MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 3 platenzaken

zoeken in:
Wat is je favorite platenzaak? Waar kan je ongestoord zoeken, luisteren en vertrouwen op de kennis van de medewerkers. Het unieke van een goede platenzaak: -regelmatig naar buiten lopen met een album van een artiest waar je nooit van gehoord hebt maar ze hadden m op staan bij de platenzaak
Mijn top 3:
1) Sounds Rotterdam (kundige mensen)
2) Concerto Amsterdam (geweldige collectie)
3) Compact Center Mercator Oostende (wie er geweest is begrijpt wat ik bedoel)

1) Hemmes (Groningen - alhoewel de verbouwing ze geen goed heeft gedaan)
2) Kroese (Nijmegen)
3) Waaghals (Nijmegen)

Maar ja, ik kan niet bepaald zeggen dat ik elke platenzaak in Nederland ken

Free Record Shop op een eenzame hoogte gevolgd door MediaMarkt en Grammo. Wat een onuitputtelijke collectie! Hahahaha....

Serieus: als je in Antwerpen bent ga dan eens naar Brabo of de kelder in Bilbo. In Gent is Musicmania stoffig maar
groots in collectie.

1. Get Records - A'dam
2. Concerto - A'dam
3. Velvet - Leiden

Het valt mij altijd op dat het aanbod van wat meer experimentele muziek van welke zaak dan ook meestal erg karig is. Alleen de Get in A'dam valt wel mee. Voor gewone gitaarbandjes kan ik meestal wel terecht, maar voor meer postrock- of elektronische muziekaangelegenheden wordt het al snel lastiger.

Concerto heeft ook maar twee rijtjes idm- en aanverwanten...

Sonic Nurse schreef:
1) Sounds Rotterdam (kundige mensen)

Kundig, maar vooral ook erg vriendelijk: altijd tijd voor een praatje, ze (her-)kennen je en nemen je serieus.
Mijn favoriete zaak in Rotterdam (Velvet vind ik dat ook wel hebben, alleen wint Sounds het net).

Mee eens!!
Anekdote: ik had een cd van Miles Davis geleend van een buurman. Een live cd opgenomen tijdens een concert in een kroeg in parijs. Ik kon die plaat nergens krijgen dus ik nam het exemplaar van mn buur mee naar de Sounds. Die gast had niet echt veel tijd want het was een drukke zaterdag maar hij nam even de tijd om in de computer te kijken, na een minuut of 5 kwam hij tot de conclusie dat hij het niet kon vinden. Hij melde me dat Miles nog al eens van label wisselde en dat dan de reg. no. van de cd's nog wel eens konden wijzigen. Hij kon er wel achter komen maar dan moest hij even zoeken. Ik liet mn tel. no. achter en verliet het pant. Na ongeveer een half jaar (ik kwam en kom nog wel wekelijks in deze winkel) ging op zondagavond om een uurtje of 23:00 uur mijn mobiel. Ik lag in mn eerste slaap en verwonderde mezelf welke d*biel nog op dit tijdstip belde. Je raadt het al; het was die jongen van de Sounds. Hij had 'm gevonden, of hij 'm nog moest bestellen.
Over passie voor je vak gesproken.
De SOUNDS in Rotterdam; een dikke 10!

Ik moet wel zeggen dat ik het voornamelijk over de 2 personeelsleden hebben die het meest aanwezig zijn in de zaak. Er lopen ook wel wat andere krachten rond die absoluut ook vriendelijk zijn, maar waar ik minder een band mee heb.

Sietse
1) Get Records (A'dam)
2) Antenne (Tilburg)
3) Concerto (A'dam)

redeyerecords ( ipswich )
musicmania ( gent )
usa import ( antwerpen )

Concerto (Amsterdam)
Plato (Deventer)

Meer weet ik niet, ik kom niet zoveel in platenzaken buiten Deventer eigenlijk.. (en in Deventer heb je dus feitelijk niks).

