MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '00

zoeken in:
chevy93 schreef:
(quote)
King Crimson, Porcupine Tree, Marillion, Yes, Supertramp, Rush, Van Der Graaf Generator, The Moody Blues en Queen. En dan heb je ook nog progmetal (Opeth, Dream Theater, Queensrÿche). Nee, prog is het enige muziekgenre dat in elke decennia geliefd blijft en terugkomt.

Ja hoor, droom maar lekker verder.. de mensen in mijn omgeving die van die bands houden zijn echt op minder dan één hand te tellen, dit is wel erg vanuit je eigen oogkleppen redeneren

Ataloona schreef:
(quote)

Fleet Foxes is wel erg populair ja, maar ik verbaas me wel over Spinvis.

Tja, staat in de top 100 van de top 250 en heeft bijna 1000 stemmen.

Spinvis had ik ook totaal niet verwacht eigenlijk. Was mij helemaal niet opgevallen in de lijstjes.

Teunnis schreef:
(quote)

Wat dacht je van indie rock, alternative rock, new wave en post-punk. Allen toch echt wel populairder op het MuMe-forum. Dat nou net in dit topic een hoop proggers zitten betekent niet dat dit overal zo is. En zoals eerder gezegd is prog in de 21e eeuw een echt niche-genre geworden, dus is het best opvallend dat er zoveel prog in staat.

In het jaren '70 topic scoorde prog veel beter dan new wave/post-punk. Er wordt misschien minder over gediscussieerd, maar er zijn wel meer fans van op de site.

Misterfool
orbit schreef:
(quote)

Ja hoor, droom maar lekker verder.. de mensen in mijn omgeving die van die bands houden zijn echt op minder dan één hand te tellen, dit is wel erg vanuit je eigen oogkleppen redeneren

Onder mijn leeftijdsgenoten zijn bands als Dream Theater, Porcupine Tree en Tool wel redelijk bekend. Van de oudere progbands komt met name Pink Floyd velen wel bekend voor. Verder is het een van de Rockstijlen waar de bekendste bands wel een redelijk hoge populariteit hebben en de rest van de bands beluisterd worden door een redelijk grote groep liefhebbers. Dit is bij rockstijlen als new-wave/post-punk en hardrock precies het zelfde.

herman schreef:

In het jaren '70 topic scoorde prog veel beter dan new wave/post-punk. Er wordt misschien minder over gediscussieerd, maar er zijn wel meer fans van op de site.

Logisch, de jaren 70 werd er dan ook redelijk door gedomineerd. Zoveel new wave of post-punk was er nog niet, en de nummer 1 was natuurlijk wel één van de platen die het tijdperk inluidde
Verder valt het prog-gehalte me reuze mee door de jaren heen, zeker gezien de vaste fanbase op deze site.

Misterfool schreef:
(quote)

Onder mijn leeftijdsgenoten zijn bands als Dream Theater, Porcupine Tree en Tool wel redelijk bekend. Van de oudere progbands komt met name Pink Floyd velen wel bekend voor. Verder is het een van de Rockstijlen waar de bekendste bands wel een redelijk hoge populariteit hebben en de rest van de bands beluisterd worden door een redelijk grote groep liefhebbers. Dit is bij rockstijlen als new-wave/post-punk en hardrock precies het zelfde.

Dat is ook precies wat ik zeg, het is één van de substromingen en heeft een vaste schare aanhangers, zo kun je nog een aantal substromingen onderscheiden.. Metal bijvoorbeeld waar Tool ook deels onder valt te categoriseren en die andere bands die je noemt ook wel een beetje.

Misterfool
orbit schreef:
(quote)

. Zoveel new wave of post-punk was er nog niet, en de nummer 1 was natuurlijk wel één van de platen die het tijdperk inluidde

Nou had joy division wel een erg fijne positie doordat hun enige twee album in twee decenia vallen. Bij een andere gangmaker uit de jaren 70, pink floyd, had je zo op en rond 5 albums waar uit gekozen kon worden.

orbit schreef:
(quote)

Dat is ook precies wat ik zeg, het is één van de substromingen en heeft een vaste schare aanhangers, zo kun je nog een aantal substromingen onderscheiden.. Metal bijvoorbeeld waar Tool ook deels onder valt te categoriseren en die andere bands die je noemt ook wel een beetje.

