menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Funky 45

zoeken in:
avatar van Minneapolis
20. Gregory Jolly - What’em doing is my business



Ik kan verder niets over Greg vertellen, maar ik had 'm al eens eerder eens geplaatst in "maak kennis met".

avatar van principal2000
jeroentjuhh schreef:

had nog nooit van " The Cool Quest" gehoord.
En dat nummer van Betty Davis is me eerder nooit zo opgevallen, maar erg lekker!!

Ik had ook nog nooit van deze band gehoord en ik dacht dat ik redelijk wat hip-hop kende...
Met Betty Davis heb ik tot nu toe nooit iets gehad. Ook dit nummer overtuigt mij niet helemaal om meer van haar te beluisteren.
Gregory Jolly is dan wel meer mijn ding. Lekker funky discodeuntje.

avatar van Minneapolis
We zijn nog niet klaar..

19. The Blackbyrds - Unfinished Business



Wat minder mellow dan hun meeste werk.

avatar van Minneapolis
En wat after shower funk of voor elk willekeurig ander moment.

18. Joe Bataan - Aftershower Funk



Lekkere latin funk, en samen met Latin strut mijn favoriet van zijn Salsoul. Wat een heerlijke opbouw heeft dit nummer toch. En hoor eens hoe die toeter er in komt op 1:35.

avatar van Reijersen
Bataan moest ik eerst aan wennen, maar bevalt mij steeds beter.

avatar van Salvadore
Even nog wat inhalen ... en bijna allemaal lekkere funky tracks zeg

- War, heerlijk, wel een lang gerekt nummer maar toch jammer dat 't stopt
- Pointer Sisters, erg fijn, relaxed plaatje van de zusjes, wel erg goed eigenlijk
- Gregory Jolly, nieuw voor mij, goed nummer
- Blackbyrds, prima funk, al was hier wel ruimte voor wat vocals (zonder duurt 't wat lang)
- Joe Bataan, nieuw voor mij, feestelijke Latin Funk
- Clinton, Cool Quest, Johnny Guitar Watson was wel een minder rijtje voor mij

avatar van principal2000
Joe Bataan is een supernummer. Lekker veel afwisseling waardoor ik deze instrumentale track erg goed trek.
Blackbyrds is okay met een lekkere groove, maar hierbij mis ik wel vocalen.

avatar van Minneapolis
principal2000 schreef:
Joe Bataan is een supernummer. Lekker veel afwisseling waardoor ik deze instrumentale track erg goed trek.
Blackbyrds is okay met een lekkere groove, maar hierbij mis ik wel vocalen.

Eens kijken of je dit intrumentaaltje ook trekt dan.

17. Earth Wind & Fire - Africano/ Power



Oke, het gaat richting jazz, maar Verdine White alleen al maakt het funky genoeg. Al moet je hem er, met zijn lichtelijk ongecontroleerde manier van bewegen, eigenlijk bij zien.

Natuurlijk, iedereen kent ze, ook de niet soul fanaat, maar dan met name vanwege "September" en "Fantasy". Echter lijken ze zelfs door de soul liefhebbers ook vaak niet op waarde te worden geschat wat betreft hun muzikale kwaliteiten.
Want wat een muzikanten zijn het! Sun Goddess had ook gekund.

Sowieso een prachtplaat "Gratitude" (met en deel van de nummers live, en een deel studio). Samen met That's the way of the world, beiden uit 1975, het beste wat de mannen gemaakt hebben.
Ze mogen gewoon niet ontbreken in mijn favorieten lijst.

avatar van principal2000
EWF is inderdaad ondergewaardeerd. Dat roep ik al tijden.
All 'N' All is ook een topalbum. Wel wat meer trager werk, maar erg lekker.

avatar van zaaf
wat ik ervan ken Minneapolis vind ik erg lekker. ik ga morgen je funky 45 (tot dusver) terug beluisteren en ik weet bijna zeker dat er voor mij verborgen snoepjes tussen zitten.

avatar van Minneapolis
zaaf schreef:
wat ik ervan ken Minneapolis vind ik erg lekker. ik ga morgen je funky 45 (tot dusver) terug beluisteren en ik weet bijna zeker dat er voor mij verborgen snoepjes tussen zitten.

