Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '70
zoeken in:
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:04 uur
Dus mensen..denk bij de jaren '80-lijstjes aan het neger omdat het moet-quotum. 

0
Misterfool
geplaatst: 15 juli 2011, 22:05 uur
Wellicht. Ik zeg dat we een plaat van Dire straits in de lijst gooien. 
Love over gold, brothers in arms of toch Alchemy?

Love over gold, brothers in arms of toch Alchemy?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 juli 2011, 22:06 uur
Als we willen dat chevy ook de jaren '90 en '00 editie organiseert, is dat misschien wel verstandig ja...
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:14 uur
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:18 uur
Mjuman schreef:
. 't scheelde weinig of er hing een tegeltje; "slegs vir blankies".
. 't scheelde weinig of er hing een tegeltje; "slegs vir blankies".
Wel een gemiste kans overigens, deze lijst. Dit was het laatste decennium waarin Michael Jackson nog als neger mee had kunnen doen. Of is dat een ongepaste opmerking?
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:26 uur
Misterfool schreef:
De 80's/ouwewavers doen huilie huile, boe boe, maar dit is toch echt een prachtige lijst met een goede steekproef van wat de jaren 70 voor moois te bieden heeft. Allereerst is prog lekker goed voor de dag gekomen. 3 maal pink floyd, Can, Yes, King crimson,supertramp en 2 maal VDGG. Deze jonge progliefhebber ging compleet uit zijn dak bij het zien van zoveel moois.
De 80's/ouwewavers doen huilie huile, boe boe, maar dit is toch echt een prachtige lijst met een goede steekproef van wat de jaren 70 voor moois te bieden heeft. Allereerst is prog lekker goed voor de dag gekomen. 3 maal pink floyd, Can, Yes, King crimson,supertramp en 2 maal VDGG. Deze jonge progliefhebber ging compleet uit zijn dak bij het zien van zoveel moois.
Vrind: door te spreken van "het zien van zoveel moois" geef je precies al aan waar het aan schort bij die onvolgroeide oren van jou: muziek beleef je met je oren.
Maar goed slapen in één kamer met die geitewollen progrocksokken van je lijkt me al voldoende straf. En als je had kunnen lezen, had je gezien dat ik het bijv helemaal niet erg gevonden had om één PF in te ruilen voor het debuut van Dire Straits, bijvoorbeeld.
Kwantiteit wint altijd is een burgerwijsheid, edoch - verandering van spijs doet eten en ik had gehoopt dat het menu hier wat gevarieerder was dan dit. En dat gedoe over "neger omdat het moet quotum" is natuurlijk te banaal voor woorden. Shame on you - Hagrid waakt!
Heb gewoon de guts om verder terug te bladeren dan 40 jaar muziekhistorie, dan zie je vanzelf wie en wat verandering op gang bracht. Geen Beatles zonder soul (Mr Postman) of ouwe R&B, Stones (Can I Get a Witness) idem; geen rock zonder échte rock & roll (Little Richard) - durf eens zwart te kijken

0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:31 uur
@ Brunniepoo, Vrees dat de 80's ook niet veel donkers gaan opleveren, qua huidskleur. Allemaal lelijke blanke mannetjes die een bandje zijn begonnen om ook eens een chickie te kunnen neuken... 
@ Fatima, ik ben alweer erg benieuwd naar je lijstje volstrekt onbekende wereldmuzikanten die in Peru, Egypte of Swaziland al jaren op een kleine maar fanatieke schare fans kunnen rekenen.
@ chevy, bedankt voor alle moeite weer, see you Back in The 80's en denk er allemaal om, de plaatjes moeten tussen 1980 en 1989 uitgebracht zijn.... Hoef me dan gelukkig ook niet meer druk te maken over Big Star. Waar zijn ze eigenlijk geeindigd?

@ Fatima, ik ben alweer erg benieuwd naar je lijstje volstrekt onbekende wereldmuzikanten die in Peru, Egypte of Swaziland al jaren op een kleine maar fanatieke schare fans kunnen rekenen.

@ chevy, bedankt voor alle moeite weer, see you Back in The 80's en denk er allemaal om, de plaatjes moeten tussen 1980 en 1989 uitgebracht zijn.... Hoef me dan gelukkig ook niet meer druk te maken over Big Star. Waar zijn ze eigenlijk geeindigd?