Inderdaad. Al zijn verreweg de meeste artiesten, zeker na 1990, wel bij meerdere genre's in te delen. De grote intresse voor rock en metal muziek zorgt er voor dat de makkelijk behapbare artiesten uit elk genre wel bekend zijn. Echt afwijkende genre's als jazz en electronica moeten het met minder populariteit doen.

Ik ben het ook niet met chevy eens. Ik denk dat het populaire cannon artiesten hier aangevoerd wordt door new-wave/post-punk, Hardrock, Allerlei soorten poprock en britrock en progrock. Die ongeveer ieder een gelijk deel leveren.

Misterfool schreef:
(quote)

Nou had joy division wel een erg fijne positie doordat hun enige twee album in twee decenia vallen. Bij een andere gangmaker uit de jaren 70 pink floyd had je zo op en rond 5 albums waar uit gekozen kon worden.

Kennelijk waren er dan toch genoeg JD-liefhebbers om die plaat voorbij alle PF platen te nomineren, dus er is zeker niet sprake van één stroming die domineert of het meest wordt liefgehad zoals chevy beweerde.

@MF Hoezo gekozen? Je mag ze ook allemaal in je top 20 zetten hoor. Non-argument. Niemand verplicht je om slechts 1 album per artiest te selecteren.

Misterfool
Niet zo zeer een non-argument. Bij veel users is er toch een de welhaast gewoonterechterlijke regel om slechts 1 album per artiest in de top 10/20/etc op te nemen. (alsook geen live en verzamelalbums ). Ik verwacht dat Pink Floyd populairder is dan Joy Division, maar ook de keus bij Pink Floyd stukken groter is. Als Pink Floyd maar een klassieker gemaakt had in de jaren 70, dan denk ik dat pink floyd op numero 1 van de top 20 had gestaan. Joy division is ook een geweldig populaire artiest., maar met een noodlottig tot 2 albums beperkt euvre, welke ook nog eens precies in twee decenia valt. De Liefhebbers van joy division hadden 2 keer 1 album tot hun beschikking.

Teunnis schreef:
Wat dacht je van indie rock, alternative rock, new wave en post-punk.
Allemaal decennium-gerelateerd. Alleen maar omdat men doorgaans meer uit de 90s en 00s beluisterd, komen die vaker naar voren.

orbit schreef:
de mensen in mijn omgeving
orbit schreef:
dit is wel erg vanuit je eigen oogkleppen redeneren
Juist.

Het is al bijna half 4. Kom maar op met Elbow, Sufjan Stevens en Porcupine Tree!

Misterfool
chevy93 schreef:
(quote)
Allemaal decennium-gerelateerd. Alleen maar omdat men doorgaans meer uit de 90s en 00s beluisterd, komen die vaker naar voren.

Post-punk en new-wave is toch echt al around sinds eind jaren 70.

En begin jaren '90 ook weer afgelopen. Wat is je punt? Het new-wave gehalte was in de 80s even hoog, maar in de andere decennia niet of nauwelijks terug te vinden.

Puh.. Ik dacht dat ik de nummer 12 ook al had gedaan, maar blijkbaar nog niet.

