MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Funky 45

zoeken in:
Candi Staton!

11. East Harlem Bus Stop - Let's Get It On (1976)

Weer zo'n obscure band waar weinig over te vinden is. Hebben bij mijn weten maar één single uitgebracht, waarvan dit de b-kant is en 'Get On Down' de a-kant.
Ze hadden voor mijn part veel meer materiaal mogen uitbrengen want dit is echt een funk/blaxploitationpareltje!

Overzicht:

45. Manzel- Space Funk
44. George McCrae- I Get Lifted
43. Geraldo Pino and The Heart Beats- Power to The People
42. Kashmere Stage Band- Scorpio
41. Piero Piccioni- Puppet on a Chain

40. Ernie And The Top Notes Inc- Dap Walk
39. Manu Dibango- Soul Makossa
38. Curley Moore & The Kool Ones- Shellys Rubber Band
37. Wah Wah Watson- Goo Goo Wah Wah
36. Mad Dog and The Pups- Hep Squeeze

35. Pigmeat Markham- Here Comes The Judge
34. Joyce Williams- The First Thing I Do In The Morning
33. Bad Medicine- Trespasser
32. Don Julian & The Larks- Shorty The Pimp
31. Chuck Carbo & The Soul Finders- Can I Be Your Squeeze

30. Lloyd Price- They Get Down
29. Luther Davis Group - You Can Be A Star
28. Nico Gomez & His Afro Percussion Inc - Lupita
27. Betty Harris- There's A Break in the Road
26. Mulatu Astatke- Kasalefkut Hulu

25. O.C. Smith- Blowin' Your Mind
24. Bernard Purdie- Funky Mozart
23. Cubie & The Five Stairsteps- Don't Change Your Love
22. Yvonne Fair- Say Yeah Yeah
21. Dave Serrano- Oh Yeah

20. Reuben Wilson- Got To Get Your Own
19. Ofege - Gbe Mi Lo
18. Willie Mitchell- The Champion (Part1)
17. Gene Harris & The Three Sounds - Put On Train
16. Johnnie Pate- Bucktown Theme

15. Kovacs Kati - Szolj Ram Ha Hangosan Enekelek
14. Bernie Worrell - Insurance Man For The Funk
13. Salt- Hung Up
12. Candi Staton- The Best Thing You Ever Had
11. East Harlem Bus Stop - Let's Get It On

10. Vern Blair Debate- Super Funk

Op nr. 10 een track uit begin jaren '70 die zijn titel meer dan waar maakt. Reissued in 2005 omdat het origineel nagenoeg onvindbaar is. Dit nummer is fantastisch! Een bezwerend, uitzinnig orgel, begeleid door een even strakke drum en een heerlijk funky gitaarlick. In het midden van de track komt er bovendien een drumbreak om u tegen te zeggen. Must have!

9. The Delta Rhythm Section feat. Loleatta Holloway - Nassau Strut

Eén van de weinige recentere tracks uit mijn lijst. Deze covergroep steekt oude funk- en disconummers in een nieuw kleedje. In 2002 brachten ze het album 'Old School Classics' uit, deze track verscheen ook als single op het Duitse Mocambo label.

Ik weet het zo niet met deze laatste... Die nr. 10 daarentegen: erg lekker!

Zeer tof initiatief deze funky 45, ik ken zelf niet veel over Funk buiten de gekende natuurlijk als James Brown, Stevie Wonder, Sly Stone en George Clinton. Ben blij dat ik via deze weg toch nog mij kan bijscholen als het ware in de funk...

8. Johnny Guitar Watson- Tarzan

Een grote naam op 8. Johnny Guitar Watson blijft voor mij één van de coolste figuren ooit. Deze track komt van het geweldige 'A Real Mother For Ya' album uit 1977.

PS: leuk dat er nog eens reacties zijn

7. Sir Joe Quarterman & Free Soul--The Way They Do My Life

Sir Joe Quarterman, 'the funk master of d.c., scoorde een bescheiden hit met het meermaals gesamplede (o.a. door 3rd Bass en UTFO) '(I Got) So Much Trouble in My Mind'. Deze rustigere, heerlijk georchestreerde track is mijn persoonlijke favoriet van deze grote meneer.

Deze vind ik precies ook beter dan de hit. Leuk!

Vanwaar Tarzan van Johnny Guitar Watson? Hij heeft toch betere nummers?

6. Cross Bronx Expressway- Cross Bronx Expressway

Nog zo'n obscure funkplaat die Keb Darge herontdekte. Eén van de hoogtepunten op zijn geweldige compilaties.

5. Ike Turner & His Kings of Rhythm- Thinking Black (1969)

Toptrack uit 'A Black Man's Soul' van Ike Turner & His King Of Rythms, een geweldig album waarop o.a. ook de even fantastische funkers 'Getting Nasty' en 'Funky Mule' op staan.

Jaja, zowat alles in je top 10 doet het beste vermoeden voor de bovenste 4! Ik ben benieuwd!

