MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / R&P's top 500 Hiphop

zoeken in:
Ik heb al heel wat mooie toplijsten voorbij zien komen van mede users. Mij leek dit ook een leuk idee en dus heb ik een top 500, met louter hiphopnummers, in elkaar gezet. Elke dag probeer ik 10 nummers van deze top 500 te plaatsen en waar mogelijk is met een link erbij. Hopelijk slaat deze top 500 aan, ook bij de niet hiphopliefhebbers.

Ik vind zelf dat mijn top goed gevarieerd is, oldschool en newschool, rauw en soulvol, Nederlandstalig en Engelstalig; dit is allemaal te vinden in mijn top. Toch kent het eerste gedeelte, de lager geklasseerde nummers, voornamelijk nieuwe nummers (de jaren 90 en oldschool nummers komen dus echt wel). Veel luisterplezier!

500. Diverse - Ain't Right

Even in het kort, waarom ik dit nummer zo goed vind: Ten eerste omdat de jazzvolle productie van Madlib het erg goed bij mij doet. Diverse is een van de vele mooie ontdekkingen van mij op musicmeter, erg goede raps vind ik zelf.

499. Blaxtar ft Sticks - Te Vermoorden

Ik ben geen grote fan van Blaxtar, maar dit nummer is verslavend! Heerlijk om hard mee te zingen met het refrein. Zet dit nummer graag op als ik zelf boos ben. Zelf vind ik Sticks ook erg sterk rappen op dit nummer.

498. Theory Hazit - Extra Credit

Theory is een van de beste Christelijke rappers die ik ken en als hij dan ook nog eens zo'n prachtige emotievolle productie met zich mee krijgt dan kan het niet misgaan. Kippenvel.

497. One.Be.Lo - enecS eht no kcaB

One.Be.Lo is een van de hedendaagse rappers die de oldschool in ere houdt. Legt zijn nadruk op zijn sterke teksten en heeft bovendien een erg fraaie flow. Deze soulvolle productie is helemaal geweldig, voeg daar wat scratches aan toe en je hebt een meesterwerk.

496. Vast Aire - Look Mom...No Hands

Vast Aire kun je kennen van het duo Cannibal Ox, zijn solo carriere is iets minder gelukkig. Toch kan hij het wel, dat bewijst hij op dit nummer. Een pakkend refrein, scherpe teksten en een productie waar genoeg op te horen is. Ja; ook solo kan deze man het.

495. Jean Grae ft Cannibal Ox - Swing Blades

Ik heb een zwak voor Jean Grae, ze is mijn favoriete female mc. Ze klinkt fel en hongerig; dit is een van de tracks waar ik verliefd op ben. Samen met de mannen van Cannibal Ox laat ze zien wat ze kan en dat op een van de fraaiste producties die ik ken.

494. Wordsworth - Gotta Pay

Wordsworth klinkt op heel veel tracks alsof hij er erg veel zin in heeft; dit vind ik zijn beste nummer. Hij klinkt zeer sterk, scherp en dropt met de nodige kracht zijn raps. Het refrien is catchy en hetzelfde kan ik over de productie zeggen.

493. DJ Babu ft MF DOOM & Sean P - The Unexpected

Wat een combinatie : MF DOOM en Sean P en dat op een DJ Babu (van Dilated Peoples) productie. Dat kan haast niet misgaan en dat gaat het ook niet; op een zeer geslaagde productie (een van de beste uit 2008) rappen de heren geweldig, ze wisselen elkaar perfect af en zijn ook nog eens erg grappig.

492. Ghettosocks - Read A Book

Elke keer als ik dit nummer hoor word ik wild van de productie: wat een kracht straalt die uit . Ghettosocks een MC uit Canada is meer dan vermakelijk; ik kan niet stil zitten op dit nummer en moet het refrein mee schreeuwen.

491. Everliven Sound - Rush to the front

Mijn beste ontdekking van vorig jaar, dit enthousiaste duo is geweldig! Op de frisse en knallende productie doen Cymarshall Law en Skit Slam het ijzersterk. Met heel wat energie blazen ze mij weg.

Kijk! Dit is ook erg interessant. Weer een mooie toplijst (ik volg die van titan en Lukas ook) die ik ga volgen.
En waarschijnlijk ontdek ik hieronder ook nog heel wat interessante en voor mij nieuwe hiphop.

490. Deepspace 5 - The Night We Called It a Day

Van het gelijknamige album uit 2002, is dit een van de sterkste nummers die ik op musicmeter heb ontdekt. De rappers wisselen elkaar sterk af en komen met geweldige teksten. De productie maakt het nummer helemaal af.

489. 50 Cent ft Nas & Nature - Too Hot

Hè bah 50 Cent . Toch kon hij wel degelijk erg goed rappen, dit nummer kwam uit voor zijn grote doorbraak en ik geniet er nog keer op keer van. Ik kan het helemaal mee rappen en ook de productie vind ik perfect.

488. Sabac ft Immortal Technique - Fight Until the End

Een nummer gericht tegen de overheid en Immortal Tecnique blinkt uit. Sabac kan goed mee en rapt fraai op een rustig pianodeuntje. Het reggae achtige refrein vind ik van toegevoegde waarde.

