MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '90

zoeken in:
Iedereen ontdekt Aphex Twin

Zelf ook nog maar ontdekt maar stond toch al in mijn top 20, vooral omdat ik veel minder platen ken dan jullie

Ik zal het maar alvast zeggen, want ik merk dat jullie alweer ongeduldig worden. Dit is mijn streven:
20-18: 13.30
17-15: 14.30
14-12: 15.30
11-9: 16.30
8&7: 17.30
6&5: 18.00
4: 18.30
3: 19.00
2&1: 19.30

Oftewel: waar blijven de nummers 20-18?! Je ligt achter op schema.

20. Nas - Illmatic (1994) - MusicMeter.nl (71 punten) 13x genoemd Nr. 1 van bennerd
Een plaat waar ik gemixte gevoelens bij heb. Ik vond het destijds een verschrikkelijke plaat, maar ik kan me niet meer herinneren waarom dit nou zo verschrikkelijk was. De tekst, ja, maar volgens mij kwam dat meer, omdat ik destijds niks gewend was. In de toekomst nog een keer draaien dus. Voor vandaag is het te kort dag.
iemand74 schreef:
De samples van een nummer passen bij elkaar als een geheel, en de sfeer die eruit komt is geweldig. Ookal heeft Nas een harde stem, hij rapt heel soepel. Samen met de verschrikkelijk relaxte en grootse productie vormt het gewoon een geweldige combinatie

19. My Bloody Valentine - Loveless (1991) - MusicMeter.nl (71 punten) 13x genoemd Nr. 1 van orbit, paranoidandroid, postpunker
Ik kende al wat nummers via de MuMe Ladder, maar die hebben amper indruk achter gelaten. Vandaag maar eens opgezet onder het motto "dan kan ik er wat zinnigs over vertellen". Dat kan ik helaas niet. Ik vind het absoluut niet verschrikkelijk om aan te horen, maar om nou te zeggen dat ik het goed vind.
Dn!S schreef:
Het is eigenlijk gewoon keiharde rock. Maar wel in een lief jasje gestoken. Soon opent al zo geniaal. Met inderdaad die drumloop. Sexy gewoon. Dit hele album is erotiek. En daarmee basta.

18. Slint - Spiderland (1991) - MusicMeter.nl (73 punten) 13x genoemd Nr. 1 van Titmeister, #koen, The Scientist
Een album waarvan mij meermaals verteld is dat het iets voor mij zou zijn. Niet dus. Ik heb deze dan ook meermaals proberen te luisteren, maar ik krijg dusdanig koppijn van deze plaat dat ik nog nooit tot aan het einde van Nosferatu Man ben geëindigd. Mocht ik deze ooit weten af te luisteren... vul zelf maar in.
bbaadd schreef:
Maar wat is Spiderland toch een prachtig diamantje, een Ruwe
Diamant wel te verstaan, die zijn echte schoonheid pas na een paar luisterbeurten prijsgeeft.
De sfeer is gewoon perfect; duister, donker, rauw, de grauwe gitaren die soms flink uithalen met kippenvel tot gevolg, de zanger die met zijn rauwe stem eigenlijk meer praat dan zingt, wat het duistere nog meer versterkt.

Arrie schreef:
Oftewel: waar blijven de nummers 20-18?! Je ligt achter op schema.
Ironisch kwam dat, doordat ik mijn schema postte.

Illmatic De andere twee zijn wat minder... al is Spiderland wel aardig.

Lukk0
Het mooie van Spiderland komt juist pas na Nosferatu Man, dus nog even doorzetten chevy

Ja, klopt wel, het nummer erna is erg tof, maar het album is toch wel vrij eenzijdig qua stijl, dus ik denk niet dat ie de nummers na Nosferatu Man wel tof zou vinden...

chevy93 schreef:
20. Nas - Illmatic (1994) - MusicMeter.nl (71 punten) 13x genoemd Nr. 1 van bennerd
Een plaat waar ik gemixte gevoelens bij heb. Ik vond het destijds een verschrikkelijke plaat, maar ik kan me niet meer herinneren waarom dit nou zo verschrikkelijk was.

Achja, destijds was je ook nog maar 0, natuurlijk.

Complimenten Chevy93 voor hoe je dit weergeeft. Leuk om dat ook met quotes van de deelnemers te doen. Had ik nu ook maar wat quotes bij mijn lijst gezet.....

