MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
15 . Bill Withers - Harlem

Vorige positie: 60
Afkomstig van het album: Just as I Am (1971)

Hoogste notering van Bill. Is Ain´t No Sunshine en Lean On me voorbij gekomen.
Komt vooral door de stuwende kracht die achter dit nummer zit.

14 . Aretha Franklin - Spanish Harlem

Vorige positie: 18
Afkomstig van het album: Oh Me Oh My (2008)

Vorige keer nog de hoogste notering voor een vrouw. Dit jaar pakt ze wat plaatsjes winst, maar is ze niet meer de hoogste vrouw.

13 . Stevie Wonder - Sir Duke

Vorige positie: 12
Afkomstig van het album: Songs in the Key of Life (1976)

Vrolijke en krachtige ode aan Duke Ellington daalt een plekje.

12 . Gil Scott-Heron - Home is Were the Hatred Is

Vorige positie: 17
Afkomstig van het album: Pieces of a Man (1971)

Gil's hoogste notering is een hypnotiserend nummer van topkwaliteit.
Stijgt wat plekjes, volgende keer top10?

11 . Curtis Mayfield - Freddie's Dead

Vorige positie: 11
Afkomstig van het album: Superfly (1972)

Plaats 11 staat Mayfield goed. Freddie's Dead is zijn hoogste notering. Geweldig funknummer.

Veel fijne nummers, weer. Het enige nummer uit de laatste updates waar ik niets mee heb is die van Ayo. Favorieten zijn Gil Scott-Heron, Ben E. King, Otis Redding, Syl Johnson en Bill Withers, Al Green (vooral Tired of Being Alone en niet zozeer Let’s Stay Together), maar m’n grootste favoriet is Franklin’s versie van Spanish Harlem. Magisch bijna! Naast haar Let it Be cover, is dit ook mijn favoriete nummer uit haar - imposante - repertoire. + Ik ben benieuwd welke vrouw dit jaar in jouw top 10 prijkt.

Grappig, ik vind die van Ayo juist één van de mooiste uit de laatste updates.

Het nummer waar ik weinig mee heb is Stand By Me. Goed nummer uitstekend gezongen, maar het laat me koud. Altijd al gedaan. Verder kan ik me wel vinden in de top 20 totnogtoe. Uitschieters zijn vooral Pusherman en Simply Beautiful, jammer dat die laatste uit de top 10 is gevallen...
Overigens weet ik wel 99,99% zeker wie die mevrouw is in de top 10 en welk nummer. Ach, ik weet het eigenlijk gewoon voor de volle 100%... Het is een nummer dat ik zelf ook in mijn top 10 zou zetten!

kemm schreef:
Het is een nummer dat ik zelf ook in mijn top 10 zou zetten!

Toen jij dit schreef schoot me pas te binnen welk nummer in Daniëls top 10 staat.

kemm schreef:
Deze plaat speel ik best wel vaak. Erg veelzijdig allemaal, waardoor je kunt blijven luisteren. En mocht er in de hele wereld maar 1 song mogen gemaakt worden, had ik graag gehad dat het … was!

Hoe ik erbij kwam? Ik had toevallig het nummer waar het om gaat een paar dagen geleden weer ‘ns op repeat gezet en de reacties bij het album hier op deze site doorgelezen. De rest van haar album heb ik nooit zo interessant gevonden, maar ik moet toegeven dat ik ‘m ook al minstens een jaar niet heb beluisterd (op dat ene nummer na dan). Ik zal hem nog eens een paar keer beluisteren de aankomende weken. Misschien zijn mijn huidige 3* wel een beetje karig.

En ik had aanvankelijk nog wel stiekem de hoop dat het misschien Diana Ross’ Sorry Doesn’t Always Make It Right of Someday We’ll Be Together, met The Supremes, zou zijn. Twee nummers die mogelijkerwijs in mijn eigen top 10 zouden komen (anders sowieso in de top 25).

