Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '00
zoeken in:
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:28 uur
Even de proef op de som genomen: Gazpacho - Night (2007)
Op de eerste pagina:
legian: 19 jaar
Ayreonfreak: 39 jaar
jellecomicgek72: 19 jaar
kobe bryant fan: 12
ForzaRob: Geen leeftijd
Gele Stift: 19 jaar
uffing: 34 jaar
nicoot: 22 jaar
ikzelf: 17 jaar.
Op de eerste pagina:
legian: 19 jaar
Ayreonfreak: 39 jaar
jellecomicgek72: 19 jaar
kobe bryant fan: 12
ForzaRob: Geen leeftijd
Gele Stift: 19 jaar
uffing: 34 jaar
nicoot: 22 jaar
ikzelf: 17 jaar.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:30 uur
Of wellicht een oldsool progplaat? Yes - Close to the Edge (1972)
Ikzelf: 17 jaar
musician: 48 jaar
rock-rick: 18 jaar
kaztor: 37 jaar
ChrisX: 41 jaar
crosskip: 19 jaar
king_pin: 23 jaar
Stijn_Slayer: 20 jaar
uffing: 34 jaar.
Voor de rest geen leeftijd. Behalve bij Protonos (18), maar die is niet zo vol lof over het album. Dat hij het probeert, zegt toch ook wel dat het ook populair is onder jongeren.
Ikzelf: 17 jaar
musician: 48 jaar
rock-rick: 18 jaar
kaztor: 37 jaar
ChrisX: 41 jaar
crosskip: 19 jaar
king_pin: 23 jaar
Stijn_Slayer: 20 jaar
uffing: 34 jaar.
Voor de rest geen leeftijd. Behalve bij Protonos (18), maar die is niet zo vol lof over het album. Dat hij het probeert, zegt toch ook wel dat het ook populair is onder jongeren.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:31 uur
Je zou dat eigenlijk van alle albums moeten nagaan. Buiten dat dit een kleine steekproef is, is het meerendeel van de deelnemers hier sowieso vrij jong.
ForzaRob is trouwens rond de 40, schat ik zo in.
ForzaRob is trouwens rond de 40, schat ik zo in.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:33 uur
Ik kan nooit echt hoogte van hem krijgen. Het zou zijn impulsieve gedrag in ieder geval wel beter verklaren. 

