Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '80
zoeken in:
0
Lukk0
geplaatst: 23 juli 2011, 21:19 uur
herman schreef:
Even gekeken, maar mijn favo Plastikman is uit 2003. Artifakts vind ik de laatste tijd juist wat minder. Maar wie weet Sheet One...
(quote)
Even gekeken, maar mijn favo Plastikman is uit 2003. Artifakts vind ik de laatste tijd juist wat minder. Maar wie weet Sheet One...
Sheet One vind ik qua niveau vergelijkbaar met Closer (inhoudelijk nauwelijks), Artifakts en Consumed staan daar bij mij een trapje boven. Daartussen weet ik eigenlijk niet welke ik beter vind. Maar voor een Hawtin-coup ben ik zeker te porren, als we al die andere veertig stemmers optrommelen bereiken we misschien nog wat

De 90's zijn het eerste decennium waarbij ik alleen maar naar de 5* en 4,5* hoef te kijken, bij elkaar heb ik er 24 geloof ik (met daarin driemaal Hawtin).
0
geplaatst: 23 juli 2011, 21:25 uur
herman schreef:
90s lijstje wordt voor mij een gruwel, vrees ik. Zowel in de 70s als 80s had ik 40/50 albums met 4,5* of 5* stemmen, in de 90's minstens het drievoudige. In sommige jaren heb ik ook meer 5*-albums dan in de hele 80s bij elkaar.
Waarschijnlijk kan ik voor het eerst een lijstje maken met alleen maar 5*-albums in de 90s. Heb er ongeveer 20.
Ter vergelijk, in de 80s haalt alleen mijn top 3 5*.
90s lijstje wordt voor mij een gruwel, vrees ik. Zowel in de 70s als 80s had ik 40/50 albums met 4,5* of 5* stemmen, in de 90's minstens het drievoudige. In sommige jaren heb ik ook meer 5*-albums dan in de hele 80s bij elkaar.
Waarschijnlijk kan ik voor het eerst een lijstje maken met alleen maar 5*-albums in de 90s. Heb er ongeveer 20.
Ter vergelijk, in de 80s haalt alleen mijn top 3 5*. Ik heb er 25 uit de 90's, dus dat gaat weer lastig worden, al is er eentje een soort van compilatie met werk uit de jaren '70, en ik twijfel ook of ik deze in m'n lijst opneem, aangezien dat voor mij gevoelsmatig niet bij de 90's past.
Jaren 80 had ik er "slechts" 19, en in de jaren '70 zelfs 30 op 5*.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 21:27 uur
herman schreef:
Haha, komt er een Hawtin-coup? Ik zat te denken aan Plastikman eigenlijk.
Haha, komt er een Hawtin-coup? Ik zat te denken aan Plastikman eigenlijk.

M'n hoogste score voor Hawtin/Plastikman is 4,5* hier, en dat is er ook nog eens eentje uit 2001. Plastikman scoort maximaal 4*, dus je vindt in mij geen medestander voor een coup.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 22:47 uur
f#@k ben helemaal vergeten Miles Davis - Tutu in mijn top 20 te zetten
.
Hij had op nr. 5 moeten staan.
.Hij had op nr. 5 moeten staan.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 22:47 uur
Om een coup te plaatsen, heb je heel wat medestanders nodig, want ik verwacht dat OK Computer een hele grote achterban gaat krijgen. 
Edit: Het best beluisterde album van Plastikman heeft 21 stemmen.

Edit: Het best beluisterde album van Plastikman heeft 21 stemmen.

0
geplaatst: 23 juli 2011, 22:48 uur
thelion schreef:
.
Hij had op nr. 5 moeten staan.
.Hij had op nr. 5 moeten staan.
Welnee man, in mijn top20 zat ook helemaal geen jazz - onbegonnen werk

0
geplaatst: 23 juli 2011, 23:26 uur
Ja Jazz d'r bij zetten is idd vrij onbegonnen werk, maar Tutu neemt een speciale plaats in vnl door de herinneringen aan dat album en die tijd (1986)
0
geplaatst: 23 juli 2011, 23:54 uur
De klassering van The Stone Roses valt mij een beetje tegen. Die had ik toch wel in de top 10 verwacht op basis van de reputatie van dat album. Voor de rest is het mooi dat Bruce Springsteen de lijst heeft gehaald met Nebraska.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 11:02 uur
chevy93 schreef:
Om een coup te plaatsen, heb je heel wat medestanders nodig, want ik verwacht dat OK Computer een hele grote achterban gaat krijgen.
Ik hoop het niet eigenlijk. Een band als The God Machine kan er misschien ook wel goed uitkomen omdat ze maar 2 albums hebben gemaakt. Die staat bij mij op 1 in mijn lijst van de jaren ´90.
0
ClassicRocker
geplaatst: 24 juli 2011, 11:07 uur
chevy93 schreef:
27. Metallica - Master of Puppets (1986) (62 punten) 12x genoemd Nr. 1 van trebremmit
Zie ook Ride the Lightning. Bij deze wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om ClassicRocker te bedanken voor al zijn (hoffelijke) bijdragen aan deze site. You will be missed.
27. Metallica - Master of Puppets (1986) (62 punten) 12x genoemd Nr. 1 van trebremmit
Zie ook Ride the Lightning. Bij deze wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om ClassicRocker te bedanken voor al zijn (hoffelijke) bijdragen aan deze site. You will be missed.
Heb per PM vele smeekbedes ontvangen om te volharden in m'n rol als hoffelijke pleitbezorger van de betere (classic) rock. Daar ik het immoreel vind deze niet te verhoren...

