MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 3 platenzaken

zoeken in:
T.O. schreef:
Ik koop principieel liever niet bij de FRS omdat dat een winkelketen is zonder hart voor de muziek, om het zo maar te zeggen.

Bovendien hebben ze vaak verkopers die bij vraag naar een beetje alternatieve artiest de schouders ophalen.

dan kom je bij de verkeerde frs, ik moet je alleen wel gelijk geven 99% van mijn collega's denken dat miles davis een saxofonist is bij wijze van spreken maar om principieel niet bij frs te kopen is overdreven, kennis van muziek weegt voor mij minder zwaar dan een goedkope plaat en goedkope cd's vindt ik er genoeg. Ik koop principieel geen çd's boven de 10 euro en meer dan de helft van mijn collectie komt frs vandaan.

De Platenworm in Groningen. Maar die is er helaas niet meer. Dat was voor mij de ultieme platenzaak. Klein, maar wel een geweldig aanbod. Altijd nieuwe dingen en in de meest obscure genre's. Titels die ze bij Concerto of de Plato's in ons land niet eens in de computer hadden staan lagen bij de Platenworm in de bakken. Vinyl voerde de boventoon en ook dat zie ik graag in een platenzaak. Pieter (de eigenaar) is een ontzettend aardige kerel en een echte liefhebber die altijd klaar stond voor advies. Een droomwinkel.

1. Velvet Breda (voorheen Bullit)

Kom ik al 25 jaar ofzo. Guus en Arend, de twee vaste krachten, werken er volgens mij ook al 25 jaar (of langer). Ze hebben er verstand van, zijn zelf enorm liefhebber en altijd bereid je te helpen. Bovendien, op rustige momenten, in voor t opzetten van een boom over je favoriete bandjes.

2. Eens een keer een uitverkoopje bij Van Leest ofzo

Ik koop niet zo vaak in andere steden CD's, maar dit is mijn top 3
1. Kroese Nijmegen (ik kom er maar soms, maar ik vind het een hele fijne winkel)
2. Bullit Eindhoven
3. Jake's Eindhoven, maar dat is vooral omdat ik niet echt in andre CD-winkels kom.

bubbachups schreef:
De Platenworm in Groningen. Maar die is er helaas niet meer. Dat was voor mij de ultieme platenzaak. Klein, maar wel een geweldig aanbod. Altijd nieuwe dingen en in de meest obscure genre's. Titels die ze bij Concerto of de Plato's in ons land niet eens in de computer hadden staan lagen bij de Platenworm in de bakken. Vinyl voerde de boventoon en ook dat zie ik graag in een platenzaak. Pieter (de eigenaar) is een ontzettend aardige kerel en een echte liefhebber die altijd klaar stond voor advies. Een droomwinkel.

Tot ver buiten Nederland bekend ook, buitenlandse artiesten die in De Oosterpoort of Vera optraden kwamen vaak wat eerder naar de stad om de Platenworm in te duiken. Ze wilden er nog een online-winkel van maken, maar ik begrijp inmiddels dat ze er helemaal mee kappen

'DE' platenwinkel voor metal liefhebbend arnhem is natuurlijk Dollhouse, het gros van mij collectie komt er van daan. Ook in Den Bosch heb ik ooit eens geweldig winkeltje ontdekt achterin een straad die volgens mij aan de markt grensd, kleinwinkeltje met een heleboel bootlegs, elpees en veel goedkope cd's (weet iemand welke winkel ik bedoel) Uiteraard kan ik als metal liefhebber ook uitstekend slagen bij winkels als Fame (amsterdam) of Kroeze (Arnhem Nijmegen)

Woutjinho
ik haal ze meestal via de sites van de platenmaatschappij, omdat ik geen winkels in de buurt ken die die cd's van mij hebben, alleen in Amsterdam, de Fame Music Store heeft er een groot aantal van, maar daar kom ik dus bijna nooit

Woutjinho
en kroeze in nijmegen kon ik niet vinden toen ik er was, misschien moest ik er naar zoeken, dan zou ik het gevonden hebben
maar toch als k weer n aar nijmegen ga: is het in het centrum, of aan de rand of waar?

VanDeGriend schreef:
1. Velvet Breda (voorheen Bullit)

Kom ik al 25 jaar ofzo. Guus en Arend, de twee vaste krachten, werken er volgens mij ook al 25 jaar (of langer). Ze hebben er verstand van, zijn zelf enorm liefhebber en altijd bereid je te helpen. Bovendien, op rustige momenten, in voor t opzetten van een boom over je favoriete bandjes.

