MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Donna's top 2000

zoeken in:
dircky007 schreef:
Mja er stemmen gewoon veel meer kinderen op deze lijst dan pakweg 10 jaar geleden.

Inderdaad. Vroeger was het voornamelijk stemmen met gele briefkaarten, nu per sms of e-mail.

Ik heb zo het gevoel dat de tijdloze ook het slachtoffer wordt van die trend.

Onlangs stonden de 10 favoriete platen van een zekere StuBru-baas (naam vergeten). Hij koos (bijna opzettelijk) geen rock. Voor zover ik me herinner, stonden er Blue Monday, Da Funk, Autobahn en Fight The Power in. Hij vond het spijtig dat de Tijdloze bijna alleen maar rock is. Ik deel eigenlijk zijn mening, de Tijdloze is een mooie lijst, maar kan wel beter. En ik denk dat de jeugd misschien daaraan iets kan veranderen.

Frozen_Devil schreef:
Onlangs stonden de 10 favoriete platen van een zekere StuBru-baas (naam vergeten). Hij koos (bijna opzettelijk) geen rock. Voor zover ik me herinner, stonden er Blue Monday, Da Funk, Autobahn en Fight The Power in. Hij vond het spijtig dat de Tijdloze bijna alleen maar rock is. Ik deel eigenlijk zijn mening, de Tijdloze is een mooie lijst, maar kan wel beter. En ik denk dat de jeugd misschien daaraan iets kan veranderen.

Stubru-baas.... Jan Van Biesen? Gezien zijn muziekgeschiedenis verschiet ik hier niet van.

Frozen_Devil schreef:

Ook ik deel deze mening. De Tijdloze van Stubru is al evenzeer een flauwe afspiegeling van 60 jaar moderne muziekgeschiedenis als de Donnalijst. Rockmuziek uit de laatste decennia is hierin belachelijk oververtegenwoordigd, terwijl er van 50's/60's, Soul, Funk, Hiphop of Dance bijna geen sprake is.

Lost Highway
Ik ben het dan weer niet met je eens. De lijst wordt jaarlijks beter en het lijkt me absoluut onwaar dat Rockmuziek van het afgelopen decenium overdreven aanwezig is. Muse en Arcade Fire zijn nieuw, maar die zijn wat mij betreft ook hun plaats waard, al zullen de komende edities dit moeten bewijzen.
Om deze lijst met de Donnalijst te vergelijken is gewoon belachelijk.
Kijk een aantal jaar geleden zou ik je gelijk gegeven hebben, de lijst stond vol met gedateerde 90's rock zoals Live, K's Choice, Offspring enzoverder, maar deze nummers verdwijnen en maken plaats voor nieuwe toppers ( Arcade Fire ), en oude klassiekers ( Hendrickx ) en als deze trend zich voortzet denk ik dat binnen enkele jaren monumenten als Kraftwerk en The Beatles hun plaats zullen veroveren.
Als je deze lijst ook nog k*t vindt dan weet ik niet goed wat je verwacht van een eindejaarslijst.
Dat bepaalde genres ondervertegenwoordigd zijn is wel waar, maar dan denk ik vooral aan klassiek, jazz of kleinkunst.
Ik hoor mensen graag roepen dat bepaalde genres er niet instaan, maar liever hoor ik dan ook eens echte klassiekers uit datzelfde genre.
Een genre als Dance is volgens mij verrevan tijdloos, en wordt zelfs in beperkte mate vertegenwoordigd, maar door de verkeerde namen. Dat een man als Bob Marley terug verdwijnt vind ik ook een spijtige zaak, maar die is zo tijdloos dat hij wel nog eens zal terugkeren.

Dat de Stubru-baas geen rocknummers kiest is vanzelfsprekend, men probeert daar al jaren de rockmuziek de kop in te drukken en een tweede Donna te maken van Studio Brussel.