4. J.D. Bryant- Get It

Voila, mijn favoriete James Brownesque plaat. J.D. Bryant is één van de artiesten die door de Engelse Northern Soulbeweging ietwat erkenning kregen alhoewel ze toen reeds lang in de obscuriteit verdwenen waren. Onterecht zo blijkt uit deze waanzinnig rockende funksong (of is het andersom?)

3. Rufus Thomas- Do That Breakdown Chillin'

Deze grote mijnheer moet ik niet meer voorstellen. The world oldest teenager op zijn best. En man, wat zijn die Soul Trainclips toch geweldig!

Dj2Jelle
Vind nummer 3 wel leuk. En daarnaast heeft iedereen een afro . Volgens mij hoor ik trouwens een bekende sample tussen 1:33 en 1:42.

Dat snoepje in het baby-roze is defenitely breakdown chillin'! Graaf nummer!

13. Salt- Hung Up. Erg lekker nummer.
en 8. Johnny Guitar Watson- Tarzan is ook wel een leuk nummer.

5. Ike Turner & His Kings of Rhythm- Thinking Black (1969)
Toevallig heb ik dat album van de week toegevoegd.
'Getting Nasty' vind ik iets beter nummer. Dat nummer is gesampled door Jurassic 5 - Concrete Schoolyard.

2. The Fun Company - Zambezi Pts 1&2

Mijn absolute favoriet uit de Keb Dargeverzamelaars. Dit is een eenmalige studiogroep van Donny Hathaway en Richard Evans.

Even een tijdje niet gereageerd. Van de laatste 11 vind ik 9 en Ike wat minder.

Daarnaast zijn Rufus Thomas, Fun Company, Watson en JD Bryant erg lekker. Zeer benieuwd naar de nummer 1

1. Lynn Collins - Take Me Just As I Am

Voila hier is mijn numero uno. Deze dame stond ook in Kemm's lijst met 'Mama Feelgood', en ook 'Think' is erg bekend natuurlijk. Deze track is iets minder gekend, maar zeker even goed nr mijn mening. Heerlijk slome intro, gepassionneerde (geile) zang, een duidelijke 'boodschap', the jb's in topvorm. Meer moet dat niet zijn.

Lyn Collins behoort mijn inziens zowiezo tot absolute top van de soulzangeressen. Geweldige stem! en daarnaast ook nog een tof wijf. Heerlijke track en een mooie nummer!
Over het algemeen een mooie lijst zinulzki Bedankt!

Erg sterkse top 3! En een mooie lijst tout court!
Ik heb veel mooie nieuwe dingen ontdekt. Die Keb Debarge verzamelaars zijn zeker en vast iets om aan mijn platenkast toe te voegen. Al zou ik nog liever al die originele 45's hebben (ik heb nu toch een apparaatje om 45-singles af te spelen op een gewone platenspeler en hoef dus niet meer te mikken of het ongeveer in het midden ligt).
Het was heel plezant om te volgen en enkele nummers ga ik zeker blijven draaien: merci en goe gedaan!

Bedankt voor de reacties, het was erg leuk om al deze nummers zelf op te snorren. Hier vind je de volledige playlist van Keb Darge's verzamelaars. Een aanrader!

Iemand goesting om dit topic verder te zetten?

Volgens mij was er na mij nog een user die hierin mee wilde doen.
Aangezien ik nu met mijn top2000 bezig ben zal het een beetje een overkill worden. DUs ik sta open voor een andere user

Mb.
Zal leuk zijn als iemand dit zou door zetten, maar volgens mij zijn er niet zoveel echte funk liefhebbers, sowieso niet met de nodige kennis om dit te vervolgen, hier op Musicmeter. Trouwens, die Keb Darge link doet het helaas niet meer.

Volgens mij wou gaucho ook wel een lijstje doen. Ik zal hem even contacteren.

En je hoeft zeker geen kenner te zijn hiervoor. Het kunnen evengoed allemaal funky klassiekers zijn. Of voor mijn part kan het zelfs buiten het genre Funk. Jazz, Electronic, etc., het kan ook 'Funky' zijn.

Hoeft niet meer, Kemm. Reijersen had mij gisteravond al benaderd met een PM'etje. En ik pak de handschoen graag op.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit topic een beetje vergeten was. Ik heb het om de zoveel tijd wel gevolgd, maar niet intensief. Ik ben vooral een liefhebber van rock en popmuziek, maar heb ook een behoorlijk grote collectie funk, soul, disco, jazzfunk en aanverwante muziek. Dus enige kennis van zaken heb ik wel, al is die lang niet zo diepgaand als die van jullie.

Ik heb afgelopen zomer aan die lijst van 45 nummers gewerkt en hij is zo goed als klaar. Misschien dat ik 'm dit weekend nog even wat bewerk, maar in principe kan ik van start. Het is wel een lijst met - in jullie ogen, denk ik - wat gladdere en commerciëlere funk, maar zeker geen lijst van voor de hand liggende top 40 hits.

Als je met die stijlverandering geen moeite hebt (voor de afwisseling wel leuk toch?) ben ik je man. Dan ga ik er in de loop van volgende week mee aan de slag.

Verandering is heel erg welkom. Ik zie het helemaal zitten!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:51 uur

geplaatst: vandaag om 22:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.