Muziek / Toplijsten en favorieten / Welke band maakt de beste Britpop/Britrock?
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 september 2005, 16:19 uur
fijne band, maar de Manic street preachers komen bij mij vaker in de cd-spelert
0
geplaatst: 26 september 2005, 17:08 uur
1. Pulp
2. Mansun
3. Suede
4. Strangelove
5. Manic Street Preachers
6. Blur
7. Lush
8. Sleeper
9. Oasis
10. Marion
2. Mansun
3. Suede
4. Strangelove
5. Manic Street Preachers
6. Blur
7. Lush
8. Sleeper
9. Oasis
10. Marion
0
geplaatst: 26 september 2005, 17:43 uur
1. Blur
en dan niks, voor de rest vind ik Britpop een enorm irritant genre met als toppunt (dieptepunt dus eigenlijk) Oasis.
en dan niks, voor de rest vind ik Britpop een enorm irritant genre met als toppunt (dieptepunt dus eigenlijk) Oasis.
0
geplaatst: 26 september 2005, 17:48 uur
Britpop: leuk stickertje dat op muziek geplakt kan worden (en soms misschien handig); maar het blijft appels met peren vergelijken.
Op de vraag wat is je favoriete band uit Groot-Brittannië (dat is wat anders dan welke band maakt de beste Britpop) zeg ik Suede
Op de vraag wat is je favoriete band uit Groot-Brittannië (dat is wat anders dan welke band maakt de beste Britpop) zeg ik Suede

0
titan (crew)
geplaatst: 26 september 2005, 17:54 uur
Suede is ook mijn favoriet. Lush vind ik trouwens niet echt britpop, dat is meer poppie shoegaze. Manic street preachers is meer punkrock. Maar goed, Britpop is altijd al een beetje een diffuse term geweest.
0
geplaatst: 26 september 2005, 18:08 uur
1. Blur (ontegensprekelijk
)
2. Manic Street Preachers
3. Elastica
)2. Manic Street Preachers
3. Elastica
0
geplaatst: 26 september 2005, 20:41 uur
Vind Blur ook de beste britpop. Beste britpop album vind ik A Northern Soul van The Verve (Dat mag je toch als britpop rekenen)
0
geplaatst: 26 september 2005, 20:59 uur
The Scientist schreef:
Vind Blur ook de beste britpop. Beste britpop album vind ik A Northern Soul van The Verve (Dat mag je toch als britpop rekenen)
Geen Coldplay of Radiohead, Scientist? Ik kan me voorstellen dat je het late werk van Radiohead niet onder die naam wil duiden, maar de eerste 2 albums wel natuurlijk. En Coldplay is ook gewoon britpop...
0
dutch2
geplaatst: 26 september 2005, 21:17 uur
1. Blur
2. Supergrass
3. Suede (al ken ik daar maar 1 plaatje van)
Maar als we het over beste Britse bands hebben ziet het lijstje er heel anders uit. Dan komen Tindersticks, Elbow, Gomez en nog een heleboel anderen erbij.
2. Supergrass
3. Suede (al ken ik daar maar 1 plaatje van)
Maar als we het over beste Britse bands hebben ziet het lijstje er heel anders uit. Dan komen Tindersticks, Elbow, Gomez en nog een heleboel anderen erbij.
0
geplaatst: 26 september 2005, 21:26 uur
Dat niemand The Kinks en Small Faces nog genoemd heeft, of desnoods Madness. Dat is toch ook pure Britpop?
Maar wat titan zegt snijdt ook wel hout, want een definitie van Britpop is moeilijk aan te geven...
Maar wat titan zegt snijdt ook wel hout, want een definitie van Britpop is moeilijk aan te geven...
0
geplaatst: 26 september 2005, 21:37 uur
Inderdaad, nu je het zegt, had er niet aan gedacht omdat ik het hier nergens had zien staan. Vind dan idd "A Rush..." de beste britpop-plaat. Van Radiohead wil ik de lateren en (naar mijn mening) betere albums er niet onder scharen. The Bends is natuurlijk ook aardig in de Britpop richting en die is ook lekker ja. Die vind ik ongeveer net zo goed als "A Northern Soul". (Waar "Street Spirit" trouwens ver boven staat, maar de rest van de CD niet)
0
geplaatst: 26 september 2005, 22:08 uur
The Kinks is geen britpop hoor andré. Britpop is toch dat genre wat door Oasis en Blur uitgevonden is? Ik ga voor Coldplay maar van Oasis ken ik weinig en van Blur heb ik alleen de best of.
0
geplaatst: 26 september 2005, 22:15 uur
avdj schreef:
The Kinks is geen britpop hoor andré. Britpop is toch dat genre wat door Oasis en Blur uitgevonden is? Ik ga voor Coldplay maar van Oasis ken ik weinig en van Blur heb ik alleen de best of.
