MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Snoeperd schreef:

1476 [1365] Buffalo Springfield - Mr. Soul (1967)

Ik vind het fantastisch, het maakt me in ieder geval razend benieuw naar een album van hem.

Het is een band, geen soloartiest. Bandleden zijn o.a. Stephen Stills en Neil Young, en dit nummer is geschreven en gezongen door Neil. Wat overigens duidelijk te horen is, maar blijkbaar niet door iedereen

Snoeperd schreef:

1473 [1017] Ryuichi Sakamoto - Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983)

Volgens mij hebben we nog geen Japanse band langs zien komen. Bij deze dan. Want dit is een Japanse band, voor degenen die het nog niet aan de naam konden zien.

En Sakamoto is nu net weer een soloartiest en geen band. Al is ie wel in een band begonnen, maar die heette dan weer Yellow Magic Orchestra.

Snoeperd schreef:

1471 [-------] Nina Simone - I Put A Spell On You (1965)

Als ik het goed heb zijn er vele vertolkingen van dit nummer, ik weet niet of dit het origineel is.

Origineel is van Screamin' Jay Hawkins, uit 1956.

Onweerwolf
GrafGantz schreef:
(quote)

Origineel is van Screamin' Jay Hawkins, uit 1956.

En die kwamen we al tegen op 1769. Dan staat ook de versie van Creedence Clearwater Revival er nog in (vermoedelijk de bekendste) maar die heeft zijn eindpositie nog niet gevonden.

Ik wou net zeggen, die hebben we al gehad.

Ja, ik had ook heel sterk het gevoel dat ik hem hier al langs had zien komen, maar had geen tijd om het op te zoeken.

1480 [1263] Belle & Sebastian - Legal Man (2000)
Het klinkt alsof het in de jaren '60 is uitgebracht zoals vele nummers van Belle & Sebastian. Weer een mooi nummer, inderdaad wat vrolijker dan vroeger werk. Wel vind ik dat nummer op geen enkel regulier album.
Cijfer: 8

1479 [0757] Songs: Ohia - Didn't It Rain (2002)
Deze band of zanger ken ik hier van een aantal nummers, daarvan zal ik ook eens een album aanschaffen. Heel mooie indringende stem, sobere maar sfeervolle begeleiding.
Cijfer: 8,5

1478 [1093] Stone Temple Pilots - Plush (1992)
Een degelijk nummer maar het klinkt mij teveel als een copycat van Pearl Jam en ik verkies nu éénmaal het origineel.
Cijfer: 6,5

1477 [1698] Absynthe Minded - My Heroics, Part One (2005)
Vind ik zowat de beste Belgische band in de jaren '00. Eén van hun meest toegankelijke songs maar melodisch en vocaal vind ik het topklasse.
Cijfer: 9

1476 [1365] Buffalo Springfield - Mr. Soul (1967)
Een fijne mengeling van folkrock en psychedelica, inventief met prachtig stemmenwerk, past natuurlijk perfect in het hippie-tijdperk. Hun 3 reguliere albums zijn zeker aan te raden, Neil Young bleek toen al een begenadigd songschrijver te zijn.
Cijfer: 9

1475 [-------] Bill Withers - Use Me (1972)
Sensuele, relaxte soul zoals in die tijd vaak werd gebracht. Aangename warme stem ook.

1474 [1834] It's A Beautiful Day - White Bird (1969)
Dit nummer klinkt ook typisch jaren '60 door de hippie-sfeer, opmerkelijk zijn de weelderige orgel- en vioolarrangementen die het nummer kleuren.

Deze man ken ik meer door de samenwerking met David Sylvian. Prachtige sfeervolle melancholieke song dat ik 's avonds graag wil draaien.

1472 [1923] Jim O'Rourke - Ghost Ship In A Storm (1999)
Nooit verdiept in Jim O'Rourke maar dit lijkt mij ook een eigenzinnige singer-songwriter die het vooral in de folk zoekt, met name die piano-klanken vind ik prachtig.

1471 [-------] Nina Simone - I Put A Spell On You (1965)
Een soulvolle cover van deze evergreen waarvan het origineel al niet mis is, haar versie doet er niet voor onder.

LucM schreef:
Deze man ken ik meer door de samenwerking met David Sylvian.