487. Opgezwolle - Verre Oosten

Van het tweede album Vloeistof én opnieuw bewees de formatie uit Zwolle toch echt bij de beste van Nederland te horen. De oosterse productie van Delic is een echte knaller en Rico & Sticks wisselen de woorden perfect uit.

486. Consequence ft Kanye West - The Good, The Bad, The Ugly

Een van mijn favoriete producties, het heeft alles wat ik mooi vind aan hiphop, het is erg warm en soulvol. Consequence en Kanye West op hun best en dan zijn ze een erg goed duo.

485. Kanye West - Jesus Walks

Wat een kracht straalt dit nummer uit en dat komt voor een groot deel door het koor dat verantwoordelijk is voor de geweldige achtergrondzang. Kanye West doet het zelf ook erg goed, jammer dat ik hem tegenwoordig niet meer zo hoor rappen.

484. StropStrikkers - Broodje Mario

Mobb Deep uit Nederland; je hoort deze vergelijking vaak vallen als het over de StropStrikkers uit Utrecht gaat. KlaasVaak kan een geweldige sfeer creëren met zijn duistere producties. Ook de raps zijn van een erg hoog niveau.

483. 0118-Vier - 1000 Bommen en Granaten

De tegenhanger van Zwolle komt uit de underground van Vlissingen want ook daar kunnen ze rappen. Dit is een van de meest krachtige nummers, mede door de sombere productie (de stemsample is geweldig). De rappers stralen woede uit en de heren werken het thema oorlog geweldig uit.

482. Mike Relm ft Del the Funky Homosapien – Everytime

Del op zijn best is een van mijn favoriete rappers, ook op dit nummer blinkt hij uit met zijn originele en grappige raps. De productie van Mike Relm past er prima bij; het zit wat tussen rock en electronic in.

481. C-Rayz Walz ft Slug, Samuel & Sum In 16 - In Your Soul

Nog een zeer recent nummer, maar ik heb het nu al omarmt. De productie is warm en ik ben er verzot op. De raps van onder meer C-Rayz Walz en Slug (wat een geweldige combinatie is) zijn fenomenaal.

Dit vind ik nou eens cool, ik ga dit ook binnenkort doen. Dope dat je er links en uitleg bij heb

480. Blue Scholars - Sagaba

MC Geologic en producer Sabzi waaien als een zeer frisse wind door de hedendaagse hiphop. Ze halen een constant hoog niveau en hebben enkele geweldige uitschieters naar boven. Sagaba is daar een van, de productie vind ik heerlijk en de fijne flow van Geologic zorgt ervoor dat ik dit nummer maar al te graag beluister.

479. Soundproviders ft Little Brother - Braggin' and Boasting

Wow, als alle muziek zo was dan zag de wereld er prachtig uit; laid-back ten top. Ik ken weinig platen die zo ontzettend soulvol zijn, de fijne raps zijn al geweldig maar die productie overstijgt zowat alles.

478. Cilvaringz - In the Name of Allah

Als je het als Nederlander helemaal tot de Wu-Tang familie hebt geschopt dan ben je het mannetje . Cilvaringz is meer dan het mannetje, het is de man . Dit is mijn favoriete nummer van Cilvaringz, mede door de geweldige en donkere productie kan het niet mis gaan. De gastbijdrages van andere Wu leden zijn zeer bijzonder.

477. The Perceptionists - Breathe In the Sun

Wederom een briljante productie die voor een geweldige rust zorgt en bovendien de ruimte voor de rappers creëert om met veel bezieling hun ijzersterke teksten te rappen. Ik ben meer dan blij dat ik dit nummer in mijn top 500 heb staan .

476. Eminem - Lose Yourself

Iedereen zal dit nummer wel kennen, ik ben er verzot op; al helemaal nadat ik de film 8 Mile zag. De sfeer is bijna niet te evenaren en Eminem lijkt alles te geven wat in hem zit; het levert een van zijn beste prestaties op. Daarnaast straalt de productie de nodige kracht uit, het piano riedeltje kan ik dromen.

475. Blacastan - The Life of a Tape

Oprechter dan dit zul je het niet snel krijgen. Blacastan, niet de beste rapper, geeft alles en komt tot zijn muzikale hoogtepunt. Ja en hij flowt dit keer wel lekker en stijgt lyricaal ver boven zijn niveau uit. De productie, met geweldige en herkenbare samples, helpt hem hierbij .

474. Zap Mama ft Talib Kweli & Common - Yelling Away

Wereldse muziek van Zap Mama ontmoet de top van de hiphop; het plaatje is perfect, de muziek ook. Talib Kweli steelt met de nodige emotie de show, Common laat nog een keer zien wat hij kan en Zap Mama heeft een prachtige stem en zingt als geen ander het refrein.

473. Akrobatik ft Chuck D. - Kindred

Akrobatik en Chuck D hebben het hart op de tong liggen en moeten op dit nummer hun woede en emotie kwijt. Het lukt ze, perfectie bereikt, kippenvel krijg ik van de track en een enkele keer schiet er een traan in mijn oog. Over oprechtheid gesproken; oprechter dan dit krijg je het niet snel.

