menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / 1975 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Het leek me een goed idee om het tijdvak tot 1980 te vullen met Tipparade-besprekingen en daarbij te beginnen met de allereerste officiële Tipparade van 15 juli 1967, zodat het in dezelfde tijd van nu valt. Daarvoor bestond er Tips Voor De Top, op Radio Veronica destijds uitgezonden, maar dat vind ik ook weer wat ver gaan.

Uiteraard is het (zie topic-titel) ook heel leuk om ook hier bepaalde singles of (persoonlijke) lijsten te bespreken. Misschien dat ik er hier ook weer de Hot 100 aan toe voeg, ik moet dat nog even bekijken.

Het is echt erg lastig om al deze Tipparade-lijsten bij elkaar te Googlen, maar ik zal m'n best doen. Enige hulp is dan ook absoluut welkom, wellicht door lijsten te posten die ik niet kan vinden of bepaalde links in een pm te sturen.

Binnen een paar dagen kom ik met de eerste lijst (heb 'm al) + besprekingen, mij benieuwen wat jullie van het idee vinden.

Leuk idee Kaztor

THE SUMMER OF LOVE!!! Laat maar komen, kaztor!

Het zal moeilijk worden. De lijsten lijken sporadisch op het internet te staan dus iedere hulp is welkom.

Prima idee! Hier is de eerste lijst.
Tipparade week 28 van 1967.

Bedankt voor de lijst, LucM!

Morgenochtend maar eens daarmee beginnen....

In verband met werkelijk onuitstaanbaar juli-weer (summer of rain?) lijkt me dit een goed moment om 20(!) binnenkomers te bespreken...

Week 28 - 1967
Top 40
De ALLEREERSTE Tipparade!

Binnenkomers (haha) in de Tipparade:

#1: The Golden Earrings - Sound Of The Screaming Day
#2: The Monkees - Alternate Title [Randy Scouse Git]
#3: Stevie Wonder - I Was Made To Love Her

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/200px-StevieWonderIWasMadeToLoveHer7InchSingleLabel.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

#4: Joan & Robin - Do It Again A Little Bit Slower
#5: The Bee Gees - To Love Somebody
#6: Jeff Beck - Tallyman
#7: Sandy Posey - I Take It Back
#8: The Four Seasons - C‘Mon Marianne
#9: David Garrick - Ave Maria
#10: Dean Martin - Chapel In The Moonlight
#11: Otis Redding & Carla Thomas - Tramp
#12: Pink Floyd - See Emily Play
#13: Sandie Shaw - Tonight In Tokyo
#14: Herman's Hermits - Museum
#15: The Five Americans - Sound Of Love
#16: Van Morrison - Brown-Eyed Girl
#17: The Monkees - Pleasant Valley Sunday
#18: Dave Davies & The Kinks - Death Of A Clown

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/GmGYKlcfOh8v9hekCQfa0X51o1_400.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

#19: The Music Explosion - A Little Bit Of Soul
#20: De Maskers - Bill Bailey, Won't You Please Come Home

The Golden Earrings, nog met de -s aan het einde. Maar wel de eerste single met Barry Hay nadat Frans Krassenburg opgekrast was (kan het niet laten). Ik denk dat de komst van Barry het groepsgeluid bepaald beïnvloedt heeft. Het is hier al een tandje harder en eigenzinniger dan het eerdere werk. Ik vind dit ook hun eerste echt sterke nummer. Leuk trouwens dat m'n lieve Amerikaanse vrouw hier ook voor valt. Het zat er dus al wel een beetje in voor de groep [8].

De Amerikanen noemden deze Monkees-single Randy Scouse Git, Europa ging voor Alternate Title . Beetje glad toch wel, dit plaatje, en natuurlijk zo plastic als de pest (dat hoef ik niet uit te leggen, hoop ik). Ook wekt de slecht gesynchroniseerde clip lachstuipen op. Dat hardere refrein maakt het dan toch bovengemiddeld. Die andere entry vind ik toch wat beter. Klinkt als een soort Stones/Beatles-kruisbestuiving met een snufje Kinks [AT: 6, PVS:7,5].

Ook Stevie Wonder werd hier nog bestuurd, maar z'n talent schijnt hier absoluut op z'n best. Het is overigens door hemzelf, z'n moeder, z'n producer Henry Cosby en ene Sylvia Moy geschreven. De feeling in z'n zang, dat rauwe en je gelooft 'm altijd op z'n woord. Klasse-artiest! [9,5].

Met een introotje gejat van Cool Jerk en een voordracht gebaseerd op The Mama's & The Papa's, dat wil nog niet zeggen dat je goud in je handen hebt. Dit Joan & Robin-nummer is me echt veels te gladjes en op de automatische piloot gemaakt [3,5].

The Bee Gees toen ze nog niet zo aanstellerig klonken. Ze klinken hier een stuk eerlijker dan 10 jaar later, meer van 'luister eens naar me' in plaats van 'kijk eens naar m'n donzige borstharen' (zegt m'n schatje ) [7].

Naast z'n album- en sessiewerk had Jeff Beck 2 leuke 60's-singletjes waarop hijzelf zong -waaronder deze Tallyman-, maar wat mij betreft mag hij zich alleen bij het gitaarspelen houden [6].

Bij Frankie Valli & The Four Seasons kan het vriezen of dooien wat mij betreft. Die falsetto-stemmetjes in Cherie Baby en Big Girls Don't Cry jagen me regelrecht de boom in, maar andere nummers liggen meteen goed bij me, zoals ook deze interessante variant op het Beach Boys-geluid. Leuke, verrassende plaat dat ik nog niet eerder had gehoord, maar meteen familiair en comfortabel aandoet [8].

Hoekje misplaatste dramatiek:
Hier David Garrick met zijn versie van Ave Maria. Die kitsch, die intonatie... brrr [1].
Dean Martin wist waarschijnlijk niet dat er een geschreven wet bestaat voor acteurs om niet te gaan zingen [2], Sandie Shaw probeert tevergeefs wat hoge noten te zingen [3] en daarnaast hebben we ook nog Sandy Posey met iets dat het midden probeert te houden tussen The Shangri-La's en zoetgevooisde country met een tekst zo melodramatisch dat het hilarisch wordt [4,5].

Otis Redding en Carla Thomas komen met iets dat klinkt als een variatie op een ander nummer. Welke dat is weet ik niet, dus help me a.u.b. Ik vind het eigenlijk allemaal een beetje saai en gemakkelijk met dat over-en-weer-gedoe, al is de muziek wel okee. Zeker van Otis had ik meer verwacht [6].