Z'n samenwerkingen met Alva Noto zijn nog een pak beter

LucM schreef:
1480 [1263] Belle & Sebastian - Legal Man (2000)
Het klinkt alsof het in de jaren '60 is uitgebracht zoals vele nummers van Belle & Sebastian. Weer een mooi nummer, inderdaad wat vrolijker dan vroeger werk. Wel vind ik dat nummer op geen enkel regulier album.

Belle and Sebastian zette hun singles nooit op albums in de eerste jaren van hun carriere.

Zijn er mensen die er problemen mee hebben als ik inhaak (waarschijnlijk vanaf 1500)? Zoals ik al eerder aangegeven heb, zit ik al langer te twijfelen om mee te doen, maar wegens tijdgebrek ging dat niet door. Echter zal ik de komende tijd zeeën aan vrije tijd hebben.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Zijn er mensen die er problemen mee hebben als ik inhaak (waarschijnlijk vanaf 1500)? Zoals ik al eerder aangegeven heb, zit ik al langer te twijfelen om mee te doen, maar wegens tijdgebrek ging dat niet door. Echter zal ik de komende tijd zeeën aan vrije tijd hebben.

Natuurlijk niet! Hoe meer reviews van de MuMeLadder hoe beter.

Ik wordt echt blij van het feit dat onze mooie lijst op deze manier tot leven wordt gewekt. Het lezen van dit topic voelt dan ook als een beloning voor het vele Excel werk.

Ik zie dat Luuk de nummer #2000-#1501 heeft gedaan. Weet iemand of hij ook al begonnen is aan #1500-#1001? Of werkt hij dit automatisch bij (vorige keer was het nl. #2000-#1601)

1500 [1448] Joni Mitchell - California (1971)
Ergens dit jaar kwam ik een nummer van haar tegen in de MuMe Ladder. Dat moet een andere geweest zijn dan deze, want die was echt heel slecht. Sindsdien heb ik een negatief beeld bij haar. Haar stem vind ik dan vaak ook niet te pruimen. Hier valt het wel mee, maar nog altijd is zij niet mijn artiest. Haar stem staat me niet aan en muzikaal gezien vind ik dit te karig. Het is dan ook meer een gebrek aan positieve dingen dan een teveel aan negatieve dingen

Cijfer: 5

1499 [1441]Ochre - Infotain Me (2006)
Zou een mooi nummer geweest zijn, mits de eerste 2,5 minuut niet volgegooid worden met van die irritante, absoluut niets toevoegende, soundscapes (is dat het goede woord?). Dan een minuutje waarin ze laten zien hoe het wel moet. Om vervolgens het nummer weer te verkrachten. Koud en kil.

Cijfer: 4

1498 [1752] Can - Oh Yeah (1971)
Er is me altijd afgeraden Tago Mago te beluisteren. Maar na het beluisteren van Future Days (wat een prima plaat is), werd ik toch wel nieuwsgierig. Echter is het er hedendaags nog steeds niet van gekomen. Met een opening net als The Final Countdown schep je natuurlijk verwachtingen ( :’)).
Nu weet ik dat dit niet de nummers zijn waarvoor ik gewaarschuwd ben, dus ik kijk er absoluut niet raar van op dat ik dit goed vind. Precies genoeg experimenteel en precies genoeg structuur. Deze verhouding is moeilijk goed te krijgen. Can kan het.

Cijfer: 7,5

1497 [1275] Belle & Sebastian - The State I Am In (1996)
Een naam die ik vaak ben tegengekomen, maar om de een of andere reden nooit naar om heb gekeken. Wel wist ik dat dit liefde op het eerste gezicht zou worden. Ik heb niks te veel gezegd. Rustige en lekker lay-back muziek. Ze zouden iets duidelijker mogen articuleren (het gemompel is een beetje jammer), maar dit is gewoon lekkere muziek

1496 [-------] Curtis Mayfield - We Got To Have Peace (1971)
Soul zal nooit echt mijn genre worden. Toch zijn er nummer waar ik echt van kan genieten. Een heel album is vaak te veel, maar als ik een nummer als deze hoor, vraag ik me toch weer af waarom het toch mogelijk is dat ik dit niet een heel album trek? Als het nummer dan vordert weet ik het weer. Ik word er niet echt door geraakt. Als dat niet gebeurt, is het meestal einde oefening. Nummers als deze beginnen vaak met een dikke 8, maar zakken zo langzaam weg. Deze stopt rond de 7.