Bedankt voor de reacties weer We duiken de top10 in

[img][/img]

10 . Marvin Gaye - Let's Get it On

Vorige positie: 8
Afkomstig van het album: Let's Get it On (1973)

Op het randje van de top10 en met twee plaatsen verlies vinden we misschien wel de grootste naam uit het soulgenre. De naam, de faam, alles heeft Gaye. Met Let's Get it On wilde hij voor het sexgedeelte van de soulmuziek laten horen. Dat soul sex is weten we nu wel zeker.

De mood wordt gelijk gezet voor de top 10! Over dit nummer valt ook nog een positieve quote van mij te rapen bij het album!
Angelo schreef:
En ik had aanvankelijk nog wel stiekem de hoop dat het misschien Diana Ross’ Sorry Doesn’t Always Make It Right of Someday We’ll Be Together, met The Supremes, zou zijn. Twee nummers die mogelijkerwijs in mijn eigen top 10 zouden komen (anders sowieso in de top 25).
Reijersen en Diana Ross? Ijdele hoop, hoor.

Wow, zelfs Love Hangover staat niet in de lijst. Geweldig nummer is dat! Wat heb je tegen Ross, Reijersen?

Dat is eigenlijk heel simpel: het raakt met niet.

Love Hangover moet je niet raken, die groove moet je voelen!

Zijn we al benieuwd naar nummer 9?

Zo gaat dat, na een nummer 10...

[img][/img]
9. Otis Redding - Try a Little Tenderness

Vorige positie: 9
Afkomstig van het album: Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul (1966)

Otis Redding blijft met dit nummer staan dit jaar. Hij komt hierna nog één keer voorbij.
Dit nummer blinkt vooral uit in de opbouw. Begint klein en vol soul, om daarna helemaal los te barsten. Fantastisch ook het gebruik van het orgel.

[img][/img]
8. Donny Hathaway - Giving Up

Vorige postie: 5
Afkomstig van het album: Donny Hathaway (1971)

Hathaway's hoogste daalt naar 8. Geweldig hoe deze man zijn muziek maakt. De ene keer klein en mooi, de andere keer rijk georkestreerd. Beide segmenten komen terug in dit nummer. En natuurlijk bovenal met perfectie en absolute beleving gezongen.

Mb.
Toen kemm zei dat hij wist wie die vrouw was, wist ik het ook meteen: Marlena Shaw!

Kemm had het al verklapt. Ik maak het slechts expliciet!

..maar welke plek?

Ik denk dat er nog genoeg mensen waren die nog geen clue hadden, hoor. Tot nu dan.
Ik gok plaats 6, omdat het een mogelijkheid is.

Ondertussen zijn er ook nog 2 prachtige nummers gepasseerd! Dit is mijn favoriete Otis nummer en mijn tweede favoriet is degene die nog moet komen. Giving Up is ook weer kippevel alom!

Giving Up

Ik hou van Al Green

Mb.
Ralph. schreef:
Ik hou van Al Green

Heb je het hem al verteld?

[img][/img]
7. Marlena Shaw - California Soul

Vorige positie: 35
Afkomstig van het album: The Spice of Life (1969)

Vorige keer nog op nummer 35 en nu de hoogste vrouwelijke notering van mijn lijst. Inderdaad, het is dus Marlena Shaw. Velen zullen het er wel mee eens zijn, en waarom niet immers niet? Fantastische stem en ook een prachtig muzikaal bloeiend nummer. Die strijkers, die sfeer, prachtig!
En deze dame is still going strong. Heb haar vorig jaar nog live gezien.

Wijsheid komt met de jaren, California Soul hoort inderdaad in een top 10, de top 10, ieders top 10!

[img][/img]
6. James Carr - The Dark End of the Street

Vorige positie: 7
Afkomstig van het album: A Man Needs a Woman (1968)

James Carr mag dit jaar een plek stijgen. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat deze zanger vergeten wordt tussen de namen van de grootsten aller tijden. Maar als je alleen al naar dit nummer luistert dan weet je dat hij simpelweg in dat rijtje der grootsten hoort. Prachtige uithalen, maar ook prachtige intimiteit. Zwoel en rauw wanneer het hoort.