0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:34 uur
herman schreef:
Je zou dat eigenlijk van alle albums moeten nagaan. Buiten dat dit een kleine steekproef is, is het meerendeel van de deelnemers hier sowieso vrij jong.
Sowieso, maar het feit dat er amper < 45-jarigen zijn die de bekendere progbands kennen en ze goed vinden, houd geen steek. Dat lijkt me hiermee toch wel redelijk bepaald.Je zou dat eigenlijk van alle albums moeten nagaan. Buiten dat dit een kleine steekproef is, is het meerendeel van de deelnemers hier sowieso vrij jong.
kobe bryant fan schreef:
Ik impulsief?
Om de haverklap verandert je top 10 en je wijzigt je stemmen bijna dagelijks. Niks mis mee natuurlijk, maar dat noem ik impulsief.Ik impulsief?
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:36 uur
chevy93 schreef:
Dat maak jij ervan. Bands als Porcupine Tree, Gazpacho en Dream Theater hebben genoeg toe te voegen aan het genre. Maar als anti-progger zal jij dat wel niet inzien.
Dat maak jij ervan. Bands als Porcupine Tree, Gazpacho en Dream Theater hebben genoeg toe te voegen aan het genre. Maar als anti-progger zal jij dat wel niet inzien.
Je doet zelf niet anders door indie, post-punk of andere genres weg te zetten als tijdsgebonden oid. Feit is dat er veel meer stromingen populair zijn dan jij voor mogelijk houdt. Muziek is niet blijven stilstaan na de jaren 70, en veel artiesten die nu leven onder de jeugd hebben nagenoeg niets te maken met de bands waar jij het over hebt.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:38 uur
Mijn top 10 staat nu wel voor een tijd vast ik ben nog jong dus je mening verandert inderdaad bijna dagelijks. Maar nu heb ik elke plaat al genoeg beluisterd om te kunnen zeggen dat mijn top 10 niet direct meer gaat veranderen.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:38 uur
He, wat jammer, ik zag het bericht van Herman veel te laat. Op de vraag of er wat meer electronica en dance in kon. Ik geef m'n top 20 alsnog:
1. Radiohead - In Rainbows (2007)
2. The Veils - The Runaway Found (2004)
3. Anathema - A Natural Disaster (2003)
4. Patrick Watson - Wooden Arms (2009)
5. Sigur Rós - ( ) (2002)
6. The National - Boxer (2007)
7. Porcupine Tree - Deadwing (2005)
8. Spinvis - Spinvis (2002)
9. Mogwai - Happy Songs for Happy People (2003)
10. Digitalism - Idealism (2007)
11.Boards of Canada - In a Beautiful Place Out in the Country (2000)
12. Four Tet - There Is Love in You (2010)
13. John Grant - Queen of Denmark (2010)
14. Kino Oko - Alphabetically Divided Highway (2008)
15. Placebo - Meds (2006)
16. Saybia - The Second You Sleep (2002)
17. Sufjan Stevens - Illinois (2005)
18. Wolfmother - Wolfmother (2005)
19. Damien Rice - O (2002)
20. Elbow - The Seldom Seen Kid (2008)
De eerste 8 rechtstreeks uit mijn top 10. Fantastisch decennium was het.
1. Radiohead - In Rainbows (2007)
2. The Veils - The Runaway Found (2004)
3. Anathema - A Natural Disaster (2003)
4. Patrick Watson - Wooden Arms (2009)
5. Sigur Rós - ( ) (2002)
6. The National - Boxer (2007)
7. Porcupine Tree - Deadwing (2005)
8. Spinvis - Spinvis (2002)
9. Mogwai - Happy Songs for Happy People (2003)
10. Digitalism - Idealism (2007)
11.Boards of Canada - In a Beautiful Place Out in the Country (2000)
12. Four Tet - There Is Love in You (2010)
13. John Grant - Queen of Denmark (2010)
14. Kino Oko - Alphabetically Divided Highway (2008)
15. Placebo - Meds (2006)
16. Saybia - The Second You Sleep (2002)
17. Sufjan Stevens - Illinois (2005)
18. Wolfmother - Wolfmother (2005)
19. Damien Rice - O (2002)
20. Elbow - The Seldom Seen Kid (2008)
De eerste 8 rechtstreeks uit mijn top 10. Fantastisch decennium was het.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:40 uur
orbit schreef:
Je doet zelf niet anders door indie, post-punk of andere genres weg te zetten als tijdsgebonden oid. Feit is dat er veel meer stromingen populair zijn dan jij voor mogelijk houdt. Muziek is niet blijven stilstaan na de jaren 70, en veel artiesten die nu leven onder de jeugd hebben nagenoeg niets te maken met de bands waar jij het over hebt.
Want jij wilt zeggen dat ze niet tijdgebonden zijn? Waar is de indierock in de 70s? Waar is de new-wave in de 00s? Waar is de electronic in de 60s? Het lijkt me toch vrij ontegenspreekbaar (is dat een woord?) dat het proggenre één van de weinige genres is die in elk decennium terugkomt. Je doet zelf niet anders door indie, post-punk of andere genres weg te zetten als tijdsgebonden oid. Feit is dat er veel meer stromingen populair zijn dan jij voor mogelijk houdt. Muziek is niet blijven stilstaan na de jaren 70, en veel artiesten die nu leven onder de jeugd hebben nagenoeg niets te maken met de bands waar jij het over hebt.
Ik zet het overigens absoluut niet weg, maar zeg alleen dat het door de beperkte tijdspanne moeilijk net zo populair kan zijn. Die genres hebben allemaal hun hoogtijdagen en buiten de 70s is de prog nergens echt heersend, maar over de hele lijn vind ik dat wel.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:43 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Sowieso, maar het feit dat er amper < 45-jarigen zijn die de bekendere progbands kennen en ze goed vinden, houd geen steek. Dat lijkt me hiermee toch wel redelijk bepaald.Om mensen die specifiek een muziekforum bezoeken als dwarsdoorsnee te nemen lijkt me ook een vertekend beeld, los van dat al die jochies hier natuurlijk allerlei tips krijgen doorgespeeld van anderen die thuis zijn in dat genre. Ik heb het meer over de dwarsdoorsnee van wat ik aan 20-40 jarigen tegenkom. Dan houdt het vaak wel op bij Coldplay, Radiohead en U2 en dat soort bands of Arcade Fire. Yes of Genesis leven niet zo heel erg hoor, behalve bij het "niche"-segment van de progliefhebbers.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:45 uur
chevy93 schreef:
blijft natuurlijk wel de heersende stroming hier op MuMe.
blijft natuurlijk wel de heersende stroming hier op MuMe.
0
Misterfool
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:46 uur
Tsja, maar het is natuurlijk wel erg makkelijk om de gemiddelde 20-40 jarigen te nemen, dan kun je beter de 20-40 jarige muziekliefhebber nemen, dat geeft een minder vertekend beeld. Er zijn voldoende 20-40 jarigen die niet verder komen dan wat ze toevallig op TV en de radio horen.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:59 uur
Maar ondertussen ga ik wel even verder met de top 10 als jullie het niet erg vinden. 
10. Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007) ( 91 punten) 16x genoemd Nr. 1 van jassn

