Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '90
zoeken in:
0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:32 uur
Blue Lines denk ik, Herman.
Edit: ah, Mezzanine op 7 zie ik... dan denk ik zeker dat Blue Lines er niet instaat.
Edit: ah, Mezzanine op 7 zie ik... dan denk ik zeker dat Blue Lines er niet instaat.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:33 uur
Ja, Blue Lines lijkt me de meest logische afvaller uit dat lijstje.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:36 uur
Sowieso vraag ik me af waar je Blue Lines vandaan haalt. Die is maar 6 keer genoemd en is zodoende 64e.
Echter zei je dit al...
Echter zei je dit al...
herman schreef:
Deze 5 komen vaak langs:
<lijstje>
En deze wat minder:
Blue Lines.
...terwijl die destijds maar 2 keer genoemd was (inclusief jouw lijstje).Deze 5 komen vaak langs:
<lijstje>
En deze wat minder:
Blue Lines.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:38 uur
Waar dat vandaan komt? Tsja, heeft China Crisis daar niet eens een liedje over gemaakt? 

0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:44 uur
Nouja, dat postte ik al na een dag volgens mij. En thelion noemt hem op de vorige pagina ook nog, dus zo'n gekke gedachte was het ook weer niet. Maar blijkbaar was het ijdele hoop. 

0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:46 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Andersom ook. Beiden 4,07* en erg geliefd. Brave mag dan wel meer stemmen hebben, maar qua top 250-plek ontlopen ze elkaar nog geen 20 plaatsen. En aangezien ik verwacht dat de verdeeldheid in de 00s nog groter zal zijn, is het zeker nodig om veel echte liefhebbers te hebben. Ik had het eigenlijk meer over hoe ik denk over beide albums.... Brave heeft ook 1 a 2 mindere nummers terwijl Marbles voor mij althans vooral naar de top wordt gestuwd door de 3 lange nummers ( die dan ook ontzettend mooi zijn ).
En Brave had in de jaren '90 alleen echte concurrentie van Afraid Of Sunlight terwijl Marbles eigenlijk alleen hoeft te vechten tegen Happiness Is The Road ( als je het alleen over Marillion albums hebt ).
Waar ze nog meer concurrentie van hebben zie je wel volgende week in mijn top 20 van 2000 t/m 2009

0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:47 uur
herman schreef:
Nouja, dat postte ik al na een dag volgens mij.
Eén dag of niet, er waren toen al 37 lijstjes gepost. Nouja, dat postte ik al na een dag volgens mij.

Ataloona schreef:
Trouwens, we vergeten allemaal Neutral Milk Hotel
Nee hoor, die staat er mooi buiten. Met nadruk op mooi en buiten. Trouwens, we vergeten allemaal Neutral Milk Hotel

0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:49 uur
Nou kom maar op met dat plaatje wat jij nu aan het draaien bent 

0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:51 uur
Ik wil de nummer 1 natuurlijk nog wel een keer gedraaid hebben, voordat ik daar de tekst bij schrijf. 

0
geplaatst: 31 juli 2011, 17:52 uur
0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:00 uur
06. R.E.M. - Automatic for the People (1992) - MusicMeter.nl (112 punten) 22x genoemd Nr. 1 van Casartelli, jasper1991

R.E.M., een bekende naam, maar ik had niet verwacht dat die hier zo populair zou zijn. Elk album wordt rustig beluisterd en Automatic for the People mag zelfs hoog in de top 250 staan. Bij mij komt elk album helaas niet hoger dan een 3,5*. Ik vind het alleszins genietbare muziek, maar mis de echte muziekbeleving. Leuk voor op de achtergrond en zo af en toe een liedje waar ik echt van onder de indruk ben, maar over het algemeen te braaf om echt goed te zijn. Ik heb hem zojuist weer gedraaid en ik blijf bij mijn beoordeling. Heel gestaag stijgt mijn waardering voor deze plaat.
Automatic for the People heeft tevens ook één van de laagste gemiddeldes en is daarmee een echte puntensprokkelaar.
05. U2 - Achtung Baby (1991) (115 punten) 20x genoemd Nr. 1 van Hendrik68, rkdev

Gezien de populariteit van U2 in de 80s is het logisch dat deze (zonder concurrentie) in de 90s gemakkelijk omhoog klimt. En toch duurde het even voor deze echt een vaste plek had. Eenmaal boven ging het voortvarend en stond zelfs even 3e, maar werd op het einde toch net ingehaald. Uiteindelijk was deze ver verwijderd van de overwinning. Zelf ben ik niet zo kapot van dit album, op het geweldige One na. Echter is deze, in tegenstelling tot The Joshua Tree, niet voor één gat te vangen. Dus ik ben benieuwd of ik deze later wel goed ga vinden.

