Muziek / Toplijsten en favorieten / Het beste muziekjaar
zoeken in:
0
geplaatst: 7 november 2013, 17:38 uur
Over 2013 kan ik nog niets zeggen, daar moet ik nog heel wat albums beluisteren maar degene die ik gehoord heb vallen goed mee (van 3* tot 4,5*). Wellicht zijn er nog onbekende meesterwerken te ontdekken waar dat ik van bv. 1967 tot 1970 het gevoel heb vrijwel alle meesterwerken reeds in huis te hebben.
0
geplaatst: 7 november 2013, 21:32 uur
Ik heb eemzelfde lijstje gemaakt als madmadder over de jaren 2000-2012:
(aantal keer 4,5* of hoger)/(totale hoeveelheid stemmen) percentage
2012: 8/69 (11,6%)
2011: 14/119 (11,8%)
2010: 15/101 (14,8%)
2009: 12/78 (15,4%)
2008: 16/104 (15,4%)
2007: 16/97 (16,5%)
2006: 11/95 (11,6%)
2005: 20/115 (17,4%)
2004: 16/82 (19,5%)
2003: 13/78 (16,7%)
2002: 12/66 (18,2%)
2001: 8/65 (12,3%)
2000: 11/32 (34%)
Op de laatste na geen opvallend grote verschillen dus, en wat opvalt is dat ik in 2000 veel minder stemmen heb, en het dus veel gevoeliger is voor kleine schommelingen... Nogmaals ondersteuning voor mijn bewering dat er niet zoiets bestaat als een goed muziekjaar en een slecht jaar.. (Als ik nog een paar honderd meer platen zou hebben geluisterd zou het nog minder afwijken durf ik te wedden)..
In mijn ogen is een te beperkte kennis dus de enige reden dat mensen (Waaronder ikzelf) een jaar beter zouden vinden dan anderen...
Vind ik een beetje rare uitspraak, je kent nog geen half procent van alle muziek (ik durf zelfs te wedden veel minder) die er toen is uitgebracht, en toch ga je uitspraken doen over "vrijwel alle meesterwerken"... ik zie in je stemmen uit 1967 (om even een bvoorbeeld te nemen) welgeteld 1 jazzalbum staan... ga je ervanuit dat alle vele honderden (wellicht duizenden) jazzalbums die dat jaar zijn uitgekomen geen meesterwerken zijn?
(aantal keer 4,5* of hoger)/(totale hoeveelheid stemmen) percentage
2012: 8/69 (11,6%)
2011: 14/119 (11,8%)
2010: 15/101 (14,8%)
2009: 12/78 (15,4%)
2008: 16/104 (15,4%)
2007: 16/97 (16,5%)
2006: 11/95 (11,6%)
2005: 20/115 (17,4%)
2004: 16/82 (19,5%)
2003: 13/78 (16,7%)
2002: 12/66 (18,2%)
2001: 8/65 (12,3%)
2000: 11/32 (34%)
Op de laatste na geen opvallend grote verschillen dus, en wat opvalt is dat ik in 2000 veel minder stemmen heb, en het dus veel gevoeliger is voor kleine schommelingen... Nogmaals ondersteuning voor mijn bewering dat er niet zoiets bestaat als een goed muziekjaar en een slecht jaar.. (Als ik nog een paar honderd meer platen zou hebben geluisterd zou het nog minder afwijken durf ik te wedden)..
In mijn ogen is een te beperkte kennis dus de enige reden dat mensen (Waaronder ikzelf) een jaar beter zouden vinden dan anderen...
....waar dat ik van bv. 1967 tot 1970 het gevoel heb vrijwel alle meesterwerken reeds in huis te hebben.
Vind ik een beetje rare uitspraak, je kent nog geen half procent van alle muziek (ik durf zelfs te wedden veel minder) die er toen is uitgebracht, en toch ga je uitspraken doen over "vrijwel alle meesterwerken"... ik zie in je stemmen uit 1967 (om even een bvoorbeeld te nemen) welgeteld 1 jazzalbum staan... ga je ervanuit dat alle vele honderden (wellicht duizenden) jazzalbums die dat jaar zijn uitgekomen geen meesterwerken zijn?
