Muziek / Toplijsten en favorieten / Albums die voor jou een top 250-notering verdienen, maar er niet instaan
zoeken in:
0
Guardian of Isis
geplaatst: 7 februari 2009, 17:32 uur
In dit topic kun je dus enkele albums vernoemen waarvan jij het haast vreemd vindt dat ze niet in de toplijsten zijn geraakt. Probeer hier dan ook niet het eerste het beste te vernoemen, maar echt om een beetje uitgebreid je albumkezue te bespreken en je motivatie waarom je vindt dat deze in de toplijst had moeten staan.
Ik besloot zelf om dit topic te maken naar aanleiding van het album In the Court of the Crimson King, een album met zo'n 300+ stemmen en een rating van 4,11 maar toch is deze er niet in geslaagd een plekje in de top 250 te veroveren. Ik vind dat ze deze wel verdient, omdat ze enorm invloedrijk is geweest voor de prog rock, vooral dan het nummer 21st Century Schizoid Man, en er staan mijns inziens niets dan goeie nummers op. Het zijn er dan ook maar 5, maarkom. De titeltrack is ook een (cult)klassieker, Epitaph is een geweldig emotioneel, post-apocalyptisch gedicht in liedvorm gegoten en I Talk to the Wind geeft perfect de steriliteit weer van een patiënt in de psychiatrie -- mijn interpretatie van de betekenis ervan. Moonchild is voor sommigen misschien iets minder, maar ik vind het nog steeds knap gemaakt.
De instrumentatie en experimentatie waren toch vrij revolutionair voor die tijd (1969), geloof ik, en het heeft een impact gehad op de stijl van honderden groepen, dus vind ik dat deze gerust in de top 250 had mogen staan.
Ik besloot zelf om dit topic te maken naar aanleiding van het album In the Court of the Crimson King, een album met zo'n 300+ stemmen en een rating van 4,11 maar toch is deze er niet in geslaagd een plekje in de top 250 te veroveren. Ik vind dat ze deze wel verdient, omdat ze enorm invloedrijk is geweest voor de prog rock, vooral dan het nummer 21st Century Schizoid Man, en er staan mijns inziens niets dan goeie nummers op. Het zijn er dan ook maar 5, maarkom. De titeltrack is ook een (cult)klassieker, Epitaph is een geweldig emotioneel, post-apocalyptisch gedicht in liedvorm gegoten en I Talk to the Wind geeft perfect de steriliteit weer van een patiënt in de psychiatrie -- mijn interpretatie van de betekenis ervan. Moonchild is voor sommigen misschien iets minder, maar ik vind het nog steeds knap gemaakt.
De instrumentatie en experimentatie waren toch vrij revolutionair voor die tijd (1969), geloof ik, en het heeft een impact gehad op de stijl van honderden groepen, dus vind ik dat deze gerust in de top 250 had mogen staan.
0
geplaatst: 7 februari 2009, 17:52 uur
Ik vind het vreemd dat Purple Rain van Prince, en Transformer van Lou Reed er niet instaan. Goeie albums, veel beter dan de albums van hun(Sign O The Times en Berlin) die er wel in staan, lijkt mij. Beide albums(en artisten) waren en zijn trouwens erg invloedrijk
0
geplaatst: 7 februari 2009, 18:05 uur
Het debuut van Roxy Music hoort zeker in de top-250 thuis. Baanbrekend en één van de belangrijkste albums in de jaren '70.
0
geplaatst: 7 februari 2009, 21:37 uur
Gridlock, Autechre en een Aphex Twin hadden er ook wel in gemogen, maarja, mensen zijn niet al te dol op electronische muziek hier 