14. Opeth - Blackwater Park ( 77 punten) 13x genoemd Nr. 1 van freitzen
Echt waar. Ik heb dit gisteren geprobeerd, maar eens te meer blijkt hoezeer de metalscene niks voor mij is. Bij het openingsnummer dacht ik aan het begin nog dat het zo erg niet was, maar ik ging me steeds meer vervelen en besloot dat ik best wat nieuws wil ontdekken, maar niet als ik daarmee mijn tijd verknoei. Ik ga geen albums beluisteren om het beluisteren. Ik wil er ook wel wat aan overhouden.
wouter8 schreef:
Dit album is moeilijk nummer voor nummer te beoordelen, aangezien het voor mij echt een brok gevoelens is. Gevoelens van onvrede, pijn en agressiviteit voeren hier op het eerste gehoor de boventoon. Dit zijn natuurlijk niet de meest positieve gevoelens, maar deze worden dan ook gelukkig ruimschoots gecompenseerd door de acoustische stukken, die voor mij de rust, vrede en harmonie vertegenwoordigen. Zo krijg je dus een wisselwerking tussen de twee uitersten.

13. Porcupine Tree - Deadwing ( 79 punten) 15x genoemd Hoogste Positie: 2
Ik heb alle Porcupine Tree-albums van de 00s herbeluisterd. Waaronder deze. Nog steeds vind ik het een album met een aantal steengoede nummers, maar evenveel nummers die wat minder zijn. De plaat begint heel sterk, zakt dan in, om vervolgens weer sterk te eindigen. Nummers als Arriving Somewhere But Not Here en The Start of Something Beautiful zijn nummers die niet op een 4,0*-plaat horen. Maar helaas.
De 13e plek is zeker een uitstekende prestatie. Lightbulb Sun en In Absentia scoorden allebei ook nog bijna een top 50-plek, maar kwamen net te kort. The Incident mag ook nog in de top 100. Het geeft wel aan hoe geliefd en veelzijdig deze band is. Zeer tevreden.
Casartelli schreef:
Kort door de bocht geformuleerd was met Deadwing de transformatie van Porcupine Tree van rockband tot metalband compleet. Waar op In Absentia (en in veel mindere mate al op Stupid Dream en Lightbulb Sun) wat heen en weer gezwalkt werd tussen de oude kruisbestuiving van atmosferische prog en alternatieve rock enerzijds en een steviger geluid anderzijds, is hier alles tot een overdonderend totaalgeluid versmolten. Verdwenen zijn de verwijzingen naar krautrockbands en Pink Floyd, veel manifester zijn bands als Tool en Opeth.

Misterfool
chevy93 schreef:
En begin jaren '90 ook weer afgelopen. Wat is je punt? Het new-wave gehalte was in de 80s even hoog, maar in de andere decennia niet of nauwelijks terug te vinden.

Nou ja, jouw standpunt is wat aan de kortzichtige kant. Veel alternative rock en britrock is welhaast een directe opvolger van New-wave. Vergelijk de National of Editors, maar eens met Joy division, om maar iets te noemen.

Twee albums die ik niet ken. Moet me echt eens verdiepen in Porcupine Tree, ben wel benieuwd naar iets wat zo populair is.

Mooi. Opeth op 14. Ik had 'm wel in de top 40 verwacht, maar niet zo hoog, eerlijk gezegd.

Enfin, twee puike platen, ik had ze alletwee in m'n top 20.

chevy93 schreef:
(quote)
(quote)
Juist.

Ik ben bang dat je de essentie van wat ik daar dus schreef mist..

Ik kijk niet naar mijn eigen omgeving, hoor. Als ik daar naar zou kijken, zou ik denken dat er voor 2000 geen goede muziek is gemaakt. Hooguit wat verdwaalde hits waarvan gezegd wordt "Oh ja, die ken ik nog wel".

Maar gewoon verder.

12. Coldplay - A Rush of Blood to the Head ( 81 punten) 17x genoemd Nr. 1 van El Ninjo, jellecomicgek72
Ik zei al eerder dat deze ook langs zou komen. Coldplay had wat opstartproblemen, maar uiteindelijk gaven ze vol gas en komt A Rush of Blood.. dicht bij de top 10. Is dat verrassend? Ik vind eerlijk gezegd toch best wel. Coldplay wordt vaak bestempeld als te commercieel en ze hebben toch zelden een prominente rol in de spellen hier. Allemaal onzin, want ze scoren hier gewoon een prima notering. En het is gewoon een prima plaat.
Eveningguard schreef:
Hier weet Coldplay, in tegenstelling tot de andere albums, overal de juiste snaar te raken. De instrumentatie is perfect en dit in combinatie met de waanzinnig mooie stem van Martin maken dit tot een zeer emotioneel album. Als de teksten iets verhalender en minder clichématig waren geweest was de 5* binnen.