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:33 uur
14 albums uit mijn top-20 hebben de eindlijst gehaald (in de jaren '60 waren er dat 18), mijn muzikale smaak ligt vrij dicht bij de gemiddelde MuMe'er.
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:41 uur
Tony schreef:
Hoezo alweer?
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:42 uur
De rol van de vele mensen die hier aan mee doen is natuurlijk de verscheidenheid in de lijstjes die worden ingediend.
Dat je inderdaad van zoveel mogelijk muziek kennis moet nemen is alleen maar aan te bevelen. Er is ook heel veel uitgebracht, in bijvoorbeeld de jaren '70. Dat hoeft niet automatisch te leiden tot de keuze voor de ene muziektak of de andere.
Er dreigt wel constant zo'n sfeertje waarbij er steeds minder ruimte lijkt voor motivatie, er dient blijkbaar een keuze te worden gemaakt tussen alternatief of niet. En dan alle daarbij passende muziek. Dat is jammer, want in beide kampen is goede muziek te vinden.
Dat te erkennen is een eerste vereiste, daarna zelf kiezen (uiteraard) wat je dan wel of niet goed wil vinden.
Dat je inderdaad van zoveel mogelijk muziek kennis moet nemen is alleen maar aan te bevelen. Er is ook heel veel uitgebracht, in bijvoorbeeld de jaren '70. Dat hoeft niet automatisch te leiden tot de keuze voor de ene muziektak of de andere.
Er dreigt wel constant zo'n sfeertje waarbij er steeds minder ruimte lijkt voor motivatie, er dient blijkbaar een keuze te worden gemaakt tussen alternatief of niet. En dan alle daarbij passende muziek. Dat is jammer, want in beide kampen is goede muziek te vinden.
Dat te erkennen is een eerste vereiste, daarna zelf kiezen (uiteraard) wat je dan wel of niet goed wil vinden.
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:50 uur
fatima schreef:
Hoezo alweer?
(quote)
Hoezo alweer?
Je top 10 bijvoorbeeld, is ook een lijstje toch? Je lijst in deze topic was okee, zeg ik niks van. Je noemt de einduitslag hier mainstream; dat waren in de jaren 70 ABBA, Bee Gees, Meat Loaf, Eagles, Michael Jackson, om er maar eens een paar te noemen, niet wat hier in de lijst is beland, dat kun je niet menen.
0
geplaatst: 15 juli 2011, 22:57 uur
Tony schreef:
Je lijst in deze topic was okee, zeg ik niks van.
Je lijst in deze topic was okee, zeg ik niks van.
Dat vind ik echt heel erg fijn.
Tony schreef:
Je noemt de einduitslag hier mainstream; dat waren in de jaren 70 ABBA, Bee Gees, Meat Loaf, Eagles, Michael Jackson, om er maar eens een paar te noemen, niet wat hier in de lijst is beland, dat kun je niet menen.
Je noemt de einduitslag hier mainstream; dat waren in de jaren 70 ABBA, Bee Gees, Meat Loaf, Eagles, Michael Jackson, om er maar eens een paar te noemen, niet wat hier in de lijst is beland, dat kun je niet menen.
Leg mij dan maar eens uit wat dan het grote verschil is tussen een band als Fleetwood Mac, Eagles, Meat Loaf en Queen. Voor mij is het allemaal mainstreampop, en die verwachtte ik hier op MuMe niet zo hoog.
0
geplaatst: 15 juli 2011, 23:00 uur
Blank en mannen:
. What's new? Feit is gewoon dat dat de meest geliefde combinatie is. Vaak ook bij degene die er zo hard om roepen. Zelf heb ik ook om jazz/soul gevraagd in de 60's, terwijl ik er zelf maar 1 van in mijn top 20 had. Het is ook niet aan mij om dit soort platen erin te krijgen. Liever opbouwende kritiek dan afkrakende. Ook zeggen ze wel eens dat de beste stuurlui aan wal staan, PM eens wat mensen die ervoor kunnen zorgen dat dat soort platen er WEL in komen. In plaats van altijd achteraf zeiken dat bepaalde artiesten/genres er niet in staan.
FYI; ik ga nu het 80s-topic starten.