Met dank aan Niels leerde ik dit album kennen. Niet lang daarna kende ik er al een stuk of 5 van hun. Dat geeft wel aan hoe nieuwsgierig ik was na dit superalbum. Van de week weer eens gedraaid en ik blijf erbij dat dit hun magnum opus is. Met als grootste uitschieter Way Out of Here.
9. The National - Boxer (2007) ( 91 punten) 17x genoemd Nr. 1 van Raconteur

Ik heb lange tijd niks met The National gehad. Er zijn zelfs een paar keer geweest dat ik dit album tijdens Fake Empire alweer af had gezet. Wat een verschrikkelijk nummer was dat. Ik vond het net zo kitscherig als Into My Arms van Nick Cave. Toch vond ik dat ik dit album een keer een kans moest geven. En wat bleek, Fake Empire was ditmaal één van de betere songs. Ik vond het opeens best een goed nummer. Raar hoe dingen kunnen lopen. Het hele album is nog best ok. Een aantal mooie nummers, ook een aantal die me weinig doen, maar toch zeker een vol punt hoger dan ik in eerste instantie verwacht had. Ben zelfs stiekem benieuwd naar High Violet

10. Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007) ( 91 punten) 16x genoemd Nr. 1 van jassn

Met dank aan Niels leerde ik dit album kennen. Niet lang daarna kende ik er al een stuk of 5 van hun. Dat geeft wel aan hoe nieuwsgierig ik was na dit superalbum. Van de week weer eens gedraaid en ik blijf erbij dat dit hun magnum opus is. Met als grootste uitschieter Way Out of Here.
Misterfool schreef:
Porcupine tree is een van die bands binnen de progressieve rock muziek, die het label progressive nog echt eer aan doen. Goed, dat wil nog niet zeggen dat het hogere avant-garde is,maar de, naar mijn idee, hoog originele mix van ambient, jaren 70 prog en metal is toch zeker verfrissend te noemen. Porcupine tree is tegenwoordig een inspiratiebron voor veel neo-prog bands(Pendragon is weer eens origineel bezig kuch).Maar het allerbelangrijkste is nog wel dat ze sinds stupid dream eigenlijk alleen maar meesterwerken uitgebracht hebben. Van die meesterwerken vind ik Fear of a Black Planet het hoogtepunt.
Porcupine tree is een van die bands binnen de progressieve rock muziek, die het label progressive nog echt eer aan doen. Goed, dat wil nog niet zeggen dat het hogere avant-garde is,maar de, naar mijn idee, hoog originele mix van ambient, jaren 70 prog en metal is toch zeker verfrissend te noemen. Porcupine tree is tegenwoordig een inspiratiebron voor veel neo-prog bands(Pendragon is weer eens origineel bezig kuch).Maar het allerbelangrijkste is nog wel dat ze sinds stupid dream eigenlijk alleen maar meesterwerken uitgebracht hebben. Van die meesterwerken vind ik Fear of a Black Planet het hoogtepunt.
9. The National - Boxer (2007) ( 91 punten) 17x genoemd Nr. 1 van Raconteur

