Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025
zoeken in:
12
geplaatst: 2 januari 2025, 14:08 uur
Het nieuwe jaar is aangebroken, dus dat betekent dat we ons wederom kunnen laten onderdompelen in een gloednieuwe en frisse bak vol smeuïg, dampend, en vunzig metalen geluidsgeweld! https://hyves-smileys.immerblei.com/img/smiley_kilian.gif
De afgelopen twaalf jaar zijn we op zoek geweest naar het beste metalnummer van het jaar en dit jaar zullen we met ons allen bepalen wie zich bij dit illustere rijtje mag voegen:
2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached
2021: Ethereal Shroud - Discarnate
2022: Messa - Rubedo
2023: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic
2024: < Work In Progress >
De spelregels zijn jullie ondertussen alom bekend, maar toch voor de goede orde nog even een opfriscursus voor de oudgedienden en een handig overzichtje voor een nieuwe garde stemmers die hopelijk zal volgen. Iedere user kan een metalnummer naar wens nomineren dat door de anderen van een cijfer en mogelijk commentaar in de vorm van algemene gedachtenspinsels, meningen, zielenroerselen, etc. wordt voorzien. Een nummer dient 48 te hebben gestaan alvorens er een nieuw nummer genomineerd mag worden. Zo simpel is het. Appeltje eitje, toch?
Om het bijhouden van het stemgedrag en de cijferberekeningen te faciliteren, heb ik (met dank aan wijlen AOVV voor het reeds bestaande format dat de voorgaande jaargangen is gebruikt) een spreadsheet samengesteld voor dit topic:
Maak Kennis met Metal Anno 2025
Aan het einde van de rit wordt er een top tien samengesteld en bepalen we gezamenlijk welk metalnummer zich het beste metalnummer van 2025 mag noemen!
Nog enkele praktische huishoudelijke mededelingen voor we van start kunnen gaan:
1. De genretag van het album waar het betreffende nummer op te vinden is, is leidend voor het feit of we mogen spreken van een metalnummer. Dit dient enerzijds als praktische richtlijn voor het nomineren van nummers en anderzijds om de vervelende discussie 'Is dit wel metal?' zoveel als mogelijk te vermijden. Vanzelfsprekend proberen we zo ruimhartig en meedenkend als mogelijk te zijn hierin, maar er zijn grenzen.
Mocht je toch een nummer willen nomineren dat volgens jou heilige overtuiging metal is, maar het voldoet niet aan de hierboven gestelde eisen, dan aan jou de taak om - uiteraard voordat je het nummer ter nominatie opsteld - kenbaar te maken waarom je vindt dat we wel met metal te maken hebben en waarom het in dit topic thuishoort.
2. Het genomineerde nummer moet uit 2025 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.
Er is echter één uitzondering op die laatste regel: het is mogelijk om twee nummers van een band te nomineren, enkel en alleen wanneer er reeds eerder een single is genomineerd van een album dat pas later in het jaar uitkomt. Het is dus mogelijk nog een nummer van dat album te nomineren wanneer het officieel beschikbaar is, ondanks het feit dat een singlerelease eerder in dit topic de revue heeft gepasseerd.
Het topic van de vorige jaargang vind je hier terug en de bijbehorende spreadsheet voor 2024 is hier te vinden.
Dan rest mij nog jullie allen heel veel plezier te wensen in het elkaar op de hoogte houden en laten genieten van het beste dat metal in 2025 te bieden heeft. Even een tagrondje voor alle users die in 2024 hebben meegedaan aan 'Maak Kennis met Metal Anno ...':
AOVV, B.Robertson, Dieter, dumb_helicopter, EvilDrSmith, Interlude, Jelle78, Johnny Marr, odi, ProGNerD, ranboy, The_CrY, Apollo, madmadder, Juul1998B, Kondoro0614, laboomzaa, legian, aslan
P.S.: Ben ik volgens jullie nog iemand vergeten die beslist mee zou moeten spelen met ons? Schroom niet en tag diegene: hoe meer zielen, hoe meer vreugd!
P.P.S.: Voor de statistiekfanaten is wellicht de volgende informatie nog interessant. In de spreadsheet heb ik helemaal aan het einde per user een formule opgenomen die het gemiddelde van je eigen stemgedrag berekent. Een mooi middel om in december op te kunnen maken wie het coulantst is geweest en wie de grootste criticaster van 2025 genoemd mag worden.
Wie trakteert ons op de eerste woeste en onstuimige lading pleurisherrie van 2025?
De afgelopen twaalf jaar zijn we op zoek geweest naar het beste metalnummer van het jaar en dit jaar zullen we met ons allen bepalen wie zich bij dit illustere rijtje mag voegen:
2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached
2021: Ethereal Shroud - Discarnate
2022: Messa - Rubedo
2023: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic
2024: < Work In Progress >
De spelregels zijn jullie ondertussen alom bekend, maar toch voor de goede orde nog even een opfriscursus voor de oudgedienden en een handig overzichtje voor een nieuwe garde stemmers die hopelijk zal volgen. Iedere user kan een metalnummer naar wens nomineren dat door de anderen van een cijfer en mogelijk commentaar in de vorm van algemene gedachtenspinsels, meningen, zielenroerselen, etc. wordt voorzien. Een nummer dient 48 te hebben gestaan alvorens er een nieuw nummer genomineerd mag worden. Zo simpel is het. Appeltje eitje, toch?
Om het bijhouden van het stemgedrag en de cijferberekeningen te faciliteren, heb ik (met dank aan wijlen AOVV voor het reeds bestaande format dat de voorgaande jaargangen is gebruikt) een spreadsheet samengesteld voor dit topic:
Aan het einde van de rit wordt er een top tien samengesteld en bepalen we gezamenlijk welk metalnummer zich het beste metalnummer van 2025 mag noemen!
Nog enkele praktische huishoudelijke mededelingen voor we van start kunnen gaan:
1. De genretag van het album waar het betreffende nummer op te vinden is, is leidend voor het feit of we mogen spreken van een metalnummer. Dit dient enerzijds als praktische richtlijn voor het nomineren van nummers en anderzijds om de vervelende discussie 'Is dit wel metal?' zoveel als mogelijk te vermijden. Vanzelfsprekend proberen we zo ruimhartig en meedenkend als mogelijk te zijn hierin, maar er zijn grenzen.
Mocht je toch een nummer willen nomineren dat volgens jou heilige overtuiging metal is, maar het voldoet niet aan de hierboven gestelde eisen, dan aan jou de taak om - uiteraard voordat je het nummer ter nominatie opsteld - kenbaar te maken waarom je vindt dat we wel met metal te maken hebben en waarom het in dit topic thuishoort.
2. Het genomineerde nummer moet uit 2025 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.
Er is echter één uitzondering op die laatste regel: het is mogelijk om twee nummers van een band te nomineren, enkel en alleen wanneer er reeds eerder een single is genomineerd van een album dat pas later in het jaar uitkomt. Het is dus mogelijk nog een nummer van dat album te nomineren wanneer het officieel beschikbaar is, ondanks het feit dat een singlerelease eerder in dit topic de revue heeft gepasseerd.
Het topic van de vorige jaargang vind je hier terug en de bijbehorende spreadsheet voor 2024 is hier te vinden.
Dan rest mij nog jullie allen heel veel plezier te wensen in het elkaar op de hoogte houden en laten genieten van het beste dat metal in 2025 te bieden heeft. Even een tagrondje voor alle users die in 2024 hebben meegedaan aan 'Maak Kennis met Metal Anno ...':
AOVV, B.Robertson, Dieter, dumb_helicopter, EvilDrSmith, Interlude, Jelle78, Johnny Marr, odi, ProGNerD, ranboy, The_CrY, Apollo, madmadder, Juul1998B, Kondoro0614, laboomzaa, legian, aslan
P.S.: Ben ik volgens jullie nog iemand vergeten die beslist mee zou moeten spelen met ons? Schroom niet en tag diegene: hoe meer zielen, hoe meer vreugd!
P.P.S.: Voor de statistiekfanaten is wellicht de volgende informatie nog interessant. In de spreadsheet heb ik helemaal aan het einde per user een formule opgenomen die het gemiddelde van je eigen stemgedrag berekent. Een mooi middel om in december op te kunnen maken wie het coulantst is geweest en wie de grootste criticaster van 2025 genoemd mag worden.

