MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Last.FM - Lijstjes

zoeken in:

Gretz schreef:
Vandaag start ik officieel met de voorbereidingen voor een groot Last.fm-/MuMe-project .

Gretz schreef:
Paar maanden verder en inmiddels staat de teller op 329/500

Nu 334/500

Met gemiddeld iets van 10 artiesten erbij in een tijdsbestek van 3 maanden ben ik nog wel 4 jaar zoet met voorbereiden Hopelijk is het mogelijk om het tempo te versnellen, maar daarvoor ben ik wél afhankelijk van briljante nieuwe ontdekkingen (lees: artiesten waar ik in korte tijd dusdanig hooked aan raak dat ik zeer regelmatig hun albums ga draaien) of de herwaardering van artiesten die nu in de brede subtop staan (335 t/m 1170, allen hebben 100+ plays).

Gretz schreef:
Het liefst wil ik eerder dan 29 maart 2026 beginnen, want dat dan viert mijn Last.fm-account haar 20-jarig bestaan
Als het toch langer duurt dan je hoopt zou presenteren rondom het 25-jarig jubileum nog mooier zijn.

Dim
Afgelopen woensdagochtend had ik een kortdurende neiging om trance uit de zeroes te draaien, terwijl ik de avond daarvoor een klein stukje van het grotendeels onontgonnen gebied van vooroorlogse bigbands uitkamde. Een karrenvracht aan nieuwe (lees: nog niet eerder gescrobbelde) namen leverde dit nou ook weer niet op, maar feit is wel dat de artiestenteller op mijn Last FM-pagina deze week de 27000 aantikte.

Het ronde getal van 25000 stond, zo meldde ik hier eerder, in januari van 2024 op mijn profiel en zo kunnen we dus spreken van een aanwas van ongeveer duizend artiesten in een halfjaar tijd.

De 26000e artiest "moest" dan dus ergens halverwege het vorige jaar zijn langs gekomen en dat blijkt te kloppen: op 27 juni stond de teller op 25997 en na middernacht op 26002. De vijf artiesten die die vrijdag voor het eerst langskwamen, waren achtereenvolgens Orbit, Leitlokomotiv, Young Ejecta, Gems en Tommy Newport; de derde in dit rijtje was de gelukkige die de duizend mocht volmaken.

Van de 27000 artiesten tot nu toe wacht ongeveer de helft nog op de tweede draaibeurt (in veel gevallen waarschijnlijk tevergeefs). Tien of meer scrobbles is een mijlpaal die tot nu door 4360 artiesten is gehaald - ongeveer 16% van het totaal.
Bicep staat op dit moment honderdste met 466 draaibeurten. De huidige nummer-50 (de nummer laatst van de eerste pagina van de volledige artiestenlijst) heeft 750 scrobbles binnengeharkt; het gaat hier om de ambient / neoclassical artiest Poppy Ackroyd, die in 2018 overigens voor het eerst werd gescrobbeld. Kijken we nog hoger, dan zien we dat er 23 artiesten zijn die de grens van duizend keer afspelen zijn gepasseerd, te beginnen met Bob Dylan (1023) en Olafur Arnalds (1039) en te eindigen met The War On Drugs (1718) en de al jaren ongenaakbare koploper Muse (2117).

jerome988 schreef:
(quote)
Als het toch langer duurt dan je hoopt zou presenteren rondom het 25-jarig jubileum nog mooier zijn.

Nog 5 jaar langer wachten vind ik wel erg lang Ik moet toch een beetje ambitieus zijn wat dat betreft, zonder te geforceerd naar de cijfers te kijken. Of ik zou voor 2031 eerst eens nog m'n eigen Top 2000 moeten presenteren en/of wat allerhande themalijstjes, wie weet

Gretz schreef:
(quote)

(quote)

Nu 334/500

337/500 in de week voor mijn 19-jarig jubileum op Last.fm

Gretz schreef:
Vandaag start ik officieel met de voorbereidingen voor een groot Last.fm-/MuMe-project .

