MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '80

zoeken in:
Misterfool schreef:
en een pop-artiest madonna verwacht hebben.
Madonna is welgeteld 0 keer genoemd.

Misterfool
Inderdaad, opvallend dus, omdat zij toch wel een van die artiesten was die het jaren 80 geluid bepaalde.

Mjuman schreef:
wavers zijn misschien individualistischer en (uitzonderingen daargelaten) minder gericht op lijstjes (ikzelf ook niet).
Ik ben niet zo bekend met de wavers hier op de site, maar van de actieve deelnemers aan de KO's/ladders vind ik het percentage wave-liefhebbers aardig groot. Relatief, er zijn immers minder wavers dan (classic) rockers, gezien zeker één van de grootste groepen.

Maar de reden dat de meeste wavers niet meedoen met de grote(re) KO's is simpelweg, omdat ze vaak hun zin niet krijgen. Het is precies dezelfde reden als waarom de jazz-/hiphop-/soul-soulliefhbbers het af laten weten.

Misterfool schreef:
Inderdaad, opvallend dus, omdat zij toch wel een van die artiesten was die het jaren 80 geluid bepaalde.
Maar hoeveel mensen vinden het nou echt goed? Behalve Ray of Light zijn haar gemiddeldes niet echt om over naar huis te schrijven.

Overigens was ik ook de enige die Bad van Michael Jackson in zijn lijst had. Dat is toch ook opmerkelijk? De waardering voor Michael Jackson is toch niet bepaald klein.

Misterfool schreef:

Vooral met haar singles, en daar stemmen we hier niet op. Sowieso is de Madonna fanclub niet bepaald sterk aanwezig hier op MuMe.

k.grubs
Het lijkt wel of ik een hele andere jaren tachtig heb meegemaakt, en gelukkig maar! Ik herken die jaren meer in een lijstje als de jaren-negentig-top 100 van Pitchfork. En Madonna @#$%!

Misterfool schreef:

Madonna was toch meer een singles-artiest, ik denk dat Ray of Light in de jaren '90 wel vernoemd zal worden.

chevy93 schreef:
(quote)

Ik had haar aanvankelijk op 19 staan met Like a Prayer maar op het laatste moment toch gekozen voor andere albums

Zo, klaar met eten, al begonnen ?

chevy93 schreef:
Ik ben niet zo bekend met de wavers hier op de site, maar van de actieve deelnemers aan de KO's/ladders vind ik het percentage wave-liefhebbers aardig groot. Relatief, er zijn immers minder wavers dan (classic) rockers, gezien zeker één van de grootste groepen.

Maar de reden dat de meeste wavers niet meedoen met de grote(re) KO's is simpelweg, omdat ze vaak hun zin niet krijgen. Het is precies dezelfde reden als waarom de jazz-/hiphop-/soul-soulliefhbbers het af laten weten.

Dat vind ik een buitengewoon gekleurde en kinderachtige analyse - zeker als je daarvoor aangeeft dat je mensen niet eens kent.
Ik vind het mooi dat je zoveeltijd in zo'n topic steekt - en ik spreek uit ervaring want ik heb lang de wave top5 gedaan en het invoeren, bijhouden en controleren van eea is tijdrovend - ik zou graag willen dat je dit soort op vooroordelen gebaseerde waardeoordelen voortaan voor je zou willen houden; die doen eerder afbreuk aan de waarde van het topic.
Het aandeel rock is gewoon een feitelijke afspiegeling van de populatie hier.