Cijfer: 7

1495 [1379] The Charlatans - Then (1990)
Nooit van gehoord. Doet me erg denken aan de meer up-tempo nummers van Crowded House. Ik kan het vaak goed waarderen, maar indien dit een heel album doorgaat, vrees ik toch dat het niet de ontdekking van het jaar zal worden. Knalt van start tot eind en overdoet het geen moment. Precies de goede combinatie van enerzijds een heel vol geluid, maar aan de andere kant toch ook heel mooi klinken. De tijd zal leren of het een blijvertje is, maar ik heb inmiddels al mijn tweede ontdekking gedaan.

1494 [1511] Fuck Buttons - Surf Solar (2009)
Zijn er mensen die boos worden als ik hier niks over te melden heb? Pech gehad. Volgens mij hoef ik niks te zeggen, want iedereen weet hier wel dat dit niks voor mij is. Heb het dan ook (bij lange na) niet uitgezeten.

Cijfer: -

1493 [1416] Explosions In The Sky - Yasmin The Light (2001)
Niet echt hun beste. In de context van het album echt geweldig, maar zo losgekoppeld, is het niet het supernummer dat het eigenlijk wel is. Dan is een nummer als Poor Man’s Memory beter los te koppelen. Aan de andere kant is dat de enige kritiek die ik heb. Prachtige postrock van een band die zichzelf constant weet te overtreffen en die ik almaar beter en beter begin te vinden. Vooral dat drumwerk.
Jammer dat ze niet echt doorbreken in de ladder.

1492 [1483] Levellers - Liberty Song (1991)
Wow, wat is dit dan? Dat intro is zo verschrikkelijk lekker. Die violen, ik geloof dat ik fiddle moet zeggen, zijn zo verschrikkelijk geniaal dat dit nummer gelijk zoveel beter is. Het nummer is qua zang iets minder interessant en het refrein(?) is iets minder overtuigend, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de muzikale intermezzo’s. Dit zijn de nummers waarom ik wil gaan bespreken.

P.S. Needless to say dat dit het enige nummer was waar ik het geluid harder voor heb gezet?

1491 [1898] The God Machine - The Hunter (1994)
Had dit album op Spotify gestaan, had ik dit zeker al een keer geprobeerd. Zo’n hoog gemiddelde schept natuurlijk verwachtingen. Ook moet ik Don noemen, want denk ik aan The God Machine, denk ik aan Don. Andersom ook trouwens.
De eerste twee minuten zijn veelbelovend. Lekker spooky en een erg sterke sfeer. Toch vervalt het nummer iets te veel in een geluidsmuur. Iets waar ik vaak een hekel aan heb, omdat ik echt een structuurmens ben. De laatste 2 minuten wordt dat rechtgezet en uiteindelijk is mijn enthousiasme naar het volledige album nog altijd even groot. Lijkt me overigens ook echt koptelefoonmuziek.

Cijfer: 7

1610 [-------] Eels - P.S. You Rock My World (1998)

Alweer een nummer dat totaal uit zijn context wordt getrokken als hij afzonderlijk beluisterd wordt. Electro-Shock Blues is één van de deprimerendste albums die ik ken; een neerwaartse spiraal die alsmaar verdovender wordt, tot plotseling dit nummer de wereld toeschijnt met zijn prachtige optimistische strijkers en tekst. Het valt niet goed te beschrijven, maar dit nummer heeft een soort oergelukkigheid die zelfs de ergste of langdurigste (grootste minpunt van Electro-Shock Blues is dat hij wat te lang duurt) depressie meteen verjaagt. Afzonderlijk gedraaid heeft dit nummer dat ook wel, maar jammer genoeg wel stukken minder; nu is het “slechts” nog een heel erg mooi en rustig popliedje met een redelijk overheersend optimistische ondertoon. Het is oneerlijk, zo’n ladder.
Cijfer: 9,3

1609 [1836] Rage Against The Machine - Bombtrack (1992)

: …En meteen is mijn stemming weer compleet verpest. Rage Against the Machine zou ik dolgraag één van de meest overgewaardeerde bands uit heel muziekland willen noemen. De bar, maar dan ook echt barslechte raps van De La Rocha die u misschien boos, maar ik gewoon lachwekkend puberaal noem – idem dito voor de teksten – de stompzinnige instrumentatie die u funky noemt en ik… Laat ik maar stoppen; ik kan echt nogal lang doorgaan over hoe geforceerd interessant, verschrikkelijk stompzinnig en vervelend ik dit vind, maar ik verval dan te veel in negatieve superlatieven. De laagst mogelijke onvoldoende volstaat.
Cijfer: 1