. What's new? Feit is gewoon dat dat de meest geliefde combinatie is. Vaak ook bij degene die er zo hard om roepen. Zelf heb ik ook om jazz/soul gevraagd in de 60's, terwijl ik er zelf maar 1 van in mijn top 20 had. Het is ook niet aan mij om dit soort platen erin te krijgen. Liever opbouwende kritiek dan afkrakende. Ook zeggen ze wel eens dat de beste stuurlui aan wal staan, PM eens wat mensen die ervoor kunnen zorgen dat dat soort platen er WEL in komen. In plaats van altijd achteraf zeiken dat bepaalde artiesten/genres er niet in staan.FYI; ik ga nu het 80s-topic starten.
0
geplaatst: 15 juli 2011, 23:13 uur
fatima schreef:
Leg mij dan maar eens uit wat dan het grote verschil is tussen een band als Fleetwood Mac, Eagles, Meat Loaf en Queen. Voor mij is het allemaal mainstreampop, en die verwachtte ik hier op MuMe niet zo hoog.
Haha, moet je niet bij mij zijn. Misschien voelen ClassicRocker en chevy zich aangesproken?

0
geplaatst: 15 juli 2011, 23:15 uur
chevy93 schreef:
PM eens wat mensen die ervoor kunnen zorgen dat dat soort platen er WEL in komen. In plaats van altijd achteraf zeiken dat bepaalde artiesten/genres er niet in staan.
PM eens wat mensen die ervoor kunnen zorgen dat dat soort platen er WEL in komen. In plaats van altijd achteraf zeiken dat bepaalde artiesten/genres er niet in staan.
Inderdaad, allemaal azijnpisserij...
0
geplaatst: 15 juli 2011, 23:19 uur
Voor de liefhebbers nog de artiestenlijst:
01. Pink floyd: 63
02. Neil Young 48
03. David Bowie 44
04. Queen 26
05. Bruce Springsteen 24
05. Led Zeppelin 24
07. Can 23
08. Stevie Wonder 22
08. Van Der Graaf Generator 22
10. Joy Division 21
10. The Who 21
12. King Crimson 19
12. Lou Reed 19
12. Roxy Music 19
12. The Rolling Stones 19
16. Fleetwood Mac 18
17. Genesis 16
17. Nick Drake 16
17. Yes 16
20. Kraftwerk 14
20. Marvin Gaye 14
20. Supertramp 14
20. The Clash 14
01. Pink floyd: 63
02. Neil Young 48
03. David Bowie 44
04. Queen 26
05. Bruce Springsteen 24
05. Led Zeppelin 24
07. Can 23
08. Stevie Wonder 22
08. Van Der Graaf Generator 22
10. Joy Division 21
10. The Who 21
12. King Crimson 19
12. Lou Reed 19
12. Roxy Music 19
12. The Rolling Stones 19
16. Fleetwood Mac 18
17. Genesis 16
17. Nick Drake 16
17. Yes 16
20. Kraftwerk 14
20. Marvin Gaye 14
20. Supertramp 14
20. The Clash 14
0
geplaatst: 15 juli 2011, 23:22 uur
Niet echt, die vraag is van hetzelfde niveau als Wat is het verschil tussen voetbal en tennis? Zijn allebei sporten. Alles wat de massa goed vindt, is niet goed. Ik lach om zulke normen.
Of zoals Sheldon zou zeggen: "One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
Of zoals Sheldon zou zeggen: "One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
0
Misterfool
geplaatst: 15 juli 2011, 23:23 uur
Fleetwood Mac is van origine een bluesband die op rumours amerikaans geleeste poprock maakt, maar wel met erg veel klasse.
Queen is een hardrockband met invloeden van progressieve rock, vaudeville en edelkitsch.
Eagles is een countryrockband.
Meatloaf is een popartiest met veel muscialinvloeden.
Enige overeenkomst die de bands hebben, is dat het allemaal in de jaren 70 zeer succesvolle bands waren.
Queen is een hardrockband met invloeden van progressieve rock, vaudeville en edelkitsch.
Enige overeenkomst die de bands hebben, is dat het allemaal in de jaren 70 zeer succesvolle bands waren.
0
geplaatst: 15 juli 2011, 23:46 uur
Misterfool schreef:
Fleetwood Mac is van origine een bluesband die op rumours amerikaans geleeste poprock maakt, maar wel met erg veel klasse.