0
geplaatst: 7 november 2013, 21:38 uur
The Scientist schreef:
ik zie in je stemmen uit 1967 (om even een bvoorbeeld te nemen) welgeteld 1 jazzalbum staan... ga je ervanuit dat alle vele honderden (wellicht duizenden) jazzalbums die dat jaar zijn uitgekomen geen meesterwerken zijn?
ik zie in je stemmen uit 1967 (om even een bvoorbeeld te nemen) welgeteld 1 jazzalbum staan... ga je ervanuit dat alle vele honderden (wellicht duizenden) jazzalbums die dat jaar zijn uitgekomen geen meesterwerken zijn?
Ik ga daar in elk geval wel van uit ja

0
geplaatst: 7 november 2013, 21:49 uur
The Scientist schreef:
Dat begrijp ik ook niet helemaal. Je kan toch altijd dingen blijven ontdekken lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat de nog te ontdekken klassiekers uit een bepaalde periode op een gegeven moment op zijn. Je kunt eeuwig blijven graven.
0
geplaatst: 7 november 2013, 23:11 uur
Inderdaad, ik had het enkel over de popalbums. Jazz zal ik nog wat vaker beluisteren.
0
geplaatst: 7 november 2013, 23:18 uur
dat was slechts een voorbeeld, maar als je het over pop wilt hebben... er staan 60000 popalbums uit de jaren '60 op discogs... laat er nog eens een keer 5x zoveel zijn gemaakt die niet op discogs staan, dan zijn het alleen in die periode ('67-'70) zo'n 100.000 albums, laat ik je het voordeel van de twijfel gunnen en zeggen dat je van 3% daarvan ooit iets gehoord hebt (een keer op de radio, een singletje oid)... hoe kun je dan ooit een oordeel vellen over alle muziek uit die periode... Dat is als naar het rijksmuseum gaan, de eerste kamer binnenlopen, daar je favoriete schilderijen uitzoeken en dan zeggen dat je "vrijwel alle meesterwerken" van het rijksmuseum kent..
0
geplaatst: 7 november 2013, 23:35 uur
Natuurlijk hoop ik nog meer prima albums te ontdekken uit de periode 1967-1970 (is overigens mijn favoriete periode) maar - en ik had mij verkeerd uitgedrukt - in die periode zijn de krenten in de pap gemakkelijker te vinden temeer omdat het aanbod niet zo groot was dan nu. Uit die periode heb ik liefst 29 albums met 5* en 74 met 4,5*. Nu is het aanbod veel groter wat normaliter betekent dat er ook meer meesterwerken zijn uitgebracht, maar de meeste moet ik nog ontdekken. Vandaar dat ik nooit concludeer dat de ene periode zoveel beter is dan de andere.
0
geplaatst: 7 november 2013, 23:53 uur
Je draait er een beetje omheen Luc
, mijn punt was niet dat je zegt dat de ene periode beter is dan de andere, dat heb ik nooit willen beweren...
Mijn punt is, nogmaals, je doet of je alle (relevante) popplaten uit de jaren '67-'70 kent terwijl jij (en ik nog veel minder) nauwelijks kan bevatten hoeveel muziek er toen gemaakt werd (nu idd nog meer, maar dat staat er los van)... er is altijd zo veel gemaakt dat waar je ook gaat zoeken je nog heeeeeeel veel meesterwerken kunt vinden.. voor jou zelfs denk ik nog meer in die vroegere periode, omdat die je zo goed ligt
Google een paar keer willekeurig en zie wat er allemaal te ontdekken valt.. je zult hier vast het eea wel van kennen, maar staat vast ook wel wat nieuws tussen... en anders zoek je verder... zo ontdek je pas echt bijzondere dingen, in plaats van telkens maar weer de standaard rolling-stone/RYM-lijstjes.. en ik durf te wedden dat ook daar genoeg meesterwerken bij zitten