17. Jeff Buckley - Grace (1994) - MusicMeter.nl (75 punten) 15x genoemd Nr. 1 van wavanbuuren
Een album dat 6e in de top 250 staat, heeft altijd mijn aandacht. Tot heeft het gek genoeg ruim 2 jaar geduurd alvorens ik dit allbum een kans heb gegeven. Grootste drempel was denk ik het feit dat ik bang was naar een 50-minuten durend Hallelujah te luisteren. Maar dit is eigenlijk best goed. Met een aantal prachtige nummers zou dit best wel eens een hoog cijfer kunnen krijgen. Eentje die ik graag nog een keer zal draaien.
guitarwally schreef:
Dit album heeft echter niets van het bovenstaande en ben ik gewoon uit nieuwsgierigheid gaan luisteren omdat ie zo hoog stond in de top 250 en ik er eigenlijk nog nooit van gehoord had. Vervolgens werd ik zo intens van mijn stoel geblazen dat het nu nog steeds pijn doet. Muzikaal gezien vind ik dit daarom misschien wel het beste album ooit gemaakt

16. Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995) - MusicMeter.nl (78 punten) 15x genoemd Hoogste Positie 2
Smashing Pumpkins. Ik kende ze niet, totdat ik 2 nummers van hun moest beluisteren in mijn eigen topic ( Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Chevy bespreekt "100 Greatest Guitar Solo's" (Guitar World). Ik herinner me van Cherub Rock alleen dat ik het een matig nummer vond. En eigenlijk alleen daarom heb ik nu een negatief beeld bij die beeld. Enorm stom. . Zeker gezien het feit dat ik Geek U.S.A. destijds best aardig vond. Enfin, dat is Siamese Dream en die komt later nog wel terug.
Aangezien ik toch wat gehoord wilde hebben van dit album, heb ik het begin maar beluisterd. Het eerste wat ik denk bij een album als ik 2 uur zie staan is: . Ik weet niet in hoeverre het volstaat om de eerste nummers te beluisteren, maar bij het titelnummer was ik echt verbaasd. Was dit Smashing Pumpkins? . Ook het tweede nummer was zo heerlijk rustig. Toen kwam Jellybelly en wist ik weer welke band dit was. Hoewel dit best aardig klinkt. Terwijl ik dit typ, luister ik door.
ThirdEyedCitizen schreef:
Dit album moeten ze een grote waarschuwingssticker op plakken: Pas op, verslavend!
Omdat 'ie zo leuk is en ik al een hele lap heb getypt.

15. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993) - MusicMeter.nl (78 punten) 14x genoemd Nr. 1 van FlyLo
Ik volsta met deze quote. Ik kan er niks zinnigs over zeggen. Deed het overall wel prima en daarom ook zo'n hoge notering.
Niek schreef:
Hoewel het in principe niet mijn favoriete stijl hiphop is (ben toch meer van de Tribe, Dela en Roots) klopt deze plaat gewoon zo onwaarschijnlijk goed, dat ie toch een heel speciale plek inneemt in mijn collectie. Voornamelijk pure brag n boast raps - doorgaans de meest simpele vorm van rap - zo fantastisch uitgevoerd, en met name zo uniek, dat deze raps raken aan de poezie van Common op Resurection, de storytelling van Nas op Illmatic en de wegflowende raps van Rakim op Paid in Full.

dynamo d schreef:
Leuk om dat ook met quotes van de deelnemers te doen.
Het niet specifiek de quotes van deelnemers, maar gewoon berichten bij het album waarvan ik denk dat het mooi in een paar zinnen weergeeft hoe men over het album denkt. Bij voorkeur ook nog een quote die wat zegt over wat voor soort album het is, maar dat is toch erg moeilijk.

ok. Ik snap 't. Goed idee in ieder geval.

korenbloem schreef:
ook een wat lastige keuze dit decennium, te veel emotieplaten en latere liefhebbers. Maar dit is hem geworden:

01) Royal Trux - Twin Infinitives (1990)
02) Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
03) Les Rallizes Denudes - '77 Live (1991)
04) Lisa Germano - Geek the Girl (1994)
05) Dirty Three - Ocean Songs (1998)
06) Tori Amos - Under the Pink (1994)
07) Nick Cave & The Bad Seeds - The Good Son (1990)
08) Morphine - Good (1992)
09) Mark Lanegan - Whiskey for the Holy Ghost (1994)
10) Low - I Could Live in Hope (1994)
11) Tortoise - Millions Now Living Will Never Die (1996)
12) Red House Painters - Down Colorful Hill (1992)
13) Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998)
14) My Bloody Valentine - Loveless (1991)
15) Fugazi - Repeater (1990)
16) Laurie Anderson - Bright Red (1994)
18) Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
19) Kazumoto Endo - While You Were Out (1999)
20) Drive Like Jehu - Yank Crime (1994)

