte ik dat Alec Empire ook hele andere en subtielere techno maakte in de 90's.
Maar Spawn dus, waarop deze een van mijn favorieten is.

Eerder had ik het al over Lady Aida en die kwam in 1997 met haar enige release volgens mij en dat was een mixalbum. Daarop staat een mix van electro, techno en drum n bass. Een van de beste mixen die ik ken. Ik zat toen al wat door Aphrodite in de drum n bass en de hitjes van o.a Roni Size en Goldie maar door de aflsuiters op deze mix werd ik er helemaal fan van. Techno en Electro zat ik toen niet echt in, maar door deze mix begon ik mij er wel wat meer intereseren, maar dat duurde nog wel tot na de eeuwwisseling dat ik liefhebber werd van Detroit techno en Chicago house.

DJ lady Aïda presents Doppler F Act - the eclectic mix session

Lady Aïda - Presents Doppler F ACT - The Eclectic Mix Session (1997) - MusicMeter.nl

trebremmit schreef:
In 1994 kwam ook No Good uit van The Prodigy, ik vond Out of Space en One Love al tof, maar deze was helemaal geweldig. One Love was trouwens geen hit maar ik meen dat ik die kende van MTV.

Nog over The Prodigy, voor Experience fans heb ik dit altijd als een bonus cut gezien, kreeg ook behoorlijk veel airplay op MTV's Party Zone

Die mix van Dano ook vaak beluisterd (het origineel geloof ik nooit). En dat nummer van ATR X Slayer, nooit spijt van om naar te luisteren! (wel zonder doodswens)

Kan me ook nog herinneren dat bij een optreden van een andere Digital Hardcore band (Ec8or) op Metropolis in Rotterdam ik samen met zowel alto's en gabbers aan het dansen was.

Geinig, ik kende die versie wel, maar wist niet dat dit de Dano remix was. Het verhaal dat hij niet gewaardeerd op Lowlands kan ik me nog wel herinneren. Toen zaten sommige mensen nog erg in hun eigen subcultuur qua muziek, nu zijn de meeste festivalgangers wel wat meer open minded volgens mij.

Bij Dano denk ik vooral aan een tienermoeder in onze buurt die haar kind naar hem vernoemde...

pureshores schreef:
(quote)

Nog over The Prodigy, voor Experience fans heb ik dit altijd als een bonus cut gezien, kreeg ook behoorlijk veel airplay op MTV's Party Zone

(embed)

Heerlijke plaat ook inderdaad.

Af en toe luister ik nog naar dit wat hysterische dj-mixje van Liam Howlett met o.a. een geweldige track van Underground Resistance en Acen's Trip To The Moon, een van de grootste rave classics uit die jaren.

Liam Howlett Guest Mix on Edge Club 94 [1.23.1993] INSANE

Dano was van Mokum records en die hebben datzelfde jaar ook een ep uitgebracht met gabber remixes van Fear Factory. Daar staat die mix van hem ook op, maar ik kende het van Remanufacture.
Junkie XL maakte ook remixes voor Remanufacture, waarvan ik deze wel tof vind. De rest van de remixes zijn gedaan door Rhys Fulber.

Als ik er nu over nadenk was 1997 wel een top jaar qua releases, ik was altijd van mening dat 1994 het beste was maar 1997 komt aardig in de buurt.

Zo kwam in dat jaar ook Homework uit van Daft Punk, een album die ik kocht na aandleiding van de singles Da Funk met het rare clipje met die man met een kop van een hond op, en Around the World. Dat hele album viel me eerst wel tegen weet ik nog, beetje rauw en niet zo makkelijk, maar in de jaren na de aanschaf begon het kwartje wel te vallen. Nog steeds een lievelingsalbum uit die tijd en alles wat er na kwam van hun was niet meer aan mij besteed. Da Funk is nog steeds waanzinnig trouwens.

Een album die ik ook kocht in in 1997 was Public Energy No. 1 van Speedy J, die kocht ik puur op de hoes en de naam, ik kende hem van Pullover. En dat was me toch een tegenvaller, hele moeilijke idm achtige industriele techno, ik kon er niks mee en heb de cd later verkocht. Later natuurlijk spijt gekregen toen ik wat meer in die muziek raakte, dat was rond 2008 en toen heb ik de cd weer gekocht. Waanzinnig album met veel te weinig luisteraars. Patterns is mijn favo, en ook die remix ep moet je eens checken, echt waanzinnig.

Speedy J - Public Energy No. 1 (1997) - MusicMeter.nl
Speedy J - Patterns [Remix] (1997) - MusicMeter.nl

trebremmit schreef:
Later zag ik Aphrodite nog in Doornroosje,

Die avond was ik er ook! Hoewel, misschien heeft hij er wel vaker gedraaid...
Listen To The Rhythm kwam toen wel voorbij in ieder geval.

Denk het wel, hij draait nog steeds volgens mij. Die avond heette volgens mij jungle galaxy en die met Aida planet rose. Maar het is heel lang geleden en ik was toen een weekend in Nijmegen, daarna ben ik er nooit weer geweest.

trebremmit schreef:

Verder had ik een tape van het rockblad Watt waar dit nummer op stond, kende toen verder niks van de band maar dit nummer heb ik toen veel gedraaid.

(embed)
.

Jesse van Paw was ik totaal vergeten, wat een lekker nummer was dat. Ik geloof dat de riff uit dat nummer ook nog als openingstune van MTV's Headbangers Ball gebruikt werd. Als ik het mij goed herinner kwam ik destijds daardoor het nummer op het spoor.

Wat ik ook wel redelijk vaak deed rond 96/97 was blowen, tot ik een jaar of 20 was, daarna ben ik er mee gestopt, ik was er wel klaar mee.
Maar het leverde altijd wel relaxte momenten op als je alleen was, en dan draaide ik altijd een paar verzamelaars die ik had gekocht. Rond die tijd werd ik ook een tranceliefhebber, mede door een interview met ene DJ Tiesto in het blad Bassic Groove, zijn eerste Magik was toen net uit meen ik, en hij was een totaal onbekende, tot aan zijn Innercity optreden, toen veranderde alles. Daarover later meer.

Maar goed, die verzamelaars dus, deze heb ik nog steeds en onderstaand nummer is heerlijk!

Hypnotrance 6 (1996) - MusicMeter.nl

Deze heb ik ook nog en was een labelverzamelaar, ooit gekocht bij de free recordshop. Veel gedraaid tot dat ik op een kamp was met de soos en deze mee had genomen, die werd toen om een uur of 6 's morgens urenlang gedraaid door vrienden die nog wakker waren, ik werd er helemaal gestoord van. Daarna lang niet geluisterd maar nu vind ik wel weer tof, die remix van FSOL bijvoorbeeld is zeer goed.

Hypnotic Sounds (1996) - MusicMeter.nl

Wat ik trouwens niet helemaal meer goed wist was dat ik al eerder een aantal cassettes had met house/trance en hardcore, zo rond 93 al. Dat waren Thunderdome 2 en House Party VI. Waarom ik die heb gekocht weet ik niet meer, maar ik was wel gek van Power of American Nations, misschien invloed van andere jeugd op school. Die house party vind ik leuker dan de thunderdome tegenwoordig, maar die Citrus track blijft wel heerlijk.

Thunderdome II (1993) - MusicMeter.nl

House Party VI (1993) - MusicMeter.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 01:46 uur

geplaatst: vandaag om 01:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.