472. Tha Dogg Pound - Dogg Pound Gangstaz

Hele andere koek is dit nummer, het ademt sfeer het nummer heeft een geweldige vibe. En Daz en Kurupt laten zien wat ze in huis hebben en niet minder te zijn dan Snoop en Dre in hun beste tijd. Een heerlijk chill nummer levert het op dat ik vaak door mijn kamer heb laten knallen.

471. Little Brother ft Big Daddy Kane & Butta Team - Welcome 2 Durham

Rappers hebben liefde voor hun thuishave, maar zelden is het zo mooi vertolkt als door deze heren. Met name Big Daddy Kane, de oude rot, zorgt ervoor dat dit nummer zo ontzettend gaaf is. Maar ook aan de productie klopt alles; de stemsample is formidabel.

Ik plaats vanavond weer 10 nummers, aangezien ik vandaag sowieso genoeg tijd heb (als ik moet werken is dat nog maar de vraag, alhoewel het waarschijnlijk ook wel gaat lukken ).

Dj2Jelle
Vet dit , ik heb er nu al 3 leuke ontdekkingen meegedaan. Go R&P!

470. Blueprint - 1988

Onder het altijd gezellige Rhymesayers uitgekomen en tsja daar hebben ze verstand van muziek. Blueprint is een geweldige MC, komt met scherpe en goede teksten, heeft een fijne flow om naar te luisteren en heeft dit keer het voorrecht dat op een goede productie te mogen doen.

469. Luniz - I Got 5 On It

Een van de eerste hiphopnummers die ik goed vond; en nog steeds is dit een erg lekker nummer om te draaien op bijvoorbeeld een feestje. Die productie is zo enorm catchy en de raps zijn gewoon erg fijn. De sfeer die het meedraagt en het refrein (lekker meezingen) maken dit nummer voor mij geweldig.

468. Tha Alkoholiks – Daaam!

Een geniale productie, het heeft zelfs wat beangstigends terwijl ik het toch ook een gezellig nummer vind. Die contradictie vind ik juist zo geweldig, het is bijzonder. De raps zijn naast de productie ook gewoon meer dan uitstekend.

467. Little Brother - The Listening

Ik ben wel een kleine fan van Little Brother, ze hebben mij al vele fraaie nummers gebracht en dit is ook zo'n nummer waar ik maar geen genoeg van kan krijgen. Simpelweg omdat de productie al erg aantrekkelijk is, maar toch zeker ook omdat de raps fantastisch zijn (met name Phonte ).

466. Pete Philly & Perquisite - Mystery Repeats

PP & P een duo waar ik helemaal weg van ben, producer Perquisite weet er eigenlijk altijd wel iets bijzonders van te maken. Dit keer weet hij de cello prima te bespelen. Pete Philly op zijn beurt is een ijzersterke rapper die vaak met goede teksten komt; daarnaast heeft hij een fraaie stem en flowt hij zeer netjes.

465. 50 Cent - Your Life's on the Line

Mijn favoriete 50 Cent nummer, ook deze kan ik helemaal meerappen. Hier klinkt 50 Cent nog hongerig, doet hij moeite voor zijn lyrics (en geld) en mag hij op de juiste producties rappen. Het refrein maakt dit nummer helemaal af.

464. Reef the Lost Cauze - Sound op Philadelphia

Philadelphia's finest, dat is Reef the Lost Cauze in een notendop. Ik ken hem als de rapper met een zeer fraaie stem en flow. Tekstueel spreekt hij mij enorm aan en ook op dit nummer waardeer ik hem enorm. Ook Reef weet hoe hij zijn liefde voor de thuishaven moet verwoorden.

463. Jaz-O & The Immobilarie - 718

DJ Premier achter de knoppen en dan kan het eigenlijk al niet meer misgaan. Hij is een van mijn favoriete producers en hij weet op deze track weer een perfecte sfeer te creëren. Jaz-O & The Immobilarie rappen uitstekend op de track en wisselen elkaar goed af.

462. Yo Yo - You Better Ask Somebody

Ook Yo Yo vind ik een zeer bijzondere female mc, soms is ze zelfs een klasse apart. Zo ook op dit nummer, haar beste zelfs. Yo Yo heeft veel energie en laat zien prima te passen in de mannenwereld die hiphop heet. De productie is lekker jazzy.

461. Saukrates ft Masta Ace & O.C.- Rollin'

Saukrates is een goed MC, maar een nog beter producer en dat laat hij hier voor de zoveelste keer zien. Deze Canadees kan er echt wat van én heeft dit keer het geluk samen te mogen werken met Masta Ace en O.C., twee van de beste rappers die ik ken.

Tof om Daaam! en Breathe in the Sun hier tussen te vinden. Ook van mij twee favorieten

460. Proof ft 50 Cent - Forgive Me

Ik hou altijd wel van een gevoelig nummer, dit nummer is dat en ik krijg er vaak kippenvel van. Dat had ik niet verwacht van een dergelijk nummer; aangezien Proof en 50 Cent toch zeker niet de beste rappers zijn. Forgive Me is echter een dikke chapeau waard.