Ik was nummer 17 vergeten

01) Royal Trux - Twin Infinitives (1990)
02) Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
03) Les Rallizes Denudes - '77 Live (1991)
04) Lisa Germano - Geek the Girl (1994)
05) Dirty Three - Ocean Songs (1998)
06) Tori Amos - Under the Pink (1994)
07) Nick Cave & The Bad Seeds - The Good Son (1990)
08) Morphine - Good (1992)
09) Mark Lanegan - Whiskey for the Holy Ghost (1994)
10) Low - I Could Live in Hope (1994)
11) Tortoise - Millions Now Living Will Never Die (1996)
12) Red House Painters - Down Colorful Hill (1992)
13) Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill (1998)
14) My Bloody Valentine - Loveless (1991)
15) Fugazi - Repeater (1990)
16) Laurie Anderson - Bright Red (1994)
17) Mercury Rev - Yerself Is Steam (1991)
18) Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
19) Kazumoto Endo - While You Were Out (1999)
20) Drive Like Jehu - Yank Crime (1994)

edit maar ik zie dat de uitslagen al bekend zijn

Mijn 3 favoriete 90's albums (die ook nog eens alle 3 in mijn top 10 staan) hebben de top 40 gehaald Plus een aantal andere hoge nominaties van mij zoals Built To Spill, 16Horsepower en Viva Last Blues, mooi lijstje dus tot nu toe

Leuk idee met de quotes trouwens Chevy.

14. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997) - MusicMeter.nl (82 punten) 15x genoemd Nr. 1 van Lying Mouth
Een album waar ik eerlijk gezegd van verwacht had dat die de top 10 wel zou halen. Wellicht niet heel veel liefhebbers buiten de genreliefhebbers, maar wel vaak hoog genoemd. Dat dacht ik althans. Uiteindelijk is het gemiddelde ook redelijk gemiddeld. Niet dat het iets uitmaakt, want een 14e plek voor deze prachtige plaat is een mooie prestatie!
rascaly schreef:
Het is met enige schrik dat ik deze zinnen neerpen, aangezien ik maar al te goed besef aan wat voor een onmogelijke opdracht ik begin door een recensie te willen schrijven over dit album. Alsook bekruipt er me van op voorhand een teneergeslagen gevoel, omwille van het vooruitzicht dat ik niet zal slagen in mijn opdracht.
Een bericht dat maar al te waar is. Een duidelijke recensie schrijven over dit album is onmogelijk.

13. Portishead - Dummy (1994) - MusicMeter.nl (82 punten) 16x genoemd Nr. 1 van remcodulac
Ik zou dit album beluisterd hebben, ware het niet dat ik mijn recenste (film)aankoop aan het vieren ben. Ik ben voor de zoveelste keer de Lord of the Rings-trilogie aan het kijken. Jullie houden deze dus te goed. Hou het album in de gaten.
deric raven schreef:
De eerste keer Portishead horen is na afloop verbaasd achter blijven.
De kunst om mij direct bij de laatste tonen terug verlangen naar het gevoel.
Terwijl tijdens de luisterervaring dat niet ervaren wordt.

12. Porcupine Tree - Stupid Dream (1999) - MusicMeter.nl
(90 punten) 17x genoemd Hoogste Positie 2
Ah, Porcupine Tree. Een echte MuMe-band voor mij. Eind vorig jaar kwam ik in aanraking met deze band door Niels. Sindsdien ken ik al een stuk of 7 à 8 albums. Dat geeft wel aan dat dit een band is die ik in de gaten houd. Hun albums vind ik altijd moeilijk te beoordelen. Om de een of andere reden kan ik er geen duidelijk cijfer op plakken. Deze staat momenteel op een 4,0*, maar dat kan bij een volgende luisterbeurt zomaar weer anders zijn.