11. Interpol - Turn on the Bright Lights ( 86 punten) 15x genoemd Nr. 1 van johannesA, OmeWillem
Toch net niet. Niet mijn waardering voor het album, maar het feit dat ze net niet de top 10 gehaald hebben. Interpol is een band waar ik lange tijd echt 0,0 mee had. Ik kon me dit album niet eens meer herinneren, maar toch had ik er op gestemd. Na de eerste paar nummers dacht ik dat mijn kennis destijds wel goed zat en dat die 2,5* ruimschoots voldoende was. Maar de laatste paar nummers werden steeds beter en uiteindelijk kon ik er niet omheen dat dit toch wel minimaal een voldoende waard is.
Titmeister schreef:
En hoewel ik ze nog steeds duidelijk door Joy Division beïnvloed vind en ze ook nog steeds behoorlijk gehyped zijn, kan ik er gewoon niet omheen: het is gewoon een fantastisch album. Muzikaal dik in orde, met de juiste hoeveelheid instrumentele passages en melancholie om zich te kunnen meten met de top van de post-punk (Joy Division o.a.).

Stijn_Slayer
Grappig dat Opeth en Porcupine Tree zo hoog eindigen. Heb van beiden geen cd's, maar veel vrienden en kennissen zijn er helemaal weg van. Nu ik er over nadenk zijn dat eigenlijk allemaal muzikanten, toeval? Zang en productie van Porcupine Tree vind ik niet zo, maar verder wel oké. Opeth vind ik ook wel aardig.

TOTBL toch redelijk teleurstellend buiten de top 10, aangezien het in de Top 250 zelfs nog een plek hoger staat, en daarin de nummer 2 is van de 00-platen.

chevy93 schreef:
Ik kijk niet naar mijn eigen omgeving, hoor. Als ik daar naar zou kijken, zou ik denken dat er voor 2000 geen goede muziek is gemaakt. Hooguit wat verdwaalde hits waarvan gezegd wordt "Oh ja, die ken ik nog wel".

Jij beweert eerder heel stellig dat Yes, supperramp of genesis verschrikkelijk populair zijn en nog steeds alom gekend en geliefd, dat valt dus reuze mee. Ik ken amper mensen van onder de 45 die van die artiesten überhaupt gehoord hebben, laat staan dat ze het goed vinden.. ik denk dat je de populariteit van prog enorm overschat, het is zoals al door anderen is gezegd een niche geworden, niets meer.

Paap_Floyd schreef:
en daarin de nummer 2 is van de 00-platen.
En laat de nummer 1 nou net een plek lager geëindigd zijn.

Interpol had ik ook wel hoger geschat ja.

orbit schreef:
Ik ken amper mensen van onder de 45 die van die artiesten überhaupt gehoord hebben, laat staan dat ze het goed vinden..
Ik zou zeggen kijk eens rond op deze site.

orbit schreef:
het is zoals al door anderen is gezegd een niche geworden, niets meer.
Dat maak jij ervan. Bands als Porcupine Tree, Gazpacho en Dream Theater hebben genoeg toe te voegen aan het genre. Maar als anti-progger zal jij dat wel niet inzien.

Misterfool
Ik denk dat hij niche vooral in de trant van populariteit bedoelt. Maar dan nog zijn er bands als PT.Opeth en DT die makkelijk een stadium vol verkopen.

chevy93 schreef:
(quote)
En laat de nummer 1 nou net een plek lager geëindigd zijn.
O dat zie ik nu pas

Gast
geplaatst: vandaag om 21:07 uur

geplaatst: vandaag om 21:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.