MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Slechte songteksten

zoeken in:
Teunnis schreef:
Ben ik de enige die Op Me Monnie niet meer dan wel geinig vind?

Nee hoor!

Ik heb Op Me Monnie twee keer via Youtube bekeken en beluisterd maar het wijkt zo totaal van mijn smaak af dat ik het maar niet moet beoordelen. Ik begrijp ook niet waarom er flessen frisdrank leeggegoten moeten worden in een winkel. Ik vat dit gewoon niet.

Ik houd totaal niet van Fernandes, veel te zoete meuk, dus dat mag men van mij onbeperkt verspillen. Neemt niets weg van het feit dat ik Op Me Monnie gewoon een draak van een nummer vind. Kom op, luister eens goed. Ten eerste versta je haar totaal niet, ten tweede slaat die tekst nergens op. Huh? Ja.

Het feit dat ik hier echt geen hol van snap geeft geloof ik aan dat ik nu officieel de middelbare leeftijd bereikt heb.

Niks is onmogelijk
Ben op dingen, ongelofelijk

Pardon?

Mijn vriendin vroeg me om dit topic weer nieuw leven in te blazen om een verse van Tyga in het zonnetje te zetten. Maar dan mag ze zelf lekker een account aanmaken.

Wel gaf het me inspiratie. Ik ben niet zo'n tekstenluisteraar maar Nederlandse teksten vallen wel sneller op natuurlijk. Mijn grootste issue heb ik met artiesten die eigenlijk de Nederlandse taal niet goed beheersen en toch songteksten gaan schrijven.

Allereerst Suzan & Freek. Doorgebroken met Als Het Avond is en daar ging het ook meteen mis. Een liedje over het gevoel van leegte in de avonden wanneer een relatie op de klippen begint te lopen. Dat is inderdaad een herkenbaar gevoel en prima om een liedje over te schrijven. Sterker nog, ik vind dat een sterk onderwerp. Maar wat zingt Suzan?

"Ik kan het niet hebben als het avond is"

Oké maar wat kan je niet hebben? Natuurlijk begrijp ik wat ze bedoelt maar het is gewoon geen goed Nederlands. Er wordt nooit verduidelijkt waar 'het' naar verwijst. Stel dat ze 's avonds op de bank zit en een vriendin appt:

"Hey lieffie ik kan het echt even niet hebben?"
"Hey schat alles oké? Wat kan je niet hebben?"
"Ja ik kan het gewoon niet hebben"
"Ja maar wat kan je dan niet hebben?"
"Ja gewoon, als het avond is"
"???"

En zo zitten er nog wel meer vaagheden en kromheden in de tekst. Ze begint al met: "Soms voel ik me slecht dat je niet zo vaak meer echt praten wil". Als ze dit in groep 8 zou opschrijven in een toets gaat daar gewoon een rode streep doorheen. En zou je het echt niet kunnen herschrijven met 'omdat' in plaats van 'dat'?

En dan ook nog in het refrein:
"Je weet dat ik niet luister als je praat als dit
En me raakt als dit en dan gaat"

Wat ontzettend krom en lelijk Nederlands

Een ander voorbeeld is Meau. Laten we ook haar doorbraaksingle pakken: Dat Heb Jij Gedaan. Ik licht graag één regel eruit, de bridge.

"Je hebt me beschadigd met de pijn van je verzopen daden"

Allereerst zingt ze verzopen als furrrzopen en legt ze de klemtoon heel raar om het maar in het metrum te passen. Daar ben ik al allergisch voor, denk ook aan de 'rode avondzon' in Rood van Marco Borsato.

Punt twee, het woord verzopen slaat hier nergens op. Wat ze volgens mij bedoelt is bezopen, bijv. 'wat jij hebt gedaan vind ik echt bezopen'.

En ten derde rammelt de hele zin qua betekenis want het is niet de pijn die je beschadigt, de pijn wordt juist veroorzaakt door de schade. Als je wordt neergestoken doet dat pijn omdat jouw lichaam beschadigd is. Het is niet de pijn die jouw lichaam beschadigt.

Helaas mag je vaak niet zo snel kritiek geven als een liedje heel persoonlijk is, dan voelen mensen zich aangevallen 'voor Meau', maar ook dat vind ik onzin. Dus bij deze.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:34 uur

geplaatst: vandaag om 14:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.