R.E.M., een bekende naam, maar ik had niet verwacht dat die hier zo populair zou zijn. Elk album wordt rustig beluisterd en Automatic for the People mag zelfs hoog in de top 250 staan. Bij mij komt elk album helaas niet hoger dan een 3,5*. Ik vind het alleszins genietbare muziek, maar mis de echte muziekbeleving. Leuk voor op de achtergrond en zo af en toe een liedje waar ik echt van onder de indruk ben, maar over het algemeen te braaf om echt goed te zijn. Ik heb hem zojuist weer gedraaid en ik blijf bij mijn beoordeling. Heel gestaag stijgt mijn waardering voor deze plaat.
Automatic for the People heeft tevens ook één van de laagste gemiddeldes en is daarmee een echte puntensprokkelaar.
Pepino schreef:
Simpel: het is het meest melancholische en memorabele album dat ik ooit heb beluisterd. Nu, ja... Misschien overdrijf ik wel; maar het is in ieder geval een album waar je volledig rustig van wordt, waar je van kan wegdromen.
Simpel: het is het meest melancholische en memorabele album dat ik ooit heb beluisterd. Nu, ja... Misschien overdrijf ik wel; maar het is in ieder geval een album waar je volledig rustig van wordt, waar je van kan wegdromen.
05. U2 - Achtung Baby (1991) (115 punten) 20x genoemd Nr. 1 van Hendrik68, rkdev

Gezien de populariteit van U2 in de 80s is het logisch dat deze (zonder concurrentie) in de 90s gemakkelijk omhoog klimt. En toch duurde het even voor deze echt een vaste plek had. Eenmaal boven ging het voortvarend en stond zelfs even 3e, maar werd op het einde toch net ingehaald. Uiteindelijk was deze ver verwijderd van de overwinning. Zelf ben ik niet zo kapot van dit album, op het geweldige One na. Echter is deze, in tegenstelling tot The Joshua Tree, niet voor één gat te vangen. Dus ik ben benieuwd of ik deze later wel goed ga vinden.
bonothecat schreef:
Achtung baby is voor mij 1 van de mijlpalen in de muziekgeschiedenis. De cd kwam uit op een moment dat ik mij serieus ging verdiepen in muziek. Het was ook het moment dat de muur in Berlijn net was gevallen, een gebeurtenis die mij nu nog steeds de koude rillingen geeft. Het artwork van deze cd is over dat onderwerp ook prachtig. En dan nog de symboliek die in de songs van U2 zit. Teksten die allemaal op verschillende manieren zijn uit te leggen. En die iedere keer weer een moment van herkenning teweeg brengt.
Achtung baby is voor mij 1 van de mijlpalen in de muziekgeschiedenis. De cd kwam uit op een moment dat ik mij serieus ging verdiepen in muziek. Het was ook het moment dat de muur in Berlijn net was gevallen, een gebeurtenis die mij nu nog steeds de koude rillingen geeft. Het artwork van deze cd is over dat onderwerp ook prachtig. En dan nog de symboliek die in de songs van U2 zit. Teksten die allemaal op verschillende manieren zijn uit te leggen. En die iedere keer weer een moment van herkenning teweeg brengt.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:11 uur
Dan wordt dit waarschijnlijk de top 4:
1. OK Computer
2. Ten
3. Agaetis Byrjun
4. Siamese Dream
1. OK Computer
2. Ten
3. Agaetis Byrjun
4. Siamese Dream
0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:30 uur
Ik denk dat Ten op 1 komt. Ik zou het erg mooi vinden als dat gebeurt.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:30 uur
04. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993) - MusicMeter.nl (118 punten) 22x genoemd Nr. 1 van aERodynamIC

Ik zou hier gewoon het stukje bij Mellon Collie and the Infinite Sadness kunnen kopiëren. Ik had de intentie deze vandaag een kans te geven, maar ik heb er geen gaatje voor kunnen vinden. Deze houden jullie dus te goed. Een gedoodverfde kandidaat voor de top 10 en deze top 5-notering zal voor niemand schokkend zijn. Kwam één punt tekort voor de top 3.