Toen ik nog in Breda studeerde kwam ik daar heel vaak
Eén van die twee heren werkt (vaak op zaterdag) ook in Velvet Rotterdam.
Ik kom al ruim 10 jaar niet meer in mijn oude favoriete platenzaak in Breda, zie ik opeens mijn "oude verkoper" uit Breda in Velvet-Rotterdam. En wat bleek? Hij herkende me (begon er uit zichzelf over)! Gelijk lekker staan babbelen. Dat vind ik dus echt heel goed.

titan (crew)
1. Sounds Rotterdam

Ik herken de verhalen van de anderen. Laatst nog zijn de schatten een half uur voor mij wezen zoeken naar een verzamelcd van Steely dan, helaas niet gevonden. Jammer dat ik veel dingen die ik zoek daar niet kan vinden. Steeds hebben ze dat album net niet, of wel iets van die artiest maar dan niet het album dat ik zoek

2. Plato Rotterdam

Ondanks de niet zo grote omvang van de zaak hebben ze veel, in alle genres. Veel medewerkers aldaar zie ik regelmatig bij concerten.

3. Velvet Rotterdam

Kundig personeel en trouwens ook met een interessante collectie dvd's. Je kan er voor ontzettend veel concerten, ook (ver) buiten Rotterdam, concertkaartjes kopen.

Deze top 3 geldt voor mij al jaren:

1. Concerto
2. Boudisque
3. Get Records

(allen in A'dam), maar tegenwoordig bestel ik meestal via internet vanwege de vaak lage prijzen, en het gemak natuurlijk. En verder snuffel ik vaak in de uitverkoopbakken van allerlei cd-zaken, daar vis ik regelmatig erg leuke cd's uit.

Ook vermeldenswaardig is een cd-zaak in Sydney (een beetje ver weg, ik weet het) waar alle albums, behalve de heel recente, omgerekend zo'n 7 euro kost(t)en. Altijd ontzettend druk, maar daar heb ik bijna een halve rugzak vol fantastische cd's gekocht!

Woutjinho schreef:
en kroeze in nijmegen kon ik niet vinden toen ik er was, misschien moest ik er naar zoeken, dan zou ik het gevonden hebben
maar toch als k weer n aar nijmegen ga: is het in het centrum, of aan de rand of waar?

Ik heb geen idee, ik ken alleen Kroeze in Arnhem, maar ik wee tdat er in nijmegen ook een zit, maar op internet kun je het zo vinden. ik ben niet zo bekend in nijmegen maar hier staad kroeze wel bij, en volgens mij is de molenstraat in het centrum, maar pin me daar niet op vast.

DutchViking
1. Sounds - Venlo
2. Bullit - Eindhoven
3. House Of Sounds - Den Bosch

Wat ik zoek, hebben ze doorgaans (in mijn omgeving) alleen in bovenstaande 3 zaken. House Of Sounds overigens een zaak met ontzettend veel leuk tweedehands materiaal (tegen dumpprijzen).

42
1. Plato (Utrecht)
2. Boudisque (Utrecht)
3. Platenhuis 't Oor (Hilversum)

Meer om de sfeer, het personeel en het assortiment dan de prijzen.

Eindelijk 't Oor een keer Nog een tijdje hun website gedaan

neo
Top 3
1. Plaatboef (Rotterdam)
2. Plaatboef (Rotterdam)
3. Plaatboef (Rotterdam)

1. Sounds, Venlo
2. Concerto, Amsterdam
3. Get Records, Amsterdam

neo schreef:
Top 3
1. Plaatboef (Rotterdam)
2. Plaatboef (Rotterdam)
3. Plaatboef (Rotterdam)

grapje zeker!

neo
Nee. Naast ebay koop ik daar het meeste.

1. Kroeze - Arnhem
2. Waaghals - Arnhem
3. de Nootzaak - Amersfoort
4. Session 38 - Ede

Casartelli (moderator)
1. Concerto Amsterdam
2. Fame Amsterdam
3. Discostars Amsterdam

Ik zie overigens een aantal keer Get Records genoemd worden. Mijn oog viel pas onlangs een keer op deze overbuur van de Concerto. Tijdens een vlotte wandeling erdoorheen zag ik eigenlijk niet zoveel verschil ook, maar wellicht heb ik verkeerd gekeken?

VanDeGriend schreef:

Ik kwam begin jaren '90 ook altijd bij Bullit in Breda (heb in die stad gestudeerd) en ik ben het met je eens.
Het grappige is dat Arend inmiddels ook bij Velvet in Rotterdam werkt en dat hij mij na al die jaren herkende. Kijk dat vind ik dus knap (en ik kwam regelmatig bij Bullit maar ook niet zo dat ik er woonde, anders was dit nog wel te begrijpen ).

Laatst vond ik in Dordrecht een huiskamer cd-zaakje met alleen maar tweede hands, maar erg veel keus. Get Back in de Voorstraat.

Andere fijne zaken in Rotterdam zijn Sounds en voor het betere tweedehands werk de Plaatboef.