Ik ben geen grote Barrett-Floydfan, maar dit nummer is als single wel geslaagd. De latere Floyd vind ik gewoon wat krachtiger en gelaagder klinken, maar eigenlijk zijn het 2 werelden. Dit is geslaagde psychedelica. Opvallend is dat dit nummer 3 keer na elkaar opnieuw in de Tipparade verscheen [7,5].

Herman's Hermits' Museum klinkt als competente 60's-pop met een licht psychedelisch inslagje, al klinkt het wel wat vlak [6,5].

De single van Five Americans heeft iets lente-achtigs, al is het zomer. Heerlijk verfrissend, on-pretentieus liedje dat je humeur goedmaakt. Vreemd dat dit zo onbekend is gebleven.
Lekker nummer! [8].

Ook 'grumpy old Van' klinkt lekker onbezonnen met z'n klassieker Brown-Eyed Girl. Heel vroeger dacht ik altijd dat Mick Jagger dit zong. Hij heeft ook zeker dezelfde sneer, al zou dat later drastisch veranderen. Dit blijft een heerlijk nummer [9].

The Kinks gaan er deze week ook met een hoofdprijs vandoor. De zang van broerlief klinkt voor geen meter. Net alsof er een stomdronken Bob Dylan de microfoon van Ray heeft afgepakt, maar toch past het perfect bij het totaalplaatje en de tekst. Heerlijke melodie ook, een topper! [9,5].

The Who goes soul met The Music Explosion. Nooit gehoord, maar toch klopt het als een bus. Lekker ritmisch strak, beetje rafelig en het swingt als de neten. Ook een typisch zomerliedje [8,5].

De Maskers-single heb ik nergens kunnen downen of vinden op YouTube.

-----------------------------

Ik heb voor de goede orde alleen voor deze week de binnenkomers in de Top 40 erbij gedaan omdat deze start toch een beetje speciaal is. Voelt dan een beetje completer aan, vind ik.

Binnenkomers in de Top 40:

#2:The Beatles - All You Need Is Love
#28: Ro-d-ys - Just Fancy
#31: The Cats - Sure He's A Cat
#37: Cuby & The Blizzards - Another day, Another Road
#38: Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Jackson

Dit is een Beatles-nummer waarvan velen vinden dat het wat zwak is, maar ik vind het een bepaalde kracht hebben. Het heeft eigenlijk een vreemde maatsoort en dat einde met die referenties tillen het nummer naar een bepaalde hoogte waardoor de boodschap nog beter overkomt. Productioneel is het ook een hoogstandje [8,5].

Ro-d-ys waren een Nederlandse band met kwaliteit, aan hun singles te horen. Blijkbaar hebben ze nooit door kunnen zetten. Hier ook weer die Kinks-aanpak dat zo popie was toendertijd. Ik mag dit graag horen, leuk liedje. Just fancy [7,5].

The Cats vond ik in deze periode iets beter te verhapstukken dan de melodrama van een jaar of 2 later. Dit klinkt nog lekker upbeat en fris. Leuk liedje, niets meer niets minder [7].

Cuby & The Blizzards klinken met hun single best wel stoer voor die tijd. Lekkere gitaar, vlot ritme en die piano maakt het af [8].

Ik heb recentelijk nog de Johnny/June Cash-versie van Jackson nog besproken, dus de vergelijking kan ik hier goed maken en deze versie van Nancy & Lee vind ik ervoor onderdoen. Het klinkt me iets te klinisch vergeleken met de ander en ook wat afgeraffeld [5].

Ik ga m'n vingers eens in ijs leggen...

Tipparade: Week 28 van 1967.

#1: The Golden Earrings - Sound Of The Screaming Day
Met Barry Hay ging Golden Earrings inderdaad wat meer hun eigen weg en dat resulteert in deze prima popsong met vrij eigenzinnige arrangementen. Ook melodisch zit het prima in elkaar.
Cijfer: 8

The Monkees die wat meer richting garagerock gaan maar het komt mij een beetje nep over. Toch wel een leuk nummer.
Cijfer: 7

#3: Stevie Wonder - I Was Made To Love Her
Toen al meer dan een belofte, deze jonge Stevie Wonder. Die zang en mondharmonica vind ik hemels en het nummer zelf is ook ijzersterk met veel passie.
Cijfer: 9

#4: Joan & Robin - Do It Again A Little Bit Slower
Dit luchtige nummer hangt teveel aan elkaar van jatterij, die intro van Cool Jerk en de sound van Mama's & Papa's hoewel ik het eigenlijk best aardig vind. Toch wel terecht vergeten.
Cijfer: 5,5

#5: The Bee Gees - To Love Somebody
Ik heb een zwak voor de jonge Bee Gees, heerlijke stemmen en samenzang en professioneel gearrangeerd met gepast orkest zonder overdreven bombast of pretenties.

#6: Jeff Beck - Tallyman
Jeff Beck is een briljante gitarist en dat is hier duidelijk te horen, de song zelf is wat te gewoontjes voor iemand van zulk kaliber.
Cijfer: 6,5

#7: Sandy Posey - I Take It Back
Sentimentaliteit maakt vaak deel uit bij country maar ik vind het een erg leuk en schattig nummer mede vanwege het refrein en tempowisseling, toch een vrij apart country-nummer.

#8: The Four Seasons - C‘Mon Marianne
De stem van Frankie Valli, daar hou je van of niet. Maar het is volstrekt uniek en rauw en doorleefd en bovenal is het een prima popsong met aanstekelijke melodie en ritme.
Cijfer: 8,5

#9: David Garrick - Ave Maria
Buiten zijn prima hit Dear Mrs Applebee heb ik niets met David Garrick. Dit klinkt zo kitscherig en slaapverwekkend dat ik het moeilijk kan uitluisteren en dit nummer is al genoeg uitgemolken.
Cijfer: 2

#10: Dean Martin - Chapel In The Moonlight
Dit is ook niet mijn ding wegens te mierzoet, dat hoort eerder thuis in de jaren '50, dat orkest is ook te nadrukkelijk aanwezig.
Cijfer: 4

#11: Otis Redding & Carla Thomas - Tramp
Die vette blazers vind ik geweldig en maken dit nummer af, al reken ik dit niet tot de beste van Otis Redding.
Cijfer: 7,5

#12: Pink Floyd - See Emily Play
Psychedelica op zijn best, duidelijk een band die onder leiding van Syd Barett experimenteerde met arrangementen met uitstekend resultaat. Geweldige sfeer bovendien!
Cijfer: 9,5

#13: Sandie Shaw - Tonight In Tokyo
Shandie Shaw is geen grootse zangeres maar dit nummer vind ik ook vervelend, geef mij haar up-tempo-songs.

