menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Welke band maakt de beste Britpop/Britrock?

zoeken in:
ElMeroMero
De muziek van Blur en Elastica vind ik over het algemeen goed te pruimen, maar de meeste andere bands in de Britpop-scene kunnen bij mij niet op al te veel sympathie rekenen.

Noem het maar een hebbelijkheid van me.

avatar van titan
titan (crew)
SelmaDuim schreef:
Britser dan Placebo kan bijna niet.

Van de 3 heren van Placebo is er maar 1 Brits, dus dat valt wel mee .

SelmaDuim
Wist ik niet. Maar daarom klinkt het niet minder Brits natuurlijk.

avatar van mic
mic
Ik vind placebo helemaal niet zo britpoppy.

Maar uh, Morrissey is natuurlijk de Britpop koning!
En zelfs dat ontsteigt ie.

Voor de rest Oasis (ughe), Blur, Suede enzo...


titan schreef:
Britpop is een term die begin jaren '90 is bedacht voor opkomende bands die na de madchesterrage en shoegaze ambachtelijke pop-/rockliedjes brachten die geinspireerd waren op de hoogtijdagen van de Britse pop uit de jaren '60 (Kinks & The beatles o.a.) en de jaren '70 (David Bowie en Roxy music o.a.). Suede, Blur en Oasis zijn de initiatoren van het "genre".


Maar die vooral ook kritiek hadden op de Engelse maatschappij van toen.

Casartelli schreef:
(quote)

heu... kwamen die niet van de andere kant van de wereld?


Brian Molko is een Luxemburger! Die spreekt perfect Frans.

SelmaDuim
Brian Molko is half Schots en half Amerikaans, en geboren in Brussel (België), hij is voor een deel opgegroeid in Luxemburg en Libanon. De bassist Stefan Olsdal is Zweeds, en heeft ook in Luxemburg gewoond waar hij Brian leerde kennen op een internationale kostschool. En Steve Hewitt, de drummer, is Brits.... om precies te zijn.

SelmaDuim schreef:
en geboren in Brussel (België),.


Dat wilde ik eigenlijk zeggen, maar wist het niet meer zeker!

avatar van avdj


Kijk eens op http://en.wikipedia.org/wiki/Britpop
De Engelse Wikipedia is vele malen uitgebreider

Behalve The Beatles en The Who worden als inspirators hier ook The Kinks, Led Zeppelin, Pink Floyd, The Small Faces en The Rolling Stones genoemd.

Ze blijven hier wel vasthameren aan de jaren 90.

avdj schreef:
(quote)


Kijk eens op http://en.wikipedia.org/wiki/Britpop
De Engelse Wikipedia is vele malen uitgebreider

Behalve The Beatles en The Who worden als inspirators hier ook The Kinks, Led Zeppelin, Pink Floyd, The Small Faces en The Rolling Stones genoemd.

Ze blijven hier wel vasthameren aan de jaren 90.



Je noemt het, inspirators. inderdaad. 1994 is denk ik het ultieme britpopjaar.

avatar van titan
titan (crew)
Dat denk ik ook Bloompje. Het jaar van de clash tussen Blur en Oasis en de release van het beste Britpopalbum; Dog man star van Suede.

Bij Britpop denk ik aan de eerste lichting met Blur, Oasis, Pulp, Suede, Travis, Catatonia, Manic Street Preachers, SuperGrass, Super Furry Animals, The Verve, Elastica. (meeste bands hebben 60's invloeden)

Daarna komt een tweede lichting, met onder meer Coldplay (toch weer andere muziek dan bovenstaande). Is mijns inziens 'dromeriger' als je begrijpt wat ik bedoel.

En nu heb je een derde stroming Britpop, gekenmerkt door de invloeden van new wave (Bloc Party, Editors, Futureheads, Franz Ferdinand).

Mijn favoriete lichting is de derde! Al vind ik de rest ook vaak wel goed hoor.

avatar van Zavo
Dus eigenlijk maakt Interpol de beste britpop?

avatar van Paalhaas
Zavo schreef:
Dus eigenlijk maakt Interpol de beste britpop?


Zavo schreef:
Dus eigenlijk maakt Interpol de beste britpop?


