MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Titans top 1000

zoeken in:
Kijk eens aan, Prince er tussen door. Met Doves Cry nog wel

titan (crew)
800 Dick Dale & the Del-Tones - Miserlou [1963] (klik)

Het is alweer tijd voor de 3e reeks van 100 platen. We trappen die af met een nummer dat wel voor altijd aan die ene film gekoppeld zal blijven.

799 Billy Joel - Captain Jack [1973] (klik)
798 Starsailor - Silence is Easy [2003] (klik)

Phil Spector produceerde in de jaren '60 aan de lopende band, maar zat daarna sporadisch nog achter de knoppen. Dit is één van zijn laatste klusjes.

797 Robert Long - Jezus Redt [1974] (klik)

Robert Long trapte in de jaren '70 flink tegen allerlei heilige huisjes en ik moet helaas constateren dat de tekst van dit nummer vandaag de dag actueler dan ooit is.

796 The Passengers - Miss Sarajevo [1995] (klik)
795 Manic Street Preachers - So Why So Sad [2001] (klik)

Daar hebben we er weer eentje: Een Beach Boys pastische

794 Felix - Don't You Want Me [1992] (klik)
793 Duran Duran - Save a Prayer [1985] (klik)
792 Deacon Blue - Real Gone Kid [1989] (klik)
791 Elton John - Goodbye Yellow Brick Road [1973] (klik)

titan (crew)
790 Grandaddy - The Warming Sun [2003] (klik)

Relatieleed is vaak een goede inspiratiebron voor mooie melancholische muziek, in ieder geval zeker bij dit nummer.

789 KC & the Sunshine Band - Please Don't Go [1979] (klik)
788 Delays - Long Time Coming [2004] (klik)
787 Dubstar - Stars [1995] (klik)
786 Das Pop - The One [2000] (klik)

Er komt binnenkort nieuw werk van deze band uit, maar dat kan niet tippen aan dit prachtige nummer.

785 The Waterboys - A Girl Called Johnny [1983] (klik)

Hoewel de titel anders doet vermoeden, gaat dit nummer over Patti Smith.

784 Mogwai - Auto Rock [2006] (klik)
783 Mama Cass - Make Your Own Kind of Music [1969] (klik)

Dit liedje zal voor mij altijd verbonden blijven aan de film Beautiful Thing. Het is gemonteerd onder een sleutelscene en past er qua tekst en sfeer uitstekend bij.

782 Eurythmics - Here Comes the Rain Again [1984] (klik)
781 Electronic - How Long [1996] (klik)

titan (crew)
780 The Motors - Airport [1978] (klik)
779 Minnie Riperton - Les Fleurs [1970] (klik)

Een paar jaar geleden had 4Hero nog een hit met een cover van dit nummer, maar zoals bijna altijd is het origineel veel beter.

778 Love - You Set the Scene [1967] (klik)
777 Jellyfish - The Ghost at Number One [1993] (klik)

Daar hebben we er weer eentje: een Beach Boys pastische.

776 Ennio Morricone - The Man With the Harmonica [1968] (klik)
775 Prefab Sprout - A Prisoner of the Past [1997] (klik)

In navolging van nummer 777 zou je dit dan weer een Phil Spector pastische kunnen noemen.

774 America - A Horse With no Name [1972] (klik)
773 Blondie - Hanging on the Telephone [1979] (klik)
772 Ozzy Osbourne - No More Tears [1992] (klik)

Dit soort muziek is normaal niet mijn ding, maar No More Tears pakte mij destijds meteen. Het bracht Ozzy ook weer terug in de spotlights (waar hij sindsdien niet meer uit geweest is).

771 Dead Can Dance - De Profundis [1985] (klik)

Minnie Riperton - Les Fleurs erin

Is zeker het beste nr wat Minnie gemaakt heeft, perfectie gewoon. En De Profundis van DCD is ook echt

titan (crew)
770 This Mortal Coil - Not Me [1984] (klik)

Het project This Mortal Coil staat vooral bekend om zijn etherische pareltjes, maar onder die naam wordt er ook gerockt.