Ik hoop het.
Achteraf had ik misschien meer kunnen verassen met onbekendere nummers als die waarmee ik aftelde voor 45, maar ik ben toch voor meer favorieten gegaan.

avatar van principal2000
Het is wat mij betreft een prima funky 45. Het hoeft niet altijd onbekend te zijn. Al is het wel leuk om nieuwe dingen te ontdekken.

avatar van Minneapolis
Goed te horen. En hopelijk verrassen ook die wel bekende artiesten soms.

avatar van zaaf
Minneapolis schreef:
(quote)

Ik hoop het.
Achteraf had ik misschien meer kunnen verassen met onbekendere nummers als die waarmee ik aftelde voor 45, maar ik ben toch voor meer favorieten gegaan.
je moet dat verassen niet overdrijven, maar mocht je nog een verdwaald lijstje op je PC hebben staan, een bubbling under achteraf is best chic

avatar van Minneapolis
16. Magnum - Evolution



En weer een (denk ik) redelijk onbekend nummer.
Met name de instrumentatie van de 2e helft vind ik erg lekker. Het album (Fully loaded) is ook interessant en gevarieerd, al vind ik het wel veel te duur om aan te schaffen en deze single is ook wel mijn favoriet.

avatar van principal2000
Dit album wilde ik nog een keer 2e hands aanschaffen, maar hij was net voor mijn neus weggekaapt. Toevallig dat ik die hier nog eens tegenkom. Stond ook op mijn lijstje voor SAvdW.

avatar van Minneapolis
Ha, ik ken het gevoel Pricipal.
Misschien moet ik de nummers trouwens vaker horen om de rest ook meer te waarderen. Alleen deze Evolution ken ik al wat langer.

Het volgende nummer is misschien bekend in de uitvoering van Willie Bobo:



Erg goed vind ik! Maar toen ik onderstaande versie tegenkwam (subtiel verschil in titel) werd ik helemáál gek op het nummer.

15. St. Vincent Latinaires - Roasted or Fried



Ook deze heb ik al eens eerder in het maak kennis met soul/funk topic geplaatst.
Het is wat chaotisch, maar zo heerlijk energiek. Het ritme, de blazers, de toetsen.. allemaal lekker.. En die hoes vind ik ook erg mooi.

avatar van Minneapolis
14. Rasputin's Stash - Mr. Cool



Zo heel veel heeft het niet om het lijf, maar ik moet altijd lachen als ik dit nummer over deze pimp hoor. Vooral het "no jive gimme five". Erg cool nummer inderdaad.

avatar van Minneapolis
En dan weer een hele grote naam.
Hoewel ze al ongeveer 300 jaar meegaan volgens mij, behoren albums als Live it up met de funky titelsong, Harvest for the world met People of the wold today en natuurlijk hun topplaat 3+3 toch wel tot hun bekendste albums.

Maar wat te denken van dit plaatje uit 1970?:

13. Isley Brothers - Get into something



De foto past perfect bij de muziek.

avatar van Minneapolis
Na 2 dagen Bowie draaien (dat sloeg in) pak ik de draad weer op.

Wel met een koerswijziging, want een tweede blik in mijn computer leverde toch nog een aantal vergeten nummers op die wellicht meer verassen dan een aantal die aanvankelijk ik had gepland.
Wel worden de stukjes die ik kan schrijven aan informatie nog korter aangezien ik weinig weet te vertellen over de meer onbekende acts.

12. Chocolate milk - Time machine



Van het album Action speaks louder than words uit 1975. Het titelnummer is wel bekend denk ik. Het relaxte stijltje van deze Time machine bevalt mij goed. De zang ook.

avatar van Reijersen
Ik hoor meer mensen zo reageren op Bowie inderdaad. Ik heb dat zelf helemaal niet zo met de beste man, maar mooi om te zien dat hij zoveel mensen beweegt.