0
stuart
geplaatst: 8 februari 2009, 07:45 uur
Dat zijn er nog al wat, maar om het bij één 'stroming' te houden': In Rock (Deep Purple), Paranoid (Black Sabbath), Rising (Rainbow), Van Halen (Van Halen) of Let There Be Rock (AC/DC). Ook deze albums ( 'hardrock' ) maken hier eigenlijk geen kans, hoewel In Rock wel eens wat onderin heeft gestaan.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 februari 2009, 09:36 uur
Tja, van Deep Purple staat dan weer een liveplaat vrij hoog in de top250. Dát vind ik pas raar...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 februari 2009, 11:46 uur
Overigens zie ik dat ik maar liefst 4 top250-albums in mijn top10 heb staan. Bof ik even... of... heb ik even een generieke smaak.
Wel vind ik het opmerkelijk dat er niks van Mike Oldfield in de lijst staat.
0
stuart
geplaatst: 8 februari 2009, 12:15 uur
Casartelli schreef:
Ik had op zijn minst Tubular Bells wel verwacht, maar misschien is dat hier te 'apart'.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 februari 2009, 13:19 uur
Ik tel 99 punten, dus nog niet eens de helft van het benodigde aantal. Vrij weinig voor een plaat met >300 stemmen en een gemiddelde van bijna 3,8.
Overigens heeft hij wel ooit in mijn toptien gestaan, maar ook daar is hij gesneuveld...
Overigens heeft hij wel ooit in mijn toptien gestaan, maar ook daar is hij gesneuveld...
0
Lukk0
geplaatst: 8 februari 2009, 13:28 uur
In mijn top 10 alleen al kan ik drie albums vinden met ongeveer 200 stemmen en een gemiddelde van ruim 4* die niet in de top 250 staan en ik vind dat vanzelfsprekend jammer. Ik bedoel The Velvet Underground, Explosions in the Sky en Elliot Smith.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 8 februari 2009, 16:31 uur
Zoals al eerder genoemd: Transformer, Tubular Bells, Purple Rain, In Rock en Paranoid, en verder het debuut van Crosby, Stills & Nash
Ook vind ik dat er op zijn minst één album van Zappa in de top 250 hoort, maar dat is waarschijnlijk niet toegankelijk genoeg voor velen hier..
Ook vind ik dat er op zijn minst één album van Zappa in de top 250 hoort, maar dat is waarschijnlijk niet toegankelijk genoeg voor velen hier..
0
geplaatst: 8 februari 2009, 16:47 uur
Er hoort zeker een album van Frank Zappa in de top 250 thuis en wat betreft elektronische muziek Kraftwerk wegens hun enorme invloed.
0
geplaatst: 8 februari 2009, 21:16 uur
James Holden zou er ook in moeten, gezien de gemiddeldes die hij heeft op deze site. De invloed van Kraftwerk wordt wel een beetje overdreven vind ik.
0
Antonio
geplaatst: 8 februari 2009, 22:56 uur
herman schreef:
De invloed van Kraftwerk wordt wel een beetje overdreven vind ik.
De invloed van Kraftwerk wordt wel een beetje overdreven vind ik.
Zonder Kraftwerk hadden we geen moderne dancemuziek gehad...naar het schijnt.
Of althans, dan in wellicht een compleet andere vorm.
Voor de rest herhaal ik het nog maar eens dat ik persoonlijk geen enkele lijst serieus kan nemen zolang er niet tenminste 1 plaat van Frank Zappa instaat

0
geplaatst: 9 februari 2009, 00:14 uur
Antonio schreef:
Dat bedoel ik dus. Natuurlijk heeft Kraftwerk veel invloed gehad, maar dit soort statements slaan nergens op.
Ga de eerste paar nummers hiervan maar 's luisteren: Giorgio - From Here to Eternity (1976)
En vergeet ook bands als Neu! en Can niet die al nummers met een dancestructuur maakten toen Kraftwerk nog in een meer andere hoek zat.
Overigens vind ik dat Kraftwerk nog steeds wel in de top 250 staat. Zappa ken ik verder niet, dus daar kan ik niet over oordelen.
0
geplaatst: 9 februari 2009, 11:25 uur
Een album komt natuurlijk alleen in de top 250 als een aanzienlijke groep mensen het absolute top vindt. Dat wil zeggen: als het voor díe mensen behoort tot de tien allerbeste albums die ze kennen. Voor In the Court of the Crimson King geldt voor mij bijvoorbeeld dat ik het een erg goede plaat vind, maar dat ik het o.a. door Moonchild geen 5 sterren ga geven, en dat het dus ook mijn top 10 niet inkomt. En ik denk dat meer mensen zo denken: het is ongetwijfeld een erg invloedrijke plaat geweest met enkele zeer goede nummers, maar geen absolute top. Het aantal 5* is ongeveer even hoog als het aantal 3,5*, helemaal niemand heeft het album op de eerste plaats staan en bij slechts één iemand staat hij op twee... dan wordt een top 250-klassering wel erg moeilijk. En als mensen potientiele kandidaten gaan voordragen die ze zelf ook niet eens in hun top 10 hebben, wordt het natuurlijk alsmaar logischer dat deze albums dus ook niet in de top 250 te vinden zijn.
0
titan (crew)
geplaatst: 9 februari 2009, 11:28 uur
herman schreef:
Dat bedoel ik dus. Natuurlijk heeft Kraftwerk veel invloed gehad, maar dit soort statements slaan nergens op.
(quote)
Maar ze waren wel een belangrijke pionier. Ook zonder The Beatles had de pop- en rockmuziek in de jaren '60 zich wel ontwikkeld, maar zij hebben daar nou eenmaal een bovenmatig grote bijdrage aan geleverd.
0
stuart
geplaatst: 9 februari 2009, 11:33 uur
freitzen schreef:
..en als mensen potientiele kandidaten gaan voordragen die ze zelf ook niet eens in hun top 10 hebben, wordt het natuurlijk alsmaar logischer dat deze albums dus ook niet in de top 250 te vinden zijn.
..en als mensen potientiele kandidaten gaan voordragen die ze zelf ook niet eens in hun top 10 hebben, wordt het natuurlijk alsmaar logischer dat deze albums dus ook niet in de top 250 te vinden zijn.
Daar heb je op zich gelijk in; aan de ander kant kun je er maar 10 kiezen en in mijn geval heb ik dat gedeeltelijk op basis van de Toplijst gedaan en voor die albums die ik er niet in heb zie ik geen kans of hebben tot dusver veel te weinig punten om aanspraak te maken op een notering in de Toplijst.
0
geplaatst: 9 februari 2009, 11:50 uur
Antonio schreef:
Voor de rest herhaal ik het nog maar eens dat ik persoonlijk geen enkele lijst serieus kan nemen zolang er niet tenminste 1 plaat van Frank Zappa instaat

Je hebt zelf ook geen Zappa in je top 10.