1. Velvet Delft
2. Sounds Delft
3. Kweenie?

1. House of Sounds (Den Bosch)
2. Kroese (Nijmegen)
3. FRS (voor hun DVD aanbod en af en toe een cd)

Fysiek:
1. Velvet Delft
2. Plato Den Haag
3. De Platenboef Den Haag

Internetshops:
1. Amazon.co.uk
2. Amazon.com
3. NLStore

Op internet is bijna alles te vinden en je kunt ook veilig betalen. Bovendien vaak goedkoper.

dynamo d schreef:
Op internet is bijna alles te vinden en je kunt ook veilig betalen. Bovendien vaak goedkoper.

Toch ga je op den duur het bladeren door de bakken, het cd-luisteren-en-lekker-mensen-kijken en de vraag aan de medewerker missen. Heb jij dat niet? Bovendien kan ik ook in een platenzaak 'veilig' betalen.

Yak
Ben nooit bij Get en Distortion geweest in A'dam, maar dat schijnen de twee beste platenzaken van het land te zijn.

Uit ervaring:
1. Bullit, Eindhoven (met superstip)
2. Concerto, Amsterdam
3. Jake's, Eindhoven

lebowski schreef:
(quote)

Toch ga je op den duur het bladeren door de bakken, het cd-luisteren-en-lekker-mensen-kijken en de vraag aan de medewerker missen. Heb jij dat niet?

Ja, daar heb je gelijk in. Daarom ga ik nog heel vaak naar platenzaken. Echter, ik ben nu bijv. bezig met R.E.M.-albums aan het kopen/sparen, die nu in 5.1 surround sound zijn uitgebracht. In de winkel kosten ze 23-25 euro. Wanneer ik deze via internet in Engeland koop, dan slechts omgerekend zo'n 15 euro (incl. verzendkosten). Hoe leuk ik platenzaken ook vind, da's best een groot verschil.

1. Bilbo in Gent
2. Plato in Utrecht
3. Fnac in Gent

1. FRS
2. de markt (waar dan ook)
3. jaarlijkse platenbeurs in de jaarbeurs

Ha wat leuk je kunt ook overal een toplijst voor maken.

1. Tommy, Tilburg
Hier kom ik al meer dan 25 jaar, vroeger elke week om een 2e hands lp te scoren (vaak voor gespijbeld) nu woon ik 100 km verder en is het eens per jaar geworden maar wel met weken voorpret en met volle tas naar huis.

2. Plato, Utrecht
Nu mijn vaste leverancier, zeker na het opheffen van White Noise

3. www.amazon.co.uk
Voor de spullen die ik in de platenzaken niet kan vinden, ongelooflijk grote collectie als je ook gebruikt maakt van de extra verkopers.

1) Get Records, Amsterdam niet goedkoop, maar ze hebben lekker veel. (En toen ik een keer daar was verwezen ze uiterst vriendelijk een man die om de nieuwe Froger kwam vragen door naar de Free Record Shop)
2) Plato, Utrecht Omdat ik er zo vaak geweest ben
3) Spui Records, Den Haag Ik moet er nodig weer eens heen, alweer een jaar of drie geleden. (ik kom zelden in Den Haag) maar een winkel waar je tussen een heleboel rommel zomaar af en toe een ultragoedkope prachtcd kunt vinden hoort in dit rijtje thuis. Ik kocht er bijvoorbeeld ooit Curtains van Tindersticks voor iets van vijf gulden.

Daarnaast ook nog even de halfjaarlijkse platenbeurs in Utrecht, Concerto in Amsterdam, Bullit in Eindhoven, Boudisque in Amsterdam en Utrecht en House of Sounds in Den Bosch (jeugdsentiment) noemen.

Kos
T.O. schreef:
1) Hemmes (Groningen)

.

neo
Sonic Nurse schreef:
De SOUNDS in Rotterdam; een dikke 10!

Qua obscure dingen is het een hele goede. Koop er soms iets, was zo een keer een zomer uitverkoop met 4 tot 1 euro prijzen. Maar als ik iets koop is er zo'n ongelooflijk aardig personeel. Nog nooit en ik zeg nog nooit heb ik dit ergens anders gezien. Een van mijn favoriete dus ook.

Wat goed dat we dan allemaal dezelfde ervaringen met Sounds in Rotterdam hebben. Geweldig zeg!