Om terug te komen naar het topic hebben we hier duidelijk een rustiger, meer verstilde funk. Erg fijn nummer.

avatar van Mb.
Mb.
Joe Bataan is wat mij betreft een naam die men zou moeten kennen. Hij was erg populair onder de latino's in Amerika - hij identificeerde zichzelf ook als latino overigens - door zijn mix van soul en salsa. Absoluut de moeite waard om eens in zijn toch wel aanzienlijk oeuvre te duiken hoor! Zo heeft hij bijvoorbeeld ook The Bottle (van Gil Scott-Heron uiteraard) met bongo's bewerkt.

The Isley Brothers verrasten mij positief. Ik kende dit nummer niet. Ga zo door, Minneapolis!

EDIT: Overigens is dat nummer van Gregory echt zalig. Ik merk dat ik 'm continu opzoek om te beluisteren.

avatar van principal2000
(B)roasted or Fried doet mij in beide versies niet heel veel. Ik heb een lichte voorkeur voor Willie Bobo's versie. Rasputin's Stash is leuk, maar The Isley's fantastisch en klinkt veel minder oud dan het blijkbaar is. Chocolate Milk is weer totaal anders, maar ook erg lekker.

avatar van Salvadore
Fantastisch nummer van de Isley Brothers!
Nieuw voor mij, uit 1970, dat album ga ik eens opzoeken ...

avatar van Minneapolis
Leuk te lezen dat het nummer van de Isley bros zo in de smaak valt. Zelf heb ik het pas afgelopen jaar leren kennen.

De volgende zal niet iedereen even goed liggen vermoed ik.
Een nummer die mij in de verte doet denken aan Otis & Carla's Tramp (niet qua muziek), maar dan een stuk maffer. Net als die bij Rasputin's Stash word ik er altijd erg blij van als het voorbij komt. De rare combinatie van het opera achtige zang stukje en de funky track maakt het vrij uniek in mijn oren.

11. Bo Diddley - I Don't Like You



En voor diegenen die het niet trekken heb ik nog een leuke bonus track.
Vorige week kwam ik deze plaat van Gloria "tainted love" Jones tegen voor een leuk bedragje. De hele plaat vind ik goed, en kan ik zeker aanraden, maar ik wijs graag even op het eerste nummer. Het strijkers intro, het lekker lang durende instrumentale beginstuk, het dramatische aangezette koortje, en dan de ingehouden licht funky zang, om dan weer los te barsten bij het refrein. Ja, ik ben verliefd op dit nummer.



Niet in de 45, want ik beoordeel dit 80% soul, 20% funk, maar ik wilde het toch even delen.

avatar van principal2000
I Don't Like You is inderdaad een van de meest bizarre funk nummers die ik heb gehoord. Dan is George Clinton met zijn bende nog normaal te te noemen. Maar het is zeker wel funky.
Gloria Jones' nummer vind ik zeker funky genoeg om in de lijst opgenomen te worden. Het is ook wel een lekker nummer, maar duurt iets te lang; vooral de muzikale intro.

avatar van Mb.
Mb.
En we gaan de top 10 tegemoet...



..daarna tijd voor een Funk K.O.? Ik heb al een startlijst klaar staan!

avatar van Minneapolis
Mb. schreef:
En we gaan de top 10 tegemoet...



..daarna tijd voor een Funk K.O.? Ik heb al een startlijst klaar staan!


Dat is zeker leuk. Ik ben benieuwd.
Maar zo makkelijk kom je er niet van af. Ik ben recensies gewend van je.

avatar van zaaf
Ik hou van omdraaiingen: Share My Love is een typisch Jackie Brown nummer. Lekker hoor!

avatar van Minneapolis
Ach, laat ik het alsnog gewoon doen (omdat ik net deze nostalgische clip zag):

10. David Bowie - Fame



Van zijn zogenaamde "soul album" Young Americans. Één van de platen waar ik eergisteren vooral op doelde.

edit:
Ironisch genoeg had ik eigenlijk Dexter Wansel - Life on Mars gepland staan zie ik nu.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:56 uur

geplaatst: vandaag om 11:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.