menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 5 albums met maar één stem

zoeken in:
Misschien leuk om bepaalde albums wat meer aandacht te geven.. een top 5 met album die op MuMe maar een stem hebben....

Voorzetje:

1. Bartel Bartels - Bartales (1996)
2. Real Ones - This Is Camping (2004)
3. Riverdogs - Bone (1993)
4. Celtic Frost - 1984 - 1992 (1992)
5. Robbie Robertson - Contact from the Underworld of Redboy (1998)

Goed idee:

1. Christian Vander - Wurdah Itah
2. Idiot Flesh - Fancy
3. Magma - K.A.
4. Taal - Mister Green
5. Idiot Flesh - Tales of Instant Knowledge and Sure Death

Volgens mij was er al een topic dat een beetje deze strekking had. Ik kan me vergissen natuurlijk, ik weet niet meer hoe die heet......

1. Ravi Shankar & Philip Glass - Passages (1990)
2. The Soft Machine - Noisette (2000)
3. Cosmic Jokers - Cosmic Jokers (1974)
4. Fela Kuti & the Africa '70 - Expensive Shit (1975)
5. Insect Trust - Insect Trust (1968)

Vijf fantastische platen met maar één stem

lambf
1. Gorguts - From Wisdom To Hate

Ken er maar een.

1. Ella Fitzgerald - Oh, Lady, Be Good! Best of the Gershwin Songbook
2. Tom Brosseau - What I Mean to Say Is Goodbye
3. The Eighteenth Day Of May - The Eighteenth Day of May
4. Billie Holiday - Love Songs
5. Loudon Wainwright III - Loudon Wainwright III

Ruby1966
ken er ook maar 1

Greg Dulli - Greg Dulli's Amber Headlights

(Alle) albums uit de top 5 van neo

1. Paul Bley/Franz Koglmann/Gary Peacock - Annette
Uit mijn eigen top 10. Iedereen die geinteresseerd is in een avontuurlijke, warme en gevoelige jazzplaat kan ik dit album van harte aanbevelen.

2. encre - encre
encre's tweede album Flux heeft hier meer (hoge) stemmen, dit debuut is moeilijker aan te komen, maar even mooi. Raadselachtige triphop met mooie strijkers en een bezwerende fluisterstem.

3. Barry Guy/Marilyn Crispell/Paul Lytton - Odyssey
Niet ieders kopje thee dit. Bij vlagen om gek van te worden zoveel ogenschijnlijke chaos, maar op andere momenten lyrisch en introspectief. Ik vind het een waanzinnige, uitdagende en uiteindelijk ook bloedmooie free-jazz-plaat.

4. Kevin Gilbert - Thud
Opvallend dat de progrockliefhebbers die er het laatste jaar bij zijn gekomen hier nog niet op hebben gestemd. Het is een meeslepende, vakkundig geproduceerde singer-songwriterplaat. Meestal vind ik de progrockgerelateerde s/sw-ers wat te glad, maar dit kan ik nog net precies hebben. De overleden Gilbert is onder meer bekend als oud-lid van The Tuesday Night Music Club (en ex van Sheryl Crow) en mededeelnemer aan Toy Matinee met (Madonna-)producer Patrick Leonard.

5. Trio Romano-Sclavis-Texier - Suite Africaine
Prachtige, avontuurlijke jazzplaat met (Noord-)Afrikaanse invloeden.

1. Cuong Vu - It's Mostly Residual

Fijn noise/jazz plaatje waar Cuong Vu in het oerwoud van de noise met zijn trompet wat keet komt schoppen .

2. Gastr Del Sol - Crookt, Crackt or Fly

Experimenteel wondertje, op het randje van post-rock misschien, maar niet echt in genres te definieren.

3. Yume Bitsu - The Golden Vessyl of Sound

Lekkere mix van post-rock, ambient en mooie vocalen

4. Xenis Emputae Travelling Band - A Selenographic Lens

Fijne vaag folk-plaatje

5. Saxon Shore - The Exquisite Death Of...

Niet heel bijzonder, maar gewoon no-nonsense instrumentale rock.

neo (crew)
1. Alberto Iglesias - The Dancer Upstairs (2002)

Heerlijke teneergeslagen, beangstigende score, vol passie en vakmanschap geschreven.

2. Igor Leonardi - Rezervni Deli (2003)

Het beste op score gebied vanuit de Balkan naast Goran Bregovic. Deze Sloveen leverde een meesterwerk af.

3. Wojciech Kilar - Pan Tadeusz (1999)

Groter dan grootst deze score van de Pool.

4. Johan Söderqvist - Brødre (2004

Het grote Deense filmcomponisten talent van de laatste 10 jaar op zijn minst.

5. Bruno Coulais - Himalaya - L'Enfance D'Un Chef (1999)

Coulais, meester in verdieping in andersmans cultuur met zijn eigen identiteit behoudend.

JonnieBrasco
1. The Manatees - Snackin' with the Manatees (2001)
Unieke zomerse Seattle surf-muziek die gekenmerkt wordt door veel afwisseling, veel reverb en veel experimenten met het oscillerende geluid van de theremin.

