MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De metalen top tienen van 2025

zoeken in:
Het was even puzzelen en voor mijn gevoel kan zo'n lijst er morgen weer anders uitzien naar de waan van de dag, maar dit is wat ik er op dit moment van heb weten te maken. Het is een top vijftien geworden. Gevoelsmatig een sterker (metalen) muzikaal jaar dan 2024, als ik die jaarlijst zo eens naast deze leg. Enfin, dit zijn mijn beste metalplaten van 2025:

1. Imperial Triumphant – Goldstar (2025)
2. Between The Buried And Me – The Blue Nowhere (2025)
3. Deafheaven – Lonely People With Power
4. An Abstract Illusion – The Sleeping City (2025)
5. Blood Abscission – I I (2025)
6. Shagor - Lyksalver (2025)
7. Qrixkuor - The Womb of the World (2025)
8. Dimscûa – Dusk Eater (2025)
9. Der Weg Einer Freiheit – Innern (2025)
10. The Great White Nothing - Passage I: Melancholia (2025)
11. Cradle Of Filth – The Screaming of the Valkyries (2025)
12. Veilburner - Longing for Triumph, Reeking of Tragedy (2025)
13. Blut Aus Nord - Ethereal Horizons (2025)
14. Sunken - Lykke (2025)
15. Havukruunu - Tavastland (2025)

legian snapt het, ABDrums heeft zijn nummering verkeerd om!

1. Coroner - Dissonance Theory
2. Between The Buried And Me - The Blue Nowhere
3. Paradise Lost - Ascension
4. Psychonaut - World Maker
5. Blood Abcission - I I
6. Zéro Absolu - La Saignée
7. Pagan Altar - Never Quite Dead
8. Messa - The Spin
9. IAN - Come On Everybody, Let's Do Nothing!
10. Structure - Heritage
11. Kauan - Wayhome
12. Helloween - Giants & Monsters
13. Tiktaalika - Gods of Pangea
14. Harakiri for the Sky - Scorched Earth
15. Deafheaven - Lonely People with Power
16. Dream Theater - Parasomnia
17. Pothamus - Abus
18. Der Weg Einer Freiheit - Innern
19. 1914 - Viribus Unitus
20. Sacrifice - Volume Six

odi
1. Terzij de Horde - Our Breathe is not Ours Alone
2. Structure - Heritage
3. Deafheaven - Lonely People with Power
4. Blood Abscission - II
5. Paradise Lost - Ascension
6. Amenra - With Fang and Claw
7. Amenra - De Toorn
8. Bell Witch, Aerial Ruin - Stygian Bough Volume Two
9. Ian - Come On Everybody, Let's Do Nothing!
10. Ter Ziele - Embodiment of Death
11. Fluisteraars - De Kronieken van het Verdwenen Kasteel - III - Grunsfoort
12. Zéro Absolu - Le Saignée
13. Turnstile - Never Enough
14. Hell, Mizmor - Alluvion
15. Sunken - Lykke
16. Dimscua - Dust Eater
17. Martröð - Draumsýnir Eldsins
18. Der Weg Einer Freiheit - Innern
19. Cradle of Filth - The Screaming of the Valkyries
20. Clouds - Desprins
21. Shagor - Lyksalver
22. Messa - The Spin
23. Gaahls Wyrd - Braiding the Stories
24. The Great Old Ones - Kadath
25. Besna - Krásno

Dan ook mijn lijst maar even. Er waren nog wat albums waar ik graag nog even voor had gezeten, maar dat moet later dan maar een keer. Totaal aantal albums die ik had meegenomen waren er 62, waarvan 51 metal albums. Toch geen verkeerd jaar als ik er zo op terug kijk. En heel veel dank aan de ontdekkingen via deze site.

1. Dynazty - Game of Faces
2. Coroner - Dissonance Theory
3. Amorphis - Borderlands
4. Aephanemer - Utopie
5. Helloween - Giants & Monsters
6. Psychonaut - World Maker
7. Battle Beast - Steelbound
8. The Halo Effect - March of the Undead
9. Majestica - Power Train
10. Elvenking - Reader of the Runes: Luna
11. Ghost - Skeleta
12. Bloodbound - Field of Swords
13. Insania - The Great Apocalypse
14. Warmen - Band of Brothers
15. Veilburner - Longing for Triumph, Reeking of Tragedy
16. Qrixkuor - The Womb of the World
17. Havukruunu - Tavastland
18. Paradise Lost - Ascension
19. Lacuna Coil - Sleepless Empire
20. Between the Buried and Me - The Blue Nowhere