, mijn punt was niet dat je zegt dat de ene periode beter is dan de andere, dat heb ik nooit willen beweren...Mijn punt is, nogmaals, je doet of je alle (relevante) popplaten uit de jaren '67-'70 kent terwijl jij (en ik nog veel minder) nauwelijks kan bevatten hoeveel muziek er toen gemaakt werd (nu idd nog meer, maar dat staat er los van)... er is altijd zo veel gemaakt dat waar je ook gaat zoeken je nog heeeeeeel veel meesterwerken kunt vinden.. voor jou zelfs denk ik nog meer in die vroegere periode, omdat die je zo goed ligt

Google een paar keer willekeurig en zie wat er allemaal te ontdekken valt.. je zult hier vast het eea wel van kennen, maar staat vast ook wel wat nieuws tussen... en anders zoek je verder... zo ontdek je pas echt bijzondere dingen, in plaats van telkens maar weer de standaard rolling-stone/RYM-lijstjes.. en ik durf te wedden dat ook daar genoeg meesterwerken bij zitten

0
geplaatst: 8 november 2013, 20:12 uur
Inderdaad heb ik reeds vele albums in die lijsten in mijn bezit waarvan sommige dankzij MuMe (13th Floor Elevators bv.), andere ken ik van een aantal nummers (Soft Machine en Left Blanke bv.) en de rest wil ik zeker wel horen (daar zullen mogelijk ook meesterwerken uit de kast rollen). Maar ja, mijn interesse in muziek is al breed (van klassiek via chansons tot rock, soul, blues, reggae en zelfs metal) en daarnaast moet ik nog de tijd zien te vinden om alles te beluisteren. Ik ben met mijn muziekverzameling steeds begonnen met de meest essentiële of gewaardeerde albums (MuMe is daar ook een goed hulpmiddel voor) en dan breid ik verder uit naar de meer obscure albums.
0
geplaatst: 6 januari 2019, 22:13 uur
Update:
Top 10 lijstjes met 3 of meer 5* albums er in:
1994: 6x
1987: 6x
1984: 6x
2004: 5x
1991: 5x
1967: 5x
2016: 4x
2015: 4x
2010: 4x
2005: 4x
1990: 4x
1988: 4x
1985: 4x
1969: 4x
2017: 3x
2014: 3x
2013: 3x
2008: 3x
2002: 3x
1998: 3x
1995: 3x
1992: 3x
1989: 3x
60's: 2x
70's: 0x
80's: 5x
90's: 6x
00's: 4x
10's: 6x
Top 10:
1. 1987
2. 1994
3. 1984
4. 1991
5. 1967
6. 2004
7. 2010
8. 1985
9. 1988
10. 2005
En toch blijf ik 1991 gevoelsmatig mijn favoriete jaar vinden. Dit is dan ook alleen gebaseerd op 5* stemmen.
Top 10 lijstjes met 3 of meer 5* albums er in:
1994: 6x
1987: 6x
1984: 6x
2004: 5x
1991: 5x
1967: 5x
2016: 4x
2015: 4x
2010: 4x
2005: 4x
1990: 4x
1988: 4x
1985: 4x
1969: 4x
2017: 3x
2014: 3x
2013: 3x
2008: 3x
2002: 3x
1998: 3x
1995: 3x
1992: 3x
1989: 3x
60's: 2x
70's: 0x
80's: 5x
90's: 6x
00's: 4x
10's: 6x
Top 10:
1. 1987
2. 1994
3. 1984
4. 1991
5. 1967
6. 2004
7. 2010
8. 1985
9. 1988
10. 2005
En toch blijf ik 1991 gevoelsmatig mijn favoriete jaar vinden. Dit is dan ook alleen gebaseerd op 5* stemmen.
0
geplaatst: 14 november 2021, 14:57 uur
Eens kijken of ik deze oude discussie wat kan opschudden. Wanneer is de beste muziek gemaakt?
Ik ben niet zo consequent in het sterren geven. Goed is heel vaak 4* en enkele sublieme platen zijn 5*, maar de beste periode wordt wat mij betreft niet bepaald door mogelijke uitschieters. Ik benader het dus wat anders..