2. The Field Mice - Snowball (1989)
Eenvoudig knus sfeervol poprock albumpje uit Londen, 1989. Geen enkele liefhebber van authentieke 80's sound mag dit eigenlijk missen...

3. Trembling Blue Stars - Her Handwriting (1996)
De Field Mice groeide later uit tot de Trembling Blue Stars, en hier zijn ze op hun best. (Dreampop)

4. Tinariwen - Amassakoul (2004)
Meest gepassioneerde Afrikaanse kampvuur-rock die je je voor kan stellen...

5. Vladimir - Versus Coda (2004)
Drie goede debuut-nummers van het talentvolle Nederlandse postrockbandje Valdimir.

Vijf top-albums met maar 1 stem ('t zal jullie niet verbazen maar die stem is van mij):

1. Eric Woolfson - Gaudi - Das Musical: http://www.musicmeter.nl/album/6895
(prachtige rockmusical)

2. Benjamin Orr - The Lace:
http://www.musicmeter.nl/album/24281
(mooi gevoelig album van wijlen Benjamin Orr, zanger van The Cars (op o.m. nummer Drive))

3. Dewa 19 - Format Masa Depan: http://www.musicmeter.nl/album/45972
(Indonesische rock van hoogstaand niveau)

4. Mylene Farmer - Innamoramento: http://www.musicmeter.nl/album/24427
(wereldberoemd in Frankrijk en terecht)

5. Ambrosia - Somewhere I've Never Travelled:
http://www.musicmeter.nl/album/24351
(Amerikaanse rockband met op dit album allemaal goede songs)

1. Townes van Zandt - High, Low and in Between (1972)
Eén van de mooiste albums van de beste singer/songwriter allertijden.

2. Hala Strana - Fielding (2003)
Het meest rijke, gedetailleerde, moderne, maar toch authentiek aandoendende, Oost-Europese folk getinte album dat je nog niet gehoord hebt.

3. Nick Garrie - The Nightmare of J.B. Stanislas (1969)
Een (haast) verloren gegaan singer/songwriter album uit 1969, onlangs toch nog uitgebracht op Rev-Ola en Wah Wah.

4. Death Vessel - Stay Close (2005)
Ook een singer/songwriter, maar dan meer in de Americana/Indie hoek. Je zult het bij de eerste luisterbeurt niet geloven, maar het is toch echt een man ( Joel Thibodeau ) die deze geniale nummers zingt. Speelt tevens een prachtige Townes van Zandt cover.

5. Feathers - Feathers (2005)
Een moderne folk monument, één van de mooiste dingen die de recente (free)folk revival heeft voortgebracht. Sinds 2006 ook op cd verkrijgbaar, maar helaas nog steeds over het hoofd gezien. Absolute must-have voor liefhebbers van bijvoorbeeld Espers.

1. The Fatima Mansions - Valhalla Avenue
2. Alabama 3 - Exile on Coldharbour Lane
3. Hugh Mundell - Africa Must Be Free By 1983
4. Alex Reece - So Far
5. Wah! - Nah=Poo-The Art of Bluff

Ten eerste: Cool topic!
Ten tweede: Jemig, wat heb ik weinig hoog beoordeelde albums met maar 1 stem. Wel een shitload albums met 2-3 stemmen. En die dekselse Toine Rorije is de hoofdschuldige.
Van mijn 4/5-stemmen kon ik gelukkig ternauwernood een top 10 in elkaar zetten, dus dat heb ik maar gedaan.

1. Kenneth Newby - Ecology of souls (1993)

Ronduit geweldige fusie van electronische- en wereldmuziek. Behoren deze beide genres tot je kopje thee, probeer dan deze machtige smeltkroes eens uit.

2. Firewater - The Ponzi scheme (1998)

Geweldige plaat van ex-Cop shoot cop-zanger Tod Ashley en zijn imposante crew (o.a. gitarist Duane Denison van Jesus lizard, drummer Yuval Gabay van Soul coughing). Veel oorvriendelijker dan CSC, af en toe zelfs ronduit grappig.

3. Robbie Basho - Song of the stallion (1972)

Vrijwel onvindbare LP van deze zwaar onderschatte solo-gitaar-pionier. Liefhebbers van Fahey en Bull, weet dat u getipt bent!

4. Furry things - The big Saturday illusion (1995)

Fantastische, soms erg grappige feedback-show van een véél te onbekende band. Introism

5. David Thomas - Monster walks the winter lake (1986)

Misschien wel het beste album uit de geweldige solocarrière van vocaalacrobaat/Pere Ubu-zanger David Thomas.

6. Trance mission - s/t (1993)

Dit is de band van Kenneth Newby, die de nummer 1 positie inneemt. Iets minder indrukwekkend, maar nog altijd een dijk van een plaat.

7. Spaceheads - s/t (1995)

Dit trompet/percussie-duo maakt hoogst originele muziek. Zeker eens uitproberen als de combinatie je aanstaat.