Ookal staat er uit mijn top 10 maar één artiest in deze top 100, en halen mijn inzendingen nooit de eindlijst, dit is voor mij de enige lijst, samen met 100 op 1, die relevant te noemen is.

En de Ultieme Tijdloze 2007 =D lol

zinulzki schreef:
Ook ik deel deze mening. De Tijdloze van Stubru is al evenzeer een flauwe afspiegeling van 60 jaar moderne muziekgeschiedenis als de Donnalijst. Rockmuziek uit de laatste decennia is hierin belachelijk oververtegenwoordigd, terwijl er van 50's/60's, Soul, Funk, Hiphop of Dance bijna geen sprake is.

Idd schandalig dat bij Donna geeneen Beatle of rolling stone meer vertegenwoordigd is. (op Stubru is dat wel nog het geval).

Soul, funk en whatever moet er niet in hoor . Is alweer een extra reden om niet te luisteren.

timon
"Studio Brussel" doet er verstandig aan om zich alleen te concentreren op muziek van 1983 en later, ofwel naar analogie van de oprichtingsdatum van het radiostation. En dan de muziek van allerlei genres; o.a van rock tot dance, van soul tot hiphop, van belgapop tot wereldmuziek. Voor de oude rock is er al een oververtegenwoordiging in de vele andere radiostations. Mannen met heimwee, en vrouwen met nostalgie, naar de goeie ouwe tijd stemmen toch niet af op dit relatief jonge radiostation.

Lost Highway
Wat is dat nu voor een vreselijk tenenkrommende mening?
Alsof alles van voor 1983 maar moet vergeten worden en we deze muziek vooral niet mogen laten horen aan onze jeugd.
Nee, Studio Brussel moet gewoon GOEDE muziek brengen van ALLE leeftijden en ALLE genres, het enige wat ze mogen schrappen is die bagger van Rihanna en soortgelijke, dat is pas oververtegenwoordigd op elk ander radiostation!
De Tijdloze leert ons dat het Studio Brussel publiek die oude klassiekers best weet te pruimen.
Een beetje meer Metal zou ook geen kwaad kunnen, een band als Tool staat op 15 in de Tijdloze, Metallica in de top 10, maar deze muziek wordt gewoon moedwillig geweerd bij Studio Brussel.

Hoe komt het dan dat het zo hoog staat in de tijdloze? Dat vond ik nu juist het sterke aan de lijst, een beetje eigentijds en niet alleen maar vermoeiende rockdino's zoals Led Zeppelin of Pink Floyd..

Lost Highway
Heb je het over Tool dat zo hoog staat?

Ik geloof van wel.

En metallica inderdaad.. als dat nooit wordt gedraaid op StuBru snap ik die noteringen niet zo eigenlijk.

Lost Highway
Sterker nog, Tool haalt steeds top 3 in de afrekening, maar dan nog weigert men hun nummers overdag te draaien. Puur uit commerciële overwegingen maar weinig respect tov de luisteraar als je het mij vraagt. Zelf ben ik geen metalfan maar hoe dit muziekgenre en zijn luisteraars steeds in het verdoemhoekje geduwd worden is schandalig. In die zin kan je de Tijdloze 100 als een soort proteststemming zien tov de bazen van Stubru die het commerciële laten primeren op de muzieksmaak van zijn luisteraar.

Toch blijf ik erbij dat het met nederlandse zenders al veel verder is afgetakeld.. steeds als ik StuBru ophad hoorde ik nummers van Simple Minds, Gary Numan, New Order, Massive Attack e.d. Daar werd ik toch wel blij door verrasst itt de nederlandse radiozenders waar of de hele dag Jan Smit, Mika, Amy Shithouse of wat ongetalenteerde rappers bezig zijn En bij de eindejaarslijst worden de laatste 3 decennia muziekgeschiedenis ineens overgeslagen en blijven we in de 60/70s hangen met zijn allen. Om te janken.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:04 uur

geplaatst: vandaag om 02:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.