MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De metalen top tienen van 2025

zoeken in:
Metalvrienden!

Het muziekjaar 2025 loopt bijna ten einde. En we weten allemaal wat dat betekent: lijstjestijd! Ook dit jaar is het ons allen dierbare metalen genre weer verrijkt met talloze geweldige releases waar we van hebben kunnen genieten. Hoe mooi is het dan om met elkaar te delen welke albums ons hebben overtuigd, geraakt en betoverd? Of, om in de wat gangbaardere terminologie van dood, verderf en luguberheid te blijven: welke albums hebben jou deze jaargang door het helse slijk der diepste krochten van de aarde weten te sleuren?

Daarom nodigik jullie allemaal van harte uit om in de loop van de komende weken hier je metalen top tien (of vijftien, of twintig voor mijn part) te delen. De nadere uitwerking van jou top tien is volledig voor eigen verdere invulling. Voel je dus vrij er een bespreking aan toe te voegen, een presentatie voor te bereiden (je wordt niet mondeling geëxamineerd of iets dergelijks, wees gerust) of iets anders leuks hier te delen.

Ik tag een aantal mensen die op andere metal-geörienteerde forums alhier actief zijn. Mocht je niet getagd willen worden, dan daar bij deze mijn excuses voor. Het zou toch mooi zijn om in dit forum nog enkele onontdekte parels op te kunnen snorren waar menig metalen hart sneller van gaat kloppen? De opzet is meer dan geslaagd als het dat doel weet te verwezenlijken!

Apollo, Edwynn, Dieter, EvilDrSmith, Johnny Marr, Kondoro0614, ProGNerD, The_CrY, AOVV, aslan, Eddie, odi, dumb_helicopter, Juul1998B, Wolfmother, legian, DjFrankie, namsaap, Etiul, Rain King, Von Helsing, B.Robertson, laboomzaa

Gaan we mee bezig

Gaat een top 20 worden om de pijn van alle omissies te verzachten.
Wanneer is de deadline?

Laten we met elkaar 30 december als deadline afspreken. Mochten de inzendingen het toelaten, dan is het mogelijk om er een puntensysteem aan te verbinden om te kijken welke plaat hier als hoogstgenoteerde uit de bus komt rollen (bijvoorbeeld 7-5-3-2-1 punten voor de hoogste vijf per lijst).

Dat laat ik voor nu nog even in het midden, want dat heeft weinig zin als de lijsten enorm van elkaar zouden verschillen.

Leuk! Ik neem de aankomende maanden nog even de tijd om releases langs te gaan, zowel mijn backlog als de platen waar ik al op heb gestemd.

Als deadline 30 december is, lever ik hem de 29ste in

I'm on it!. Zal tzt de sporadische niet-metalen releases eruit filteren .

Reeds bezig eigen toevoegingen labelgericht tien stuks te verzamelen, een tweede of zelfs eerste keer volledig beluisteren, en dat moet het dan maar worden.

Leuk idee. Door mijn voornemen om minder nieuwe muziek te luisteren (wat overigens zeer goed bevalt) waarschijnlijk niet genoeg metal gehoord (al is het meer dan ik hier bestemd heb) om een gedegen toplijst te maken. Ik zie uit naar jullie lijstjes waar ik ongetwijfeld nog een aantal leuke tips uit mee kan pakken.

Ik krijg er nu al keuzestress van, maar doe uiteraard mee; leuk initiatief !

odi
Leuk initiatief ! Lijst lever ik eind december in omdat je nooit weet wat er nog uitkomt.

Als ik een beetje goed gekeken heb maak ik sowieso een top 20. Inderdaad even de aankomende releases afwachten, en dan veel afwegen wie welke plek krijgt...

Leuk initiatief inderdaad! Ik ga mijn best doen om er tijdig eentje aan te leveren. Voor nu nog te veel wat ik nog eens (goed) moet horen.

Pff, ik moet even wat platen gaan inhalen zie ik. Heb nog veel in mijn playlist staan maar nog maar weinig van dit jaar echt beoordeeld. Ik ga proberen voor de 30e december een lijstje in te leveren.

Leuk initiatief, i'm in!

Leuk idee! Alleen ben ik nogal een casual metalhead (moet er echt voor in de stemming zijn) en kan ik eigenlijk niet eens meer dan 2 metal-albums bedenken die dit jaar uit zijn gekomen. Ik doe dus vanaf de zijlijn mee Lijkt me interessant om de lijstjes te zien en een goede manier om inspiratie op te doen om zelf eens wat te gaan luisteren.