Notabene de hoogste 80's notering in de Top 250 komt er hier dus met een "bekaaide" 27'ste ranking vanaf. Ik zou er die Flop 250 bijna een warm hart van gaan toedragen.

0
geplaatst: 24 juli 2011, 11:23 uur
Tja, onder de actieve forummers zitten blijkbaar niet zoveel Metallica liefhebbers.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 11:29 uur
ClassicRocker schreef:
Heb per PM vele smeekbedes ontvangen om te volharden in m'n rol als hoffelijke pleitbezorger van de betere (classic) rock. Daar ik het immoreel vind deze niet te verhoren...
Ik word een beetje eng van religieuze fanatici... Ik zou me maar beperken tot je eigen favoriete platen. Volgens mij had je heel wat (uiteindelijk ongefundeerde) kritiek op Herman, maar zo te zien wordt er heel wat af gepm-ed rond de samenstelling van dit soort lijsten....
Ach ja, zoals de waard is...
0
ClassicRocker
geplaatst: 24 juli 2011, 11:34 uur
Metallica heeft in de eighties simpelweg teveel goede albums afgeleverd: Ride the Lightning en Master of Puppers zijn reeds geclassificeerd, en naar ...And Justice for All is het wellicht nog uitkijken geblazen.
0
Zephyr
geplaatst: 24 juli 2011, 11:51 uur
ClassicRocker schreef:
Metallica heeft in de eighties simpelweg teveel goede albums afgeleverd........
Metallica heeft in de eighties simpelweg teveel goede albums afgeleverd........
Snap wat je bedoelt, maar in de 80's heeft bijvoorbeeld U2 toch ook 6 albums gemaakt. En moet jij strax eens zien hoe hoog The Joshua Tree eindigt in deze lijst....... The Unforgettable Fire gaan we vast ook nog tegenkomen bij (gok ik) de bovenste 10 van dit decennium.
Dus veel albums in een tijdvak wil niet zeggen dat de artiest bij voorbaat kansloos is voor een hoge notering door verspreide nominaties.
Zelf vind ik TUF een heel stuk beter dan de Boom, maar dat terzijde

0
geplaatst: 24 juli 2011, 11:53 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik hoop het niet eigenlijk. Een band als The God Machine kan er misschien ook wel goed uitkomen omdat ze maar 2 albums hebben gemaakt. Die staat bij mij op 1 in mijn lijst van de jaren ´90.
(quote)
Wat mij betreft verdient OK Computer het absoluut om in de lijst te staan, mijn eigen lijstje zal ie net niet halen (was een van de laatste afvallers).
0
geplaatst: 24 juli 2011, 12:04 uur
De jaren negentig wordt erg moeilijk, heb nu al honderd albums waar ik uit moet kiezen.
Leukste decennium wat mij betreft. Ik verwacht veel Smashing Pumpkins, dEUS, Nirvana en Radiohead.
Leukste decennium wat mij betreft. Ik verwacht veel Smashing Pumpkins, dEUS, Nirvana en Radiohead.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 12:30 uur
GrafGantz schreef:
Tja, onder de actieve forummers zitten blijkbaar niet zoveel Metallica liefhebbers.
Nee, die hebben te weinig kennis van de 80s. Zo was het toch, herman? Tja, onder de actieve forummers zitten blijkbaar niet zoveel Metallica liefhebbers.