459. Oh No ft Dudley Perkins & Georgia Muldrow - T. Biggums

Dit nummer is qua productie al meer dan geweldig, de stemsample en de hoge tonen maken dit toch een geweldige luisterervaring. Daarnaast vind ik Dudley Perkins het erg sterk doen op dit nummer, hij heeft een geweldige stem en kan zowel erg goed rappen als zingen.

458. P.O.S. – Goodbye

Het beste nummer uit 2009, tot nu toe. Toen ik het voor de eerste keer beluisterde voelde het al erg vertrouwd. De productie vind ik wederom erg sterk aan de track, P.O.S. heeft wat te melden en brengt dit met zijn prachtige flow ook erg overtuigend.

457. Jedi Mind Tricks - The Winds of War

Een ouder nummer van JMT maar wel een van de betere, een zeer unieke sound, mede mogelijk gemaakt door een geweldige productie die zeer apart klinkt. Vinnie Paz klinkt hier nog niet zo zwaar als nu en toch klinkt hij hier al geweldig.

456. The Coup - Fat Cats And Bigga Fish

Get Down, get down, get down . Wat klinkt dit nummer toch geweldig, de productie past precies mij, lekker jazzy en bovendien zorgen de raps ervoor dat dit een fantastisch nummer is.

455. J-Live en R.A. the Rugged Man - Give It Up

J-Live en R.A. een wat vreemde combinatie zo op het eerste oog maar het werkt prima. R.A. is op deze track toch weer erg grappig en blijkt over grote longen te beschikken. J-Live maakt het nummer af met zijn geweldige flow + raps. De productie is uitermate catchy.

454. Kenn Starr (ft Talib Kweli & Asheru) – If

Ook hier moet ik het toch weer over de productie hebben, deze doet eigenlijk iets met mij wat moeilijk met een pen te beschrijven is. Ik weet niet wat het is, maar op een of andere manier krijg ik het soms emotioneel moeilijk als ik deze productie hoor. Hoe dan ook ik krijg er kippenvel van en ik vind het prachtig. Kenn Starr, Talib Kweli en Asheru zijn uitstekende MC's en dat laten ze op het prachtige If horen.

453. Hasan Salaam - Prayer of a Sinner

Het ene moment vind ik Salaam geweldig en het andere moment kan ik er vrij weinig mee. Maar op dit nummer vind ik hem geniaal. Prachtige raps met zijn goede flow en dat op een zeer authentieke productie.

452. Black Sheep - The Choice Is Yours

Dit nummer roept bij mij een geweldige oldskool sfeer op, zonder dat ik de periode bewiust mee heb gegaan verlang ik mede door dit nummer terug naar die tijd. De productie met alle stemmen erin vind ik natuurlijk ook ontzettend gaaf.

451. Marco Polo ft Masta Ace - Nostalgia

Ouderwetse hiphop, toch is dit nummer nog recent. Het is wederom de productie die ik zo enorm kan waarderen, het roept een geweldig gevoel op. Masta Ace mag op het nummer rappen en doet dit zoals het maar een man kan: Masta Ace.

450. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Sally Got a One Track Mind

Begin jaren '90, het einde van de oldskool periode. Als ik toen al bewust zou zijn geweest van de muziek dan had ik een zeer mooie periode meegemaakt (niet dat ik het nu zo k.u.t. heb). Diamond D heeft gewoon een erg fraaie stem en flowt goed, de productie is prachtig, lekker warm en vol van geluid.

449. 0118-Vier – Autobiografisch

Mijn favoriete nummer uit vlissingen. Wederom een zeer fraaie productie, blijft de gehele track erg spannend. Tekstueel vind ik de mannen van 0118-Vier top, daarnaast flowen ze goed en wisselen ze elkaar op een fijne manier af.

448. Redman - Time 4 Sum Aksion

Redman is zeker niet mijn favoriete MC, integendeel vaak kan ik hem helemaal niet zo goed waarderen. Maar dit nummer vind ik toch wel erg lekker. Redman doet het geweldig en dropt de nodige energie. De productie zorgt voor een aangename oldskoolsfeer.

447. All Natural - 50 Years

Damn wat een relaxte beat zeg. Precies wat ik zo mooi vind aan dit genre. Van de pianoklanken kan ik maar geen genoeg krijgen. Lyricaal is het een erg leuk nummer, de raps zijn erg fris en zo worden ze ook gebracht.

446. Lord Finesse ft Marquee, Diamond D & A.G. - Speak Ya Peace

Legendarische rappers (en rapster) op een track: een niet te vergeten ervaring. Lord Finesse is natuurlijk mijn favoriet van het viertal en staat wat mij betreft te boek als een van de beste rappers ooit. De productie spreekt me wederom aan, het klinkt me als muziek in de oren .

445. Busta Rhymes ft Rampage The Last Boy - Abandon Ship

Ook de gekke Busta Rhymes staat in mijn top 500, jammer dat hij dit niveau niet meer weet te halen. Zijn stijl is hier echt uniek, ik hou wel van een rapper die insane is. De afwisseling met Rampage is zeer goed en ze passen perfect op de goede productie.

444. Paris - Bush Killa

Paris, begin jaren 90 is toch ook een van mijn favoriete rappers. Tekstueel weet hij mij bijna altijd te prikkelen en zo ook op deze track. De productie is geweldig, heerlijke westcoastfeeling. Die omhoog gepitchte geluidjes doen het meer dan geweldig.