Moet lukken dit!

Voor de Zes Losse Tanden podcast werd gevraagd voor 3 december je top 10 in te leveren. Dat geeft mij een mooie gelegenheid om alvast de stand van zaken te bekijken hoe mijn (alleen metal) top 20 er uit ziet voor dit jaar.

1. Havukruunu - Tavastland
2. One of Nine - Dawn of the Iron Shadow
3. Vespéral - La Mort de L'âme
4. Blood Abscission - I I
5. Deftones - Private Music
6. Der Weg einer Freiheit - Innern
7. Bleed - Bleed
8. Paradise Lost - Ascension
9. The Callous Daoboys - I Don’t Want to See You in Heaven
10. Shagor - Lyksalver

11. Malevolence - Where Only the Truth Is Spoken
12. Blackbraid - Blackbraid III
13. 1914 - Viribus Unitis
14. Dimscûa - Dust Eater
15. Amenra - De Toorn
16. Abigail Williams - A Void Within Existence
17. Chevelle - Bright as Blasphemy
18. Deafheaven - Lonely People with Power
19. Lamp of Murmuur - The Dreaming Prince in Ecstasy
20. Vauruvã - Mar da Deriva

Ik moet nog wel wat nieuwe releases beluisteren of herluisteren maar, volgens mij is dit al wel een aardig mooi lijstje.

Gelieve nog eens te taggen ergens komende maand want mss zal ik dit vergeten.

Ook nog wel meer dan twintig albums beluisterd dat er helaas geen Franse nominaties doorkwamen en Meth Leppard eruit gekieperd. Australië komt elders al voor. Barren Path en Endless Swarm zijn me vrij duidelijk. Daarna wat progressieve space-grind en wat jazz-metal-grind, waarna Sulfuric Cautery het beste album in Last Days of Humanity-stijl aanlevert. De veteranen van Deterioration brengen ook weer een hoopvol album, is ook wel eens wat random invullen, Polen en Tsjechië mochten niet ontbreken, alsmede wat lange Spaanse albums. Op de valreep België nog en Chepang als afsluiter want het eens bijzondere is er nu wel af.

Het moet toch zijn: toppen 10?

Gewoon geen één uit jouw top twintig die ik ken B.Robertson.. Dat wordt een ontdekkingsreis!

1. Blood Abscission - I I (2025)
2. Amenra - With Fang and Claw (2025)
3. Deafheaven - Lonely People with Power (2025)
4. Hemelbestormer - The Radiant Veil (2025)
5. Deftones - Private Music (2025)
6. Amenra - De Toorn (2025)
7. Conan - Violence Dimension (2025)
8. Austere - The Stillness of Dissolution (2025)
9. Coroner - Dissonance Theory (2025)
10. Hell - Submersus (2025)

1. Coroner - Dissonance Theory
2. Between The Buried And Me - The Blue Nowhere
3. Paradise Lost - Ascension
4. Psychonaut - World Maker
5. Blood Abcission - I I
6. Zéro Absolu - La Saignée
7. Pagan Altar - Never Quite Dead
8. Kauan - Wayhome
9. Messa - The Spin
10. IAN - Come On Everybody, Let's Do Nothing!

Denk dat dit aardig in de buurt komt.

1. Deafheaven - Lonely People with Power
2. Deftones - Private Music
3. Saor - Amidst The Ruins
4. Die Spitz - Something to Consume
5. Kauan - Wayhome
6. Spiritbox - Tsunami Sea
7. Grima - Nightside
8. Faetooth - Labyrinthine
9. Harakiri For The Sky - Scorched Earth
10. Ba’al – The Fine Line Between Heaven and Here

Ik doe eens gek en doe mee:

1. Blood Abscission - I I
2. Deafheaven - Lonely People with Power
3. Der Weg einer Freiheit - Innern
4. Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
5. Oromet - The Sinking Isle
6. Acceptance - Crucifixion of Orchids
7. Terzij de Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
8. Evoken - Mendacium
9. Coltsblood - Obscured Into Nebulous Dusk
10. Yellow Eyes - Confusion Gate

Eddie is niet meer zo actief op deze site de laatste tijd (check de site nog dagelijks, maar post nog maar weinig) wel tof dat je me niet vergeten bent ABDrums. Ik ben even mijn Spotify geschiedenis gedoken, dit zijn mijn meest gespeelde platen van afgelopen jaar.