Ik heb lange tijd niks met The National gehad. Er zijn zelfs een paar keer geweest dat ik dit album tijdens Fake Empire alweer af had gezet. Wat een verschrikkelijk nummer was dat. Ik vond het net zo kitscherig als Into My Arms van Nick Cave. Toch vond ik dat ik dit album een keer een kans moest geven. En wat bleek, Fake Empire was ditmaal één van de betere songs. Ik vond het opeens best een goed nummer. Raar hoe dingen kunnen lopen. Het hele album is nog best ok. Een aantal mooie nummers, ook een aantal die me weinig doen, maar toch zeker een vol punt hoger dan ik in eerste instantie verwacht had. Ben zelfs stiekem benieuwd naar High Violet
pim556 schreef:
Wat dit album zo goed maakt is de sfeer. Het is een sfeer van depressie, maar tegelijkertijd ook van melancholie en hoop. Deze mix zorgt ervoor dat dit album ontzettend emotioneel is, maar nergens over de top gaat in één van de drie emoties.
Wat dit album zo goed maakt is de sfeer. Het is een sfeer van depressie, maar tegelijkertijd ook van melancholie en hoop. Deze mix zorgt ervoor dat dit album ontzettend emotioneel is, maar nergens over de top gaat in één van de drie emoties.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 16:59 uur
kobe bryant fan schreef:
Mijn top 10 staat nu wel voor een tijd vast
Mijn top 10 staat nu wel voor een tijd vast
Volgens mij zei je dat twee weken geleden ook.

0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:01 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Want jij wilt zeggen dat ze niet tijdgebonden zijn? Waar is de indierock in de 70s? Waar is de new-wave in de 00s? Waar is de electronic in de 60s? Het lijkt me toch vrij ontegenspreekbaar (is dat een woord?) dat het proggenre één van de weinige genres is die in elk decennium terugkomt. Interpol heb je net nog neergepend hier
Duidelijk new wave in een nieuw jasje. Editors, zelfde verhaal. Indierock is iets wat pas in de jaren 80 ontstond, dus waarom zou dat in de 70s al bestaan. En hoogstwaarschijnlijk is de nummer één van deze lijst in de 00s pure indierock! Althans, daar zou ik het wel onder scharen. Een genre dus wat via R.E.M, Pixies en bands als Arcade Fire al decennia lang heerst, veel meer als jouw onbenullige prog.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:05 uur
Misterfool schreef:
Tsja, maar het is natuurlijk wel erg makkelijk om de gemiddelde 20-40 jarigen te nemen, dan kun je beter de 20-40 jarige muziekliefhebber nemen, dat geeft een minder vertekend beeld. Er zijn voldoende 20-40 jarigen die niet verder komen dan wat ze toevallig op TV en de radio horen.
Dat geeft juist een uitermate vertekend beeld, die bepalen namelijk niet wat populair is. Dat doet de gemiddelde 20-40 jarige wel. Ik zie nooit bands als Yes of Genesis op televisie, leven volstrekt niet onder de jeugd.
En onder muziekliefhebbers leeft prog net zozeer als new wave of indie. Iemand als Morrissey of Nick Cave verkoopt namelijk ook moeiteloos zalen uit, over Depeche Mode maar te zwijgen (uitverkocht binnen de 5 minuten, laatste keer).
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:07 uur
Vooruit jij je zin, eennagrootste genre. 
Feit blijft dat het een van de grootste genres is en dus absoluut niet raar dat deze in elk decennium terugkomt en ook elke keer (heel) hoog.

Feit blijft dat het een van de grootste genres is en dus absoluut niet raar dat deze in elk decennium terugkomt en ook elke keer (heel) hoog.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:07 uur
Porcupine Tree in de top 10? Goh, ze zijn populairder dan ik dacht. 

