menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 5 albums met maar één stem

zoeken in:
avatar van titan
titan (crew)
Omayyad schreef:
Hoe krijg je alle albums te zien waar jij als enige op gestemd hebt?

Ik heb gekeken bij de door mij toegevoegde albums. De albums waar ik als enige op heb gestemd zijn ook (op een enkele uitzondering na) door mij toegevoegd. Overigens hebben alle albums uit mijn top 5 4* van mij gekregen.

avatar van andré
Je kan ook gewoon 'zoeken' kiezen, vervolgens '1 stem' en dan 'albums waar jij op gestemd hebt' aanvinken, dan heb je ze allemaal.

Omayyad
andré schreef:
Je kan ook gewoon 'zoeken' kiezen, vervolgens '1 stem' en dan 'albums waar jij op gestemd hebt' aanvinken, dan heb je ze allemaal.

Neen, dat werkt dus niet. Mijn overzicht van albums waar ik alleen op gestemd heb, stopt bij de 'H'...

avatar van Paalhaas
andré schreef:
Je kan ook gewoon 'zoeken' kiezen, vervolgens '1 stem' en dan 'albums waar jij op gestemd hebt' aanvinken, dan heb je ze allemaal.

Wow, inderdaad, helemaal voor niks liggen zoeken door mijn lijst.
Meteen een paar 4/5-albums en zelfs één 4,5/5-ablum gevonden die ik heb gemist:

Stephan Micus - Implosions (1977)

Deze kan met stip op 1 in mijn eerder geplaatste top 10. Het prachtige As I crossed a bridge of dreams is één van de mooiste nummers die ik ken.

John Fahey - America (1970)

Eerste échte goede plaat van Fahey. Bevat o.a. het prachtige kwartier lange Voice of the turtle.

Charles Mingus - Oh yeah (1954)

Eén van zijn allerbeste albums, het verbaast me dan ook dat ik hier de enige ben die heeft gestemd.

Ghost - Lama rabi rabi (1996)

Prachtige plaat van deze Japanse groep o.l.v. zanger/gitarist Masaki Batoh. Avontuurlijke mix van folk en electronica (Sietse? ).

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik vind er bij mezelf ook wel genoeg voor een topvijf. Te beginnen met een stukje kwaliteitspop.

1. Lightning seeds - Cloudcuckooland

Twee stuks moderne symfo:

2. Nemo - Présages
3. Mangrove - Facing the sunset

En wat minder progressief, een stukje old-school foute hardrock:

4. Angel - Helluva band

En een beetje in dezelfde categorie, maar dan zestien jaar jonger en nog een supergroep ook:

5. Damn Yankees - Don't tread

avatar van Koekebakker
andré schreef:
Je kan ook gewoon 'zoeken' kiezen, vervolgens '1 stem' en dan 'albums waar jij op gestemd hebt' aanvinken, dan heb je ze allemaal.

Dat is inderdaad verrekte handig. Dat 'vinkje' was me nooit opgevallen, de site is nog mooier dan ik al dacht

Ik voeg eentje toe, in de plaats van encre - encre, die inmiddels een tweede stem heeft:
Kelly Joe Phelps - Shine Eyed Mister Zen (1999)
Mooie bluesy singer-songwriter-plaat door een virtuoze gitarist.

En ben ik echt de enige op deze site die Joni Mitchells Taming the Tiger kent? Dat kan toch haast niet?

avatar van Koekebakker
Enne Paalhaas...

Paalhaas schreef:
Jemig, wat heb ik weinig hoog beoordeelde albums met maar 1 stem.
(..)
Van mijn 4/5-stemmen kon ik gelukkig ternauwernood een top 10 in elkaar zetten


.... om er even later nog 5 aan toe te voegen...