CAPIpsv
1 Van Leest
2 Frre record shop
3 Entjes(Vroomshoop)

starbright boy schreef:
1) Get Records, Amsterdam niet goedkoop, maar ze hebben lekker veel. (En toen ik een keer daar was verwezen ze uiterst vriendelijk een man die om de nieuwe Froger kwam vragen door naar de Free Record Shop)
Wist niet dat deze zo bekend was en geprezen werd Wel de zaak die de laatste maanden ook mijn geld verdiend heeft. Als er nog redelijke alternatieven zijn voor Idm-muziek in Amsterdam hoor ik het graag. Trouwens toch best goede koopjes gedaan: ep's voor 1 euro en 3 euro, Lp's 5 euro. Dat was dan ook uit de afprijsbak. Geweldige bediening zeker, beter dan bij de Boudisque iig en ook iets beter dan Concerto, tenminste uit mijn korte ervaringen daarmee. Zij verwezen mij bijvoorbeeld ook meerdere keren door naar Concerto, omdat ze in het systeem zagen dat bij Concerto bepaalde Cd's wel aanwezig waren. Hetzelfde deed Concerto niet toen ik daar een bestelling deed van 10 platen, 5 minuten later liep ik de eerste keer Get Records binnen en zag ik 7 van de 10 net bestelde platen daar liggen (en heb ik ook gekocht). Concerto had dat wel in het systeem kunnen zien volgens de Get Records bediende, zonder enige wrok werd dit ook gezegd

Merkwaardig dat er hier een aantal mensen zijn die serieus (?) FRS en van Leest als favoriete zaken opgeven. Ik was laatst nog in Den Haag in een FRS en kwam daar een verlepte Overkill CD tegen; boekje en back cover vertoonden behoorlijke waterschade. Nu stond deze cd toevallig in de 5 voor 15 rekken. Dus ik neem 'm mee naar de kasse en bied er 3 euro voor, oude prijs was iets van 14 euro. Nee, dat kon niet, volgens het miepje achter de toonbank, de actie gold alleen als je er nog 4 andere bij zocht.
Ik ga natuurlijk geen 15 euro uitgeven aan een ranzig uitziende Overkill CD + nog 4 ongelofelijke drama-CD's die in dat soort rekken staan.
Uiteindelijk heb ik zelfs nog €5 geboden (oftewel 2 euro meer dan ze er bij die domme actie voor krijgen) en haar er herhaaldelijk op gewezen dat het boekje totaal vernaggeld was. Maar nee, aan onderhandelen deden ze niet bij FRS, want dan zou ze ontslagen worden.

Wat een ongelofelijke kutzaak, zeg.

Ontopic:
Ik heb niet echt een favoriete zaak, maar in Delft gaat m'n voorkeur duidelijk uit naar Sounds en Velvet. Als ik in R'dam of Den Haag ben wip ik ook nog wel eens bij de plaatboef langs.

1. Bullit - Eindhoven
2. Rare-Records - Eindhoven
3. Boudisque - Amsterdam

HammerHead schreef:
Merkwaardig dat er hier een aantal mensen zijn die serieus (?) FRS en van Leest als favoriete zaken opgeven. Ik was laatst nog in Den Haag in een FRS en kwam daar een verlepte Overkill CD tegen; boekje en back cover vertoonden behoorlijke waterschade.

Alsof je aan de lopende band dat tegenkomt .

De FRS is vooral wat betreft DVD's een erg goede winkel. Ze hebben een erg ruim aanbod en vaak ook erg schappelijke prijzen. Qua cd's is het wat minder maar ook daar zie ik er af en toe nog wat tussen staan.

1. Get - A'dam (meest uitgebreide popafdeling)
2. Concerto - A'dam (voor de 2de handsjes)
3. Fame - A'dam (vaak duur, maar ze hebben letterlijk alles, ook wat betreft bladmuziek of muziekdvd's)

Ik koop principieel liever niet bij de FRS omdat dat een winkelketen is zonder hart voor de muziek, om het zo maar te zeggen.

Bovendien hebben ze vaak verkopers die bij vraag naar een beetje alternatieve artiest de schouders ophalen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:19 uur

geplaatst: vandaag om 20:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.