#14: Herman's Hermits - Museum
Herman's Hermits klinkt wat serieuzer op dit licht psychedelisch nummer maar het is minder pakkend dan hun vorige hits en inderdaad wat vlak.

#15: The Five Americans - Sound Of Love
Lange tijd niet meer gehoord, dit is een aanstekelijk en luchtig deuntje dat ook erg lijkt op Mama's & Papa's maar hier heb ik niet de indruk dat ze die opzettelijk kopiëren. Die orgel vind ik te scherp en teveel op de voorgrond.

#16: Van Morrison - Brown-Eyed Girl
Heel vrolijk en opgewekt nummer met de scherpe enthousiaste zang van Van Morrison. Staat nog steeds als een huis.

#17: The Monkees - Pleasant Valley Sunday
Dit licht psychedelisch nummer (geschreven door Goffin & King) past beter bij the Monkees, subliem einde ook.

#18: Dave Davies & The Kinks - Death Of A Clown
Ray Davies was één van de beste songschrijvers en Dave zingt dit nummer in op gepaste wijze, uitstekende popsong.

#19: The Music Explosion - A Little Bit Of Soul
Een simpel en vrolijk nummer dat mij meer doet denken aan Tommy James & the Shondells. Die baslijn dat orgeltje trekken het de hoogte in.

#20: De Maskers - Bill Bailey, Won't You Please Come Home
Geen clip gevonden.

#2:The Beatles - All You Need Is Love
Los van het feit dat dit nummer te vaak wordt gedraaid is het subliem gearrangeerd. Al kan ik tientallen betere Beatles-nummers opsommen omdat het melodisch wat te simpel is maar hierdoor wint de boodschap juist aan kracht.

#28: Ro-d-ys - Just Fancy
Een Nederlandse band die nu in de vergetelheid is geraakt. Dit mag ik graag horen mede vanwege de Kinks-invloeden maar echt bijzonder is het ook niet.

#31: The Cats - Sure He's A Cat
Dit klinkt fris en erg vrolijk zonder pretenties, dit nummer straalt levenslust uit. Eén van de leukste Cats-platen.

#37: Cuby & The Blizzards - Another day, Another Road
Wat kende Nederland toen nog leuke bands, waar zijn ze gebleven? Prima rauwe bluesgetinte song met heerlijke piano van Herman Brood.

#38: Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Jackson
Deze versie vind ik niet minder dan die van Johnny & June Cash, dit klinkt erg gezellig en swingend met heerlijke mondharmonica.

LucM schreef:

The Monkees die wat meer richting garagerock gaan maar het komt mij een beetje nep over. Toch wel een leuk nummer.

The Monkees gaven een nieuwe definitie aan de term 'nep', maar dat wist je natuurlijk al.
Let eens in de clip op Mike Nesmith...

Hot 100 - Week of July 15, 1967

#1 - #1 The Association - Windy
#2 - #2 The Music Explosion - Little Bit O' Soul
#3 - #3 Frankie Valli - Can't Take My Eyes Off You
#4 - #4 Scott McKenzie - San Fransisco
#5 - #5 Petula Clark - Don't Sleep In The Subway
#6 - #6 Every Mother's Son - Come On Down To My Boat
#7 - #7 The 5th Dimension - Up, Up And Away
#8 - ? The Doors - Light My Fire

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/The_Doors_-_Light_My_Fire.jpg

#9 - ? The Four Seasons - C'Mon Marianne
#10 - ? Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/ph.jpg

Zoals je ziet is er in ieder geval tussen 1967 en 1980 weinig veranderd. Hier zit ook al alles muurvast, zo te zien. Wel 2 weergaloze binnenkomers te bespreken...

Op #8 komen we een van de sleuteltracks van The Doors tegen. Dit moet zeker een storm geweest zijn tussen al die wat brave andere nummers. Hier valt eigenlijk weinig over te zeggen. Klassieker van wereldformaat natuurlijk en die solo's in het middenstuk blijven om van te smullen [10].

Dan het machtige, hypnotiserende meesterwerk van Procol Harum waarbij de roes uit de tekst op een beeldende wijze door de muzikanten wordt uitgedrukt in het door Bach geïnspireerde arrangement. Dit is gewoon onsterfelijk [10].

De Onderste 10 van de Hot 100:

#100 - ? The Seeds - A Thousand Shadows
#99 - ? Van Morrison - Brown-Eyed Girl
#98 - ? Jay & The Techniques - Apples, Peaches, Pumpkin Pie
#97 - The Sunshine Company - Happy
#96 - The Blades Of Grass - Happy
#95 - #95 Andy Williams - More And More
#94 - #96 David Houston & Tammy Wynette - My Elusive Dreams
#93 - ? The Magnificent Men - I Could Be So Happy
#92 - ? James Brown - Cold Sweat Part 1
#91 - #94 Percy Sledge - What Am I Living For

Geschiedenis wil ons nog wel eens een spiegel voorhouden betreft garage-bands, dat ze allemaal vooruitstrevend waren etc. maar The Seeds bewijzen hier dat er in sommige gevallen ook pure onkunde aan ten grondslag lag. Mijn lieve vrouw zegt dat de zanger klinkt als een kat die een haarbal ophoest. Ben ik het volkomen mee eens en de muziek klinkt ook verdacht. Het klinkt zo vroeg al als een kopie van een kopie. Tenslotte houdt de productie ook niet over [3].

Jay & z'n Techniques smijten ons vervolgens allerhande fruit toe in een liedje dat best aardig klinkt. Het is niet groots, maar het pretendeert ook niet meer dan het is. Geinig [6].

In 1967 was iedereen natuurlijk blij, blij, blij en op #'s 97 & 96 krijgen we twee variaties op hetzelfde liedje, de een een Mama's & Papa's-kloon, de andere een Beach-Boys-anno-Pet-Sounds-kloon. Beiden zijn nogal matig waarbij de Beach-Boys-kloon het wint van de ander [TSC: 5, TBOG: 5,5]

Nog meer blije, en zelfs geweldige, mensen vinden we op #93. Een wat magere Temptations-kloon ditmaal met een liedje dat te kort duurt voor dat wat volle arrangement. Als er wat meer de tijd werd genomen had dit tot wat meer uit kunnen groeien [5,5].

Tenslotte James Brown. Een van die artiesten waarvan de legendarische status me altijd wat verbaasd. Ik vind het vaak wat atonaal en eentonig klinken, hoezeer de man ook z'n best doet en wat voor vakman het ook is. Ook voor dit nummer ren ik niet naar de muziekzaak. Slecht is het allerminst en die groove ligt ook lekker in het gehoor, maar ik vind het gewoon wat eentonig, wat saai [6,5].