Ik zou hier gewoon het stukje bij Mellon Collie and the Infinite Sadness kunnen kopiëren. Ik had de intentie deze vandaag een kans te geven, maar ik heb er geen gaatje voor kunnen vinden. Deze houden jullie dus te goed. Een gedoodverfde kandidaat voor de top 10 en deze top 5-notering zal voor niemand schokkend zijn. Kwam één punt tekort voor de top 3.
sebas schreef:
1993. Het hoogtepunt van de grunge battle tussen Nirvana en Pearl Jam. Maar de beste alternatieve gitaarrock kwam dat jaar niet uit het regenachtige Seattle. Daarvoor moest je naar de windy city: Chicago.
1993. Het hoogtepunt van de grunge battle tussen Nirvana en Pearl Jam. Maar de beste alternatieve gitaarrock kwam dat jaar niet uit het regenachtige Seattle. Daarvoor moest je naar de windy city: Chicago.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 31 juli 2011, 18:31 uur
@ Don Cappuccino:
Ja, want iemand moet Radiohoofd stoppen.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:42 uur
Stijn_Slayer schreef:
@ Don Cappuccino:
@ Don Cappuccino:
Ik had The Bends eigenlijk wel hoger verwacht. Dat is mijn favoriete album van Radiohead.
Hetzelfde geldt voor Mellon Collie van de Pumpkins.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:43 uur
Verwacht of gehoopt? Zowel OK PC als Siamese Dream zijn populairder op MuMe 

0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:46 uur
Gehoopt natuurlijk. Meestal is mijn favoriete album van een artiest niet het populairste album hier.
Maar wat wel super is: The God Machine in de top 40. Ook nu een review bij geschreven.
Maar wat wel super is: The God Machine in de top 40. Ook nu een review bij geschreven.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:49 uur
Heb ik ook een beetje last van, maar toch nog een knappe notering voor The God Machine, heeft ook niet een erg hoog stemmentotaal, maar welliswaar een erg hoge stemmengemiddelde.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 18:52 uur
Waren er eigenlijk nog albums van Autechre die in de top 100 zijn gekomen? Ik vind het jammer dat ik Tri Repetae nu pas heb ontdekt, die was zeker in mijn top 20 gekomen.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 19:03 uur
0
geplaatst: 31 juli 2011, 19:04 uur
03. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999) - MusicMeter.nl (119 punten) 21x genoemd Nr. 1 van J.J. Wever, jassn, ranboy, Co Jackso, Chevy

Hah, daar is ‘ie dan eindelijk. Door een weergaloze eindsprint zelfs nog in de top 3 gekomen. Eigenlijk kan ik niet anders dan mezelf hier te quoten. Niet bepaald een hoogstaand bericht, maar het dit album is moeilijk onder woorden te brengen. Eens zal me dat vast wel soort van lukken, maar voor nu volsta ik met dit bericht.

Hah, daar is ‘ie dan eindelijk. Door een weergaloze eindsprint zelfs nog in de top 3 gekomen. Eigenlijk kan ik niet anders dan mezelf hier te quoten. Niet bepaald een hoogstaand bericht, maar het dit album is moeilijk onder woorden te brengen. Eens zal me dat vast wel soort van lukken, maar voor nu volsta ik met dit bericht.
chevy93 schreef:
Mooie, dromerige composities. Alleen de nummers vind ik iets minder samenhangend dan ( ). Daar waar ( ) echt één lang nummer is, merk ik dat ik hier wel makkelijk onderscheid kan maken tussen de nummers.
Met Viðrar Vel Til Loftárása en Olsen Olsen als absolute hoogtepunten...Het titelnummer en de afsluiter maken de plaat helemaal af en zorgen ervoor dat deze toch redelijk makkelijk de 4,5* haalt.
Mooie, dromerige composities. Alleen de nummers vind ik iets minder samenhangend dan ( ). Daar waar ( ) echt één lang nummer is, merk ik dat ik hier wel makkelijk onderscheid kan maken tussen de nummers.
Met Viðrar Vel Til Loftárása en Olsen Olsen als absolute hoogtepunten...Het titelnummer en de afsluiter maken de plaat helemaal af en zorgen ervoor dat deze toch redelijk makkelijk de 4,5* haalt.
0
geplaatst: 31 juli 2011, 19:07 uur
Mij zul je niet horen over proggy zweefmuziek en hoge piepstemmetjes 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 31 juli 2011, 19:08 uur
Vind ik toch nog best een verrassende nummer 3. Hij zat er natuurlijk wel een beetje aan te komen, maar van tevoren had ik deze nooit in de top 3 verwacht.
* denotes required fields.