Nou, die term was misschien nog niet uitgevonden, maar muzikaal zijn er meer overeenkomsten te vinden tussen The Kinks (of Madness) en Blur, dan tussen bijvoorbeeld Blur en Oasis of Manic Street Preachers. Je kunt m.i. zelfs bands als The Smiths en Echo & The Bunnymen tot de Britpop rekenen...sterker nog: alle Britse gitaarpop/rock van nul tot nu!
0
titan (crew)
geplaatst: 26 september 2005, 22:41 uur
Britpop is een term die begin jaren '90 is bedacht voor opkomende bands die na de madchesterrage en shoegaze ambachtelijke pop-/rockliedjes brachten die geinspireerd waren op de hoogtijdagen van de Britse pop uit de jaren '60 (Kinks & The beatles o.a.) en de jaren '70 (David Bowie en Roxy music o.a.). Suede, Blur en Oasis zijn de initiatoren van het "genre".
0
JonnieBrasco
geplaatst: 26 september 2005, 22:57 uur
1. Doves
1. Manic Street Preachers
3. Mansun
4. Coldplay
5. Blur
6. Supergrass
7. Ash
8. Travis
9. Super Furry Animals
10. The Verve
Ben niet zo'n Suede- en Oasis-fan. Pulp moet ik nog maar eens weer proberen.
1. Manic Street Preachers
3. Mansun
4. Coldplay
5. Blur
6. Supergrass
7. Ash
8. Travis
9. Super Furry Animals
10. The Verve
Ben niet zo'n Suede- en Oasis-fan. Pulp moet ik nog maar eens weer proberen.
0
geplaatst: 26 september 2005, 23:04 uur
titan schreef:
Britpop is een term die begin jaren '90 is bedacht voor opkomende bands die na de madchesterrage en shoegaze ambachtelijke pop-/rockliedjes brachten die geinspieerd waren op de hoogtijdagen van de Britse pop uit de jaren '60 (Kinks & The beatles o.a.) en de jaren '70 (David Bowie en Roxy music o.a.). Suede, Blur en Oasis zijn de initiatoren van het "genre".
Britpop is een term die begin jaren '90 is bedacht voor opkomende bands die na de madchesterrage en shoegaze ambachtelijke pop-/rockliedjes brachten die geinspieerd waren op de hoogtijdagen van de Britse pop uit de jaren '60 (Kinks & The beatles o.a.) en de jaren '70 (David Bowie en Roxy music o.a.). Suede, Blur en Oasis zijn de initiatoren van het "genre".
Accoord, maar het blijft een vaag 'genre''natuurlijk. Want behoren bands als Gomez of Manic Street Preachers nou tot de Britpop? En tot wanneer loopt de 'Britpop-periode. m.a.w. tellen bands als Coldplay en The Futureheads nog mee? Of moeten we het alleen zien als jaren-90 verschijnsel? Ach, het was natuurlijk vooral een term bedacht door de Engelse bladen om pure Engelse bands op een voetstuk te plaatsen als tegenwicht voor de overheersing van Amerikaanse pop/rock-muziek. En, eerlijk is eerlijk, dat is ze aardig gelukt, maar dan wel voornamelijk in Engeland zelf

0
titan (crew)
geplaatst: 26 september 2005, 23:12 uur
Vandaar ook "genre" tussen haakjes. Ik zou ook geen exacte afbakening kunnen en willen geven. De eerste Britpopgolf van Suede, Oasis en Blur is min of meer uitgeraast. In de tweede helft van de jaren '90 ontstond een nieuwe golf, waarbij onder invloed van met name Radiohead en the verve gevoelige liedjes de boventoon begonnen te voeren. Navolgers hiervan zijn bands als Embrace, Coldplay, Starsailor en Travis. Inmiddels is er weer een derde golf. Onder aanvoering van Franz Ferdinand is er een hele groep bands actief die de late jaren '70 en de vroege jaren '80 (en dan met name de new wave en de punkfunk) als inspiratiebron hebben.
Goed beschouwd is Britse popmuziek nooit uit de mode geweest. Zelfs in tijden van vermeende Amerikaanse overheersing (ten tijde van grunge bijvoorbeeld) kwamen er altijd nieuwe en interessante bands het verenigd koninkrijk.