1608 [1302] Johan - Oceans (2006)

Ah, een sympathiek popliedje van een band als deze is natuurlijk altijd welkom. Leuk hoe ook hier weer de zanglijntjes zo goed uitgedacht en ietwat dissonant en onverwacht zijn en leuk hoe ook de gitaartjes altijd even lekker klinken. Niet zo’n verschrikkelijk bevredigend en bijna perfect popnummer zoals de vorige, wel weer een erg leuk nummertje met een leuke twist. Mogen we trots op zijn.

1607 [1985] Murray Head - One Night In Bangkok (1984)

Tja, ik probeer die gladde en jolige 80’s-pop toch echt te waarderen, maar het komt bij mij gewoon zelden verder dan het label ‘nogal irritant’. De beat is nogal vervelend geproduceerd en het achtergrondkoortje is vertrouwd fout, en dat terwijl de zanger nogal vervelend door de veel te bombastische instrumentatie zit te praten. Het nogal B-film-achtige en nogal onpassende introotje helpt ook niet echt, ook al is het wel schattig dat ze exotisch proberen over te komen.
Cijfer: 2,3

1606 [-------] Duran Duran - Skin Trade (1986)

Dit is meer in het kaliber van ‘Hoe kan je dit nou wel goed vinden en de moderne top-40 zo afkraken’. Net zoals de ‘nieuwe zooi’ overgeproduceerd, ongeïnteresseerd geneuzel puur bedoeld om te scoren – althans, zo komt het over – en vrij van iedere vorm van durf of zelfs vrolijkheid, iets wat broodnodig is bij dit soort gladde producties. Wel moet ik toegeven dat de blazers best leuk gedaan zijn, maar de vreselijke zanger mag dat weer compenseren.
Cijfer: 2,5

1605 [1839] Golden Earring - When The Lady Smiles (1984)

Best wel leuk rockliedje, maar moet het veel te veel hebben van zijn nu niet eens meer zo controversiële videoclip; muzikaal zit het nogal matigjes in elkaar en de instrumentatie is ook weinig boeiend. Niet erg slecht, wel erg saai.
Cijfer: 4,8

1604 [1430] Uriah Heep - Gypsy (1970)

En we hebben een te krijserige zanger in een hardrocknummer uit de jaren ’70. Hoe origineel. Het nummer heeft trouwens niet alleen dat als sfeerverpester; een te ongeïnspireerde gitaarriff staat tegenover teveel gitaarmasturbatie (twee dingen die ik altijd erg jammer vind) en daarnaast is de het hele sfeertje ook zo standaard hardrockerig dat dit nummer eigenlijk op zichzelf niets te bieden heeft. Gewoon een nogal vervelend samenraapsel van wat cool was in die tijd.
Cijfer: 3

1603 [0709] The Smashing Pumpkins - Thru The Eyes Of Ruby (1995)

Vind dit nog steeds een heel aardige band, maar toch heb ik de afwijking dat ik van meer dan een paar Pumpkinnummers achter elkaar niet echt kan genieten; de te hoge, krijserige zang van Billy Corgan en de te over-de-top-instrumentatie gaan me iets teveel tegenstaan. Die minpunten schijnen me jammer genoeg hier al meteen door, misschien door de vergelijkbare maar veel slechtere nummers hiervoor. Het blijft niet al te slecht door (gelukkig) het gevoel van subtiliteit, het mooie outro en de harde stukken waarin Corgan het niet als noodzakelijk beschouwt om zijn strot op maximaal te zetten, maar echt blij word ik er niet van. Volgende.
Cijfer: 6,3

1602 [-------] The Smiths - Reel Around The Fountain (1984)

Bij de waarschijnlijk nog 15 volgende Smithnummers kan ik eigenlijk allemaal hetzelfde commentaar geven: slaapverwekkend en eigenlijk niets anders. Ik hoor alles en probeer ervan te genieten, maar iets in de muziek van deze band zorgt ervoor dat ik onmogelijk ook maar een beetje geboeid kan worden. Te weinig gedurfd, te vlak, te… Saai gewoon.
Cijfer: 4

1601 [0881] The National - Fake Empire (2007)

Hoort bij het wel-aangrijpende-nummers-kamp van deze band. Het bouwt op Bolero-achtige wijze steeds verder uit tot een erg mooi en indrukwekkend climaxje. De lage bromstem van Berninger is hier níet slaapverwekkend en de melodieën zijn hier wel mooi. Erg fijne percussie ook, al is de meest opvallende factor hier natuurlijk de prachtige piano waar eigenlijk het hele nummer rond is gebouwd. Maar in ieder geval zijn er blazers, dus een matige voldoende is sowieso uitgesloten.

