MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2009

zoeken in:
tuktak schreef:
nou laten we idd allemaal kritiekloos zijn en alleen meelullen met de massa. daar wordt de wereld een stuk beter van.

We praten over lijstjes

Ga de discussie aan bij albums, verdedig je favorieten en weet ik het wat meer. Maar gezaag over lijstjes is zo ongelooflijk zinloos omdat we het hebben over optelsommetjes.
Okay, het zeuren over de slechte lijst zal leuk zijn voor velen............ nou vooruit dan maar.....

tuktak
wat een drogreden, op basis van zulke argumenten kan je de lijstjes natuurlijk ook gewoon weglaten.

tuktak schreef:
wat een drogreden, op basis van zulke argumenten kan je de lijstjes natuurlijk ook gewoon weglaten.

Volgens mij gaf ik al aan waarom ik juist individuele lijstjes waardeer.

En ach, dan is de uiteindelijke uitkomst van alle lijstjes hooguit interessant om te zien wat de grote gemene deler er nu van vindt.
Ik vind het opvallend om te zien dat users met een bijzonder eigen smaak dan het hardst gaan roepen: hadden die anders verwacht dan? Ben je er juist niet 'trots' op een afwijkende smaak te hebben?
Of is het stiekem gewoon erg leuk lekker af te geven op zo'n lijst omdat het weergeeft wat 'de massa' leuk vindt?

Dat laatste sowieso

Ja inderdaad, dat is wel een inkopper zeg. Zo vind ik het heerlijk om te zeiken op alle toplijsten. En dan kunnen de verdedigers van de lijsten daar weer om gaan zeuren en zo belanden we midden in een vicieuze cirkel.

En daarnaast blijf ik ook trots dat mijn smaak wat afwijkt.

tuktak
noujah dat soort vragen kan ik niet beantwoorden, vind het trouwens ook niet opvallend, maar eerder normaal dat liefhebbers van een bepaalde stijl kritiek hebben op de inhoud van de algemene lijsten.

maar mijn nuances hadden te maken met de softheid van de top 2 en een nummer 1 die naar mijn idee niet op 1 had gestaan als deze in januari was uitgebracht. een echte klapper als de arctic monkeys bv had als nummer 1 logischer gestaan naar mijn idee. en dat vind ik persoonlijk overigens juist wél interessant, het hoe en waarom van zulke keuzes van de massa.

tuktak schreef:
maar mijn nuances hadden te maken met de softheid van de top 2 en een nummer 1 die naar mijn idee niet op 1 had gestaan als deze in januari was uitgebracht. een echte klapper als de arctic monkeys bv had als nummer 1 logischer gestaan naar mijn idee. en dat vind ik persoonlijk overigens juist wél interessant, het hoe en waarom van zulke keuzes van de massa.

Dat ben ik helemaal met je eens en daarover een 'discussie' voeren is inderdaad een stuk boeiender. Maar blijkbaar voelde jij je aangesproken door de opmerking van titan en mijn bijval daarvan (die meer algemeen en tegen niemand in het bijzonder was gericht)

edit: ik denk sowieso dat nieuwere albums altijd beter scoren dan albums die bijvoorbeeld in januari zijn uitgekomen.

Ja, als we dit in maart hadden gedaan had De Staat ofzo ook wel in de top 10 gestaan.

Soms ben ik wel teleurgesteld als ik mijn eigen favorieten niet terug vind in de lijst, maar dit jaar valt dat eigenlijk wel mee. Al blijf ik het succes van The xx verrassend vinden: toen ik dat plaatje toevoegde vond ik het al geweldig, maar als het bij 25 stemmen was gebleven had me dat ook niet verbaasd (een jaar eerder met Studio was dat wel zo en dat vond ik nog een stuk bijzonderder). En nu staat het op 2 in de jaarlijst.

De grootst gemene deler valt weer niet mee...maar....je raakt er aan gewend

gelukkig weet ik beter, voor mezelf dan natuurlijk

Bij Bon Iver - For Emma, Forever Ago (2007):

whauw hij staat op 18 in de lijst van de jaren '00!
Nooit geloofd, ik dacht dat hij er gewoon niet zou in komen.
En nr 184 in de top 250
wist ik ook niet.
Mijn dag is gemaakt !

Toch jammer, dat Live at Madison Square Garden van Eric Clapton en Steve Winwood de eindlijst van 2009 niet heeft gehaald.

Met een gemiddelde van 4,16 alléén kom je er blijkbaar niet, je hebt ook een groot aantal geïnteresseerden nodig, mensen die de cd kopen of downloaden en dus ook uiteindelijk in de eindlijst willen zetten.

Waarschijnlijk is het duo niet alternatief genoeg (meer). De eindlijst kent sowieso nog maar weinig ruimte voor oudere rockers. Maar ja, zegt dat iets over de kwaliteit van het gebodene of zegt het iets over de gemiddelde (lage) leeftijd van de mume-schrijvers?

Ben benieuwd naar 2010!

Sietse
aERodynamIC schreef:

Ik vind het opvallend om te zien dat users met een bijzonder eigen smaak dan het hardst gaan roepen: hadden die anders verwacht dan? Ben je er juist niet 'trots' op een afwijkende smaak te hebben?

Ik vind het juist heel erg jammer dat niet meer mensen mijn smaak delen (of nog erger: de muziek niet eens een kans geven).