0
geplaatst: 24 juli 2011, 12:38 uur
20. Pixies - Surfer Rosa (1988) (69 punten) 13x genoemd Nr. 1 van Lying Mouth

Dat de Pixies hoog zouden gaan scoren, had ik al voorspeld. Maar dat ook Surfer Rosa hoog zou scoren, had ik niet zo verwacht. Dat hij in de lijst zou komen, had ik wel verwacht, maar top 20? Ik dacht aan verdeeldheid wat betreft dé Pixies-plaat en waarbij de meesten door zouden slaan naar Doolittle. Gelukkig zat ik verkeerd, want ik vind het van beide albums terecht dat ze erin staan.
19. Paul Simon - Graceland (1986) (69 punten) 14x genoemd Hoogste positie: 2

Ik blijf me verbazen over het feit dat Simon met Graceland een grotere klassieker heeft dan elk ander Simon & Garfunkel-album. Zelf vind ik dat het album zeker zijn momenten heeft, maar als geheel toch niet helemaal mijn ding. Misschien heeft het iets te maken met Muziek >> Muziekgames >> Greatest Hits of (Paul Simon) !
18. Sonic Youth - Daydream Nation (1988) (71 punten) 13x genoemd Nr. 1 van paranoidandroid

Ik denk dat een aantal deze wel iets hoger hadden verwacht. Sonic Youth heeft als een van de weinige bands echt last van de verdeeldheid onder de gebruikers. Zo kwam EVOL tot de 56e plek en Sister scoort ook nog top 100. Om het compleet te maken is Bad Moon Rising ook nog een paar keer genoemd. Zelf heb ik deze deze week links laten liggen vanwege de speelduur, maar ik zal (misschien vandaag nog) een kans geven aan een kort album als Sister of EVOL.

Dat de Pixies hoog zouden gaan scoren, had ik al voorspeld. Maar dat ook Surfer Rosa hoog zou scoren, had ik niet zo verwacht. Dat hij in de lijst zou komen, had ik wel verwacht, maar top 20? Ik dacht aan verdeeldheid wat betreft dé Pixies-plaat en waarbij de meesten door zouden slaan naar Doolittle. Gelukkig zat ik verkeerd, want ik vind het van beide albums terecht dat ze erin staan.
19. Paul Simon - Graceland (1986) (69 punten) 14x genoemd Hoogste positie: 2

Ik blijf me verbazen over het feit dat Simon met Graceland een grotere klassieker heeft dan elk ander Simon & Garfunkel-album. Zelf vind ik dat het album zeker zijn momenten heeft, maar als geheel toch niet helemaal mijn ding. Misschien heeft het iets te maken met Muziek >> Muziekgames >> Greatest Hits of (Paul Simon) !

18. Sonic Youth - Daydream Nation (1988) (71 punten) 13x genoemd Nr. 1 van paranoidandroid

Ik denk dat een aantal deze wel iets hoger hadden verwacht. Sonic Youth heeft als een van de weinige bands echt last van de verdeeldheid onder de gebruikers. Zo kwam EVOL tot de 56e plek en Sister scoort ook nog top 100. Om het compleet te maken is Bad Moon Rising ook nog een paar keer genoemd. Zelf heb ik deze deze week links laten liggen vanwege de speelduur, maar ik zal (misschien vandaag nog) een kans geven aan een kort album als Sister of EVOL.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 12:45 uur
Surfer Rosa
Terecht in de top 20, inderdaad. Had hem zelf een plaatsje boven Doolittle staan, maar ik vind ze behoorlijk gelijkwaardig. Ben er nog niet helemaal uit welke ik beter vind eigenlijk. 
Terecht in de top 20, inderdaad. Had hem zelf een plaatsje boven Doolittle staan, maar ik vind ze behoorlijk gelijkwaardig. Ben er nog niet helemaal uit welke ik beter vind eigenlijk. 
0
geplaatst: 24 juli 2011, 12:50 uur
Surfer Rosa had ik zeer zeker verwacht, iets hoger misschien nog zelfs. Toch fijn dat hij de top 20 heeft gehaald. Overigens plaatsen we geen lidwoorden voor Pixies. Dus ook niet 'de Pixies'
Daydream Nation had ik ook iets hoger verwacht.
Daydream Nation had ik ook iets hoger verwacht.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 12:55 uur
Paap_Floyd schreef:
Overigens plaatsen we geen lidwoorden voor Pixies. Dus ook niet 'de Pixies'
.
Wikipedia disagrees. Net zoals ik overigens. Ik zie geen verschil tussen Pixies en bands als Eagles of Editors. Ik verwijs graag naar de eerder gevoerde discussie in het taaltopic hier: De Site >> Algemeen >> Het grote taaltopicOverigens plaatsen we geen lidwoorden voor Pixies. Dus ook niet 'de Pixies'
.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 12:59 uur
Wat veel erger is, is dat op deze site alle albums van Dexys Midnight Runners als Dexy's Midnight Runners staan, terwijl er geheel geen apostrophe aan de bandnaam te pas komt.
En er heeft volgens mij ook niemand op hun puike debuut gestemd. Ook jammer.
En er heeft volgens mij ook niemand op hun puike debuut gestemd. Ook jammer.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 13:07 uur
Daydream Nation had ik wel hoger verwacht, Pixies vind ik echt een waardeloze band, snap helemaal niks van die hoge waarderingen.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 13:07 uur
O, het was niet de bedoeling een hele discussie te starten hoor. 
Op naar de volgende 3