1. Cytotoxin - Biographyte
2. Lorna Shore - I Feel the Everblack Festering Within Me
3. Dream Theater - Parasomnia
4. Revocation - New Gods, new Masters
5. Cradle of Filth - the Screaming of the Valkyries
6. Fleshbore - Painted Paradise
7. Anthill - Volume III (Climbing the Bone Mountain)
8. Symbiotic Tomorrow - Endless Odyssey
9. An Abstract Illusion - the Sleeping City
10. Paradise Lost - Ascension

Wel moeilijk hoor. Doordat ik vrijwel alleen maar afspeel lijsten luister heb ik weinig volledige platen gehoord afgelopen jaar.

Ik heb niet zo gek veel platen van dit jaar beluisterd, heb ook nog wel een aantal op mijn lijstje staan maar die komen volgend jaar wel aan de beurt. Dus tijd om mijn lijstje maar eens definitief maken. Heb ik tenminste wat te doen tijdens de werkuren.

1. Dimscûa - Dust Eater
Deze plaat kan ik met geen mogelijkheid objectief beoordelen, de impact en bijkomende emotie gaan zo diep dat dit niet anders kan dan bovenaan mijn jaarlijstje staan. Dit is in alles precies wat ik zoek in muziek. Een complete beleving met pure emotie. Machtig.

2. Psychonaut - World Maker
World Maker is ook een plaat die niet los van de emotie beluisterd kan worden. De achtergrond van de plaat is pakkend en het levert een enorm sfeervol en meeslepend geheel op. Niet zo stevig als voorheen, maar nog net zo boeiend en sfeervol.

3. Between the Buried and Me - The Blue Nowhere
Ook dit is weer een heerlijke energieke, creatieve en lollige mix geworden. Ik mag dit wel, het duurde eventjes voordat het kwartje echt viel, maar hij blijft steeds meer groeien. Weet nog niet de impact van Colors II te halen, maar aangezien dat de kennismaking was zie ik dat ook niet echt gebeuren.

4. Bleed - Bleed
Een schoolvoorbeeld van nostalgie en kwaliteit. Heerlijk pakkende muziek die mij direct weer terugbrengt naar de jeugd. En ondertussen ook gewoon erg lekker beukt.

5. The Great White Nothing - Passage I: Melancholia
De meest recente toevoeging, ook deze had even wat tijd nodig en is eigenlijk nog niet helemaal geland om eerlijk te zijn. Maar de plaat intrigeert wel enorm en weet mij goed vast te grijpen.

6. Deftones - Private Music
Een haast perfecte doorsnede van hun oeuvre, niet hun beste werk maar elke keer als die opstaat is het wel weer genieten geblazen. Ze hebben ook het voordeel dat ze daardoor wat nostalgische emoties weten op te rakelen. Begin onderhand oud te worden gezien dat steeds beter gaat werken... Anyway, Deftones klinkt hier weer strak. Baal wel enorm dat ik geen tickets heb kunnen bemachtigen.

7. Rivers of Nihil - Rivers of NihilDe prog en melodieuze insteek is grotendeels verdwenen, daarvoor krijgen we knallende Deathmetal. Wat ik hier wel kan waarderen. Niet alles is even sterk en soms wordt het wat teveel van het goede. Maar het beukt weer heerlijk.

8. Besna - Krásno
Grootste nadeel is dat ik hier geen bal van versta, want de thematiek lijkt best interessant te zijn. Maar goed, afgezien daarvan zit het muzikaal sterk in elkaar en weet het goed te boeien. Wel merk ik dat ik deze vaak 'vergeet' om eens op te zetten.

9. Sleep Token - Even in Arcadia
Blijft vermakelijk maar mist de impact van de voorganger. Wel blijf ik de levendigheid, de mix van stijlen en de energie enorm waarderen. Altijd een leuke luisterbeurt en ze weten toch elke keer weer leuke dingen te vinden.

10. THE DEFECT - DEATH X DESTINY
Heerlijke mix van electornic en Deathcore. Een mildere variant van The Browning (niet heel gek gezien dit het side project is van de frontman en zijn vrouw). Niet de meest memorabele plaat. Maar ik wordt hier toch altijd weer vrolijk van.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:24 uur

geplaatst: vandaag om 08:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.