De nummers van The Doors en Procol Harum zijn natuurlijk legendarisch wat ook geldt voor dat van Scott McKenzie.
De door kaztor besproken nummers onderaan de hitlijst vind ik ook matig tot zwak (buiten James Brown hoewel ik dat niet tot zijn beste reken) en zijn nu (terecht) vergeten.

Ja, een hoop imitators in de onderste regionen. Zelfs toen al.

Maar het blijft leuk om op zo'n manier nieuwe artiesten te ontdekken. De ene keer is het niks, de andere keer verrassend en er zijn nog járen te gaan in twee periodes die beiden het huidige muziekklimaat wat mij betreft ver overstijgen...

Na het vreselijke nieuws uit Noorwegen maar eens even de gedachten verzetten....

Week 29 - 1967
Top 40
Tipparade

Héél opvallend dit: Toen was het blijkbaar nog de gewoonste zaak van de wereld dat singles gewoon de Tipparade oversloegen. Of dit vooralsnog een blijvend fenomeen is of schoonheidsfoutjes betreft de nog jonge Tipparade valt nog te bezien, maar ik zal het zeker de komende weken in de gaten houden.

Binnenkomers in de Tipparade:

#6: Aretha Franklin - Baby, I Love You

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/3342058704_af1e3c32eb_m.jpg

Soul-queen verbaast vriend en vijand met vocale kunnen

#10: The Troggs - Hi Hi Hazel
#12: Tom Jones - I'll Never Fall In Love Again
#14: Michel Polnareff - Ame Caline
#16: Amen Corner - Gin House Blues

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/amencorner17001.jpg

Zanger stort hart uit in rokerig café

#17: Jim Reeves - Trying To Forget
#19: Davy Jones - How Can I Forget
(Geen vergeetachtige jongens, die 2)

Allereerst The Queen Of Soul. Heerlijk hoe dit liedje zich zo op de oppervlakte houdt. Geen overdreven vuurwerk, gewoon gedegen, lekker losjes en heel spontaan. Aretha weet altijd wat haar sterkste punten zijn en hoe ze te brengen. Lekkere groove ook [9,5].

Blijkbaar werden The Rolling Stones in de jaren '60 slecht gecoverd. Ik heb zoiets nog niet eerder gehoord, maar The Troggs bewijzen het hier met een slap aftreksel van de Stones' vroege r&b-werk. With A Girl Like You vind heerlijk, maar dit is niet veel [3].

Met I'll Never Fall In Love Again krijgen we vervolgens suikerzoete, onvervalste schmaltz over ons heen, maar dan wel van de man die daar ten alle tijden mee weg komt: Tom Jones. Hij bezit de gave, de bravado en het charisma om zoiets geloofwaardig en artistiek verantwoord neer te zetten. Man, man dat stemgeluid... [8,5]. En aks zo'n gillerige Fransman dat gaat proberen.... nah. Kijk, muzikaal zit het best aardig in elkaar bij Polnareff, maar z'n stem jaagt me de boom in. Hier kan ik vrij slecht tegen, al weet ik dat anderen dit misschien beter waarderen [4].

Heden is het niet meer voor te stellen, maar er was ooit een tijd waarin lekker rauwe bluesy of jazzy nummers de charts wisten te halen. Dit is een combinatie van beiden. De band Amen Corner kennen we beter van het poppier If Paradise Is Half As Nice, maar dit eerdere nummer mag er ook zeker wel wezen, zeg! Een rokerige sfeer, laid-back en donker, die wat klagerige zang en dan die blazers die de melodie overnemen, ik vind het allemaal van een hoog niveau [9,5].

Vervolgen we met wat slijmballen-schmaltz van Jim Reeves [2] en wat saaiheid van Monkee Davy Jones (geen clip, wel gedowned) [4,5] en dan zijn de Tipparade-besprekingen voor 1967 achter de rug.

----------

#20: Golden Earrings - Sound Of The Screaming Day
#35: Roger Whittaker - Mexican Whistler
#38: Sandy Posey - I Take It Back
#39: Gonnie Baars - Alle Leuke Jongens Willen Vrijen
#40: Ria Valk - Moet Je M'n Zuster Zien

Ja, je ziet het: Waar acts als Tom Jones en Golden Earrings moeite moeten doen zijn Roger Whittaker, Gonnie Baars en Ria Valk blijkbaar goed genoeg bevonden om die nederige Tipparade maar over te slaan...

Ik hou van instrumentale muziek, laat daar geen misverstand over bestaan, maar als het van de kazige scmaltz-koning Whittaker moet komen, nee dank je. Dit klinkt erg gimmicky en irritant [3,5].

Krijgen we nog 2 gefrustreerde meiden (beiden 3,5) en we zetten er een punt achter.

Tipparade: Week 29 van 1967.

#6: Aretha Franklin - Baby, I Love You
Onovertroffen, die soul en expressie in de zang van Aretha Franklin. Dat gospel-achtergrondkoor en die blazers tillen het nummer naar een nog hoger niveau.

#10: The Troggs - Hi Hi Hazel
Dit nummer stond al op hun debuutalbum maar werd pas een jaar later als single uitgebracht (waarom?). Verreweg hun zwakste single (het werd ook geen grote hit), hun andere hitsingles vind ik wel prima.

#12: Tom Jones - I'll Never Fall In Love Again
Tom Jones kan ik (merkwaardig genoeg) veel beter aanhoren dan die andere schmaltz-artiesten uit de jaren '60 (Engelbert Bumpers en co), dit heeft te maken met zijn krachtige unieke stem en hij klinkt ook niet zo slijmerig. Toch vind ik zijn meeste andere hits beter dan dit nummer.

#14: Michel Polnareff - Ame Caline
Michel Polnareff kan ik ook waarderen (de meeste Franse chansons in de jaren '60 overigens), dit is trouwens de echte single-versie. Van zijn stemgeluid moet je houden maar ik vind dat een prachtig sfeervol nummer en melodisch staat het als een huis.

#16: Amen Corner - Gin House Blues
Onderschatte band destijds, Andy Fearweather heeft een unieke en diepe soulvolle stem en dat bluesy nummer met blazersorkest is meer dan de moeite waard.

#17: Jim Reeves - Trying To Forget
Hier zijn wij weer aanbeland bij mierzoete schmaltz dat ik enkel 's avonds laat zou draaien. Vanwege de toch wel aangename sfeer en de warme stem krijgt dit een voldoende.
Cijfer: 6

#19: Davy Jones - How Can I Forget
Geen clip gevonden.

