MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
LucM schreef:
1275 ♫ [2000] Toy Dolls - Nellie The Elephant (1983)
Is dit als grap genomineerd?

Nee, om mij te pesten De grap is meer dat het nog niet eens het slechtste nummer uit de ladder is. Maar dat dit op 1275 staat is natuurlijk om te janken eigenlijk...

Ach, Toy Dolls is toch vooral een groep die humor hoog in het vaandel heeft. Dit is gewoon een leuk punknummertje dat het altijd goed doet op feestjes.

Beste uit dit rijtje vind ik het nummer van Pavement. Heerlijk hoe Malkmus afgeeft op Smashing Pumpkisn en Stone Temple Pilots. Het heeft nog een jarenlange vete opgeleverd en Smashing Pumpkins weigerde te spelen op festivals waar Pavement ook stond.

Ik herinner mij nog die vete met Smashing Pumpkins en Stone Temple Pilots. Range Life werd destijds regelmatig op Studio Brussel gedraaid en vaak draaiden ze daarna iets van Smashing Pumpkins of Stone Temple Pilots.

Casartelli (moderator)
LucM schreef:
1279 ♫ [-------] Rialto - Monday Morning 5:19 (1997)
Ook voor mij waren deze band en song totaal onbekend. Misschien moet dit nummer nog groeien bij mij maar melodisch vind ik het wel prima en de gitaren zorgen voor een grimmige sfeer.
Cijfer: 7,5

In Nederland was dit toch een aardige hit indertijd; in België niet? Ik zou er wel een 7 aan kwijt kunnen denk ik.

Toy Dolls (cijfer: 6) vind ik wel vermakelijk. Als we beginnen met "hoort eigenlijk niet in de lijst thuis", mag wat mij betreft dit hele betrekkelijk anonieme tiental wel verdwijnen.

Rialto is niet verder gekomen dan de tipparade, in de Belgische hitlijsten vind ik ook niets van terug.
Toy Dolls vind ik tenslotte wel geinig (ik verhoog naar 6), het is ook allesbehalve serieus bedoeld.

Casartelli schreef:
(quote)

In Nederland was dit toch een aardige hit indertijd; in België niet? Ik zou er wel een 7 aan kwijt kunnen denk ik.

In Nederland ook niet echt, wel veel op radio 3 destijds. Ik zou er wel een 8,5 aan kwijt kunnen.

herman schreef:

Beste uit dit rijtje vind ik het nummer van Pavement. Heerlijk hoe Malkmus afgeeft op Smashing Pumpkisn en Stone Temple Pilots. Het heeft nog een jarenlange vete opgeleverd en Smashing Pumpkins weigerde te spelen op festivals waar Pavement ook stond.

Helemaal mee eens. Pavement is voor mij ook het beste uit dit rijtje. Echt een favoriet bandje van mij. Het rijtje vond ik dit keer ook niet heel goed. Ik heb ook maar 3 9's gegeven

1270 [1117] Edith Piaf - La Vie En Rose (1946)

Ondanks die best goede cover van een paar tientallen geleden, vind ik dit nummer toch wel flink veel beter. Wat is dit toch een prachtig sfeervol nummer, die instrumentatie is geniaal. Haar stem is ook nog eens heel goed, ze heeft een groot bereik. De compositie is ijzersterk, ik krijg soms kippevel bij dat refrein, zo mooi!

Cijfer: 9,5

1269 [1201] Sandy Denny - Who Knows Where The Time Goes (1967)

vrouwelijke singer-songwriters uit de jaren '60 zijn mij tot nu toe goed bevallen. Wat dacht je van Jeff Alexander. Dat was een prachtig nummer.
Dit nummer van Sandy Denny is ook vrij sterk. Nummers als deze vind ik altijd heel puur overkomen, op de gitaar en enkel de stem van de zangeres. Dit nummer is een mooie luisterervaring, deze zangeres heeft een stem om jaloers op te zijn.

Cijfer: 7,8

1268 [1474] Marillion - Neverland (2004)

Het nummer opent met mooi pianospel, dat gaat er wel in bij mij. Al vrij snel houdt dit op en onder begeleiding van violen gaat zanger erg mooi zingen. Dan komt de piano weer terug. Dit vind ik een erg sterk stukje, helaas is het alweer snel voorbij. Maar die flinke drums die er in komen zijn echt niet slecht. Zeer goed zelfs. De fijne passages volgen elkaar op, bijvoorbeeld een met akoestische gitaar. Het nummer heeft een ontzettend goede afwisseling tussen rust en bombast. De passage met echoënde zang is ook erg geslaagd. Dit nummer is buitengewoon interessant, ik heb het album ook maar meteen even op mijn ipod gezet.

Cijfer: 8,8

Goede link: Neverland
1267 [1450] Van Morrison - Madame George (1968)

Het kost wat tijd bij Astral Weeks om de nummers te doorgronden. Ik ken nog niet ieder nummer. Maar de door mij veel gedraaide Astral Weeks en Madame George zijn prachtige nummers. Hij heeft een kippevel stem, sommige stukken zijn schitterend. Het blijft 9 minuten lang boeien. De violen die een grote rol spelen op dit nummer produceren de meest prachtige geluiden. Voor je het weet is dit topnummer al weer voorbij.

1266 [-------] Gorillaz - Kids With Guns (2005)

Nominatie van niels94. Deze nominatie is behoorlijk succesvol. Het hoort niet echt bij de Gorillaz klassiekers, maar bij de vele andere geniale albumtracks op de drie topalbums van de Gorillaz.
Hoe dit nummer ook opent. Een van de geniaalste basloopjes die ik ooit heb gehoord. Dan komt die geweldige lome stem van Damon Albarn eroverheen. Hoezo relaxed. Het nummer bouwt zich dan steeds op en komt tot uiting tot een werkelijk buitenaards refrein. Van dit refrein kan ik altijd verschrikkelijk genieten. Damon Albarn zingt dit refrein meesterlijk. Dit nummer is op alle fronten perfect, de instrumentatie, de opbouw, de coupletten, het refrein, alles klopt.

