MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen bespreekt de Sublime Top 1000

zoeken in:

Alleraardigste bovenste 100, maar wat Adele op 7 en Kyteman op 10 te zoeken hebben...????

Wel erg content met Sam Cooke - A Change Is Gonna Come op 8 en So What van Miles Davis op 4.

(afbeelding)

Vanaf afgelopen zondag is het zover. We kunnen met z'n allen genieten van de Zwarte Lijst van Radio6. Voor de tweede keer in successie is het een mooie lijst geworden. Natuurlijk inclusief discussie etc. etc.
Daar gaan wij ons van Opus de Soul in mengen. Nummer voor nummer zullen wij bespreken wat we vinden van het nummer en van de positie van dat nummer in de lijst.

We beginnen met een vijftal dat opvallend genoeg niet in de lijst te vinden is:

Otis Redding – I’ve Been Loving You Too Long (To Stop Now)
Otis is soul! Simpel! Nu staat deze man natuurlijk al vele malen in de lijst. Maar naar onze mening is dit wel zijn beste. Er heeft toch nooit iemand zo mooi gezongen, zo gevoelig als Otis op dit nummer

Donny Hathaway – Giving Up
Een vaak vergeten naam staat er met zijn mooiste ballad niet in. Jammer, want deze man is fantastisch!

Al Green – Simply Beautiful
Blijf me verbazen over dit nummer. Al Green weet de spanning zo goed op de boog te houden. Elke keer denk je dat het los gaat barsten, maar uiteindelijk blijft het toch mooi, klein, gevoelig.

Gil Scott-Heron – Home is Where the Hatred Is
Soul is ook steengoede lyrics. En dat bewijst Gil Scott-Heron met dit topnummer.
Niet voor niks vaak gecoverd en gesampled.

Syl Johnson – Is It Because I’m Black

Soul is een genre waarin artiesten hun ongenoegen konden uiten. Daar is dit nummer van Syl een prachtig voorbeeld van.

...volgende keer beginnen we aan de lijst...

We gaan beginnen met het beoordelen. We zullen het nummer zelf bespreken, wat we daar van vinden. Eveneens zullen we laten weten wat we vinden van de positie van dat nummer in de Zwarte Lijst. We werken per uitgezonden uur. Vandaag nummers 1782 tot en met 1769:

1782. Stevie Wonder – Boogie on a Reggae Woman
Lekker swingend nummer van Stevie. Maar hij heeft zoveel nummers in de lijst staan dat het te begrijpen is dat we deze nu al tegenkomen.

1781. Nina Simone – Mood Indigo

Er is simpelweg maar één Nina Simone. Zo uniek als zij was, zijn er geen meer gekomen.
Over de plaat van dit nummer kan ik kort zijn: terecht dat het er in staat.

1780. Lee Dorsey – Yes We Can Can
Deze versie van Lee Dorsey is mijn favoriet. Yes We Can Can is dan ook wel heel vaak door anderen gedaan.
Had deze song dan ook stiekem wat hoger verwacht.

1779. Jamiroquai – White Knuckle Ride
Opvallend genoeg dat deze er nu al in staat. Is immers afkomstig van hun laatste plaats
Niks mis met het nummer natuurlijk. Jamiroquai is bijna altijd wel goed.

1778. Drifters – Under the Boardwalk
Geniaal nummer dat simpelweg veel te laag staat! Prachtige harmonieën in de zang en heerlijk old-school.

1777. Jimmy Smith – The Organ Grinder’s Swing
Jimmy Smith is een meester van de toesten. Geweldig swingend jazz-nummer. Mooi om dit in de lijst te vinden.

1776. Jamie Cullum – I Get a Kick out of You
Met deze man heb ik nooit wat gehad. Blijkbaar bijzonder populair onder het Radio6 publiek, maar had naar mijn mening met geen enkel nummer in deze lijst hoeven te staan.