#35: Roger Whittaker - Mexican Whistler
Natuurlijk is dat een gimmick maar ik vind het erg leuk, het klinkt erg opgewekt en apart, dit is voor mij goed geschikt in de ochtend.

#39: Gonnie Baars - Alle Leuke Jongens Willen Vrijen
#40: Ria Valk - Moet Je M'n Zuster Zien
Was carnaval toen niet voorbij? Beiden nummers stellen weinig voor en zijn niet aan mij besteed maar wel leuk om een keertje te horen.
Cijfer: 3,5

Hot 100 - Week of July 22, 1967

Top 10:

#1 - #1 The Association - Windy
#2 - #3 Frankie Valli - Can't Take My Eyes Off You
#3 - #8 The Doors - Light My Fire
#4 - #4 Scott McKenzie - San Fransisco
#5 - #2 The Music Explosion - Little Bit O' Soul
#6 - ? Stevie Wonder - I Was Made To Love Her
#7 - #7 The 5th Dimension - Up, Up And Away
#8 - #10 Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale
#9 - #9 The Four Seasons - C'Mon Marianne
#10 - #6 Every Mother's Son - Come On Down To My Boat

The Doors doemen vervaarlijk op met hun Fire. Verrassenderwijs gaat het met Procol Harum wat voorzichtiger, maar ik verwacht nog wel wat vuurwerk. Stevie komt als enigste binnen, maar is al besproken, dus is er voor mij weinig te doen hier.

De Onderste 10:

#100 - ? Sonny James - I'll Never Find Another You
#99 - ? Willie Mitchell - Slippin' & Slidin'
#98 - ? Dusty Springfield - The Look Of Love

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/dusty1.jpg

Dusty zingt andermaal de sterren van de hemel in Bacharach-productie.

#97 - #99 Van Morrison - Brown-Eyed Girl
#96 - #98 Jay & The Techniques - Apples, Peaches, Pumpkin Pie
#95 - ? The Sweet Inspirations - Let It Be Me
#94 - ? Bobby Vee - Come Back When You Grow Up
#93 - ? Jimmy Ruffin - Don't You Miss Me A Little Bit, Baby?
#92 - #96 The Blades Of Grass - Happy
#91 - #94 David Houston & Tammy Wynette - My Elusive Dreams

'A little folky in a good way' zegt m'n schatje over Sonny James' country-liedje. Ben ik het zeker mee eens, het is een heel aardig liedje met een mooie tekst. 3 schamele weekjes in de lijst met #97 als hoogste positie heeft dit niet verdiend. Je zou het meer geven [6,5].

Willie Mitchell's nummer heb ik gevonden op een site genaamd we7. Een lichtelijk jazzy instrumentaaltje, heeft weinig om het lijf maar daarom ook prettig in het gehoor. Echt een liedje dat zomaar in een soundtrack op kan duiken [6,5].

Dusty kan bij ons weinig verkeerd doen. Sterker nog, volgens mij kan ze dat amper. Dit liedje klinkt ook weer feilloos. Die Bacharach-arrangementen brengt zij als geen ander. Ze voegt er karakter aan toe en laat het opstijgen tot in de stratosfeer. Zonder al die superlatieven: Het deugt [9].

Het Sweet Sensations-nummer heb ik ook weer van elders moeten halen. Beetje saaie soul dit, met stemmen die niet echt mooi samengaan [4,5].

Bobby Vee komt hier met een suikerzoete 'come back' met verdachte tekst gericht aan een meisje die als ze het leven een beetje doorheeft maar eens terug kon keren. Ik word hier vooral erg flauw van [4].

Jimmy Ruffin's bijdrage kan ik beter hebben. Het klinkt een beetje als wat Terence Trent D'Arby 20 jaar later zou gaan doen. Soulmuziek met wat pit erin en niet eens slecht gedaan. Leuk liedje [7,5].

Van de nummers in de onderste 10 kende ik enkel die van Dusty Springfield (steekt er bovenuit) en Bobby Vee (matig nummer, zijn beste tijd was inderdaad achter de rug).
Dat van Sonny James kende ik in de versie van the Seekers (vind ik iets beter) en dat van Sweet Inspirations vind ik veel minder dan de oorspronkelijke versie van Everly Brothers (overigens een bewerking van een Jacques Brel-nummer). Dat van Jimmy Ruffin vind ik ook niet slecht.

Deze topic is inderdaad wel interessant om 'vergeten' nummers te leren kennen. Soms is dat de moeite maar de meeste zijn terecht in de vergeethoek beland..

Week 30 - 1967
Top 40
Tipparade

#2: The Outsiders - I've Been Loving You So Long
#8: Pink Floyd - See Emily Play (re-entry)
#11: The Young Idea - With A Little Help From My Friends
#12: Cat Stevens - A Bad Night
#13: Alan Price Set - The House That Jack Built
#14: The Association - Windy
#16: The Doors - Light My Fire
#17: Frank Sinatra - The World We Knew
#19: Episode Six - Morning Dew

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/six_morning_dew.jpg

Voor twee bandleden de drempel naar meer.

#20: Neil Diamond - Thank The Lord For The Night Time

Binnenkomer in de Top 40 die de Tipparade oversloeg:

#20: Roger Whittaker - If I Were A Rich Man

The Outsiders klinken soms wat rommelig en van de hak op de tak, zoals op deze single. Muzikaal gezien zit het snor, maar Wally's zangstijl moet je liggen. Het hangt er dus een beetje tussenin, maar dan wel wat meer in de 'voldoende'-sector [6,5].

In de jaren '60 was het gewoontegoed om elkaar te coveren, vaak met magere resultaten. Hier gaat het echter om een uitzondering. The Young Idea schoppen wat leven in het wat droogkloterige Beatles-nummer. Ze hebben er hoorbaar plezier in en het komt geen moment geforceerd over [7,5].

Op #12 krijgen we Yusuf Islam in z'n vorige hoedanigheid met een nummer dat klinkt als The Monkees met betere muzikanten. Wij worden er hier wel vrolijk van. Het klinkt ook wat a-typisch voor zijn stijl [7,5].

De Alan Price Set weten me niet echt te overtuigen. Hun liedje klinkt als The Troggs zonder het spelplezier. Nogal saai, eentonig en die wat pompeuze voordracht is ook niet je-dat [5].

In Amerika een knaller van een hit, aan de andere kant van de oceaan deed het helemaal niks, en toch kent iedereen het: The Association's Windy. Met hun andere hits is ook iets soortgelijks aan de hand. In Amerika waren ze veel groter dan hier. Erg leuk liedje, goede melodie, goede zang. Het klinkt als een groep met een toekomst, maar dat hebben ze nooit waar kunnen maken. Als ik het goed heb duurde het niet lang meer voordat ze uit elkaar gingen. Toffe plaat, dit [8,5].