769 Kula Shaker - Tattva [1996] (klik)
768 Geneva - In the Years Remaining [1997] (klik)

Vanwege de stem, de muziek en het feit dat ze bij hetzelfde label zaten werd deze band al snel vergeleken met Suede.

767 Inspiral Carpets - She Comes in the Fall [1990] (klik)

De kappers zijn bepaal niet rijk geworden van de muzikanten uit de madchesterscene. Even een bloempot erop en klaar waren ze.

766 The House of Love - Christine [1988] (klik)

In de tweede helft van de jaren '80 leek het erop dat deze band het helemaal ging maken. Dat is niet uitgekomen, maar ze hebben wel een aantal klassieke singles gemaakt.

765 10 CC - I'm Not in Love [1975] (klik)
764 Gorki - XTC [2000] (klik)
763 Lenny Kravitz - Fields of Joy [1991] (klik)

Zie nummer 790, Lenny nam er een heel album over op en het is nog altijd zijn beste.

762 Hot Chocolate - [Emma] 1974 (klik)
761 The Chameleons - Monkeyland [1983] (klik)

titan (crew)
760 Einstürzende Neubauten - Blume [1993] (klik)
759 Stephen Tin Tin Duffy - Kiss Me [1985] (klik)

Dit nummer van het voormalige Duran Duran lid is geproduceerd door Jonathan Jeczalik van Art of Noise en dat is goed te horen ook.

758 Lou Christie - She Sold Me Magic [1969] (klik)

Eén van de kortste nummers uit de lijst. Er is dan ook stevig bezuinigd op het intro.

757 Clan of Xymox - Muscoviet Musquito [1987] (klik)
756 Monaco - What Do You Want From Me [1997] (klik)

Peter Hook had altijd weinig succes met zijn zijprojecten, maar deze single is een schot in de roos.

755 Radiohead - Idioteque [2000] (klik)
754 Andrew Gold - Lonely Boy [1977] (klik)
753 Aimee Mann - I Should Have Known [1993] (klik)

In een rechtvaardige wereld was deze zangeres allang wereldberoemd geweest. Even leek dat te gaan lukken met haar bijdragen aan de film Magnolia, maar dat lukte niet. Ze maakt nog steeds eens in de 2 a 3 jaar het ene mooie album na het andere.

752 Aerosmith - Dream on [1973] (klik)
751 Fleetwood Mac - Big Love [1987] (klik)

Wat mij betreft hebben de bijdragen van Lindsey Buckingham altijd de beste nummers van Fleetwood Mac opgeleverd. Dit nummer was de inleiding van een zeer succesvolle comeback.

titan (crew)
750 Underworld - Born Slippy [1996] (klik)
749 The Doors - Riders on the Storm [1971] (klik)
748 Sparks - I Wanna Hold Your Hand [1976] (klik)

Dit is één van de weinige covers in de lijst. Wat mij betreft veel beter dan het enigszins tuttige origineel.

747 The Veils - Vicious Traditions [2004] (klik)
746 Sam Brown - Stop [1988] (klik)
745 The Good, the Bad & the Queen - Herculean [2006] (klik)

Na Blur is Damon Albarn bepaald niet stil blijven zitten. Wat hij met Gorillaz doet ben ik niet zo weg van. Dit project bevalt me een stuk beter.

744 Belle & Sebastian - The State I am in [1996] (klik)
743 The Flaming Lips - Feeling Yourself Disintegrate [1999] (klik)
742 Björk - Bachelorette [1997] (klik)

Eerder maakte ik een opmerking over het matige Engels van Robert Long. Björk is er ook geen ster in, maar een succesvolle internationale carrière heeft het nooit in de weg gestaan.

741 Kraftwerk - Tour de France [1983] (klik)

Casartelli (moderator)
titan schreef:
753 Aimee Mann - I Should Have Known [1993] (klik)

In een rechtvaardige wereld was deze zangeres allang wereldberoemd geweest. Even leek dat te gaan lukken met haar bijdragen aan de film Magnolia, maar dat lukte niet. Ze maakt nog steeds eens in de 2 a 3 jaar het ene mooie album na het andere.

http://www.musicmeter.nl/album/4933

titan schreef:
Eerder maakte ik een opmerking over het matige Engels van Robert Long. Björk is er ook geen ster in, maar een succesvolle internationale carrière heeft het nooit in de weg gestaan.