Wie trakteert ons op de eerste woeste en onstuimige lading pleurisherrie van 2025?

1
geplaatst: 2 januari 2025, 16:41 uur
2
geplaatst: 2 januari 2025, 17:03 uur
Ik wil me niet opdringen gezien de allerlaatste nominatie uit de vorige jaargang ook al van mij was, maar deze heb ik voor morgen op de watchlist staan:
Patriarkh - Prophet Ilja
Faidra - Dies Irae
Bloodbark - Sacred Sound of Solitude
Ik laat de 1e nominatie graag aan iemand anders over; ik laat me graag verrassen...

1
geplaatst: 2 januari 2025, 17:57 uur
Ik heb trouwens een hoop statistieken op een rijtje gezet inclusief de huidige tussenstand onder de nummers uit 2024 qua gemiddelden. Ik wacht nog even totdat de vaste deelnemers allemaal gestemd hebben en dan zal ik de data met jullie delen.
02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 0 / 0)
Dan zou ik graag de eer willen nemen om de eerste nominatie van 2025 te plaatsen. Hoe beter te beginnen dan een portie koude black metal uit Rusland?
02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 0 / 0)
Dan zou ik graag de eer willen nemen om de eerste nominatie van 2025 te plaatsen. Hoe beter te beginnen dan een portie koude black metal uit Rusland?
1
geplaatst: 2 januari 2025, 18:54 uur
Mooie nominatie Apollo; hun nieuwe album stond ook al op mijn nieuwe releases radar voor eind februari. 
Ben benieuwd naar je statistieken trouwens...