Frank Sinatra, love it or hate it. New York, New York, dat pas in het 1980-topic is beschreven, kan ik echt prima hebben. Dit liedje laat de balans echter negatief uitslaan. Te gelikt en te gezwollen [4,5].

Leken The Association een glorieuze toekomst te hebben, van Episode Six zouden twee leden de jackpot winnen. Welke, dat kun je zien (en horen) in de clip. Iets met diep paars . Dit nummer heeft een heerlijke drive, klinkt wat duister en gaat zeker de richting van hardere rock op. Bovenal is Ian Gillan's zang ook hier al fantastisch. Haalt het niet bij deze fantastische versie die we, volgens mij, binnenkort in de 1980-topic gaan tegenkomen, maar het doet er niet veel voor onder [9].

We gaan verder met een swingende(!) Neil Diamond en, geloof me, ik hoor dit honderd keer liever dan z'n zoetsappige latere werk. Misschien wel vloeken in de kerk, maar zo is m'n smaak eenmaal. Dit klinkt als authentieke 60's popmuziek [7,5].

We sluiten deze week af met Roger 'ik sta boven de Tipparade' Whittaker's adaptie van het Fiddler On The Roof-thema. Een hoop poeha allemaal. Niet mijn artiest [4].

Tipparade: Week 30 van 1967.

#2: The Outsiders - I've Been Loving You So Long
De zang van Wally Tax vind ik meer dan voldoende, ook muzikaal is het meer dan degelijk met mooi gitaar en koor al komt het nummer mij wat vergezocht over.

#11: The Young Idea - With A Little Help From My Friends
Begrijpelijk dat velen een graantje proberen mee te pikken van het succes van the Beatles zoals The Young Idea. Dit klinkt toch wat vlakker dan de Beatles-versie en voegt niet veel aan toe al is het niet onaardig gebracht. Dan is de versie van Joe Cocker toch een stuk eigenzinniger.
Cijfer: 6

#12: Cat Stevens - A Bad Night
Geen slecht nummer vooral vanwege de karakteristieke zang van Cat Stevens maar het is te overgeproduceerd. Toch liever zijn latere sober begeleide hits, daar komt hij beter tot zijn recht.

#13: Alan Price Set - The House That Jack Built
Dit bluesy nummer van Animals-toetsenist ligt mij beter, goed gearrangeerd en vrij origineel met dat jazzy middenstuk en einde. Tevens radiovriendelijk maar nooit melig.

#14: The Association - Windy
Stilistisch te vergelijken met Mama's & Papa's vanwege de stemmen maar de arrangementen zijn vrij eigenzinnig en het blijft een vlot en fris klinkend nummer.

#16: The Doors - Light My Fire
Klassieker van formaat, de zang, orgel en gitaar en vooral de sfeer ... meer uitleg is niet nodig.
Cijfer: 10

#17: Frank Sinatra - The World We Knew
Te bombastisch gearrangeerd waarbij die trompetten slecht klinken, dit nummer is mij ook te stroperig. Beslist één van de mindere van Frank Sinatra.
Cijfer: 4,5

#19: Episode Six - Morning Dew
Dit kende ik ook beter in de versie van Long John Baldry (en die vind ik ook beter) maar dit is ook prima. Heerlijk ritme en sfeer, de zang van Gillan is hier al sterk en die achtergrondkoortjes passen er goed bij.

#20: Neil Diamond - Thank The Lord For The Night Time
Ik hoor ook liever een swingende Neil Diamond en dit vind ik een prima en gezellig nummer, inderdaad typisch 60's vanwege de productie maar zeer goed aanhoorbaar.

Hot 100 - Week of July 29, 1967

Top 10:

#1 - #3 The Doors - Light My Fire
#2 - #6 Stevie Wonder - I Was Made To Love Her
#3 - #1 The Association - Windy
#4 - #2 Frankie Valli - Can't Take My Eyes Off You
#5 - #8 Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale
#6 - #5 The Music Explosion - Little Bit O' Soul
#7 - ? The Buckinghams - Mercy, Mercy, Mercy
#8 - ? Jefferson Airplane - White Rabbit
#9 - #7 The 5th Dimension - Up, Up And Away
#10 - #9 The Four Seasons - C'Mon Marianne

The Doors geheel in de lijn der verwachtingen door naar #1, Scott McKenzie krijgt klappen en er komt nog een klassieker bij.

Die klassieker is niet van The Buckinghams, welteverstaan. Ze komen met een vocale versie van dit nummer dat al eerder in het Pitchfork's 200 Greatest Songs of the 1960s-topic is besproken, maar doen het gelijk op een wel heel brave manier. Dat jazz-origineel vind ik veel spannender klinken. Voor The Buckinghams dus dit cijfer: [5].

Het volgende nummer kennen we natuurlijk allemaal: Jefferson Airplane's uitleg over Alice In Wonderland . Zeer goed nummer, maar ik schiet er niet van in superlatieven. Verder weet ik er ook niet veel over te vertellen [8].

De Onderste 10 Van De Hot 100:

#100 - #100 Sonny James - I'll Never Find Another You
#99 - ? The Four Seasons - Lonesome Road
#98 - ? Don & The Goodtimes - Happy And Me
#97 - ? Davie Allan & The Arrows - Devil's Angels

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.photobucket.com/albums/v40/kaztor/ShowImageaspx.jpg

Heerlijke fuzz-gitaren uit de 60's!!

#96 - #99 Willie Mitchell - Slippin' & Slidin'
#95 - #98 Dusty Springfield - The Look Of Love
#94 - #95 The Sweet Inspirations - Let It Be Me
#93 - ? Bobby Darin - Darling Be Home Soon
#92 - ? The Elgins - It's Been A Long, Long Time
#91 - ? Andy Williams - More And More

Er is een reden waarom het Four Seasons-nummer niet op YouTube te vinden is, en het is volgens mij nog een wonder dat ik het kon downen. Ik vind het werkelijk vreselijk. Muzikaal is het wel in orde, maar dat irritante stemmetje is om de rillingen van over je rug te krijgen. Alsof Frankie de band aan het saboteren is [3].

Mijn lieve schat kwam hiermee: 'A) A lousy song to begin with, B) Lyrics that start with 'Remember when your little dog died...', C) You're not gonna win a girl's heart with this.' Ja, helemaal goed gezien. Belabberde tekst, cliché muziek, slecht geproduceerd lijkt het. Ik vind het helemaal niets [3].

