MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Last.FM - Lijstjes

zoeken in:
De halfjaar cijfers van Last FM, prima concept dit!

1 Grade 2 - 242
2 Stick Figure - 151
3 Bob uit Zuid - 141
4 Angels & Airwaves - 108
5 Restraining Order - 90
6 Iron Maiden - 72
7 SOJA - 72
8 Opgezwolle - 69
9 Bane - 66
10 - Take Offense 66

Zoals gebruikelijk veel punk/hardcore, al heeft dit ook wel te maken met de duur van de nummers gezien deze meestal beduidend korter zijn dan van andere genres.

1 Grade 2 - Fast Pace 26x
2 Angels & Airwaves - The War 24x
3 Grade 2 - Midnight Ferry 24x
4 Ice-T - New Life 21x
5 Bob uit Zuid - Curlen 19x
6 Grade 2 - Nevada 16x
7 Grade 2 - Under The Streetlight 16x
8 Jah Sun - Never Give Up 16x
9 Big Country - Big Country 14x
10 - Grade 2 - Brassic 14x

In totaal 4386 tracks gescrobbled, en 977 artiesten. Ik ben benieuwd hoe dit lijstje er over 6 maanden uit ziet, dit kan weer totaal anders zijn.

Vandaag start ik officieel met de voorbereidingen voor een groot Last.fm-/MuMe-project

https://imgbb.com/

Zodra mijn bibliotheek 500 favoriete artiesten telt met elk minimaal 500 scrobbles ga ik een nieuw topic starten (Gretz' Artiesten Top 500) waarbij ik ze allemaal in het zonnetje zet. Het idee is losjes gebaseerd op dit topic (allicht leuk om die lijst ooit nog eens een update te geven Arrie?). De grootste favorieten zullen uiteraard de meeste aandacht krijgen.

Op dit moment heeft de huidige #500 (een band waarvan ik de naam niet durf te noemen ) een respectabel aantal van 310 scrobbles. 321 artiesten hebben deze kaap van 500 al bereikt.

Het zou best kunnen dat ik pas over 2-3 jaar van start kan gaan, want voorlopig moet ik nog een hoop muziek luisteren om op 500 x 500 te komen. Het liefst wil ik eerder dan 29 maart 2026 beginnen, want dat dan viert mijn Last.fm-account haar 20-jarig bestaan

Deze post en het onderliggende idee heeft in ieder geval ook als een doel mezelf een stukje intrinsieke motivatie te geven om gevarieerd te blijven luisteren en nog regelmatig toffe nieuwe artiesten te willen ontdekken (en die vervolgens in een tijdsbestek van enkele maanden grijs te draaien).

Gretz schreef:
Vandaag start ik officieel met de voorbereidingen voor een groot Last.fm-/MuMe-project .

Paar maanden verder en inmiddels staat de teller op 329/500

Flinke uitdaging zeg. Ik zit pas op 161 artiesten. Maar mijn scrobbles staan wel pas sinds 2014 aan.

Ja, ik zit nu op 18,5 jaar fanatiek scrobbelen. Dat levert gemiddeld iets meer dan 40.000 scrobbles per jaar op. Onderweg richting 770.000 totaal. Je zou misschien denken dat ik dan al een heel stuk verder zou moeten zijn. Maar de bovenkant van mijn Artiesten Ranglijst is wel een beetje top heavy moet ik toegeven.

Hier 450.000 scrobbles in 20,5 jaar. Sinds Spotify gaat het wel iets harder, maar ik zit nog altijd pas aan 99 artiesten met meer dan 500 scrobbles. Mijn nummer 500 zit op 150 scrobbles, zie ik.

Met andere woorden: ik vind het een heel ambitieus project.

Onweerwolf
Gretz schreef:
Deze post en het onderliggende idee heeft in ieder geval ook als een doel mezelf een stukje intrinsieke motivatie te geven om gevarieerd te blijven luisteren en nog regelmatig toffe nieuwe artiesten te willen ontdekken (en die vervolgens in een tijdsbestek van enkele maanden grijs te draaien).

Volgens mij staan proberen om 500 artiesten op 500 scrobbles te krijgen en gevarieerd luisteren haaks op elkaar.

Desalniettemin succes gewenst met dit project.