1775. Sugar Pie Desanto – Soulful Dress
Aan de ene kant totaal verbaasd dat deze dame in de lijst te vinden is. Niet omdat ik haar slecht vind, sterker ik vind haar geweldig. Maar eerder omdat ik altijd het gevoel heb dat zij toch wat vergeten is.
Aan de andere kant, als het er toch in staat dan had het wel wat hoger gemogen.

1774. Wilson Pickett – Funky Broadway
Deze man zullen we ook nog wel vaker tegenkomen. Dit is gewoon een lekkere soultrack. Mooi dat het er in staat.

1773. Prince – Strollin’
Is weer eens een ander nummer van Prince dat voorbij komt. Leuk dat het in de lijst staat.

1772. Anne Guus Teerhuis Trio – Wanna Be Startin’ Somethin’

Wat is dit nu? Voor het eerst dat ik dit hoor. En nu ben ik helaas geen fan van covers. Ook deze kan me niet overtuigen.

1771. Sade – Your Love is King
Mooie stem, mooie verschijning, mooi nummer.

1770. James Brown – Night Train
Nu al! Klassieker van wereldniveau die veel te laag staat.

1769. Bobby Caldwell – What You Won’t Do For Love
Lekker easy-going. Geinige gitaartjes. Past goed bij de lijst.

Ik hou van Jamie Cullum. Hij heet een leuke stem en ook live is het leuk om te zien en horen. Had van mij wel wat hoger gemogen (rond 1200 ofzo).

Inderdaad had Drifters wel hoger gemogen.

1772. Anne Guus Teerhuis Trio – Wanna Be Startin’ Somethin’
Wat is dit nu? Voor het eerst dat ik dit hoor. En nu ben ik helaas geen fan van covers. Ook deze kan me niet overtuigen.
Lijkt me ook onmogelijk om hier een degelijke cover van te maken. Het origineel is zo goed... Sommige nummers moet je gewoon vanaf blijven, omdat het bij voorbaat al mislukt is. En dan nog een instrumentale cover. Ik snap het niet.

1768. Cee Lo Green – It’s OK
Stemmen naar de waan van de dag lijkt inherent aan dit soort lijsten. Zo ook met deze Cee Lo. Niet te beoordelen als één van de beste allertijden in dit genre.
Nummer is best ok.

1767. William Bell – I Forgot to be Your Love

Hier kan ik simpel over zijn. Naar mijn mening zijn beste, en vooral zijn mooiste. Staat natuurlijk veel te laag.

1766. Frank Sinatra – Day in Day Out

Er is überhaupt weinig negatiefs of Sinatra te zeggen natuurlijk. Hoort ook wel bij de Radio6 publiek, dus logisch dat er in staat.

1765. Rob van de Wouw ft. Ivar – Common Ground
Werk van Nederlandse bodem. Ivar is een goede zanger, Rob een goede trompettist. Lekker nummer. Mooie notering.

1764. Swing Out Sister – Am I the Same Girl
Ja, gewoon een lekker nummer. Leuke notering wederom.

1763. Don Wilkerson – Senorita Eula
Lekker swingend jazz nummer. Had misschien wel wat hoger gemogen.

1762. Spinners – Could It Be I’m Falling in Love
Prachtig toch! Had hoger gemogen.

1761. Joao Donata – Nana Das Aguas
Latin-georiënteerd. Lekker swingend. Wederom een leuke notering.

1760. Van Morrison – And it Stoned Me
Van the Man in deze lijst? Had ik niet verwacht, vind het er ook niet echt in thuis horen.
Wel een goed nummer.

1759. Ohio Players – Love Rollercoaster
Ohio Players is mij vaak wat té disco. Niet mijn ding.

1758. Diana Krall – Temptation
Mooi stem, mooi nummer, mooie notering.

1757. The Jackson 5 – Never Can Say Goodbye
Swingen met J5 is altijd gezellig. Ze hebben betere dus logisch dat we deze nu al tegen komen.

1756. Tower of Power – This Time It’s Real

Een vaak vergeten funk band. Heb ze nog live gezien op het NSJF een paar jaar geleden. Funkten nog goed. Leuk om te zien dat dit er in staat.