Als soul/ funk liefhebber kan ik niet anders dan uitkomen in de jaren 70. Maar geldt dat eigenlijk niet een heel aantal stijlen? Laatst viel me op hoe veel favorieten van mijn geboortejaar 1973 in mijn platenkast staan:
soul:
Innervisions - Stevie Wonder
Let's Get It On - Marvin Gaye
3+3 - The Isley Brothers
Extension of a Man - Donny Hathaway
Call Me - Al Green
Wild and Peaceful - Kool and The Gang
Hey Now Hey (The Other Side of the Sky) - Aretha Franklin
Head to the sky - Earth wind & Fire
Natural High - Bloodstone
Music & Me - Michael Jackson
Get it together - Jackson 5
(Niet in mijn bezit, maar eervolle vermeldingen:
Ship Ahoy - The O'Jays, Killing Me Softly - Roberta Flack, Imagination - Gladys Knight and The Pips, Masterpiece - The Temptations, Back to the world - Curtis Mayfield)
funk:
Fresh - Sly and the Family Stone
Betty Davis - Betty Davis
Second time Around - Cymande
The Payback - James Brown
Doing It to Death - The J.B.'s
Cosmic Slop - Funkadelic
Bongo Rock - The Incredible Bongo Band
Black Byrd - Donals Byrd
reggae:
Mr. Soul of Jamaica - Alton Ellis
Catch A Fire - Bob Marley & The Wailers
Burnin' - Bob Marley and the Wailers
Funky Kingston - Toots and the Maytals
afrobeat:
Gentleman - Fela Kuti
Africadelic - Manu Dibangio
jazz (fusion):
Head Hunter - Herbie Hancock
Sextant - Herbie Hancock
Spectrum - Billy Cobham
Sky Dive - Freddie Hubbard
Multiple - Joe Henderson
The Elements - Joe Henderson featuring Alice Coltrane
pop/ rock:
Dark Side Of The Moon - Pink Floyd
Aladdin Sane - David Bowie
Goodbye Yellow Brick Road - Elton John
Berlin - Lou Reed
The Wild, the Innocent and the E Street Shuffle - Bruce Springsteen
There Goes Rhymin' Simon - Paul Simon
Hard Nose the Highway - Van Morrison
Goats Head Soup - The Rolling Stones
Abandoned Luncheonette - Daryl Hall & John Oates
En ten slotte een lijst van noemenswaardige werkjes van dat jaar die ik op een paar na niet in de platenkast heb staan maar wel even wil vermelden omdat ik weet dat op de waardering voor soul/ funk/ jazz niet al te hoog is hier op MM:
Selling England by the Pound - Genesis
Quadrophenia - The Who
Band On The Run - Paul McCartney & Wings
Piano Man - Billy Joel
Queen - Queen
Time Fades Away - Neil Young
The Captain and Me - The Doobie Brothers
Stranded - Roxy Music
Desperado - Eagles
Closing Time - Tom Waits
For Everyman - Jackson Browne
Mind Games - John Lennon
Raw Power - Iggy And The Stooges
For Your Pleasure - Roxy Music
Houses Of The Holy - Led Zeppelin
Tubular Bells - Mike Oldfield
Here Come the Warm Jets - Eno
Countdown to Ecstasy - Steely Dan
Brothers And Sisters - The Allman Brothers Band
Sabbath Bloody Sabbath - Black Sabbath
Larks' Tongues in Aspic - King Crimson
Billion Dollar Babies - Alice Cooper
Tres Hombres - ZZ Top
Aerosmith - Aerosmith
Yessongs - Yes
Tales from Topographic Oceans - Yes
Don't Shoot Me, I'm Only the Piano Player - Elton John
Holland - The Beach Boys
Ringo - Ringo Starr
Living In The Material World - George Harrison
Red Rose Speedway - Paul McCartney & Wings
In the Right Place - Dr. John
Niet normaal, zoveel releases van legendarische namen en variatie in stijlen in één muziek jaar..
En dan hadden een aantal 70's favorieten (Joni Mitchell, Nick drake) nog een jaar zonder release.
De jaren hier omheen zijn ook niet veel minder.
Mag ik stellen dat we er in de huidige eeuw wat bekaaid vanaf komen?
Mijn jongere collega's die enkel naar het foute uur luisteren menen vaak dat het een leeftijd dingetje is, maar hey.. al dit is van ver voor mijn muzikale bewustzijn, en enkel gevonden door interesse en veel van voor mijn tijd te verkennen.
Ik ben niet zo consequent in het sterren geven. Goed is heel vaak 4* en enkele sublieme platen zijn 5*, maar de beste periode wordt wat mij betreft niet bepaald door mogelijke uitschieters. Ik benader het dus wat anders..