Cijfer: 10

1265 [0982] Tindersticks - My Sister (1995)

Ik heb laatst hun tweede album voor het eerst geluisterd. Het eerste deel beviel me, maar na een half uur heb ik iets anders opgezet, wat ik wel vaker doe als ik albums voor het eerst luister. My Sister vond ik de eerste luisterbeurt niet veel aan, de spoken-word vond ik een beetje langdradig. Als ik het nummer nu hoor vind ik het al veel beter. Er zit een mooie melodie in verborgen. De spoken-word zorgt voor sfeer. Ik moet de tekst eens opzoeken. Maar het is vooral de melodie die mijn aandacht krijgt. Toch ben ik blij al er dan toch na 3 minuten een soort versnelling in komt. Daarna komt de spoken-word weer terug. Het is allemaal wel goed.

Cijfer: 7

1264 [1883] Alela Diane - The Pirate's Gospel (2007)

Deze artiest is mij onbekend. Maar zo te zien moet dat veranderen. Ik vind dit een zeer bijzonder nummer. Deze mevrouw heeft een aparte stem die de mooiste geluiden kan produceren. De instrumentatie klopt, haar stem is groots. En als ik hoor dat ze bevriend is met Joanna Newsom en volgens L_T_B nog beter is ( wat ik overigens niet geloof want Milk Eyed-Mender behoort tot het beste ooit gemaakt) moet ik dit gewoon checken.

Cijfer: 8
1263 [-------] Nils Frahm - Tristana (2009)

Nils Frahm is een groots artiest. Dat bewees hij met Wintermusik. Drie prachtige nummers. En Felt kan misschien nog groeien tot een nog beter album. Tristana is het tweede nummer van Wintermusik, ik had eerder Ambre in de ladder verwacht, al denk ik dat Ambre misschien wel tot de top 1000/500. Dat nummer raakt je na 1 luisterbeurt, het dringt je ziel direct in. Dat duurde bij Tristana iets langer. Maar dit nummer is zeer betoverend. De tonen op de piano zijn al alleszins indrukwekkend. De geluiden die er door komen zijn zonodig nog mooier. 17 minuten is misschien wat lang. Maar als ik even de tijd heb kan ik hier ademloos naar luisteren. Dit is pianospel van de bovenste plank.

Cijfer: 8,3

1262 [-------] Wilco - Jesus, Etc. (2002)

Een tijdje geleden ontdekte ik dit nummer. Het is hemels. Ongelooflijk dat deze er voorheen niet instond, hopelijk knalt hij volgend jaar de top 1000 in.
Het nummer is dromerig. Dat komt door de prachtige instrumentatie, die lekker licht is, het is ongelooflijk. De zang is van buitenaardse kwaliteit. Hij heeft een hele lieflijke stem, en zingt de sterren van de hemel op dit nummer. Dit is een kippevelnummer.

1261 [1971] The Flirtations - Nothing But A Heartache (1968)

Dit nummer kende ik volgens mij al vaag. Nothing But A Heartache is een ontzettend vrolijk feel-good nummer. Ik hoef hier niet veel over te zeggen, dat doet het nummer zelf wel. Gewoon lekker meeswingen.

Nils Frahm zo hoog binnengekomen.

Snoeperd schreef:
17 minuten is misschien wat lang. Maar als ik even de tijd heb kan ik hier ademloos naar luisteren.

17 minuten is inderdaad wel wat lang om ademloos naar te luisteren

Kids With Guns

niels94 schreef:
Kids With Guns

Inderdaad

Onweerwolf
Snoeperd schreef:
1276 [1095] Pavement - Range Life (1994)

Pavement hoort bij mijn favoriet rockbands van de jaren '90. Met hun unieke sound verbazen ze me elke keer weer als ik Crooked Rain, Crooked Rain luister. Het zijn allemaal, ijzersterke, vrolijke maar ook treurige songs waar het spelplezier van afdruipt. Range Life is een van deze unieke songs, het klinkt ietwat dromerig en meezingen op dit nummer is iets wat ik nooit kan laten. Vele passages schreeuwen erom, soms zingt hij ook lekker nonchalant, die stukken zijn erg gaaf. Nadat ze voor de laatste keer het overigens schitterend refrein hebben gezongen, heb je een erg mooi stukje, even alleen gitaar en dan een ontzettend vrolijk makend pianostukje die ze in het nummer hebben gestopt om daarna weer door te gaan op de lichtvoetige riff. Topnummertje.

Mooi beschreven Snoepje! Ik kan het hier alleen maar helemaal mee eens zijn en ja ik zing dit ook altijd luidkeels en heerlijk vals (bij Pavement valt dat toch niet op) mee. Vandaar ook dat dit nummer zo ongeveer mijn eerste nominatie ooit voor de MuMeLadder was.

Onweerwolf
vigil schreef:
(quote)

Niks memorabels? Het is een nominatie van mij voor de huidige editie van de MuMe ladder, noem dat maar niet memorabel

Het is zelfs een re-entry.

1270 [1117] Edith Piaf - La Vie En Rose (1946)
Ondanks de verdienstelijke cover van Grace Jones hoor ik liever de versie van Edith Piaf. Een grote dame in het Franse chanson, wát een stem en présence en ouderwets charmant.
Cijfer: 9

1269 [1201] Sandy Denny - Who Knows Where The Time Goes (1967)
Vrouwelijke singer-songwriters waren een zeldzaamheid in de jaren '60. Een prachtige stem heeft zij maar het nummer weet mij niet zo te raken als haar werk met Fairport Convention.
Cijfer: 6,5

1268 [1474] Marillion - Neverland (2004)
Een band die lang meegaat maar ik niet zo gevolgd heb. Sterk nummer, inderdaad afwisselend rustig en bombastisch, al zakt het in het midden wat in.