Op naar de volgende 3

0
geplaatst: 24 juli 2011, 13:52 uur
17. The Sound - From the Lions Mouth (1981) (78 punten) 18x genoemd Nr. 1 van the viking

Met een gemiddelde van net over de 4 is dit een echte puntensprokkelaar. Werd zelden hoog genoemd, maar wel vaak. Even ter vergelijking: Een ander album heeft 92 punten na 14 noteringen. Zo groot kan het verschil dus zijn. Zelf vind ik het een prima, doch iets overrated, album. Ik wilde het (her)beluisteren voor deze update, maar het album staat niet op Spotify.
16. Dire Straits - Love over Gold (1982) (82 punten) 15x genoemd Nr. 1 van Chevy, IntoMusic

Jaja, daar is hij dan eindelijk.
Vooraf had ik gehoopt op een "nog net erin"-notering, maar al na mijn eerste update bleek dat dit album tot veel meer in staat was. Na de eerste update stond hij namelijk rond de 20e plek. Na de tweede update dacht ik zelfs dat er iets groots aan zat te komen, want (inclusief mijn lijstje) stond deze zelfs in de top 10! Jammer genoeg is dat niet gelukt, maar de 16e plek is minstens 20 plekken hoger dan ik vooraf gedroomd had.
Na de overwinning van Alchemy in de live albums-KO, het behalen van groep A van zowel Telegraph Road (eerste deelname!) en Sultans of Swing (nog nooit gebeurd) in de MuMe Ladder en nu dus de 16e plek in de Jaren '80 albumlijst is er dus weer hoop.
15. Marillion - Misplaced Childhood (1985) (87 punten) 15x genoemd Nr. 1 van Co Jackso, Salvadore

Ook deze stond na mijn tweede update (na 58 lijstjes) in de top 10. Deze is bij de laatste lijstjes iets afgezakt, maar de 15e plek is een uitstekende prestatie tussen al dat geweld. Zelf vind ik dit het beste 80s-Marillion album.

Met een gemiddelde van net over de 4 is dit een echte puntensprokkelaar. Werd zelden hoog genoemd, maar wel vaak. Even ter vergelijking: Een ander album heeft 92 punten na 14 noteringen. Zo groot kan het verschil dus zijn. Zelf vind ik het een prima, doch iets overrated, album. Ik wilde het (her)beluisteren voor deze update, maar het album staat niet op Spotify.
16. Dire Straits - Love over Gold (1982) (82 punten) 15x genoemd Nr. 1 van Chevy, IntoMusic

Jaja, daar is hij dan eindelijk.

Vooraf had ik gehoopt op een "nog net erin"-notering, maar al na mijn eerste update bleek dat dit album tot veel meer in staat was. Na de eerste update stond hij namelijk rond de 20e plek. Na de tweede update dacht ik zelfs dat er iets groots aan zat te komen, want (inclusief mijn lijstje) stond deze zelfs in de top 10! Jammer genoeg is dat niet gelukt, maar de 16e plek is minstens 20 plekken hoger dan ik vooraf gedroomd had.
Na de overwinning van Alchemy in de live albums-KO, het behalen van groep A van zowel Telegraph Road (eerste deelname!) en Sultans of Swing (nog nooit gebeurd) in de MuMe Ladder en nu dus de 16e plek in de Jaren '80 albumlijst is er dus weer hoop.

15. Marillion - Misplaced Childhood (1985) (87 punten) 15x genoemd Nr. 1 van Co Jackso, Salvadore

Ook deze stond na mijn tweede update (na 58 lijstjes) in de top 10. Deze is bij de laatste lijstjes iets afgezakt, maar de 15e plek is een uitstekende prestatie tussen al dat geweld. Zelf vind ik dit het beste 80s-Marillion album.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 24 juli 2011, 14:00 uur
Ik wilde net vragen waar The Sound bleef. In ieder geval nog 't beste album van Dire Straits, als ze er dan toch bij moeten.
Bij Marillion frons ik nog maar een keer. Ik snap de populariteit van die plaat echt niet. Het was mijn eerste Marillion album, en had er bijna voor gezorgd dat ik de band links had laten liggen.
Bij Marillion frons ik nog maar een keer. Ik snap de populariteit van die plaat echt niet. Het was mijn eerste Marillion album, en had er bijna voor gezorgd dat ik de band links had laten liggen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 24 juli 2011, 14:03 uur
Stijn_Slayer schreef:
Muziek >> Algemeen >> Beroemd met de verkeerde

Edit: o, ik zie dat we elkaar daar al gevonden hadden.
Maar goed, Clutching at Straws staat ook in de lijst en daarmee staat de band er als geheel toch beslist niet slecht op.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:13 uur
Wellicht komt Script ook nog voorbij of kan ik die hoop laten varen?
* denotes required fields.