Statistiekjes volgen over een uurtje. En leuk dat je meedoet, Chevy.

Wat een cijfer voor Murray Head.

veel te hoog nog

hoi123 schreef:
1605 [1839] Golden Earring - When The Lady Smiles (1984)

Best wel leuk rockliedje, maar moet het veel te veel hebben van zijn nu niet eens meer zo controversiële videoclip; muzikaal zit het nogal matigjes in elkaar en de instrumentatie is ook weinig boeiend. Niet erg slecht, wel erg saai.
Cijfer: 7,8
Je bent toch niet overgestapt naar de Snoeperd-standaard toch?

Haha laat maar, ik was even vergeten om het cijfer te corrigeren.

Ah, jij bent een Num Lock-er. Zoiets vermoedde ik al.

Ik ben zo digibeet dat ik nog nooit heb gemerkt dat die toets op het toetsenbord zat, dus nee.

Je hoeft geen digibeet te zijn hoor om dat niet te weten. Er zijn veel toetsenborden waar die helemaal niet op zit.

Maar ik ben benieuwd. Wat kun je er allemaal mee? Het kan van pas komen.

Als je num lock inschakelt, kun je het cijferpad rechts op je toetsenbord gebruiken. Ikzelf vind het onhandig, maar als je heel veel met getallen werkt, kan het een stuk handiger zijn. Mijn moeder werkt heel veel met excel en zweert bij haar num lock-pad.

Maar nu ga ik boerenkool eten.

(Oftewel: laten we het maar weer over muziek hebben )

Ah, op dat voertuig. Nee, ik was gewoon vergeten de stand te corrigeren; Snoeperd gaf een 7,8. Num Lock lijkt me in ieder geval wel handig, zal het eens uitproberen.

[/offtopic geneuzel]

En nu de statistieken.

Het gemiddelde van het afgelopen honderdtal was met 6,05 met één honderdste voorsprong het slechtste honderdtal dat we tot nu toe hebben gehad qua gemiddelde, maar nogmaals; het scheelt bijna niets. Het beste tiental was die van 1670 tot en met 1661 met een gemiddelde van 6,9, het slechtste tiental was die van 1610 tot en met 1601; 4,9 was daar het gemiddelde.

Vorige gemiddeldes:
2000 t/m 1901: 6,62
1900 t/m 1801: 6,06
1800 t/m 1701: 6,23
1700 t/m 1601: 6,05

Top 10: (* betekent ontdekking)
1. Arctic Monkeys – A Certain Romance (10)
2. Iron & Wine – Faded From the Winter (10)
3. Nick Drake – Pink Moon (10)
4. The Strokes – The Modern Age (10)
5. A Tribe Called Quest – Jazz (We’ve Got) (9,8)
6. Tim Hardin – If I Were A Carpenter (9,8)*
7. Iron Butterfly – In-A-Gadda-Da-Vida (9,5)*
8. Nick Cave & the Bad Seeds – The Carny (9,5)*
9. UNKLE – Rabbit In Your Headlights (9,5)*
10. The Rolling Stones – Midnight Rambler (9,3)*

Flop 10:
1. Rage Against the Machine – Bombtrack (1)
2. The Neon Judgement – TV Treated (1)
3. Red Hot Chili Peppers – Give It Away (2,3)
4. Sting – Fragile (2,3)
5. Killing Joke – The Raven King (2,3)
6. AC/DC – You Shook Me All Night Long (2,3)
7. Murray Head – One Night in Bangkok (2,3)
8. New Order – Thieves Like Us (2,5)
9. Anathema – Regret (2,5)
10. Duran Duran – Skin Trade (2,5)

1600 [0484] Tricky - Black Steel (1995)

Inderdaad erg gelijkend op Massive Attack, maar brutaler en experimenteler. Een charmant zangeresje lepelt, misschien iets té, nonchalant de teksten op en vindt daardoor –mede door de soms knetterharde instrumentatie – een leuk evenwicht tussen laidback en opzwepend. Wel had de instrumentatie stukken melodieuzer gemogen; het is nu toch iets te veel amelodieus gescheur.
Cijfer: 7,3