Wel eens met Freitzen trouwens (al heb ik King Crimson zelf wel in mijn top 10). Er zijn zat albums die iedereen wel een flinke status toedicht, maar voor relatief weinig mensen een echte persoonlijke favoriet zijn. KC is blijkbaar zo'n plaat.
0
geplaatst: 10 februari 2009, 00:05 uur
Bettye Lavette - I've Got My Own Hell to Raise
Zo Rauw, Zo Puur, Zo Mooi, Zo veel Pijn, Zo veel Levenservaring en oh Zo Ontzettend Goed.....!!!!! en zo ontzettend onbekend...... (bij het grote publiek dan)
Zo Rauw, Zo Puur, Zo Mooi, Zo veel Pijn, Zo veel Levenservaring en oh Zo Ontzettend Goed.....!!!!! en zo ontzettend onbekend...... (bij het grote publiek dan)
0
Antonio
geplaatst: 10 februari 2009, 02:19 uur
herman schreef:
Wel eens met Freitzen trouwens (al heb ik King Crimson zelf wel in mijn top 10). Er zijn zat albums die iedereen wel een flinke status toedicht, maar voor relatief weinig mensen een echte persoonlijke favoriet zijn. KC is blijkbaar zo'n plaat.
(quote)

Ik mag er van uit gaan dat jij als moderator van een heus muziekforum genoeg kaas hebt gegeten van voldoende muzikale stijlen en geschiedenis, om te weten dat The Mothers Of Invention de band was van Frank Zappa.
En laat daar nu net een album van bij mij op numero uno staan...
Wellicht eens een Popencyclopedie openslaan en dan hebben we het er niet meer over

0
geplaatst: 10 februari 2009, 13:44 uur
Natuurlijk wist ik wel dat Zappa daarmee van doen had, maar het is dus eigenlijk een veredeld soloproject? Ik heb me altijd verre van zijn muziek gehouden... 

0
Antonio
geplaatst: 10 februari 2009, 22:06 uur
herman schreef:
Natuurlijk wist ik wel dat Zappa daarmee van doen had, maar het is dus eigenlijk een veredeld soloproject? Ik heb me altijd verre van zijn muziek gehouden...

Een soloproject is een ietwat groot woord en mij wat te negatief jegens de mensen die deel hebben uitgemaakt en karakter gaven aan de muziek van de vele formaties van The Mothers Of Invention.
Het is en zal altijd bekend blijven als zijnde Frank Zappa's band en ze speelden veelal zijn composities, maar het waren veelal zeer kleurrijke bandleden die vaak onuitwisbare indrukken hebben achtergelaten in de muziek en teksten van Zappa.
Zappa was zonder twijfel een geniale duizendpoot, maar zonder de benodigde muzikanten was hij er niet gekomen...
0
geplaatst: 11 februari 2009, 19:12 uur
Ryan Adams - Heartbreaker
Dinosaur Jr. - You're Living All Over Me
Beirut - Gulag Orkestar
Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
Dinosaur Jr. - You're Living All Over Me
Beirut - Gulag Orkestar
Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
0
geplaatst: 11 februari 2009, 23:48 uur
Belle & Sebastian - If You're Feeling Sinister, maar dat album hangt dan ook vaak ergens onder aan de lijst, om er dan weer uit te vallen.
0
geplaatst: 12 februari 2009, 00:01 uur
Eender wat uit mijn 4.5*-5* lijst zou al tof zijn. Of zelfs maar gewoon al iets wat een voldoende krijgt van mij.
0
geplaatst: 12 februari 2009, 00:13 uur
Tangerine Dream - Phaedra
Een standaardwerk uit de "jonge" electronische muziek.
Een standaardwerk uit de "jonge" electronische muziek.
0
geplaatst: 12 februari 2009, 00:51 uur
Onderhond schreef:
Eender wat uit mijn 4.5*-5* lijst zou al tof zijn. Of zelfs maar gewoon al iets wat een voldoende krijgt van mij.
Air - Moon Safari heeft wel bijna voldoende bij jou.

Voor de rest ligt het er gewoon aan dat de muziek die je luistert niet bekend genoeg is. Ik had wel verwacht dat er een Björk-album in de top 250 zou staan, maar ook dat niet.
0
geplaatst: 21 februari 2009, 20:20 uur
Blur - the great escape
Blur - Liesure
Smashing Pumpkins - Pisces Hupellepup ofzo
Gorillaz - Gorillaz
Radiohead - Pablo Honey
Blur - Liesure
Smashing Pumpkins - Pisces Hupellepup ofzo
Gorillaz - Gorillaz
Radiohead - Pablo Honey
* denotes required fields.