MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De eerste van ... (albums)

zoeken in:
dix
wijsneus schreef:
(quote)

Akkoord, heb je gelijk in. Maar Rayman vermeld niet zijn eerste kennismaking !
Hij kraakt af zonder verdere vermelding.

Laten we proberen er niet meer woorden vuil aan te maken dan hij gedaan heeft.

handsome_devil
Dark Side of The Moon (4)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)
A Momentary Lapse Of Reason (1)
Relics (1)
The Piper at the Gates of Dawn (1)

toe nou paap

Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)
A Momentary Lapse Of Reason (1)
Relics (1)
Wish You Were Here (1)

We wachten, Paap...

Vanmiddag. Ik moet zo weg.

Casartelli (moderator)
A Momentary Lapse Of Reason (2)*
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)
Relics (1)
Wish You Were Here (1)

2001 ofzo. Vond hem toen nog best aardig ook.

A Momentary Lapse Of Reason (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)
Relics (2) *
Wish You Were Here (1)

Omdat ik op een of andere K-Tel of Arcade verzamelaar het maffe Biding My Time hoorde, inclusief hoempa-fanfare. Vind in retrospectief Syd Barret toch meer gek dan geniaal.

Dark Side of The Moon (5)*
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)
Relics (2)
Wish You Were Here (1)

Vanwege de status als klassieker en de hoge positie hier, besloten om met deze te beginnen een paar jaar geleden. Doet me er aan denken dat ik hem dringend eens opnieuw moet beluisteren.

sq
Dark Side of The Moon (5)
Wish You Were Here (2) *
Relics (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Toen-ie pas uit was. Ik vond m niet meteen goed weet ik nog. Ik ging wel meteen voor 'Meddle' vlak daarna.

Dark Side of The Moon (6)*
Wish You Were Here (2)
Relics (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Begonnen met deze nadat ik op de BRT "Live At Pompeii" had gezien.

Dark Side of The Moon (5)
The Piper at the Gates of Dawn (2)*
Wish You Were Here (2)
Relics (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Een klasgenoot besprak een nummer uit The Wall in de les Engels.
Fragmenten van dat album, alsook uit Dark Side of the Moon
waren mij bekend toen ik voor de eerste keer echt ging zitten
voor Pink Floyd ... The Piper at the Gates of Dawn.

Ook vandaag vind ik Pink Floyd met Syd Barrett
toch nog altijd net iets avontuurlijker.

Dark Side of The Moon (6)*
The Piper at the Gates of Dawn (2)
Wish You Were Here (2)
Relics (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Dark Side of The Moon (6)
The Piper at the Gates of Dawn (3)*
Wish You Were Here (2)
Relics (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Ruby1966
The Piper at the Gates of Dawn (3)
Wish You Were Here (2)
Relics (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)
The Wall (1)*

Toen dit album uitkwam was het meteen een groot succes bij vooral de jongens bij ons op school. Zelf vond ik er weinig aan.
Wel staat op dit album mijn favoriete PF nummer, Comfortably Numb.

Toen ik vroeger, een jaar of 6 geleden, wat meer dan ervoor met 'serieuzere' muziek bezig wilde, dan met de eurohouse waar ik tot dan toe het vaakst naar luisterde, besloot ik eens in december naar de Radio 2 Top 2000 te luisteren. Een aantal nummers kende ik wel van de Eeuwige Honderd die ik enkele jaren bij Radio 538 had beluisterd. En daarnaast waren enkele oldies al links en rechts mijn oor binnengeslopen. Ik luisterde verre van alles, maar het beviel me eigenlijk, zeker omdat ik tot dan al een behoorlijke lijstjesfreak was.

Hardhouse voerde nog wel de lijst aan als favoriet muziekkeus, maar verbreding van de muzikale horizon was op gang. In 2002 werden de Dire Straits een favoriet van me, en ik kocht dan ook gauw een verzamelaar van ze. Ik begon steeds meer oudere muziek te luisteren, maar van Pink Floyd kende ik nog steeds niks, behalve Another brick in the wall, part 2.