1267 [1450] Van Morrison - Madame George (1968)
Misschien dat dit nummer meerdere luisterbeurten vergt maar het is o zó prachtig: die soulvolle stem, de poëtische tekst en vooral de violen in de achtergrond.

1266 [-------] Gorillaz - Kids With Guns (2005)
Ja, die baslijn vind ik ook geweldig, ook heerlijk loom gezongen door Damon Albarn. Een beetje simpele melodie maar globaal toch een prima song.

1265 [0982] Tindersticks - My Sister (1995)
Het langste nummer uit dit album, niet hun beste wat een beetje langdradig maar de spoken word en de violen zijn wel effectief en zorgen voor een donkere en romantische sfeer.

1264 [1883] Alela Diane - The Pirate's Gospel (2007)
Mij was deze zangeres ook onbekend maar het bevalt mij zeer, mooie aparte stem en mooi lief liedje zonder te zoet te worden.

1263 [-------] Nils Frahm - Tristana (2009)
Het klinkt wel winters en melancholiek met virtuoos pianospel maar na een tijd begon het mij te vervelen. Wel prima achtergrondmuziek of op een late avond.

1262 [-------] Wilco - Jesus, Etc. (2002)
Briljant popnummer, even inventieve als sfeervolle arrangementen en heel aangename stem, dit verveelt nooit.

1261 [1971] The Flirtations - Nothing But A Heartache (1968)
Klinkt als een Supremes-kloon maar toch heel aardig nummer met geweldig intro.

Stomme vraag misschien, maar ik neem aan dat de lijst al verder is dan nummer 1261? Kan ik de lijst ook nog ergens compleet vinden? Alsin: tot waar nu gekomen is.

Snoeperd schreef:
ik had eerder Ambre in de ladder verwacht, al denk ik dat Ambre misschien wel tot de top 1000/500. Dat nummer raakt je na 1 luisterbeurt, het dringt je ziel direct in.
Volgend jaar, volgend jaar.

1370 [-------] Raymond Van Het Groenewoud - Je Veux De L'amour (1980)
De eerste keer dat ik dit nummer hoorde, was tijdens één van de vele filmpjes tijdens Top 2000 à Go Go. Destijds vond ik het opmerkelijk dat een zanger zo kon zingen. Ik moet zeggen dat ik het nummer in de loop der tijd ook beter ben gaan waarderen. Ik heb de instrumenten beter leren waarderen en ik heb geleerd dat de tekst veel meer is dan het steeds maar roepen van je veux de l’amour.

1369 [0985] Massive Attack - False Flags (2006)
Unfinished Sympathy vind maar een zozo-nummer. Teardrop is al iets beter, maar nog bij lange na niet de buitenklasse die men hun toedicht. Dit begint er al echter meer op te lijken. Schitterend.

1368 [0970] Leftfield - Open Up (1995)
Leftfield vind ik echt zo’n herman-band. Ik moet zeggen dat ik na de opening echt een bizar hoog cijfer dacht te geven, maar die zanger vind ik echt niets toevoegen aan het nummer. Het nummer is al sterk van zichzelf. Met zo’n heerlijk vol geluid en een hors catégorie beat. Ik heb in ieder geval gestuiterd op mijn stoel.

Cijfer: 7,7

1367 [1234] M|A|R|R|S - Pump Up The Volume (1987)
Zit te twijfelen of ik nou echt dit nummer ken of een ander nummer waarin dit gesampled wordt. Anyway, behoorlijk niveau lager dan de vorige, maar nog steeds redelijke middelmaat.

Cijfer: 6

1366 [-------] Television - Little Johnny Jewel (1975)
Ook hier een nieuw nummer van een artiest die ik voorheen niet bijster interessant vond. Marquee Moon is een uistekend nummer, maar de rest van het album steekt daar bleek bij af (is dat de uitdrukking?)

Cijfer: 6,8

1365 [-------] David Bowie - Big Brother (1974)
Een matige van Bowie. Snap echt niet wat deze in de ladder doet. En zo hoog ook nog..
Cijfer: 5

1364 [1651] Gram Parsons - Return Of The Grievous Angel (1974)

Ik heb een haat-liefdeverhouding met country. De ene keer vind ik het veel te simpel. De andere keer vind ik die simpelheid juist weer z’n charme hebben. Vandaag slaat de wijzer een beetje naar beide kanten uit. Enerzijds mooi en gevoelig, anderzijds is het inhoudelijk toch te mager.
Cijfer: 6,2

1363 [1013] Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain (1969)
Een naam die vaak mijn aandacht heeft getrokken, maar waar ik om de rare redden nooit wat van beluisterd hebt. Maar daar komt na dit nummer verandering in. Wat een prachtig nummer. Geweldige tekst en met zoveel gevoel gezongen.

1362 [1398] Boards Of Canada - Dayvan Cowboy (2005)
Weer zo’n moeilijke. Boards of Canada kende ik al wel, maar ook hier geldt weer dat het iets mist. Noem het de X-factor. Wat maakt een nummer goed? Niemand weet het. Het is gewoon zo.

Cijfer: 5,5

1361 [1608] Swans - Better Than You (1991)
Bijna weer een top 10 zonder (grote) misser, maar dit slaat echt nergens op. Een behoorlijk matig nummer en dat dit hoger staat dan zoveel toppers is echt een grap. Een slechte grap…

Cijfer: 4

chevy93 schreef:
1368 [0970] Leftfield - Open Up (1995)
Leftfield vind ik echt zo’n herman-band. Ik moet zeggen dat ik na de opening echt een bizar hoog cijfer dacht te geven, maar die zanger vind ik echt niets toevoegen aan het nummer. Het nummer is al sterk van zichzelf. Met zo’n heerlijk vol geluid en een hors catégorie beat. Ik heb in ieder geval gestuiterd op mijn stoel.