1599 [1129] Godspeed You! Black Emperor - BBF3 (1999)

Tja, bij een eerste beluistering van een nummer van deze band – als je al bekend bent met Godspeed – valt eigenlijk niets anders te zeggen dan ‘zwaar indrukwekkend’, ‘extreem sfeervol’, ‘venijnig’ en/of ‘gewoon belachelijk mooi’. De verrukkelijke details, de kleine stukjes hemelsheid komen later pas. Ook al blijft het belachelijk hoe snel deze band bijna twintig minuten voorbij kan laten gaan, nu valt mijn mening hierover nog te beschrijven in één of meerdere van deze statements. U mag zelf kiezen.
Cijfer: 9,5

1598 [-------] PiL - This Is Not A Lovesong (1983)

Eerst even; ben ik de enige die die zanger ongelooflijk vindt lijken op Mort uit Family Guy? Ook qua stem overigens; zijn benepen, veel te hoge stem wordt nogal na het voor de honderdste keer duidelijk maken dat het geen liefdesliedje is. Wel een erg vervelend liedje met zijn nogal foute sfeertje, slechte instrumentatie en steeds maar herhalende structuur. Zal vast bijzonder leuk zijn om mee te krijsen als je rond deze tijd jong bent, ik hoor alleen maar een erg slecht en melig krijsnummertje. Extra pijnlijk trouwens als je je bedenkt dat dit nummer boven sommige wereldnummers staat.
Cijfer: 3

1597 [0928] Steely Dan - Reelin' In The Years (1973)

Altijd geinig om eindelijk de titel van een nummer dat je al jaren op verschillende plekken hebt gehoord eindelijk erop te kunnen plakken; nog een voordeel van de ladder. Het nummer is trouwens prima te doen; een leuk couplet en een heerlijk Beatlesque refrein maken het een niet zo legendarisch nummer als sommigen beweren, mar wel wel een gemeend vrolijk en fris nummer.

1596 [-------] John Lennon - Jealous Guy (1971)

De nogal slechte tekst – niet verwonderlijk voor een ex-Beatle, maar toch -, de nogal karaoke-achtige piano, maar vooral gewoon het overheersende gevoel dat hij het allemaal echt niet meent; allemaal factoren die dit nummer echt stukken minder maakt dan de rest van zijn oeuvre, en dat terwijl ik niet eens zo’n fan ben. Nogal een slap en lusteloos balladje.
Cijfer: 3,8

1595 [1099] Alice Cooper - School's Out (1972)

Ik kan het bijna niet geloven, maar dit weliswaar nogal puberale hardrocknummertje heeft zowaar een degelijke zanger. Zorgt er meteen voor dat het nummer erbovenop wordt geholpen en niet (alleen maar) zo vreselijk stompzinnig overkomt dat ik het liefst wegren. Een beetje maar, want wees eerlijk; subtiel of ontwikkeld valt dit niet echt te noemen door het totale gebrek aan afwisseling en de overvloed aan geschreeuw en gitaargefrunnik. Wel weet het tenminste de vrolijke emotie gemeend over te brengen en als een hardrocknummer dat doet, verdient het wel een voldoende.
Cijfer: 6,3

1594 [0336] The Byrds - Wasn't Born To Follow (1968)

Qua zanglijnen en melodie niet al te slecht, maar zo jolig en knullig – ze zijn niet de enige uit dit decennium – dat ik enigszins klompdansneigingen krijg. Het is niet heel erg slecht, maar wel heel erg ongedurfd en suf.
Cijfer: 4,3

1593 [0767] Neneh Cherry - Manchild (1989)

Zo heerlijk jaren-90 dat ik eigenlijk al geen onvoldoende meer kan geven, maar een hele hoge wordt het nou weer ook niet; het voelt niet helemaal gemakkelijk aan doordat er wat teveel geprobeerd wordt met onder andere de nogal misplaatste raps. Het refreintje is in ieder geval wél lekker, en door dat en dus het lekker zomerse 90’s-sfeertje is een voldoende wel op zijn plaats.
Cijfer: 6,5

1592 [0694] Peter Gabriel - Digging In The Dirt (1992)