Op het net vind ik Caiman.com prima en goedkoop en CDBaby een hele fijne winkel voor onafhankelijke muziek.

http://chenque65.blogspot.com/

1. Sounds, Venlo
2. Concerto, Amsterdam
3. Bullit, Eindhoven

1. Get Records, Amsterdam
2. Magic Buzz, Groningen
3. Elpee, Groningen

1. Plaatboef (Rotterdam)

Dag voor kerst was ik nog op zoek naar een leuk kerstcadeau voor m'n zus, ik wilde weleens naar een 'andere' buurt ipv al diezelfde winkels die in de koopgoot zitten, dus ik loop de binnenweg op en ontdek tot mijn verbazing een wat rustiger straatbeeld met wat meer alternatieve zaakjes, en daar hou ik wel van, na eerst de Velvet daar ontdekt te hebben kwam ik ook bij de Plaatboef, een bescheiden, rustig platenzaakje met genoeg bakken om lekker rond te snuffelen, 2e hands goedkope cd's in erg goede staat en alles lekker overzichtelijk.
Geweldig zaakje, 2x geweest maar nu al favoriet

2. Sounds, Rotterdam

2e platenzaak in Rotterdam die ik gevonden heb en ik ga er eigenlijk altijd naar toe als ik naar de stad ga, (ik kom uit een verschrikkelijk saai dorp), Sounds heeft een erg grote collectie cd's en nog een benedenverdieping voor Metal en ProgRock waar ik stiekem eigenlijk liever niet heen ga, omdat ze altijd echte klote herrie opzetten maar is ook wel lachen.
Toffe lui ook achter de counter.

3. Velvet, Dordrecht

Eerste platenzaak in de omgeving die ik ontdekt heb, is ongeveer een jaartje terug en daar is eigenlijk de totstandkoming van mijn top 10 ontstaan, heb hier niet erg veel cd's gekocht maar kon altijd lekker rondzoeken en af en toe even een cd'tje luisteren.

Het aanbieden van 2e hands cd's voor een lagere prijs dan een nieuwe cd geeft stiekem toch wel de doorslag, anders stond Sounds wel op 1.

Is het niet een idee om een overzichtje te maken in een topic met van iedere stad de daarin gevestigde platenzaken met een stukje info als adres, assortiment (genres) en website e.d.
Eventueel nog een overzichtje met populaire webwinkels.

Of is het al verkeerd om hier een discussie over te starten in dit topic?

Beste platenzaken met verreweg meeste keuze zijn voor mij op het world wide web te vinden:

1. www.amazon.co.uk (en andere amazon's in Duitsland en USA)
2. www.cdjapan.co.jp
3. www.nlstore.nl

De beste fysieke platenzaak vind ik Velvet in Delft. 2,5 half jaar geleden stond Plato Den Haag bij mij nog op nr. 2 maar dat is zo'n arrogante en dure zaak geworden.

martvis schreef:
Is het niet een idee om een overzichtje te maken in een topic met van iedere stad de daarin gevestigde platenzaken met een stukje info als adres, assortiment (genres) en website e.d.
Eventueel nog een overzichtje met populaire webwinkels.

Of is het al verkeerd om hier een discussie over te starten in dit topic?

Lijkt mij meer iets voor een aparte website ofzo, aangezien het (mits het een serieuze poging betreft) een vrij omvangrijk geheel zal zijn.

Een leuke site was de Nederlandse "The Vinyl Site" waarop per stad winkels stonden die vinyl verkochten. Was erg leuk gedaan, met foto's erbij, algemene omschrijving van assortiment, contactgegeven, openingstijden, etc. Website bestaat niet meer, maar het één en ander is nog wel via het cache geheugen van Google te bekijken:
Rotterdam
Groningen
Nijmegen
Leeuwarden

djeffibrelich
1.plaatboef rotterdam
2.plaatboef rotterdam
3.plaatboef rotterdam

bij de plaatboef hebben ze een geweldige collectie, altijd wel wat leuks te vinden want ze kopen elke week nieuwe lp's in.
hoe vaak ik daar wel niet een mooie 2ehands plaat heb gevonden is niet meer te tellen.
daar boven op kan je platen die ze niet in de winkel hebben bij hun bestellen en dan kan je ook nog een mail krijgen van wanneer het binnen is.
en er werken ook 2 heren die echt van allerlei soorten muziek kaas hebben gegeten, zijn altijd klaar om te babbelen en om te helpen.
need i say more?

eervolle vermeldingen:

demonfuzz nieuwe binnenweg rotterdam, velvet music amsterdam, songs for sale rotterdam meent, get records amsterdam, alle plato's, en sounds rotterdam.

waar ik niet gevonden wil worden:

free record shop
van leest

deze kan beter:

velvet music rotterdam:

ze hebben soms leuke cd's liggen, maar ook die chagrijnige koppen vaak.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:43 uur

geplaatst: vandaag om 18:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.