Hou je je wel een beetje aan de topic-regels?

avatar van Paalhaas
Nee, geenszins. Een vrije interpretatie acht ik bij dit soort topics geoorloofd. Het doel is immers muziek aan de man te brengen.

avatar van Koekebakker
Ah, net zoals de dominee zei toen de kerkdienst uitliep

avatar van HammerHead
andré schreef:
Je kan ook gewoon 'zoeken' kiezen, vervolgens '1 stem' en dan 'albums waar jij op gestemd hebt' aanvinken, dan heb je ze allemaal.


Briljant, dat aanvink vakje was mij ook nog nooit opgevallen. Bedankt andré.

Blijken er toch nog 16 platen te zijn waarop alleen ik heb gestemd (ik kon er zelf geen 1 verzinnen), echter maar 2 met een 4* stem:

1. Revolver - The Unholy Mother of Fuck, Duitse stonerrock.

2. Motörhead - Protect the Innocent, een Motörhead verzamelbox (alleen interessant voor de liefhebber dus).

Verder nog een paar thrash plaatjes die wel behoorlijk zijn, ook voor de liefhebber uiteraard:
3. Abattoir - The Only Safe Place
4. Agent Steel - Mad Locust Rising
5. Agent Steel - Omega Conspiracy

DutchViking
1. Tesla - Psychotic Supper (1991)
Melodieuze hardrockband met Janis Joplin-achtige zang

2. Ektomorf - Destroy (2004)
Ektomorf is Hongaars voor Sepultura. Bijna net zo goed als onze Braziliaanse vrienden

3. Exhorder - Slaughter in the Vatican (1990)
Old school thrash-band die verder ging waar veel collegae ophielden

4. Pink Cream 69 - Pink Cream 69 (1989)
Ondanks de foute bandnaam weten deze Duitsers toch steeds weer uitstekende platen te maken (zoals reeds op dit debuut te horen is)

5. Tierra Santa - Indomable (2003)
De Spaanse Iron Maiden. Niet echt mijn ding, maar soms wel leuk

avatar van titan
titan (crew)
andré schreef:
Je kan ook gewoon 'zoeken' kiezen, vervolgens '1 stem' en dan 'albums waar jij op gestemd hebt' aanvinken, dan heb je ze allemaal.

En dat vertel je me nu! In mijn geval het om 101 albums, waarvan er maar 9 een hogere waardering dan 3,5* hebben. Het hoogste is 4*. Blijkbaar kun je de echte meesterwerken toch niet voor jezelf houden.

avatar van Edwin
1. The Wild Swans - Bringing Home the Ashes (1988)

New wave band uit Liverpool, begin jaren 80 op weg geholpen door wijlen Pete de Freitas van Echo & The Bunnymen. Pas in 1988 verschijnt het officiële debuutalbum, bestaande uit 10 rechttoe rechtaan 3 minuten popsongs, geglazuurd met een heerlijk melancholisch laagje, terwijl de ondertoon toch ook weer hoopvol is. Zie Wikipedia voor uitgebreide biografie. Ik geef 5*, maar het is niet ondenkbeeldig dat anderen dit de kitschplaat van de eeuw vinden .

2. October Project - October Project (1993)

Zie mijn posting aldaar. 5*

3. Bradford - Shouting Quietly (1990)

Onbemind en vergeten Britpopbandje uit Blackburn met slechts 1 volwaardig album (producer: Stephen Street) op hun naam. Destijds aangeprezen door Morrissey, die zelfs een nummer van hen heeft gecoverd (Skin Storm, dat ook verantwoordelijk is voor een voetnoot in de geschiedenis van de popmuziek, omdat het de allereerste single is die verscheen op het medium CD). Tekstueel een aantal sterke nummers en muzikaal gezien een kruising tussen The Smiths en Elvis Costello, maar uiteraard niet helemaal van dat niveau. 4*.