Ik weet niet of dat zo algemeen kunt zeggen... Zoals ik zei heb je verschillende stromingen van Britpop, verschillende perioden enz. Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben...

avatar van Paalhaas
BenicioDelToro schreef:
(quote)


Ik weet niet of dat zo algemeen kunt zeggen... Zoals ik zei heb je verschillende stromingen van Britpop, verschillende perioden enz. Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben...

Beet, Zavo! Interpol komt uit NYC.

BenicioDelToro schreef:
Bij Britpop denk ik aan de eerste lichting met Blur, Oasis, Pulp, Suede, Travis, Catatonia, Manic Street Preachers, SuperGrass, Super Furry Animals, The Verve, Elastica. (meeste bands hebben 60's invloeden)
Mijn favoriete lichting is de derde! Al vind ik de rest ook vaak wel goed hoor.


Ik ga voor de eerste lichting

Paalhaas schreef:

Beet, Zavo! Interpol komt uit NYC.


Muziek van buiten de UK kan ook Britpop genoemd worden hoor... Als het in dezelfde stijl is.

avatar van Paalhaas
Hmm, wordt het dan niet wat ingewikkeld? Maar, OK, als je dat van Interpol wist, dan was het dus inderdaad niet beet.

avatar van titan
titan (crew)
Britpop wordt inderdaad ook buiten Engeland gemaakt. Interpol en the bravery zijn bijvoorbeeld Amerikaanse voorbeelden, in Nederland hebben we The sheer en Supersub, Zweden heeft Kent, Denemarken heeft Kashmir en België heeft Das Pop.

tondeman
En vergeet de lads van Moke niet.

Der Effe
Sluit deze topic niet voor het kicken van een 3 jaar oud topic, want 3 jaar geleden bestond Moke nog geeneens.

avatar van LucM
Britpop associeer ik met bands die teruggrijpen naar de elementaire rock van de Britse bands in de jaren '60 van the Kinks, the Beatles, the Who, al dan niet in een modern kleedje gestoken of vermengd met latere stromingen (glamrock of new wave) met typisch Engelse (niet Amerikaanse) uitspraak.
Blur, Oasis, Pulp en Suede waren de belangrijkste britpopbands in de jaren '90. Nu zijn dat Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs, the Kooks en Bloc Party .
Ook het Belgische Das Pop hoort daarbij.
Radiohead noem ik geen britpop wegens te experimenteel.

avatar van thelion
Een Top 10.....

1. Oasis
2. The Smiths
3. The Stone Roses
4. Supergrass
5. The Verve
6. Manic Street Preachers
7. Pulp
8. Interpoll
9. The Music
10. The Bravery

avatar van Joy4ever
Interpol is zeker geen Britpop! (Ze komen uit NY idd tondeman)

Ik vind Oasis de vaandeldrager van de Britpop en Suede de beste.

tondeman
Ze komen uit New York dacht ik? Maar ze zijn iig geen britpop.

avatar van LucM
The Smiths beschouw ik als de vaandeldragers van de Britpop. Zij grepen in de jaren '80 terug naar de gitaarpop van de jaren '60 en dat in de tijd dat synthipop en dance de hitlijsten beheersten, de teksten en uitspraak van Morrissey waren typisch Brits en zij inspireerden nieuwe Britse bands.
Interpol komt inderdaad uit New York en heeft niets te maken met Britpop.

avatar van dazzler
Smiths
Stone Roses
Charlatans
Inspiral Carpets
James
Radiohead
Blur
Oasis
Pulp
Ash
Supergrass
Verve
Manic Street Preachers
Placebo
Stereophonics
Travis
Coldplay (met stip)
Kaiser Chiefs
Kooks

Staan allemaal in mijn kast (en ik vergeet er nog).
Briljante singels, betere albumtracks, maar nog nooit
voldoende de tijd genomen om veel albums deftig uit te zitten.

Maar Coldplay houdt het nu toch al vier albums met bloedmooie singles vol,
wat niet van al deze groepen beweerd kan worden.
Songs als herfstbladeren zo melancholisch.
En daarom met lichte stip bovenaan.

avatar van herman
Radiohead noem ik geen britpop wegens te experimenteel.


T/m The Bends was het zeker britpop, ze klinken grofweg niet anders The Verve of de Manics anno 1996...

Coldplay zit voor mij in de categorie nakomertjes, samen met bv. Travis. Vind er niet veel aan...

Gast
geplaatst: vandaag om 22:33 uur

geplaatst: vandaag om 22:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.