MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Titans top 1000

zoeken in:
titan (crew)
340 Bonnie Tyler - Total Eclipse of the Heart [1983] (klik)

Ik hou wel van een beetje bombast en grote gebaren en dit nummer zit er vol van. De schuurpapieren stem van Bonnie zorgt ervoor dat al die bombast nooit potsierlijk wordt.

339 Placebo - Haemoglobin [2000] (klik)
338 Clan of Xymox - Medusa [1986] (klik)
337 Ladytron - Destroy Everything You Touch [2005] (klik)
336 Pulp - Babies [1992] (klik)

De grote doorbraak van Pulp moest toen nog komen, maar in de eerste helft van de jaren '90 wist de band toch wat kleine hitjes te scoren waarmee ze langzaam maar zeker wat aandacht naar zich toe trok.

335 XTC - Senses Working Overtime [1982] (klik)
334 The Jesus and Mary Chain - Just Like Honey [1985] (klik)
333 China Crisis - Wishful Thinking [1984] (klik)

Het is een beetje braaf wat China Crisis allemaal op plaat zette, maar dit melancholische nummer staat nog altijd als een huis.

332 The Timelords - Doctorin' the Tardis [1988] (klik)

Ik kocht vroeger heel weinig singletjes, maar deze heb ik nog ergens thuis liggen. De heren van KLF zaten hierachter en haalden hiermee de eerste plaats in Engeland. Niet veel later schreven ze een boek over de formule voor een nummer 1 hit, hetgeen door enkele bands later succesvol in praktijk is gebracht.

331 Stereolab - Metronomic Underground [1996] (klik)

Van alle nummers met krautrockinvloeden van Stereolab (en dat zijn er een hoop) is dit toch wel de meest geslaagde.

titan (crew)
330 Todd Rundgren - Hello it's Me [1972] (klik)
329 The Korgis - Everybody's Got to Learn Sometimes [1980] (klik)

Uiterst sfeervol synthipopnummer met een melancholische en trieste ondertoon. Vooral de laatste en volledig instrumentale minuut bezorgt mij kippenvel.

328 Kashmir - Rocket Brothers [2003] (klik)
327 Hot Chip - No Fit State [2006] (klik)

Er zijn de laatste jaren steeds meer bands die de electropop van begin jaren '80 weer tot leven brengen. Cut Copy is wat mij betreft het beste voorbeeld, maar Hot Chip kan er bij tijd en wijle ook wat van getuige dit heerlijke nummer.

326 World Party - Love Street [1990] (klik)
325 Trans X - Living on Video [1983] (klik)

Over electropop van begin jaren '80 gesproken! In 1983 maakte ik voor het eerst eigen hitlijstjes en samen met Stand Back van Stevie Nicks stond dit nummer in dat jaar het langst op nummer één.

324 Simon Dupree & the Big Sound - Kites [1967] (klik)

Vorige maand was de zoveelste week van de jaren '60 op radio 2 en wéér heb ik dit nummer niet voorbij horen komen. Erg jammer, want ik vind het een (zoals de engelsen dat zo mooi weten te zeggen) hidden gem uit die tijd.

323 Lush - Covert [1992] (klik)
322 Kate Bush - Cloudbusting [1985] (klik)

Als de zangcarriëre van Kate Bush op niets was uitgelopen had ze altijd nog actrice kunnen worden. In de clip bij dit nummer (eigenlijk een minispeelfilm) blijft ze makkelijk overeind naast Donald Sutherland.

321 Blur - Oily Water [1993] (klik, tot 4:59)

titan (crew)
320 Tom Clay - What the World Needs Now [1971] (klik)

Tom Clay was een discjockey uit de Verenigde Staten die met deze collage de vervlogen hoop na de moord op Martin Luther King en John F. + Robert Kennedy perfect wist te vangen in een lied.

319 Steve Winwood - Valerie [1982] (klik)
318 The Scene - Open [1992] (klik)

In de eerste helft van de jaren '90 was The Scene absoluut één van de betere Nederlandse rockbands. België (waar de band ook erg populair was) had Gorki en Noordkaap, maar wij hadden The Scene.