1. The Antlers - Hospice (2009) -->30
2. Elbow and the BBC Concert Orchestra - The Seldom Seen Kid Live at Abbey Road (2009) --> 17
3. Patrick Watson - Wooden Arms (2009) -->18
4. The Maccabees - Wall of Arms (2009) --> 71
5. Built to Spill - There Is No Enemy (2009) --> 79
6. Dinosaur Jr. - Farm (2009) --> 42
7. Soap&Skin - Lovetune for Vacuum (2009) --> 68
8. Editors - In This Light and on This Evening (2009) --> 6
9. Sam Baker - Cotton (2009) --> -
10. Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle (2009) --> 16

9 van mijn toptien staan in de lijst.

Mb.
Mwah, ik snap dat zo'n lijst een algemenere richting aanhoudt, maar als Kyteman als beste Hip-Hop plaat van 2009 wordt gezien op plaats 55. ga ik me bijna schamen als liefhebber van het genre.

Het toont misschien ook wel een beetje de desinteresse van de hiphoppers op MuMe aan, volgens mij vullen er gewoon te weinig hiphopusers zo'n lijstje in.

Mb.
Daar zit zeker een kern van waarheid in, zo heb ik het lijstje bewust niet ingevuld. Nu heb ik 2009 wat Hip-Hop betreft wel erg slecht bijgehouden, maar toch..

Persoonlijk denk ik dat qua smaak van de al schare collectie van hiphoppers teveel verdeeld is om sowieso tot een paar algemeen gewaardeerde platen te komen.

Bij Mumford & Sons - Sigh No More (2009):

Terecht nummer 1 van dit jaar! Wat een geniaal plaatje is dit toch. Wil ze heel erg graag een keer live zien.

Waarschijnlijk was 2009 een erg mager jaar wat nieuwe cd's betrof, want hoe is het anders te verklaren dat zo'n saai plaatje zulke hoge ogen gooit?

Social_Mask
aERodynamIC schreef:
3. Dez Mona – Hilfe Kommt (-)

Ik dacht dat ik de enige was. Een pluspunt voor aERo.

Van mijn top10 van '09 kwam er niks in de uiteindelijke lijst voor. Maar dat had ik wel verwacht.

1. Timber Timbre - Timber Timbre
2. Bruce Peninsula - A Mountain Is a Mouth
3. Dez Mona - Hilfe Kommt
4. Morphine - At Your Service
5. Felt - Felt 3: A Tribute to Rosie Perez
6. Alela Diane featuring Alina Hardin - Alela & Alina
7. Alela Diane - To Be Still
8. CYNE - Water for Mars
9. Mr. Lif - I Heard It Today
10. Brother Ali - Us

Ik dacht ook dan Social de enige was.

Mooi dat Felt 3 er bij jou ook in staat.

Wat dacht je van (een verschil in) smaak?

Social_Mask schreef:
Ik dacht dat ik de enige was. Een pluspunt voor aERo.

Een allebei op een derde plaats

Social_Mask
Rhythm & Poetry schreef:
Ik dacht ook dan Social de enige was.

Mooi dat Felt 3 er bij jou ook in staat.

Volgens mij zit jij mij nu te stalken, haha.

Jullie hebben elkaar nog gevonden!

Ik heb een Edgar Allan Poe cd van Eric Woolfson in mijn lijst van 2009 gezet. Daar zijn tot nu toe slechts 2 stemmen op uitgebracht, ondanks geweldige kwaliteiten!

Alleen Dynamo d weet op musicmeter precies waar het bij deze cd over gaat. Behalve positief posten, heb ik geen idee hoe ooit nog de interesse van de (voormalige) oude Alan Parsons project liefhebbers kan worden gewekt.

Vroeger waren er toch veel kopers van. Waar zijn die gebleven?

Social_Mask schreef:
(quote)

Volgens mij zit jij mij nu te stalken, haha.

Als je het eng vindt worden moet je het zeggen hoor.

Stijn_Slayer
blonde redhead schreef:
Wat een kutlijst heeft het opgeleverd dit jaar.

Ik vind het ook een ontiegelijke flutlijst, maar ach wat maakt het uit? Bij de users die ik wat volg heb ik de individuele lijstjes al bekeken, dat vind ik leuker aan die lijsten dan de uiteindelijke lijst.

Von Helsing schreef:
Waarschijnlijk was 2009 een erg mager jaar wat nieuwe cd's betrof, want hoe is het anders te verklaren dat zo'n saai plaatje zulke hoge ogen gooit?

Iemand die voornamelijk metal in zijn top-10 heeft staan, zal inderdaad lastig opgewonden kunnen raken van een folk/pop-plaatje als deze. Maar dat wist je van tevoren toch?

Ik zie anders ook The Beatles en The Kinks in z'n top 10 staan.

Arrie schreef:
Ik zie anders ook The Beatles en The Kinks in z'n top 10 staan.

Je hebt het woordje "voornamelijk" gemist in mijn zin?

Mctijn schreef:
(quote)

Je hebt het woordje "voornamelijk" gemist in mijn zin?

Nee, maar als hij vooral van metal houdt, maar pop ook goed kan waarderen (getuige die twee albums in z'n top 10), vind ik het onzin om te zeggen dat het niet zijn smaak is. Ik heb ook maar één hip-hopalbum in m'n top 10, maar ik hou echt wel van hip-hop.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:24 uur

geplaatst: vandaag om 04:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.