443. The High & Mighty ft Mos Def en Mad Skillz - B-Boy Document '99

Jawel een zalige productie, ik kan er prima mee uit de voeten, sterker nog ik ga ook op dit moment (ik beluister nu dit nummer) weer volledig uit mijn bol . Mos Def is een geweldige rapper en hij rapt geweldig. Maar ook Mad Skillz en Mr. Eon kunnen zeer goed mee.

442. Cormega - Fallen Soldiers

Cormega is ook een rapper die als hij zeer goed zijn best doet en op een fraaie productie mag rappen meer dan uitstekend is. Op deze track rapt hij fenomenaal. En ja dan is Cormega een van de beste rappers die ik ken. De productie is prachtig en zorgt voor een zeer spannende (wat beangsigende) sfeer.

441. Delinquent Habits - Here Come the Horns

Een zeer fraaie en eigen sound heeft dit nummer. De spaanse invloeden zijn sterk aanwezig en dit maakt het tot een zeer prettige luisterervaring. De raps passen er precies bij en worden bovendien sterk gebracht. Dit is voor mij het beste nummer van Delinquent Habits.

440. Vakill ft Royce Da 5'9"- The King Meets The Sickest

Wat een ziekelijke (lees dodelijke ) combinatie is dit zeg. Als beide rappers hun niveau halen dan zijn ze meer dan fenomenaal. Vakill is natuurlijk de beste mc, kan geweldig flowen en komt met goede raps. Royce past prima op de track en maakt ook echt iets bijzonders van de zeer fijne productie.

439. Asamov ft. Mr. Lif - Supa Dynamite

Ik ben zeer blij dat ik dit nummer heb mogen ontdekken, ik draai dit dan ook erg vaak. De kracht die dit nummer uitstraalt maakt het voor mij zo bijzonder. Een erg fijne en harde productie (met het geweldige pianoloopje). Perfecte raps van Asamov en de altijd goede Mr. Lif.

438. NuClear Family – 0-7-0

Yeah, prachtige hiphop uit ons eigen land. Een van de beste acts uit NL en dit is een van hun beste tracks. Sterke raps, met hier en daar wat humor. De rappers van NuClear komen hard (zo hard) op deze track en zitten vol energie. De krachtige productie past er prima bij.

437. Mr. Lif ft Murs - Murs Iz My Manager

Hier doet de productie het toch ook weer prima. Een heerlijk jazzy geluid dat prachtig bij de raps past van Mr. Lif en Murs. Twee rappers die perfect bij elkaar passen en het beste inelkaar boven halen.

436. Ras Kass - On Earth As It Is...

Er had zoveel meer gezeten in de carriere van Ras Kass, in potentie een rapper die met een classic had kunne komen. Helaas deze bleef uit, wel heeft hij enkele geweldige nummers gemaakt waaronder On Earth as It Is... Ras Kass zelf rapt geweldig en met overtuiging op een productie die daar prima bij past.

435. Evidence ft Elzhi & Aloe Blacc - To Be Determined

Een van de beste nummers uit 2008, zonder twijfel. Ik ben fan van Ev (aka Mr. Slow Flow). Als ik dit nummer opzet voel ik me meteen gelukkig, de teksten passen perfect bij mij. Het spreekt me aan. Daarnaast is het soulvolle refrein ge-wel-dig, ik krijg er keer op keer kippenvel van .

434. Three Times Dope - Funky Dividends

Een prachtig nummer, eind jaren 89. Het roept een geweldige sfeer bij me op, dat heb ik vaker bij oldskool nummers én dus ook bij het funky Funky Dividends. Zalige raps op een zo mogelijk nog zaligere beat. Ik smul keer op keer als ik deze track hoor.

433. Ice Cube - The Nigga Ya Love To Hate

Ice Cube is zeker niet een rapper waar ik fan van ben. Toch mag hij enkele zeer sterke nummers op zijn naam schrijven. Dit is er een van, ik vind het voortreffelijk. Ice Cube flowt prachtig, komt oprecht en agressief over en dat past prima bij de sterke productie.

432. Braille – Keep On

De beste Christelijke rapper die ik ken, 2004 was zijn beste jaar. Dit nummer misschien wel zijn beste solotrack. De productie is prachtig, door die geweldige stemsample. Braille rapt met flink wat overtuiging en is lyricaal ijzersterk.

431. E Reece ft Buff1 & Now On – Nevermind That

Een ontdekking die ik nog niet zo lang geleden heb gedaan, maar een ontdekking waar ik bijna dagelijks zeer veel plezier aan beleef. Dit is bijna mijn lijfnummer. Enthousiasme is wat de track uitstraalt en dat wil ik ook graag uitstralen (lukt vaak redelijk ). Naast de prima raps (en afwisselingen van MC) spreekt de krachtige en warme productie mij ook aan.

RedLightCityBoy
Three Times Dope - Funky Dividends, zeker top! ik heb de nummers tot nu toe keurig in een iTunes mapje met de naam: R&P's top 500 hiphop gezet. Leuke ontdekkingen gedaan tot nu toe, kan niet wachten tot de top 10.