Leuk dat je het met mij associeert, ik heb het album waar dit vanaf komt ook hoog in het vaandel staan. Moet zeggen dat ik me Open Up niet zonder de zang van Johnny Lydon zou kunnen en willen voorstellen. Sterker nog, ik heb ooit mijn weblog Unburst Bubbles (inmiddels wel zo'n beetje ter ziele al staat het nog online) vernoemd naar een regel uit dit nummer (You lied, you faked / You cheated, you changed the stakes / Magnet toss that pie in the sky / Unrehearsed, let the bubbles burst).

Onweerwolf
herman schreef:
(quote)

Leuk dat je het met mij associeert, ik heb het album waar dit vanaf komt ook hoog in het vaandel staan. Moet zeggen dat ik me Open Up niet zonder de zang van Johnny Lydon zou kunnen en willen voorstellen. Sterker nog, ik heb ooit mijn weblog Unburst Bubbles (inmiddels wel zo'n beetje ter ziele al staat het nog online) vernoemd naar een regel uit dit nummer (You lied, you faked / You cheated, you changed the stakes / Magnet toss that pie in the sky / Unrehearsed, let the bubbles burst).

Ik heb dit ooit leren kennen door de MuMeLadder en vond het eerst best wel een kutnummer om eerlijk te zijn. Electronica (muv ambient) heeft bij mij vaak de schijn tegen. Echter, zo'n anderhalf jaar geleden shufflede het nummer toevallig voorbij en toen viel het kwartje opeens met een enorme impact.

Tegenwoordig heeft het de eer om een keihard-meezingen-tijdens-het-afwassen favoriet te zijn.

1450 [1102] White Lies - Unfinished Business (2009)

Hun tweede album Rituals was rampzalig en Farewell to the Fareground (het enige nummer van hun debuut dat ik echt goed ken) was ondanks zijn misschien wat te hoog Eye-of-the-tiger-gehalte gewoon lekker. Ik was in ieder geval best benieuwd naar hoe dit zou klinken en werd niet voor de eerste keer teleurgesteld. De pompeuze zang is ook hier goed te horen en is ook hier nogal irritant en daarnaast zijn de teksten wederom tenenkrommende infantiele rijmelarij. Gelukkig ligt het niveau van smakeloze bombast niet zo hoog als op hun tweede, anders was het cijfer nog lager geweest.
Cijfer: 2,8

1449 [1823] Ali Farka Touré - Savane (2006)

Zoals ik volgens mij al had gezegd is deze meneer qua afwisseling natuurlijk heilig; zo’n sterke, eenzame woestijnsfeer ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. Jammer genoeg is het nummer muzikaal iets te karig; hoewel de akkoorden prettig zijn, worden de gitaarfrutseltjes erdoorheen naarmate het nummer vordert een beetje hinderlijk voor de luisterervaring, als de veel te lange speelduur dat niet al is. Geen onvoldoende, maar iemand had meneer Toure na een paar minuten wel even een corrigerend tikje mogen geven.
Cijfer: 6,8

1448 [-------] Built To Spill - Traces (2006)

Deze band heeft de gave om hun oermuzikale nummers te vervullen van verschrikkelijk veel overtuigende, spannende en natuurlijk mooie melodieën. De verschillende twists, de aparte zang van Doug Marsch en de erg knappe maar nooit te uitsloverige beheersing van de instrumenten maken het allemaal erg genietbare zes minuten. Eén minpuntje is dan weer wel dat deze niet ook nog eens zo vervuld van de typische Built to Spill-euforie zoals op Perfect from Now On is, een beetje vlak komt het nummer wel over. Maar ja, met zo’n heerlijk riffje heb ik eigenlijk niets te klagen.
Cijfer: 8,3

1447 [1385] Neutral Milk Hotel - Oh Comely (1998)

Ik word wel saai om te volgen zo; favoriet na favoriet komt langs. Maar goed, ik zal het nu echt kort houden.
Ieder nummer van Neutral Milk Hotel – althans, op hun tweede album – is vervuld van een soort pulserend, ademend gevoel van leven, die de nummers allemaal zo verschrikkelijk persoonlijk maken dat je ondanks de verwarrende en onsamenhangende tekst precies weet waar Mangum en co het over hebben en nog beter: wat ze voelen. Oh Comely is, nadat je al lang in hypnose bent gesust door de voorgaande nummers op de plaat, een nummer dat je nét nog wat meer de diepte insleurt door zijn ongekend aangrijpende factoren; de ronduit hartverscheurende laatste minuut en natuurlijk de opbouw daarnaar. De akkoorden daarnaast zijn ook al zo hemels, als ik iemand moest nomineren voor meest logische, gevoeligste akkoorden in de compositie… Ook dit nummer valt weer niet anders te beschrijven dan een héél erg overtuigende, spannende en emotionele trip.