Ben benieuwd naar je statistieken trouwens...
8
geplaatst: 2 januari 2025, 20:28 uur
Ook al ben ik blijkbaar kassiewijle, dit blijft een fijn topic en na een jaartje afwezigheid probeer ik toch weer aan te pikken.
Prima begin alvast! Grima is een band uit Siberië, en dat hoor je gelijk terug, brrrr! De band heeft in hoofdzaak oerdegelijke, conventionele black metal in de aanbieding, met als surprise du chef een bajan. Als je de track helemaal uitzit (of gewoon op de link klikt, of het gewoon helemaal zelf weet), kom je erachter wat dat precies is. Vind het wel een fijne toevoeging.
7,2
Prima begin alvast! Grima is een band uit Siberië, en dat hoor je gelijk terug, brrrr! De band heeft in hoofdzaak oerdegelijke, conventionele black metal in de aanbieding, met als surprise du chef een bajan. Als je de track helemaal uitzit (of gewoon op de link klikt, of het gewoon helemaal zelf weet), kom je erachter wat dat precies is. Vind het wel een fijne toevoeging.
7,2
6
geplaatst: 3 januari 2025, 12:18 uur
Voor de Spotifygebruikers onder ons heb ik een playlist aangemaakt met daarin alle nominaties die in dit topic voorbij zullen gaan komen:
Maak Kennis met Metal Anno 2025 Spotify playlist
Maak Kennis met Metal Anno 2025 Spotify playlist
0
geplaatst: 3 januari 2025, 12:51 uur
Ik heb ook nog wel een mooie nominatie in het verschiet liggen. Wil jij eerst jouw nominatie delen, ProGNerD, of zal ik die van mij er morgen in gooien?
2
geplaatst: 3 januari 2025, 13:51 uur
2
geplaatst: 3 januari 2025, 13:53 uur
ProGNerD schreef:
Grima - Skull Gatherers: 7,5
Mooie binnenkomer idd !
ABDrums: als je nog even kunt wachten, zou ik graag mijn nominatie morgen doen (al ben ik ook wel benieuwd naar jouw 1e uiteraard)...
Welkom hier Juul1998B trouwens
Grima - Skull Gatherers: 7,5
Mooie binnenkomer idd !
ABDrums: als je nog even kunt wachten, zou ik graag mijn nominatie morgen doen (al ben ik ook wel benieuwd naar jouw 1e uiteraard)...
Welkom hier Juul1998B trouwens
Dankjewel! Tof om hier nieuwe metal te ondekken!
Beter laat dan nooit

1
geplaatst: 3 januari 2025, 14:21 uur
ProGNerD schreef:
Natuurlijk ben ik meer dan bereid de al wat oudere garde voorrang te verlenen.

0
geplaatst: 3 januari 2025, 20:35 uur
Een lekkere / mooie binnenkomer, daar sluit ik mij bij aan. Gave intro en soms liggen de accenten er goed op, maar in grote lijnen is het soms wat wazig in de mix, mis ik een pakkende riff en zijn de vocalen niet meer dan prima. De band heeft betere nummers gemaakt, maar het is zoals gezegd een fijne start. Mijn cijfer ligt dan ook nabij het gemiddelde:
7,4
7,4
1
geplaatst: 4 januari 2025, 11:03 uur
Top, doe ik de mijne op maandagochtend! Ben benieuwd naar jou nominatie, hopelijk zet je je sterke trend uit 2024 voort.

1
geplaatst: 4 januari 2025, 12:59 uur
02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 11 / 7,41)
04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter (ProGNerD / 0 / 0)
Hoewel het openingsnummer van de nieuwe Faidra EP vanochtend behoorlijk indruk maakte, blijf ik toch bij m'n voornemen i.p.v. de usual suspects van m'n releases watchlist een wat meer "obscure"
recente ontdekking met jullie te delen.
Past goed in m'n straatje (open deur inmiddels voor de actieve deelnemers hier); benieuwd of jullie het kennen en hoe het hier valt...
Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet
04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter (ProGNerD / 0 / 0)
Hoewel het openingsnummer van de nieuwe Faidra EP vanochtend behoorlijk indruk maakte, blijf ik toch bij m'n voornemen i.p.v. de usual suspects van m'n releases watchlist een wat meer "obscure"
recente ontdekking met jullie te delen.Past goed in m'n straatje (open deur inmiddels voor de actieve deelnemers hier); benieuwd of jullie het kennen en hoe het hier valt...
Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet
1
geplaatst: 4 januari 2025, 13:55 uur
Goeie keuze, dit had ik ook op mijn watchlist. 'Void Mother' uit 2013 was mijn kennismaking met de band en vergaarde wel enige bekendheid, maar het verbaast mij dat de band niet nog bekender is. Aankomende maandag volgt na 9 jaar het nieuwe album, in principe kun je wel spreken van een comeback. Ik denk dat fans van het oude werk dit nummer met open armen zullen ontvangen. De zangeres is voor mij de smaakmaker van de band en zo ook dit nieuwe nummer. Niet al te opzienbarend voor de rest, maar zeker goed! De eerste 8 van 2025 is binnen.
8,0
8,0
* denotes required fields.