1755. Nina Simone – Here Comes the Sun

Die stijl van Nina is natuurlijk altijd mooi. Al haar nummers mogen van mij in deze lijst staan.

UUR 3:

1754. Jazzanova ft. Paul Randolph – Let Me Show Ya
Afkomstig van een leuk en bijzonder toegankelijk album van Jazzanova. Dit kwam vooral door de goede features, zoals dus deze Paul Randolph.
Wel echt een nummer voor onderin de lijst.

1753. Michiel Borstlap – My Dear
Ingetogen jazznummer van Nederlandse pianist. Nooit eerder gehoord, maar het bevalt me wel. Vind het mooi dat dit soort dingen ook in de lijst staan.

1752. Dramatics – Whatcha See is Whatcha Get
En… Watcha Hear is Whatcha Get. Lekker rechttoe-rechtaan soulnummer van de Dramatics. Vooral de kopstemmen vind ik erg mooi. Al is er vocaal plaats voor elke laag.

1751. Amos Lee – Supply and Demand
Met de muziek van Amos Lee kan iedereen wel wat. Het luistert lekker makkelijk weg. Goede stem, lekker muziekje. Had ‘m liever wel wat lager gezien als een paar nummers die nu onder dit nummer staan.

1750. Brand New Heavies – Midnight at the Oasis
Klassieker van formaat die ik eigenlijk hoger had verwacht. Voor mijn gevoel is dit nummer bij meer mensen populair, maar dat zijn blijkbaar geen Zwarte Lijst stemmers. Het nummer swingt natuurlijk lekker.

1749. Rickie Lee Jones – Chuck E’s in Love
Jazzy popnummer. Vind het geen bijzondere zangeres, vrij vlakke stem. Maar kan begrijpen dat dit voor veel mensen wel werkt.

1748. Joe Henderson – Blue bossa
Ja, Joe Henderson is één van mijn favoriete jazz-artiesten. Vrolijk, swingend, zo wil ik mijn jazz. Staat op zich op een goede plek.

1747. Waylon – Hey
Live is deze man echt supergoed. Zijn album, en daaronder ook dit nummer, vond ik wat minder. Staan betere nummers op die nog komen gaan. Dus in verhouding daarmee staat dit hier best aardig.

1746. Albert King – Oh Pretty Woman
Toch mooi als good old Albert dit nummer zingt. Oh Pretty Guitarspel en Oh Pretty fijne zang/gepraat. Had van mij wel hoger gemogen.

1745. Steely Dan – Rikki Don’t Lose That Number
Steely Dan in de Zwarte Lijst? Het begin kent natuurlijk wel iets jazzy, maar dat houdt snel op. Had er voor mij niet in gehoeven. Vind het niet zo passen.

1744. Al Jarreau – Boogie Down
Blijf Al Jarreau een bijzonder man vinden, als heeft hij bijzondere nummers als deze gemaakt. Maar die komen dan ook nog terug.

1743. Buena Vista Social Club – Candela
Lekker wereldmuziek in de lijst. Van de Buena Vista Social Club wordt iedereen vrolijk.

1742. Aretha Franklin – See Saw
Aretha is een heldin en dit is een steengoed nummer van haar. Had van mij hoger gemogen.

UUR 4:

1741. Temptations – Get Ready
Heerlijke swingende Temptations hit. The Temptations zijn voor mij sowieso ongeëvenaard. En dit specifieke nummer had dan ook wel wat hoger gemogen.

1740. Blue Mitchell – Dorado
Gewoon een lekker stukje blaasjazz dat me wel bevalt. Ik denk dat dit voor veel mensen erg goed werkt. Logische notering dus.

1739. Sister Sledge – He’s the Greatest Dancer
Zo op het eerste gehoor zeg ik dat het bassloopje gesampled is in een Will Smith nummer.
Verder is dit het enige nummer van Sister Sledge waar ik wel wat mee heb.

