MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #3

zoeken in:
Sting schreef:
(quote)
Ik ben mezelf , jij bent meer hypocriet....ik heb dat groffe bericht over de mening van Angelin dat je hem de mond snoerde op een asociale manier ook gelezen , dus haal die laag boter van je hoofd....het ergste is dat dat nog door 11 man geliket werd , waarvan de helft zit je te janken als zij wat tegengas terug krijgenn.... zo zit het.

Het kleine clubje binnen Mume die alles maar denken te kunnen zeggen en alleen zij......Ik heb sinds mei virig jaar ampet wat gezegd....dus wie is hier nu normaal ?

Musicmetet blijft op deze manier een b.v. tjje voor 25 eigenheimers en 75 gewone leden waaronder ik....het is 2026 , kijk eerst naar jezelf.

Bepaalde leden die hier een probleem mee hebben mogen me een PM sturen , i.p.v. met 10 man mij of een ander probeten te bashen....mag je met mij doen hoor , maar dat toont je eigen zwakte door met een groepje dat te doen....echte kerels doen dat niet

Ik denk dat hij dit topique en de berichten erin veel te serieus neemt.

Wir machen nür Spaß ja.

De hele Top 2000 heeft een tekort aan grote, moderne artiesten, als ze richting R&B/Urban/Hiphop gaan. Beyonce, Rihanna zijn nauwelijks vertegenwoordigd, Drake is helemaal nergens te bekennen (hij mag dan in Nederland minder populair zijn dan wereldwijd, alsnog). Latin artiesten zijn helemaal niet te vinden, behalve Despacito dat 3 jaar in de Top 2000 heeft gestaan.
Moderne artiesten die in de wat 'conventionelere' genres zitten, als ik het zo mag noemen, doen het wel goed. Adele staat al jaren met veel noteringen in de lijst, Taylor Swift gaat ook langzaam aansluiten bij de hofleveranciers. Het is voor mij wel duidelijk dat er een bepaald publiek stemt & luistert naar de Top 2000, maar naar mijn gevoel ook dat Radio 2 daar naar op zoek is. Dat is verder ook niet erg, maar valt me gewoon op.

cosmic kid (moderator)
Beste allen,

Het Top 2000 topic is 1 van die topics waar we wat meer toestaan dan gebruikelijk. Het leent zich dan ook meer voor een lossere conversatie dan andere topics.

Toch lijkt bovenstaande opmerking ons een mooie gelegenheid om weer on-topic te gaan, na de slowchat, gekissebis en steken onder en boven water. We zien graag dat de gesprekken weer over muziek en de Top 2000 gaan i.p.v. over elkaar.

harm1985 schreef:
Overigens nog een andere theorie, die me te binnen schoot toen ik vandaag naar All Too Well zat te luisteren.

Vorig jaar stond dat nummer op 198, en werd uitgezonden op een onmogelijk tijdstip, dit jaar 72 plekken lager op 270 en werd het uitgezonden rond 21:40.

Zou je kunnen zijn dat de uitzendtijd van het jaar ervoor invloed heeft op het stemgedrag? Dat als minder mensen het horen, ze minder snel denken, goed nummer eigenlijk, laat ik daar volgend jaar ook op stemmen? Of er in ieder geval naar luisteren.

Cold Little Heart staat ook 'onverklaarbaar' hoog, dat zullen veel mensen ook ontdekt hebben via de Top 2000, denk ik.

Cold Little Heart is een aantal jaar geleden flink gepusht door Stenders, toen ie nog bij Radio 2 zat, en is daarna blijven hangen. Wat dat betreft werkt de Top 2000 aan haar eigen canonisering; mensen gaan stemmen op de nummers die hoog in de lijst staan omdat men denkt dat ze daar horen.

Wat betreft Eefje blijf ik het vreemd vinden dat ze niet in de keuzelijst staat, gezien NPO's missie om Nederlandse muziek te promoten en gezien welke artiesten er allemaal wel in staan. Als ze meegenomen zou worden, hoeven we die eeuwige discussie hier ook niet meer te voeren; dan zien we vanzelf hoe groot ze daadwerkelijk is.