Daar zou in 2003 verandering in komen. Ik luisterde dat jaar veel actiever de Top 2000 en leerde op de Top2000-chat heel wat mensen kennen. Op oudejaarsavond zou ik naar mijn toenmalige vriendin gaan om daar het nieuwe jaar te gaan vieren. Ik vond het jammer de laatste uurtjes van de Top te missen, maar natuurlijk had het een goed en gezellig doel. Ze woonde in Breda, dus ik moest een eind treinen, maar eenmaal op het station besefte ik dat het OV die avond slechts tot 8 uur 's avonds actief was. Ik strandde op station 's-Hertogenbosch.

Ik belde mijn vriendin en die zei dat ik een probleem had, aangezien haar ouders allebei al flink wat wijn ophadden, en mij niet konden halen. Ik belde mijn moeder, die wist niks. Ze belde me iets later weer terug omdat ze toch wat wist. Een kennis van haar woonde in Den Bosch, en die wilde me wel tot Tilburg brengen, omdat ze die nacht dienst had bij een verpleeghuis. In de auto stond toevallig de Top 2000 aan en de eerste klanken die ik hoorde vond ik betoverend, schitterend, wow! En ik raakte in een soort van trance. Ik kende het niet, maar ik moest er meer van horen. Het bleek Pink Floyd te zijn, met Shine on you crazy diamond.

In Tilburg besloot ik maar een fiets te stelen, om daarmee naar Breda te rijden. Ik faalde hierin. Ik had uiteraard te weinig geld voor een taxi, maar ik had het geluk dat een jongen daar op vrienden stond te wachten, en daarmee naar Breda zou gaan. Het werd verder een stomme jaarswisseling, maar daarover geen woorden meer.

Ik pindakaasde later direct het album Wish You Were Here, en eigenlijk nog talloze andere ouwe en nieuwe meuk. Ik was fan geworden van top 2000-muziek. Ik sloot me aan bij een forum voor Top 2000-liefhebbers, waar ik regelmatig meetings mee heb gehouden. Via Pink Floyd was ook mijn liefde voor progressive rock geboren, die pas sinds mijn intrede op MuMe echt gestalte kreeg.

In 2005 besloot Radio 2 om hun Top eens anders in te leiden. Er zouden 5 mensen worden gekozen die hun favoriete plaat in over hoger in de lijst mochten pushen. Ik meldde me aan, en tot mijn grote verrassing werd ik gekozen. Ik zou een week lang campagne mogen voeren, en mijn acties werden elke dag live besproken met een presentator van Radio 2. Hartstikke leuk natuurlijk. Elke dag op de radio, posters en flyers maken en verspreiden. Ik werd zelfs gemaild of ik voor De Limburger niet een klein interviewtje wilde doen. Ik werd gebeld door een limburger die zich voordeed als een tukker, of andersom. Hij bleek Frank Benneker te heten, die ik 1,5 jaar later weer zou tegenkomen op Musicmeter, als Cygnus 'Shine on' steeg mede dankzij mijn campagne van 26 naar 12.

De top 2000-muziek ben ik inmiddels grotendeels ontgroeid, maar dat neemt niet weg dat het voor mij een belangrijke stap was in de ontwikkeling van mijn muzieksmaak en -kennis. Het valt me helaas op dat veel van de mensen (luisteraars die ik erdoor heb leren kennen nogal conservatief gebleken zijn en moeite hebben met het het ontdekken van nieuwe, andere dingen.

Ik heb teveel irrelevante dingen verteld, en volgens mij kunnen sommige zaken ook wel in het "Uit de kast"-topic

Wish You Were Here (3)*
Relics (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)
The Wall (1)

Lukk0
Wish You Were Here (3)
Relics (2)
The Wall (2)*
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Heeft mijn vader op LP, dus op die manier leren kennen. Vond het toen (acht jaar geleden) nog helemaal niks, maar ja, toen luisterde ik nog de top 40 en erger.