1738. Bob Dorough – Three is the Magic Number
Een evergreen die zeker hier terug te vinden mag zijn.

1737. Bob Marley – The Sun is Shining
Is ooit nog eens een hele slechte remix van gemaakt. Dit is toch veel tijdlozer.

1736. Detroit Emeralds – Feel the Need in Me
Leuke blazers, maar voor de rest wat saaiig. Ken beter werk van Detroit Emeralds en hopelijk komt dat ook nog voorbij in de lijst.

1735. Lyn Collins – Rock Me Again & Again & Again & Again & Again
Één van de allerbeste funky soulladies, en dat is Lyn Collins, hoort natuurlijk in de lijst. Mooi dat het dan ook met dit nummer gebeurd.

1734. Gotan Project – Diferente
Vind dit altijd een moeilijk te plaatsen stijl. Ik hoor moderne jazz, ik hoor de tango, ik hoor latin. En ik vind het allemaal vrij saai. Naar mijn herinnering heeft Gotan Project ook echt wel betere nummers gemaakt.

1733. Georgie Fame – Get Away
Dit is totaal niks voor mij. Iets teveel hoinky-toinky. Het is bijna cheesy te noemen. Dus persoonlijk had dit voor mij niet in de lijst gehoeven.

1732. Lou Rawls – Goin’ to Chicago Blues
Lou Rawls heeft natuurlijk een fantastische stem. Mooi sfeervol nummer die ik toch wel wat hoger had verwacht.

1731. Teddy Pendergrass – I Don’t Love You Anymore
Vrij vrolijk nummer van de onlangs overleden Teddy. Neigt wat naar disco, maar dit is naar mijn smaak nog binnen de grenzen. Leuk dat het er in staat.

1730. Marcus Miller – Rush Over
Bass-virtuoos Marcus gaat in dit nummer meer op de relaxte tour. Vind persoonlijk zijn snellere, wat meer funky nummers leuker. Maar deze hoort natuurlijk wel in de Zwarte Lijst.

1729. Supremes – Where Did Our Love Go
Lekker onbekommerd liedje. Typische Motown sound. Hoort er inderdaad in te staan.

1728. Kool & the Gang – Hollywood Singing
Ja wie kent dit niet!? Ik zeg DJ Kool met ‘Let Me Clear My….’. Maar ik ga toch gewoon voor dit nummer en niet voor covers en samples. Had ‘m eerlijk gezegd hoger verwacht.

1727. Oscar Brown Jr. – Afro Blue
Mooi gezongen, wel wat glad, maar dat stoort niet. Prachtige stem heeft deze man.

1726. John Legend – Save Room
Goede single van John Stephens. Vooral het refrein blijft op een positieve manier lekker in je hoofd hangen.

1725. Baby Face Willette – Face to Face
Ik geniet altijd zeer van de jazz van Baby Face Willette. Fantastische swing, fantastische ritmiek.

1724. Brick – Dazz
Disco! Help! Ik heb er helemaal niks mee en daar is dit nummer ook geen uitzondering op.

1723. Nina Simone – Suzanne
Nina Simone doet Leonard Cohen? Het is zo een eigen stijl bij deze dame dat ze elk nummer wel kan doen.

1722. Angie Stone – Just a Pimp
Nooit zo mijn nummer geweest van Stone. Ze is sowieso een zangeres die met de jaren alleen maar mindere platen is gaan maken.

1721. Quincy Jones – Ironside
Meestproducer laat zien waar zijn kwaliteiten liggen.

1720. Brooklyn Funk Essentials – Stickman Crossing the Brooklyn Bridge
Veel stijlen in dit nummer te horen. Funk, jazz, rhythm & blues. Lekker vrolijk en funky nummer.

1719. Sister Rosetta Tharpe – Up Above My Head (Hear Music in the Air)
Dit soort nummers vind ik gewoon heerlijk! Knalsterke stem, simpele retro-instrumenatie en gaan met de banaan. Had wel hoger gemogen, wat een overgave!

