MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Funky 45

zoeken in:
Mb. schreef:

Prince is verder mijn ding niet, en het helpt ook niet dat de beste man er voor zorgt dat je nooit nummers van hem kunt vinden op YouTube. Zo krijg ik weinig zin om verder te kijken dan de bekende nummertjes die je op de radio hoort.

Vandaar ook de service van deze zeldzame linkjes (zolang ze nog werken).
Prince heeft als gewoonlijk weer een stel rasmuzikanten om zich heen verzameld (met o.a. Maceo Parker).

Mb. schreef:
...en ik houd persoonlijk meer van de "strakheid" die grootmeester James Brown zo mooi etaleerde.

Je wordt op je wenken bediend.

Als ik zeg "3 grootmeesters" dan kan "The hardest working man in showbiz" natuurlijk niet uitblijven. Ik kan nog een hele opsomming maken van zijn verdere bijnamen, maar eigenlijk behoeft hij helemaal geen introductie.
Hard werken zal hij best gedaan hebben gezien zijn oevre. Overigens ben ik ook erg gecharmeerd van zijn soul nummers uit het begin van zijn carriere, of van kant a van zijn tribute Thinking About Little Willie John and a Few Nice Things (1968), niet in de laatste plaatst om zijn stem.

Eind jaren 80 kwam ik voor het eerst in aanraking met zijn enorme productie, simpelweg omdat er geen hiphop nummer leek te worden gemaakt zonder een James Brown groove als sample.
Veel later pas zou ik leren de hiphop feitelijk zelfs begon met een mix met o.a. een James Brown plaat Give It Up Or Turnit A Loose. De term breakdancers komt van de instrumentale breaks in de funk nummers waar altijd extra enthousiast op gereareerd werd op de funk partys. Daarom besloten slimme DJ's die breaks maar te verlengen met behulp van 2 draaitafels.
In het volgende clipje wordt het duidelijk uitglegd door pioneer Kool Herc (ooit in een mislukt clips topic gepost, maar het is te leuk om niet hier te herhalen).

Ik denk niet dat Herc deze precieze versie had (dit is namelijk van het geweldige album In the jungle groove), maar i.i.g. wel het Clap your hands, stomp your feet stuk van 4:15.
Overigens maakt hij wel een flinke fout door (na "Bongo Rock" van Incredible bongo band) Baby Huey te noemen, terwijl ik toch echt Babe Ruth hoor (met "The Mexican").

Dit is ook één van mijn favoriete nummers (en album!) van James Brown. Samen met nummers als Down and out in New York city (van de fijne soundtrack Black Caesar), People, get up and drive your funky soul
en If You Don't Give A Doggone About It. Zo even uit het hoofd, want de lijst is veel langer als ik ga zoeken.
Maar mijn keuze valt op:

2. James Brown - There was a time

En zijn veel versies van (o.a. Live in het Apollo theater), maar deze versie die in 1998 is verschenen op Say It Live and Loud: Live in Dallas 08.26.68 vind ik de beste, en soms beeld ik me in dat ik dit soort shows had kunnen meemaken. Die energie, het samenspel met het publiek, dat aanhoudende ritme..
Vooral als hij na 3:10 "I got that feelin' er in gooit, wat een halve minuut een soort climax bereikt.
De clip is een bonus. Jammer dat het te vroeg ophoudt.

Ik verkies JB sowieso boven Prince

JB rules, dat is duidelijk.

Geef mij maar Prince, maar JB behoort uiteraard ook tot de allergrootste funkmasters.

Prima, maar wat vinden jullie van deze met zorg geselecteerde "There was a time (/ I got that feelin')" dan?

Minneapolis schreef:
Prima, maar wat vinden jullie van deze met zorg geselecteerde "There was a time (/ I got that feelin')" dan?

Zeer goed gekozen.

JB is wel de beste danser van allen. Prince, Michael Jackson, Terence Trent D'Arby; allemaal hebben ze zijn moves goed bestudeerd.
Prima nummer, zoals zo vaak bij JB. Maar ik verkies toch vaak studiowerk boven live (bijvoorbeeld de extra linkjes). Bij Prince is mijn voorkeur juist wisselend, want dan kan is live versie soms zo goed als een totaal ander nummer.

principal2000 schreef:
JB is wel de beste danser van allen. Prince, Michael Jackson, Terence Trent D'Arby; allemaal hebben ze zijn moves goed bestudeerd.
Prima nummer, zoals zo vaak bij JB. Maar ik verkies toch vaak studiowerk boven live (bijvoorbeeld de extra linkjes). Bij Prince is mijn voorkeur juist wisselend, want dan kan is live versie soms zo goed als een totaal ander nummer.

Give It Up Or Turnit A Loose is een goede 2e voor mij, maar het ritme bij deze live uitvoering van There was a time vind ik hemels. Over Jackson gesproken.. die kwam ook nog langs in het clipje.

3 bekende namen.. Prince en en James zijn geweest, wie kan er dan nog op 1 staan?

Laat ik het zo zeggen: het is een artiest waarvan ik blij ben dat hij zulk moois in het nu brengt.
Ik heb het over D'Angelo.