Degelijk en ietwat broeierig popnummertje waar ik echt de kwaliteit in hoor, maar het is niet helemaal mijn smaak. Nu is dat een nogal slappe uitspraak om je stukje mee af te doen, maar ik kan het gewoon niet anders zeggen; ondanks het feit dat het nummer erg goed in elkaar zit, “voel” ik het gewoon niet helemaal, ik mis gewoon de klik. Jammer, maar minder flauw dan dit kan ik het niet maken.
Cijfer: 6,8

1591 [1754] Roger Daltrey - Giving It All Away (1973)

Oersaaie kitsch van de bovenste plank. Knap hoe hij 3 minuten een eeuwigheid kan laten lijken, voor de rest bar weinig hierover te zeggen.
Cijfer: 1,3

Ha, leuk dat je Nick Cave en The Rolling Stones wel als een goede ontdekking ziet. Bij Nick Cave zal ik gewoon beginnen bij het begin (met zijn solo album of met de band die hij daarvoor had) en The Rolling Stones zijn eigenlijk erg goed tot en met Exile on Main St. (met Aftermath hun hoogtepunt) - daarna is het minder tot erg slecht, maar in de 60's en begin 70's waren ze top

Ik ken Let Love in wel al van Nick Cave hoor, maar ik ga denk ik binnenkort wel aan Henry's Dream beginnen.

Met the Stones kan ik denk ik een willekeurig album boven de vier uitpikken, volgens mij zijn ze allemaal wel erg goed. Ik zie wel.

herman schreef:
Wat een cijfer voor Murray Head.

veel te hoog nog

Snap ook totaal niet wat dit nummer in de ladder te zoeken heeft. Merk wel dat dit jaar die melige jaren '80-troep aan populariteit heeft gewonnen (Tenpole Tudor, Toy Dolls e.d.). Niet bepaald een trend waar ik over te spreken ben...

hoi123 schreef:
1598 [-------] PiL - This Is Not A Lovesong (1983)

Eerst even; ben ik de enige die die zanger ongelooflijk vindt lijken op Mort uit Family Guy? Ook qua stem overigens; zijn benepen, veel te hoge stem wordt nogal na het voor de honderdste keer duidelijk maken dat het geen liefdesliedje is.

Zanger is John Lydon, ook wel bekend als Johnny Rotten van de Sex Pistols. Die kan idd niet zingen nee

@hoi123

Dat zie ik al als de wat latere Cave Maar goed, The Carny is slechts 1 van de hoogtepunten die op de fantastische albums t/m The Good Son (geef ik 5*, fantastisch) staat.

De Stones kun je wel gewoon met een album vanaf Aftermath t/m Exile beginnen ja, al is de periode voor Aftermath ook zeer de moeite waard.

Titmeister schreef:
Zanger is John Lydon, ook wel bekend als Johnny Rotten van de Sex Pistols. Die kan idd niet zingen nee
Ja, had ik al gezien. Maar waar God Save the Queen echt niet al te slecht was, vind ik dit.. Nou ja, u weet het wel.

hoi123 schreef:

1593 [0767] Neneh Cherry - Manchild (1989)

Zo heerlijk jaren-90 (...) het lekker zomerse 90’s-sfeertje (...)

Ze was haar tijd blijkbaar vooruit

1470 [1321] Amy Macdonald - This Is The Life (2007)

Degenen die zich afzetten tegen commerciële muziek zullen dit niks vinden. Maar dit is gewoon een moderne klassieker die in onze lijst thuis hoort, en dan maakt het commerciële succes niks uit. Want dat heeft dit nummer wel degelijk gehad. Dit is een fantastisch nummer van een meisje met een rauwe stem op de akoestische gitaar. Het refrein is super goed. Na 4 jaar heeft dit nummer nog niks aan kracht ingeboet voor mij. En de albums zijn ook zeer degelijk. Vooral de eerste is een aanrader voor iedereen die de singles ook goed vind.

1469 [0736] Grandaddy - Jed's Other Poem (Beautiful Ground) (2000)

Ondertussen heb ik na de vorige nummers de Software Slump al lang en breed geluisterd en dat is erg goed bevallen. Dit nummer sprong er voor mij al meteen uit. De fantastische stem van Grandaddy is een belangrijk onderdeel van het nummer. Hij zorgt voor de nodige bijna-kippenvel momenten. Maar ook de melodie, een soort Muse-achtig pianoriedeltje is top. Bij Muse vergaat zo'n prachtig pianoriedeltje meestal in de bombast. Hier blijft het het hele nummer op de voorgrond.