0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:11 uur
orbit schreef:
Dat geeft juist een uitermate vertekend beeld, die bepalen namelijk niet wat populair is. Dat doet de gemiddelde 20-40 jarige wel. Ik zie nooit bands als Yes of Genesis op televisie, leven volstrekt niet onder de jeugd.
Probeer je jezelf er nu uit te lullen? Ik heb niet voor niets die quote gemaakt en op MuMe schuingedrukt gezet. Het niet goed willen lezen is funest voor een discussie. Dat weet je zelf ook wel. Wees dan ook gewoon een vent en geef toe dat je niet goed gelezen hebt.Dat geeft juist een uitermate vertekend beeld, die bepalen namelijk niet wat populair is. Dat doet de gemiddelde 20-40 jarige wel. Ik zie nooit bands als Yes of Genesis op televisie, leven volstrekt niet onder de jeugd.
orbit schreef:
Iemand als Morrissey of Nick Cave verkoopt namelijk ook moeiteloos zalen uit, over Depeche Mode maar te zwijgen (uitverkocht binnen de 5 minuten, laatste keer).
Tja, dat klinkt allemaal leuk, maar over wat voor zalen hebben we het dan. Ik wil best geloven dat het inderdaad een mooie prestatie is, maar een argument als "het was gelijk uitverkocht" gaat natuurlijk niet op als het kleine zalen zijn.Iemand als Morrissey of Nick Cave verkoopt namelijk ook moeiteloos zalen uit, over Depeche Mode maar te zwijgen (uitverkocht binnen de 5 minuten, laatste keer).
Verder moet jij eens kijken hoe snel een Pink Floyd-concert verkocht is. Maar dat zijn dan zeker weer alleen oude mensen die een kaartje kopen?
0
Op MusicMeter inderdaad een populaire band, dat wist ik, maar dat ze in de top 10 zouden scoren had ik ook niet verwacht. Wel een erg goed album, al vind ik het persoonlijk niet hun beste (die eer gaat in mijn ogen naar In Abasentia en ook Deadwing vind ik zelf beter).
0
herman schreef:
(quote)
en vorige week ook.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:12 uur
Ik ben benieuwd hoe goed ze scoren als ik de aantal keren genoemd van alle decennia bij elkaar optel. Het zou me niks verbazen als ze daarin makkelijk top 10 scoren.
(en terecht, maar dat even terzijde)
(en terecht, maar dat even terzijde)
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:13 uur
Depeche Mode verkocht Ahoy uit, Nick Cave zou ik niet weten.
Maar wat een non-discussie zeg, over welk subgenre een ietsjepietsje populairder is dan de rest.
Maar wat een non-discussie zeg, over welk subgenre een ietsjepietsje populairder is dan de rest.

0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:14 uur
chevy93 schreef:

Ik tel toch maar iets van 4 platen in de 90s top40 die ik als prog zou beschouwen, waarvan inderdaad Marillon en Porcupine Tree bijna in de top10.. dus je overschat de boel nog steeds schromelijk. Geeft niet hoor, met je progbril op, mag je best doen. Probeer alleen de waarheid niet te verdraaien, en ook niet andere genres waar je geen benul van hebt weg te bagatelliseren.. dat is gewoon te slap en maakt je volstrekt niet serieus te nemen.
0
Misterfool
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:14 uur
orbit schreef:
(quote)
Sorry, maar de jeugd van tegenwoordig beluisterd muziek überhaupt al nauwelijks meer via Televisie of radio bedenk ik me nu. Veel downloaden of ontdekken muziek, als ze dat al willen, via het internet. Populair zijn vooral veel indie-rockbands, wat echt een veelvoud aan invloeden kan hebben, Classic rock(PF,U2,Beatles Etc),neo-soul(adele,Amy winehouse) allerlei dancestijlen(justice), maar ook metal en juist de technischere soort. Progmetal,FFM,gothicmetal Etc. De oude stijl progbands zijn inderdaad minder bekend, maar met name progmetal hoor ik nog wel eens langs komen.
En onder muziekliefhebbers leeft prog net zozeer als new wave of indie. Iemand als Morrissey of Nick Cave verkoopt namelijk ook moeiteloos zalen uit, over Depeche Mode maar te zwijgen (uitverkocht binnen de 5 minuten, laatste keer).
Daar waren we het al over eens.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:17 uur
Twee keer Porcupine Tree zo hoog. Fear of a Blank Planet vind ik wel een stuk beter dan Deadwing, dus goed dat die hoger staat.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:20 uur
Ik had liever Deadwing op plaats 10 zien staan.
Wel goed dat PT in de top 10 staat. 
Wel goed dat PT in de top 10 staat. 
* denotes required fields.