MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '90

zoeken in:
Dat is natuurlijk waar. Toch had ik het debuut van Suede er ook graag tussen gezien. Doekje voor het bloedden is dat het eveneens fantastische Dog Man Star er wel instaat. En dat 7 platen uit mijn top 10 de top 11 halen

Volgens mij ga ik maar 3 albums uit mijn top 20 terugzien in deze lijst.....

uiteraard is dat volgens mij in meerdere mate jammer voor de lijst en de rest van de muziekliefhebbers dan voor mijzelf

11. Marillion - Brave (1994) - MusicMeter.nl (92 punten) 14x genoemd Nr. 1 van Bravejester, vigil
Helaas. Deze haalt op een paar punten na de top 10 niet. Deze stond zelfs in de top 10, maar doordat ik een fout had gemaakt met het lijstje van El Ninjo wordt deze toch 11e. Een mooi, typisch Marillion-album dat van mij ooit nog eens een heel hoog cijfer gaat krijgen. Wellicht dat Marbles de top 10 wel kan halen.
Bravejester schreef:
Mijn absolute favorieten van dit album zijn The Great Escape en misschien nog meer Living With The Big Lie vanwege de prachtige tekst. Maar ook Goodbye To All That ( met die mooi solo na " use me instead .. ) , Brave ( wat een stem ! ) , Runaway Girl en he Lap Of Luxury ( incl het prachtige Now Wash Your Hands ) bepalen in hoge mate de sfeer op dit album voor mij.

10. Radiohead - The Bends (1995) - MusicMeter.nl (94 punten) 18x genoemd Nr. 1 van Sandokan-veld

(afbeelding)

Nou, we zijn dus bij de top 10. De oplettende deelnemer had gezien dat Radiohead nog niet geweest was. OK Computer vinden we uiteraard hoog in de top 10, maar the Bends had ik ook hoog verwacht. Hoger dan dit in ieder geval. Misschien heeft dit album een (klein) beetje last van de één artiest-regel die sommigen hanteren, maar desondanks is de 10e plek een prima plek. Zelf vind ik het album best aardig (3,5*), maar met 2 supernummers (Street Spirit en Fake Plastic Trees).
Arrie schreef:
Maar dit album is zo'n gigantische ontwikkeling ten opzichte van het debuut. Je wordt er al meteen ingezogen met de eerste tonen van Planet Telex die klinken als de wind. En na die tonen laat het album me ook niet meer los. Erg fijne rocksound, ijzersterke songs, en ontzettend goed zongen door Thom Yorke. Waar de teksten op Pablo Honey nog erg puberaal waren, zijn die hier duizend keer interessanter

09. Nirvana - Nevermind (1991) - MusicMeter.nl (97 punten) 18x genoemd Hoogste Positie 2

(afbeelding)

Stond lange tijd zelfs net buiten de top 10. Is er iemand die dat verwacht had? Ik in ieder geval niet. Ik dacht dat deze fluitend de top 10 zou halen en ook makkelijk top 5. In tegenstelling tot Ten haalt Nevermind met bloed, zweet en tranen de top 10. Jammer, want zo speciaal vind ik het album niet.
Kill_illuminati schreef:
Buiten de het feit dat dit album hedendaags wordt overschaduwt door de leadzanger, staat het album z'n mannetje. Kurt Cobain heeft een erg mooie stem, alhoewel ik hem op een latere leeftijd meer prefereer. Hoewel de meodieen niet het meeste ingewikkelst zijn, zijn ze uitermate catchy en makkelijk te begrijpen. Geen wonder dat dit album dus zo gigantisch groot aansloeg bij de massa.

nevermind had ik samen met OK Computer en Ten bovenin verwacht.

ik had The Bends ook inmijn lijstje, die (plus In Rainbows en Kid A) vind ik mooier dan OK Computer.

Stijn_Slayer
Ik ook wel. Ik vrees dat er tussen de volgende platen geen enkele meer zit die ik leuk vind (los van Ten).

Mooi, R.E.M. doet het dus leuk.

Ik heb nog hoop op Siamese Dream, Blue Lines, Debut en Different Class.

Verder zullen OKC, Achtung Baby, Mezzanine en Ten er ook wel in staan.

edit: oja, REM. Dan zal Debut er wel niet instaan.

Vind Ten dan nog de minste uit bovenstaand rijtje.