1718. Caro Emerald – That Man
Hitmachine van het afgelopen jaar. En eigenlijk vind ik dit wel haar leukste.

1717. Otis Redding – Wonderful World
Otis doet een Sam Cooke evergreen op totaal eigen wijze.

1716. Jill Scott – Gimme
Deze dame maakt al jaren goede moderne soul. Vooral de diversiteit in de zanglijnen is mooi in dit nummer.

1715. Beginning of the End – Funky Nassau, Pt. I
Fijn stukje latinfunk in deze lijst. Vooral het swingende koperwerk doet het goed.
Hoort toch zeker wel in de lijst thuis inderdaad.

1714. Thelonious Monk – Let’s Cool One
De jazz van Thelonious Monk bevalt mij altijd bijzonder goed. Zo ook met dit nummer.
100% terecht dat deze man, met dit nummer, in de lijst staat.

1713. Janet Jackson – That’s The Way Love Goes
Ik heb nooit veel met de muziek van Janet Jackson gehad. Dat mag ik dan ook zeggen bij dit nummer. An sich is het refrein nog wel catchy, het blijft in ieder geval in mijn hoofd hangen, maar de rest vind ik maar wat saaitjes.
Had dus voor mij niet per se in de lijst geplaatst moeten worden.

1712. Nat King Cole – Route 66
Hier kan ik heel kort over zijn: een klassieker die ik echt veel hoger had verwacht.

1711. Michael Jackson – Wanna Be Startin’ Somethin’
Één van de lekkerste MJ-tracks. Begrijp dan ook niet dat deze niet een paar honderd plaatsen hoger staat. Want dit is misschien wel zijn meest aanstekelijke nummer.

1710. Freddy King – Key to the Highway
Blues in de lijst. Natuurlijk! Wel een vet nummer. Mooie notering.

1709. Jones Girls – Nights over Egypt
Gewoon een mooi nummer, niets meer niets minder. Leuke notering.

1708. Norah Jones – Turn Me On
Ja, Norah Jones. Ik heb liever haar muziek als die van de stuk saaiere Katie Melua. Deze dame heeft natuurlijk een prachtstem en ligt goed bij het grote publiek. Daarom natuurlijk ook de notering.

1707. Tyrone Davis – Turn Back the Hands of Time
Een veel te vaak vergeten klassieker die ik persoonlijk wel hoger had willen zien. Maar ik ben aan de andere kant al blij dat deze er überhaupt in staat.

1706. Jamie Lidell – Enough is Enough
Altijd genieten met Lidell. Deze man doet gewoon wat hij wil en doet dit met verve. Dit nummer is muzikaal bijzonder rijk.
Mooi dat dit er in staat.

1705. Club des Belugas – What is Jazz
Ze vragen zich in de titel af wat jazz is. Nou, dit is het niet. Tenminste niet in mijn beleving. Past natuurlijk wel perfect op verzamelaars/mixes als Wicked Jazz Sounds of Blue Note Trip.
Had voor mij niet gehoeven, dit.

1704. Joe Jackson – You Can’t Get What You Want
Joe Jackson is een naam die ik hier niet zo snel had verwacht. Maar dit nummer past eigenlijk best goed bij een Zwarte Lijst.
Weer eens wat ontdekt.

1703. John Scofield – A Go Go
Altijd apart, die muziek van Scofield. Ik kan er wel wat mee, dus leuk dat het in de lijst staat.

Reijersen schreef:

1739. Sister Sledge – He’s the Greatest Dancer
Zo op het eerste gehoor zeg ik dat het bassloopje gesampled is in een Will Smith nummer.
Verder is dit het enige nummer van Sister Sledge waar ik wel wat mee heb.

Dat klopt, in Gettin' Jiggy With It.

Ga hier mee verder als die andere lijst klaar is

Paar maanden later

Ja, en de maanden zullen blijven volgen. Lijst is erg lang, daarnaast heb ik mijn eigen toplijst ook nog en die geef ik toch wel voorrang.