317 Lorraine Ellison - Stay With Me [1966] (klik)

Wow zeg, wat een strot heeft die vrouw! Als ze het zo aan je vraagt durf je toch niet meer weg te gaan?

316 Abba - S.O.S. [1975] (klik)
315 Elbow - Fugitive Motel [2003] (klik)
314 The Maisonettes - Heartache Avenue [1983] (klik)

Een absolute eendagsvlieg, maar wel verantwoordelijk voor in ieder geval één briljante single.

313 The Divine Comedy - The Plough [2006] (klik)

Laatst eindigde dit nummer in één van de ladders (een mooi woord op deze vrijdag de 13e) onderaan en daar snap ik geen ene h.. ehhh... nou ja, ik snap er geen bal van.

312 New Musik - This World of Water [1980] (klik)
311 The Smiths - How Soon is Now [1985] (klik)

titan schreef:

319 Steve Winwood - Valerie [1982] ([url=http://www.youtube.com
314 The Maisonettes - Heartache Avenue [1983]
312 New Musik - This World of Water [1980]
311 The Smiths - How Soon is Now [1985]

Kunnen zo in mijn eigen top 1000

titan (crew)
310 Tindersticks - Tiny Tears [1995] (klik)

Als ik de laatste 15 jaar overzie is deze band - waarvan de muziek aan verschraald bier, rokerige kroegen, donkere nachten en zwarte romantiek doet denken - toch wel één van de allerbeste uit die tijd.

309 Nina Simone - Sinnerman [1965] (klik)
308 The Smashing Pumpkins - For Martha [1998] (klik)

Ava Adore is voor veel Pumpkinsfan een minder album, maar eerlijk gezegd vind ik dat ecelectische en van subtiele invloeden uit de jaren '80 voorziene album hun één na beste. Hierop staat o.a. dit fraaie nummer.

307 The Beatles - Lucy in the Sky With Diamonds [1967] (klik)
306 Texas - Saint [1999] (klik)

Sharleen Spiteri is vocaaltechnisch gezien één van de allerbeste zangeressen op deze aardbol. Met haar fraaie stem wist ze de liedjes van Texas naar een hoger niveau te tillen.

305 Ride - Paralysed [1990] (klik)
304 Eurythmics - Sweet Dreams [1983] (klik)
303 The Icicle Works - Love is a Wonderful Colour [1984] (klik)

Dit is zo'n bandje dat een beetje tussen wal en schip viel. Te alternatief voor de mainstream en de gelikt voor de indiekids. Dit was hun "grootste" hit.

302 The Dukes of Stratosphear - Pale and Precious [1987] (klik)

Ja hoor, daar is er weer eentje: een Beachboyspastische!

301 Primal Scream - Swastika Eyes [2000] (klik)

Normaal leveren The Chemical Brothers prima werk als het om hun mixen gaat, maar deze versie van Swastika Eyes is toch echt superieur aan hun versie.

titan (crew)
300 Prefab Sprout - Goodbye Lucille #1 [1985] (klik)

Paddy McAloon en consorten leverden waren in de jaren '80 en '90 grootmeesters in inventieve en kleurrijke popmuziek. Het is jammer dat hun carriëre een beetje als een nachtkaars is uitgegaan.

299 The Jam - A Town Called Malice [1982] (klik)
298 Mercury Rev - Sweet Oddysee of a Cancer Cell [1992] (klik)

Van ver voor de sprookjesachtige muziek die de groep maakte na het vertrek van zanger David Baker.

297 Electric Prunes - I Had Too Much to Dream (Last Night) [1967] (klik)
296 America - The Border [1983] (klik)
295 The Cardigans - Carnival [1995] (klik)

Dit was het eerste nummer waarbij de even tuttige als sprankelende kitschpop van The Cardigans ook buiten Zweden voet aan de grond begon te krijgen.

294 Air - Sexy Boy [1998] (klik)

In 1998 was deze single en het daarop volgende album een grote verrassing. Nadien heeft de band dat niveau nooit meer weten te halen.