[img][/img]
5 . James Brown - It's a Man's Man's Man's World

Vorige positie: 6
Afkomstig van het album: Sex Machine (1970)

James Brown's grootste hit stijgt een plaatsje. Al is het alleen maar om de eerste noot van James Brown, damn!
Ik moet zeggen dat ik sowieso meer een liefhebber ben van de ballads van James, minder van de funky songs. Dat zie je ook terug in deze lijst met hoge notering voor bijvoorbeeld ook Please Please Please.
James Brown zingt met dit nummer gewoon keihard je hart binnen.

Mb.
Drie interessante nummers. Ik zou Marlena Shaw nog wel buiten de top 10 zetten, maar dat vergeeft kemm me vast. Het is een topnummer hoor. Dat wel. Het nummer van James Carr blijft een moeilijke. Het bevalt me al meer dan een paar jaar geleden, maar toch weet het me niet te raken. Het is zo'n nummer waarvan je graag wilt dat er een klik is, omdat de meeste mensen het nummer zeer mooi vinden, maar die klik is er gewoon niet. Is dit voor mij wat Stand By Me voor kemm is? En dan James Brown. Tsjah. Kan je daar nog negatief over zijn? Uitstekend nummer, maar voor mij niet zijn beste.

Nog een jaartje, misschien twee, en dan zal jij ook wel die wijsheid hebben, Mb.
Twee opperbeste nummers weer! Een klik heb ik wel met beide, al zouden ze toch m'n top 10 missen, de top 100 ook waarschijnlijk...

Bedankt voor de reacties weer Later vandaag ook nog no. 4

[img][/img]
4. Stevie Wonder - I Wish

Vorige positie: 3
Afkomstig van het album: Songs in the Key of Life (1976)

Beste nummer van het beste album allertijden. Vertelde ik bij JB nog dat ik meer van zijn ballads houd, bij Stevie is het net andersom. Als het swingt als een tiet dan is het goed. I WIsh daalt wel een plekje, van 3 naar 4.

Dat deed Will Smith toch leuker, niet? Ach deze is ook best aardig hoor...

Jammer genoeg geen podiumplaats meer voor Stevie, dat verdient hij toch wel! Net als de bovenste drie waarschijnlijk.

Hahaha, ja dat deed Will Smith vast beter. (wat was dat een slécht nummer zeg!)

De keuze is reuze, dus we hebben nog 3 mooie te gaan.

The Dark End of the Street

Kanshebber om uitgekozen te worden tot m’n all-time-favorite. Wat een prachtig nummer, vooral in Carr’s uitvoering, die ik al wel honderden keren heb beluisterd, al vind ik de opname van Oscar Toney jr. ook schitterend en niet veel onderdoen voor het origineel. En dan te bedenken dat het nummer geschreven werd in een half uurtje! Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer. James Carr is overigens sowieso één van mijn favoriete zangers. Wat een klassieke soulstem heeft hij; gewoonweg prachtig! Die walgelijke country-versies die van dit nummer bestaan, door verschillende artiesten opgenomen, hadden wat mij betreft nooit uitgebracht mogen worden. Bah! Zonder emotie, zonder gevoel. Vreselijk!

Volgend jaar James Carr op nummer 1?

De andere nummers zijn ook allemaal erg fijn. California Soul vind ik eveneens heel mooi, niet mooi genoeg voor een notering in mijn top 10, maar wel heel mooi. Met name de tekst en het arrangement spreken mij aan. Shaw’s vocalen vind ik op zich niet heel erg speciaal, of zo. James Brown en Stevie Wonder zijn ook zeer genietbaar voor mij, maar voor mij niet het beste van het beste, om het zo maar eens uit te drukken. Met beide soulgrootheden heb ik ook niet zo heel gek veel, om eerlijk te zijn - al was dat, geloof ik, al bekend (uitzonderingen daargelaten). Maar zoals gezegd: 2 prima nummers!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:02 uur

geplaatst: vandaag om 13:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.