Dim
Bij mij hebben 85 artiesten meer dan 500 scrobbles.
Op dit moment hebben 42 artiesten tussen de 400 en 500 scrobbles, maar daar staan heel weinig artiesten bij waarvan ik verwacht dat ze -zonder "geforceerd" luisteren - snel boven de 500 zullen komen.
Er zijn maar weinig artiesten waar ik echt regelmatig naar luister en die staan (daarom) allang op 500 draaibeurten. Bij nieuwe artiesten komt het ook wel voor, maar die moet dan meestal vanaf (bijna) 0 beginnen.
Mijn nummer-500 is trouwens (op dit moment) Martin Courtney met 144 scrobbles.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Volgens mij staan proberen om 500 artiesten op 500 scrobbles te krijgen en gevarieerd luisteren haaks op elkaar.

Desalniettemin succes gewenst met dit project.

Bij mij juist niet, omdat ik ook ruim 100 favoriete artiesten heb met 1000+ scrobbles die ik nog steeds regelmatig draai. Waaronder de absolute elite die daar nog ver boven zit (je kunt die namen vast wel invullen). Het idee is om wat minder vaak terug te grijpen op mijn ultieme faves en dieper in de albums/singles te kijken van de subtop. Zonder dat dat hoeft te betekenen dat ik in een periode van enkele weken alleen maar naar één artiest luister. Als je begrijpt wat ik bedoel

Aaahhh weer zo'n veel te ambitieus Geertproject dat ergens in 2056 afgerond gaat worden

Ik heb nu net precies 50 artiesten (=1 pagina) met 1000+ scrobbels weeee

Ik heb maar 15 artiesten met over de 500 scrobbles.

Ik heb wel 6220 artiesten met minstens 10 scrobbles, Gretz maar 3994.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Bij mij juist niet, omdat ik ook ruim 100 favoriete artiesten heb met 1000+ scrobbles die ik nog steeds regelmatig draai. Waaronder de absolute elite die daar nog ver boven zit (je kunt die namen vast wel invullen). Het idee is om wat minder vaak terug te grijpen op mijn ultieme faves en dieper in de albums/singles te kijken van de subtop. Zonder dat dat hoeft te betekenen dat ik in een periode van enkele weken alleen maar naar één artiest luister. Als je begrijpt wat ik bedoel

"Jij luistert ook altijd dezelfde muziek"

"Nee hoor, ik luister dit jaar alleen naar mijn subtop"

Poek schreef:
Ik heb maar 15 artiesten met over de 500 scrobbles.

Ik heb wel 6220 artiesten met minstens 10 scrobbles, Gretz maar 3994.

Props Poek dat je een nog gevarieerdere luisteraar bent dan ikzelf

Wie is je favoriete artiest?

Dim
Op alle fronten een leuke nieuwjaarstraditie dan dat vermaledijde vuurwerk: het bekijken en analyseren van je luisterstatistieken van het afgelopen jaar.

Met 35504 werd het record van 2023 (35771 scrobbles) niet gebroken, maar ik luisterde wel naar iets meer verschillende artiesten (5526 tegen 5499). De nummer-1 van vorig jaar (die het dit jaar met een zestiende plek moet doen) had 368 luisterbeurten; de winnaar van 2024 komt op iets minder uit: 342 scrobbles voor het duo Still Corners, dat ook de halfjaarlijst aanvoerde. Uit de top-10 die op 1 juli 2024 werd opgemaakt, is zes maanden later alleen Grandbrothers weggevallen ten faveure van Club 8.
Khruangbin en The Reds, Pinks & Purples staan voor het derde achtereenvolgende jaar in de top-10. Slowdive was vorig jaar nog vijfde, maar haalt slechts 112 scrobbles en valt uit de top-30. Ook vaste klanten cq. favoriete bands Arcade Fire, Muse en The War On Drugs werden dit jaar te weinig gedraaid voor een plekje in onderstaand overzicht.