293 Travis - Why Does It Always Rain On Me [1999] (klik)
292 The Cure - From the Edge of the Deep Green Sea [1992] (klik)

Het prijsnummer van wat achteraf gezien hun laatste echte topalbum was.

291 Dead Can Dance - The Protagonist [1987] (klik)

titan (crew)
290 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer [1967] (klik)

Tussen al die revolutionaire singles en albums uit het roemruchte jaar 1967 door kwamen er ook nog "gewone" goede liedjes uit. Met name de opzwiepende violen en de (met dichtgeknepen neus gezongen?) telefoonstem schieten gelijk te binnen als je aan dit liedje denkt.

289 Boudewijn de Groot & Elly Nieman - Prikkebeen [1968] (klik)
288 The Sound - Missiles [1980] (klik)
287 Oasis - Cast No Shadow [1995] (klik)

Een ode van de broertjes Gallagher aan Richard Ashcroft, zanger van de op dat moment opgedoekte Verve. Niemand kon toen vermoeden dat die band twee jaar later grandioos zou terugkeren.

286 The Shirts - Laugh and Walk Away [1979] (klik)

Een single met de frisheid en nervositeit zoals we die ook van de Sparks kennen, afgemaakt met een toefje Blondie.

285 My Bloody Valentine - Blown a Wish [1991] (klik)
284 Rialto - Monday Morning 5:19 [1998] (klik)

Rialto was een Britpopband die met een zekere stijl en grandeur zich onderscheidde van zijn soortgenoten. Hun 15 minutes of fame bereikte de band met deze single, die destijds door Rob Stenders grijsgedraaid werd en mede daardoor nog een hitje werd.

283 The Blue Nile - Tinseltown in the Rain [1983] (klik)

De enige hit van deze gruwelijke perfectionisten, die hooguit pakweg eens in de 7 jaar een album uitbrengen. Tot mijn verbazing was het altijd een vaste klant in de top 100 aller tijden.

282 Grandaddy - Crystal Lake [2000] (klik)
281 XTC - The Ugly Underneath [1992] (klik)

Nummer 283

titan (crew)
280 Blonde Redhead - SW [2007] (klik)

Pas met hun laatste album wist Blonde Redhead mij bij de lurven te grijpen. Vooral het van wonderschone trompetjes voorziene instrumentale tussenstuk zorgt bij mij voor heel wat kippenvel.

279 Frankie Goes to Hollywood - Two Tribes [1984] (klik)
278 The Pretty Things - Walking Through My Dreams [1968] (klik)
277 Propaganda - P-Machinery [1985] (klik)

Net als nummer 279 een productie van Trevor Horn. Duel was een grotere hit, maar dit nummer vind ik eigenlijk veel beter.

276 Nick Cave & the Bad Seeds - Fifteen Feet of Pure White Snow [2001] (klik)

Misschien denk je bij het bekijken van de clip wel: "he verrek, wie is dat ook alweer"? Wacht dan even tot de aftiteling, dan kun je zien welke beroemdheden er allemaal aan meededen.

275 Yazoo - Winter Kills [1982] (klik)

Bij Yazoo denk je vooral aan vrolijke en dansbare up-tempo synthipop en niet aan deze prachtige introspectieve synthiballad.

274 The Mission - Tower of Strength [1988] (klik)

Voor een single is het wel een onwaarschijnlijk lang nummer, maar toch werd het zowaar een hit in ons land. Geheel terecht overigens.

273 The Flaming Lips - Mr. Ambulance Driver [2006] (klik)

In navolging van nummer 438 is dit ook zo'n nummer dat me om onduidelijke redenen persoonlijk raakt, alsof mijn eigen moeder in de ambulance wordt meegevoerd.

272 Noordkaap - Verloren Dag [1994] (klik)
271 Killing Joke - Democracy [1996] (klik)

Met het album Democracy was Killing Joke weer terug op het niveau van en met de sound van halverwege jaren '80. Een hit van het kaliber Love Like Blood zat er helaas niet in.