4. The Legendary Pink Dots - The Golden Age (1988)

Een van de albums uit de ontzagwekkende discografie van dit Britse gezelschap rondom Edward Ka-Spel, waar ook regelmatig Nederlanders van deel hebben uitgemaakt. Ik weet niet of dit hun beste is, want ik ken maar enkele albums, maar als Edward Ka-Spel één van zijn eigen Dots albums zou mogen meenemen naar een onbewoond eiland, dan zou hij deze kiezen. Unieke experimentele sfeerplaat, de ene keer duister en dreigend, dan weer rustig en lieflijk. Moeilijk te omschrijven, maar mooi is het zeker (vooral de eerste helft). 4*

5. The Durutti Column - Obey The Time (1990)

In feite een soloproject rondom gitarist Vini Reilly (deed mee op Viva Hate van Morrissey) en zijn laatste voor het fameuze Factory label. Een melodieuze plaat vol sensuele en hypnotiserende klanktapijten, agressief voortgestuwd door bas en drums. Normaliter moet ik niet veel hebben van volledig instrumentale platen, maar dit is een uitzondering die ik zo nu en dan graag nog eens opzet. 4*.

Met uitzondering van nummer 2 zijn helaas alle albums out of print.

avatar van Martin Visser
1. John Surman/John Warren - The Brass Project (4,5*)
Geniaal jazzalbum. Brass klinkt misschien bedaagd en ouwbollig, maar in de handen van John Surman is dit koper- en blaaswerk zeer spannend en verrassend.

2. Eric Vloeimans - Umai (4,5*)
Onze nationale trots: trompettist Eric Vloeimans. Deze man heeft zo'n geweldige klank en hij bewandelt onverkende paden in de jazzwereld. Altijd even wennen, maar uiteindelijk heel vaak erg mooi.

3. My Summer As a Salvation Soldier - Anarchists Are Hopeless Romantics (4,5*)
Volstrekt onbekend IJslands talent. Opgepikt van een IJslandse muzieksite. Dit is een eenmansproject van een zeer gekwelde singer/songwriter.

4. Roommate - Songs the animals taught us (4*)
Bijzonder electronica-project. Lijkt wel wat op dat prachtige album van Tunng.

5. Data - Opera Electronica (4*)
Heel foute Duitse electropop. Puur sentiment. Zo fout dat het weer leuk wordt.

1. Komëit - Falling Into Place
Ik heb nooit geweten dat Duitsers tot dit soort prachtige ingetogen en subtiele muziek in staat waren. Komëit maakt prachtige licht-elektronische liedjes met enorm veel gevoel voor sfeer.

2. Baby Dayliner - Critics Pass Away
Baby Dayliner is een piepjonge artiest op het label waar Clogs en The National ook hun platen bij uitbrengen. Hij maakt hele slimme liedjes waarin hij elektronische en hiphopinvloeden verwerkt. Al met al is Critics Pass Away een erg sterke plaat, die regelmatig refereert aan New Order, David Bowie en Morrissey. Vooral het liedje At Least is ontzettend verslavend.

3. The Elected - Me First
The Elected is, zoals waarschijnlijk wel bekend, het soloproject van Blake Sennett van Rilo Kiley. Hiermee maakt hij ontzettend mooie popliedjes, zoals Elliott Smith die ook maakte. Het tweede album Sun Sun Sun, dat dit jaar uitkwam, vind ik persoonlijk stukken minder dan dit voortreffelijke debuut. Ik hoop dat de mensen (slechts 6 :S) die op dat album gestemd hebben, dit album ook eens een kans geven.

4. Timo Raisänen - I'm Indian
Timo Raisänen is een Zweed die met I'm Indian begin dit jaar zijn tweede album afleverde. Wat Timo Raisänen vooral erg goed maakt, is zijn prachtige stem. Maar zijn songs zitten ook gewoon erg goed in elkaar. Luister maar eens naar het bloedmooie titelnummer, of naar het rockende I'm Sorry Shirley.