1446 [-------] John Cougar Mellencamp - Jack And Diane (1982)

Klapt u allemaal gezellig mee met uw handjes, want beroepsgezelligerd Mellencamp – of zo leid ik het af van dit nummer – weet al onze hersenen in apathiestand te sussen met zijn verbluffend onboeiende en, laten we eerlijk zijn, oervervelende compositie waar werkelijks niets spannends aan af te leiden is, tenzij we een persoon met een voorliefde voor duffe drumcomputers en nietszeggende, jong-zijn-is-doldwaas-teksten in ons midden hebben. Volgende stop: Diepzinnig voor ons uit starend bij een meer naar de ondergaande zon kijken.
Cijfer: 1,8

1445 [-------] Anekdoten - Hole (1999)

Heel soms komt stiekem nog mijn voorliefde voor, al dan niet smakeloze, bombast bovendrijven en kan ik eigenlijk erg genieten van ongenuanceerd en onopgebouwd dramatisch gerag, zoals hier. Ook kan ik hier wel genieten, en dat zeg ik dan met iets minder schaamte, van de dan weer wel erg subtiele en sfeervolle tokkelstukjes in het midden en zelfs hoe alles compleet uit de lucht valt heeft wel zijn charme, al hadden ze ook wel een middenweg tussen sfeervol instrumentgefluister en dramatisch gerag mogen vinden. Nog jammerder is dan de zanger die zichzelf oh zo origineel veel te serieus neemt en daardoor de eerste drie minuten wat verpest. Al bij al dus een nummer met zijn imperfecties (eufemistisch uitgedrukt), maar voor het toch wel heerlijke gerag verdient het geen zesje. Zeseneenhalf volstaat.

1444 [1375] Elliott Smith - Between The Bars (1997)

Muziek waarbij je zo zacht mogelijk wil typen om het niet te verstoren, zo valt dit denk ik als beste te beschrijven. Meneer Smith schreef op Either/Or bijna uitsluitend prachtige, verstilde popfolknummers vol van sfeer en emotie, en dan is dit nog één van de betere. En nu volledig stil herbeluisteren.

1443 [0255] Antony And The Johnsons - Spiralling (2005)

Slim bedacht: Banhart (of komt die later pas?) opent het nummer zó tenenkrommend dat Antony’s stem nog best te pruimen klinkt. Naarmate het nummer vordert wordt het echter steeds aanstelleriger en kitscheriger, zoals ik mevreer Hegarty weer ken. Jammer ook hoe zelfs een viool zo saai en fout kan klinken door de rest van de muzikale invulling. Negatieve rillingen opwekkend dit, echt niet mijn muziek.

EDIT: Nee, de eerste halve minuut is inderdaad niet door Banhart gedaan, vraag me wel af wie er dan met zo'n afgrijselijke stem het nummer komt opvrolijken.
Cijfer: 2,8

1442 [0509] Bram Tchaikovsky - Sarah Smiles (1979)

Vlak aandoend liefdesliedje met vooral een best leuke solo maar voor de rest weinig verrassende elementen; het schoolvoorbeeld van een leuke middenmotor.
Cijfer: 6

1441 [0938] The Velvet Underground - Sister Ray (1968)

In sommige kringen zal ik nu bijzonder oncool gevonden worden, maar ik zie simpelweg (nog) niet de genialiteit in van zeventien minuten (!) vol van drie gitaarakkoorden, een ijlende Reed en onbegrijpelijke teksten. Moeilijk uit te luisteren en daarom dus ook geen voldoende, hoe erg ik ook m’n best doe om dit goed te vinden; ik ben overigens écht benieuwd waarom dit zo’n legende is. Hopelijk valt het kwartje nog.
Cijfer: 3,5

hoi123 schreef:
1441 [0938] The Velvet Underground - Sister Ray (1968)

In sommige kringen zal ik nu bijzonder oncool gevonden worden, maar ik zie simpelweg (nog) niet de genialiteit in van zeventien minuten (!) vol van drie gitaarakkoorden, een ijlende Reed en onbegrijpelijke teksten. Moeilijk uit te luisteren en daarom dus ook geen voldoende, hoe erg ik ook m’n best doe om dit goed te vinden; ik ben overigens écht benieuwd waarom dit zo’n legende is. Hopelijk valt het kwartje nog.
Cijfer: 3,5
Nu ben je niet meer cool

Nee hoor, mij best Maar hoezo zijn de teksten onbegrijpelijk? Zijn niet heel moeilijk hoor, er wordt gewoon gezegd wat er bedoeld wordt. Pak de lyrics er maar eens bij. Die zijn trouwens ook tamelijk geweldig

Ikzelf vind het in elk geval een heerlijk nummer

Niels, dit was toch dat nummer van die prachtige tekst over dat iemand een relatie heeft, alleen gaat die vriendin verhuizen waardoor ze elkaar niet meer zien en alleen per post in contact blijven. Op gegeven moment wordt hij zo jaloers dat hij besluit zich per post te laten verzenden omdat hij geen geld heeft voor ander vervoer. Als hij dan per pakketje bij zijn vriendin thuis komt. Wanneer zijn vriendin het pakketje wil openmaken pakt ze een of ander mes ofzo en dan snijdt hij hem per ongeluk dood.

Zeer smakelijk

Maar dat is toch Sister Ray?

Nope, dat is 'The Gift'

Dit nummer gaat over een homo/travestieten orgie waarbij iedereen compleet van de wereld is van de drugs, er uiteindelijk zelfs iemand doodgeschoten wordt maar dat kan niemand schelen (''ohh you shouldn't do that, don't you know you'll stain the carpet '' ) en waarbij de politie uiteindelijk aanklopt Die compleet doorgedraaide sfeer wordt wat mij betreft ook perfect neergezet met dit nummer, ik voel me zelf half stoned als ik naar dat ernaar luister

1260 [1335] Levellers - One Way (1991)

De Levellers is getuige van de albumpagina, voor nogal veel mensen jeugdsentiment. Ik zie 'festivalanthem', perfect voor feestjes, dansbaar en 'album van de eeuwige jeugd' voorbijkomen op de albumpagina.
Wat mij meteen opvalt is dat het een heerlijk vrolijk en opgewekt nummer is. Ook heeft het nummer een onsterfelijk refrein. Een refrein waarvoor je een nummer vaak opzet. Simpelweg omdat dat refrein zo fijn is. En dat is hierbij wel het geval. Ik denk dat ik die cd maar eens ga opzoeken.