Tussenstand: 344/500

Gretz schreef:
Vandaag start ik officieel met de voorbereidingen voor een groot Last.fm-/MuMe-project ).

https://i.vgy.me/jAgMIT.png
Tussenstand: 347/500

Dim
Juni is voorbij, we zijn de zevende maand ingegaan en dus is het tijd voor de halfjaarcijfers. Deze tussenstand is bij mij altijd wel een goede indicatie voor de eindejaarslijst - vorig jaar stonden er negen artiesten in de top-10 over 2024 die er zes maanden eerder ook in stonden. Dus daar gaat-ie:

1. Jordane Tumarinson 224
2. Marble Sounds 148
3. Sam Fender 144
4. Khruangbin 119
5. Hermanos Gutierrez 118
6. Jungle By Night 117
7. Darksoft 107
8. Arcade Fire 98
9. Matt Berninger 93
10. Arc de Soleil 92

Jordane Tumarison eindigde in 2024 als vierde, een jaar daarvoor als zevende, hij stevent nu af op een podiumplaats. Khruangbin (2) en Hermanos Guttierez (6) stonden vorig jaar ook in de top-10.
Halverwege het jaar zit ik overigens op 14447 scrobbles - vorig jaar zat ik rond deze tijd al bijna op de 20.000.

Van de 8973 verschillende nummers die ik draaide, kwamen de volgende tien het vaakst langs:
1. The Ting Tings - Good People Do Bad Things
2. Few Bits - Brick Houses
3. Marble Sounds - Not all is in vain
4. Hiqpy - Something
5. Matt Berninger - Bonnet of Pins
6. Cliffords - Bittersweet
7. Robin Kester - Departure
8. Lola Young - Messy
9. Arc de Soleil - Dunes of Djoser
10. Honeyglaze - Ghost

Ik zat eens op last.fm te koekeloeren en bedacht me dat het halve jaar voorbij is, dus ik doe eens een halfjaarlijkse update.

Artiesten
https://snipboard.io/uDOrjJ.jpg

Nummers
https://snipboard.io/YhCXfb.jpg

Dim
Maandagochtend, 29 september, kwart over tien 's ochtends: Arnór Dan komt voorbij in m'n afspeellijst. Op het eerste gezicht geen wonderbaarlijke gebeurtenis, maar als ik een dag later mijn profiel bekijk zie ik dat de teller van het aantal artiesten de 28000 voorbij is: sinds 5 februari van dit jaar zijn er weer duizend "nieuwe" artiesten bijgekomen, en de genoemde IJslandse zanger had de eer om het ronde getal aan te tikken.

Duizend nieuwe (lees: nog niet eerder gescrobbelde, dat is wezenlijk wat anders) artiesten in acht maanden tijd komt neer op zo'n vier per dag. In totaal heb ik sinds die vijfde februari naar 3758 verschillende artiesten geluisterd (in totaal een slordige 20.000 scrobbles (12060 verschillende nummers).
Hieruit valt al een beetje op te maken dat ik door mijn luistergedrag (ik zit echt niet de hele dag obscure artiesten te draaien, maar ik luister wel veel nieuwe artiesten en zet ook regelmatig playlists op met een genre dat ik nog niet eerder (veel) aandacht gaf) ervoor zorg dat vele artiesten na die enkele draaibeurt voorlopig niet opnieuw aan de beurt zullen komen. Van die 3758 waren er 1759 die twee of meer keer in mijn scrobbelijst opdoken in de genoemde periode; 240 namen haalden tien keer of meer.

In de top van de totaalstand levert dit niet zoveel verschuivingen op. Ik zie dat ik nog één keertje The Beatles "moet" draaien om de Fab Four op precies 1000 scrobbles te laten komen. Daarboven 28 artiesten die deze mijlpaal al eerder passeerden, te beginnen met Still Corners met 1010 en te eindigen met koploper Muse met 2166 maal. De band van Matthew Bellamy staat een straatlengte voor op de concurrentie, die onderling wél heel dicht bij elkaar staan: The War On Drugs (1790), Arcade Fire (1752) en The National (1726).

En zoals die dingen gaan: ik typ dit op een moment dat de teller alweer op 28041 staat. Nu even een mooie Beatles draaien als duizendste.

Gretz schreef:
Vandaag start ik officieel met de voorbereidingen voor een groot Last.fm-/MuMe-project ).

https://i.vgy.me/ychx3a.png
Tussenstand: 348/500

Gretz schreef:

https://ibb.co/TBbQPGTX
Tussenstand: 349/500

https://i.gyazo.com/bbe466a4324f47db38530f73f424eb29.jpg

Ik zie nu dat vier van de vijf artiesten dezelfde zijn, alleen Froukje ingeruild voor Gracie Abrams (en in een andere volgorde).