Vervolgens krijgen we een onvervalste biker-rocker van Davie Allan met een heerlijk, rollend gitaargeluid. Een ideaal nummer om echt keihard op te zetten. Heerlijk! [8,5].

Bobby Darin komt daarna met een onbeduidende cover van The Lovin' Spoonful's Darling Be Home Soon [3,5]. The Elgins mogen we ook weer snel vergeten [3] en met Andy Williams heb ik ook niks [2].

Haha, dat stemmetje in Lonesome Road vind ik wel grappig. Opmerkelijk dat Four Seasons in de VS bijna evenveel hits scoorden als the Beatles, in Europa was deze band merkelijk minder succesvol.

Devil's Angels heb ik nooit gehoord maar vind het wel prima, The Elgins (uit de Motown-stal overigens) kan ik ook nog waarderen al hoort het eerder thuis in de jaren '50, de overige 3 vind ik veel minder. Don & The Goodtimes is een flauw Beach Boys-aftreksel, Bobby Darin heeft zijn beste tijd duidelijk achter de rug en de zoete schmaltz van Andy Williams is ook niet aan mij besteed.

Ook opmerkelijk dat Buckinghams met de Britse vlag in de achtergrond optreedt hoewel dat een Amerikaanse band is, hun versie van Mercy, Mercy, Mercy vind ik ook veel minder dan het jazzy origineel.

Week 31 - 1967
Top 40
Tipparade

#3: The Beach Boys - Heroes And Villains

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://platenkast.web-log.nl/platenkast/images/heroes_and_villains_van_the_beach_boys

The Beach Boys voeren kwalitatief met gemak de lijst aan...

#6: Amen Corner - Gin House Blues (re-entry)
#14: Cliff Richard - The Day I Met Marie
#16: The Tremeloes - Even The Bad Times Are Good
#19: Incredible - Upstairs Downstairs
#20: The Happenings - My Mammy

#37: Patricia Paay - Je Bent Niet Hip

Als ik The Beach Boys' laatste single uit 1980 vergelijk met deze Heroes And Villains is het eigenlijk best treurig hoe het met de band is afgelopen. Een zwakke novelty-act onder leiding van Mike Love waarvan je zonder de bijbehorende wetenschap helemaal geen stuiver voor over zou hebben. Liever waan ik me met The Beach Boys in de jaren '60 en eerste helft jaren '70. En Heroes And Villains is een pareltje dat volgens mij voor het album Smile bestemd was. Het laat horen hoezeer de band zich in 5 jaar heeft ontwikkeld en klinkt na al die jaren nog steeds alsof het gisteren is opgenomen [9].

Ik heb het al eens ergens eerder gezegd: Sir Cliff kan ik eigenlijk alleen waarderen om het materiaal dat hij eind jaren '70, begin jaren '80 maakte. Daaromheen is het mij veels te zoetsappig, pathetisch en knullig. Deze The Day I Met Marie doet mij ook niet veel [3].

The Tremeloes komen op hun single lekker spontaan over, al blijft het wat lichtgewicht en is het duidelijk dat er niet veel meer in het vat zou zitten. Het zorgt voor een glimlach [7].

Bij de clip staat dat Incredible uit Nieuwkoop komt en dus Nederlands is. Het is de tijd van Stones-copycats en zo te horen kunnen we deze band daar ook onder scharen. Het blijft mij teveel haken bij dat refrein en het klinkt wat lusteloos. De zang overtuigt me ook niet echt [5].

The Happenings lijken daarentegen goed naar The Four Seasons geluisterd te hebben. Het is een soort van vrolijke popmuziek met een soul-insteek dat niet erg bijblijft. Sterker nog; het is net afgelopen en ik moet nu al moeite doen om het me te herinneren. Het klinkt ook een beetje kinderachtig. Niet echt mijn ding, dus [4,5].

Jawel, Patricia Paay was ooit eens gewoon 'Patricia Paay'. En dit liedje is eigenlijk ehh... schattig. Pretentieloos en ongetwijfeld iets waar 'La Paay' anno nu totaal niet meer aan herinnerd wil worden. Opvallend: Nederlandstalige nummers lijken hier nog de Tipparade over te slaan. Voelden we ons toen al miskend? De muziek van Je Bent Niet Hip doet me denken aan een '60's soulliedje, maar ik kom er maar niet op welke. Herken jij het, LucM? [5,5].

Top 40: week 31 van 1967.

#3: The Beach Boys - Heroes And Villains
Toen waren Beach Boys op hun best getuige dit nummer dat fris blijft klinken met geniale stemmenwerk en tempowisselingen, ongetwijfeld één van hun beste songs. Inderdaad bedoeld voor Smile maar werd als losse single uitgebracht en kwam tenslotte op het album Smiley Smile.
Cijfer: 9,5

#14: Cliff Richard - The Day I Met Marie
Ik heb ergens wel een zwak voor Cliff Richard hoewel hij de laatste 20 jaar niets meer voorstelt. Maar zijn jaren '60-werk (en ook wat hij eind jaren '70, begin jaren '80 bracht) kan ik meestal wel waarderen zoals dit nummer dat vlot overgaat van rustige strofes tot een vrolijk refrein met blazers en hij heeft een weliswaar vrij zoete maar aangename warme stem.

#16: The Tremeloes - Even The Bad Times Are Good
Duidelijk te horen dat ze plezier beleven, het klinkt spontaan en écht vrolijk. Wel erg simpel maar ideaal geschikt als zuipnummer.

#19: Incredible - Upstairs Downstairs
Door zowat iedereen vergeten en terecht, het is een slap aftreksel van de gemiddelde jaren '60-hit en moet het vooral hebben van het refrein. Het ritme en de zang vind ik ook mager.

#20: The Happenings - My Mammy
Kopieergedrag bestond toen ook al, dit is dan weer een flauw Four Seasons-aftreksel met een al te simplistische tekst en refrein.
Cijfer: 4,5

#37: Patricia Paay - Je Bent Niet Hip
Dit vind ik ook aardig vooral omdat het niet meer pretendeert dan het is. Het is volgens mij geïnspireerd door Cool Jerk van The Capitols wat ritme en baslijn betreft.

Cool Jerk, DAT bedoelde ik!!

Hot 100 - Week of August 05, 1967

Top 10:

#1 - #1 The Doors - Light My Fire
#2 - #2 Stevie Wonder - I Was Made To Love Her
#3 - ? The Beatles - All You Need Is Love
#4 - #3 The Association - Windy
#5 - #5 Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale
#6 - #4 Frankie Valli - Can't Take My Eyes Off You
#7 - #7 The Buckinghams - Mercy, Mercy, Mercy
#8 - #8 Jefferson Airplane - White Rabbit
#9 - ? The Monkees - Pleasant Valley Sunday
#10 - #6 The Music Explosion - Little Bit O' Soul

Weinig nieuws hier. De binnenkomers zijn bekend en de positie van The Beatles geheel in de lijn der verwachtingen. Verder boeken Jefferson Airplane en Procol Harum m.i. tegenvallende resultaten met hun desbetreffende singles.