1259 [1975] Sophia - Oh My Love (2004)

Sophia, dan verwacht je toch wel een zangeres. Maar nee, vanaf de eerste tonen hoor je al een man die zingt. Het blijkt een bandje te zijn uit de jaren '00. Vergelijkingen zijn er met The Triffids als ik de berichten moet geloven. Mij doet het allemaal niet zo veel eigenlijk. Het nummer heeft dan wel mooie arrangementen, de zang is zeer oké, refrein ook aardig, maar ik vind het allemaal wat oppervlakkig. Ik kan iet verder komen dan een kleine voldoende.

Cijfer: 6,3

1258 [0932] Serge Gainsbourg - Ballade De Melody Nelson (1971)

Histoire de Melody Nelson is een best moeilijk album. Ik vind het al een tijdje een zeer interessant album, maar een aantal nummers heb ik nog niet kunnen doorgronden. Enkele pareltjes van nummers echter wel. Waaronder dit nummer. Het nummer begint met een baslijntje om u tegen te zeggen. Het vioolspel is schitterend, de vioolpartijen zijn met flink veel gevoel gespeeld. De mooie arrangementen op de gitaar maken de instrumentatie tot geweldig. Het duet dat zich op de voorgrond af speelt is bijna ontroerend, zo mooi. De zangpartijen zijn fenomenaal. De ene zin wordt fluisterend gezongen en de andere weer iets harder, maar alles blijft ingetogen. Dit is zo'n song die prachtig is omdat het zo klein gehouden is.

1257 [1464] Belle & Sebastian - I Fought In A War (2000)

En daar heb je ze weer, Belle & Sebastian, qua notaties absoluut de koning wat betreft van de eerste 1000.
Het is eigenlijk een simpel ontroerend nummer dat zich steeds mooi opbouwd. Twee keer achter elkaar. De zang vind ik fantastisch en vormt de rode draad van het nummer, het begint steeds wat rustig al heeft het nummer een goed tempo, dan komt er steeds meer instrumentatie bij om te eindigen met de blazers die goed gekozen zijn en prachtig zijn uitgevoerd. Misschien wel het sterkste nummer van ze tot nu toe.

1256 [1361] Tom Waits - Tango Till They're Sore (1985)

Eigenlijk vind ik alles wat ik tegenkom van Tom Waits goed. Maar nummers van Rain Dogs vind ik nog eens extra goed. Dat hele sfeertje dat aan die nummers hangt is geniaal. De knarsende instrumentatie is belachelijk goed op dit nummer. De blazers en de piano zijn geweldig. Het refrein is toch echt het beste op dit nummer. Dat stukje met 'confetti in my hair' is verschrikkelijk mooi. Tom Waits staat vaak in de lijst, mij kan het niet genoeg zijn.

1255 [-------] Gazpacho - Splendid Isolation (2010)

Post-rock nummers halen de vaart er vaak nogal uit in de ladder. Het enige wat ik kan doen is hopen dat ze een beetje fijn weg luisteren. Dit stuk is in ieder geval met zang, de zang is ook nog eens goed. De vrouw die zingt doet dat met stijl. Dan krijgen we ook nog mannelijke zang. Ook wel goed. Eigenlijk vind ik dit nummer wel erg sterk. Zeker wanneer de instrumentatie rijker wordt. Vanaf 4 minuten wordt het zielsmooi. En daarna blijft het sterk. Ik ga maar eens wat opzoeken van ze.

1254 [1297] Arctic Monkeys - The View From The Afternoon (2006)

Snoeperd schreef:
Het eerste nummer op het album heet View From the Afternoon. De Arctic Monkeys beginnen meteen met een beukend ritme op dit nummer. Het test de luisteraar. Als dit meteen te hard gaat voor je kan je maar beter de eerste 5 nummers overslaan. Is het niet te hard voor je hoor je daarna een couplet die zo pakkend is dat het het refrein had kunnen zijn, het refrein daarna klinkt hoe een refrein moet klinken. Er zit ook nog een tweede test in het nummer. Met deze test kunnen ze meteen de echte fans tijdens een concert er uit pakken. De wannabe-fans gaan aan het einde klappen, als echte fan weet je natuurlijk dat dit zalige nummer nog even een minuutje door gaat, het fijne couplet en refreintje worden nog eens even overgedaan en nu is het dan echt klappen geblazen, want dat is zeker terecht na zo'n opener.

Ik heb maar mijn recensie op de albumpagina gequote over dit nummer. Je kan ook de hele recensie lezen op de albumpagina.
Het enige wat ik nu dus hoef te doen is genieten en kijken of ik het nog steeds eens ben met mijn beoordeling. En dat ben ik nog steeds.

1253 [0949] Godspeed You! Black Emperor - The Dead Flag Blues (1997)

Dit is de opener van het debuutalbum van Godspeed You!Black Emperor en daarmee eigenlijk naast Moya en Blaise Bayley de enige nummers die ik ken. Simpelweg omdat ik bij dat debuutalbum nooit verder kom dan dat eerste nummer. Een spoken-word leidt het nummer in. En dan begint het echte nummer met een eigenlijk best goed eerste stuk. Niet dat het gevoel geeft of zo. Maar de repetitieve gitaar weet mijn aandacht vast te houden en de violen zijn erg mooi. Dan komt de man weer en het geluid van een stoomtrein. De stukken daarna zijn ook allemaal zeer genietbaar, maar ik moet die nummers van ze allemaal meer op me laten inwerken. Dat ga ik ook zeker nog doen. Want dat hun nummers mooi zijn weet ik, Moya is schitterend.