Onweerwolf
musicfriek schreef:
Nummer 283

+1

Meesterlijke plaat is dat. Een nummer dat ook nooit gaat vervelen.

titan schreef:
27 The Mission - Tower of Strength [1988] (klik)

Voor een single is het wel een onwaarschijnlijk lang nummer, maar toch werd het zowaar een hit in ons land. Geheel terecht overigens.

4.34 is toch niet lang???? (Ik heb de single hier thuis liggen en het gelijk opgezocht).

Je doelt misschien op de albumversie maar die is op single gewoon ingekort
Overigens één van mijn favoriete nummers ooit en in die tijd heb ik dat echt helemaal grijs gedraaid.

titan (crew)
aERodynamIC schreef:
Je doelt misschien op de albumversie maar die is op single gewoon ingekort

In mijn perceptie was er geen kortere singleversie, maar dan zit ik er blijkbaar naast. Ach joh, het is alweer zóóó lang geleden

titan (crew)
270 Death Cab for Cutie - Transatlanticism [2003] (klik)
269 Godspeed You Black Emperor - Sleep [2000] (klik)

Postrock is de laatste jaren een beetje een zachte dood gestorven en het is me ook een beetje gaan vervelen. Dit nummer blijft echter briljant.

268 Panda Bear - Bros [2007] (klik)
267 The Waterboys - Savage Earth Heart [1983] (klik)

Savage Earth heart is de afsluiter van het debuutalbum van The Waterboys. Een mooie afsluiter, dat wel, maar deze versie die op de kliekjesverzamelaar The Secret life of the Waterboys staat is vele malen beter.

266 Cocteau Twins - Blue Bell Knoll [1988] (klik)
265 Swans - Miracle of Love [1991] (klik)

In de eerste helft van de jaren '90 was ik vooral in de ban van shoegaze en britpop, maar de Swans behoorden toen ook tot mijn favorieten. Dit nummer heeft een waanzinnig mooi outro van bijna 3 mnuten.

264 Strangelove - The Sea of Black [1996] (klik)
263 The Flirtations - Nothing But a Heartache [1968] (klik)

Kwalitatief doet de band niet onder voor The Supremes, maar om één of andere reden is het nooit wat geworden met deze band. Ze staan niet eens met een album op deze site.

262 Joe Jackson - Real Men [1982] (klik)
261 Muse - Map of the Problematique [2006] (klik)

Eén van de betere nummers van Muse. Vooral de instrumentatie is erg goed, die zuigt je als het ware in het nummer. Daarnaast is het moment net na de drumbreak halverwege, wanneer de boel een versnellinkje hoger gaat, een absoluut kippenvelmoment.

titan (crew)
260 Peter Gabriel - Solsbury Hill [1977] (klik)

Ik heb het niet zo op met symfonische rock. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een band als Genesis in de tijd dat Peter Gabriel de zanger was. Solo vind ik hem een stuk interessanter, met als klapstuk deze fraaie single.

259 Sigur Ros - Dauðalagið [2002] (klik)
258 The Beatles - While My Guitar Gently Weeps [1968] (klik)
257 U2 - Where the Streets Have No Name [1987] (klik)

Als je het over fameuze intro's hebt kan je niet om dit nummer heen. Na een rustig en sereen begin slurpt the Edge je met zijn aanzwellende gitaar langzaam maar zeker het nummer in.

256 Suede - Picnic By the Motorway [1996] (klik)
255 Radiohead - Pyramid Song [2001] (klik)

Een ongelovelijk triest en so(m)ber nummer, maar wel ontzettend mooi. OK Computer overtreffen zat er toen al niet meer in, maar Radiohead maakt nog steeds prachtige nummers.

254 Embrace - You're Not Alone [2000] (klik)

Dit heb ik altijd het ultieme hard-onder-de-riem-steek-nummer gevonden. Jullie zijn er duidelijk minder enthousiast over, want vorig jaar kukelde hij uit onze top 20000.