Volgens mij komt dat omdat in de Engelssprekende wereld een matige Engelse uitspraak in combinatie met meer 'arty' muziek als charmant wordt gezien, maar in combinatie met meer conventionele muziek als storend. Zo is de uitspraak van Henk Hofstede ook niet geheel accentloos, maar worden The Nits vooral in Amerika gewaardeerd om hun typisch Europese geluid met charmante accent.

Casartelli (moderator)
itchy schreef:
Volgens mij komt dat omdat in de Engelssprekende wereld een matige Engelse uitspraak in combinatie met meer 'arty' muziek als charmant wordt gezien, maar in combinatie met meer conventionele muziek als storend. Zo is de uitspraak van Henk Hofstede ook niet geheel accentloos, maar worden The Nits vooral in Amerika gewaardeerd om hun typisch Europese geluid met charmante accent.

Is het ook niet gewoon zo dat de Engelssprekende wereld relatief gewend is aan buitenlanders die wel hun best doen, maar het Engels toch vaak met een nadrukkelijk accent spreken, of doorvlochten met buitenlands idioom en andere steenkoolaspecten? Dat wij Nederlanders daar nou altijd zo neerbuigend over moeten doen...

Dat zou ook best kunnen inderdaad, misschien zijn wij er meer op gefocusd.

titan (crew)
740 Kitchens of Distinction - Drive That Fast [1990] (klik)

Wanneer het hier op de site over shoegaze gaat wordt deze band nauwelijks genoemd. Dat is onterecht, want het is één van de pioniers van het genre.

739 XTC - Making Plans for Nigel [1979] (klik)
738 Gallon Drunk - In the Long Still Night [1996] (klik)

Ik heb nooit zo goed begrepen waarom Nick Cave & the Bad Seeds, Madrugada en Tindersticks groot zijn geworden en deze vergelijkbare band niet. Hun album In the Long Still Night uit 1996 kan zich makkelijk meten met het beste van deze bands.

737 Doe Maar - De Bom [1982] (klik)

Mijn eerste singletje mag natuurlijk niet ontbreken, al moet gezegd worden dat het gewoon een goed nummer is (anders had ik hem natuurlijk niet in de lijst gezet).

736 Pulp - All Time High [1997] (klik)
735 Siouxsie & the Banshees - The Last Beat of My Heart [1988] (klik)
734 Buffalo Springfield - For What it's Worth [1967] (klik)

Eén van de beste protestsongs ooit gemaakt.

733 Bruce Springsteen - The River [1980] (klik)
732 The Boo Radleys - Does This Hurt? [1992] (klik)

Zie nummer 740, ook deze band wordt te weinig genoemd bij de shoegazetoppers.

731 The Raveonettes - Beat City [2002] (klik)

titan (crew)
730 Komeda - Frolic [1996] (klik)
729 Wolf Parade - An Animal in Your Care [2008] (klik)

Ik snapte destijds helemaal niets van de ophef over het album Apologies to the Queen Mary en de zanger irriteerde me mateloos. De opvolger At Mount Zoomer is gelukkig andere koek. Op dat album staat o.a. dit nummer.

728 The Sundays - Here's Where the Story Ends [1990] (klik)

Wat een ontzettend schattig en lief nummer blijft dit toch. Zangeres Harriet Wheeler heeft één van de mooiste stemmen in de popgeschiedenis.

727 Suede - Heroin [1994] (klik)
726 Stereolab - Kyberneticka Babicka [2005] (klik)
725 Buggles - Video Killed the Radio Star [1979] (klik)

Destijds de eerste videoclip op MTV. Tekstueel zijn tijd vooruit en in de afgelopen jaren deed internet er nog een schepje bovenop.