Kos
Nice topic. .

Vind het zelf wat veel moeite, maar als anderen het doen, top.

Hartelijk dank, ik merk wel dat het erg lastig is om een goede top te maken. Misschien is het allemaal wat onevenwichtig (soms staat een nieuw nummer boven een classic), om het echt in de perfecte volgorde te zetten is niet of nauwelijks mogelijk. Dit zijn nummers die ik erg graag hoor en zeker tot mijn favoriete behoren, hier en daar zal ik zeker een nummer vergeten zijn, maar vergeef me dat maar .

Zijn er toevallig ook nog niet-liefhebbers van hiphop die deze top 500 bijhouden?

Kos
50 years is idd wel erg nice, kende ik niet, je moet ook eens de andere albums van All natural proberen.

Dat ben ik zeker van plan, maar eerst moet ik nog No Additives, No Preservatives beluisteren (ben al langer van plan dit album te kopen; helaas is dit er nog niet van gekomen), ken slechts 50 Years van dat album. Daarna zal ik de andere albums eens proberen.

430. MC Ren - Shock of the Hour

Het angstaanjagende sfeertje dat dit nummer voortbrengt vind ik zo fantastisch. De productie is nou niet direct een productie die ik dagelijks wil horen maar zo nu en dan vind ik dit werelds. MC Ren laat zien een sterke rapper te zijn; dit is zijn hoogtepunt binnen de muziek.

429. The Perceptionists - Breathe in the Sun

Hemelse productie, door de natuurelementen heeft het iets rustgevends. Daarnaast vind ik de raps ijzersterk, met Mr. Lif als mijn favoriet. De manier waarop 'Breathe in the Sun' gezongen wordt is ook briljant.

428. Binary Star- Reality Check

Dit is een geweldig duo, op hun hoogtepunt (dit nummer is dat) laten ze zien bij de beste van de wereld te horen. Dit nummer bestaat uit een meeslepende (en warme) productie en fantastische raps.

427. Snowgoons ft Edo G - Nothin' You Say

Edo G heeft op dit nummer zo'n prachtige stem (dat heeft hij normaal ook, maar dit vind ik een van zijn fraaiste tracks). Zijn zware flow doet het geweldig bij mij. Tekstueel vind ik het interessant om te beluisteren. De productie van Snowgoons is, zoals ik van ze ken, uit de kunst. Past perfect bij Edo G.

426. Eazy-E - Eazy-Duz-It

De combinatie Eazy-E en Dr. Dre is natuurlijk fantastisch, Dre achter de knoppen en Eazy die met zijn geweldige en kenmerkende flow het rapwerk opzich neemt. Jammer dat ze ruzie kregen, want samen hadden ze nog veel mooie tracks kunnen maken. Rust in vrede Eazy.

425. Illogic ft Slug – Stand

Illogic is weer zo'n prachtige ontdekking van mij op musicmeter. Illogic samen met Slug (misschien wel mijn favoriete rapper) is eigenlijk te mooi om waar te zijn. De productie is zo puur en emotioneel dat ik de track elke keer vol bewondering beluister. De raps zijn fantastisch.

424. Opgezwolle ft Jawat! – Gekkenhuis

Delic heeft er weer wat moois van gemaakt, op productioneel gebied dan. Daardoor alleen al is het een van mijn favoriete NL nummers. Rico maakt de track compleet met zijn geweldige tekst. Sticks heeft een fraaie flow en Jawat! komt met heel wat energie en oprechtheid.

423. Tonedeff ft Substantial, Wordsworth, Pack FM, Session, Supastition en Rise - Quotables

Tonedeff is voor mij de beste 'snelle rapper' (op dit nummer rapt hij overigens niet snel). Hij blijft goed te volgen en heeft een prachtige stem. De productie is lekker symplistisch en doet me verlangen naar de oldskool. Ja de sfeer is dus prima. Daarnaast komen er enkele geweldige rappers aan het woord en wisselen ze elkaar prima af.

422. Masta Ace Incorporated - Slaughtahouse

Masta Ace maakt de groep natuurlijk, maar toch iederen van MAI doet zijn uiterste best en zet zijn beste beentje voort. Het levert een geweldige track op, die de fraaie hiphopsfeer van de jaren '90 weergeeft.

421. Nas ft Mobb Deep - Live Nigga Rap

Ook na zijn Illmatic tijd kon Nas nog prachtige tracks maken, het bewijs is hier. Nas en Mobb Deep is een dodelijke combinatie; de beste rappers misschien wel van die tijd. De productie ademt een prachtige sfeer en de rappers wisselen elkaar perfect af, petje af .

Lukk0
Rhythm & Poetry schreef:
Hartelijk dank, ik merk wel dat het erg lastig is om een goede top te maken. Misschien is het allemaal wat onevenwichtig (soms staat een nieuw nummer boven een classic), om het echt in de perfecte volgorde te zetten is niet of nauwelijks mogelijk. Dit zijn nummers die ik erg graag hoor en zeker tot mijn favoriete behoren, hier en daar zal ik zeker een nummer vergeten zijn, maar vergeef me dat maar .

Zijn er toevallig ook nog niet-liefhebbers van hiphop die deze top 500 bijhouden?