Staat brat bij jou toch maar mooi op 7!

Dim
Na een "matig" eerste halfjaar ben ik op het einde van 2025 toch nog uitgekomen op een respectabel aantal van 34.371 scrobbles.
5728 artiesten kwamen er voorbij vorig jaar, ruim tweehonderd meer dan in 2024.

Hieronder zie je de dertig artiesten met honderd draaibeurten of meer. Jordane Tumarinson, die de afgelopen twee jaar ook al in de top-10 stond, wint dit jaar afgetekend met ruim twee keer zoveel scrobbles als Grandbrothers (die twee jaar geleden ook op de tweede plaats stonden, toen achter Robohands).
Marble Sounds en Sam Fender stonden halverwege het jaar nog op het podium, maar zijn iets weggezakt. Khruangbin staat voor het vierde achtereenvolgende jaar in de top-10.

(4) 1. Jordane Tumarison 457
(13) 2. Grandbrothers 202
(-) 3. Amy Macdonald 194
(-) 4. The Beatles 191
(2) 5. Khruangbin 189
(-) 6. Sam Fender 187
(-) 7. Marble Sounds 184
(-) 8. Robin Kester 161
(-) 9. Tame Impala 158
(-) 10. Blondshell 157
(11) 11. Jungle By Night 152
(25) 12. Arc de Soleil 150
(-) 13. Arcade Fire 147
(6) 14. Hermanos Gutiérrez 145
(1) 15. Still Corners 142
(-) 16. Matt Berninger 136
( 8 ) 17. The Reds, Pinks & Purples 136
(-) 18. Darksoft 134
(-) 19. Wolf Alice 129
(3) 20. Taylor Swift 128
(-) 21. The War On Drugs 119
(-) 22. Lola Young 118
(18) 23. Moby 118
(-) 24. Loma 117
(-) 25. Royel Otis 116
(-) 26. Midlake 108
(-) 27. The Haunted Youth 106
(-) 28. Sven Wunder 101
(12) 29. The National 101
(-) 30. The Delines 100

De meeste van deze artiesten kwamen afgelopen jaar (en/of het jaar daarvoor) met nieuw werk, maar dat geldt natuurlijk niet voor de nummer-4. In 2025 bekeek ik Peter Jacksons fantastische driedelige documentaire Get Back en dit zette vaak aan tot het beluisteren van albums van het viertal.
Vorig jaar was Boudewijn de Groot de meest succesvolle artiest van eigen bodem, vlak voor Jungle By Night. Laatstgenoemde is in 2025 opnieuw de runner-up, achter Robin Kester.

Omdat ik niet meer kan slapen zonder achtergrondgeluid, zijn al mijn wraps (YouTube, Spotify, Last FM, McDo Petit Chicken) en statistieken compleet verpest door "Floating Through Space", "Cozy Sleepy Jazz", "Calming Nature Music", "Reiki Flute Mind" en "Forest of Calmness" playlists. Geen overzichtjes dus.

Dim
De meeste scrobbles werden bijgeschreven op zaterdag (vorig jaar was vrijdag nog de populairste dag): 5497 nummers werden gedraaid op deze dag. Donderdag werden de minste scrobbbles binnengehaald (3609). Mijn piekuur lag tussen 20.00 en 21.00; ongeveer 10% van de gedraaide muziek zat in dat uur.
November was met 3870 scrobblrs de meest productieve maand; april leverde slechts 1892 tracks op.

Van de 18945 verschillende tracks die voorbijkwamen in 2025 waren dit de populairste. Twee Belgische bands, Marble Sounds en The Haunted Youth, haalden vorig jaar - met een ander nummer - deze lijst.