Ik had er in 1e instantie 20 geselecteerd en die terug gebracht tot 10, maar de rangorde kon ik pas na beluistering van alle 10 albums de afgelopen dagen definitief maken. "Definitief" blijft wel altijd een beetje afhankelijk van gevoel en stemming overigens, maar goed deknoop is doorgehakt:

1. Conjurer - Unself
2. Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
3. Der Weg einer Freiheit - Innern
4. Argus Megere - Cerburea Apusului
5. Dimscûa - Dusk Eater
6. Messa - The Spin
7. Gnot - Eternity (Вечность)
8. Blood Abscission - I I
9. Vespéral - La Mort de L'âme
10. Veilburner - Longing for Triumph, Reeking of Tragedy

De nummer 1 verbaasde me eigenlijk zelf een beetje, maar kwam het hardst binnen, mede door het thema dat me persoonlijk erg raakt (ik zal jullie de details besparen)...
(Dimscûa komt trouwens ook erg binnen, zeg... )

M'n muzikale hotspot kruipt overduidelijk meer en meer op naar de (post-)black metal, al blijk ik ook een zwak te hebben voor Oost-Europese (folk-)black metal, gezien de erg recente nummer 4.

Messa is wellicht de vreemde eend in de bijt en de minst ruige, maar die beetje retro-sound doet het voor mij erg goed !

Tja, en zoals ik hier al eerder schreef is avandgardistische black-metal een beetje "hit-or-miss", maar ik kan toch niet anders dan af te sluiten met Veilburner.

Best of the rest (in willekeurige voorkeur):

Besna - Krásnor
Deafheaven - Lonely People with Power
Sleep Token - Even in Arcadia
1914 - Viribus Unitis
Paradise Lost - Ascension
Zéro Absolu - La Saignée
Grima - Nightside
The Reticent - Please
An Abstract Illusion - The Sleeping City
Sunken - Lykke

Beste "laatkomer" (met dank aan Apollo):
Weft - The Splintered Oar

Door deze herinnering moet ik toch een aanpassing doen in m'n "best of the rest" (11 - 20) albums:

Besna - Krásnor
Deafheaven - Lonely People with Power
Sleep Token - Even in Arcadia
1914 - Viribus Unitis
Yellow Eyes - Confusion Gate (was: Paradise Lost - Ascension)
Zéro Absolu - La Saignée
Grima - Nightside
Turnstile - Never Enough (was: The Reticent - Please) => kan ik toch niet omheen...
An Abstract Illusion - The Sleeping City
Sunken - Lykke

Na veel wikken en wegen mijn top 20, gefilterd op albums die op z'n minst tegen het metalen genre aanleunen...

1. Green Carnation - A Dark Poem Part I: The Shores Of Melancholia
2. Havukruunu - Tavastland
3. Coroner - Dissonance Theory
4. 1914 - Viribus Unitis
5. Dream Theater - Parasomnia
6. Messa - The Spin
7. Deafheaven - Lonely People With Power
8. Kardashev - Alunea
9. Helms Deep - Chasing The Dragon
10. Novembers Doom - Major Arcana
11. Paradise Lost - Ascension
12. King Witch - III
13. Hooded Menace - Lachrymose Monuments of Obscuration
14. Der Weg Einer Freiheit - Innern
15. Void - Forbidden Morals
16. Ghost - Skeleta
17. Saor - Amidst The Ruins
18. Kahlil Turk & Friends - Turkish Delight Vol III
19. Howling Giant - Crucible And Ruin
20. Heretoir - Solastalgia

En dan heb ik nog zoveel albums niet kunnen luisteren, waaronder de nieuwe An Abstract Illusion.....

namsaap schreef:
En dan heb ik nog zoveel albums niet kunnen luisteren, waaronder de nieuwe An Abstract Illusion.....

Desalniettemin ben ik toch benieuwd wat je daarvan gaat vinden. Die plaat ligt jou wel, vermoed ik zo. En een mooie lijst overigens, ik heb je topic weer met veel plezier gevolgd dit jaar!

Voor de volledigheid post ik mijn top 10 van 2025 ook hier. Hij staat ook zo in het top 10 topic. Al met al een wat moeilijk jaar maar dankzij wat tips van Apollo op de valreep toch nog wat ernstig goed spul binnengehengeld.

