MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 100 aller tijden volgens OOR, augustus 2007

zoeken in:
Dan vallen ze dus toch aanzienlijk minder in de smaak blijkbaar vergeleken bij die andere bands. Er staan liefst vier Youngplaten in namelijk(!!)
Enerzijds vind ik dat wel eens positief, aangezien Pink Floyd m.i. meestal veel te hoog wordt gewaardeerd, maar aan de andere kant vind ik het wel raar dat ze hier helemaal niet tussen staan. Maar zoals ik al zei, dat heb ik wel bij meer bands.. het journaille van oor houdt er wel vaker erg vage redenen op na om iets hoog, danwel laag te waarderen. Ik lees dat blad dan ook niet meer sinds een jaar of 15.

Sietse
ach het is en blijft de oor maar...

yoeridedeygere
Pink Floyd niet in de lijst, daar ben ik niet eens zo rouwig om. Veelal worden ze overgewaardeerd gewoon omdat er in de muziekwereld een axioma is dat Pink Floyd goed is. Misschien waren ze in hun tijdsgeest goed en hangde er heel wat magie rond zodat het misschien zo nog in velen hun top 10 raakt, maar eigelijk is de muziek kan de muziek nu ook niet tippen aan die van The Beatles, Rolling Stones, Neil Young en Bob Dylan

Casartelli (moderator)
Hmja, naast die tijdloze, gevarieerde, pure en immer geïnspireerde muziek van de Rolling Stones (met ook dat prachtige stemgeluid van Mick Jagger) is zo'n Dark side of the moon toch maar een erg gedateerd en eendimensionaal plaatje...

Sietse

Tsja, leg Dark Side of the Moon eens naast Exile on Main Street. Wat mij betreft is die tweede dan wel een stuk beter (om maar 's een klassenoorlog te ontketenen ).

yoeridedeygere schreef:
Pink Floyd niet in de lijst, daar ben ik niet eens zo rouwig om. Veelal worden ze overgewaardeerd gewoon omdat er in de muziekwereld een axioma is dat Pink Floyd goed is. Misschien waren ze in hun tijdsgeest goed en hangde er heel wat magie rond zodat het misschien zo nog in velen hun top 10 raakt, maar eigelijk is de muziek kan de muziek nu ook niet tippen aan die van The Beatles, Rolling Stones, Neil Young en Bob Dylan

nee, de beatles, die zijn pas echt goed. mag ik even een emmer?

Ace
Hij gooit net een emmer leeg. Wellicht mag je 'm lenen.

Ach, leuk zo'n lijstje, maar niet meer dan dat. Ik begrijp er bv niets van waarom in elk lijstje The Velvet Underground & Nico zo hoog staat. Goede plaat, maar voor mij niet meer dan dat. Het begint prachtig, maar op het einde word ik zenuwachtig. Lijstjes zijn altijd leuk, maar elk lijstje, op de tafel van 10 na, is subjectief.

Wat is het toch jammer soms , dat grootheden zoals Beatles , Stones , Floyd of Young waren of zijn , ongenuanceerd met de grond gelijk worden gemaakt.

George schreef:
Wat is het toch jammer soms , dat grootheden zoals Beatles , Stones , Floyd of Young waren of zijn , ongenuanceerd met de grond gelijk worden gemaakt.

wat is het toch jammer soms dat mensen ongenuanceerd genoemd worden zodra bands als beatles, stones, floyd of young worden bekritiseerd.

nog maar een emmer

Je hebt teveel naar de Sex Pistols geluisterd , Charlezzz.
Anarchy in the MM !
Emmers zijn overigens in de aanbieding bij Blokker.

George schreef:

Ik zie nergens dat ze met de grond gelijk worden gemaakt, dat verzin je geheel ter plekke. Het is eerder dat mensen slecht kritiek verdragen tegen de door de journaille opgehemelde instituten. Ik vraag me zelfs af of die bands nog wel los kunnen worden gezien van hun lijstjesstatus in de bladen.. zoals al gezegd, Velvet Underground is zeer invloedrijk en de plaat is verre van slecht, maar nummer één? Op basis van invloed misschien, op basis van kwaliteit vraag ik me het ten sterkste af..

Iemand al een teiltje gehaald?

George schreef:
Anarchy in the MM !

ik snap nu waarom omayyad zijn top 10 eraf heeft gehaald.

orbit schreef:
[

Iemand al een teiltje gehaald?

Liggen die ook in de aanbieding ?

George schreef:
Anarchy in the MM !

p.s.

viel tegen he dat je in mijn lijst ook dark side of the moon tegen kwam : zal wel wennen zijn voor een beatles fan, het begrip zelfkritiek

komt wel met de jaren ...

Ace
Hoho, niet generaliseren kareltje...

Ace schreef:
Hoho, niet generaliseren kareltje...

ik zei 'een', niet 'de'

charlezzz schreef:
(quote)

p.s.

viel tegen he dat je in mijn lijst ook dark side of the moon tegen kwam : zal wel wennen zijn voor een beatles fan, het begrip zelfkritiek

komt wel met de jaren ...