5. Little Wings - Light Green Leaves
Little Wings ken ik persoonlijk van de folk-compilatie Golden Apples Of The Sun, zoals die door Devendra Banhart is samengesteld voor Arthur Magazine. De muziek van Little Wings past perfect op deze compilatie. Het gaat vooral om lo-fi opnames die aan diezelfde Devendra Banhart, maar ook aan Bonnie Prince Billy doen denken. Heel erg mooie LP!

avatar van Pietro
1. Davide van de Sfroos - Yanez (4,5*, folk/americana)
Ik heb een zwak voor de Italiaanse taal en ook in het land zelf kom ik graag. Van de Sfroos is een van de beste ontdekkingen die ik dit jaar gedaan heb. De man maakt heerlijke, authentiek klinkende folk met een flinke scheut americana. Op Yanez wisselen vrolijke dijenkletsers en smaakvolle rustigere nummers elkaar prima af. Van de Sfroos heeft bovendien een prettige stem die mij al doet verlangen om zijn andere platen te ontdekken.

2. Jah Lude - Yachin Neger (4*, reggae)
Dankzij mijn Ethiopische vrouw, die ik tijdens mijn verblijf in Berlijn heb leren kennen, ben ik me gaan verdiepen in Ethiopische muziek. Er heerst een levendige jazzcultuur, maar ook reggae is er populair wat niet verwonderlijk is aangezien wijlen Negus Haile Selassie ook uit dat land afkomstig was. Van de zomerse muziek van Jah Lude krijg ik altijd goede zin. Een erg gevarieerd album dat meer aandacht verdient. Luister maar eens naar het nummer Zerafewa en je begrijpt wat ik bedoel

3. The Young Dubliners - With All Due Respect (4*, folk/rock)
De laatste 15, 20 jaar werden we overspoeld met diverse Amerikaanse punkbands met Ierse folk-invloeden. The Young Dubliners onderscheidt zich van deze bands doordat de punkinvloeden achterwege zijn gelaten, wat ik een pluspunt vind. Ik blijf het een onwennige combinatie vinden, hoewel ik een groot liefhebber ben van de Ierse folksound. The Young Dubliners hebben prima eigen werk, maar op deze plaat vertolken ze Ierse klassiekers op een erg overtuigende manier.

4. Shelter Boy - Mirage Morning (3,5*, indie/pop)
Van deze jonge Duitse band hoop ik oprecht dat er een doorbraak inzit. Op haar eerste EP (mag dat ook in dit topic?) laten deze jongens een erg verfrissende indiepopsound horen die naar meer smaakt.

5. Lovelytheband - Finding It Hard to Smile (3,5*, indie/pop)
Luister eens naar de briljante single Broken en je hebt een van de beste songs te pakken van de laatste jaren. Het is me een raadsel waarom deze band nog zo weinig bekendheid geniet. De rest van het album is overigens ook een aanrader. Geen wereldschokkend album, maar wel eentje die ik van tijd tot tijd graag op zet.

avatar van Arrie
Pietro schreef:

5. Lovelytheband - Finding It Hard to Smile (3,5*, indie/pop)
Luister eens naar de briljante single Broken en je hebt een van de beste songs te pakken van de laatste jaren. Het is me een raadsel waarom deze band nog zo weinig bekendheid geniet.

Broken was in de VS wel een grote hit! 3FM had het zo op kunnen pakken maar dat hebben ze blijkbaar niet gedaan...

avatar van Pietro
Arrie schreef:
(quote)

Broken was in de VS wel een grote hit! 3FM had het zo op kunnen pakken maar dat hebben ze blijkbaar niet gedaan...

Ja, dat is wel vreemd inderdaad. Ik denk dat het nummer ook in Nederland wel in de smaak zou zijn gevallen.

avatar van EttaJamesBrown
The Lemonheads - Rockin' the Shell (2013)
The Triffids - Live at Melbourne University (2010)
Hand of Glory - Here Be Serpents (1991)
Parker Millsap & Michael Rose - Palisade (2012)
El Vez - Graciasland (1994)

En de zesde:
‪D.A.A.N. - De Altijd Aparte Nederlander (2008)‬

avatar van koosknook
1. Blood on the Saddle - Poison Love
2. The New Christs - These Rags
3. True West - Hand of Fate
4. The Jazz Butcher - Fiscotheque
5. The Mice - For Almost Ever Scooter

avatar van koosknook
Editje doen..