1.Evoken - Mendacium
2.Martröð - Draumsýnir Eldsins
3.Paradise Lost - Ascension
4.Teitanblood - From The Visceral Abyss
5.Der Weg Einer Freiheit - Innern
6.Ghost - Skeletá
7.Abyssal Vacuum - Abyssal Vacuum
8.Qrixkuor - The Womb Of The World
9.Hellevaerder - Fakkeldragers
10.Medico Peste - Aesthetic Of Hunger

Voordat ik een MuMe-account had aangemaakt hield ik regelmatig jouw stempagina in de gaten om black metal albums te ontdekken. Anno 2025 kan ik een wederdienst bewijzen door maar liefst 3 albums te tippen die het tot jouw top 10 hebben geschopt, met zelfs een podiumplek voor Martröð. Voelt voor mij als een grote eer en de cirkel van invloed is daarmee rond.

Dat is wel apart om te vernemen. Mooi om elkaar af en toe eens op weg te helpen.

Eigenlijk wilde ik toch ook nog wel wat afvallers benoemen. Want er is meer dan de top 10.

Zo waren er:

Enevelde - Pandemonium
Een zijproject van Brage Kråbøl van Misotheist waarin nadrukkelijk gezocht wordt naar een compacte vorm voor zijn nihilistische ideeën. Hier en daar hoor je wat nieuwerwetse Mayhem-invloeden. Ook bekruipen me soms tinten uit het Ruins Of Beverast verleden. Al met al toch onderhoudend plaatwerk met een sinistere inborst. Hij is nog niet eens toegevoegd aan MuMe.

Schavot - Verstrikt In Halflicht
Ik ben niet een hele grote fan van Schavot. Maar dit album blinkt uit in zijn folky atmosfeer. Eigenlijk is het ook een knipoog naar de jaren 90. De productie is wat dofjes maar daar luisteren zwartmetallaars zo doorheen.

Cradle Of Filth - The Screaming Of The Valkries
Stond ook op mijn shortlist. Niet dat Dani iets nieuws onder de maan schoof. Kwalitatief dik in orde en alweer met een hoge dosis gotische horror die de kers op de taart geeft.

Dudsekop - Godvergeten
Een Belgische release die ook niet op de site staat. Een schurende mix van eenvoudig zwartmetal dat zomaar afgewisseld kan worden met een dichterlijke postmetalpassages. Venijnig vooral.

Skuggor - Where Sun Resigns
Kort en goed: voor liefhebbers van de eerste Satyricon langspeler.

Drudkh - Shadow Play
Onvermoeibaar. Geen gekkigheid. Gewoon sfeervolle Drudkhdingen zoals we gewend zijn.

Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince Of Ecstasy
Voor wie een zwaarmoedig hart heeft voor de vorming en verbreding van de tweede golf van het zwartmetaal.

Messa - The Spin
Vlotte en aanstekelijke occult/doomrock met wat knipoogjes naar de pop en wave. Geen brute metal. Wel erg leuk.

Clouds - Desprins
Een beetje een schizofrene doom/deathplaat die weliswaar herinnert aan de latere Ahab maar zich onderscheidt door knotsgekke folky melodielijntjes door de zware en trage passages heen te rijgen.

Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
Niks verrassends meer, wel ongelooflijk sfeervol en meeslepend.

De laatste shoutouts gaan naar: Olde Throne, Castle Rat, Giant, H.e.a.t., Graceless, Suttungr, Walg en Warmoon Lord.

Adieu 2025!

1. Igorrr -Amen
2. 1914 - Viribus Unitis
3. Mors Principium Est - Darkness Invisible
4. ...And Oceans - The Regeneration Itinerary
5. In Mourning - The Immortal
6. Paradise Lost - Ascension
7. Grima - Nightside
8. Coroner - Dissonance Theory
9. Havukruunu - Tavastland
10. Saor - Amidst the Ruins

Ook goed, in willekeurige volgorde:
Yellow Eyes - Confusion Gate
Deafheaven - Lonely People With Power
Blood Abscission - I I
Aephanemer - Utopie
The Great White Nothing - Passage I: Melancholia
Kauan - Wayhome
Amorphis - Borderland
-ii- - Apostles of the Flesh
Blackbraid - III
Dormant Ordeal - Tooth and Nail