Schone taak voor Emmely, die haar dit jaar in haar stemlijst had staan met Vlammen (een paar jaar geleden had ze een nummer van Bitterzoet erin staan).

Ze is dus overduidelijk liefhebber van de muziek van Eefje, toch word ze niet of nauwelijks gedraaid op Radio 2.

Ik meen me te herinneren, maar dat kan inmiddels anders zijn, dat als een nummer gedraaid wordt op radio 2, deze ook in de keuzelijst komt, behalve als het een nummer van dat jaar is. Klopt dat nog?

cosmic kid (moderator)
Het samenstellen van de keuzelijst hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn:

- alle nummers die ooit in de Top 2000 hebben gestaan +
- alle nummers van het meest recente Top 40 jaar +
- de liedjes in het lopende jaar van de Verrukkelijke 15 (nota bene de eigen hitzender van Radio 2) +
- een keuzelijstje per dj van 10-50 nummers

Beperkt dit tot maximaal 10.000 liedjes en dan komt oa Eefje keurig netjes in de keuzelijst volgens objectieve criteria. Nu staat er 80x Bowie ofzo en 50x Bruce wat nergens op slaat

Onweerwolf
Titmeister schreef:
Wat betreft Eefje blijf ik het vreemd vinden

Ik snap niet waarom mensen die vreemd vinden. Eefje heeft een geheel eigen stijl, die valt goed in de smaak bij een aantal prominente MM users. In het algemeen though; ze is gewoon niet populair. Ze maakt nichepop. Misschien dat ze een kans maakt als ze een keer iets anthemics eruit perst zoals Spinvis deed met 'Kom Terug' maar dat is vooralsnog niet aan de orde.

cosmic kid schreef:

- alle nummers van het meest recente Top 40 jaar +
- de liedjes in het lopende jaar van de Verrukkelijke 15 (nota bene de eigen hitzender van Radio 2) +
Dit zou dan het jaar daarvoor worden, want in principe staan er geen nummers uit het huidige jaar in de voorkeuze lijst.

Overigens staan ook niet alle nummers die er ooit in gestaan hebben meer erin, bijvoorbeeld King Crimson - Starless mist en rond het gedoe met Marco Borsato zijn op een bepaald moment alleen de nummers die het jaar ervoor in de lijst stonden, gebleven.

cosmic kid (moderator)
Joren999 schreef:
(quote)
Dit zou dan het jaar daarvoor worden, want in principe staan er geen nummers uit het huidige jaar in de voorkeuze lijst.

Overigens staan ook niet alle nummers die er ooit in gestaan hebben meer erin, bijvoorbeeld King Crimson - Starless mist en rond het gedoe met Marco Borsato zijn op een bepaald alleen de nummers die het jaar ervoor in de lijst stonden, gebleven.

Dat bedoelde ik met meest recente Top 40 jaar maar wist niet meer precies wat de regels waren. Dank voor de aanvulling

Onweerwolf schreef:

Ik snap niet waarom mensen die vreemd vinden. Eefje heeft een geheel eigen stijl, die valt goed in de smaak bij een aantal prominente MM users. In het algemeen though; ze is gewoon niet populair. Ze maakt nichepop. Misschien dat ze een kans maakt als ze een keer iets anthemics eruit perst zoals Spinvis deed met 'Kom Terug' maar dat is vooralsnog niet aan de orde.

Dat valt nogal mee toch.
Populairste Eefje liedje op Spotify = het nummer Ongeveer 14.800.000 beluisteringen, populairste Spinvis liedje op Spotify = Kom Terug 11.600.000 beluisteringen, note : ik heb vandaag wel een keer Ongeveer opgezet.
Album noteringen in Nederland.
Eefje 4 albums in de top 10
Spinvis 5 albums in de top 10 ( Spinvis heeft wel meer albums).

Rudi S schreef:
(quote)

Populairste Eefje liedje op Spotify = het nummer Ongeveer 14.800.000 beluisteringen, populairste Spinvis liedje op Spotify = Kom Terug 11.600.000 beluisteringen,

Zijn er ook cijfers beschikbaar waar de luisterbeurten van Gretz en Harm zijn uitgehaald? Ik vrees namelijk dat Ongeveer dan wel eens de min in zou kunnen gaan.