253 Depeche Mode - People Are People [1984] (klik)

Halverwege de jaren '80 was staalpercussie, met dank aan de nog altijd volop hiervan gebruik makende band Einstürzende Neubauten, ineens even heel hot. Depeche Mode gebruikte het ook wel eens, en dan vooral op deze single.

252 Pet Shop Boys - Left to My Own Devices [1988] (klik)
251 Curve - Ten Little Girls [1991] (klik)

Wat een sensatie vond ik dat destijds. De combinatie van scherpe rockmuziek met vlammende gitaren enerzijds en soepele dancebeats anderzijds klonk nieuw, fris en fruitig. Later maakte Garbage goede sier met een toegankelijkere versie hiervan.

Onweerwolf
Op naar de laatste 250! Het begint al lekker spannend te worden Titan. Ik volg je lijst met steeds meer plezier.

titan (crew)
250 R.E.M. - E-bow the Letter [1996] (klik)

We beginnen het laatste kwart van de lijst met dit broeierige nummer, waarop Patty Smith vocale assistentie verleent.

249 Blur - This is a Low [1994] (klik)
248 Fleetwood Mac - Hold Me [1982] (klik)

Na het megasucces van de albums Rumours en Tusk leek de rek er een beetje uit bij Fleetwood Mac, hetgeen te horen is in het middelmatige album Mirage. Daar staat dan wel weer dit aanstekelijke nummer op.

247 Pulp - This is Hardcore [1998] (klik)

Na het album Different Class was opvolger This is Hardcore toch een lichte teleurstelling. Niet dat het een slechte plaat is, maar hij klonk wat vermoeid. Dat is waarschijnlijk de weerslag van de plotse populariteit van de band en het effect dat dit op hen had. Het dramatische titelnummer is in ieder geval geweldig.

246 Goldfrapp - Utopia [2000] (klik)
245 The Verve - History [1995] (klik)

Met deze prachtige single leek het doek voor the Verve voor altijd gevallen. Mooie titel ook voor een afscheidssingle. De band zou daarna echter nog twee maal uit haar as herrijzen.

244 Bob Dylan - Hurricane [1976] (klik)

Ik heb al vaker geroepen dat ik Bob Dylan overschat vind. Ik snap zijn belang voor de muziek, maar vind het maar een matig zanger. Alleen dit nummer van hem vind ik bovengemiddeld interessant.

243 The Sisters of Mercy - The Temple of Love [1983] (klik)
242 New Order - The Perfect Kiss [1985] (klik)

Ik vermoed dat de leden van New Order uitstekende pokerspelers zijn. In de clip doen ze namelijk een wedstrijdje wie het meest emotieloos kan kijken. Gillian Gilbert wint met een neuslengte voorsprong.

241 Lou Reed - Sad Song [1973] (klik)

Stuk voor stuk geweldige nummers, die laatste 10. Ben benieuwd naar de rest.

Blur - This is a low
Goldfrapp - Utopia

Prachtig allemaal!

Bob Dylan - Hurricane goeie!!!!

titan (crew)
240 Chapterhouse - April [1991] (klik)

Wanneer we het over shoegaze hebben wordt deze band vaak over het hoofd gezien. Dat is jammer, want hun debuutalbum is een absolute topper in het genre.

239 Slowdive - Souvlaki Space Station [1993] (klik)

Over shoegaze gesproken: deze band wordt dan weer wel op de juiste waarde geschat. Toen het genre alweer over zijn hoogtepunt was kwam de band met het prachtige album Souvlaki op de proppen, waarop o.a. dit prachtige nummer staat.

238 Joy Division - She's Lost Control [1979] (klik)
237 Keane - Spiralling [2008] (klik)

Deze single werd vorig jaar, op zijn zachtst gezegd, nogal verdeeld ontvangen. Het moge duidelijk zijn dat ik tot het kamp van de liefhebbers ervan behoor.

236 Charlene - I've Never Been to Me [1982] (klik)

Een mierzoete guilty-pleasure, dit nummer van Charlene. Je hoort het er misschien niet aan af, maar het was één van de grootste Motownhits van de jaren '80.