1. The Ting Tings - Good people do bad things 52x
2. Divorce - All My Freaks 42x
3. Royel Otis - Say something 38x
4. Matt Berninger - Bonnet of Pins 36x
5. Sue The Night - Evergreen (l-o-v-e-d) 35x
6. Few Bits - Brick Houses 33x
7. Amy Macdonald - Is this what you've been waiting for? 31x
8. Hiqpy - Something 31x
9. Marble Sounds - Not all is in vain 31x
10. Pulp - Got to have love 31x
11. Amy Macdonald - Forward 30x
12. sombr - 12 to 12 30x
13. Balu Brigada - Backseat 30x
14. Robin Kester - Departure 30x
15. The Haunted Youth - Emo Song 29x

Ter ere van dat mijn last.fm gisteren precies 2 jaar oud was, hier mijn top 20 lijstjes over de afgelopen 2 jaar:

Artiesten:
1. David Bowie
2. Joost
3. Pulp
4. Lou Reed
5. The Haunted Youth
6. Placebo
7. Spinvis
8. Big Special
9. MGMT
10. The Cure
11. New Order
12. Beach House
13. Hang Youth
14. De Kift
15. Joy Division
16. Headache
17. Ren
18. The Vaccines
19. Royel Otis
20. The Clash

Albums:
1. Lou Reed & John Cale - Songs for Drella
2. Joost - Fryslan
3. Pulp - Different Class
4. The Haunted Youth - Dawn of the Freak
5. Headache - The Head Hurts but the Heart Knows the Truth
6. Beach House - Bloom
7. Joost - Unity
8. Placebo - Never Let Me Go
9. IDLES - TANGK
10. The Clash - London Calling
11. David Bowie - Low
12. Big Special - Post-Industrial Hometown Blues
13. Hang Youth - Er Is Hoop
14. MGMT - Congratulations
15. De Kift - Hoofdkaas
16. Mehro - Trauma Lullabies
17. Muse - Will of the People
18. Spinvis - Be-Bop-A-Lula
19. New Order - Power, Corruption, Lies
20. New Order - Substance

Tracks:
1. Ramses Shaffy - Als Het Stormt
2. Lou Reed - Style It Takes
3. Joost - Discozwemmen
4. Beach House - Myth
5. Lou Reed - Open House
6. The Haunted Youth - Teen Rebel
7. The Clash - Lost in the Supermarket
8. Pynch - London
9. The Vaccines - Sometimes, I Swear
10. Arno - Lonesome Zorro
11. Bauhaus - Crowds
12. dEUS - Instant Street
13. Lou Reed - Caroline Says II
14. The Velvet Underground - Stephanie Says
15. IDLES - Grace
16. Lou Reed - It Wasn’t Me
17. David Bowie - Breaking Glass
18. High Vis - Choose To Lose
19. The Haunted Youth - Coming Home
20. Pulp - Spike Island

Dim
Het was op 5 maart in 2023 dat de 300.000e scrobble werd aangetikt op Last FM. Een kleine 3 jaar later zitten we honderduizendnummers verder: Moby - Go is nummer 400.000 (en de 1236e keer dat ik Moby draai).

In deze periode, die dus iets meer dan duizend dagen duurde, kwamen maar liefst 11040 verschillende artiesten voorbij. Jordane Tumarinson is de koploper en kwam met 977 scrobbles nét niet op 1% van het totaal. De Texanen van Khruangbin tekenen voor zilver met 724 draaibeurten en de Grandbrothers staan daar vlak achter met 718 scrobbles. Taylor Swift is de beste dame (zesde met 544x) en Jungle By Night koploper van de Nederlandse artiesten (nummer 11 met 409 maal). Moby maakt zich met zijn eindspurt los van The War On Drugs en eindigt met 311 scrobbles op de 18e positie.

In totaal haalden 210 artiesten in deze periode 100 scrobbles of meer. Still Corners (zevende in de artiestenlijst) tekende voor de meest populaire plaat: The Dream werd tussen 5 maart 2023 en vandaag 68x gedraaid, net iets vaker dan Slowdives Kisses (64x) en Daybreak van Grandbrothers. Morgen Wordt Fantastisch is in dit overzicht de eerste plaat in de eigen taal die we tegenkomen (40 scrobbles).
Wat albums betreft heeft Ether van de genoemde Fransman Jordane Tumarinson een straatlengte voor op de platen van Khruangbin, Grandbrothers en Robohands.

BlackFinch schreef:
Albums:
1. Lou Reed & John Cale - Songs for Drella

Songs for Drella

Gast
geplaatst: vandaag om 17:39 uur

geplaatst: vandaag om 17:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.