8. Necks - Hanging gardens (1999)

Dit piano-bas-drums-trio maakt vrijwel alleen maar platen met 1 nummer, meestal een uur lang. Ook voor deze plaat gaat die vlieger op. Dit is hun levendigste werk met flitsende hi-hats. En Abrahams op piano steelt wederom de show. Top!

9. Robert Rich - Somnium (2001)

Erg relaxed ambient-album. Ik geef toe: het is een lange zit, een 7 uur durend 'slaapconcert'. Maar probeer het eens als je lekker onderuit op de bank ligt of om op in slaap te vallen.

10. Hannah Marcus - Desert farmers (2004)

Singer/songwriter met een zeer eigen stijl. Erg mooi, tikkeltje manisch depressief, maar af en toe ook zeer warm album. Het prachtige Hairdresser in Taos steelt de show. O ja, ze wordt op dit album gebackt door leden van Godspeed you! black emperor!

Paalhaas schreef:
Jemig, wat heb ik weinig hoog beoordeelde albums met maar 1 stem. Wel een shitload albums met 2-3 stemmen.

Ja die 2/3 stemmen albums heb ik ook veel meer.

Er zijn niet veel albums waar ik als enige op gestemd heb, maar deze score verdient toch meer aandacht:
René Dupéré - Cirque du Soleil: Saltimbanco

Inderdaad herkenbaar. Heel veel albums waar alleen ik en Toon hebben gestemd

Ik heb even wat toelichting bij mijn top 10 gezet. Gaat dat allemaal horen!

Mooie luistertips hier....

titan (crew)
01. Bailter space - Vortura

Noisepopband uit Nieuw-Zeeland die begin jaren '90 meegolfde op de shoegazerage, maar die absoluut ook op eigen benen kan staan.

02. Polara - Polara

Dit is wat je krijgt als je het melodieuze beatlesque popsongs mengt met vleugjes noisepop, psychedelica, krautrock en shoegaze.

03. Les Thugs - International anti-boredom front

Franse punkpopband. Zeer melodieus en pakkend met hypnotiserende en ziedende gitaarrifs. Na één keer luisteren is ie niet meer uit je hoofd te rammen.

04. Rose chronicles - Shiver

Zangeres Kristy Thirsk is bekend van haar bijdragen aan Delerium en met haar band maakt ze zeer aangename gothicrock.

05. The catchers - Mute

Pretentieloos album vol lieve en fraai gezongen liedjes. Een beetje een album dat Mojave 3 al een tijd probeert te maken, maar nog steeds niet heeft weten te realiseren.

titan had ik wel verwacht ja, nu Harald nog.

Met toelichting:

1. Ravi Shankar & Philip Glass - Passages (1990)

Dit leek mij op voorhand al een geweldige combinatie en dat bleek het uiteindelijk ook te zijn. Glass' geniale klassieke muziek gemengd met Shankar's sitar; zeer droomachtig en surrealistisch. Eén van mijn favoriete instrumentale albums, echt een juweeltje, maar spijtig genoeg nog altijd erg onbekend.

2. The Soft Machine - Noisette (2000)

Een live-opname van the Soft Machine uit 1970. Naar mijn mening nog beter dan de gewone albums; dit is de band op zijn toppunt! Lekkere lange jazz-achtige jams; dit was het moment waarop the Soft Machine begon met het maken van jazz fusion composities zoals op het album "Third".

3. Cosmic Jokers - Cosmic Jokers (1974)

The Cosmic Jokers was een Duitse supergroep uit de jaren '70. Ze bestond o.a. uit Klaus Schulze en Manual Göttschnig (Ash Ra Tempel). Hun debuutalbum is één van mijn favoriete krautrock-platen, en één van de meest space-achtige albums die ik ken (synthesizer, orgel en veel gebruik van phasing), en daarom ook zo geweldig.

4. Fela Kuti & the Africa '70 - Expensive Shit (1975)

Fela Kuti is één van de grote namen uit de wereldmuziek. Persoonlijk vind ik zijn album "He Miss Road" uit hetzelfde jaar nog beter maar die had al twee stemmen... Maar deze is bijna even goed. Kuti kwam uit Nigeria en was de vader van de Afro-Beat, met invloeden uit Latijns-Amerika, Afrika zelf en de Amerikaanse funk, met daarbovenop politiek gerichte teksten.

5. Insect Trust - Insect Trust (1968)

Erg mooie folk-plaat met blues/country/jazz/psychedelia invloeden. Zeer goede, zuivere productie ook waardoor het net lijkt alsof het gisteren gemaakt is.

Omayyad
Hoe krijg je alle albums te zien waar jij als enige op gestemd hebt? Wanneer ik enkel albums selecteer die alleen mijn stem hebben, komt het overzicht namelijk helaas niet verder dan bands met de beginletter 'H'.

Ah, ik heb gewoon mn stemmen doorgekeken vanaf 5 omlaag tot ik er 5 had.

Omayyad
Dat ga ik dan maar eens proberen!

Metamorfosi bijvoorbeeld Daar moet ik ook nog eens achteraan.

Omayyad
Die is geweldig! Echt een Italiaans juweeltje!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:23 uur

geplaatst: vandaag om 05:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.