235 Simple Minds - Theme For Great Cities [1981] (klik)
234 Dusty Springfield - I Close My Eyes (and Count to Ten) [1968] (klik)

Dusty staat in mijn top 10 van favoriete zangeressen. Velen roemen haar (terecht) als soulzangeres, maar ik vind haar vooral een subliem vertolkster van dramatische popballads zoals deze.

233 Crowded House - Into Temptation [1989] (klik)

Neil Finn is één van de betere en succesvollere erfgenamen van het duo Lennon/McCartney. De prachtigste popliedjes komen van zijn hand en ook wat ingetogener werk als dit nummer is hem wel toevertrouwd.

232 Broadcast - Look Outside [2000] (klik)
231 Kent - If You Were Here [1998] (klik)

Britpop wordt echt niet alleen in Engeland gemaakt. In ons land hadden we tenslotte Supersub en Zweden heeft Kent. Dit was hun eerste Engelstalige single. Ondanks de nodige promotie via MTV bleef een grote Europese doorbraak uit, waarna de band na een paar jaar weer terugviel op Zweedstalig repertoire.

titan (crew)
230 Primal Scream - Movin' on Up [1991] (klik)
229 The Walker Brothers - Make It Easy on Yourself [1965] (klik)

Deze band grossierden in de jaren '60 is pompeuze en melodramatische ballads, iets dan zanger Scott Walker later nog verder perfectioneerde in zijn solocarriëre.

228 Pink Floyd - Arnold Layne [1967] (klik)

De beste periode van Pink Floyd was wat mij betreft die met Syd Barrett in de band. Na zijn vertrek werd het al gauw een stuk saaier, om nog maar te zwijgen over de tijd nadat Roger Waters het voor gezien hield.

227 Flash & the Pan - Hey St. Peter [1977] (klik)
226 Richard Harris - MacArthurs Park [1968] (klik)

Eigenlijk is dit nummer één grote grap. Acteur Richard Harris nam het op na een uit de hand gelopen weddenschap en scoorde er een grote hit mee. Als je goed op de tekst let is het helemaal duidelijk dat het om een grap gaat.

225 Snow Patrol - Run [2003] (klik)

Dit nummer was een echte slowstarter. Toen het net op single was uitgebracht hoorde je het nauwelijks op de radio. Pas na een paar maanden kwam het in de hitparade, waar het vervolgens ongeveer een jaar in bleef hangen.

224 Nits - Cars & Cars [1992] (klik)

Neerlands beste band bracht in 1992 het verstilde album Ting uit, vol met ingetogen nummer die naar kamerpop neigen. Pronkstuk van dit album is het prachtige Cars & Cars.

223 Split Enz - Message to My Girl [1984] (klik)

Broer Tim had inmiddels de band verlaten, maar Neil Finn bewees in zijn eentje de kar wel te kunnen trekken. Kort hierna werd Split Enz opgeheven en richtte Neil Crowded House op.

222 Roxy Music - Virginia Plain [1972] (klik)

Dit nummer bevat één van de mooiste synthesizerriedels uit de geschiedenis van de popmuziek, en dat al in 1972!

221 The Beatles - Eleanor Rigby [1966] (klik)

Ik blijf dat nummer van Virginia Plain ook onvoorstelbaar goed vinden. DIe moet je gewoon keihard draaien en dat 10 x achter elkaar

titan (crew)
220 The Wannadies - You and Me Song [1995] (klik)
219 Aretha Franklin - I Say a Little Prayer [1968] (klik)

Dit is wat je krijgt als je de koningin van de soul laat samenwerken met de koning van de arrangementen. Een echte win-win situatie.

218 Stevie Nicks - Stand Back [1983] (klik)

Min of meer al aangekondigd bij nummer 325. De synthlijn in het nummer behoort tot de allermooiste ooit gemaakt. De mooie licht schuurpapieren stem van Nicks maakt het vervolgens af.

217 Massive Attack - Unfinished Sympathy [1991] (klik)

Een hit ten tijden van het begin van de eerste golfoorlog. Hierdoor bediende de band zich een tijdje van de naam Massive.