Rook aan de top 10, stond er in, ging er weer uit, stond er weer in. Uiteindelijk dus net niet. Ik ben benieuwd hoe ze het in de 00's gaan doen. Met o.a. Deadwing, Fear of a Blank Planet en Lightbulb Sun. Mijn stem hebben ze!
robert10 schreef:
De fans van Porcupine Tree zijn het er natuurlijk allemaal over eens dat Steven Wilson een geweldige staat van dienst heeft, durft ook te veranderen. Ik kan niet zeggen welk album ik het beste vind, ligt een beetje aan mijn stemming, soms wil je wat stevigere muziek, soms wat rustiger. Deze cd is meer wat van het rustige.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
17. Jeff Buckley - Grace (1994) - MusicMeter.nl [...] Met een aantal prachtige nummers zou dit best wel eens een hoog cijfer kunnen krijgen.

guitarwally schreef:
Dit album heeft echter niets van het bovenstaande

Wauw, Porcupine Tree zo hoog. Ik heb nog nooit van dat album gehoord... Heb ook relatief weinig mensen op gestemd als je het afzet tegen de rest van de top 20.

Goh, ik had F#A# Infinity niet zo hoog verwacht en Stupid Dream al helemaal niet... toch maar weer eens proberen met dat album.

Een hele mooie positie voor 1 van mijn favoriete albums uit de jaren '90 op 12 !!
Zelf heb ik Stupid Dream op 3 staan met 5* door prachtige nummers als Even Less, Piano Lessons, Pure Narcotic, Don't Hate Me, Stranger By The Minute, Tinto Brass en Stop Swimming.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er nog 1 Pt-album uit de jaren 90 hoger staat maar ik denk het niet.

Ik ben er van overtuigt dat ze in de lijst van de 00's het nog beter gaan doen; voor mij dan met In Absentia, Fear Of A Blank Planet en The Incident; allemaal in mijn voorlopige top 10 van mijn lijstje voor de 00's.

Jammer dat een bijna even fraai album als Anathema's Judgement het volgens mij niet heeft gehaald

Verder ben ik erg benieuwd waar mijn nr 1 ( Marillion - Brave ) zal eindigen..... ik gok toch op een top 10 notering....

Illmatic en Enter the Wu-Tang Ik ben al meer dan tevreden.

Jammer dat de meesterwerken van voor Stupid Dream niet zo bekend zijn

Inderdaad. Met name de proggers die in de 60s en 70s zo aanwezig waren, zouden die toch moeten waarderen.

Porcupine Tree heb ik eigenlijk niet zo veel mee, maar leuk dat Stupid Dream het nog goed gedaan heeft, die kan ik nog wel waarderen. (al heb ik maar een paar PT albums meer dan 2 keer beluisterd.)

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Inderdaad. Met name de proggers die in de 60s en 70s zo aanwezig waren, zouden die toch moeten waarderen.

Waarderen wel (meerdere keren 4*), maar Stupid Dream staat niet voor niets in mijn toptien.

Ik voorzie een deceptie in de jaren '00, want daar konden de stemmen wel eens heel erg verdeeld raken tussen de albums.

Oei, bijna aan drie kwart, en nog maar twee albums uit mijn lijst (Eels en Suede).

Omdat dit 1 van mijn favorieten uit de jaren 90 is eens gekeken hoe hij het in de lijstjes heeft gedaan. En dan zie je dat van de 17x hij 8x genoemd is op de posities 2 t/m 5 op diverse lijstjes. Dat zorgt ongetwijfeld voor deze positie.

Dat het album bij een hoop mensen onbekend is komt denk ik ook doordat het album lang niet te krijgen was. Pas met het verschijnen van de remastered uit 2006 heb ik het album ook pas origineel!!

Een voor mij evengoed album als Fish - Vigil In A Wilderness Of Mirrors is bv maar 5x genoemd.
Ik kan mij voorstellen dat Porcupine Tree ( en dan vooral deze tijd van ze ) veel genoemd wordt bij Radiohead ( zoals zij vaak genoemd worden bij PT ) en dat dat voor veel extra bekendheid van dit album heeft gezorgd.

Ataloona schreef:
Porcupine Tree heb ik eigenlijk niet zo veel mee, maar leuk dat Stupid Dream het nog goed gedaan heeft, die kan ik nog wel waarderen. (al heb ik maar een paar PT albums meer dan 2 keer beluisterd.)
Het is ook geen band die je na één of twee keer luisteren kunt doorgronden.

Fijne, veelzijdige lijst tot nu toe. Alleen ontzettend jammer dat mijn nummer 1 het voor de eerste keer in de geschiedenis van deze topics het niet haalt

Wacht maar tot de jaren 00

Aan de andere kant mag jij niet klagen, omdat 6 platen uit de top 10 in jouw lijstje stonden. En 7 in de top 11.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.