Reijersen schreef:
Ja, en de maanden zullen blijven volgen. Lijst is erg lang, daarnaast heb ik mijn eigen toplijst ook nog en die geef ik toch wel voorrang.

Weet ik toch

1702 Nina Simone - To love somebody

Die eigen stijl van Nina verdient altijd respect. Terecht notering

1701 Shuggie Otis - Inspiration Information
Een meer dan fantastisch nummer van een topartiest die ik veel te laag vind staan.

1700 Frankie Valli - Beggin'
En hier heeft Madcon dus zijn hitje vandaan. Letterlijker kan het bijna niet.

1699 Bill Evans - Interplay
Vast één van de oudere werkjes uit de lijst. Kwaliteitjazz.

1698 George Benson - Livin' inside your love
George Benson kan mij eigenlijk nooit echt overtuigen. Ook nu weer niet.

1697 Tuomo - Don't take it too hard
Soul uit Finland met een vintage geluidje dat wel iets meer buiten de lijntjes zou mogen.

1696 Lee Dorsey - Working in the coal mine
Staat ook weer gewoon veel te laag. Topsong!

1695 Jazzinvaders - Make it work
Heb van hun laatste plaat ooit een recensie schreven. Tsja, het doet me erg weinig. Maar wel perfect voor het grotere publiek.

1694 Archie Bell & The Drells - Don't let love get you down
Blijft leuk om naar Archie en zijn Drells te luisteren. Had wel wat hoger gemogen van mij.

1693 Ruben Hein - Somebody to love
Heb deze man dit jaar nog live gezien. En ik moet zeggen dat hij dan erg overtuigd.
In dit nummer zit op zich wel een goede groove.

1692 Alessi Brothers - Oh Lori
Slaapverwekkend.

1691 Patti Drew - Beggar for the blues
Swingt wel aardig.

Reijersen schreef:
1701 Shuggie Otis - Inspiration Information
Een meer dan fantastisch nummer van een topartiest die ik veel te laag vind staan.

Beter neemt men volgend jaar een voorbeeld aan onze Funk K.O., daar is hij 22ste geëindigd!

We kunnen weer stemmen! Kijk op radio6.nl

Yes!!! Zo'n zin in!

Ondertussen is de lijst bekend. Kijk op radio6.nl

En hier kun je hem beluisteren: Radioplayer - Radio 6 - Zwarte lijst - radioplayer.omroep.nl

Geweldige lijst, spreekt me meer aan als bv. de top 2000.

In 2010 heb ik het reeds gedaan, in 2011 was ik begonnen maar heb ik het nooit afgerond. Vorige week was de Zwarte Lijst van 2012 te beluisteren en ik heb nu een jaar om alle 1819 nummers te bespreken en te becijferen.
Ik zeg laten we maar snel beginnen.

1819. Donny Hathaway - Voice Inside (Everyhting is Everything)
Donny Hathaway is een soulfenomeen. Helaas maar een korte carriere, maar wel één die indruk achter gelaten heeft.
Goede blazers, fantastisch zanger, aanstekelijk handclaps.

Cijfer: 8.1

1818. Earth, Wind & Fire - Magic Mind
Ritmisch is Eerth, Wind & Fire natuurlijk altijd wel dik in orde. Maar ze maken niet al te vaak extreem grote indruk op mij. Het blijft vaak hangen op: lekker, maar niet meer dan dat. Dat geldt ook voor dit nummer.

Cijfer: 6,3

1817. José James - Promise in Love
Snel uitgegroeid naar een artiest waarbij mensen reikhalzend naar nieuwe muziek uitkijken. Fijn jazznummer met mooi koperwerk.

CIjfer: 7,7

1816. Ella Fitzgerald & the Duke Ellington Orchestra - Drop Me Off in Harlem
Fitzgerald is een topzangeres. Fijne heupwieg-sfeer in dit nummer. Vocal jazz like it should be,

Cijfer: 7,4

1815. Aretha Franklin - Spirit in the Dark]
Aretha een goede zangeres? Dat horen we allemaal bij de live-uitvoering van dit fantastische nummer. De gospel is nooit ver weg. Dit nummer had toch een dik pak hoger mogen staan.