216 Mansun - Wide Open Space [1997] (klik)

Mansun had destijds een vliegende start in de britpopwereld met deze geweldige single. Er volgden nog twee topalbums, waarna het helaas hééél snel bergafwaarts ging met de band.

215 Led Zeppelin - Babe I'm Gonna Leave You [1969] (klik)
214 Belle & Sebastian - Slow Graffiti [1998] (klik)

Dit ingetogen en Bacharach- c.q. Tindersticksachtige nummer van Belle & Sebastian heb ik altijd hun allerbeste gevonden.

213 Stereolab - French Disco [1994] (klik)

Naast lang uitgesponnen nummers met drones en krautrockinvloeden was Stereolab ook goed in het maken van korte, snelle en compacte songs zoals deze.

212 Oasis - Wonderwall [1995] (klik)

1995 was het jaar van de battle tussen Oasis en Blur. Blur won met Country House de strijd van Roll With It van Oasis, maar die band sloeg met de volgende single Blur genadeloos om de oren, om uiteindelijk (mede dankzij de kwaliteit van hun tweede album) als morele winnaar uit de strijd te komen.

211 Tears for Fears - Change [1983] (klik)

titan (crew)
210 Spinvis - Smalfilm [2002] (klik)

Het eerste levensteken dat we destijds van Spinvis vernamen. Wat vonden we het allemaal apart, origineel, grappig en bovenal goed gedaan.

209 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water [1970] (klik)
208 Mercury Rev - The Dark is Rising [2001] (klik)

Ik heb het altijd raar gevonden dat Mercury Rev na het vertrek van zanger David Baker geen andere naam heeft gekozen, want met hun tweede zanger maken ze compleet andere muziek. Ik kan beide gezichten van de band waarderen.

207 The Cure - Lullaby [1989] (klik)
206 Yello - I Love You [1983] (klik)

Deze Zwitserse band grossiert in even knotsgekke als exotisch electro. I Love You is een wat conventioneler nummer van ze en was nog een grote hit in ons land.

205 Tindersticks - Marbles [1993] (klik)
204 Editors - Munich [2005] (klik)

Natuurlijk hebben we het allemaal al een keer gehoord, maar deze band is zo gedreven, fris en goed dat ze dat vergeven is.

203 Talk Talk - Such a Shame [1984] (klik)
202 Ride - Leave Them All Behind [1992] (klik)

Eén van de ultieme shoegazenummers. In de tijd dat dit uitkwam had ik het idee dat ik de enige was die Ride goed vond, maar op deze site heeft de band tot mijn vreugde een grote aanhang.

201 Godley & Creme - An Englishman In New York [1980] (klik)

Het duo Godley & Creme wil zich nog wel eens verliezen in oeverloze experimenteerdrift. Dit is echter een voltreffer die ze nooit meer geëvenaard hebben.

Yello! Leuk!

titan (crew)
200 Radiohead - Karma Police [1997] (klik)
199 The Beach Boys - Surf's Up [1971] (klik)

Een nummer dat nog over was uit de Smilesessies en pas in 1971 op plaat verscheen. Het is met zijn prachtige koortjes nog altijd één van de allermooiste nummers van de Beach Boys.

198 My Bloody Valentine - Soon [1991] (klik)

Shoegaze met een dancetwist, zo zou je dit nummer het best kunnen omschrijven. Het bleek de voorbode voor het monumentale album Loveless, alwaar het de afsluitende track van is.

197 Cranes - Adrift [1993] (klik)

Vergeet het heliumstemmetje van Alison Shaw en geniet van die heerlijke geluidsexplosies die dit nummer zo geweldig maken.

196 Belong - October Language [2006] (klik)

Processing wordt deze electronische shoegaze ook wel genoemd en ik ben er dol op. Samen met Tim Hecker is Belong m.i. de interessantste representant van dit genre.

195 Lush - Desire Lines [1994] (klik)
194 Kraftwerk - Autobahn [1974] (klik)

Dit is één van mijn allereerste muzikale ontdekkingen. Hij stond (en staat) bij mijn ouders in de kast en als jong jochie had ik het gelijknamige album al regelmatig gehoord.

