MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '90

zoeken in:
Ook absoluut mee eens dat de muziek uit je tienerjaren een diepere groef in je muzikale smaak zet dan de andere decennia (voor mij dus de nineties). Maar later word je (hopelijk ) volwassener en zal ook je muzieksmaak met je mee 'rijpen' waardoor ook muziek uit andere decennia hun weg gaat vinden en een speciale plek kan gaan krijgen. But the first cut is the deepest.

orbit schreef:
Inderdaad, ik ken nu eenmaal veel meer uit de 80s dan 90s, dus ik heb een veel grotere keuze uit dat decennium dan de meeste luisteraars hier. Verder werd de polarisatie in genres ook steeds sterker, hiphop, metal, indie.. mensen zaten veel meer in hun hokje, wat ook af te zien is aan veel top20s die hier staan vermeld.

Ik weet nog wel toen ik naar 5VWO ging en er een paar mensen van een andere school bij ons instroomden. Die begonnen opeens over drum 'n' bass. Had er eigenlijk nooit van gehoord. Tot dan toe hadden we heel duidelijk de hiphoppers, de gabbers, de metalheads, de alto's en de rest. Dat soort hokjes zie je nu helemaal niet meer volgens mij; genre-hopping is veel groter geworden.

Ja, zolang het maar een angelsaksische oorsprong heeft...

herman schreef:
Dat soort hokjes zie je nu helemaal niet meer volgens mij; genre-hopping is veel groter geworden.

Bij mij op school merk je er eerlijk gezegd helemaal niks van. De meesten blijven bij een genre: Een vriend van mij luistert alleen maar Green Day en de andere Skrillex. Nog iemand luistert alleen maar naar 70´s Rock, ik ben de enige van mijn vrienden die echt verschillende genres luistert. Gisteren Autechre, vandaag Exodus. Zo dus.

herman schreef:
Dat soort hokjes zie je nu helemaal niet meer volgens mij; genre-hopping is veel groter geworden.

Kan ik eigenlijk alleen maar bevestigen. Tenminste, ik ben net klaar met de middelbare school en eigenlijk is afgelopen zeven jaar nooit echt een overheersende jongerencultuur geweest. Mensen die hiphop luisteren, luisteren ook jazz en electronisch en rock staan ook op dezelfde iPod. Ik vond het wel fijn altijd, geen groepjes gebaseerd op muzieksmaak, als ik het goed begrijp was dat vroeger meer van belang (gabbers tegenover alto's / soulkikkers tegenover rockers).

ClassicRocker
Don Cappuccino schreef:
Nog iemand luistert alleen maar naar 70´s Rock.

Zo'n gozer!

Niks mis met 70´s Rock maar ik kan het echt niet heel de tijd luisteren. Hij luistert veel AC/DC en dat ben ik na een nummer of 10 wel zat.

ClassicRocker
Voor iemand van ca 15 jaar vind ik een voorliefde voor 70's rock best opzienbarend. Hij zal het wel met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Zo'n vader!

Titmeister schreef:
Het feit dat je spreekt van een scheiding tussen rock en alternative toont aan dat je totaal niet begrijpt waar ik het hier over heb. Hoewel ik Nevermind en Ten geen slechte albums vind, zijn ze voor mij het beginpunt van de absolute recycling-trend in de rockmuziek.

Dat is dan duidelijk, maar zo had ik het aanvankelijk niet uit je woorden afgelezen. Je krijgt zo natuurlijk wel een rare spagaat: albums eigenlijk helemaal niet zo slecht maar door het vervolg dat er aan is gegeven vind je ze wel irritant. Ik zou zeggen: laat Ten en Nevermind voor zichzelf spreken (als je ze écht goed vindt) en laat de rest de rest.

(...)Eigenlijk zien we die trend 15 jaar eerder al met de Sex Pistols, met het verschil dat ik oprecht geloof dat het iig voor Nirvana niet zo hoefde, al die roem..|

Wij zijn het eens.

ClassicRocker schreef:
Voor iemand van ca 15 jaar vind ik een voorliefde voor 70's rock best opzienbarend. Hij zal het wel met de paplepel ingegoten gekregen hebben. Zo'n vader!

Correctie, Opa

ClassicRocker
Rudi S schreef:
Correctie, Opa

Correctie, au pair. Oh nee, daar heeft íe z'n paplepel ingestóken.

LucM schreef:
Naarmate de decennia vorderen worden de lijsten alsmaar diverser, dat valt mij ook op.
En daarom moeten we ook meer deelnemers krijgen. Vooral in de 00's (waar iedereen toch wel heel veel van kent) verwacht ik idioot veel diversiteit en ben ik bang dat bij te weinig deelnemers een top 40 plek te dicht bij een top 100 plek ligt.

herman schreef:
(quote)

Ik weet nog wel toen ik naar 5VWO ging en er een paar mensen van een andere school bij ons instroomden. Die begonnen opeens over drum 'n' bass. Had er eigenlijk nooit van gehoord. Tot dan toe hadden we heel duidelijk de hiphoppers, de gabbers, de metalheads, de alto's en de rest. Dat soort hokjes zie je nu helemaal niet meer volgens mij; genre-hopping is veel groter geworden.