Voorspelling voor de top 3:

1. OKC
2. Mezzanine
3. Achtung Baby

Nog meer mensen die voorspellingen willen doen voor de bovenste 8?
Of alleen de top 5, of zelfs alleen de top 3.

mijn voorspelling
1 OK PC
2. Tien
3 Aandacht Babie

en stiekem hoop ik op een top 3 notering van Blauwe Lijnen.

Ik denk dat Ten wel in de top 3 staat eigenlijk.

1. OK Computer
2. Ten
3. Mezzanine
4. Achtung Baby
5. Siamese Dream

Ik speel denk ik alleen nog met Automatic for the People en Achtung baby mee.
Pixies (5e in mijn lijst) was mijn beste notering tot nu.

Terecht opgemerkt Chevy, ik bedoelde eigenlijk de hoogste uit mijn top 20 die in de eindlijst voorkomt.

Je vergeet The Ideal Crash.

Wat Arrie zegt, alleen 3 en 4 andersom.

1. OK Computer
2. Ten
3. Achtung Baby
4. Mezzanine
5. Siamese Dream

chevy93 schreef:
11. Marillion - Brave (1994) - MusicMeter.nl (92 punten) 14x genoemd Nr. 1 van Bravejester, vigil
Helaas. Deze haalt op een paar punten na de top 10 niet. Deze stond zelfs in de top 10, maar doordat ik een fout had gemaakt met het lijstje van El Ninjo wordt deze toch 11e. Een mooi, typisch Marillion-album dat van mij ooit nog eens een heel hoog cijfer gaat krijgen. Wellicht dat Marbles de top 10 wel kan halen.
(quote)

Jammer dat dit magistrale album de top 10 niet heeft gehaald maar aan mij ( en Vigil; bedankt! ) heeft het niet gelegen ... Ze weten hier toch maar mooi meer da n70 minuten de aandacht vast te houden; is dit misschien het langste album uit deze top 40? In ieder geval nog steeds mijn absolute nr 1 vanwege de emotionele lading van dit album en wat mij betreft bepaald dat in hoge mate of ik iets mooi vind of niet. En het maakt dan niets uit of datgene gemaakt is door bv Neil Diamond of Opeth

Marbles heeft wat mij betreft veel concurrentie om de top 10 te halen; in mijn eigen lijst slechts een 8e plaats en ik ben toch echt een Marillion liefhebber! Persoonlijk zou ik het ook niet begrijpen als Brave het niet haalt en Marbles wel...

Leuk trouwens om een quote van mij te zien bij dit album; ga zo door met deze prachtige topics Chevy!!

chevy93 schreef:

Stond lange tijd zelfs net buiten de top 10. Is er iemand die dat verwacht had? Ik in ieder geval niet. Ik dacht dat deze fluitend de top 10 zou halen en ook makkelijk top 5. In tegenstelling tot Ten haalt Nevermind met bloed, zweet en tranen de top 10. Jammer, want zo speciaal vind ik het album niet.

Bedoel je Nevermind of Ten?

Pearl Jam met Ten zal de top 5 wel halen ( net als Radiohead met OK Computer ); wat daar gemist zal worden is voor mij bv ook Temple Of The Dog die ik gelijkwaardig acht aan Ten ( of zelfs net iets beter misschien )

Ik neem aan dat Chevy bedoeld, Nevermind haalt maar net de top 10 en Ten haalt makkelijk de top 10.

Stijn_Slayer
1. Radiohoofd - OK Computer
2. Pearl Jam - Ten
3. U2 - Achtung Baby

chevy93 schreef:
14. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997) - MusicMeter.nl (82 punten) 15x genoemd Nr. 1 van StopMakingSenseo

No it isn't

Hij staat toch niet te hoog nu, he

Ik zal me ook eens aan een voorspelling wagen:

1. Pearl Jam - Ten
2. Radiohead - OK PC
3. U2 - Achtung Baby
4. Massive Attack - Mezzanine
5. R.E.M. - Automatic for the People

6-8:
Pulp - Different Class
Smashing Pumpkins - Siamese Dream
Sigor Ros - Ágætis Byrjun

Status Seeker schreef:
Bedoel je Nevermind of Ten?
Nevermind. Ik zei al eerder dat Ten het enige album uit de 90s was die op een 5,0* staat.