1. Blood on the Saddle - Poison Love (VS)
2. The New Christs - These Rags (Aus)
3. The Celibate Rifles - Mina Mina Mina (Aus)
4. True West - Hand of Fate (VS)
5. The Jazz Butcher - Fishcoteque (GB)

avatar van TornadoEF5
Ik heb op 23 albums gestemd met 1 stem en 473 stemmen in totaal dus dat zal iets van een 5% zijn op dit moment waar ik de enige stemmer ben. Ongeveer 20% van de albums waar ik op stem hebben minder dan 10 stemmen. En de helft heeft minder dan 125 stemmen.

1. Kinoko Teikoku - Long Goodbye (2013)
2. White Poppy - The Pink Haze of Love (2017)
3. Hakushi Hasegawa - Sōmoku Hōdō (2018)
4. My Dead Girlfriend - Hades (The Nine Stages of Change at the Deceased Remains) (2015)
5. Panda Dub - Antilogy (2011)

avatar van ZAP!
Bij Muziek > Algemeen > Goede platen op MuMe waar alleen jij op gestemd hebt:

Gejat van Goede films waar alleen jij op gestemd hebt. De titel spreekt voor zich, al kom ik zelf op 113 titels uit waarvan er maar 1tje een zware onvoldoende scoort. Ik zal zelf dus nog even moeten zeven om tot een wat behapbaarder lijstje te komen... maar feel free to...


Mede bedoeld om jouw ondergewaardeerde favorieten eens extra in het zonnetje te zetten.

avatar van exsxesven
Haha, dit wordt nog lastig (al is het maar omdat ik niet meer stemmen en alleen recensies schrijf nu, wellicht verandert het nog eens), het zou dan gaan om toffe platen met 0 stemmen en ik denk dat dat een aardige zoektocht gaat worden. Zo even een snel voorzetje:

Hijokaidan - Windom (1991) - MusicMeter.nl
DJ Tekkeño - EUROTEKKEÑO​.​HeXPERIENCE (2020) - MusicMeter.nl
UA - JaPo (2016) - MusicMeter.nl
Floral - Floral EP (2014) - MusicMeter.nl

Staat een (hele) hoop (nog) niet op MuMe ook trouwens.

avatar van GrafGantz
ZAP! schreef:
De titel spreekt voor zich, al kom ik zelf op 113 titels uit waarvan er maar 1tje een zware onvoldoende scoort. Ik zal zelf dus nog even moeten zeven om tot een wat behapbaarder lijstje te komen...


Ik heb er 317, waarvan niets lager dan 3*
Grootste deel is EP's trouwens, als ik het tot reguliere albums beperk zijn het er "slechts" 143.

avatar van L_T_B
ZAP! schreef:
Gejat van Goede films waar alleen jij op gestemd hebt. [...]

Mede bedoeld om jouw ondergewaardeerde favorieten eens extra in het zonnetje te zetten.

Zie ook dit topic.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
L_T_B schreef:
Zie ook dit topic.
Dank, ik had ook een déjà-vu, maar kon het topic even niet vinden. Nu maar samengevoegd.

avatar van ZAP!
GrafGantz schreef:
Ik heb er 317, waarvan niets lager dan 3*
Grootste deel is EP's trouwens, als ik het tot reguliere albums beperk zijn het er "slechts" 143.
Ik ga zelf de hoogste scores eruit vissen en dan nog een selectie maken - er zitten daar namelijk een aantal tussen die ik nog niet zo vaak gehoord heb, dus daar zit misschien nog wat speling.

Het enige album dat (alleen van mij) de max. score krijgt (en al een tijdje), is vooralsnog:

Weird Little Boy - Weird Little Boy (1998)

Maar die is misschien alleen geschikt voor mensen die van kutmuziek houden.

avatar van exsxesven
kutmuziek intensifies

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.