724 Led Zeppelin - Stairway to Heaven [1971] (klik)
723 The Mission - Never Again [1992] (klik)

Het album Masque werd op zijn zachtst gezegd nogal wisselend ontvangen, maar over de eerste single Never Again was de consensus toch wel dat het een goed nummer is.

722 The Isley Brothers - That Lady [1973] (klik)

Hier is Reijersen vast heel blij mee. Nog altijd is dit nummer de ideale kruising tussen rock en soul.

721 Yo La Tengo - We're an American Band [1997] (klik)

Heel wat prachtige nummers in de lijst van titan, sommige kende ik nog niet of was ik zo goed als vergeten. Zoals die nummers van Kitchens of Distinction, Gallon Drunk en Aimee Mann, erg goede songs die inderdaad ondergewaardeerd zijn.

De nummers van America, Blondie, Love, Inspiral Carpets (helaas onbekend gebleven indie-bandje, "This is How it Feels" vind ik nog beter), 10CC, the Doors, XTC (ook onderschat), Doe Maar en natuurlijk Bruce Springsteen en Led Zeppelin vind ik fantastisch. Ook leuk dat T.C. Matic en Das Pop in de lijst staan.

The Sundays - Here's Where the Story Ends : het erg charmante nummer was destijds een radiohit, nadien ben ik het nummer uit het oog verloren evenals de band maar gelukkig weer voor de geest gehaald (met dank aan titan).

De Beatles-cover "I Wanna Hold Your Hand" door the Sparks daarentegen kan mij niet bekoren, ik vind het (erg vrolijke) nummer hoegenaamd niet in dat arrangement passen.

titan (crew)
720 Tindersticks - Vertrauen II [1995] (klik)
719 Ash - Girl from Mars [1996] (klik)

Een lekker popwerpopnummer van deze enigszins wisselvallig presterende band. Zanger Tim Wheeler was en is altijd prettig om naar te kijken

718 UK - Rendez-Vous 6.02 [1979] (klik)
717 The Ronettes - Walking in the Rain [1964] (klik)
716 Primal Scream - Higher Than the Sun [1991] (klik)
715 George Michael - Praying for Time [1990] (klik)

Wat een verrassing was dit nummer destijds. Is dit echt George Michael? Ik heb zonder vooroordelen toen ook naar zijn album geluisterd en ook dat viel niet tegen.

714 Derek & the Dominos - Layla [1970] (klik)
713 The Delgados - Coming in From the Cold [2002] (klik)

Duidelijk hoorbaar geproduceerd door Dave Fridmann, de man die ook verantwoordelijk is voor de laatste albums van The Flaming Lips en voor MGMT.

712 The Charlatans - One to Another [1997] (klik)
711 Moose & Elizabeth Fraser - Play God [1995] (klik)

Na de shoegazebacklash gooide Moose het over een andere boeg. De koerswijziging naar broeierige laidbacktunes was net zo weinig succesvol. Mijn favoriete zangeres mocht op dit nummer ook meedoen.

titan (crew)
710 Travis - Coming Around [2000] (klik)
709 Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day [2006] (klik)
708 Noordkaap - Panamarenko [1994] (klik)

Wat kwam er toch een hoop goede muziek uit België in de jaren '90. Deus was de vaandeldrager en op het gebied van Nederlandstalige rock zette Noordkaap (samen met Gorki) de toon.

707 Joy Division - Transmission [1979] (klik)
706 The Dukes of Stratosphear - Have You Seen Jackie? [1987] (klik)

Wat de heren onder de naam XTC uitbrachten is al niet misselijk, maar dit project van ze is nog iets fraaier. Dit is één van de vele fraaie sixtiespastisches die de band opnam.

705 Todd Rundgren - Sometimes I Don't Know What to Feel [1973] (klik)
704 Bernard Butler - Stay [1998] (klik)
703 Eluvium - Indoor Swimming at the Space Station [2007] (klik)
702 Heart Throbs - Bright Green Day [1992] (klik)

Een wat mij betreft nogal ondergewaardeerde band, die louter uit vrouwen bestaat. Na 3 albums hielden ze het alweer voor gezien.