CIjfer: 8,2

1814. Sergio Mendes ft. Ledisi - Waters of March
Mendes was opeens weer populair door met hedendaagse artiesten platen op te nemen. Deze met Ledisi vind ik wat minder geslaagd, al is de dame wel een goede zangeres.

Cijfer: 5,7

1813. Amos Lee - Flower
Niet het beste nummer van Amos, al blijft het altijd fijn om naar zijn stem te luisteren. Het valt wel binnen het geëikte sfeertje van zijn nummers.

Cijfer: 6,0

1812. Prince - Fury
Swingt de pan uit. Vooral live is dit nummer fantastisch om te zien en te horen. Prince op zijn best.

Cijfer: 7,5

1811. Frank Sinatra - Let's Face the Music and Dance
Beetje swingen met Sinatra. Prachtige stem heeft deze man natuurlijk, al raakt het me muzikaal niet altijd.

Cijfer: 7

Dat is weer een flink pak werk Daniël om alle nummers afzonderderlijk te bespreken.
Ik zal het zeker volgen.

Vind overigens de nummers van Donny en Aretha ook de sterksten van de bovenstaande nummers.

Ik moet ook mijn blog ergens mee vullen

1810 Supremes - Back in my arms again
Motown, dat hoor je meteen. Nummer is vrij niksaandehanderig. Gewoon een fijn Motownhitje.

Cijfer: 6,5

1809 Raul Midon - Next generation
Uit ervaring weet ik dat deze man live echt fenomenaal is. Maar houdt het dan wel bij één keer, want het wordt opgegeven moment wel een beetje hetzelfde trucje.
Midon laat dat hier ook weer horen. Vrolijk, aangenaam, maar niet al te bijzonder

1808 Jackie Wilson - Whispers (gettin' louder)
Uit de beginperiode van de Rhtyhm & Blues horen we Jackie Wilson.
Wilson is gewoon een erg goede zanger met goed songmateriaal. Daar is dit nummer ook geen uitzondering op. Fijne muziek

Cijfer: 7,3

1807 Vera Hall - Trouble so hard
Kijk! Hier houd ik nou van. Dat er naar aanleiding van een sample ook het origineel gezocht wordt. De essentie van het nummer vinden in dit origineel van Vera Hall.
Bluesy gezongen, natuurlijk erg herkenbaar en best fijn.

Cijfer: 7

1806 Incognito - Everyday
De groove is nooit ver te zoeken bij Incognito. Zo ook op Everday. Aanstekelijk en dansbaar nummer van de combinatie die vele stijlen bij elkaar brengt. Dit nummer is meer richting de 80's R&B.

Cijfer: 7,1

1805 Johnnie Taylor - Who's making love
Johnnie Taylor is één van die heldhaftige zangers van het geweldige Stax-label. Dit is dan ook nog een zijn prijsnummer. Staat simpelweg veel te laag.

Cijfer: 8,0

1804 Barry White - It's ecstasy when you lay down next to me
Barry White, ik weet het nooit zo met deze man. Het is mij altijd veel en veel te glad. Maar je kan het natuurlijk ook betitelen als zwoel. Dit nummer staat me maar weinig aan. Komt op mijn bijna inspiratieloos over, vooral qua zang.

Cijfer: 3,4

1803 DJ Shadow - This time (I'm gonna try it my way)
DJ Shadow is bekend van het combineren van stijlen. Met dit nummer heeft een de afslag van de disco genomen. Leuk gitaartje, leuk gezang, niet al te overdonderend.

1802 Herbie Hancock - Driftin'
Jazz, dat staat natuurlijk ook in deze lijst. Ligt over het algemeen wat minder in mijn straatje, maar met Hancock kan ik me wel altijd uitstekend vermaken. Vooral het meer funky werk van hem spreekt me erg aan. Daar valt dit nummer niet onder, deze is niet funky, maar wel goed.