Goed beschouwd is Britse popmuziek nooit uit de mode geweest. Zelfs in tijden van vermeende Amerikaanse overheersing (ten tijde van grunge bijvoorbeeld) kwamen er altijd nieuwe en interessante bands het verenigd koninkrijk.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 26 september 2005, 23:18 uur
Ik heb wel een bepaalde definitie van Britpop voor ogen, laat ik proberen uit te leggen wat ik veronderstel. (Ik beweer dus niét dat het de definitie is.) De periode is denk ik gewoon van de Blur/Oasis-periode t/m heden. Want ondanks dat het wat uit is, zijn er nog steeds bands die dat genre spelen. Het laatste Supergrass-album is hier bijv. nog een voorbeeld van, en ook die van Doves. De snelle 2-minuten liedjes van Futureheads vind ik nou eigenlijk (net als Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs etc.) typisch Indie Rock. Britpopnummers zijn eigenlijk vrijwel altijd in een normaal tempo, melodieus, vaak ca. 4-minuten songs, en vaak gekenmerkt door akoestische gitaar. De som hiervan is dat het ook nog eens toegankelijke pop is. Dat titan Manic Street Preachers meer punkrock noemt ben ik het niet echt mee eens, die stempel kun je ze in ieder geval vanaf Everything Must Go toch niet echt meer geven.
0
titan (crew)
geplaatst: 26 september 2005, 23:23 uur
Wat betreft Manic street preachers ben ik het wel met je eens, maar voor Everything must go had hun muziek echt niets met Britpop te maken. Ik vind Franz Ferdinand en Bloc party (wat mij betreft de interessantste exponenten van de "derde golf") wel in de Britpoptraditie passen, omdat het hier om melodieuze liedjes met een kop en een staart gaat. Die twee bands hebben meer 4-minuten liedjes gemaakt dan 2-minuten liedjes.
Doves vind ik trouwens veel minder een typische Britpopband. Die hebben toch een behoorlijke psychedelische inslag die ik bij andere Britpopbands niet tegenkom, alhoewel The verve er ook wel een houtje van kon. Super furry animals zou ik ook niet zo gauw onder Britpop scharen. Ash vind ik meer melodieuze punk en powerpop dan Britpop.
Doves vind ik trouwens veel minder een typische Britpopband. Die hebben toch een behoorlijke psychedelische inslag die ik bij andere Britpopbands niet tegenkom, alhoewel The verve er ook wel een houtje van kon. Super furry animals zou ik ook niet zo gauw onder Britpop scharen. Ash vind ik meer melodieuze punk en powerpop dan Britpop.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 26 september 2005, 23:26 uur
FF en Bloc Party Britpop? Vanwege het hoge 'punk'-tempo van hun nummers en het ontzettende gelikte elektrische geluid waar bijna geen ballad of akoestische gitaar aan te pas komt, vind ik het niet bepaald Britpop...
0
titan (crew)
geplaatst: 26 september 2005, 23:28 uur
Geen Britpop in de klassieke zin, zo zie je maar hoe moelijk die term af te bakenen is. Your guess is as good as mine zouden de Engelsen zeggen
.
.
0
geplaatst: 26 september 2005, 23:31 uur
JonnieBrasco schreef:
Britpopnummers zijn eigenlijk vrijwel altijd in een normaal tempo, melodieus, vaak ca. 4-minuten songs, en vaak gekenmerkt door akoestische gitaar. De som hiervan is dat het ook nog eens toegankelijke pop is.
Britpopnummers zijn eigenlijk vrijwel altijd in een normaal tempo, melodieus, vaak ca. 4-minuten songs, en vaak gekenmerkt door akoestische gitaar. De som hiervan is dat het ook nog eens toegankelijke pop is.
Het lukt mij ook niet om een definitie te geven, maar dit is wel een beetje een erg ruim kader! Zo'n beetje de helft van alle popmuziek voldoet hieraan, en ik denk dat nog geen 1% hiervan als 'Britpop' kan worden bestempeld.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 26 september 2005, 23:33 uur
Inderdaad ruim, maar Indie Rock zoals FF en Bloc Party valt er toch al mee af.
0
geplaatst: 26 september 2005, 23:36 uur
titan schreef:
Geen Britpop in de klassieke zin, zo zie je maar hoe moelijk die term af te bakenen is. Your guess is as good as mine zouden de Engelsen zeggen
.
.Of: better approximately right than exactly wrong

0
geplaatst: 26 september 2005, 23:39 uur
JonnieBrasco schreef:
Inderdaad, maar met dit kader betrek je er ook artiesten als Lighthouse Family, The Corrs en zelfs Elton John in

Ik denk gewoon dat er geen definitie aan valt te geven. Maar mensen die de term 'Britpop' kennen, weten meestal wel welke artiesten er mee bedoeld worden (Blur, Suede, Pulp, Oasis etc)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 september 2005, 11:57 uur
SelmaDuim schreef:
Placebo!
Placebo!
heu... kwamen die niet van de andere kant van de wereld?
* denotes required fields.