701 Goldfrapp - Satin Chic [2005] (klik)

titan (crew)
700 Cocteau Twins - Seekers Who Are Lovers [1994] (klik)

Het is het laatste numnmer van hun laatste album en dat maakt me soms nog steeds weemoedig.

699 Queen - Bohemian Rapsody [1975] (klik)
698 Electric Light Orchestra - Strange Magic [1976] (klik)
697 The Human League - The Lebanon [1984] (klik)

Als je niet beter weet heb je de eerste 30 seconden geen flauw idee van dat dit The Human League is.

696 Anita Garbo - Miracles [1977] (klik)

Dit nummer klinkt als een kruising tussen Sparks en ELO. Dat laatste is niet zo vreemd als je beseft dat Jeff Lynne het geproduceerd heeft.

695 Super Furry Animals - Keep the Cosmic Trigger Happy [1999] (klik)
694 Nick Cave & the Bad Seeds - Jack the Ripper [1992] (klik)
693 Morrissey - Every Day is Like Sunday [1988] (klik)

Uit de tijd dat op zondag nog de winkels dicht waren en er verder niet veel te doen was (in mijn geval werden ze toen vooral gevuld met huiswerk maken).

692 Mono - Life in Mono [1997] (klik)
691 Dusty Springfield - Goin' Back [1966] (klik)

titan schreef:

696 Anita Garbo - Miracles [1977] (klik)

Dit nummer klinkt als een kruising tussen Sparks en ELO. Dat laatste is niet zo vreemd als je beseft dat Jeff Lynne het geproduceerd heeft.

Ik heb het ook wel eens The Sparks-in-het-vrouw genoemd.
Geweldig nummer!

titan schreef:
691 Dusty Springfield - Goin' Back [1966] (klik)

Mijn favoriete Dusty-song

Onweerwolf
titan schreef:
872 All About Eve - Outshine the Sun [1992]

Al jaren ben ik een groot liefhebber van het nummer Martha's Harbour. Maar dat is vreemd genoeg ook het enige wat ik ooit van deze band had gehoord. Vandaag bovenstaande plaat maar eens opgezocht en ik ben zeer aangenaam verrast dat dit haast net zo mooi blijkt te zijn.

Ik vind trouwens dat deze band echt een heel bijzonder geluid heeft. Een soort van Goth/Shoegaze/Folk crossover. Erg uniek.

Volgens mij moet ik maar eens op zoek naar volledige albums nu.

titan (crew)
690 The Beatles - Hey Jude [1968] (klik)
689 Crowded House - Weather With You [1992] (klik)
688 The Chemical Brothers - Out of Control [1999] (klik)
687 R.E.M. - Hope [1998] (klik)

Er zijn weinig mensen die Up noemen als favoriete R.E.M. plaat. Ik ben één van die weinigen. Daarop staat o.a. dit bepaald niet archetypische R.E.M.-nummer.

686 Caribou - Desiree [2007] (klik)
685 Wings - Jet [1974] (klik)

Na het uiteenvallen van The Beatles lukte het de afzonderlijke leden zelden om hetzelfde artistieke en commerciële succes te halen. Wat Wings betreft piekten zij met het album Band on the Run, waarop o.a. deze single staat.

684 Placebo - Pierrot the Clown [2006] (klik)
683 Radiohead - How to Disappear Completely [2000] (klik)
682 Jon & Vangelis - I'll Find My Way Home [1981] (klik)
681 Depeche Mode - Waiting for the Night [1990] (klik)

Dit nummer moet je eigenlijk in de nacht en in het pikkedonker draaien voor maximaal effect.

titan (crew)
680 Nirvana - Smells Like Teen Spirit [1991] (klik)
679 George Harrison - What is Life [1970] (klik)

Zie 685, voor George lag zijn piek bij het album All Things Must Pass.

678 Caesars Palace - Spill Your Guts [2001] (klik)
677 Frank Boeijen Groep - Kronenburgpark [1985] (klik)
676 The Walker Brothers - The Sun Ain't Gonna Shine Anymore [1966] (klik)
675 Sonic Youth - Superstar [1994] (klik)

Dit is het enige nummer waarvan er twee verschillende versies in de lijst staan.