Niets voor niets is de aanduiding mainstream rock - en vaak verbaast het mij oprecht hoezeer een vrij braaf en matig album (Mumford and Sons - Sigh No More; of The National - High Violet) zo'n eclatant succes kan worden hier op MuMe - mediocrity rules

@Rudi S: ben bezig met de voorbereiding: garnalen met koeander,tomaten en avocado, coquilles, eendeborst - bijpassende wijnen.

k.grubs schreef:
Het lijkt wel of ik een hele andere jaren tachtig heb meegemaakt, en gelukkig maar!
. Hoe kun je de jaren '80 nou anders meegemaakt hebben? Dit zijn toch wel de grote namen uit de 80s die je moeilijk gemist kunt hebben.

k.grubs schreef:
Ik herken die jaren meer in een lijstje als de jaren-negentig-top 100 van Pitchfork. En Madonna @#$%!
Ik zie toch weinig verschillen. Ja, albums als Minutemen - Double Nickels on the Dime (1984) (daar #17) en Galaxie 500 - On Fire (1989) (daar #18) staan er niet in, ja. Maar gezien de stemmenaantalen allesbehalve verwonderlijk.

Mjuman schreef:
Dat vind ik een buitengewoon gekleurde en kinderachtige analyse - zeker als je daarvoor aangeeft dat je mensen niet eens kent.
Sorry hoor, maar jij bent degene die zegt de lijstjes meestal te mijden. Hoe kun jij dan weten hoeveel wavers er meedoen? Ik concludeer alleen dat het waver-gehalte echt niet zo laag is. Kijk alleen al naar de MuMe-finale van vorig jaar. Daar staan toch flink wat wave-nummers in.

Mjuman schreef:
ik zou graag willen dat je dit soort op vooroordelen gebaseerde waardeoordelen voortaan voor je zou willen houden; die doen eerder afbreuk aan de waarde van het topic.
Vooroordelen gebaseerd op waardeoordelen? Waar heb je het over... Dat laatste slaat al helemaal nergens op. Dat zijn pas waardeoordelen. Ik kijk gewoon naar de feiten. Je doet net alsof de wavers er slecht vanaf komen, terwijl dat geenszins het geval is. Wave is na classic rock misschien wel het meest gewaardeerde genre.

Edit: Je zult het waarschijnlijk wel hebben over de reden waarom ik denk dat wavers niet meedoen met de lijstjes. Wellicht wat sterk uitgedrukt, maar dat denk ik, ja.

@ Mjuman, smakelijk maar dat zal zo te zien wel goed komen.
't is wel voedsel voor witte wijn

@ Chevy tot morgen dan maar, waarschijnlijk hoog toch wel wat Wave (JD, TH, U2 en mijn favoriet The Queen is Death) gelukkig ook nog Sonic Youth en Sign of the times.

Lijst 90 is al klaar, kijken of Arrie sneller is

Intussen ook maar begonnen aan mijn 90's-lijstje. Enerzijds makkelijker omdat het eindelijk een decennium is met 20+ 4,5* of hoger, anderzijds lastiger omdat het wel erg dicht op elkaar ligt.

Misterfool
Nou, chevy kom eens met de volgende 5.

Even gekeken en ik kom tot 16/17 (reguliere) albums waarvan ik geen moeite heb om ze in mijn top 20 op te nemen (iig 4,0* of hoger). Best een aardige score vind ik. Nog een boel te beluisteren, maar altijd nog op te vullen met een aantal live-albums.

chevy93 schreef:
(quote)

Dat zal in de volgende editie anders zijn. (en in de editie daarna wellicht ook)

Mooie positie voor Queensrÿche! En er staat nog wel verrassend veel rock in de top 40 tot nu toe... ik heb bijna alleen lijstjes vol pop/wave gezien.

Misterfool schreef:
Nou, chevy kom eens met de volgende 5.
Morgen. Zoals ik al had gezegd: Ik heb straks een verjaardag. We kunnen ieder moment weg gaan.

90s lijstje wordt voor mij een gruwel, vrees ik. Zowel in de 70s als 80s had ik 40/50 albums met 4,5* of 5* stemmen, in de 90's minstens het drievoudige. In sommige jaren heb ik ook meer 5*-albums dan in de hele 80s bij elkaar.

Waarschijnlijk kan ik voor het eerst een lijstje maken met alleen maar 5*-albums in de 90s. Heb er ongeveer 20. Ter vergelijk, in de 80s haalt alleen mijn top 3 5*.