1252 [1641] 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me (1966)

Deze mannen uit de jaren '60 maken er een waar feest van op dit nummer. Het nummer opent lekker met een fijne riff en die schreeuw. Die uithalen in dit nummer zijn sowieso om je vingers bij af te likken. Dit een kort en krachtig tussendoortje van hoog niveau.

Goede link: You're Gonna Miss Me

1251 [1766] Kashmir - Rocket Brothers (2003)

De vorige keer dat ze langskwamen was het een aardig nummer. Ik hoop nu toch wel op iets beters. Maar nee, helaas. Dit is een buitengewoon saai nummer, buitengewoon zeikerig, een zanger die veels te over de top is en het kabbelt en kabbelt maar voort zonder maar één moment interessant te zijn. Echt een van de slechte die ik tot nu toe gehoord heb.

Cijfer: 3,8

Rocket Brothers

1250 [1268] Wipers - Youth Of America (1981)

De Wipers hebben met dit nummer een hoogtepunt gemaakt in de punk. Dit punknummer heeft alles. Die riff is echt te goed voor woorden. Daarnaast is dit nummer ook heerlijk springerig, stilzitten is echt geen mogelijkheid. Het is gewoon 10 minuten lang een en al energie. De Wipers zijn samen met de Ramones, Circle Jerks en de Dead Kennedys mijn mooiste ontdekkingen binnen de punk. Als je over anthems per genre moet gaan praten dan is Youth of America er een die je in het punk genre gewoon móet noemen.

Cijfer: 9,3

1249 [1087] The Triffids - Wide Open Road (1986)

Sophia uit het volgende rijtje zou moeten lijken op The Triffids. Ik hoop eigenlijk op wat beters. Gelukkig is dat het ook. Het vorige nummer ontbrak het aan sfeer, dat is hier zeker wel te bekennen. Ik heb er echt zo'n Amerikaanse feeling bij. Iets wat de clip ook uitstraalt. Ik vind dit een veel fijner nummertje dan die van Sophia, lekker rustig maar dan ook zeker niet saai. Gewoon sterk materiaal.

1248 [1226] Ray Charles - Georgia On My Mind (1960)

Wat is dit toch een prachtige gevoelige song. Het nummer heeft prachtige pianoarrangementen en kippevel gevende instrumentatie. Ik kende dit nummer al, ik heb het een keer opgezocht toen ik in een soulbui was. Dit nummer raakte me eigenlijk al vanaf luisterbeurt 1. Ik geef advies, ogen dicht en geniet van de prachtige stem van Ray Charles.

Cijfer: 8,5

Georgia on my Mind

1247 [-------] The B-52's - Rock Lobster (1979)

In het begin dacht ik dat we hier met een ontzettend irritant nummer te maken zouden krijgen. Gelukkig is dat niet het geval. Die riff is waanzinnig lekker. Dan zijn er nog wel best wat stukken waar ik toch wel de negatieve kriebels van krijg. Maar voornamelijk die riff kan dit nummer nog naar een voldoende trekken. Ik denk dat een herbewerking zonder al die domme stemmen er doorheen en een fatoenlijk refrein dit nummer een zeer hoog cijfer zou kunnen bezorgen.

Cijfer: 6,3

1246 [1144] Townes Van Zandt - Waiting Around To Die (1968)

Townes van Zandt is een geweldenaar, naar mijn mening. Wat een prachtnummer is dit. Het is een van mijn lievelings singer-songwriter nummers. Zijn stem heeft een scherp randje, de manier waarop hij dit refrein zingt, daar kan ik enkel een diepe buiging voor maken. Dat refrein is subliem. Wat een magisch refrein is het. Ik hou van dit nummer en ik zet het dan ook vaak genoeg 's avonds nog even op.

Cijfer: 9,8

1245 [1628] T.Rex - Get It On (1971)

Naar T.Rex was ik al een tijdje zeer benieuwd. Ik weet niet waarom, ik ken de muziek nog niet. Maar de berichten op de albumpagina trokken mij aan. Dit nummer bevestigt wel even waarom ik zo benieuwd was naar deze band. Heerlijk nummer met een fijn riffje. Het refrein is er een die je zo herkent en luidkeels kan meezingen. Naar mijn bescheiden mening is dit een waanzinnig popnummer dat ook nog eens flink swingt. Waar het refrein al een classic, die riff mag ook wel in zo'n rijtje.

1244 [0497] Van Morrison - Astral Weeks (1968)

Mijn vader is een erge fan van Van Morrison. Hij heeft een stuk of 10 platen van hem. De platen die bij hem in de kast zijn Enlightenment, Poetic, Cahmpagne Compose, Avalon Sunset, Beautiful Vision en Into the Music. Hymns to the Silence, The Healing Game en nog wat. Maar je begrijpt het al. Ik keek hier voor het eerst op Musicmeter en zag Van Morrison: Astral Weeks staan. Ik ben naar de platenkast gelopen en wilde deze cd pakken. Maar ik kon hem niet vinden. Ik vind het maar raar, 10 cd's van Van, maar zijn twee beroemdste niet. Moondance ontbreekt ook. Ik weet in ieder geval al zijn sinterklaascadeau dit jaar.
Maar goed, over het nummer. Ik denk dat dit nummer mijn vader ook zal kunnen bekoren. Net als ik, want ik kan maar niet genoeg krijgen van dit nummer. Ik snap dat mijn vader graag naar zijn stem luistert. Die is zo verschrikkelijk mooi. Op dit nummer kan hij de nodige emoties opwekken. De prachtige tekst die als ik het goed heb over zelfmoord gaat, al weet ik dat niet helemaal zeker. Het is allemaal zielsmooi.