Als soul/ funk liefhebber kan ik niet anders dan uitkomen in de jaren 70. Maar geldt dat eigenlijk niet een heel aantal stijlen? Laatst viel me op hoe veel favorieten van mijn geboortejaar 1973 in mijn platenkast staan:
soul:
Innervisions - Stevie Wonder
Let's Get It On - Marvin Gaye
3+3 - The Isley Brothers
Extension of a Man - Donny Hathaway
Call Me - Al Green
Wild and Peaceful - Kool and The Gang
Hey Now Hey (The Other Side of the Sky) - Aretha Franklin
Head to the sky - Earth wind & Fire
Natural High - Bloodstone
Music & Me - Michael Jackson
Get it together - Jackson 5
(Niet in mijn bezit, maar eervolle vermeldingen:
Ship Ahoy - The O'Jays, Killing Me Softly - Roberta Flack, Imagination - Gladys Knight and The Pips, Masterpiece - The Temptations, Back to the world - Curtis Mayfield)
funk:
Fresh - Sly and the Family Stone
Betty Davis - Betty Davis
Second time Around - Cymande
The Payback - James Brown
Doing It to Death - The J.B.'s
Cosmic Slop - Funkadelic
Bongo Rock - The Incredible Bongo Band
Black Byrd - Donals Byrd
reggae:
Mr. Soul of Jamaica - Alton Ellis
Catch A Fire - Bob Marley & The Wailers
Burnin' - Bob Marley and the Wailers
Funky Kingston - Toots and the Maytals
afrobeat:
Gentleman - Fela Kuti
Africadelic - Manu Dibangio
jazz (fusion):
Head Hunter - Herbie Hancock
Sextant - Herbie Hancock
Spectrum - Billy Cobham
Sky Dive - Freddie Hubbard
Multiple - Joe Henderson
The Elements - Joe Henderson featuring Alice Coltrane
pop/ rock:
Dark Side Of The Moon - Pink Floyd
Aladdin Sane - David Bowie
Goodbye Yellow Brick Road - Elton John
Berlin - Lou Reed
The Wild, the Innocent and the E Street Shuffle - Bruce Springsteen
There Goes Rhymin' Simon - Paul Simon
Hard Nose the Highway - Van Morrison
Goats Head Soup - The Rolling Stones
Abandoned Luncheonette - Daryl Hall & John Oates
En ten slotte een lijst van noemenswaardige werkjes van dat jaar die ik op een paar na niet in de platenkast heb staan maar wel even wil vermelden omdat ik weet dat op de waardering voor soul/ funk/ jazz niet al te hoog is hier op MM:
Selling England by the Pound - Genesis
Quadrophenia - The Who
Band On The Run - Paul McCartney & Wings
Piano Man - Billy Joel
Queen - Queen
Time Fades Away - Neil Young
The Captain and Me - The Doobie Brothers
Stranded - Roxy Music
Desperado - Eagles
Closing Time - Tom Waits
For Everyman - Jackson Browne
Mind Games - John Lennon
Raw Power - Iggy And The Stooges
For Your Pleasure - Roxy Music
Houses Of The Holy - Led Zeppelin
Tubular Bells - Mike Oldfield
Here Come the Warm Jets - Eno
Countdown to Ecstasy - Steely Dan
Brothers And Sisters - The Allman Brothers Band
Sabbath Bloody Sabbath - Black Sabbath
Larks' Tongues in Aspic - King Crimson
Billion Dollar Babies - Alice Cooper
Tres Hombres - ZZ Top
Aerosmith - Aerosmith
Yessongs - Yes
Tales from Topographic Oceans - Yes
Don't Shoot Me, I'm Only the Piano Player - Elton John
Holland - The Beach Boys
Ringo - Ringo Starr
Living In The Material World - George Harrison
Red Rose Speedway - Paul McCartney & Wings
In the Right Place - Dr. John
Niet normaal, zoveel releases van legendarische namen en variatie in stijlen in één muziek jaar..
En dan hadden een aantal 70's favorieten (Joni Mitchell, Nick drake) nog een jaar zonder release.
De jaren hier omheen zijn ook niet veel minder.
Mag ik stellen dat we er in de huidige eeuw wat bekaaid vanaf komen?