Nu wellicht niet meer, in de 90s had je wel degelijk een duidelijke afgegrensde hokjesgeest, hokjes die in de 80s vaak nog amper helder beschreven waren overigens Toen had je voornamelijk mainstream vs. alternatief (wat van alles kon zijn).

herman schreef:
Niet bij mij dan. Ik ben het meer eens met Don.
Don Cappuccino schreef:
De meesten blijven bij een genre:
Bij mijn directe omgeving zijn er maar een beperkt aantal mensen die zich echt oriënteren in andere genres. Als ik kijk naar mijn vrienden dan kan ik maar tot één iemand komen. En wellicht een twijfelgeval. Voor de rest is het toch gewoon de huidige top 40/house of een combinatie daarvan. Als iets van voor 2000 komt is het al "heel oud" en zo'n beetje tot 2 jaar terug geldt de "nu is het nog leuk, daarna is het passé (kan geen ander woord bedenken)"-regel. De hokjes gelden nog steeds en men vliegt van hype naar hype.

01 Neil Young - Ragged glory
02 Robert Plant & Jimmy Page - Walking into Clarksdale
03 Tom Petty & The Heartbreakers - Wild flowers
04 Neil Young - Weld
05 Roger Waters - Amused to death
06 David Bowie - Hours.....
07 Marillion - Brave
08 Lindsey Buckingham - Out of the cradle
09 Yes - Keys to ascension 2
10 U2 - Achtung baby
11 David Sylvian - Dead bees on a cake
12 Robert Plant - Fate of nations
13 Buddy Guy - Damn right I've got the blues
14 Patti Smith - Peace & noise
15 Paul McCartney - Flaming pie
16 R.E.M - Automatic for the people
17 Sting - Ten summoners tales
18 Mike Oldfield - Amarok
19 Jeff Buckley - Grace
20 Neal Casal - Basement dreams

herman schreef:
(quote)

Ik denk dat het net iets genuanceerder ligt tegenwoordig. Veel mensen staren zich vaak best dood op één genre en soms merk je dan dat zulke mensen zich wat meer verenigen: je zag bij ons bijvoorbeeld toch redelijk wat kakmeisjes die van Arctic Monkeys, etc. ("van die hippe Britse bandjes", zeiden ze dan zonder ironie), of buiten mensen die én naar Nirvana én naar Korn én naar nog een hoop bands luisteren die ze allemaal luisteren luisteren. En de neiging tot hokjes maken blijft toch: ik heb geloof ik al eens ergens anders de anecdote aangehaald dat ik ooit de naam Fakkelbrigade liet vallen, een klasgenoot me vreemd aankeek en zei: "Jij luistert toch alleen gothic-zelfmoordmuziek?"

Misterfool
gothic-zelfmoord muziek.

En mijn top 20 samen met een note to self: "meer jaren 90 muziek beluisteren"

1. Björk- Homogenic
2. Änglagård - Hybris
3. Godspeed You Black Emperor! - Slow Riot for New Zerø Kanada
4. Swans - The Great Annihilator
5. Motorpsycho - Trust Us
6. Marillion - Brave
7. Dream Theater - Images and Words
8. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92
9. Depeche Mode - Songs of Faith and Devotion
10. DJ Shadow - Endtroducing.....
11. Talk Talk - Laughing Stock
12. Tool - Ænima
13. Killing Joke - Pandemonium
14. Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness
15. Eels - Beautiful Freak
16. Radiohead - OK Computer
17. Mansun - Six
18. Dream Theater – Awake
19. Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways
20. Mike Oldfield - Amarok

Pfff, dit was een zware bevalling. Ik ben bang dat de top 20 voor de jaren '00 nog moeilijker wordt voor mij.

1. Radiohead - OK Computer
2. Nirvana - Nevermind
3. System of a Down - System of a Down
4. Tool - Ænima
5. Massive Attack - Mezzanine
6. Radiohead - the Bends
7. Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik
8. Sigur Rós - Ágætis Byrjun
9. Air - Moon Safari
10. Ben Christophers - My Beautiful Demon
11. Live - Throwing Copper
12. Sepultura - Chaos A.D.
13. Monster Magnet - Powertrip
14. R.E.M. - Automatic for the People
15. Portishead - PNYC
16. Oasis - (What's the Story) Morning Glory?
17. Red Hot Chili Peppers - Californication
18. The White Stripes - The White Stripes
19. Bonnie 'Prince' Billy - I See a Darkness
20. Incubus - S.C.I.E.N.C.E.