StopMakingSenseo schreef:
No it isn't

Hij staat toch niet te hoog nu, he
Er stond de verkeerde naam. Dat moest Lying Mouth zijn.

1. Ok Computer
2. Ten
...
5. Mezzanine
6. Siamese Dream

1. Ok Computer
2. Achtung Baby
3. Ten
4. Automatic for the People
5. Different Class
6. Mezzaninie
7. Ágætis Byrjun
8. Siamese Dream

chevy93 schreef:
(quote)
Er stond de verkeerde naam. Dat moest Lying Mouth zijn.

Ja, die stond er ook, maar heb ik niet meegequote.

oh ja Sigur Ros (Chevy's favoriet) is ook nog niet geweest

Bravejester schreef:
Persoonlijk zou ik het ook niet begrijpen als Brave het niet haalt en Marbles wel...
Andersom ook. Beiden 4,07* en erg geliefd. Brave mag dan wel meer stemmen hebben, maar qua top 250-plek ontlopen ze elkaar nog geen 20 plaatsen. En aangezien ik verwacht dat de verdeeldheid in de 00s nog groter zal zijn, is het zeker nodig om veel echte liefhebbers te hebben.

08. Pulp - Different Class (1995) - MusicMeter.nl (98 punten) 19x genoemd Nr. 1 van Lukas, herman, Sgt. Revolver

(afbeelding)

Ah, daar is hij dan. Pulp was een naam waar ik vaak geen beeld bij had. Wat voor muziek is het nou eigenlijk? Van de week heb ik dan Different Class beluisterd en daar ben ik bijzonder blij mee! Heerlijke muziek. Een album dat mij niet in één keer kan bekoren, maar ik heb nu al het gevoel dat dit album flink kan groeien. En 9 van de 10 keer klopt zo’n gevoel dan ook. Zeer content met deze plaats.
Omsk schreef:
Het über-Britse Pulp, met altijd dat vastgeklonken laagje kitsch op hun composities, wist de feeling van deze tijd in dit album subliem te omvatten. Op het eerste gehoor is dit album één groot feest, maar ergens onder de heerlijke melodieën en de breed uitgewaaierde synthesizers ligt een serieus statement. De maffe dansjes die de slungelige Jarvis Cocker in zijn live-uitvoeringen deed waren dan ook niet bedoeld als gimmick of als act, maar waren een wanhoopsschreeuw, een verwoede poging om te ontsnappen aan de massa.

07. Massive Attack - Mezzanine (1998) - MusicMeter.nl (108 punten) 20x genoemd Hoogste Positie 2

(afbeelding)

Kan ik hier wat over zeggen? Mhm… ja. Teardrop en Unfinished Sympathy zaten in de MuMe Ladderfinale. Ze stonden destijds op de 24e respectievelijk 30e plek in mijn lijst. Met name laatstgenoemde ben ik absoluut niet over te spreken. Maar die staat hier niet op, dat scheelt. Teardrop vind ik al beter, maar niet zo goed dat ik nieuwsgierig wordt naar het album. Daarom volsta ik maar weer met alleen de quote. Ik denk dat iedereen deze wel hoger had verwacht. Zeker gezien de 4e plek bij de OOR-variant.
orbit schreef:
MA heeft wel een aantal buitengewoon getalenteerde studioproducers binnen de gelederen, die werkelijk elk geluid binnenstebuiten draaien en uiteindelijk met de meest ijzingwekkende samples, keyboards en wat al niet meer in de knoppendozen en dradenkasten zit op de proppen komen

Stijn_Slayer
Die twee ga ik ook ooit nog eens beluisteren. Pulp en Massive Attack zeggen me qua naam veel, maar ik heb er geen beeld bij. Ik denk dat ik die albums op feestjes wel eens gehoord heb.

Top 8:

1. OK Computer
2. Mezzanine
3. Achtung Baby

4. Ten
4. Automatic
4. Siamese Dream
4. Blue Lines
4. Different Class
4. Agaetis Byrjun

Ik plaat teveel, maar ik heb geen idee welke van deze 9 het toch niet gehaald heeft. Automatic for the People? Of toch Sigur Ros? Kwam in NL pas in na najaar 2000 uit, waardoor velen het misschien niet met de 90s associeren.

edit: Pulp op 8 Mooi citaat ook van Omsk.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:20 uur

geplaatst: vandaag om 17:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.