Mijn jongere collega's die enkel naar het foute uur luisteren menen vaak dat het een leeftijd dingetje is, maar hey.. al dit is van ver voor mijn muzikale bewustzijn, en enkel gevonden door interesse en veel van voor mijn tijd te verkennen.
2
geplaatst: 14 november 2021, 16:28 uur
Met lijstjes ben ik niet zo erg bezig. Waarschijnlijk weet ik bijvoorbeeld pas ver in 2022 wat voor mij de beste albums van 2021 waren. Ik volg deze thread met een zekere distantie. Wat pop en rock e.d. betreft denk ik dat vooral in 1967 heel veel prachtalbums zijn verschenen, maar ook heb ik een zwak voor de jaren 77-80. Maar, en dit komt waarschijnlijk mede door mijn vorderende leeftijd, met het mes op de keel zou ik als favoriete periode aanwijzen: de periode 1950-1959, met o.a. Sinatra, Elvis, Thelonious Monk en Little Richard.
1950-1959 - pOp, rOck 'jAzzz: Top 10 albums for each year - Rate Your Music - rateyourmusic.com
1950-1959 - pOp, rOck 'jAzzz: Top 10 albums for each year - Rate Your Music - rateyourmusic.com
1
geplaatst: 14 november 2021, 16:40 uur
heartofsoul schreef:
Met lijstjes ben ik niet zo erg bezig. Waarschijnlijk weet ik bijvoorbeeld pas ver in 2022 wat voor mij de beste albums van 2021 waren. Ik volg deze thread met een zekere distantie. Wat pop en rock e.d. betreft denk ik dat vooral in 1967 heel veel prachtalbums zijn verschenen, maar ook heb ik een zwak voor de jaren 77-80. Maar, en dit komt waarschijnlijk mede door mijn vorderende leeftijd, met het mes op de keel zou ik als favoriete periode aanwijzen: de periode 1950-1959, met o.a. Sinatra, Elvis, Thelonious Monk en Little Richard.
Leuk om Dizzy Gillespie - Afro in je lijstje te zien. Dat is volgens mij na Charlie Parker & Dizzy Gillespie - Bird and Diz (1952) (geweldige oude hoes) de oudste lp die ik heb. Niet de oudste opnamen, want die zijn van Duke Ellington, maar die verzamelaars tellen niet.
Ook die beroemde '56 Elvis hoes ben ik trots op, maar die is eigenlijk alleen voor de heb. Wil ik ook mijn element niet aandoen.

Edit: over oud gesproken.. Dinah Jams is i.m.o. een grote afwezige in je lijst.
1
geplaatst: 14 november 2021, 17:11 uur
Dat lijstje dat ik hier aanhaal is slechts een indicatie van wat ik zoal mooi vind uit de jaren 50, en dat is heel wat, inclusief de meeste albums van Dinah Washington, waaronder het door jou genoemde Dinah Jams.
Ik moet echter nog heel wat albums de revue laten passeren, met een berichtje enzovoorts bedoel ik, maar
tijdsgebrek speelt mij parten. Dat luisteren naar muziek doe ik er namelijk een beetje bij.
Over "Afro" zijn we het ook eens, binnenkort weer eens beluisteren.
Ik moet echter nog heel wat albums de revue laten passeren, met een berichtje enzovoorts bedoel ik, maar
tijdsgebrek speelt mij parten. Dat luisteren naar muziek doe ik er namelijk een beetje bij.
Over "Afro" zijn we het ook eens, binnenkort weer eens beluisteren.

0
Tidalwave
geplaatst: 9 juni 2023, 04:45 uur
Toch wel verassende uitkomst voor mij; dacht al heel lang dat het 1977 was, maar de realiteit is: 2007 - kortom: mijn beste muziekjaar is niet zo oud belegen naar het schijnt. Best wel een shift.
Voordat ik in 2010 mijn muzikale horizon begon te verkennen was het toch wel 1977. Beetje blijven hangen in het verleden 'toen alles goed en beter was'
Niet dus. Het heden - in ieder geval korter geleden - mag er zeker zijn.
Voordat ik in 2010 mijn muzikale horizon begon te verkennen was het toch wel 1977. Beetje blijven hangen in het verleden 'toen alles goed en beter was'
Niet dus. Het heden - in ieder geval korter geleden - mag er zeker zijn.* denotes required fields.