Cijfer: 7,6

1801 Gare du Nord - Dish of the day
Ik vind het altijd maar weinig aan, de voor mijn gevoel bij elkaar gejatte muziek van Gare Du Nord. Muziek voor de mensen die zeggen van jazz te houden maar niet aan de echte jazz kunnen wennen. Een soort van excuusmuziek en bovenal behoorlijk saai.

Cijfer: 3,0

Ha, kijk eens aan, Vera Hall heeft het gehaald! Die heeft mijn stem gekregen, al had ik 'm niet in de lijst verwacht. Wellicht zijn er in dit stadium nog niet al te veel stemmen nodig om erin voor te kunnen komen?

kemm schreef:
Ha, kijk eens aan, Vera Hall heeft het gehaald! Die heeft mijn stem gekregen, al had ik 'm niet in de lijst verwacht. Wellicht zijn er in dit stadium nog niet al te veel stemmen nodig om erin voor te kunnen komen?

Tsjah, hoe komen ze uberhaupt bij 1819, vorig jaar waren het nog iets van 1600 nummers. Misschien stellen ze een minimum in van bepaald aantal stemmen. Of komt gewoon elk nummer waarop gestemd wordt in de lijst.

Ze vullen gewoon de zendtijd. Daarom zo scheef aantal.

1800 O.V. Wright - Ace of spades
De soul van OV is vrij rauw, daar houd ik wel van. Lekkere ritmiek ook. Gewoon een goed soulnummer

Cijfer: 7,9

1799 Billie Holiday - Deed I do
Één van de grootste jazzzangeressen, maar even zo groot drama in haar leven.
Heerlijk relaxed nummer. Hier kan ik wel wat mee.

Cijfer: 8,1

1798 Steely Dan - Babylon Sisters
Niet meteen een groep die ik in de lijst verwacht, maar dan krijgen we een eindeloze discussie als we het daarover gaan hebben.
De jazzinvloeden zijn aanwezig. Ken Steely Dan vooral via mijn vader, die er veel naar luistert. Kan het zeker ook waarderen.

Cijfer: 7,2

1797 Rufus Thomas & Carla Thomas - Birds & Bees
Klassieker die al op vele manieren is gedaan. Nu op de familie Thomas manier. Vind Carla een betere zangeres dan Rufus zanger is. Verder hoeft dit niet zo van mij.

Cijfer: 5,5

1796 Champaign - How 'bout us
Bij de artiestennaam ging niet meteen een belletje rinkelen. Bij het beluisteren eigenlijk ook nog niet. Al spatte het glazuur wel van mijn tanden. Jeetje wat glad! Te glad voor mij.

Cijfer: 4,2

1795 George Duke - Shine on
Duke maakte ook wel eens heerlijke funky nummers. Daar valt deze ook onder. Neigt een beetje naar de disco. Fijn nummer.

Cijfer: 6,2

1794 Jamie Cullum - Devil may care
Cullum, hij was best leuk in het begin. Werd daarna irritant. Maar welk nummer nu uit welke periode komt weet ik niet precies. Pianospelen kan de man wel, de zang vind ik vaak te overdadig.

Cijfer: 5,0

1793 Anthony Hamilton - Cornbread, Fish and Collard Greens
Hamilton is van het zuiden van Amerika en daar zijn de producten uit de titel ook zeer geliefd. Ik zie Hamilton als één van de beste zangers van de laatste tijd. Dit nummer is gewoon goed.

Cijfer: 7,9

1792 Andy Bey - Experience
Andy wie? Andy Bey dus. Het lijkt een beetje een combinatie tussen soul, jazz en funk te zijn. Best fijn nummer, maar geen topsong.

Cijfer: 6,5

1791 Brenda Boykin - Hard swing travellin man
Geinig nummer, goed gezongen, goede ritmiek. Leuke ontdekking

CIjfer: 7,2

Gast
geplaatst: vandaag om 00:59 uur

geplaatst: vandaag om 00:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.