Ga eens kritischer stemmen. En neem RH's 'Decks EFX & 909' op in je lijst

Haha, komt er een Hawtin-coup? Ik zat te denken aan Plastikman eigenlijk.

En ik moet mijn stemlijsten eens doorlopen, veel oude stemmen mogen wel wat omlaag inderdaad.

Van de jaren '90 kan ik ook veruit het mooiste lijstje maken. Wat was dat een geweldig decennium, zeg.

Yup, en het word nog moeilijk om slechts 1 Smog album in mijn top 20 te doen, ik denk sowieso niet dat het me gaat lukken om 1 album per artiest te doen. Met Morphine, Smog en anderen.

Edit: Hawtin zal ook in mijn top 10 staan

Stijn_Slayer
Volgens mij heb ik in de seventies geen één plaat met minder dan 4,5* ingezet. Nu zat de helft op 4,5* en de helft op 4*. Denk dat ik bij de nineties niet veel 4,5* kan uitdelen. Alleen de top zal 5* en 4,5* scoren, denk ik.

Maar ach, 4* is ook een mooie score.

herman schreef:
Haha, komt er een Hawtin-coup? Ik zat te denken aan Plastikman eigenlijk.

En ik moet mijn stemlijsten eens doorlopen, veel oude stemmen mogen wel wat omlaag inderdaad.
Van Plastikman heb ik niks boven de 4* eigenlijk, al zitten Consumed en Artifakts er wel tegenaan..

chevy93 schreef:
(...)Sorry hoor, maar jij bent degene die zegt de lijstjes meestal te mijden. Hoe kun jij dan weten hoeveel wavers er meedoen? Ik concludeer alleen dat het waver-gehalte echt niet zo laag is. Kijk alleen al naar de MuMe-finale van vorig jaar. Daar staan toch flink wat wave-nummers in.(...)

Wát je in je lijst zet, wat je persoonlijke smaak is, is belangrijker dan de achtergrond van de muziek. Nu al zie je dat het per topic de bedoeling lijkt te zijn om zoveel mogelijk medestanders uit een bepaalde hoek mee te krijgen (wave, (classic)rock) om bepaalde platen hoog of laag in de eindlijst te krijgen.

Ben je waver, dat stem je per definitie voor wave-platen, ben je classicrocker stem je alleen voor platen die uit die hoek komen.

Daarmee wordt het samenstellen van de lijsten van veel topics, er aan meedoen, er niet leuker of verrassender op. Het is onmogelijk te stellen dat alleen classicrock of alleen waveplaten goed zijn. Dat bestaat gewoonweg niet. Er zijn hele goede wave en classicrock albums gemaakt, het ligt aan jezelf welke je daarvan goed vind en welke niet.

Dat je kennis neemt van muziek uit meerdere stromingen is een eerste vereiste. Natuurlijk kun je niet meer muziek horen dan dat je aankunt. Dus je kunt ook niet alles gehoord hebben in het leven. Maar alleen jouw grens, wat jouw smaak is, is uniek. En dus interessant op MusicMeter.

Als je alleen ruimte wilt geven aan één van de kampen waartoe je zogezegd hoort, is er eigenlijk niets meer aan, dan loopt elk topic hetzelfde af. Wie de meeste mensen weet te mobiliseren wint.

Paap_Floyd schreef:
(quote)
Van Plastikman heb ik niks boven de 4* eigenlijk, al zitten Consumed en Artifakts er wel tegenaan..

Even gekeken, maar mijn favo Plastikman is uit 2003. Artifakts vind ik de laatste tijd juist wat minder. Maar wie weet Sheet One...

Sheet One, die herinner ik me niet meer Ik ruik nog kansen

LucM schreef:
(quote)

Madonna was toch meer een singles-artiest, ik denk dat Ray of Light in de jaren '90 wel vernoemd zal worden.

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Op haar vroegere albums waren het toch de grote hits met een paar vullers. Ray of Light was eigenlijk haar 1ste volwaardige album.

ClassicRocker
chevy93 schreef:

Who's that girl?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:44 uur

geplaatst: vandaag om 06:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.