Nou , ik denk dat ik nu even mijn originele Sex Pistols lp uit de kast tover.
Wat betreft jouw lijstje , kan ik zelfs absoluut niet stellen dat die mij tegenviel. Afwisselend en originele keuzes. De rest van jouw opmerkingen , laat ik voor wat ze zijn.

George schreef:
(quote)

Nou , ik denk dat ik nu even mijn originele Sex Pistols lp uit de kast tover.

makkelijk

Casartelli (moderator)
Ach ja, Stones vs Beatles vs Floyd, het klinkt allemaal wel bekend.

Heeft hier op MuMe eigenlijk al eens iemand vastgesteld dat die Nelis de Jong helemaal niet zo bijzonder is? Zo niet, dan wil ik graag de eerste zijn.

Sietse
wie?

herman schreef:
Tsja, leg Dark Side of the Moon eens naast Exile on Main Street. Wat mij betreft is die tweede dan wel een stuk beter (om maar 's een klassenoorlog te ontketenen ).

Exile is misschien wel de beste of in ieder geval een van de beste Stonesplaten. Ik geef hier ook de voorkeur aan boven de Dark Side. Blijft wel overeind staan dat veel liefhebbers ( w.o. ik ) en vroeger dus ook de critici , die laatste hogelijk waarderen. Die waardering van de Oorcritici is blijkbaar omlaaggeschoten. Dat is op zich niet de schuld van Exile on Mainstreet. Die plaat wordt sinds zijn verschijning m.i. terecht gehonoreerd. Geen klassenoorlog met mij dus , Herman. Helaas.

Is maar goed ook.

Het zijn allebei fantastische platen. Als de een 'beter' is dan de ander, betekent dat niet dat ik die ander zou willen missen.

Ben wel benieuwd hoe de stemverdeling van de lijstjes-inleveraars over de verschillende Pink Floyd-albums is. is het 40% DSotM, 40% WYWH en 20% voor de rest of ligt het accent meer op het hele vroege werk? Iemand die de Oor waar dit lijstje instaat in huis heeft en dat even na wil zoeken?

Ace
herman schreef:
Is maar goed ook.

Het zijn allebei fantastische platen. Als de een 'beter' is dan de ander, betekent dat niet dat ik die ander zou willen missen.

Ben wel benieuwd hoe de stemverdeling van de lijstjes-inleveraars over de verschillende Pink Floyd-albums is. is het 40% DSotM, 40% WYWH en 20% voor de rest of ligt het accent meer op het hele vroege werk? Iemand die de Oor waar dit lijstje instaat in huis heeft en dat even na wil zoeken?

Ik heb die betreffende Oor en zal vanavond eens even kijken

Thanks.

Omayyad
herman schreef:

Door dit soort uitspraken neem ik jouw oordelen helemaal niet meer serieus, Herman...

Omayyad
charlezzz schreef:
ik snap nu waarom omayyad zijn top 10 eraf heeft gehaald.

Precies!

Omayyad schreef:
(quote)

Door dit soort uitspraken neem ik jouw oordelen helemaal niet meer serieus, Herman...

Ach, het is een klein verschil (heb ze allebei op 4,5' en doet eigenlijk ook niet terzake.

Omayyad
herman schreef:
Ach, het is een klein verschil (heb ze allebei op 4,5' en doet eigenlijk ook niet terzake.

Precies! Ieder zijn ding...

Wat me wel sterk aan de samenstelling van deze lijst opvalt, is dat de stemmers zeer OOR-verantwoord bezig zijn geweest. Blijkbaar zijn ze eerst duidelijk op hun smaak gescreend door dit 'toonaangevend' muziekblad alvorens hun bijdragen te hebben mogen leveren.

Voor de rest zal ik geen woorden vuil maken aan dit lijstje van een of ander onbenullig muziekblad.

Nouja, er zijn ook wel platen genoemd die niet echt OOR-fähig zijn, maar het is natuurlijk de grootste gemene deler die in zo'n lijst komt bovendrijven.

Het is in ieder geval een lijst die meer discussie opwekt dan de meeste andere lijsten uit bladen die hier voorbij zijn gekomen.

Pink Floyd stond ook al niet in de lijst van 1987, zie ik.