Wish You Were Here (4)*
Relics (2)
The Wall (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Mooi stuk Paap

Casartelli (moderator)
Schitterend stuk Paap

En zo goed zou je smaak nooit meer worden...

Dark Side of The Moon (7) *
Wish You Were Here (4)
Relics (2)
The Wall (2)
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

De voorliefde voor Pink Floyd heb ik van mn vader meegekregen; hij bezit bijna alle PF-albums op vinyl of cd, dus het is echt duidelijk welk album ik het eerste heb gehoord. Ik denk echter dat het eerste album waarvan ik me bewust was The Division Bell is. Ik herinner me nog dat ik als 7/8-jarig jongetje in de auto op vakantie vaak vroeg of die cd met de kerkklokken (High Hopes) op mocht. Dat nummer behoort overigens nog steeds tot mijn favorieten, maar dat terzijde. In die periode luisterde ik verder nog vooral top 40-muziek. Na een korte puberperiode met muziek als KoRn, Limp Bizkit, Slipknot e.d., was Pink Floyd ook één van de belangrijkste artiesten in het ontdekken van de serieuzere muziek. Ik begon de oude platen van mn vader te draaien, met als resultaat dat nu zijn hele platencollectie bij mij thuis staat . Nu, jaren later, is Pink Floyd nog steeds denk ik wel mijn favoriete band. Sommige muziek verveelt nou eenmaal nooit...

Dark Side of The Moon (7)
Wish You Were Here (4)
Relics (2)
The Wall (2)
The Division Bell (2)*
Atom Heart Mother (1)
Pulse (1)

Wish You Were Here (4)
Relics (2)
The Wall (2)
Atom Heart Mother (2)*
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Eerste kennismaking met het Paard van Troje in Den Haag.
Mijn eerste jointje? Zou kunnen. Ik was 17 of 18 ergens begin jaren zeventig en ik vond iedereen om me een maar creeps. Hier zag ik die hoes met die koe voor het eerst. Ik begreep niks van de titel "Atom Heart Mother" en ik vond de muziek ook niet zo geweldig.

Wish You Were Here (4)
The Wall (3)*
Relics (2)
Atom Heart Mother (2)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Ik kende wel wat losse nummers maar geen enkel album. Toen The Wall werd opgevoerd na de val van de muur vond ik dat ik het hele album moest hebben. Mijn zus kocht later de live-registratie die toen ook best indruk op me maakte, maar dit was the real thing.

Wish You Were Here (4)
The Wall (3)
A Momentary Lapse Of Reason (3)*
Relics (2)
Atom Heart Mother (2)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Althans, ik denk dat het deze was.

Wish You Were Here (5)*
The Wall (3)
A Momentary Lapse Of Reason (3)
Relics (2)
Atom Heart Mother (2)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Wish You Were Here (5)
A Momentary Lapse Of Reason (4)*
The Wall (3)
Relics (2)
Atom Heart Mother (2)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

door learning to fly... dat vind ik nog steeds het beste van PF(ja ja, verklaar mij maar voor gek )

Wish You Were Here (6)*
A Momentary Lapse Of Reason (4)
The Wall (3)
Relics (2)
Atom Heart Mother (2)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Wish You Were Here (6)
The Wall (4)*
Relics (2)
Atom Heart Mother (2)
Pulse (1)
The Division Bell (1)

Wish You Were Here (6)
The Wall (4)
Relics (2)
Atom Heart Mother (2)
Pulse (2)*
The Division Bell (1)

Toen ik klein was, was dit 'die cd van papa met het flikkerlichtje op'

Gast
geplaatst: vandaag om 21:10 uur

geplaatst: vandaag om 21:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.