Afgelopen jaar heb ik hem "herontdekt".
Natuurlijk kende ik D'Angelo uit de 90's. Sterker nog, ik had de cd van zijn debuut Brown sugar, en het nog leukere Live at the jazz cafe vrijwel direct in huis. Leuk, en zelfs erg goed binnen z'n genre nu-soul, maar het deed me in de verste verte nog niet denken aan een artiest die energieke funky live shows zou gaan brengen. Ook Voodoo heb ik wel mee gekregen, maar blijkbaar toch maar half, want tour waar ik achteraf goede verhalen over hoorde had ik gemist. Tot afgelopen jaar in Vredenburg. Ik was nog niet echt aan Black Messiah toegekomen, en om wat voor reden dan ook viel bij een eerste snelle poging het kwartje ook niet.
Nou, die viel met bakken tijdens het concert. De hele mix aan stijlen en sferen van het album, maar zeker ook het funk feest, mede dankzij de geweldige muzikanten. En ik dacht: wat mooi dat ik hier gewoon anno 2015 zo'n funk show mee kan maken, terwijl ik zo vaak zeg dat ik eigenlijk te laat geboren ben voor mijn muziek smaak.

Daarom:
1. D'Angelo & The Vanguard - Sugah Daddy

Minneapolis schreef:
3 bekende namen.. Prince en en James zijn geweest, wie kan er dan nog op 1 staan?

Ik dacht eerlijk gezecht George Clinton en zijn vrienden. Was wel mooi geweest, want Maceo heeft met alledrie een sterke connectie.

principal2000 schreef:
(quote)

Ik dacht eerlijk gezecht George Clinton en zijn vrienden. Was wel mooi geweest, want Maceo heeft met alledrie een sterke connectie.

Clinton en Sly (zijdelings) waren al aan bod geweest.

Ik kies voor D'Angelo (en niet perse Sugah Daddy) omdat het nu gebeurt, en ik geen andere artiest kan bedenken waarbij ik meer benieuwd ben naar een volgend project. Black Messiah was vernieuwend en (en zeker de concerten) tegelijk funky als in de 70's.
Overigens mis ik in deze clip hier wel het enthousiasme van het publiek als bij de intiemere optredens van Vredenburg en Paradiso.

En zoals al aangekondigd tenslotte een lijstje met nummers die ik onderweg nog tegenkwam, maar het niet hebben gehaald.

Vera Hamilton - But I Ain't No More
groovy soul

The Counts - Rhythm changes
Prima nummer dat er best bij had gekund.

Mary Love - Born to live with heartache
De plekken voor funky soul diva’s waren al uitverkocht.
Persoonlijk vind ik dit wel een hele fijne.

Ann Alford - Got To Get Me a Job
Zelfde verhaal als bij Mary Love, die ik wel iets sterker vind.

Skunkhour - Up To Our Necks In It
Een persoonlijke favoriet uit de 90’s. Tussen rock en funk in, en gek genoeg meestal te vinden op Acid Jazz verzamelaars. Mag ik wijzen op het gitaartje halverwege?
Vrij onbekend in Nederland deze Australiërs.

Leroy Hutson - Butterfat
Een swingende jazzy funky instrumentale track. Toeters!

Oby Onyihoa - Enjoy your life
Funky disco met Afrikaanse roots. Heerlijk nummertje vind ik.

The Mighty Mocambos - Transcendental Express
Bij het warmlopen noemde ik deze Afrobeat band (bekend van de begeleiding van o.a. Gizelle Smith) al met een ander nummer van het zelfde album “Transcendental Express”.

Venus gang - Love to fly
“Galactic soul” is het onderschrift. Kwam ik laatst in de film French Connection tegen.

Paul Johnson - She Got Me On
Voor funky R&B krijg ik hier de handen niet op elkaar denk ik?
Dit is het soort club muziek waar ik wel van houd.

Hope y’all had a funky good time
En bedankt voor alle leuke reacties.

Verrassende maar mooie nummer één.

Bedankt Minneapolis voor deze fijne trip, ook al heb ik nog niet alle linkjes aangeklikt. Maar heb al wel de nodige inspiratie opgedaan voor dit voor mij nog onontgonnen genre.

Graag gedaan!

Inderdaad een mooie lijst waarvan ik het één en ander nog wat beter moet gaan (her)beluisteren. Misschien kan iemand het stokje weer van je overnemen. Bedankt

Er is nog zoveel te ontdekken....
Bedankt voor het aanstippen van -voor mij- nieuwe namen uit dit heerlijk genre

Mb.
Verrassende nummer 1, maar zeker geen slechte.

Zelf heb ik Black Messiah niet ervaren als zo'n bijzonder album. Ik denk dat veel van het enthousiasme rondom de plaat ontstond vanwege het heugelijke feit dat D'Angelo - toch een beetje de verloren zoon van de moderne Soul - weer eens een plaat uitbracht, en dat die ook nog kwalitatief meer dan oké bleek te zijn.

zaaf
Fantastische nr 1, Minneapolis. Genoten van je funky 45. Bekend, onbekend, maar altijd (nou ja bijna altijd) lekkerrrrrr!!

Leuk te horen.

En zoals Reijersen al zei. Als iemand er een vervolg aan wil geven, dan volg ik het graag.
Wat mij betreft ook prima als daar een eigen invulling aan wordt gegeven (heb ik ook gedaan).

Laatst weer eens door dit topic gebladerd en er staat toch wel veel fijns in. Zijn er nog funkliefhebbers te vinden die de handschoen in dit mooie topic weer op willen pakken?

Reijersen schreef:
Laatst weer eens door dit topic gebladerd en er staat toch wel veel fijns in. Zijn er nog funkliefhebbers te vinden die de handschoen in dit mooie topic weer op willen pakken?

Goed plan, maar mensen die van echt lekkere muziek houden lijken een uitstervend soort.
Maar serieus: ik kom het heel vaak een wat holle blik tegen als ik de term funky gebruik om iets te definiëren in muziek. Volgens mij hebben heel veel mensen geen idee wat er mee wordt bedoelt.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:48 uur

geplaatst: vandaag om 21:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.