Zal hem hieronder even quoten:

Ranking Artist / Band Album Title Release
1 Velvet Underground, The The Velvet Underground & Nico 1966
2 Dylan, Bob Blonde On Blonde 1966
3 Gaye, Marvin What's Going On 1971
4 Morrison, Van Astral Weeks 1968
5 Beatles, The The Beatles [White Album] 1968
6 Reed, Lou Berlin 1973
7 Prince Sign O' The Times 1987
8 Talking Heads Remain In Light 1980
9 Sex Pistols, The Never Mind The Bollocks 1977
10 Beatles, The Revolver 1966
11 Brown, James Live At The Apollo 1962
12 Rolling Stones, The Exile On Main Street 1972
13 Beatles, The Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band 1967
14 Beatles, The Rubber Soul 1965
15 Band, The The Band (Brown Album) 1969
16 Hendrix, Jimi Are You Experienced? 1967
17 Rolling Stones, The Aftermath 1966
18 Joy Division Unknown Pleasures 1979
19 Berry, Chuck Golden Decade 1973
20 Rundgren, Todd Something/Anything 1972
21 Springsteen, Bruce Darkness On The Edge Of Town 1978
22 Young, Neil Harvest 1972
23 Waits, Tom Swordfishtrombones 1983
24 Ramones, The The Ramones 1976
25 Young, Neil Decade 1977
26 Captain Beefheart Trout Mask Replica 1969
27 Johnson, Robert King Of The Delta Blues Singers [Complete Recordings] 1990
28 Zappa, Frank We're Only In It For The Money 1967
29 Presley, Elvis The Sun Collection/Sessions 1976
30 Television Marquee Moon 1977
31 Young, Neil EVerybody Knows This Is Nowhere 1969
32 Atlantic Rhythm And Blues 1947-1974 Volume 6 1966-1969 1985
33 Simon, Paul Graceland 1986
34 Roxy Music Roxy Music 1972
35 Traffic Mr. Fantasy 1967
36 Derek And The Dominos Layla And Other Assorted Love Songs 1970
37 Cooke, Sam The Man And His Music 1986
38 Doors, The L.A. Woman 1971
39 Stooges, The The Stooges 1969
40 Joy Division Closer 1980
41 Wire 154 1979
42 Eno, Brian & David Byrne My Life In The Bush Of Ghosts 1981
43 Captain Beefheart Clear Spot 1972
44 Costello, Elvis My Aim Is True 1977
45 Bowie, David The Rise And Fall Of Ziggy Stardust 1972
46 Captain Beefheart Shiny Beast (Bat Chain Puller) 1978
47 Lennon, John John Lennon & Plastic Ono band 1970
48 Band, The Stage Fright 1970
49 Smith, Patti Horses 1976
50 Doors, The The Doors 1967
51 Cale, John Slow Dazzle 1975
52 Creedence Clearwater Revival Chronicle 1976
53 Costello, Elvis This Year's Model 1978
54 Rolling Stones, The Beggars Banquet 1968
55 Williams, Hank 40 Greatest Hits 1978
56 Band, The Music From Big Pink 1968
57 Beach Boys, The Pet Sounds 1966
58 Springsteen, Bruce Born To Run 1975
59 Van Halen Van Halen 1978
60 Rundgren, Todd A Wizard, A True Star 1973
61 Van der Graaf Generator Godbluff 1975
62 Byrds, The The Notorious Byrd Brothers 1968
63 Doors, The Strange days 1967
64 Hendrix, Jimi Axis : bold as love 1968
65 Hendrix, Jimi Electric Ladyland 1968
66 Redding, Otis The Best Of 1972
67 Flying Burrito Brothers, The The Gilded Palace Of Sin 1973
68 Reed, Lou Transformer 1972
69 Crosby, Stills, Nash & Young Déjà Vu 1970
70 Love Forever Changes 1968
71 Sinatra, Frank Sings For Only The Lonely 1958
72 Sting The Dream Of The Blue Turtles 1985
73 Buzzcocks Singles Going Steady 1980
74 Police, The Outlandos D'Amour 1979
75 Gun Club, The The Las Vegas Story 1984
76 Prince Purple Rain 1984
77 Redding, Otis Otis Blue 1965
78 Little Feat Sailin' Shoes 1972
79 Fagen, Donald The Nightfly 1982
80 Cure, The Seventeen Seconds 1980
81 Mitchell, Joni The Hissing Of Summer Lawns 1976
82 Rolling Stones, The Sticky Fingers 1971
83 Bowie, David Station To Station 1976
84 Clash, The Sandinista 1981
85 King Sunny Ade Juju Music 1982
86 Cooke, Sam Two Sides Of Sam Cooke 1970
87 Sam and Dave The Best Of 1984
88 Wonder, Stevie Songs In The Key Of Life 1976
89 Beach Boys, The Surf's Up 1971
90 Doors, The Waiting For The Sun 1968
91 Siouxsie and the Banshees Juju 1981
92 Springfield, Dusty In Memphis 1968
93 Survivor Vital signs 1984
94 Dylan, Bob Blood On The Tracks 1975
95 Hendrix, Jimi Re-Experienced 1975
96 Springsteen, Bruce The River 1980
97 Talking Heads Fear Of Music 1979
98 Thin Lizzy Live And Dangerous 1978
99 Wonder, Stevie Talking Book 1973
100 Led Zeppelin Led Zeppelin II 1969

(ook hier te vinden)

Gast
geplaatst: vandaag om 20:32 uur

geplaatst: vandaag om 20:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.