674 Franz Ferdinand - Michael [2004] (klik)
673 Ozark Henry - Suffragette City [2000] (klik)

Dit is nou een mooi voorbeeld van een geslaagde cover. Zelfs David Bowie was er mee in zijn nopjes.

672 Unkle - Rabbit in Your Headlights [1998] (klik)
671 Fischer Z - So Long [1980] (klik)

Casartelli (moderator)
titan schreef:
687 R.E.M. - Hope [1998] (klik)

Er zijn weinig mensen die Up noemen als favoriete R.E.M. plaat. Ik ben één van die weinigen. Daarop staat o.a. dit bepaald niet archetypische R.E.M.-nummer.

Helemaal mee eens. De laatste echt goede REM-plaat. Daarna werd het iets teveel een routinematig kunstje.

"Up" vind ik juist het beste R.E.M.-album van de laatste 15 jaar, helaas door de (met name Amerikaanse) pers niet begrepen. Nadien werd het (helemaal eens met herman) een wat te routineuze bedoening.
Er staan in het lijstje tal van nummers die tot mijn absolute favorieten behoren zoals die van Queen, Morrissey, The Beatles, Nirvana, Frank Boeijen Groep en The Walker Brothers.

titan (crew)
670 Diana Ross & the Supremes - Reflections [1967] (klik)

Alleen al vanwege het intro verdient dit nummer een plekje in de top 1000.

669 Keane - Crystal Ball [2006] (klik)
668 Phil Collins - In the Air Tonight [1981] (klik)
667 The Smashing Pumpkins - Disarm [1993] (klik)
666 Lush - Single Girl [1996] (klik)

Waar Lush op hun debuutalbum vooral als de Cocteau Twins klonk schoven ze later wat meer op richting Blondie.

665 Blur - Beetlebum [1997] (klik)
664 Pet Shop Boys - Being Boring [1990] klik)

Van alle nummers van de Pet Shop Boys is dit toch wel degene die het meest het stempel van zanger Neil Tennant heeft.

663 De Dijk - Onderuit [1987] (klik)
662 Stone Roses - Fools Gold [1989] (klik)

Van de makers van het beste album van 1989 volgens onze eigen 1989-KO.

661 The Nits - Red Tape [1982] (klik)

titan (crew)
660 World Party - See the Light [2000] (klik)
659 Boards of Canada - Dayvan Cowboy [2005] (klik)
658 The Sisters of Mercy - Heartland [1983] (klik)
657 Whipping Boy - Twinkle [1995] (klik)

Een m.i. nogal ondergewaardeerde band die het na één album alweer voor gezien hield. Jammer.

656 Swans - Love of Life [1992] (klik)
655 Roxy Music - Avalon [1982] (klik)

Normaal zou ik dit soort muziek als Skyradiomuzak typeren. Toch intrigeert het nummer mij enorm, al zou ik niet kunnen zeggen waarom.

654 Barclay James Harvest - Titles [1976] (klik)

Wie herkent de meeste titels van nummers van The Beatles?

653 Kate Bush - Army Dreamers [1980] (klik)
652 Stuart A. Staples - Say Something New [2005] (klik)

Zijn debuutalbum viel wat tegen, maar dit is de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.

651 Novastar - Caramia [2000] (klik)

Onweerwolf
titan schreef:
655 Roxy Music - Avalon [1982] (klik)

Normaal zou ik dit soort muziek als Skyradiomuzak typeren. Toch intrigeert het nummer mij enorm, al zou ik niet kunnen zeggen waarom.

Avalon heeft ondanks het feit dat het een hit is geweest en geliefd is bij het grote publiek toch een enorm lange houdbaarheidsdatum wat mij betreft. En ja...wellicht komt dat doordat het iets ongrijpbaars heeft en ook ik zou niet precies kunnen zeggen wat dat nou is.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:56 uur

geplaatst: vandaag om 17:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.