Tel daarbij op haar aanwezigheid op een aantal festivals, waar ze wellicht niet op de grootste podia stond, maar ook zeker niet in een klein tentje én een aantal muziekprijzen voor haar recente albums, Bitterzoet werd zelfs uitgeroepen tot het beste Nederlandse album van 2020, ze won de schaal van Rigter (voor Oh) en eental Edisons.

Onweerwolf
Rudi S schreef:
(quote)

Dat valt nogal mee toch.
Populairste Eefje liedje op Spotify = het nummer Ongeveer 14.800.000 beluisteringen, populairste Spinvis liedje op Spotify = Kom Terug 11.600.000 beluisteringen, note : ik heb vandaag wel een keer Ongeveer opgezet.
Album noteringen in Nederland.
Eefje 4 albums in de top 10
Spinvis 5 albums in de top 10 ( Spinvis heeft wel meer albums).

Ja, ik denk dat die cijfers niet zoveel zeggen om eerlijk te zijn. Er zijn vast ook wel artiesten die in die cijfers laag scoren en wel in de Top 2000 staan en vast ook veel meer andersom.

Die cijfers zijn niet representatief voor het stempubliek van Radio 2. Daar zitten heel veel mensen tussen die de snobs op deze website nooit muziekliefhebbers zouden willen noemen. Soms ook juist omdat deze mensen dus nooit op een Eefje zouden stemmen.

Onweerwolf
Het zou mij oprecht verbazen als Eefje, wanneer ze in de voorkeuze lijst komt met iets wat ze nu al heeft uitgebracht, de lijst gaat halen. Misschien als Radio 2 DJ's zelf een campagne opzetten voor haar maar anders zie ik het niet gebeuren. Haar populariteit wordt hier op dit forum echt enorm overschat.

vigil schreef:
(quote)

Zijn er ook cijfers beschikbaar waar de luisterbeurten van Gretz en Harm zijn uitgehaald? Ik vrees namelijk dat Ongeveer dan wel eens de min in zou kunnen gaan.

Ik heb alle albums, behalve Bitterzoet Live, omdat die niet los op CD is verschenen, fysiek in huis en luister meestal zo naar haar muziek.

Wetende dat ik hiermee deels mijn eigen argument onderuit haal, vermoed ik dat veel Spinvis fans ook voornamelijk naar zijn CD's zullen luisteren en minder via streaming.

Vot de vorm in stats.fm gekeken; Eefje staat op 1396 streams, Zwarte Zon is het meest gestreamde nummer, 37 keer.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ja, ik denk dat die cijfers niet zoveel zeggen om eerlijk te zijn. Er zijn vast ook wel artiesten die in die cijfers laag scoren en wel in de Top 2000 staan en vast ook veel meer andersom.

Die cijfers zijn niet representatief voor het stempubliek van Radio 2. Daar zitten heel veel mensen tussen die de snobs op deze website nooit muziekliefhebbers zouden willen noemen. Soms ook juist omdat deze mensen dus nooit op een Eefje zouden stemmen.

Maar wel op Spinvis dan? Die staat ook 4x in de lijst. Om anekdotische argumenten aan te halen: de beste vriendin van mijn vrouw luistert ook naar Eefje de Visser, en verder naar artiesten als Suzan & Freek, Miss Montreal en Anouk.

Obv objectieve data (streamingcijfers, albumverkopen, concertvenues) zijn Spinvis en Eefje de Visser artiesten van vergelijkbare statuur, zoals hierboven ook aangehaald. Ik denk dus vooral dat jij Eefjes populariteit onderschat. Maar goed, zo lang ze niet in de keuzelijst staat, gaan we deze discussie niet beslechten.

Onweerwolf
Maar Spinvis is toch gewoon en veel beter en veel minder niche?