193 Les Rita Mitsouko - Marcia Baila [1984] (klik)

In België en Frankrijk was dit destijds een grote zomerhit, maar aan ons land is het nummer helemaal voorbij gegaan. Ze werden ook wel de Franse Sparks genoemd en daar is wel iets voor te zeggen.

192 Teenage Fanclub - Ain't That Enough [1997] (klik)

In het begin werd Teenage Fanclub nog wel eens afgeschilderd als Big Star-kloon, maar in de loop der tijd heeft de band een eigen tijdloze stijl ontwikkeld, die nog altijd niet verveeld.

191 David Bowie - Life On Mars [1971] (klik)

titan schreef:

192 Teenage Fanclub - Ain't That Enough [1997]

Mooie keuze! hoogste TFC-notering in de lijst?

titan (crew)
Klopt, het is hun derde en laatste notering in de lijst.

titan schreef:
193 Les Rita Mitsouko - Marcia Baila [1984] (klik)

In België en Frankrijk was dit destijds een grote zomerhit, maar aan ons land is het nummer helemaal voorbij gegaan. Ze werden ook wel de Franse Sparks genoemd en daar is wel iets voor te zeggen.

Erg leuke ontdekking, had hier nog nooit van gehoord

titan (crew)
190 The Divine Comedy - The Certainty of Chance [1998] (klik)
189 Gavin Friday - I Want To Live [1992] (klik)

Als solozanger heeft Gavin Friday nou niet echt een glansrijke carrière, maar met dit nummer scoorde hij (met dank aan Veronica die er een alarmschijf van maakte) zowaar wel een hit in ons land.

188 Sigur Ros - Festival [2008] (klik)

Sigur Ros is misschien wel mijn meest favoriete band van de afgelopen 10 jaar. Hoewel elk nieuw album onderhand vertrouwd klinkt blijft het fascinerend om te horen hoe ze weer een nieuwe climax weten op te bouwen, zoals op dit fraaie nummer.

187 Campag Velocet - Ain't No Funki Tangerine [2004] (klik)

In 1999 zag ik deze band optreden tijdens een voorloper van Motel Mozaïque. Zanger Pete Voss droeg een wielerhelm en meer kan ik me er niet meer van herinneren. Ik was de band alweer helemaal vergeten, totdat ze 5 jaar later ineens met een nieuw album op de proppen kwamen. Prijsnummer hiervan is dit van een hypnotiserende beat voorziene nummer.

186 Mazzy Star - Fade Into You [1993] (klik)

Ik ken geen enkele zangeres die zo zwoel en verleiderlijk kan zingen als Hope Sandoval. Ik heb hier wel eens geroepen dat ik van haar haast spontaan hetero zou worden.

185 Cocteau Twins - The Spangle Maker [1985] (klik)

Uit de tijd dat de Cocteau Twins meer EP's dan albums uitbrachten. Ze waren nogal wisselvallig van kwaliteit, maar altijd stonden er wel enkele prachtige nummers op, zoals deze.

184 Muse - Bliss [2001] (klik)
183 The Flaming Lips - Fight Test [2002] (klik)

Cat Stevens dreigde met een recjhtzaak toen hij dit nummer hoorde, vanwege de gelijkenis met zijn hit Father and Son. Zo ver kwam het niet. The Flaming Lips gaf het plagiaat toe en schikte met de zanger.

182 Donovan - Atlantis [1968] (klik)

Ik heb altijd gevonden dat dit nummer heel erg op Hey Jude van The Beatles lijkt (vooral qua opbouw). Aangezien de nummers ongeveer tegelijkertijd uitkwamen houden we het maar op toeval.

181 Portishead - All Mine [1997] (klik)

Voorganger Dummy werd uitgebreid bewierookt, maar persoonlijk vind ik het tweede album van Portishead nog een stuk beter. Dit was destijds de eerste single daarvan.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:57 uur

geplaatst: vandaag om 15:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.