De Onderste 10 Van De Hot 100:

#100 - ? Claudine Longet - Good Day Sunshine
#99 - ? The Cryan' Shames - It Could Be We're In Love
#98 - ? The Third Rail - Run, Run, Run
#97 - #100 Sonny James - I'll Never Find Another You
#96 - ? Julius Wechter & The Baja Marimba Band - Along Comes Mary
#95 - ? Country Joe And The Fish - Not So Sweet Martha Lorraine
#94 - #95 Dusty Springfield - The Look Of Love
#93 - #93 Bobby Darin - Darling Be Home Soon
#92 - ? Wilson Pickett - Funky Broadway

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.zumablog.com/images/1242/WILSON%20PICKET%20Funky%20Broadway.jpg?0.40414069469148683

Een soulvolle zege.

#91 - #99 The Four Seasons - Lonesome Road

Toch niet het Beatles-nummer? Jawel, en inderdaad heel, heel slecht gedaan. In tegenstelling tot nu was het toen heel normaal dat artiesten met het talent van The Fab Four aan de haal gingen. Soms leverde het interessante resultaten op (Billy Preston, Joe Cocker), meestal was het inferieur. Maar dit is simpelweg waardeloos. Hoef ik verder ook niet uit te leggen [1].

The Cryan' Shames komen met iets dat geïnspireerd klinkt door The Beach Boys, maar ook wel wat op The Move lijkt. Maar dan wel duidelijk een divisie minder is. Dat middenstuk komt wat misplaatst over, misschien had het wat beter gewerkt als ze het iets simpeler hielden [5].

The Third Rail laat ons daarna horen dat niet alles in de naam van psychedelica even joepie was [2].

Nee, dan The Baja Marimba Band. Along Comes Mary is natuurlijk bekend van The Associates en het leent zich uitstekend voor deze jazzy interpretatie. Doet het altijd goed bij mij, dit soort muziek [8].

CJ&TF is redelijk bekend van naam en faam, althans die indruk krijg ik als ik over jaren '60-muziek lees, maar volgens mij waren ze bekender in Amerika dan hier. Misschien trap ik hiermee op wat tenen, maar dit liedje vind ik eigenlijk nogal matig. Het komt wat sloom, langdradig en prekerig op me over. De gitaar bevalt me best, dus wordt het een [6].

Wilson Pickett gaat er deze week met de prijs vandoor. Zijn adaptie van Funky Broadway (het origineel is van Dyke & The Blazers) klinkt bevlogen, enthousiast en lekker vettig. Beter om naar te luisteren dan er over te schrijven [9].

The Baja Marimba Band (kende ik niet) en Wilson Pickett vind ik ook prima, de overigen matig tot zwak.
Country Joe And The Fish heeft mij nooit echt aangesproken (itt. tot bv. The Doors of Buffalo Springfield), het is inderdaad frappant dat deze band alleen in de VS populair was.

Week 32 - 1967
Top 40
Tipparade

#8: Tee Set - Now's The Time
#10: Aretha Franklin - Baby, I Love You (re-entry)
#11: Vikki Carr - It Must Be Him
#12: Arthur Conley - Shake, Rattle And Roll
#13: Bojoura - Dream Man
#15: Spencer Davis Group - Time Seller
#16: Small Faces - Itchycoo Park
#17: Diana Ross & The Supremes - Reflections

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://paulvanriet.nl/GRAPHICS/1967/6709162406.jpg

Diana neemt definitief de leiding.

#18: Episode Six - Morning Dew (re-entry)
#20: Percy Sledge - Love Me Tender

We beginnen met onze Tee Set. Bij het noemen van die naam schiet deze single niet te binnen en ik vind dat daar een reden voor is. Ik heb een schurfthekel aan draaimolens en deze melodie zit daar te dicht bij in de buurt. Ik denk dat hier de gevleugelde uitspraak 'niet mijn ding' van toepassing is [3,5].

Mijn schat zegt 'Compared to some of these pop-artists that think that they can sing this woman can REALLY sing!' Jazeker, ze heeft een fantastische stem dat me wat doet denken aan Gloria Gaynor. Het liedje gaat zelf ook nergens over de schreef. Heel degelijk [7].

Soulmuziek kan bij mij niet veel verkeerd doen. Arthur Conley's herbewerking van Big Joe Turner's klassieker gaat er hier erg lekker in. Pure klasse [8,5].

Over Bojoura weet ik verder niet veel. Volgens mij was de zangeres Nederlands. De sfeer van dit liedje laat zich moeilijk vangen. Het klinkt zigeuner-achtig (en dan bedoel ik niet van die 'gewone' kamper-hoempapa dat ons tegenwoordig zo wordt opgedrongen) en het heeft ook iets geheimzinnigs. De zangeres zingt hier en daar wat boven haar bereik, maar toch grijpt dit me [7].

De Spencer Davis-single vind ik weinig opzienbarend. Het klinkt m.i. nogal stuurloos en die zanger is geen partij voor de fabuleuze Steve Winwood. Ene oor in, andere uit [5].

De bijdrage van de Small Faces kent iedereen waarschijnlijk, maar ik vind het toch wat overgewaardeerd. Naar mijn mening hadden ze iets later betere singles, maar ik snap best waarom dit in de Summer Of Love aansloeg. Het heeft van alles wat en de psychedelische productie helpt ook mee aan z'n reputatie. Een ruime voldoende vind ik dan op z'n plaats [7,5].

Dan liever Reflections, de psychedelische bijdrage van Diana Ross & The Supremes. Zoals u ziet was de missie van Diana en Motown-baas Berry Gordy compleet: Florence Ballard had ten tijde van deze release haar conclusies getrokken en de diva kreeg vanaf hier haar eigen 'billing'.
Ondanks die wat zure geschiedenis is deze single natuurlijk een onbetwiste voltreffer, en ze maakten er wat toendertijd! [9,5].

Tenslotte schotelt Percy Sledge ons een mierzoete versie van het Elvis-nummer voor. Dat intro, daar heeft R.E.M. een wereldhit aan te danken, no doubt about it. Deze versie balanceert erg op het randje en voor het origineel (en Elvis in het algemeen) loop ik ook niet warm [5,5].

Gast
geplaatst: vandaag om 04:42 uur

geplaatst: vandaag om 04:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.