Titmeister schreef:
Obv objectieve data (streamingcijfers, albumverkopen, concertvenues) zijn Spinvis en Eefje de Visser artiesten van vergelijkbare statuur,

Is dat zo?

https://www.last.fm/music/Eefje+de+Visser
https://www.last.fm/music/Spinvis

Op youtube heeft eefje niet zo heel veel views.

Last.fm is al jaren niet meer representatief voor streaming. De cijfers op spotify geven wel een accuraat beeld van de populariteit

trebremmit schreef:
Op youtube heeft eefje niet zo heel veel views.

Hoeveel zijn dat er dan en wanneer is het wel veel?

Ja. Op het meest gebruikte streamingplatform - Spotify - heeft de populairste Eefje 15M plays. De nummers 2 t/m 5 zitten tussen de 5M en 10M. Bij Spinvis heeft de nummer 1 12M plays en de rest van de top 5 4-8M. Licht voordeel voor Eefje dus, maar redelijk vergelijkbaar.

Spinvis is ook een artiest die een wat ouder publiek aanspreekt denk ik (ook omdat hij eerder begon), het publiek dat relatief wat minder streamt en relatief meer 'klassieke' geluidsdragers als radio en cd beluistert.

Overigens vind ik het ook een beetje een non-discussie. Ik wil zo langzamerhand ook een lans breken voor Sigur Rós

Misschien valt daar wel een leuk spel van te maken, grootste hiaten in de (keuzelijst van) de top 2000.

Sigur Rós, alhoewel absoluut niet mijn ding, vind ik ook wel een opmerkelijke absentie.

Joren999 schreef:
Spinvis is ook een artiest die een wat ouder publiek aanspreekt denk ik (ook omdat hij eerder begon), het publiek dat relatief wat minder streamt en relatief meer 'klassieke' geluidsdragers als radio en cd beluistert.

Overigens vind ik het ook een beetje een non-discussie. Ik wil zo langzamerhand ook een lans breken voor Sigur Rós

Dat eerste is aanname, geen feit. Als je kijkt naar de albumverkopen liggen die ook ongeveer even hoog bij beide artiesten.

Verder eens dat het een non-discussie is, vooral omdat het een discussie is tussen 2 kampen waarvan de een doet alsof Eefje zo'n beetje de grootste artiest ooit is en de ander alsof ze een obscure nobody is. Ik probeer een beetje nuance aan te brengen door te proberen haar populariteit objectief te duiden - voor zover dat mogelijk is. Verder houdt de discussie wat mij betreft ook op hier.

Sigur Rós vind ik persoonlijk ook een hiaat overigens - maar die vind ik logischer i.v.m. het zenderpubliek.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Last.fm is al jaren niet meer representatief voor streaming. De cijfers op spotify geven wel een accuraat beeld van de populariteit

Bron?

Titmeister schreef:
(quote)

Dat eerste is aanname, geen feit. Als je kijkt naar de albumverkopen liggen die ook ongeveer even hoog bij beide artiesten.
Zeker een aanname, ik wist dat inderdaad niet en had ik ook niet verwacht. Dank voor de aanvulling dus.

Onweerwolf
Sigur Rós staat om de exact zelfde reden niet in de top 2000. Die band is hier populair, niet bij mensen die op de Top 2000 stemmen. Ik durf wel de stelling aan te gaan dan minder dan 0,1% van het T2000 luister publiek ooit bewust SR heeft gehoord.

Joren999 schreef:

Klopt daar heb jij een punt en zie je terug in die verkiezing, Diederik Ebbinge,Leo Blokhuis en Onweerwolf zijn relatief oud itt Harm, Geert en ikke.

Onweerwolf schreef:
Sigur Rós staat om de exact zelfde reden niet in de top 2000. Die band is hier populair, niet bij mensen die op de Top 2000 stemmen. Ik durf wel de stelling aan te gaan dan minder dan 0,1% van het T2000 luister publiek ooit bewust SR heeft gehoord.
Ook geheel mee eens. De echte omissie heb ik eerder al benoemd, de Rihanna/Beyonce/Drake/Bad Bunny's van deze wereld. Maar het blijft het lijstje van Radio 2 dus ik kan er ook niet lang mee zitten.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:46 uur

geplaatst: vandaag om 04:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.