ook een wat lastige keuze dit decennium, te veel emotieplaten en latere liefhebbers. Maar dit is hem geworden:

01) Royal Trux - Twin Infinitives (1990)
02) Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
03) Les Rallizes Denudes - '77 Live (1991)
04) Lisa Germano - Geek the Girl (1994)
05) Dirty Three - Ocean Songs (1998)
06) Tori Amos - Under the Pink (1994)
07) Nick Cave & The Bad Seeds - The Good Son (1990)
08) Morphine - Good (1992)
09) Mark Lanegan - Whiskey for the Holy Ghost (1994)
10) Low - I Could Live in Hope (1994)
11) Tortoise - Millions Now Living Will Never Die (1996)
12) Red House Painters - Down Colorful Hill (1992)
13) Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998)
14) My Bloody Valentine - Loveless (1991)
15) Fugazi - Repeater (1990)
16) Laurie Anderson - Bright Red (1994)
18) Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
19) Kazumoto Endo - While You Were Out (1999)
20) Drive Like Jehu - Yank Crime (1994)

Prachtig lijstje. Aantal favorieten van mij ook, al twijfel ik of '77 Live erin mag, maar voor de rest dus prachtig

Mijn Top 20:

01. Matthew Sweet - Girlfriend
02. Fountains of Wayne - Fountains of Wayne
03. The La's - The La's
04. The Lemonheads - It's a Shame About Ray
05. Paul Weller - Stanley Road
06. Aimee Mann - Whatever
07. Eliott Smith - XO
08. The Posies - Frosting on the Beater
09. Teenage Fanclub - Bandwagonesque
10. Sugar - Copper Blue
11. Air - Moon Safari
12. Gin Blossoms - New Miserable Experience
13. Wilco - Summerteeth
14. Los Lobos - Kiko
15. Lucinda Williams - Car Wheels on a Gravel Road
16. The Jayhawks - Hollywood Town Hall
17. Weezer - Weezer (Blue Album)
18. Mercury Rev - Deserter's Songs
19. Portishead - Dummy
20. The Red Devils - King King

Misterfool: Gaaf dat je Swans zo goed vond!

Ataloona schreef:
Prachtig lijstje. Aantal favorieten van mij ook, al twijfel ik of '77 Live erin mag, maar voor de rest dus prachtig

Yep, mag want uitgave is uit 1991.

Don Cappuccino schreef:
Misterfool: Gaaf dat je Swans zo goed vond!

Wag ff.

Misterfool heeft 2 dagen geleden een album gedownloadt en dat staat nu , 2 dagen later, op nummer 4 in zijn 90s top 20?

1. Sigur Rós - Ágætis Byrjun
2. Eels – Beautiful Freak
3. Porcupine Tree – Stupid Dream
4. Pulp – Different Class
5. Portishead – Dummy
6. Porcupine Tree – Voyage 34
7. Alice in Chains – Jar of Flies
8. Radiohead – OK Computer
9. Deus – The Ideal Crash
10. Porcupine Tree – The Sky Moves Sideways
11. Eels – Electro-shock Blues
12. I.E.M. – The Incredible Expanding Mindfuck
13. Massive Attack – Mezzanine
14. Morphine – Good
15. Pink Floyd – Division Bell
16. Portishead – Portishead
17. Alice In Chains – Dirt
18. Porcupine Tree – Up The Downstair
19. Muse – Showbizz
20. Grant Lee Buffalo – Fuzzy

1 EP ertussen omdat ik niet direct een album vind die 4 sterren waard is imo

StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Wag ff.

Misterfool heeft 2 dagen geleden een album gedownloadt en dat staat nu , 2 dagen later, op nummer 4 in zijn 90s top 20?

Alle 67 deelnemers tot nu toe verwerkt. Kom op mensen, we moeten de 100 toch kunnen halen?

Misterfool
StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Wag ff.

kortgezegd ja. Was behoorlijk onder de indruk en ik heb het album met 5* beloond. Lijkt op momenten een luidruchtigere, maar ook veel diversere en gefocusede versie van coil. Ik had anders niet genoeg platen voor de top 20)(4.5* en hoger hanteer ik). Ik heb ook nog tortoise- millions now living beluisterd, maar dat is een stuk subtielere plaat en dat kost wat meer luisterbeurten. Al ben ik ook over die plaat positief.

chevy93 schreef:
Alle 67 deelnemers tot nu toe verwerkt. Kom op mensen, we moeten de 100 toch kunnen halen?

I'm working on it. Vrijdag post ik m'n lijst. Nu moet ik nog enkele dingen herbeluisteren, want het is weer erg moeilijk om kiezen. De 90's zijn zo'n boeiend decennium, niet te geloven.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:29 uur

geplaatst: vandaag om 12:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.