Ik luister elke dag de nummers even via de linkjes die er bij staan en enkele nummers spreken me zeker al aan. Vooral Gekkenhuis van Opgezwolle viel me positief op. Top, van die toplijstjes

^ O^

Kijk eens aan, een user die ik hier niet zo snel verwacht had én daar doe ik het ook een beetje voor. Leuk ook dat je sommige tracks mooi vindt.

Lukk0
Tsja, The Mouse & The Mask smaakte toch naar meer en wat is nu een betere plek om een beetje uit te proberen dan hier, waar zelfs nog een beschrijving van de nummers erbij wordt gezet. Dat maakt het nog makkelijker om een beetje uit te zoeken naar wat ik waarschijnlijk wel leuk zal vinden.

Breathe in the Sun staat er nu twee keer in R&P.

Weliswaar een briljant nummer, maar toch

Oeps, dank voor het melden. Dat komt omdat ik een aantal reservenummers heb, voor als ik een link niet kan vinden (nummer 500 tot en met 400 wil ik nog vervangen, daarna doe ik dat niet meer) dit reservenummer ben ik vergeten te verwijderen.

429. Roosevelt Franklin ft Slug & Jean Grae – Insomnia 411

Dit nummer is misschien wel het meest gedraaide R&P nummer, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. De productie blijft spannend terwijl die helemaal niet zo ingewikkeld is. De raps doen het hem voornamelijk, Slug & Jean Grae is een geweldige combinatie.

420. Chino XL – Nunca

Chino XL de rapper die met geweldige punclines komt, tekstueel een erg goede MC. Op dit nummer doet hij het voortreffelijk, de productie helpt hem zelf een handje. Het wat tragische geluid van de beat grijpt mij aan.

419. Psyche Origami – At Last

Dankzij Seedorf ken ik dit nummer en daar ben ik toch wel erg blij mee. Dit nummer spreekt mij enorm aan, in eerste instantie door de prachtige productie; oldskool in een nieuw jasje (heerlijk warm en het gescratch maakt het af). Op At Last wordt geweldig gerapt.

418. The Roots - Don't Say Nuthin'

Ik vind The Roots de beste hiphopband ooit. Ook dit is weer een geweldig nummer, Black Thought komt met zalige raps en heeft natuurlijk een van de mooiste flows die ik ken. De productie is zeer spannend en ik geniet er keer op keer van en zet het volume elke keer harder als ik Don't Say Nuthin' hoor.

417. RJD2 – Ghostwriter

RJD2 is zeker een van de beste producers die ik ken, deze instrumentale track van hem is misschien wel zijn hoogtepunt. De track is veelzijdig en blijft een parel, hoe vaak ik het ook beluister. Elke klank, elk geluid is even mooi. Ghostwriter is een zeer herkenbaar nummer, Lukk0 deze moet je even helemaal beluisteren ik denk dat je het een mooie track vindt.

416. Reks - Soul of Black Folk

Soul of Black Folk raakt mij keer op keer, dit is met recht het beste nummer van Reks; beter dan dit kan hij niet (dat is geen schande, weinig MC's kunnen beter dan dit. De productie is zeer emotioneel, met een herkenbaar pianodeuntje. Reks komt zo oprecht over en flowt geniaal op Soul of Black Folk.

415. Danger Mouse & Jemini - Omega Supreme

Danger Mouse & Jemini is een geweldige combinatie. Danger Mouse aan de ene kant is een geweldige producer met een enorme staat van dienst. Jemini kan geweldig rappen en dat bewijst hij onder meer op Omega Supreme. Voeg Danger Mouse en Jemini samen en succes is gegarandeerd.

414. Snoop Doggy Dogg - Tha Shiznit

Van een hele andere orde is Snoop Doggy Dog, 1993 was toch een beetje zijn jaar. Het album Doggystyle vind ik niet eens zo geweldig maar deze track daarentegen is gewoon briljant. De productie is zo vrolijk en geeft een perfecte sfeer weer. Snoop Doggy Dogg laat zien wat hij kan en is erg vermakelijk.

413. Ghostace Killah – One

Tegenwoordig is Ghostface een schreeuwlelijk, maar een aantal jaren geleden was het een geweldige rapper, die vol overgave zijn teksten oplepelde. Lyricaal is hij sterk op One, de flow is meer dan prima en de productie maakt het nummer helemaal af.

412. Del the Funky Homosapien ft El-P - Offspring

Een track waar ik aan moest wennen, maar inmiddels vind ik hem al een hele tijd briljant. De productie is zeer futuristisch, en elke keer ontdek ik er weer nieuwe dingen in. Del the Funky Homosapien is een geweldige rapper (zeker een van mijn favoriete), met zijn aparte maar fraaie stem rapt hij uitstekend op Offspring.

411. Ice Cube - My Summer Vacation

Wederom zo'n geweldige Ice Cube track. De neef van Del the Funky Homosapien rapt geweldig, zijn kenmerkende stem komt erg goed over. De productie is geweldig en past prima bij de raps van Ice Cube, een rapper die ik soms zeer goed kan waarderen .