Goedendag - wat een ontiegelijke hoop open deuren - mag ik je, hoe goedbedoeld ook, vriendelijk verzoeken van dit soort apert onjuiste info af te zien. Even een paar feitelijkheden:
1. de Fleetwood Mac van Rumours is een heel andere dan die van bijv. Then Play on - Musician kan je ongetwijfeld veel beter informeren dan ik (ik heb meer met de Blue Horizon Fleetwood Mac)/
2. Queen - Sheer Heart Attack is zeker geen strikte hardrock
3. Eagles - country rock; nee vrind; denk dan eerder Flying Burrito Bros of Sweetheart of the Rodeo; was the one and only GP overeind gebleven, waren de Eagles slechts een voetnoot geweest.
4. hierover zwijg ik beter - grijsgedraaid als die schijf is in mijn toenmalige studentenhuis door mensen zonder enig muzikaal smaakgevoel. Meatloaf was echt wat je draaide als je niks wist.
Eerlijk is eerlijk - ik verheug me nu al op de 80's en zalmijn best doen de lijst niet te vergeten.
0
Misterfool
geplaatst: 15 juli 2011, 23:49 uur
jouw genreduidingen zijn even juist als de mijne. Bovendien, ben jij niet de gene die zegt dat je muziek niet in hokjes moet plaatsen. Ik geef slechts een aanduiding.ik zeg dat Fleetwood mac van origine(dus in den beginne) een bluesband waren. Ten tijde van rumours doet het me allemaal erg aan amerikaanse pop denken. Pop met hier en daar een folk/countryachtig ondertoontje.
Nooit gezegd dat queen strikte hardrock is, maar het wordt meestal in de hardrockcannon geplaatst. De invloeden van queen zijn diverser en liggen vaak ook in de klassieke muziek/progressieve rock,folk,vaudeville etc
Eagles: Tsja, mijn lievelingsband zal het nooit worden, maar countryrock(de middle of the road variant) is wellicht wel de sterkste aanduiding.
Meatloaf: Invloed van Steinman is duidelijk merkbaar. Een beetje musicialachtig allemaal. hier en daar een leuke scheurpartij(gitaar) van todd rundgren op het debuut, maar ook niet mijn lievelingsartiest.
0
geplaatst: 15 juli 2011, 23:54 uur
Misterfool schreef:
jouw genreduidingen zijn even juist als de mijne. Bovendien, ben jij niet de gene die zegt dat je muziek niet in hokjes moet plaatsen. Ik geef slechts een aanduiding.
jouw genreduidingen zijn even juist als de mijne. Bovendien, ben jij niet de gene die zegt dat je muziek niet in hokjes moet plaatsen. Ik geef slechts een aanduiding. Hopeloos - welterusten!
0
Misterfool
geplaatst: 16 juli 2011, 00:06 uur
Goed als jij zonodig betweterig moet doen ouwe Waver, be my guest!
0
geplaatst: 16 juli 2011, 00:09 uur
Mjuman schreef:
1. de Fleetwood Mac van Rumours is een heel andere dan die van bijv. Then Play on
Dat staat er ook. "van origine bluesband". En eerlijk is eerlijk de popperiode van Fleetwood Mac is toch de meest bekende. Ik ken de albums tussen Then Play On en Fleetwood Mac niet, dus hoe die periode is, weet ik niet.1. de Fleetwood Mac van Rumours is een heel andere dan die van bijv. Then Play on
Mjuman schreef:
3. Eagles - country rock; nee vrind; denk dan eerder Flying Burrito Bros of Sweetheart of the Rodeo; was the one and only GP overeind gebleven, waren de Eagles slechts een voetnoot geweest.
Eagles zijn wel degelijk country rock. Ik weet niet hoeveel jij van ze kent, maar nummers als Twenty-One, Peaceful Easy Feelin' en Take It Easy kun je moeilijk daar niet onder scharen. Zelf vind ik Eagles een stuk diverser dan countryrock, want het is een band die vaak tussen genres in valt.3. Eagles - country rock; nee vrind; denk dan eerder Flying Burrito Bros of Sweetheart of the Rodeo; was the one and only GP overeind gebleven, waren de Eagles slechts een voetnoot geweest.
0
geplaatst: 16 juli 2011, 00:24 uur
Dat gezeur over mainstream ben ik kotsbeu. Goede muziek is voor mij goede muziek ongeacht het genre (en ik heb een brede muzieksmaak), zowel Abba en Fleetwood Mac als Joy Division en Frank Zappa en AC/DC vind ik klasse.
* denotes required fields.