Beste metal-maar-toch-niet:
Raphael Weinroth-Brown - Lifeblood

201 metalalbums geluisterd dit jaar. In de breedte weer een topjaar, maar in de hoogte minder hoogvliegers dan de afgelopen 2 jaar.
Gros van het jaar leek Teitanblood de onbetwiste winnaar te worden, totdat op 12 december Martröð een dermate gruwelijk verslavende plaat op de wereld losliet en zodoende 'From the Visceral Abyss' naar de kroon stak. Martröð is daarmee een van de drie debuutalbums in de bovenkant van mijn lijst.
De rest van de decembermaand werd het nog volop wikken en wegen welke albums de jaarlijst zouden halen door al die sterke nakomers. Ook Weft is een nakomer (19 december) die op de valreep een hoge positie heeft opgeëist. Folky en proggy atmosferische black metal van Charlie Anderson, bekend als sessiemuzikant en violist bij Panopticon. Voor liefhebbers van laatstgenoemde verplichte kost.
Tot slot Lychgate (19 december) waar ik de afgelopen dagen heel enthousiast over ben geworden. Kan doorgroeien naar 4,5*, maar zal het nu met de 11e plek moeten doen. Eclectische death/black metal, gewoon luisteren.

Twee albums die het verrassend genoeg niet hebben gehaald:
- Sinds de aankondiging in 2022 heb ik ieder jaar reikhalzend uitgekeken naar het nieuwe album van Coroner en dit jaar was het dan eindelijk zover. Een nieuw album van een van mijn favoriete artiesten, een positie op de jaarlijst lijkt dan vanzelfsprekend maar niets is minder waar. Hoewel ik mij veelal kan vinden in de lovende recensies en beoordelingen, ben ik bij lange na niet zo onder de indruk. Het klinkt mij als Coroner op de automatische piloot. Wie weet denk ik daar in de toekomst anders over, ik hoop van wel.
- Blut Aus Nord zijn eerste single leek ook garantie voor succes. Ik heb in aanloop naar het album misschien wel te veel Blut Aus Nord zitten luisteren, dat ik niet zoveel trek meer had in dit nieuwe album.

Grootste verrassing: Deafheaven. Jaren geleden afgeschreven als 'niet mijn ding', maar dit album is top.
Grootste tegenvaller: Panopticon. In 2023 in de top 3 van mijn jaarlijst, in 2025 nog geen top 150 waard. Het was ook geen metalalbum, daar gaat het al mis natuurlijk. De heropnames interesseerden mij ook niet. Gelukkig is er nu Weft.

1. Martröð - Draumsýnir Eldsins - 4,5*
2. Teitanblood - From the Visceral Abyss
3. Der Weg einer Freiheit - Innern
4. Dimscûa - Dust Eater
5. Dormant Ordeal - Tooth and Nail
6. Weft - The Splintered Oar
7. Havukruunu - Tavastland - 4,0*
8. Paradise Lost - Ascension
9. One of Nine - Dawn of the Iron Shadow
10. Qrixkuor - The Womb of the World
11. Lychgate - Precipice
12. Shagor - Lyksalver
13. Messa - The Spin
14. Deafheaven - Lonely People With Power
15. Vespéral - La Mort de L'âme
16. Mors Principium Est - Darkness Invisible
17. Vauruvã - Mar da Deriva
18. Cave Sermon - Fragile Wings
19. Blackbraid - Blackbraid III
20. Uulliata Digir - Uulliata Digir

Edwynn: Dudsekop staat wel degelijk op de site, weet ik uit persoonlijke ervaring...

Dudsekop - Godvergeten (2025)

O wat gek. Ik kon hem niet vinden.

Edwynn schreef:
O wat gek. Ik kon hem niet vinden.

Waarschijnlijk dacht je dat het 3e persoon enkelvoud was en zocht je op Dudtsekop.

Nee, ik ben net autistisch genoeg om bandnamen niet verkeerd te tikken.

Wordt hier nog gevolg aan gegeven, ABDrums?

Johnny Marr schreef:
Wordt hier nog gevolg aan gegeven, ABDrums?

Nee, dat was ik niet van plan. Ik denk dat dit een mooi medium is om elkaars jaarlijstjes wat uit te wisselen, maar niet heel veel meer. Het zou natuurlijk mogelijk zijn om, in de geest van wat bijvoorbeeld bij ZwareMetalen wordt gedaan, in het vervolg een Musicmeter metal eindejaarslijst door ons allen te laten samenstellen door per user elke nummer één positie 15 punten toe te kennen, de nummer twee 12 punten, etc.. Maar wellicht is dat een idee voor december 2026. Bovendien heb ik er persoonlijk momenteel geen tijd voor.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:31 uur

geplaatst: vandaag om 17:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.