Rhythm & Poetry schreef:

414. Snoop Doggy Dogg - Tha Shiznit

He die ken ik! Geweldig nummer!
Ik ga ook maar eens wat dingen uit deze lijst luisteren, Mystery Repeats en Lose Yourself zijn ook erg goed!
Edit: en niet te vergeten Jesus Walks! Geniaal nummer!

Wat is mijn top 500 toch commercieel .

Leuk dat ook jij het topic hebt gevonden!

Edit. Ik denk dat ik op één dag nog nooit zo vaak Ghostwriter heb beluisterd, wat een wereldnummer is dat zeg .

Lukk0
Rhythm & Poetry schreef:
417. RJD2 – Ghostwriter

RJD2 is zeker een van de beste producers die ik ken, deze instrumentale track van hem is misschien wel zijn hoogtepunt. De track is veelzijdig en blijft een parel, hoe vaak ik het ook beluister. Elke klank, elk geluid is even mooi. Ghostwriter is een zeer herkenbaar nummer, Lukk0 deze moet je even helemaal beluisteren ik denk dat je het een mooie track vindt.

Ik heb hem even beluisterd, evenals de rest, maar ik vind hem er niet echt uitspringen. Juist de raps voegen in dit type nummers iets extra's toe, als die eruit gehaald worden blijft voor mij een wat minder interessant nummer over. Juist de wisselwerking tussen de productie en de raps zorgen voor een goed nummer, deze klinkt nu een beetje onaf.

Oké, dat kan natuurlijk ook . In mijn enthousiasme heb ik zomaar jouw naam gebruikt in mijn stukje .

421. Nas ft Mobb Deep - Live Nigga Rap

Yeah !!

Ik ondek veel chille nummers (LNR kon ik wel al of course) door dit Thanks

410. Canibus – Niggonometry

Dit vind ik een van de beste Canibus nummers, de productie is erg rustig en door het gescratch en de stemsamples doet het wat oldskool aan. Canibus klinkt voor zijn doen vrij rustig en komt de gehele track met ijzersterke teksten.

409. Souls of Mischief - Never No More

Souls of Mischief was in 1993 in topvorm, dit nummer laat dat zien en voornamelijk horen. Het is een zeer funky productie die ik elke keer evengraag hoor en de raps van de heren zijn voortreffelijk. Het refrein zorgt voor de slagroom op de taart.

408. Emancipator - First Snow

Emancipator is het grootste talent binnen de hiphop, toen hij vorig jaar zijn album uitbracht op 19 jarige leeftijd was het al meteen duidelijk. Dit gaat een van de beste producers óóit worden, First Snow heeft eigenlijk alles wat een instrumentale track nodig heeft. Het blijft altijd interessant om het te beluisteren en de spanning ligt erg hoog. First Snow is simpelweg briljant.

407. DJ Jazzy Jeff ft J-Live - Practice

DJ Jazzy Jeff is een onderschatte producer, jammer want hij hoort toch echt bij de beste van de wereld. J-Live is momenteel een van de beste rappers en is tekstueel erg sterk. Zijn flow op dit nummer doet het geweldig en de productie is minimaal even goed. Brengt een heerlijk gevoel bij mij naar boven.

406. Goodie Mob - Thought Process

Hiphop uit het zuiden van Amerika is lang niet altijd een succes; Goodie Mob echter maakt prachtige muziek. Dit is een van hun beste tracks, de warme productie doet het keer op keer goed en de raps van de heren mogen er ook zeker zijn!

405. Fat Joe – Flow Joe

Het wordt weleens vergeten maar Fat Joe was vroeger gewoon een erg goede rapper. Gaf hem de juiste productie en het was meteen raak. Op Flow Joe is dit het geval, de heerlijke en rustige productie past prima bij Joe die bovendien met zijn heerlijke flow de track prachtig vol rapt.

404. Q-Tip – Fever

Jay Dee zorgt voor de productie, als ik dit hoor krijg ik toch vaak een brok in mijn keel. Jay Dee is overleden, zijn muziek leeft altijd voort. Op een dergelijke productie als dit (niveau: meer dan geniaal) mogen maar een aantal rappers op rappen. Q-Tip (van ATCQ) is er een van, hij doet het met zijn geweldige stem ook als geen ander. Q-Tip en Jay Dee is een prachtige combinatie .

403. Massive Attack ft. Mos Def - I Against I

Een combinatie die het geweldig doet , de heren van Massive Attack zorgen voor de instrumentatie en Mos Def mag er helemaal op los gaan. Het resultaat is buitengewoon, Massive Attack houdt de track veelzijdig en spannend en Mos Def rapt voortreffelijk. Deze combinatie doet naar meer verlangen.

402. Nul7Negen – (...)

Tekstueel gezien misschien wel de beste act uit Nederland. Maar let wel: je moet er van houden. Spinal vind ik een van de beste rappers van Nederland. Dit angstaanjagende nummer wordt ook zeker gemaakt door de geweldige productie.

401. Nine - Wutcha Want?

Dit nummer brengt ook weer dat geweldige gevoel van de jaren '90 naar boven. Deze productie is een van de betere uit die jaren en Nine is een zeer verrassende MC. Zijn stem is vreselijk laag en hij kan geweldig flowen. Dat laat hij zien op het uitstekende Wutcha Want?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.