(-) 1. Still Corners 342
(6) 2. Khruangbin 306
(8 ) 3. Taylor Swift 287
(7) 4. Jordane Tumarinson 267
(-) 5. Air 221
(-) 6. Hermanos Guttierez 220
(-) 7. Club 8 217
(4) 8. The Reds, Pinks & Purples 217
(-) 9. Hania Rani 201
(-) 10. Boudewijn de Groot 198
(-) 11. Jungle By Night 197
(3) 12. The National 180
(2) 13. Grandbrothers 175
(-) 14. Keaton Henson 166
(-) 15. Ludovico Einaudi 145
(1) 16. Robohands 145
(-) 17. Daft Punk 141
(-) 18. Moby 140
(-) 19. Kacey Musgraves 138
(-) 20. Daughter 137
(-) 21. Néomi 132
(-) 22. Illuminine 131
(-) 23. Blaudzun 130
(-) 24. Jessica Pratt 125
(-) 25. Arc de Soleil 124
(-) 26. Angus & Julia Stone 121
(-) 27. Waldeck 121
(-) 28. JB Dunckel 120
(24) 29. Dirk Maassen 118
(-) 30. Marble Sounds 118

De tachtigste verjaardag van Boudewijn de Groot heeft natuurlijk stevig bijgedragen aan zijn hoge positie en hij is dan ook de hoogst genoteerde Nederlandse artiest - al scheelt het maar één scrobble met de mannen van Jungle By Night, van wie ik op 22 december een spetterend optreden bijwoonde. Zij hadden halverwege het jaar nog maar 55 luisterbeurten, maar zagen dat flink toenemen na de komst van hun nieuwe album in september.

https://i.imgur.com/KRh0qIL.jpeg

Zo te zien tool echt doodgeluisterd in 2 maanden haha. De lastfm throwback is veel uitgebreider en beter als de spotify wrapped.

ABDrums Kondoro0614 ook wel benieuwd naar jullie lijstjes man

Juul1998B schreef:
ABDrums Kondoro0614 ook wel benieuwd naar jullie lijstjes man

Heb het nog niet bekeken, ik kom er morgen of overmorgen op terug!

Ik check zo ook ff Juul1998B!

Nog niet eens 9k. Wat doe ik hier nog

https://i.imgur.com/vxsUyCw.png

misschien moet ik youtube maar koppelen aan last.fm

https://i.vgy.me/UE3STG.png

Minder dan in 2023, maar ik heb meer podcasts geluisterd in 2024.

Dim
De meeste scrobbles werden bijgeschreven op vrijdag: 6065 nummers gedraaid op deze dag, ruim 17% van het totaal. Dinsdag was de minst populaire dag om muziek te draaien.
Als we het per maand bekijken, dan is januari 2024 dik koploper (4554 scrobbles) en werden in augustus (waarvan ik het grootste deel op fietsvakantie was) de minste nummers bijgeschreven: 1134.
Voorts wist Last FM mij nog te melden dat ik naar 49 verschillende nummers heb geluisterd met "fire" in de titel - kijk, dat zijn de betere statistieken.
In totaal luisterde ik naar 18157 verschillende nummers, en dit waren de populairste; de nummers-1 en 2 stonden halverweg dit jaar nog op gelijke hoogte. Geen enkele van deze artiesten haalde vorig jaar deze top-20.

1. Still Corners - The Dream 55x
2. Khruangbin - May Ninth 53x
3. Club 8 - Just Like Heaven 40x
4. Still Corners - Today is the day 38x
5. Marble Sounds - If You Would Prove Me Wrong Now 34x
6. Blaudzun - Faint Of Heart 33x
7. The Haunted Youth - Into You 33x
8. Club 8 - Sunny 31x
9. Khruangbin - Pon Pon 31x
10. The Howl & The Hum - Same Mistake Twice 30x
11. Billie Eilish - Lunch 29x
12. Blaudzun - Shades 28x
13. Lo Moon - Evidence 27x
14. The Last Dinner Party - Caesar on a TV Screen 27x
15. Angus & Julia Stone - Losing You 26x
16. Ise - Goodbye Letter 26x
17. Daughter - Be on your way 25x
18. Néomí - Garden 25x
19. Gallowstreet - Proper Hired Guns 24x
20. Guessing - Lay your head next to mine 24x

Alle bovenstaande nummers komen uit 2024 en 2023. Arcade Fire tekende voor het meest gedraaide oudere nummer: Rebellion (Lies) klonk in 2024 negentien maal uit de speakers. Hoogst genoteerde Nederlandstalige plaat is Mis van S10 op #39.

The Mantle meest afgespeelde album, wat een man.

jordidj1 schreef:
(quote)

The Mantle meest afgespeelde album, wat een man.

Goeie plaat hé

Gast
geplaatst: vandaag om 17:40 uur

geplaatst: vandaag om 17:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.