1243 [1111] Zager & Evans - In The Year 2525 (Exordium And Terminus) (1969)

Toevallig ben ik dit nummer al een keer tegengekomen toen ik een keer door de top 2000 van vorig jaar aan het neuzen was. Dan bedacht ik een willekeurig getal en dat nummer ging ik dan luisteren. Nou ja, 1111 is een voor de hand liggend getal. Dus vandaar.
Dit nummer liet een goede indruk op mij achter. Dat nummer begint ook zo mooi met het zingen van de titel. Dat zingen van de titel wordt fantastisch gedaan. Het is een hemels refreintje, het maakt het nummer verslavend. Nummers uit de toekomst doen het altijd goed bij mij. De hiphoppers zullen vast 3030 kennen. Maar dat terzijde. Dat dit nummer in de jaren '60 werd gemaakt verbaast me niks. In mijn ontdekkingstocht door dat decennium kom ik er toch steeds meer achter dat dit een van mijn favoriete decennia aan het worden is.

1242 [0981] The Spencer Davis Group - Gimme Some Lovin' (1966)

We blijven in de jaren '60. Dit keer gaat het om een godsgruwelijk swingend nummer waarbij alle remmen los gaan. Dat refrein is erg goed. Gewoon verstand op 0 en meeblèrren. Al bij al een zeer scherp nummer dat moeiteloos aan mijn jaren '60 cd kan worden toegevoegd.

Gimme Some Lovin
1241 [1436] Rick James - Superfreak (1981)

Dit nummer genaamd Superfreak begint zeer kitsch, maar eigenlijk valt dit niet meer zo op als de zang erin komt. Deze zang klinkt buitengewoon lekker en het refrein is gewoon heerlijk catchy. Daarnaast vind ik het geluid ook goed, ondanks dat alle rauwe randjes compleet gladgestreken zijn. Dat kan je wel gaan zeggen dat het ontzettend irritante kitsch hersenloze jaren '80 pop is, als je met een goede compositie als deze aan komt is dat een beetje oneerlijk om dat te zeggen. Dit is toch zeker een zeer degelijk nummer dat goed in elkaar steekt.

1360 [1502] Genesis - Dancing With The Moonlit Knight (1973)
Selling England by the Pound heb ik nu al een aantal keer beluisterd, maar wat het album zo goed maakt, weet ik nog steeds niet. Individueel zijn het soms zelfs goede nummers, maar zo achter elkaar wordt het op een gegeven moment te veel, denk ik. Toen dit nummer opende was ik zeker van mijn zaak: dit album verdiende een herkansing! Toch is dat enthousiasme getemperd, doordat het nummer steeds verder afzakt. Gelukkig gebeurde dat pas tijdens het einde en die 8 minuten zijn zo om, maar toch…

1359 [1689] The Chemical Brothers - Leave Home (1995)
Hoe verder we in de lijst komen, hoe meer nummers ik tegenkom die me verrassen. Hier weer zo’n nummer. Een sterke beat en lekker up-tempo. In het begin zat ik nog lekker mee te tikken. Ik moet wel zeggen dat het nummer te lang doorgaat en vervalt in eentonigheid, maar over het algemeen best wel een aardig nummer.

1358 [1136] The Shangri-Las - Leader Of The Pack (1976)
Wat is dit dan? Wat maakt dit nummer zo speciaal? De rare soundscapes? Ik vind het maar matige middelmaat. Een nummer dat absoluut niks te zoeken heeft hier. Kort en niet krachtig.

Cijfer: 4,8

1357 [-------] Atmosphere - Painting (2008)
Hét nummer dat mij in liet zien dat hiphop wel goed kan zijn. Ondanks de tekst heeft de nummer een erg warme deken over zich heen. Een superbeat en eigenlijk is niks slecht aan dit nummer. Het stopt alleen zo abrupt, dat is het enige.

Cijfer: 8,4

1356 [-------] Damien Rice - 9 Crimes (2006)
Een beetje geforceerd gevoelig, maar nog altijd een erg mooi nummer. Sowieso ook een prachtig album. Probeer de zang ook eens weg te denken. Ook dan hou je een schitterend nummer over. Misschien zelfs mooier

Cijfer: 7,2

1355 [0644] The Feelies - Loveless Love (1980)
Wat een moddervet intro. Zo jammer dat dit nummer zo gezakt is. Laatst nog dit album opgezet. Toen vond ik het niet zo sterk, maar ga hem eens snel een herkansing gunnen. Geweldig gitaarwerk.

1354 [0922] Robert Palmer - Best Of Both Worlds (1978)
Een opmerkelijk nummer voor deze ladder. Ook echt geen nummer dat echt bekend is, lijkt me. Hoewel ik nu wel zie dat deze in de Top 2000 staat. Lekker luchtig en… gewoon lekker.

Cijfer: 6,7

1353 [1937] Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever) (2004)
Komt me bekend voor, maar kan het niet plaatsen. Anyway, zo speciaal vind ik het niet, maar toch heeft dit nummer echt iets goeds. Iets wat moeilijk grijpbaar is. Wat ik wil kan grijpen is die heerlijke bas.

Cijfer: 6,6

1352 [1141] Jethro Tull - Thick As A Brick (1972)
Ik had niet de intentie dit nummer te beluisteren, want ik kende deze toch al en ruim 20 minuten is wel lang. Maar ik heb het toch gedaan, want het is een aangenaam nummer. Het “krabbelt maar wat voort”-gehalte is af en toe iets te hoog, maar Thick as a Brick is nimmer saai. Lekker relaxt en een terechte notering voor dit legendarische nummer slash album.

1351 [1368] M.I.A. - Paper Planes (2007)
Kinderachtige samples en sowieso teveel tussen schip en wal. Ik heb dan ook geen flauw idee wat ik met dit nummer aan moet. Inspiratieloos is mijn gedachte nu.

Cijfer: 5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:06 uur

geplaatst: vandaag om 13:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.