1468 [1840] Fun Lovin' Criminals - The Fun Lovin' Criminal (1996)

Dit nummer is voor mij een beetje een kruising tussen old school hiphop en funk. Het is in ieder geval een erg lekker combinatie met een refrein zoals je die vaak tegen komt bij old school hiphop, maar de funky instrumentatie van de gitaar draagt ook bij aan de klasse van dit nummer.

Cijfer: 8,8

1467 [1791] Mogwai - Mogwai Fear Satan (1997)

Ik merk dat Mogwai niet echt mijn band is. Dit nummer doet me ook weer niks. Het heeft een goede rauwe sound maar het ontbreekt aan echt memorabele punten. Ik kan dus ook niet al te veel zinnigs zeggen hierover.

Cijfer: 5

1466 [1936] Motorpsycho - Vortex Surfer (1998)

Dit is ook een vrij lang nummer net als Mogwai. Maar Motorpsycho weet mij schijnbaar moeiteloos 9 minuten lang te boeien. Het nummer heeft mooie arrangementen en de zang is breekbaar en daardoor is de zang zeer mooi.

1465 [1753] Garbage - Vow (1995)

Deze groep zijn we dacht ik al tegengekomen. Paar honder plekken geleden. Ze staan er dus nog een keer in. Met dit nummer zijn ze dit jaar een flink stuk gestegen. Terecht naar mijn mening. Het heeft een lekker rauwe sound waar ook de zangeres aan bijdraagt. Want de rauwe stem van die zangeres is erg goed. Het is gewoon een lekker nummer dat goed rockt. Lekker refrein ook zeg.

Cijfer: 8,3

1464 [0931] Doves - Black And White Town (2005)

De Doves is ook een band die ontstond ten tijde van een Snow Patrol. Het heeft dan ook wat raakvlakken. Het is enkel stukken rauwer. Het nummer weet mij niet volledig te bieden maar er zijn zeker enkele sterke passages. Over de gehele lijn boeit het nummer echter te weinig.

Cijfer: 6,8

1463 [1995] The Roots, Erykah Badu & Eve - You Got Me (2006)

We krijgen weer een portie hiphop. Lekkere afwisseling. Ik ben ook zeer tevreden over de hiphop dit jaar in de lijst. Want er staat toch best veel in. The Roots kan je wel zo'n beetje de beste hiphopband noemen. Want de instrumentaties zijn meestal gewoon als band ingespeeld. Een rapper als Black Thought mag dan zijn kunstje laten zien over zo'n instrumentatiebeat. Dat doet hij hier voortreffelijk. Net als het zangeres dat gastartieste is. Ze zingt een zeer lieflijk refrein in dat heel verleidelijk is. Bijna dromerig. De sfeervolle hiphop van The Roots zou ik eigenlijk veel meer moeten uitkiemen, ik ken nu eigenlijk alleen het laatste album, een deel van Illadelph Halflife en enkele losse nummers. Daar gaat verandering in komen!

1462 [1327] Slint - Good Morning, Captain (1991)

Het eerste en de drie laatste nummers waren voor mij op papier het beste. Van Amy en Roots wist ik het al, die nummers kende ik. Van Slint en Decemberists vind ik de nodige nummers mooi, maar ken ik dit nummer nog niet, of ken ik wel, maar niet goed. Want dit nummer heb ik al wel eens gehoord. Maar nooit aandachtig beluisterd. Nu heb ik de volle aandacht erbij en wat meteen opvalt is de schitterende melodie. De spoken words zijn prettig en ondersteunen de melodie. Dit nummer sleept je mee, hoe verder het nummer vordert, hoe intenser het wordt. Mooie tekstpassages onder prachtige melodieën wisselen zich af met harde stukken.

1461 [0750] The Decemberists - California One/Youth And Beauty Brigade (2002)

We zijn alweer aanbeland bij het laatste nummer van dit rijtje. De eer is aan The Decemberist om dit af te sluiten. The Crane Wife is een geweldig album. De rest ken ik niet, dit nummer dus ook niet. Dit nummer is weer 9 minuten lang genieten. Het is alleen wel wat minder dan het eerste nummer dat langskwam. Dat sleepte mij helemaal mee. En dat is bij dit nummer toch wat minder. Ondanks de prachtige passages soms.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:40 uur

geplaatst: vandaag om 12:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.